Rateltje...

Guest
Hallo!

Toch nog eens een vraag aan jullie experts.
BlazerStoner en z'n aparte geluidjes, deel 3.

- Als de auto op snelheid is en je laat gas los, dan komt er tegenwoordig standaard een soort ratelend geluidje vanaf. Onbekend waar precies vandaan, maar ik gok de bak/koppeling. Dit geluid is er nog niet zo heel lang, eigenlijk na laatste onderhoud. (Distr.)
- Auto laten uitrollen tot nihil aantal toeren (totdat t echt niet meer kan zonder risico op schokken) gaat ie steeds "langzamer" ratelen, dat klinkt een beetje alsof je een kaartje ofzo constant tussen de spaken van je fiets hebt: hoe harder je rijdt, hoe "sneller" de ratel; en hoe langzamer: hoe langzamer. Onder x aantal toeren verdwijnt het geluid geheel
- Geluid hoor je ook als er gereden wordt, in alle versnellingen; al LIJKT het minder te zijn in z'n 1. Maar dan rij je slomer. Het geluid is dus niet enkel bij gas los, maar is constant aanwezig als ie maar gekoppeld is.
- ... Maarrrr: Als je een bepaalde hoeveelheid gas geeft terwijl ie gekoppeld is, dan is het geluid pleite. Als je gaat spelen met 't gas dan hoor je 't dus steeds komen en gaan.
- Koppeling intrappen = geluid direct weg
- Koppeling ingetrapt en gas intrappen = wel toeren, maar niet dat geluid. In vrij is het geluidje dus ook niet aanwezig, ongeacht hoeveel toeren ie draait.
- Koppeling laten opkomen bij snelheid maakt wel even lichtjes het bekende "schavend geluid".
- Schakelen gaat prima, naar alle versnellingen; alleen naar z'n achteruit na een lang stuk rijden wil nog wel eens even een kraak geven. Niet altijd. Dit schijnt normaal te zijn. Tijdens het rijden dus totaal niets te klagen over het schakelen zelf. Schiet ook nooit uit z'n versnelling ofzo, nog nooit gehad.
- Geen brandgeur oid, wat je zou moeten hebben als de versnellingsbak aan 't einde van z'n latijn is of de olie op is (Misschien is 't oliepeil wel lager...?)
- Er is geen vermogensverlies. De auto levert de gewenste en verwachte prestatie.
- De koppeling pakt niet heel laat of super vroeg; ongeveer een kwart op laten komen dan pakt ie slippend, en rond ongeveer driekwart is ie volledig gekoppeld. Althans, dat lijkt de ervaring te zijn. Hierdoor begin ik toch weer te twijfelen of het de koppeling is.


Door de combinatie van al deze zaken, kan ik de vinger absoluut niet op de oorzaak leggen.
-- Ik gok op een lagertje ergens, maar waar dan? Versnellingsbak? Vliegwiel? Koppeling (en zo ja, welk deel dan...)?
-- Of zijn de koppelingsplaten aan 't einde van hun latijn? Maar zou je dan niet verwachten dat het ook in z'n vrij klinkt, of dat de koppeling heel laat pakt en constant slipt? (== vermogensverlies, ook niet het geval.).
-- En als 't de bak is, dan zou je verwachten dat 1 of meerdere versnellingen niet meer soepel werken, er vermogensverlies is, hij veel kraakt of dat hij (heel moeilijk schakelt). Maar ook dat is niet 't geval, hij schakelt soepel. Natuurlijk schakelt ie wel eens wat minder, dat je um bijvoorbeeld even moeilijk in een versnelling krijgt of even zit te schelden omdat ie niet in z'n achteruit wil zonder eerst ff een andere versnelling te pakken, maar dat is zeer zeldzaam en is bij elke bak wel eens zo.
-- En als 't in het blok zat, dan zou je toch verwachten dat ie in z'n vrij hetzelfde geluid produceert.
-- Homokineet of iets dergelijks? Neen, want als je de koppeling intrapt of de auto in z'n vrij zet, dan is het geluid meteen geheel pleite.

