Guest
Hallo!
Toch nog eens een vraag aan jullie experts.
BlazerStoner en z'n aparte geluidjes, deel 3.
- Als de auto op snelheid is en je laat gas los, dan komt er tegenwoordig standaard een soort ratelend geluidje vanaf. Onbekend waar precies vandaan, maar ik gok de bak/koppeling. Dit geluid is er nog niet zo heel lang, eigenlijk na laatste onderhoud. (Distr.)
- Auto laten uitrollen tot nihil aantal toeren (totdat t echt niet meer kan zonder risico op schokken) gaat ie steeds "langzamer" ratelen, dat klinkt een beetje alsof je een kaartje ofzo constant tussen de spaken van je fiets hebt: hoe harder je rijdt, hoe "sneller" de ratel; en hoe langzamer: hoe langzamer. Onder x aantal toeren verdwijnt het geluid geheel
- Geluid hoor je ook als er gereden wordt, in alle versnellingen; al LIJKT het minder te zijn in z'n 1. Maar dan rij je slomer. Het geluid is dus niet enkel bij gas los, maar is constant aanwezig als ie maar gekoppeld is.
- ... Maarrrr: Als je een bepaalde hoeveelheid gas geeft terwijl ie gekoppeld is, dan is het geluid pleite. Als je gaat spelen met 't gas dan hoor je 't dus steeds komen en gaan.
- Koppeling intrappen = geluid direct weg
- Koppeling ingetrapt en gas intrappen = wel toeren, maar niet dat geluid. In vrij is het geluidje dus ook niet aanwezig, ongeacht hoeveel toeren ie draait.
- Koppeling laten opkomen bij snelheid maakt wel even lichtjes het bekende "schavend geluid".
- Schakelen gaat prima, naar alle versnellingen; alleen naar z'n achteruit na een lang stuk rijden wil nog wel eens even een kraak geven. Niet altijd. Dit schijnt normaal te zijn. Tijdens het rijden dus totaal niets te klagen over het schakelen zelf. Schiet ook nooit uit z'n versnelling ofzo, nog nooit gehad.
- Geen brandgeur oid, wat je zou moeten hebben als de versnellingsbak aan 't einde van z'n latijn is of de olie op is (Misschien is 't oliepeil wel lager...?)
- Er is geen vermogensverlies. De auto levert de gewenste en verwachte prestatie.
- De koppeling pakt niet heel laat of super vroeg; ongeveer een kwart op laten komen dan pakt ie slippend, en rond ongeveer driekwart is ie volledig gekoppeld. Althans, dat lijkt de ervaring te zijn. Hierdoor begin ik toch weer te twijfelen of het de koppeling is.
Door de combinatie van al deze zaken, kan ik de vinger absoluut niet op de oorzaak leggen.
-- Ik gok op een lagertje ergens, maar waar dan? Versnellingsbak? Vliegwiel? Koppeling (en zo ja, welk deel dan...)?
-- Of zijn de koppelingsplaten aan 't einde van hun latijn? Maar zou je dan niet verwachten dat het ook in z'n vrij klinkt, of dat de koppeling heel laat pakt en constant slipt? (== vermogensverlies, ook niet het geval.).
-- En als 't de bak is, dan zou je verwachten dat 1 of meerdere versnellingen niet meer soepel werken, er vermogensverlies is, hij veel kraakt of dat hij (heel moeilijk schakelt). Maar ook dat is niet 't geval, hij schakelt soepel. Natuurlijk schakelt ie wel eens wat minder, dat je um bijvoorbeeld even moeilijk in een versnelling krijgt of even zit te schelden omdat ie niet in z'n achteruit wil zonder eerst ff een andere versnelling te pakken, maar dat is zeer zeldzaam en is bij elke bak wel eens zo.
-- En als 't in het blok zat, dan zou je toch verwachten dat ie in z'n vrij hetzelfde geluid produceert.
-- Homokineet of iets dergelijks? Neen, want als je de koppeling intrapt of de auto in z'n vrij zet, dan is het geluid meteen geheel pleite.
Kortom: what the f-?
Wat zou dit in hemelsnaam kunnen zijn?
Het klinkt niet heel smerig ofzo, het klinkt gewoon raar; het hoort er niet thuis, het is net alsof er iets los zit of speling heeft.
Het is prominent aanwezig, maar het klinkt niet alsof er iets kapot aan 't draaien is ofzo.
Ook is m'n vermoeden uitgegaan naar een motorsteun, maar dan zou je 't dacht ik ook moeten hebben in z'n vrij dunkt mij. Alhoewel ie met koppeling erop natuurlijk veel zwaarder belast wordt... Of maakt dat niet uit?
Ik weet wel dat als het de koppeling is, de auto de spreekwoordelijke deur uitvliegt. Dat ga ik niet laten vervangen bij een auto uit 2002.
Normaal onderhoud: prima. Maar zulke dure reparaties op een auto die waarschijnlijk in de verkoop nog geen 15 a 1750 euro waard is: nah-uh.
Dan lekker verkopen en een paar honderd euro bijleggen voor een andere auto.
FTR: Het gaat om een Renault Megane Coupe 2.0L 16V uit 2002. (180DKM)
Ben benieuwd of iemand enig idee heeft.
