Private lease is eindelijk volwassen

Wat is jou afweging bij de keuze tussen kopen of leasen?

• Totaal aantal stemmers
    40
  • Opiniepeiling gesloten .
AJ Schuurmans zei:
Ik vind het maar een vreemde (vraag)stelling. Is dit werkelijk afkomstig van de Autoweek redactie?

Ja, dit is werkelijk afkomstig van de AutoWeek redactie :)
Waarom vind je dit een vreemde vraagstelling?

Freek van Leeuwen zei:
AJ Schuurmans zei:
Ik vind het maar een vreemde (vraag)stelling. Is dit werkelijk afkomstig van de Autoweek redactie?

Denk omdat de autoweek redactie hier tot nu toe schittert van afwezigheid. Maar welkom!

Auto encyclopedie zei:
Freek van Leeuwen zei:
AJ Schuurmans zei:

Denk omdat de autoweek redactie hier tot nu toe schittert van afwezigheid. Maar welkom!

Dank! :)

Stevie zei:
Ik wilde de Aygo Private Leasen voor 1 jaar, vooruit betalen.
Dat kan niet, contract loopt 4 jaar, na een jaar kun je opzeggen (flex lease).
Over 4 jaar kost die Aygo me dan 48*€229...dus heb ik hem maar gewoon gekocht. Hou ik zometeen de restwaarde ook zelf!
Zou ik binnenkort in een EV stappen wordt het zeker een (private) lease constructie. Daar vind ik het risico te groot.

Als je die Aygo na 4 jaar weer zou willen verkopen moet je je best doen om per maand onder die 229 euro te komen hoor. Als je langer gaat doorrijden ligt het anders.

Nico GTR zei:
Ik mis optie 4.

Als autoliefhebber kun je geen leuke auto via PL rijden dus ik koop hem gewoon zelf.

Optie 5.

Private lease bied geen ruimte voor tuning en aanpassing. Daarom koop ik mijn auto zelf.

:) Maar opzich, voor de rest.....zolang 30k per jaar maar te betalen is. Maar hoe gaat dat straks met rekeningrijden?

Voor mezelf heb ik een Volvo en een Mazda cabrio. Mijn vrouw heeft niks mt auto's zodat een PL voor haar prima is en ik geen gedoe/gesleutel/kosten heb met haar auto. Kortom in jou geval de juiste vrouw zoeken :p

Muddy Bandit zei:
Operational lease heb ik 1x gedaan in m'n bedrijf : tegelijk 1 bus kopen en 1 bus leasen (exact dezelfde auto's)
Ik had in de boekhouding daarmee een prima vergelijk tussen de werkelijke kosten van lease en koop, de leasebus was netto ruim 25% duurder over 4 jaar... dat dus nooit meer, en daarmee bedoel ik zowel niet meer leasen als niet meer nieuw kopen.
Want de boekhouding heeft mij namelijk ook heel duidelijk gemaakt dat de forse post afschrijving van een nieuwe auto totaal niet opweegt tegen het geringe extra onderhoud/reparatie van een auto tussen de 4 en 8 jaar jong.

Waren dat allebei bij aanschaf nieuwe auto's dan?

Eens met Nico GTR: Je kan niks leuks leasen. Een 5 jaar oude duitse bolide kopen is goed te doen, een japanse bolide is waarschijnlijk nog slimmer. Als je dat 20 - 30 jaar doet zal je eens pech en soms geluk hebben. Als een 'oudje' van 5 jaar oud 8 jaar lang goed bevalt met weinig reparaties dan rij je natuurlijk veel voordeliger dan iets dat ook maar in de buurt komt qua luxe in private lease.

Als je bij bovenstaande occasions ook nog voor merkgarantie gaat van 2 jaar dan kan je ook die onverwachte zaken redelijk bufferen.

En over 'het geld hebben liggen' dat maakt puur financieel niet uit. Of je nu 30k moet lenen en dat netjes afbetaalt of je stopt het in een lease contract. Het grote verschil zal waarschijnlijk de rente zijn die je indirect betaalt. Leasemaatschappijen zullen het gratis geld op dit moment makkelijker lenen dan Piet Particulier (5%?)

