Profieldiepte Autobanden

Zunigrijje

Net ingestapt
Tijdens de Autotheorie leerde ik dat autobanden minimaal 1.6mm profiel dienen te hebben, wettelijk gezien. Echter vele beweren dat dit niet veilig zou zijn en dat je de banden al bij 2mm dient te vervangen. Aldus de ANWB.

Mijn banden zelf hebben voren net geen 3mm profiel en achter hebben ze iets meer dan 3mm profiel: dus wettelijk gezien zit ik gewoon nog goed. Echter ik zie ook sommige bandenfabrikanten zeggen, dat je dan al zomerbanden zou moeten vervangen.

Dat is dan allemaal leuk en aardig: maar ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer. De ene zegt 3mm en de andere weer 2mm, terwijl vadertje staat gewoon heel duidelijk 1.6mm zegt. Die heeft ja altijd het laatste woord :T

Toch zet het mij aan het denken: met name omdat de winter eraan komt en ik eigenlijk 4-seizoenen banden nodig heb, wil ik niet in problemen komen met de Duitse politie. Echter die hele wet van Duitsland zegt eigenlijk: dat je bij winterse weersomstandigheden winterbanden of 4-seizoensbanden nodig hebt.

Dus als je naar het klimaat van Nederland en de NRW in Duitsland kijkt, dan heb je welgeteld 1 week per jaar winterbanden nodig. Of je moet in de Eifel wonen, dan zal er wel wat vaker sneeuw vallen.

Een ander punt is dat mijn auto TPMS heeft: dus een tweede setje met winterbanden zou niet bepaald een optie zijn, dan heb je namelijk ook 4 TPMS sensoren nodig. De ventielen van mijn huidige banden dienen ze daarom dus ook gewoon over te zetten, want de sensor zit in gebouwd in het ventiel.

Wat doen jullie wat betreft bandenwissel? Sowieso vroeg ik mij af, hoe het te doen is om de 10.000km je banden te roteren. Als je dat 5x gedaan hebt: dan heb je al bijna hetzelfde betaald, als een setje nieuwe banden!

Vraag mij dus serieus af wie dat nog doet: een reserve band heb ik niet, dus met de meegeleverde krik gaat het niet lukken helaas. Want dan zul je tijdelijk een andere band eronder moeten zetten en die heb ik niet.

Ik vervang mijn zomberbanden bij 2mm ongeveer. Mijn bandenman;) heeft mij verteld dat vooral het waterafvoer van de band verminderd naarmate het profiel minder wordt, en bij onder de 2 mm ga je echt inleveren op veiligheid in de regen. Bij droog weer maakt het niet veel uit of je nu 2mm hebt of 4mm.

Ik laat de banden met het beste profiel achter. Onderstuur is makkelijker te corrigeren dan overstuur. en zijn de voor banden versleten, dan gaan de achter banden naar voren en komen er achter 2 nieuwe banden.

Ik heb ook gehoord dat banden met minder profiel, het juist beter doen op droog wegdek. Enige waar ik een beetje mee zit: het omleggen van de achterbanden naar voren, dat zou ik graag doen. Alleen als ik daarvoor moet betalen dan kan ik net zo goed nieuwe banden laten monteren.

Mijn buurman die heeft een grote krik en zei: dat je de auto tussen de portieren kon opkrikken, maar dat vertrouw ik toch niet helemaal. Omdat een auto juist krik punten heeft. Dus ik wil de banden sowieso nog een tijdje laten zitten.

Enige wat ik mij dan nog wel afvraag: hoe snel verlies je die 1mm? Of is het een kwestie nu om maandelijks even met een profieldiepte meter controleren en bij 2mm bij de Bandenconcurrent te shoppen, voor nieuwe sloffen? Of is dat geen goed idee?

De vorige keer ben ik gewoon over de grens gegaan, maar blijkbaar kan het via de Bandenconcurrent nog goedkoper voor dezelfde banden.

Let er ook op dat de profieldiepte minimaal 1.6mm moet zijn over de gehele breedte van de band. Het kan dus best zijn dat je in het midden van de band nog ruim voldoende profiel hebt, maar aan de zijkanten veel minder.