Toch nog eens een vraag aan jullie experts.
BlazerStoner en z'n aparte geluidjes, deel 3.
- Als de auto op snelheid is en je laat gas los, dan komt er tegenwoordig standaard een soort ratelend geluidje vanaf. Onbekend waar precies vandaan, maar ik gok de bak/koppeling. Dit geluid is er nog niet zo heel lang, eigenlijk na laatste onderhoud. (Distr.)
- Auto laten uitrollen tot nihil aantal toeren (totdat t echt niet meer kan zonder risico op schokken) gaat ie steeds "langzamer" ratelen, dat klinkt een beetje alsof je een kaartje ofzo constant tussen de spaken van je fiets hebt: hoe harder je rijdt, hoe "sneller" de ratel; en hoe langzamer: hoe langzamer. Onder x aantal toeren verdwijnt het geluid geheel
- Geluid hoor je ook als er gereden wordt, in alle versnellingen; al LIJKT het minder te zijn in z'n 1. Maar dan rij je slomer. Het geluid is dus niet enkel bij gas los, maar is constant aanwezig als ie maar gekoppeld is.
- ... Maarrrr: Als je een bepaalde hoeveelheid gas geeft terwijl ie gekoppeld is, dan is het geluid pleite. Als je gaat spelen met 't gas dan hoor je 't dus steeds komen en gaan.
- Koppeling intrappen = geluid direct weg
- Koppeling ingetrapt en gas intrappen = wel toeren, maar niet dat geluid. In vrij is het geluidje dus ook niet aanwezig, ongeacht hoeveel toeren ie draait.
- Koppeling laten opkomen bij snelheid maakt wel even lichtjes het bekende "schavend geluid".
- Schakelen gaat prima, naar alle versnellingen; alleen naar z'n achteruit na een lang stuk rijden wil nog wel eens even een kraak geven. Niet altijd. Dit schijnt normaal te zijn. Tijdens het rijden dus totaal niets te klagen over het schakelen zelf. Schiet ook nooit uit z'n versnelling ofzo, nog nooit gehad.
- Geen brandgeur oid, wat je zou moeten hebben als de versnellingsbak aan 't einde van z'n latijn is of de olie op is (Misschien is 't oliepeil wel lager...?)
- Er is geen vermogensverlies. De auto levert de gewenste en verwachte prestatie.
- De koppeling pakt niet heel laat of super vroeg; ongeveer een kwart op laten komen dan pakt ie slippend, en rond ongeveer driekwart is ie volledig gekoppeld. Althans, dat lijkt de ervaring te zijn. Hierdoor begin ik toch weer te twijfelen of het de koppeling is.
Door de combinatie van al deze zaken, kan ik de vinger absoluut niet op de oorzaak leggen.
-- Ik gok op een lagertje ergens, maar waar dan? Versnellingsbak? Vliegwiel? Koppeling (en zo ja, welk deel dan...)?
-- Of zijn de koppelingsplaten aan 't einde van hun latijn? Maar zou je dan niet verwachten dat het ook in z'n vrij klinkt, of dat de koppeling heel laat pakt en constant slipt? (== vermogensverlies, ook niet het geval.).
-- En als 't de bak is, dan zou je verwachten dat 1 of meerdere versnellingen niet meer soepel werken, er vermogensverlies is, hij veel kraakt of dat hij (heel moeilijk schakelt). Maar ook dat is niet 't geval, hij schakelt soepel. Natuurlijk schakelt ie wel eens wat minder, dat je um bijvoorbeeld even moeilijk in een versnelling krijgt of even zit te schelden omdat ie niet in z'n achteruit wil zonder eerst ff een andere versnelling te pakken, maar dat is zeer zeldzaam en is bij elke bak wel eens zo.
-- En als 't in het blok zat, dan zou je toch verwachten dat ie in z'n vrij hetzelfde geluid produceert.
-- Homokineet of iets dergelijks? Neen, want als je de koppeling intrapt of de auto in z'n vrij zet, dan is het geluid meteen geheel pleite.
Kortom: what the f-?
Wat zou dit in hemelsnaam kunnen zijn?
Het klinkt niet heel smerig ofzo, het klinkt gewoon raar; het hoort er niet thuis, het is net alsof er iets los zit of speling heeft.
Het is prominent aanwezig, maar het klinkt niet alsof er iets kapot aan 't draaien is ofzo.
Ook is m'n vermoeden uitgegaan naar een motorsteun, maar dan zou je 't dacht ik ook moeten hebben in z'n vrij dunkt mij. Alhoewel ie met koppeling erop natuurlijk veel zwaarder belast wordt... Of maakt dat niet uit?
Ik weet wel dat als het de koppeling is, de auto de spreekwoordelijke deur uitvliegt. Dat ga ik niet laten vervangen bij een auto uit 2002.
Normaal onderhoud: prima. Maar zulke dure reparaties op een auto die waarschijnlijk in de verkoop nog geen 15 a 1750 euro waard is: nah-uh.
Dan lekker verkopen en een paar honderd euro bijleggen voor een andere auto.
FTR: Het gaat om een Renault Megane Coupe 2.0L 16V uit 2002. (180DKM)
Ben benieuwd of iemand enig idee heeft.