Over het 'gratis' beëindigen van de PL contracten heb ik nog wel wat vragen. Hoe gaat dat dan als je de scheiding er niet in een maand doorheen fietst, of door kwakkelende gezondheid of economie maak je minder overuren of bonus?

V0RQ zei:
En over 'het geld hebben liggen' dat maakt puur financieel niet uit. Of je nu 30k moet lenen en dat netjes afbetaalt of je stopt het in een lease contract. Het grote verschil zal waarschijnlijk de rente zijn die je indirect betaalt. Leasemaatschappijen zullen het gratis geld op dit moment makkelijker lenen dan Piet Particulier (5%?)

Plus, maar dat is wellicht opvoeding of levensfase. Maar je rijd toch ook gewoon wat je makkelijk kunt betalen?

Binnen de opvoeding die ik heb genoten heb ik vele gemakken gehad, maar er waren ook een heel aantal onderwerpen waarbij het antwoord simpel zat was. "Als je dat wilt betaal je het maar zelf".

Dan moet je ervoor werken en als je het dan hebt let je er ook beter op. Ik zit in de gelukkige positie dat ik bijna alles aan een auto zelf kan, durf en altijd wel een hulplijn heb. Daarom durf ik met een vast inkomen nu wel de gok aan om een afgetrapte Megane RS te kopen. Ik heb geen geld voor een Megane 3. Maar deze Megane 2 pastte wel in budget zelfs na het geld dat er nog in moet om hem op te knappen.
En ja voor dat geld kan ik vast ook een Aygo private leasen. Maar das toch minder auto.

@Bimmert: 48*229=10992 euro.
Per maand betaal ik 4 tientjes voor wegenbelasting en all-risk verkering (volle no claim). Onderhoud zal over 4 jaar nog geen 1000 euro zijn.
Het Aygootje koop je voor 12,500 in een deal.
Dus total een kleine 15.000 euro.
Zo’n Aygo brengt na 4 jaar op zeker nog wel meer dan 4000 euro op. ;) (kilometerstand zal dan rond de 10K zijn).

Overigens zal ook de Aygo de 4 jaar niet vol maken, ook al is er voor mijn gebruik weinig mis mee...ik wil af en toe gewoon weer eens wat anders en dan let ik niet echt op de kosten.
Dat was mede de reden dat ik de Aygo maar voor 1 jaar wilde Private Leasen.

Je afschrijving is dus ook al ruim € 170 per maand.... + 4 tientjes.... Verschil erg klein! En geen gezeur als er wat kapot gaat of als er schade is.

De afschrijving zal afhankelijk zijn van inruil-/verkoopprijs. Ik schreef dat hij wel meer dan €4000 opbrengt...misschien zelfs wel €6000.
Toyota geeft mij 5 jaar garantie (mits jaarlijks onderhoud) dus daar ben ik niet heel bang voor. En schade, tja zelf nooit schade gereden maar kan gebeuren, formulier invullen moet ik voor de leasemaatschappij ook...terugval no-claim zal ik al meer schades moeten hebben met eigen schuld...die kans schat ik gezien mijn schadeverleden erg klein in.
Overigens staan de (private) lease maatschappijen er om bekent gigantisch te zeuren over kleine gebruikssporen, en deze dik in extra rekening te brengen...met inruil doen ze wat minder moeilijk (anders verkopen ze geen nieuwe).

@Stevie,
zoals Pietzoveel al opmerkt, het verschil zal dan erg klein zijn. Zeker als je zoals je nu zegt al binnen 4 jaar zal gaan inruilen.

Bij Justlease is een Aygo private lease voor 48 maanden/ 12k per jaar nu 199 euro. Volgens mij is dat goedkoper dan dezelfde auto zelf kopen en binnen 4 jaar weer inruilen.