Ik zou in jouw geval geen winterbanden kopen, ook omdat je zo'n zuinigheid-freak bent want je gaat het echt merken in het verbruik. Wellicht een 4-seizoen band maar dan wel eentje die meer neigt naar zomerband dan winterband.

Ik heb al een goed setje 4-seizoensbanden gevonden van Vredestein, die komen als beste uit de test bij AutoBild. Alleen ik wil nog even wachten met bestellen.

Heb nu bijna 45.000km op de klok, zelf netjes de interieur filter en luchtfilter vervangen. Dus nu laat de 45.000km beurt bij de Bosch garage om de hoek uitvoeren, omdat het in vergelijking met Suzuki gewoon € 103 goedkoper is!

Dus € 65 voor een beurtje, dan hou ik nog € 103 over en dat is precies de prijs van twee banden. Het zijn trouwens nog steeds de originele banden die sinds dag 1 op de auto zitten.

Maar dan wel weer eentje die als winterband geclassificeerd/erkend is, anders heb je in Duitsland weer (kans op) problemen.

Profieldiepte: Er zitten nokjes in je profiel, op de zijkant staat daar een pijltje bij. Als die gelijk met je loopvak vallen dan is voor dat model band het profiel wel aan z'n eind. Verder kan je ook je bekijken of de banden misschien wat vreemd slijten of veel ouder dan 5 jaar worden.

Hoe dieper je profiel hoe meer water je kan afvoeren. Als je graag 160km+ rijdt in de regen op de (duitse) autobahn dan zou ik inderdaad wat eerder dan bij 2 mm vervangen. Flink brede sloffen moet veel meer water afvoeren dan 185mm brede banden, dat speelt ook mee.
Bij winter en vierseizoenen banden zorgen de lamellen (die sneetjes in het profiel) voor extra grip bij sneeuw, bij winterbanden houden ze 4mm aan voor de beste werking van die dingen.

Roteren: je beste profiel wil je achter hebben, want een auto die achter uitbreekt met aquaplaning of in een bocht is je grootste nachtmerrie.

Ik heb zelf winterwielen en zomerwielen omdat een BMW met slechte banden in de winter geen pretje is (achterwielaandrijving) en de zomerbanden zijn ook zo breed dat er volgens mij geen kettingen meer omheen kunnen). Dat er soms in jaren geen ernstige sneeuw valt is dan goed nieuws: Je autogordels en airbags heb je ook niet dagelijks nodig.

Banden (en hun slijtage) zijn één grote compromis. Op een droge dag zou je helemaal geen profiel willen hebben, in de winter spikes, profiel minder dan bijna nieuw is altijd beter dan bijna oud.

Het ligt er ook aan hoeveel je rijdt, met 60.000km per jaar kan je nog wel een paar bandenwissels gebruiken. Als je elke 4 jaar je auto inruilt met 40.000km erbij dan heb je misschien nooit nieuwe banden nodig.

Leon in z'n SEAT zei:
Maar dan wel weer eentje die als winterband geclassificeerd/erkend is, anders heb je in Duitsland weer (kans op) problemen.
Ja dat sneeuwvlokje toch? Volgens mij heeft Vredestein dat wel hoor, want op mijn vorige auto heb ik toen ook Vredestein 4-seizoensbanden gemonteerd. En toen ik dat las van die vernieuwde wetgeving, ben ik direct gaan kijken of hij dat Alpine Sneeuwvlokje had.

Wettelijk gezien idd 1,6mm
Zomerbanden vervangen bij 2mm en winterbanden bij 4mm (of je rijdt ze verder op in de zomermaanden, maar dat geeft ook mindere rij-eigenschappen)
Het is idd vooral voor nat wegdek dat je wat meer wilt dan de 1,6mm. Het is een wettelijke marge die vooral ingevoerd is om te voorkomen dat je met slicks de weg op gaat. Die overigens megagrip hebben bij droog weer, maar bij nat weer totaal geen grip.

Echter, de leeftijd van de banden is nog belangrijker dan het profiel. Een band van 10 jaar oud met weinig km is nog slechter dan een vrij jonge band met weinig profiel, omdat de wangen vaak een stuk slapper zijn geworden.

Het klimaat in NRW is toch ook best wel anders dan hier in Nederland hoor. Daarnaast zitten er flinke hoogteverschillen in het land, waardoor je in de winter bij gladheid ook blij bent met een set winter of all seasons banden. Bij sneeuw willen de buien ook nog wel eens blijven hangen en heb je lokaal veel overlast. Ook van water trouwens.