Kortom: what the f-?
Wat zou dit in hemelsnaam kunnen zijn?

Het klinkt niet heel smerig ofzo, het klinkt gewoon raar; het hoort er niet thuis, het is net alsof er iets los zit of speling heeft.
Het is prominent aanwezig, maar het klinkt niet alsof er iets kapot aan 't draaien is ofzo.
Ook is m'n vermoeden uitgegaan naar een motorsteun, maar dan zou je 't dacht ik ook moeten hebben in z'n vrij dunkt mij. Alhoewel ie met koppeling erop natuurlijk veel zwaarder belast wordt... Of maakt dat niet uit?

Ik weet wel dat als het de koppeling is, de auto de spreekwoordelijke deur uitvliegt. Dat ga ik niet laten vervangen bij een auto uit 2002.
Normaal onderhoud: prima. Maar zulke dure reparaties op een auto die waarschijnlijk in de verkoop nog geen 15 a 1750 euro waard is: nah-uh.
Dan lekker verkopen en een paar honderd euro bijleggen voor een andere auto. ;)

FTR: Het gaat om een Renault Megane Coupe 2.0L 16V uit 2002. (180DKM)

Ben benieuwd of iemand enig idee heeft. :)
 
Wat maakt het uit voor de motorsteun in zijn vrij en met koppeling.....ongeveer 1400 kg?

Maar geintje, de kangoo van mijn moeder maakt ook allemaal rare geluidjes is gewoon renault eigen. ;)
Alhoewel, er zal wel een oorzaak zijn. Hoe hoog zit je pedaal bij koppelen?

Maar met 180K km verwacht ik geen verdere problemen daarmee, en is het voor mij een mysterie.
 
Hallo,

Ondanks dat je verhaal me heel bekend voorkomt, dacht ik : mwah , weer een rammel,
maar toen ik aan het einde van je verhaal zag dat je Renault misschien wel precies hetzelfde blok heeft als ik in mijn Espace3    had (type F4R?), betreft het misschien wel dezelfde rammel.
Ik heb er destijds ook een topic voor geopend, op meerdere fora...geen succes.
Maandenlang heb ik me er gelaten in berust.
Het begon na een lange reis , vanuit het uiterste zuidoosten van Polen naar huis. Ik heb deze reis behoorlijk doorgeblazen (kruissnelheid 160km/h), met volle vakantiebelading    en gezin. Er is wellicht toen een scheuring ontstaan in een uitstulpsel van het motorblok, aan de buitenkant .
Geen idee waarvoor deze vorm bedoeld is , het is een soort flap , langwerpig en driehoekig, met een gat erin, wellicht een ophangpunt voor tijdens de assemblage.
Maanden later ontdekte ik dus bij toeval dat er iets los zat, en dat dat bij veranderend toerental kan rammelen.
Niet los proberen te trekken. Ik heb door het gat een tiewrap getrokken en naar een vast punt getrokken - weg ratel ! :D
De Espace had toen twee ton gelopen, net weggedaan met drie ton,kan er dus geen foto meer van maken.
Hoop dat het dat    is , succes!
 
Wederom weer dank voor alle snelle antwoorden! :)


Wat maakt het uit voor de motorsteun in zijn vrij en met koppeling.....ongeveer 1400 kg?

Iets minder! Kleine wagentje. ;)
Maar... Ja, uiteraard. Er komt wel wat kracht op te staan. :p

Maar geintje, de kangoo van mijn moeder maakt ook allemaal rare geluidjes is gewoon renault eigen.
Alhoewel, er zal wel een oorzaak zijn. Hoe hoog zit je pedaal bij koppelen?