De goedkoopste in de vergelijker op AW is Ikrij voor €229...heb je geen mogelijkheid tussentijds op te zeggen.
Het gaat me er ook niet om een tientje goedkoper uit te zijn. Ik kan nu wel doen en laten wat ik wil (dak laten wrappen, andere velgen en audiounit vervangen). Ik snap wel dat vooral dit soort autootjes aantrekkelijk zijn als je minder budget hebt. Je rijdt een nieuw autootje voor geringe kosten. De leasemaatschappij moet echter ook verdienen...en die willen meer dan de extra korting.
Ik weet niet of ze op een private lease auto ook de BTW terug kunnen vorderen.
Maar onder aan de streep, met als enige onzekerheid de uiteindelijke inruil/ verkoop waarde zal ik wel goedkoper uit zijn.

Bimmert zei:
Muddy Bandit zei:
Operational lease heb ik 1x gedaan in m'n bedrijf : tegelijk 1 bus kopen en 1 bus leasen (exact dezelfde auto's)
Ik had in de boekhouding daarmee een prima vergelijk tussen de werkelijke kosten van lease en koop, de leasebus was netto ruim 25% duurder over 4 jaar... dat dus nooit meer, en daarmee bedoel ik zowel niet meer leasen als niet meer nieuw kopen.
Want de boekhouding heeft mij namelijk ook heel duidelijk gemaakt dat de forse post afschrijving van een nieuwe auto totaal niet opweegt tegen het geringe extra onderhoud/reparatie van een auto tussen de 4 en 8 jaar jong.

Ja, geleverd door dezelfde dealer op dezelfde dag, en na 4 jaar een verschil van slechts 8600 km meer op de klok van het gekochte exemplaar. (die inmiddels 9 jaar trouw dienst doet met normaal onderhoud, het enigste extra is tot nu toe slechts een nieuwe uitlaat, dynamo en trekhaak)

Muddy Bandit zei:
Bimmert zei:
Muddy Bandit zei:

Ja, geleverd door dezelfde dealer op dezelfde dag, en na 4 jaar een verschil van slechts 8600 km meer op de klok van het gekochte exemplaar. (die inmiddels 9 jaar trouw dienst doet met normaal onderhoud, het enigste extra is tot nu toe slechts een nieuwe uitlaat, dynamo en trekhaak)

Dan sta ik wel van dat prijsverschil te kijken moet ik zeggen, meer dan 25% voor een bedrijfsbus over 4 jaar is veel.

Ik heb eenmaal een auto geleased op eigen onderneming, dan betaal je alle kosten én bijtelling dus voor financieel voordeel moet je dat niet doen.

In het verleden had ik helaas financiële problemen. En uit ervaring weet ik hoe snel je steeds dieper in problemen kan raken. En hoe veel tijd en energie het kost om weer boven water te komen.

Daarom zou ik nooit aan welke lening dan ook beginnen waaraan reële risico's hangen. Bij de private lease kan het een slecht contract zijn. En elke lease auto daalt in de waarde.

Enige waarvoor ik wel lening (hypotheek) heb is voor het appartement. Want een dak boven je hoofd is wel net zo fijn. Rest van de materiële zaken is ook fijn, maar niet zo belangrijk als dak boven hoofd. Daarbij, risico van waardedaling de stenen is vele malen kleiner dan van een auto of welke andere verbruiksvoorwerp welke met de tijd alleen daalt in de waarde.

Als je geld hebt, koop het. Anders blijven sparen.

Bimmert zei:
Muddy Bandit zei:
Bimmert zei:
Muddy Bandit zei:

Dan sta ik wel van dat prijsverschil te kijken moet ik zeggen, meer dan 25% voor een bedrijfsbus over 4 jaar is veel.
In lease betaal je voor alle risico's: allrisk verzekering, pechhulp en een gemiddeld onderhoudstarief. Als je 'm alleen WA verzekert, geen pechhulp afsluit, goedkoop onderhoud uitvoert en geluk hebt met (het gebrek aan) reparaties, dan kan het best fors schelen. Al valt of staat het ook wel met het afschrijvingsschema wat je hanteert. Blijkbaar heb je de bus niet na 4 jaar verkocht, dan had je pas echt een zuiver vergelijk.