Winterbanden hebben niet alleen te maken met sneeuw en ijzel. Maar met het feit dat het rubber een andere samenstelling heeft. Winterbanden hebben een zachtere rubber samenstelling. Zomerbanden zijn simpelweg te hard in de winter. De grip neemt dus af naarmate de temperatuur lager wordt. Daarom is men specifiek winterbanden gaan produceren om voor temperaturen onder de 7 graden nog steeds een veilige band te kunnen bieden.

Quatrac 5 heeft inderdaad gewoon het 3 peak mountain snowflake symbool en valt binnen de duitse wetgeving.

Met allseasons is het wel de vraag met wat voor auto je rijdt. Niet elke auto rijdt even prettig met all seasons en de eigenschappen van de banden zijn eigenlijk voor geen enkel weertype ideaal. En met dat laatste moet je echt rekening houden als je veel km rijdt.

Roteren van de banden, wat bedoel je daarmee? Van plek wisselen? Dat hoeft in principe niet. Je kunt ze eens halfverwege het slijten van de voorbanden omwisselen naar achter. Waardoor je alle banden gelijk slijt (voorbanden slijten eigenlijk altijd harder)

Met roteren bedoel ik inderdaad, de achterbanden naar voren leggen en de voorbanden naar achter. De reden daar achter zou zijn omdat de banden voren sneller slijten dan achter, waardoor je banden ongelijkmatig afslijten.

Maar nu lijkt mij dat weinig nut te hebben: ja de achterbanden hebben nog wat meer profiel dan de voorbanden, alleen ik verwissel ze het liefst alle vier in 1x.

Enige wat ik mij nog een beetje afvraag: hoe snel slijt die resterende 1mm? Moet ik dan denken aan een half jaar of drie maanden? Want de winter begint immers pas over drie maanden.

Inderdaad, dat is een vraag van het kaliber 'hoe lang is een stuk touw'. Banden slijten niet automatisch elke maand x%.
Maar all seasonbanden in de herfst monteren kan gelukkig ook.

Als je regelmatig de wielen afwisselt van voor met achter slijten ze alle 4 ongeveer even snel.
Voordeel: in 1 keer alles vervangen, ben je er gelijk vanaf.
Nadeel: als je niet veel te besteden hebt is het wel een grote hap uit je spaarvarken.

Maar het excuus van de TMPS op een extra wintersetje snap ik niet helemaal. Zoveel extra kost dat spul toch niet?

Je wisselt van voor naar achteren ongeveer als de voorbanden half tot 3 kwart versleten zijn. Dan slijten ze op de gehele termijn evenredig aan elkaar en doe je langer met een complete set.
Scheelt dus kosten op termijn.

Als je nog even met jezomerbanden vooruit wilt, adviseer ik je om de achterwielen te wisselen met de voorwielen. Voor slijten de banden sneller dan achter. In Duitsland mag je met all season banden rijden.
All seasonbanden met M+S opschrift én het sneeuwvloksymbool zijn toegestaan waar banden met wintereigenschappen vereist zijn. In Duitsland mag u bij winterse omstandigheden dus met all season banden rijden. Dat maakt ze echter niet in alle omstandigheden de meest geschikte band. (Bron: ANW:cool:

Hotdog zei:
Als je regelmatig de wielen afwisselt van voor met achter slijten ze alle 4 ongeveer even snel.
Nadeel: als je niet veel te besteden hebt is het wel een grote hap uit je spaarvarken.

Maar het excuus van de TMPS op een extra wintersetje snap ik niet helemaal. Zoveel extra kost dat spul toch niet?
Ik kom dan toch telkens dan een garage daarvoor te betalen, dus dan kost het roteren uiteindelijk enkel geld. Maar ik weet ook niet hoeveel meer de banden achter afslijten: er vanuit gaande dat de vorige eigenaar ze nog nooit gewisseld heeft, valt het verschil reuze mee.

Wat betreft TMPS: die sensors zijn zo'n € 40 a € 50 per velg. De Duitsers zijn daar ook niet bepaald amused mee, want daar is het normaal om in oktober en tijdens Pasen de banden te wissen van zomer naar winter en visa versa.