Ja sommige geluidjes waarvan ik soms denk "huh? o0" schijnen doodnormaal te zijn voor zo'n bak, dus allang geleerd dat te negeren haha. :p

Nou dat is het gekke dus. Naar mijn idee helemaal niet super hoog ofzo...
Hij begint te rijden als het pedaal een stukje is opgekomen, ik denk 10 ~ 15% als ik het zo kan uitdrukken (lastig uit te leggen natuurlijk :)), en ik denk dat ie geheel gepakt heeft ergens tussen de helft en driekwart. Als ik denk dat ie geheel gepakt heeft, dan heb ik nog wel een stukkie over.

Het is heel erg lastig te beoordelen of ie nu erg hoog pakt, maar bij een aantal verschillende garages waar ie de afgelopen maanden is geweest voor de meest uiteenlopende dingen (van nieuwe winterbanden tot olie bijvullen, van grote beurt tot distributiewissel) hebben monteurs er best een paar ritjes in gemaakt; niemand die er iets over gezegd heeft. Het laatst dat er een testrit in gemaakt is door een monteur, is precies een week geleden. Dat zou toch hebben moeten opvallen lijkt me, want ze waren toen specifiek bezig met motoreuveltjes testen (nav die fout getimede distributieriem.).
Misschien moet ik er specifiek naar vragen...

For what it's worth, bij de grote beurt stond er een groene checkmark bij "Versnelling".
Maar ik weet niet of dat nou een kwestie is van "schakelt ie in alle versnellingen? Prima, afvinken.", of dat ze echt ff van binnen kijken. :p

Ik moet ook denken aan een lager in de versnellingsbak..?

Mogelijk. En ik neem aan dat als dat zo is, dit best kwaad kan?
Dat zijn ook erg dure grappen. Een revisie kost al snel 7 a 800 euro geloof ik.

maar toen ik aan het einde van je verhaal zag dat je Renault misschien wel precies hetzelfde blok heeft als ik in mijn Espace3 had (type F4R?), betreft het misschien wel dezelfde rammel.

Het is inderdaad type F4R.
Maar wat jij omschrijft, had je dat dan niet constant...? Als er een flap rammelt, lijkt me dat je dit onder alle omstandigheden hebt tijdens het rijden.
Bij mij is het geluid *direct* weg als ik de koppeling in trap. Dan lijkt het me toch niet dat dit met een flap te maken heeft? :p
Of had jij ook dat het wegging als je ontkoppelde?
 
het geluid verdween bij ontkoppelen, maar kwam ook terug bij gassen in z'n vrij.
 
Dat is... Vrij bizar.
Bij gassen in z'n vrij komt misschien nog wel...

Naja, het kan natuurlijk absoluut geen kwaad om hier naar te kijken! :)
Kleine moeite, en als het 't probleem is: ook nog eens dirty cheap te verhelpen. ;)
Bedankt voor de tip, ik hoop natuurlijk dat dat het is. ;)
 
@Imola:
Bedoel je die plastic flap links onder het motorblok? (Vanaf vooraanzicht gezien)
Die vlak bij de wielen zit?

Ik zie een aantal verschillende, dit was de enige die ik echt rechthoekig/driehoekig vond... En hij zit los :p
Het lijkt een beschermkap te zijn tegen water vanaf de banden; maar loopt wel een heel stuk door tot aan het motorblok zelf (is dat het "uitstulpsel"?), zitten inderdaad een paar gaten in. Kan me alleen zo moeilijk voorstellen dat daar het geluid vandaan komt, maar ik ga um sowieso ff vastzetten. 't hoort niet los, dus vast moet ie sowieso. ;) Als dat 't toch oplost, zal niet de eerste keer zijn dat een totaal willekeurig onderdeel iets raars veroorzaakt, is 't mooi meegenomen. :p


@Nissan GT-R, awesome
Hij pakt wel wat hoger. Net echt op gaan letten. Hij begint best snel te slippen bij 't opkomen, zoals omschreven, maar geheel gepakt: dus als je um heel snel op laat komen tijdens doorschakelen waardoor je een "hikje" krijgt, ligt toch iets hoger; niet helft/driekwart, maar eerder echt pas op driekwart a 80% geheel gepakt.
Nog steeds geen probleem denk ik, er is in ieder geval nog een stuk pedaal over als ie duidelijk helemaal gepakt heeft. :p