Barri zei:
Bimmert zei:
Muddy Bandit zei:
Bimmert zei:
Muddy Bandit zei:

In lease betaal je voor alle risico's: allrisk verzekering, pechhulp en een gemiddeld onderhoudstarief. Als je 'm alleen WA verzekert, geen pechhulp afsluit, goedkoop onderhoud uitvoert en geluk hebt met (het gebrek aan) reparaties, dan kan het best fors schelen. Al valt of staat het ook wel met het afschrijvingsschema wat je hanteert. Blijkbaar heb je de bus niet na 4 jaar verkocht, dan had je pas echt een zuiver vergelijk.

Dat vergelijk kan ik je geven (daar heb ik m'n vergelijk tussen lease, koop en oprijden ook op gebaseerd): de kale inruilprijs die ik toen kon krijgen was € 6950,= ex btw voor een schadevrije basic Transit met 160k op de teller, daarom heb ik hem ook niet ingeruild maar aangehouden.

Barri zei:
Ok, dan is het wel bijzonder idd.

Op zich eigenlijk niet.
De werkelijke afschrijving van een auto wordt bepaald door vraag en aanbod van gebruikte auto's, en dat schommelt gewoon mee op de golven van de economie en de grillen van de politiek.
Momenteel zijn gebruikte bedrijfsauto's een hot item en de prijzen daardoor weer idioot hoog, en de prijzen van gebruikte diesel personenauto's weer op een dieptepunt.... toen we 9 en 5 jaar geleden nog stevig de gevolgen van de laatste crisis voelden lag dat nog heel anders.
Dat stukje afschrijvingsrisico wordt in de leaseprijs echt wel ingecalculeerd, en daarmee wordt van de post werkelijke afschrijving gewoon een vaste kostenpost gemaakt van iets wat door marktwerking eigenlijk een variabele kostenpost is.
Lease geeft je dan wel een stukje zekerheid in de financiën, maar aan dat stukje zekerheid is ook een prijskaartje geknoopt waar je zeker voor betaald.

Er is/was een leasemij die ook aan "open calculaties" doet/deed.. Kreeg de wagenparkbeheerder van een redelijk groot park met regelmaat een factuur van een X bedrag "omdat de auto 1.5 jaar geleden, bij inlevering, minder opbracht dan in de voorcalculatie van uit was gegaan". Nooit brachten de auto's meer op.... Ook vreemd. Er was ook geen verkoopfactuur van die ene auto, die ging "in een kavel" van 15 auto's naar een handelaar, die een bedrag Y had betaald voor de hele kavel. Geen taxatierapport van een beëdigd expert, niets van dat al.... Is dit creativiteit of list en bedrog?

Barri zei:
In lease betaal je voor alle risico's: allrisk verzekering, pechhulp en een gemiddeld onderhoudstarief. Als je 'm alleen WA verzekert, geen pechhulp afsluit, goedkoop onderhoud uitvoert en geluk hebt met (het gebrek aan) reparaties, dan kan het best fors schelen

Hoofdonderwerp hier is private lease: en die doen het heel simpel. Stel hele grote leasemaatschappij zet uiteindelijk 10.000 A-segmenters weg (bv Aygo). Dan wordt ie aan jou aangeboden met allrisk-dekking maar zo wordt ie niet verzekerd, dat risico nemen ze zelf. Scheelt ze 21% assurantieblasting, scheelt ze de winst en kosten v/d verzekeraar en scheelt ze de casco-premie; En dat allemaal vermenigvuldigd maal 10.000. Gaat dan toch om serieus veel geld ! In de leaseprijs reserveren ze dan bv 3 euro per maand voor casco. Hebben ze €30.000,-/mnd beschikbaar voor cascoschades...
Pechhulp kopen ze ook groot in; en bij 10.000 km/jr heb je een redelijke kans dat na 4/5 jaar nog steeds de originele banden en remmen eronder zitten; 2x olie verversen en 1 klein beurtje, ook weer groot ingekocht: onderhoudspost is dan ook minimaal. Het grotere onderhoud zo dat al benodigd is komt pas na de leasetermijn...
Tot slot de afschrijving. A-segmenters zijn 2dehands nog steeds heel duur (want gewild omdat lage kosten)
Daarom zijn al die aanbiedingen ook zo goedkoop voor kleine auto's obv weinig km's.
Private lease voor meer km's en duurdere auto's wordt al een heel ander verhaal.
Maar dan nog: familielid private least nu een Kia Niro Hybrid. 3 jaar geleden net een ander huis gekocht, voor €100.000 alles verbouwd (=eerste 25 jaar geen duur onderhoud meer nodig, alles is vernieuwd), oude auto was af. 2 inkomens, de wil om ook gewoon eens lekker te kunnen genieten en men kan het betalen; kost iets van €450/mnd. Is serieus geld maar ik heb wel eens uitgerekend wat zo'n auto ze zou kosten als ze 'm zelf nieuw zouden kopen. En dan kom je gewoon heel dicht in de buurt van zo'n bedrag. En nu hebben ze geen enkele sorres, alles wordt geregeld en geen financiële verrassingen. Dus dan kan ik 't goed begrijpen.