Scheelt overigens wel dat 14 inch banden echt goedkoop zijn: dus voor minder dan € 250 zou ik mijn versleten banden straks kunnen vervangen.

Zunigrijje zei:
Hotdog zei:

Ik kom dan toch telkens dan een garage daarvoor te betalen, dus dan kost het roteren uiteindelijk enkel geld. Maar ik weet ook niet hoeveel meer de banden achter afslijten: er vanuit gaande dat de vorige eigenaar ze nog nooit gewisseld heeft, valt het verschil reuze mee.

Wat betreft TMPS: die sensors zijn zo'n € 40 a € 50 per velg. De Duitsers zijn daar ook niet bepaald amused mee, want daar is het normaal om in oktober en tijdens Pasen de banden te wissen van zomer naar winter en visa versa.
Scheelt overigens wel dat 14 inch banden echt goedkoop zijn: dus voor minder dan € 250 zou ik mijn versleten banden straks kunnen vervangen.

Voor echt "Zunigrijje" kun je de wielen ook zelf van voor/achter wisselen?
Met een krik & reservewiel is dit een redelijke doe het zelf klus.

Kranenbroek heb je voor rond de 20 euro een krik en 2 assteunen. Daar kun je prima mee roteren.

Alle wielen losdraaien alvast (1 kwartslag) dan de voorkant opkrikken, assteunen eronder. En dan de krik recht onder de auto aan de achterkant en dan de auto via de achteras de lucht in.

Op die momenten moet je er niet onder kruipen maar wielen wisselen kan prima op die manier.

42907661212_b3e3c88c6b_c.jpg

Ik kan niet meer zonder.

41777345545_2fd7604b83_c.jpg

Blackadder the 5th zei:
Zunigrijje zei:
Hotdog zei:

Voor echt "Zunigrijje" kun je de wielen ook zelf van voor/achter wisselen?
Met een krik & reservewiel is dit een redelijke doe het zelf klus.
Een reserve wiel heb ik helaas niet, anders zou ik het inderdaad zo kunnen doen.

:rolleyes: Van de sloop wielen af halen is echt weggegooid geld.

Heb nog wel een oud reservebandje liggen als je wilt.....Kom maar ophalen.

Ho ho. Geen amateurs zelf wielen laten wisselen aub. Zal de eerste niet zijn die een wiel verliest of de bouten zo hard aandraait dat ze uitrekken.
Koop dan op zn minst voor een paar tientjes een momentsleutel val lux bij de praxis erbij. En zorg dat je die juist instelt.

maar een wielwissel hoeft bij een garage niet veel te kosten. Het gaat niet om een nieuwe montage.
Als de winter/zomer wissel voor 25 - 40 euro kunnen doen. Kunnen ze de voor/achter wissel ook voor dat geld.
Het enige wat je dan wel moet doen is de tmps sensoren andersom inprogrammeren, of andrsom lezen elke keer.

Reservewiel van de sloop heb je hooguit alleen wat aan voor de velg (mits je de juiste koopt).
Banden zijn meestal zo oud als de auto waar die in lag. Dus aan vervanging toe.

geloof me, ik heb al eens een keer de pech gehad dat mn reservewiel na enkele meters er ook geen zin meer in had na een klapband... daar sta je dan!

Pobresh zei:
Ho ho. Geen amateurs zelf wielen laten wisselen aub. Zal de eerste niet zijn die een wiel verliest of de bouten zo hard aandraait dat ze uitrekken.
Koop dan op zn minst voor een paar tientjes een momentsleutel val lux bij de praxis erbij. En zorg dat je die juist instelt.

maar een wielwissel hoeft bij een garage niet veel te kosten. Het gaat niet om een nieuwe montage.
Als de winter/zomer wissel voor 25 - 40 euro kunnen doen. Kunnen ze de voor/achter wissel ook voor dat geld.
Het enige wat je dan wel moet doen is de tmps sensoren andersom inprogrammeren, of andrsom lezen elke keer.

Reservewiel van de sloop heb je hooguit alleen wat aan voor de velg (mits je de juiste koopt).
Banden zijn meestal zo oud als de auto waar die in lag. Dus aan vervanging toe.

geloof me, ik heb al eens een keer de pech gehad dat mn reservewiel na enkele meters er ook geen zin meer in had na een klapband... daar sta je dan!

