Private lease is eindelijk volwassen

Wat is jou afweging bij de keuze tussen kopen of leasen?

• Totaal aantal stemmers
    40
  • Opiniepeiling gesloten .
Zunigrijje zei:
Voor de sneeuwvlokjes generatie, is private lease sowieso veel goedkoper: want probeer maar eens als 18 jarige een auto te verzekeren o_O

Denk je nou echt dat de leasemaatschappijen geen rekening houden met verzekeringscriteria?

Muddy Bandit zei:
Zunigrijje zei:
Voor de sneeuwvlokjes generatie, is private lease sowieso veel goedkoper: want probeer maar eens als 18 jarige een auto te verzekeren o_O

Denk je nou echt dat de leasemaatschappijen geen rekening houden met verzekeringscriteria?

Nee.
PL prijzen zijn onafhankelijk van leeftijd, schadeverleden etc.
Er zal hoogstens gevraagd worden of er verzekeringen door verzekeraars opgezegd zijn, en kijken of men bv in het fraude-register staat.

Maar ook bij de leasemaatschappijen zien ze dat het gek is dat een 18 jarige bij 50dkm per jaar hetzelfde betaalt als een 60 jarige bij 10dkm per jaar.

Barri zei:
Maar ook bij de leasemaatschappijen zien ze dat het gek is dat een 18 jarige bij 50dkm per jaar hetzelfde betaalt als een 60 jarige bij 10dkm per jaar.

Als je als 18 jarige een PL wil afsluiten zul je een heel goed betaald bijbaantje moeten hebben...

En als 60 jarige staat het vrij om familie erin te laten rijden. Niu zal je met die leeftijd veelal wel iets oudere kinderen hebben (moet er niet aan denken nu bog pubers thuis te hebben). Maar dat kan met een normale verzekering ook mits je het even meldt.

Je ziet de schadefrequentie van 45-55-ers dan ook weer toenemen.... familie die er in mag rijden. Na 55 neemt de schadefrequentie weer af.

Zunigrijje zei:
Je zou het niet zeggen, maar sommige sneeuwvlokjes zijn wel iets ouder dan 18.

Janneman zei:
Als je als 18 jarige een PL wil afsluiten zul je een heel goed betaald bijbaantje moeten hebben...
Stufi is niet voldoende? :)

Dakloos zei:
Janneman zei:
Stufi is niet voldoende? :)

Dat weet ik niet. Onze kinderen hebben alleen de basisbeurs gehad. De rest hebben wij betaald zodat ze schuldloos aan hun toekomst konden beginnen.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Muddy Bandit zei:
Zunigrijje zei:

Nee.
Er zal hoogstens gevraagd worden of er verzekeringen door verzekeraars opgezegd zijn, en kijken of men bv in het fraude-register staat.

Aanvullende voorwaarden er even bij pakken, daar wordt veelal een minimum leeftijd gesteld en/of al gedurende minimale tijd het rijbewijs moet hebben.;)

Muddy Bandit zei:
Zunigrijje zei:

Nee.

Niet helemaal waar. De meeste leasemaatschappijen hanteren voor PL aan de voorkant een gemiddeld aantal schadevrije jaren, die je dan wel moet kunnen aantonen. Standaard gaat men bijvoorbeeld uit van 5 jaar schadevrij. Heb je dat, dan volgt er geen aanpassing van het maandbedrag. Heb je minder, betaal je een iets hoger tarief. Heb je meer, betaal je een iets lager tarief.

Muddy Bandit zei:
Muddy Bandit zei:
Zunigrijje zei:

Nee.

Aanvullende voorwaarden er even bij pakken, daar wordt veelal een minimum leeftijd gesteld en/of al gedurende minimale tijd het rijbewijs moet hebben.;)

Leasemaatschappijen stellen meestal alleen de voorwaarde dat er een geldig Nederlands rijbewijs moet zijn. Verhuurbedrijven hebben vaak wel die minimum leeftijd en/of periode dat je een rijbewijs moet hebben.

Hier even een reactie vanuit onze situatie.

Toen mijn vrouw en ik elkaar leerde kennen reden we respectievelijk een Mazda 323 en en hele oude Opel Corsa. We hebben beide een baan op een andere locatie.
Ik woonde in een appartement wat hypotheek technisch 40k onder water stond. Mijn vrouw huurde een appartement via de woningbouw. Ik verhuurde mijn appartement om uit de rode cijfers te komen en ging bij mijn vrouw in huis. Ondertussen spaarde wij wat centen en kochten een VW up, want de Mazda 323 was volledig doorgerot. Wij hadden het geluk om zwanger te raken en schreven ons in op een nieuwbouw woning in de vrije sector huur. De Corsa raakte ook aan zijn eind. We besloten om wat gespaarde centjes te investeren in een Skoda Fabia van de eerste generatie. Ook fijn om je kind via een een eigen portier in de auto te kunnen zetten.
Opzich was het een fijne auto, maar de koppakking was nog lekker dan de Titanic ooit geweest was.