Heb het overwogen. Het fijne vind ik zelf dat de kosten duidelijk zijn en er geen onverwachte zaken bij komen. De rond de 20jr oude auto's die ik vaak rij zijn echt een heel pak duurder in het totaal plaatje dan private lease. Alleen dan vergelijk ik wel appels met peren. Ik rijd namelijk ook het liefst iets bijzonders, bovengemiddeld gemotoriseerd en als het even kan een leuke kleur. Hobby, dat is het. Ik vrees dat ik de eerste maanden nog wel leuk vind (bijv de nieuwe 208 in het geel en als GT line) maar dat zodra de nieuwigheid eraf is ik doodongelukkig wordt in zo'n heel gemiddelde auto. En dan zit ik er wel jaren aan vast. Uiteindelijk kies ik zelf dus weer voor de duurdere bijzondere auto en neem ik de extra kosten voor lief. Rationeel gezien, puur rationeel, zou ik echter voor de zekerheid van privatelease gaan.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Hoofdonderwerp hier is private lease: en die doen het heel simpel. Stel hele grote leasemaatschappij zet uiteindelijk 10.000 A-segmenters weg (bv Aygo). Dan wordt ie aan jou aangeboden met allrisk-dekking maar zo wordt ie niet verzekerd, dat risico nemen ze zelf. Scheelt ze 21% assurantieblasting, scheelt ze de winst en kosten v/d verzekeraar en scheelt ze de casco-premie; En dat allemaal vermenigvuldigd maal 10.000. Gaat dan toch om serieus veel geld ! In de leaseprijs reserveren ze dan bv 3 euro per maand voor casco. Hebben ze €30.000,-/mnd beschikbaar voor cascoschades...

Leaseauto's zijn vrijwel altijd alleen WA verzekerd inderdaad. De component verzekering is wel gewoon opgebouwd uit een WA- en Casco dekking. Die Casco dekking hoeft dan inderdaad niet afgedragen te worden aan een verzekeraar, omdat ze zelf gewoon het risico nemen. Onder aan de streep levert dat per jaar een behoorlijke winst op. Zeker bij maatschappijen die zowel zakelijk als private lease aanbieden heb je het dan al snel over een paar miljoen euro.

Pechhulp kopen ze ook groot in; en bij 10.000 km/jr heb je een redelijke kans dat na 4/5 jaar nog steeds de originele banden en remmen eronder zitten; 2x olie verversen en 1 klein beurtje, ook weer groot ingekocht: onderhoudspost is dan ook minimaal. Het grotere onderhoud zo dat al benodigd is komt pas na de leasetermijn...

Bij zulke lage kilometrages is de onderhoudsdekking in het leasecontract ook niet zo heel groot. Maar ook hier geldt dat grote aantallen contracten uiteindelijk ook een serieus bedrag kunnen opleveren over de hele leasetermijn gezien.

Tot slot de afschrijving. A-segmenters zijn 2dehands nog steeds heel duur (want gewild omdat lage kosten)
Daarom zijn al die aanbiedingen ook zo goedkoop voor kleine auto's obv weinig km's.
Private lease voor meer km's en duurdere auto's wordt al een heel ander verhaal.