Vroeger toen mijn auto alleen op zomerbanden reed, vroeg ik aan de garage of ze bij de onderhoudsbeurt meteen even de banden met het meeste profiel naar voren wilden zetten. Dan ging het in een moeite door.

De zomer/winterwielen wissel doe ik zelf. Dan controleer ik zelf de profieldiepte en zet de beste banden voor. Een reservewiel is dan niet nodig.

Zunigrijje zei:
Tijdens de Autotheorie leerde ik dat autobanden minimaal 1.6mm profiel dienen te hebben, wettelijk gezien. Echter vele beweren dat dit niet veilig zou zijn en dat je de banden al bij 2mm dient te vervangen. Aldus de ANWB.

TS is bezig met een theoriecursus. Een logisch vervolg is dan een praktijkcursus. Zomaar een voorbeeldje: Autosleutelcursus

Nico GTR zei:
:rolleyes: Van de sloop wielen af halen is echt weggegooid geld.

Heb nog wel een oud reservebandje liggen als je wilt.....Kom maar ophalen.

Indien de steek past en het naafgat niet te klein is is dat de goedkoopste oplossing voor TS
.te groot naafgat is niet erg maar een beetje lastig. Er van uitgaande dat het alleen voor de wissel gebruikt wordt.

Zunigrijje zei:
Enige wat ik mij nog een beetje afvraag: hoe snel slijt die resterende 1mm? Moet ik dan denken aan een half jaar of drie maanden? Want de winter begint immers pas over drie maanden.

ik rij ongeveer 60-70k KM met een set voorbanden. geloof dat nieuwe zomerbanden zo`n 8mm profiel hebben. wat dus betekend dat je ongeveer 1mm per 10k KM slijt.

Het is heel simpel met die profieldiepten. Je hebt minimumeisen: dat is wat de wetgever verlangt.

Dat zijn de minimumeisen voor mensen die voorzichtig rijden en wellicht de auto laten staan als het weer lelijk doet. Als je een ervaren rijder bent, dan merk je wel dat een auto met 3 mm profiel al een stuk minder prettig rijdt met stevige regen dan een nieuwe band. Terwijl het bij minder dan die beroemde 2 tot 1.6 mm echt minimaal wordt.

Ik ben er ook niet per definitie voor om iedereen zijn banden maar alvast te laten vervangen bij 3-4 mm. Met die laatste 2.4 mm kunnen sommige mensen die niet al te hoge eisen stellen (mooi weer rijders) wellicht nog 2 jaar rijden. Zonde van de centen en het milieu om banden te vervangen die voor bepaalde mensen gewoon prima bruikbaar zijn.

Ben je vrijwel elke dag afhankelijk van je auto, rij je regelmatig snelheden boven de 100, dan zou ik bij zomerbanden een benedenlimiet van 2 tot 2.5 mm aanhouden.

Ook mooiweerrijders kunnen een regenbui tegenkomen. Aquaplaning is een harde leermeester, we wonen nu eenmaal niet in een droog klimaat (wat je na de afgelopen zomer misschien niet zou zeggen).

Aanpassen aan de omstandigheden is het sleutelwoord, minder profiel=minder snelheid bij regen.

Dat is wel de grootste onzin die er bestaat. Ook al rijd je nog zo rustig, je kan nog steeds in situaties komen waar je bijvoorbeeld hard moet remmen.

Auto rijden kost gewoon geld, gewoon bijtijds je banden vervangen. En anders lekker fietsen.

Carfanatic zei:
Aanpassen aan de omstandigheden is het sleutelwoord, minder profiel=minder snelheid bij regen.

Dat is wel de grootste onzin die er bestaat. Ook al rijd je nog zo rustig, je kan nog steeds in situaties komen waar je bijvoorbeeld hard moet remmen.

Auto rijden kost gewoon geld, gewoon bijtijds je banden vervangen. En anders lekker fietsen.

Maar wat is bijtijds? Persoonlijk vind ik 3 mm de ondergrens. Puur omdat ik me niet altijd aan de Vmax houd en ik wil op nat wegdek niet bij ieder plasje met samengeknepen billen gokken og je gaat waterskien of niet.