Heb ook ff gekeken wat ie flikt als je um in z'n 3 zet met de handrem erop en dan koppeling laat opkomen, dan slaat de motor af nog voor je de helft gehaald hebt.
Ik denk dat de koppeling zelf dus in ieder geval prima in orde is. Wil natuurlijk niet zeggen dat er alsnog geen lagertje inzit wat er over nadenkt om de brui eraan te geven. ;) (In bak of koppeling.)
 
Het klinkt niet verkeerd. Trucje wat ik zelf wel toepas, zoals het mij geleerd is. 50 rijden in zijn 5, en dan volgas. De auto moet nu rustig linear versnellen zonder dat het toerental gaat pieken, een beetje bokken daarbij is dus in lichte mate toegestaan zolang dit maar te maken heeft met te weinig toeren.
 
Hi,

50 rijden, naar z'n 5 schakelen en gas geven vindt ie allemaal prima. Gaat inderdaad langzaam steeds harder rijden.
Geen raar gedoe met het toerental, gaat inderdaad heel lineair. Hij is niet gaan bokken, maar hij heeft dan ook wel *wat* aan vermogen onder z'n kap liggen.

Wat me vandaag opviel, met de ventilator uit (idioot... moet je altijd uitzetten bij het luisteren.), is dat als de auto op snelheid is en je laat hem uitrollen; dat zelfs in z'n vrij of met de koppeling ingetrapt het rare geluid nog hoorbaar is: het wordt alleen *veel* erger als je de koppeling weer laat opkomen (als ie in een versnelling staat.). Als je helemaal stil staat hoor je er niets meer van, het is dus echt puur als de auto rijdt/rolt.
Ook als je met de koppeling ingetrapt tussen de versnellingen schakelt hoor je het heel kort iets harder worden, hoe harder je rijdt en hoe lager de versnelling is die je kiest: hoe harder het geluid even klinkt; maar dat lijkt me logisch omdat er dan veel meer kracht op komt te staan. Dan doet ie 't ook in z'n 1... Normaal niet.

... Anyway, het bovenstaande nog getikt hebbende in de hoop dat iemand denkt "Oeh, als je 't in z'n vrij nog hoort bij het uitrollen; dan is het waarschijnlijk dit! Dat lijkt heel erg op x, maar het is y!"; wat waarschijnlijk valse hoop is omdat zelfs in z'n vrij (dacht ik?) er nog steeds bewegende delen in je versnellngsbak zijn die meedraaien met je wielen; ga ik maar over op de orde van de dag:

Vandaag ff proefritje gemaakt met een monteur. Die keek meteen alsof ie bij m'n begrafenis aanwezig was.
Hij durfde het niet met 100% zekerheid te zeggen zonder dat ze hem eerst uitgebreid op de brug hebben gehad en met zo'n soort van stethoscoop hebben nagelopen, maar hij geeft het een hele grote kans dat de versnellingsbak verrot is: of heel erg hard op weg is om verrot te gaan.
Wel leip hoe snel dat kan gaan, want een week of 2 a 3 geleden had ik dit geluid dus echt, voor zover ik weet, totaal niet. Heel lichtjes schaven bij het opkomen van de koppeling waarbij ie meteen wat hoog in z'n toeren uitkwam heeft ie wel lang gehad: maar dat hebben meer auto's.
.
Hoewel ik dus hoop op een mazzeltje dat het toch iets anders is (of misschien dat iemand inderdaad denkt "ja maar als ie 't in z'n vrij ook doet klopt er iets niet; of is het niet de versnellingsbak.), vrees ik het ergste. En dat zou meteen revisie bak + koppeling gaan kosten, ala ~1200 EUR.
Wat een feest!
 