Dat A-segmenters tweedehands nog zo gewild zijn speelt wel een rol, maar de voornaamste reden waarom A-segmenters interessant zijn in de private lease is vanwege de grote hoeveelheid die leasemaatschappijen inkopen. Daardoor zijn de inkoopkortingen bijzonder hoog. Je hebt het dan echt over percentages van soms 30-40%. Dat soort inkoop percentages drukken de afschrijving enorm, waardoor zelfs korte looptijden aantrekkelijk gemaakt kunnen worden. Veel kilometers kost uiteraard een stuk meer, maar dat kost het ook als je zo'n auto zelf koopt en daar veel kilometers mee rijd.

Als je een nieuwe A-segmenter wil hebben en je wil er maximaal 3-4 jaar mee rijden dan is private lease t.o.v. diezelfde auto nieuw kopen vaak een betere optie, mits je er vrijwel zeker van bent dat je niet tussentijds van de auto af hoeft.

Maar dan nog: familielid private least nu een Kia Niro Hybrid. 3 jaar geleden net een ander huis gekocht, voor €100.000 alles verbouwd (=eerste 25 jaar geen duur onderhoud meer nodig, alles is vernieuwd), oude auto was af. 2 inkomens, de wil om ook gewoon eens lekker te kunnen genieten en men kan het betalen; kost iets van €450/mnd. Is serieus geld maar ik heb wel eens uitgerekend wat zo'n auto ze zou kosten als ze 'm zelf nieuw zouden kopen. En dan kom je gewoon heel dicht in de buurt van zo'n bedrag. En nu hebben ze geen enkele sorres, alles wordt geregeld en geen financiële verrassingen. Dus dan kan ik 't goed begrijpen.

Tja, hoeveel sores en financiële verrassingen verwacht je van een nieuwe auto de eerste 4 jaar? Zeker bij een Kia, die zeven jaar fabrieksgarantie geven. Als ik een vergelijk zou maken tussen een nieuwe auto kopen en vier jaar rijden of diezelfde auto private leasen voor 4 jaar, dan zie ik geen reden om private lease te nemen als dat duurder uitpakt. Het argument van sores en financiële verrassingen vind ik in die eerste 4 jaar echt totaal irrelevant. Die heb je met een nieuwe auto die je koopt namelijk ook zelden.

Mensen noemen het vaak "verrassingen" als ze ineens een wat hogere rekening krijgen voor onderhoud of reparatiekosten, maar dat komt voornamelijk omdat zulke mensen die kosten niet reserveren. Dan sta je ineens voor een verrassing inderdaad...

Maar goed, ik ben zelf sowieso niet zo van het nieuw rijden als het om een privé auto gaat. Doe mij maar een auto van 2, 3 misschien 4 jaar oud en dan 3-4 jaar rijden. Dat heeft tot op heden altijd het beste uitgepakt.

Ik heb mijn vijfde private lease auto in bestelling staan. Voor mij is het een interessante optie.
Meerdere van mijn vorige contracten waren met de optie om de auto na 1 jaar kosteloos in te leveren, of met een looptijd van 18 maanden (VW Up! voor 168 euro per maand/12.000 km/jaar). Uit de keuze voor de Up! blijkt al dat ik beslist geen autoliefhebber ben. Ik ga van aanbieding naar aanbieding.
Zo rij ik nieuw, zonder zorgen. Wel kies ik een contract waarbij je kosteloos kunt opzeggen bij werkloosheid, of overlijden (ja echt, dat is niet standaard, bij sommige leasemaatschappijen staat dat het contract bij overlijden overgaat op de erfgenaam, wat volgens mij helemaal niet mogelijk is).
Ik kan best een auto kopen en betalen, maar dat wil ik niet. Dat apparaat staat op straat geparkeerd, bij de bioscoop, de kroeg, de winkelcentra, het werk en bij de sportkantine.
Niks van mij bij, hoewel ik me er wel verantwoordelijk voor voel.
De vorige 4 lease auto's altijd zonder enig probleem ingeleverd. Netjes innamerapport gekregen met foto's en de minderkilometers vergoed (soort van...).
De concurrentie is hevig en de korting die de leasemaatschappij van de dealerorganisatie krijgt is hoog.