Voor mij ook, 3 mm. Daaronder vind ik ze bij nat weer niet veilig meer, en ik wil niet de kans lopen om hoe dan ook op nat wegdek in de problemen te komen.

haarr zei:
Carfanatic zei:

Maar wat is bijtijds? Persoonlijk vind ik 3 mm de ondergrens. Puur omdat ik me niet altijd aan de Vmax houd en ik wil op nat wegdek niet bij ieder plasje met samengeknepen billen gokken og je gaat waterskien of niet.

Ehm, als je met samengeknepen billen rijdt maak je sowieso meer kans om in een slip te komen. Of je nu 2 of 4 mm aan profiel over hebt.

De ondergrens van 1.6mm is de wet, ergens daarvóór is het nog ruim voldoende om te verwisselen. Daarná is het juridisch te laat.
Die norm is niet voor niets op 1.6mm gezet, pas bij minder zouden je billen wat meer moeten samenknijpen. Maar ik vind het schromelijk overdreven om al bij 3mm te gaan vervangen.

Hotdog zei:
haarr zei:
Carfanatic zei:

Ehm, als je met samengeknepen billen rijdt maak je sowieso meer kans om in een slip te komen. Of je nu 2 of 4 mm aan profiel over hebt.

De ondergrens van 1.6mm is de wet, ergens daarvóór is het nog ruim voldoende om te verwisselen. Daarná is het juridisch te laat.
Die norm is niet voor niets op 1.6mm gezet, pas bij minder zouden je billen wat meer moeten samenknijpen. Maar ik vind het schromelijk overdreven om al bij 3mm te gaan vervangen.

Ja, en 120 of 130 km/u is ook wet.
Ik heb het niet over een slippartij maar met 150 door een plas met 2 mm profiel op de banden is niet fijn.

Het is ook maar net wat voor een gewicht er op die banden drukt.

Met m'n Transit (weegt incl. gereedschap zo'n 2800 kg) gaat het bij 120 km/h met 2,5 mm profiel nog prima op nat wegdek met plassen in de spoorvorming, maar het oude Swiftje van m'n wederhelft ging met 80 km/h en ruim 3mm profiel al ongecontroleerd aan het waterskieën.
En in bochten schuift m'n Niksan pickup z'n kont ook wel eens iets bij op nat wegdek ondanks 16 mm bandprofiel: combinatie van weinig druk op de achteras en een strak afgestelde lsd erin.... moet je even mee leren omgaan, en dan is het gewoon een fun-factor.

haarr zei:
Hotdog zei:
haarr zei:
Carfanatic zei:

Ja, en 120 of 130 km/u is ook wet.
Ik heb het niet over een slippartij maar met 150 door een plas met 2 mm profiel op de banden is niet fijn.

MAX 120/130 is de wet. Niet dat je 120 moet rijden.

Tante Mien die 2x per week met haar Nissan Micra naar het dorp rijdt om boodschappen te doen en op zondags haar kleinkinderen bezoekt rijdt wellicht nooit harder dan 80. En als het te hard regent dan wacht ze een kwartiertje. Of ze vind het eng en laat iemand anders terugrijden als het toch moet.

Dan is de 1.6 een prima minimum. Mensen die van nature bang en overvoorzichtig zijn, zullen die grenzen van hun materiaal nooit opzoeken en zullen niet eens het verschil merken (behalve dat die nieuwe band wat lichter stuurt).
Ik rij zelf WEL met regelmaat de maximale snelheden (of daarboven), schuw slecht weer ook niet en moet meestal gewoon op weg. Dan ben ik de eerste om te merken dat banden met 2 mm vaak ernstig achteruit zijn gegaan. En is niet het profiel de berperkende factor, dan kan ook ouderdom ernstig roet in het eten gooien.

Ik heb nogal wat te weeg gebracht met mijn opmerking :D

6 mm kan al te weinig zijn (geen ZOAB en hoge snelheid). 4 mm op een winterband in de bergen is niks waard, als ik op wintersport ga komen er bij 6 mm gewoon nieuwe banden onder. Rij ik een jaar niet naar wintersport rij ik ze rustig op naar 3 mm.

