Punto hgt schokt bij specifieke handelingen

Stephan Engels

Wegverkenner
He guys,

Ik zit met het volgende probleem. Mijn auto (punto hgt 1.8 16v 183a1000 met gaskabel, dus niet elektronisch geregeld) schokt bij spontaan gas geven en snel gas loslaten. Nu heb ik het volgende al gedaan:

1. Alle slechte motorsteunen vervangen (2 out 3, de andere is nog gloednieuw)
2. Draagarmen vervangen.
3 zowel de draagarm als aandrijfassen gecontroleerd op speling. Deze hebben ze dus niet!
4. Alle steunen gevuld met PU rubber, wat helaas niet hielp. Schakelt nu wel fijner omdat de auto nog minder schud. Het “probleem” is alleen niet verholpen.
5. Gaskabel afgesteld en schoongemaakt (bleef misschien haken)

Verder hoor ik geen rare geluiden. Het is alleen bij spontaan gas los en gas geven en kort daarna dus gas los, best specifiek dus. Verder rijd de auto prima bij “normaal” rijgedrag. Alleen rij ik vaak sportief en dan is het soms irritant. Zelf verdenk ik de gasklep die spontaan dicht gaat, aangezien de kabel rechtstreeks is verbonden op het gaspedaal. De elektronische gaskleppenhuis van deze auto heeft namelijk een klep die langzaam dicht gaat en niet abrupt zoals bij een gaskabel.

Graag hoor ik wat het eventueel kan zijn, en anders beschouw ik het gewoon als een eigenwijze Italiaanse eigenschap. De auto rijd er niet minder om

Heb je de penbobines al nagekeken? Geeft de auto verder geen foutmeldingen? Als het de bobines biet zijn zou ik vermoeden dat er iets met de VIS niet helemaal lekker werkt.

Penbobines zijn half jaar geleden vervangen voor nieuwe exemplaren (alle 4, en ook de bougies)
Verder geen storingen niks. Het wordt wel minder als ik aan de gaskabel stelschroef zit, alleen dan blijven me toeren langer hangen. Wellicht vervang ik de hele kabel wel een keer, tevens heb ik het vermoeden dat m’n koppeling ook een deel van het probleem is. Want hoe lager in de toeren ik spontaan van me gas ga, dus dag de klep meteen dicht slaat hoe erger het is.

Bij een auto met gaskabel is het wat abrupter reageren op plots gas los of plots gas geven best wel normaal.
Maar ook bij een gasklep met gaskabel zit er een stuk electronica in voor de stationairregeling en het opvangen van de gasklep als je ineens het gas indrukt of loslaat.
Die regeling kan net zo goed zijn als bij een volledig elektronische gasklep.
Soms komt dit simpelweg door een vervuilde gasklep. Soms is de regeling versleten of werken de sensoren niet geheel goed meer. Dit hoeft geen foutmelding te geven.

Je koppeling kan een deel van de oorzaak zijn, of een defect 2massa vliegwiel (indien aanwezig) dat teveel speling begint te krijgen. Maar ik verwacht eigenlijk niet dat dat het probleem gaat zijn. (alhoewel het is een gti blok dus die koppeling kan door je voorgangers ook al aardig op zn donder hebben gehad natuurlijk)

Ik vraag me echter af of het wel een probleem is, gezien je sportieve rijstijl.

Elke auto reageert anders op de gasrespons. En met de ene moet je wat subtieler omgaan dan met de ander Dus dat het bij de ene auto met dezelfde rijstijl wel gebeurt terwijl het bij de andere niet gebeurt, wilt niet persee zeggen dat de auto een probleem heeft.

Pobresh zei:
Bij een auto met gaskabel is het wat abrupter reageren op plots gas los of plots gas geven best wel normaal.
Maar ook bij een gasklep met gaskabel zit er een stuk electronica in voor de stationairregeling en het opvangen van de gasklep als je ineens het gas indrukt of loslaat.
Die regeling kan net zo goed zijn als bij een volledig elektronische gasklep.
Soms komt dit simpelweg door een vervuilde gasklep. Soms is de regeling versleten of werken de sensoren niet geheel goed meer. Dit hoeft geen foutmelding te geven.

Je koppeling kan een deel van de oorzaak zijn, of een defect 2massa vliegwiel (indien aanwezig) dat teveel speling begint te krijgen. Maar ik verwacht eigenlijk niet dat dat het probleem gaat zijn. (alhoewel het is een gti blok dus die koppeling kan door je voorgangers ook al aardig op zn donder hebben gehad natuurlijk)

Ik vraag me echter af of het wel een probleem is, gezien je sportieve rijstijl.

Elke auto reageert anders op de gasrespons. En met de ene moet je wat subtieler omgaan dan met de ander Dus dat het bij de ene auto met dezelfde rijstijl wel gebeurt terwijl het bij de andere niet gebeurt, wilt niet persee zeggen dat de auto een probleem heeft.

Bedankt voor je toelichting, het is geen gti of een auto uit de VAG stal. Tevens snap ik je beredenering volledig. Heb het alleen wel graag opgelost. Want heb in de zelfde auto gereden met elektronische gasklep en deze had er veel minder last van /bijna niet. Ach, het is een auto van 21 jaar oud dus wellicht zullen de sensoren idd niet helemaal naar behoren werken. Maar zoals je zelf zei, aangezien ik sportief rij is het helemaal geen punt. Het heeft ook wel weer wat:p En een dubbele vliegwiel heb ik niet:)

Ik zal het naast me neerleggen en het gewoon als een stukje wagen eigenschap zien. Als ik me gas idd geleidelijker los laat is er helemaal niks aan de hand, wat ik eigenlijk altijd doe, dus het “probleem” is bijna niet aanwezig.

Ik zei gti blok. Dit is een 1.8 16v die voor zover ik kan vinden ook in de gti versie van de punto is gebruikt.
Mishandeling werd en wordt ook bij andere merken en de niet-gti versies van dezelfde auto gedaan en dat is met die motoren nogal verleidelijk. Vandaar dat ik het even noem.

Je hebt eenzelfde motor gereden met elektronische gasklep. Er is sprake van 2 verschillende gasklep-aansturingen waar je ervaring mee hebt dus dat het gasrespons verschillend is, is vrij normaal.

Elektronische gaskleppen reageren opzettelijk wat trager om acute bewegingen van het gaspedaal op te vangen voor de gasklep reageert.
Dat is een van de vele redenen geweest waarom ze naar elektronische gaspedalen zijn overgestapt, het minder abrupt reageren is een vorm van comfort.

Een gaskabel reageert directer op de stand van het gaspedaal. De regeling zal wel iets kunnen opvangen maar die initiële "schok" zal je altijd wel blijven voelen.
Dat betekend dat dit schokken inderdaad een product eigenschap kan zijn. Maar ik kan vanuit een stuk tekst natuurlijk niet beoordelen of het zo is.

Dat hikken kan trouwens wel erger worden als er sprake is van een (klein) luchtlek in het inlaattraject.

Ik zou eerst eens kijken of je eenzelfde auto met dezelfde motor en gaskabel kan proberen om te vergelijken. Dan weet je zeker of het aan de motor/'gasklep ligt, of dat jou auto werkelijk anders reageert dan zou moeten.

Dat laatste is ook zeker mijn plan. En de “gti” versie van een punto is de HGT, later werd dat abarth. Bedankt voor je kennis. We gaan het zien, nu nog een vinden met een kabel want de meeste HGT‘s die rond rijden zijn FWB (fire by wire) en zoveel zijn er niet meer haha

Terug
Bovenaan