Ik heb het topic doorgelezen.    Het geluid gaat gelijk op met de rijsnelheid. Dat beperkt het tot ;versnellingsbak,differentieel, aandrijfas en wielen met hun resp.lagers.
In het begin noem je de homokineet, maar dan zeg je nee, want in z'n vrij hoor je hem niet. Toch kan dat m.i. wel omdat hij dan niet belast wordt. Is er geen hoes gescheurd? Voel je misschien speling op de aandrijfas?
 
leeuw406 zei:
Ik heb het topic doorgelezen.    Het geluid gaat gelijk op met de rijsnelheid. Dat beperkt het tot ;versnellingsbak,differentieel, aandrijfas en wielen met hun resp.lagers.
In het begin noem je de homokineet, maar dan zeg je nee, want in z'n vrij hoor je hem niet. Toch kan dat m.i. wel omdat hij dan niet belast wordt. Is er geen hoes gescheurd? Voel je misschien speling op de aandrijfas?

Hi,

Nee klopt; in eerste instantie niet. Maar meneer was zo snugger geweest om z'n ventilator aan te laten staan... Afijn, niet bij stil gestaan. (Nog niet in ieder geval... Okee, flauw.)
Het geluid is nog wel hoorbaar in z'n vrij bij het uitrollen, doch is het dan een heeeeeel stuk zachter.
En dat vond ik wel erg vreemd, want ik dacht toch dat een versnellingsbak in z'n vrij ook echt... vrij is. Hehe. Zeker met vrij + koppeling los = nog steeds geluid. (Doch 10x zachter.)
Maar er blijft toch het een en ander draaien I guess.

Forgive me; maar m'n autokennis is echt zeer summier. Is de aandrijfas gewoon de as die aan je wiel zit dus? :p


Maar ik bennnn bang dat het toch de versnellingsbak is. Ik ga daar maar vanuit.
Kwam net dit pareltje van een andere onfortuinlijke ziel tegen: https://www.youtube.com/watch?v=f_4YV08I_FM
... Dat klinkt echt verdacht veel als mijn bak, al is het bij deze meneer behoorlijk veel erger en een nog veel smeriger geluid... :X
Maar wie weet heeft die er langer mee rond gereden, of is de auto gewoon *** geisoleerd.

Daar is het kennelijk de hoofdlager/primaire as lager oid.
Dat is einde verhaal. :p

Ik ga er maar geen hoop inhouden dat het toch iets anders is.
Liever een meevaller dan teleurstelling. :X
We gaan het zien als ie op de brug is geweest, I guess...

In ieder geval hartelijk dank voor alle reacties :)
 
Vandaag is ie op de brug geweest.
Geluid kwam idd uit de bak; maar ze hebben eerst eens de aandrijfas eruit gehaald, maar daar was niets aan te zien. Wel kwam er meteen olie uit natuurlijk, die was helaas zwartig met grijstint; volgens de garage dus een teken dat er hevige slijtage in de bak zit en ik eigenlijk wel kan vergeten dat die bak nog in orde is.

Kostenplaatje: ~1600 EUR met een bak van de sloop.
Damn.
 
Grijze olie betekent inderdaad bak kapot. Deze hoort een gele of rode tint te hebben. Ja, rood kan inderdaad ook, zonder dat het ATF is.

Ik weet dat het een verschrikkelijk ellendig werk is aan zo'n Renault, maar 1600 euro lijkt me erg ruim geschat! Zeker wanneer een bak van de sloop gemonteerd word.. niet eens een gereviseerde.

Die bak moet echt wel weer binnen 1 werkdag erin zitten. Dus maximaal 8 arbeidsuren. Een nieuwe koppeling plaatsen doe je dan natuurlijk sowieso ook. Deze staan al voor iets minder dan €150 op Winparts.nl. Laten we ervan uit gaan dat een ''nieuwe'' bak op de sloop max. €350 kost. Komen we voor het gemak uit op €500 aan materiaal. Onder de streep dus nog altijd €1100 aan arbeid!
Ik neem aan dat je bij een allround garage gaat, en geen dealer. Laat deze zo'n €75 per uur tellen, kom je uit op 14,5 arbeidsuren!!