Dus ik blijf er bij: aanpassen aan de omstandigheden is het sleutelwoord. En vergis je niet, 20 km per uur langzaamer rijden scheel heel veel.

turbod12 zei:
MAX 120/130 is de wet. Niet dat je 120 moet rijden.

Zo bezien: je mag ook met > 1.6 mm profiel rijden.
2 mm is goed te doen zolang je je maar aan de Vmax houdt. Daar heb ik soms geen zin in.

Ik laat de huidige banden er in iedere geval nog een tijdje onderzitten: maar heb wel alvast een profieldiepte meter online besteld, dus ik ga het gewoon maandelijks even controleren. Kleine moeite vind ik :D

De discussie die het te weeg brengt vind ik wel interessant: met regen kan ik mij goed voorstellen, dat minder profiel slechter is. Dus dat is interessant om te lezen en iets, wat een automobilist eigenlijk zelf eens zou moeten ervaren.

Zunigrijje zei:
Ik laat de huidige banden er in iedere geval nog een tijdje onderzitten: maar heb wel alvast een profieldiepte meter online besteld, dus ik ga het gewoon maandelijks even controleren. Kleine moeite vind ik :D

De discussie die het te weeg brengt vind ik wel interessant: met regen kan ik mij goed voorstellen, dat minder profiel slechter is. Dus dat is interessant om te lezen en iets, wat een automobilist eigenlijk zelf eens zou moeten ervaren.

Zonde van je geld joh. Vaak worden er profieldieptemeters gratis weggeven bij bandenboeren. Elke band is ook voorzien van slijtageindicatoren. Liggen deze gelijk of bijna gelijk met het loopvlak dan is het tijd voor een paar verse gympies. Je kan ook een euromunt pakken en in het profiel steken. Verdwijnt de goudkleurige rand dan heb je nog profiel zat.

Is maar een hele simpele hoor, van geen eens een euro. Want de euromunt methode verteld je enkel of je meer of minder dan 3mm profieldiepte hebt. Al weet ik ook dat bandenboeren gratis je profieldiepte meten: al ben ik dan juist bang, dat ze direct banden proberen te verkopen.

Dus liever zelf meten :)

Elke mm die van je oude banden afslijt kan niet meer van de nieuwe af....ik kijk wel wanneer het gevaarlijk voelt. :p Heb nog 2,2 mm voelde prima vertrouwd in de regen. (y)

1,6 mm is gemeten op de hoofdgroeven. De schouders mogen versleten zijn zolang het canvas niet zichtbaar is. In de praktijk is een band met 2,5 wel een beetje uitgekakt. Ga eens terug rekenen wat die dingen echt kosten over de levensduur.....dan praat je over kleingeld.

Boppie zei:
1,6 mm is gemeten op de hoofdgroeven. De schouders mogen versleten zijn zolang het canvas niet zichtbaar is. In de praktijk is een band met 2,5 wel een beetje uitgekakt. Ga eens terug rekenen wat die dingen echt kosten over de levensduur.....dan praat je over kleingeld.

35 euro over de afgelopen 35.000 km....ehm. FF denken hoor.

Klassiekerrijder zei:
Voor mij ook, 3 mm. Daaronder vind ik ze bij nat weer niet veilig meer, en ik wil niet de kans lopen om hoe dan ook op nat wegdek in de problemen te komen.

Voor mij is 3 mm. ook de grens. Met bandbreedte van 255 worden het al snel surfplanken. Met 195-banden zou ik 2 mm. nog wel durven.

Momenteel zitten de 225 banden onder de Saab bijna op de indicatoren. Pas met hevige regen probleemloos 140 km/u op Belgisch asfalt gereden. In lange doordraaiers iets langzamer (+/- 90 vs +/-110) dan normaal en hij lag nog altijd als een blok op de weg. Nog even een paar maanden ermee door en de winterwielen gaan er weer onder, dan wordt het tijd voor nieuw rubber om de zomervelg.

Meeuw zei:
Klassiekerrijder zei:

Voor mij is 3 mm. ook de grens. Met bandbreedte van 255 worden het al snel surfplanken. Met 195-banden zou ik 2 mm. nog wel durven.

Combinatie van spoorvorming in het wegdek en brede banden is niet de meest gelukkige.
Je verkijkt je erop hoeveel water een band dan ineens moet wegkrijgen om grip te houden.

Terug
Bovenaan