Inmiddels was de tweede op komst, mijn appartement kon in de verkoop. Daar het appartement vlug verkocht, hadden we een klein spaarpotje. Toch maar investeren in een tweedehands stationwagen? Want ja er gaat veel mee als je kinderen hebt.

Toen kwam het rekenen, daarbij huurden we nog steeds . Een occasion/nieuwe auto zou over 4 jaar duurder zijn, zeker een occasion. Een nieuwe auto zouden we voor moeten bijlenen. We weten allemaal dat rente dan een nare bijkomstigheid is en het onderhoudsbeurtje/wegenbelasting en verzekering tikt ook aan.

We wilden voor ons maar ook zeker voor de kinderen veen veilige keuze. Daarom kozen wij voor private lease. Gewoon bij de merkdealer niet via de ANWB of direct via internet. Door goed te onderhandelen, kon er flink geld af per maand, maar ook van de meer kilometers.

We namen een Skoda Fabia station, leuk met navigatie, cruise control en climate control. Een drive uitvoering. Tot op vandaag geen spijt van.

Maar... We zijn 4 jaar verder, de jongens worden groot alweer. Het is bijna tijd voor afscheid van de Faab. Ik had nog een topic geopend hier op Autoweek: occasion gezocht voor 4k.. alle tips bedankt ervoor! Een proefrit in een Hyundai i30 en een Ford focus waren totaal niet bevallen. De Hyundai i30 was echt af, ik kreeg er vlug spijt van. De Ford focus was redelijk maar de stoel kon niet zodanig naar voren dat mijn vrouw niet goed bij de pedalen kon. Toch weer gaan rekenen....

Daar de woningmarkt op zijn gat ligt en wij maar niet begrijpen waarom iedereen als een debiel 30k of meer overbiedt op een tweedehands huisje (en de daarbij flinke verbouwingskosten), besloten wij lekker te blijven zitten. In ons bescheiden huisje. Immers de jongens gaan hier naar school, en we leren veel nieuwe mensen kennen. Ja we betalen wat meer huur, maar daar staat tegenover dat reparaties geregeld worden en we zeer energiezuinig leven. Ook hier hebben we flink in door zitten rekenen..

Maar goed ik dwaal af, we gingen weer rekenen, spaarcenten investeren in een goedkope auto of niet? Zo kwamen we toch weer uit op private lease. Één telefoontje naar de dealer en de afspraak stond. We waren erg tevreden over de Faab, maar de huidige zijn behoorlijk gestegen in prijs, per maand dan. Na een kort gesprek over koetjes en kalfjes bekeek de verkoper nog eens zijn voorraad en kwam met een Skoda Scala. Eentje met wieldoppen, maar wel met airco, piepers in de bumper en Android auto. Over de prijs waren we het snel eens. 0,50 cent minder per maand dan de Faab, want deze staat direct op voorraad.

We konden nog even een proefrit maken in een soortgelijke Scala, en dat viel zeker niet tegen! Vooral voor de jongens achterin net zo ruim als die versleten Hyundai i30.

We gaan nu nog één keer lekker op vakantie met de Faab en daana ruilen we van auto. Natuurlijk weten wij ook af van de geaccepteerde/niet geaccepteerde schade. Er zijn twee plekjes op de auto die waarschijnlijk aandacht nodig hebben. Maar over het algemeen betaal je gewoon je maximale eigen bijdrage. Over 4 jaar vind ik dat nog best schappelijk. Het kan altijd erger.
Je tweedehandsje kan ook defect raken, dat is ook niet goedkoop. En wie weet valt het allemaal wel mee toch?

Om een lang verhaal kort te maken: iedereen heeft zijn eigen keuze om nieuw/tweedehands of voor private lease te gaan. Bij ons is het zo gegaan daar wij elkaar pas ontmoette terwijl we rond de dertig waren. Dan vermogen opbouwen ging bij ons wat minder snel. Uiteindelijk gaat het er om wat er onder de streep overblijft toch? En dan rijdt private lease toch echt een stuk fijner.

Ik zou niet bij deze partij leasen in elk geval https://nos.nl/artikel/2384615-mogelijk-piramidespel-met-huurauto-s-klanten-voor-miljoenen-gedupeerd

Auto encyclopedie zei:
Ik zou niet bij deze partij leasen in elk geval https://nos.nl/artikel/2384615-mogelijk-piramidespel-met-huurauto-s-klanten-voor-miljoenen-gedupeerd
Waarom niet? Lijkt mij een hele betrouwbare partij, net als de Limburgse CDA (y)

Terug
Bovenaan