Absurd.. welke kapitalist heeft dat bedacht?!

INDIEN je overweegt het te laten maken, zou ik zeker eens gaan rondvragen voor prijsopgaves.
 
Grijze olie betekent inderdaad bak kapot. Deze hoort een gele of rode tint te hebben. Ja, rood kan inderdaad ook, zonder dat het ATF is.

Toch was ik benieuwd... Ook naar 180DKM?
Ik bedoel, ik neem aan dat je toch wel een beetje slijtage hebt daar, van binnen.
Goud/rood was het absoluut niet, eerder zwart met een vleugje grijs: maar is dat dan echt altijd abnormaal bij zo'n kilometerstand?
Ik dacht dat het altijd wel wat sleet. :p

Nou geloof ik het natuurlijk wel dat die bak verrot was hoor en dat het er mee te maken heeft.
Er kwam natuurlijk een geluid uit alsof de paarden die de motor leverde meteen door het slachthuis gehaald werden, dat ie verrot was stond redelijk vast.
Maar vind dat met die olie nog steeds een apart verhaal. Blijft die *echt* al die tijd goed en dezelfde kleur houden? o0

Afijn, 't is natuurlijk geen motorolie... Die is snel zwart.

Ik weet dat het een verschrikkelijk ellendig werk is aan zo'n Renault, maar 1600 euro lijkt me erg ruim geschat! Zeker wanneer een bak van de sloop gemonteerd word.. niet eens een gereviseerde.

Die bak moet echt wel weer binnen 1 werkdag erin zitten. Dus maximaal 8 arbeidsuren. Een nieuwe koppeling plaatsen doe je dan natuurlijk sowieso ook. Deze staan al voor iets minder dan €150 op Winparts.nl. Laten we ervan uit gaan dat een ''nieuwe'' bak op de sloop max. €350 kost. Komen we voor het gemak uit op €500 aan materiaal. Onder de streep dus nog altijd €1100 aan arbeid!
Ik neem aan dat je bij een allround garage gaat, en geen dealer. Laat deze zo'n €75 per uur tellen, kom je uit op 14,5 arbeidsuren!!

Absurd.. welke kapitalist heeft dat bedacht?!

INDIEN je overweegt het te laten maken, zou ik zeker eens gaan rondvragen voor prijsopgaves.

Ja voor een sloop bak leek het me ook nogal aan de prijs. :/
Maaarrr.... Die bleken niet te leveren te zijn. Althans, niet uit betrouwbare bron.
De genoemde prijs was overigens "in het slechtste geval", maar of ik daar wel rekening mee wilde houden om klappen te voorkomen en of dat akkoord was.
Hoger kan niet, lager wel.

De Renault Dealer had ik ook aan gevraagd. Die wilde 2400 EUR hebben. "Dan heb je wel een nieuwe met 12 maanden garantie!".
Mja nou... Een gereviseerde is vaak minstens even goed als een nieuwe bak, dus vind 't wel goed.


Het is nu dus 1700 EUR geworden voor een compleet gereviseerde bak (met 12 maanden garantie) en compleet nieuwe koppeling (12 maanden garantie, plus wat Bovag gedoe).
En dat is dan de maximale prijs, dus de worst-case scenario. Als het sneller af is, dan gaat de prijs omlaag.

Heb een beetje rondgekeken en begrepen dat zo'n gereviseerde bak tussen de 650 en 800 euro inzweeft.
Voor de 2.0L modellen tenminste. Want dat is natuurlijk weer de lol: die zijn blijkbaar anders dan die van andere motoren. -_-
Dan de koppeling erbij, inderdaad zo'n 150 a 200 EUR; zit je tussen de 800 en 1000 euro aan onderdelen.
(En dat is met directe koop, ik gok dat zo'n garage ook een marge neemt op de onderdelen; of doen ze enkel de arbeid rekenen? Met zulke bedragen zou ik dat stiekem natuurlijk wel zo netjes vinden, en dat er met de BTW gespeeld wordt; maar goed... Zaken zijn zaken helaas.)

Had van de garage begrepen dat het subframe (ofzo?) van die Renault enorm *** is, en dat daar meer tijd in gaat zitten.
Ik kreeg ook iets van 8 a 10 uur te horen inderdaad. Zit je op +/- 750 EUR arbeidsloon. 75 per uur indien ze er 10 uur over doen.
Als ze het dus in minder tijd fixen, moet 't goedkoper uitkomen.

In principe vertrouw ik die garage er wel in dat ze dat ook zullen doen als ze er minder tijd insteken.
Het is dezelfde toko als die m'n distributie gefixed heeft, daar gaven ze eerst ook een prijsopgave van 400 EUR voor alle arbeid; minder als ze er minder tijd aan hoefden te besteden. Afijn uiteindelijk is dat dus ook iets van 250 EUR geworden omdat er minder tijd in zat. (Die ik niet hoefde te lappen, maar dat maakt niet uit.)

Dus fingers crossed dat ze het in minder tijd fixen...
Maar het blijft allejezus duur. :(
Ga het wel laten doen.
 
BlazerStoner zei:
Grijze olie betekent inderdaad bak kapot. Deze hoort een gele of rode tint te hebben. Ja, rood kan inderdaad ook, zonder dat het ATF is.

Toch was ik benieuwd... Ook naar 180DKM?
Ik bedoel, ik neem aan dat je toch wel een beetje slijtage hebt daar, van binnen.
Goud/rood was het absoluut niet, eerder zwart met een vleugje grijs: maar is dat dan echt altijd abnormaal bij zo'n kilometerstand?
Ik dacht dat het altijd wel wat sleet. :p

Nou geloof ik het natuurlijk wel dat die bak verrot was hoor en dat het er mee te maken heeft.
Er kwam natuurlijk een geluid uit alsof de paarden die de motor leverde meteen door het slachthuis gehaald werden, dat ie verrot was stond redelijk vast.
Maar vind dat met die olie nog steeds een apart verhaal. Blijft die *echt* al die tijd goed en dezelfde kleur houden? o0

Afijn, 't is natuurlijk geen motorolie... Die is snel zwart.

Je noemt het zelf al inderdaad, de enige vervuiling van de bakolie zijn metalen deeltjes van de tandwielen, de olie zorgt voor de koeling en het oppikken van die deeltjes om die vervolgens af te geven aan de magneet die onderin het carter van de bak zit.

(ik neem aan dat die ook is bekeken)

Er zit geen roet en koolstof vervuiling in die de olie zwart kan maken zoals in een motor. Dus ja in principe zou de olie niet heel erg van kleur mogen veranderen, al is vervangen zo nu en dan wel aan te raden.

Mijn gok is dan wel dat er op een gegeven moment water in de bak is gekomen waardoor de olie zijn smerende en koelende werking heeft verloren en dat heeft je bak uiteindelijk langzaam de das omgedraaid.
En 1600 als je een gereviseerde versnellingsbak krijgt met nieuwe koppeling vind ik nog redelijk. Zeker omdat het een rotonderdeel is om te vervangen in een voorwielaangedreven auto.
 
Woah wat is er vandaag mis met autoweek. Ik kreeg al best vaak een 500 Internal Server Error, maar vandaag krijg ik bij 9 uit de 10 verzoeken een foutmelding. o0

Anyway:
Hij is vervangen, het geluid is pleite; de koppeling is zo enorm soepel dat ik die de eerste keer bijna door de grond heen ragde, en hij schakelt best lekker. 't is alleen ff wennen aan de andere pook afstelling.

Ben er over 't algemeen behoorlijk blij mee! :)
Kost wat, maar dan heb je ook iets.

... Nu fingers crossed dat 't afgelopen is met 't gelazer. :p
Dank voor alle tips n tricks!
 
Terug
Bovenaan