Aangezien dealers altijd het geld willen verdienen aan verkopen aan particulieren maak ik ze niet rijk.
Ook aan onderhoud verdient de dealer vaak niks: meerdere leasemaatschappijen laten het onderhoud al niet meer bij de dealer uitvoeren, vanwege de hoge tarieven.
Of geschonden afspraken... Voordeel voor mij is dat de auto gehaald en gebracht wordt bij onderhoud. Dat lukt niet bij de merkdealer...

Pietzoveel zei:
Er is/was een leasemij die ook aan "open calculaties" doet/deed.. Kreeg de wagenparkbeheerder van een redelijk groot park met regelmaat een factuur van een X bedrag "omdat de auto 1.5 jaar geleden, bij inlevering, minder opbracht dan in de voorcalculatie van uit was gegaan". Nooit brachten de auto's meer op.... Ook vreemd. Er was ook geen verkoopfactuur van die ene auto, die ging "in een kavel" van 15 auto's naar een handelaar, die een bedrag Y had betaald voor de hele kavel. Geen taxatierapport van een beëdigd expert, niets van dat al.... Is dit creativiteit of list en bedrog?

Dat is/was niet ongebruikelijk bij grote wagenparken en bestaat nog steeds wel. Kan o.b.v. open verrekening per contract zijn of op basis van winstdeling gesaldeerd over een bepaalde periode van meerdere contracten.

Ik weet overigens niet welke lulletje lampenkatoen die betreffende wagenparkbeheerder was, maar als je als klant zijnde zulke afspraken maakt dan verwacht je per contract natuurlijk wel onderbouwing. Leuk dat er een hele kavel verkocht wordt aan een handelaar, maar de leasemaatschappij moet aan een leasecontract natuurlijk ook gewoon een verkoopopbrengst van het object toewijzen. Dáár kunnen ze natuurlijk wel creatief mee omgaan, maar die kans acht ik niet bijzonder groot. Die auto's worden gewoon verkocht voor x bedrag na einde lease en dergelijke verrekeningen worden vaak jaarlijks gedaan door een hele andere afdeling.

Klinkt in ieder geval niet als een wagenparkbeheerder die ervaring heeft aan de kant van de leasemaatschappij.

Kunnen we aub bij het onderwerp Private Lease blijven?
Dat oninteressante gelul over wagenparken....

Maar dan nog: familielid private least nu een Kia Niro Hybrid. 3 jaar geleden net een ander huis gekocht, voor €100.000 alles verbouwd (=eerste 25 jaar geen duur onderhoud meer nodig, alles is vernieuwd), oude auto was af. 2 inkomens, de wil om ook gewoon eens lekker te kunnen genieten en men kan het betalen; kost iets van €450/mnd. Is serieus geld maar ik heb wel eens uitgerekend wat zo'n auto ze zou kosten als ze 'm zelf nieuw zouden kopen. En dan kom je gewoon heel dicht in de buurt van zo'n bedrag. En nu hebben ze geen enkele sores, alles wordt geregeld en geen financiële verrassingen. Dus dan kan ik 't goed begrijpen.

Klopt. Volgens Carbase kost de meest eenvoudige Kia Hybrid op 15k kilometers/ jaar, 589euro per maand. Daar zit 112 euro brandstof bij. Trekken we die eraf, want bij private lease betaal je dat ook zelf, zit je op 477 euro per maand. Autorijden kost nu eenmaal 'serieus geld'.

Bimmert zei:
Maar dan nog: familielid private least nu een Kia Niro Hybrid. 3 jaar geleden net een ander huis gekocht, voor €100.000 alles verbouwd (=eerste 25 jaar geen duur onderhoud meer nodig, alles is vernieuwd), oude auto was af. 2 inkomens, de wil om ook gewoon eens lekker te kunnen genieten en men kan het betalen; kost iets van €450/mnd. Is serieus geld maar ik heb wel eens uitgerekend wat zo'n auto ze zou kosten als ze 'm zelf nieuw zouden kopen. En dan kom je gewoon heel dicht in de buurt van zo'n bedrag. En nu hebben ze geen enkele sores, alles wordt geregeld en geen financiële verrassingen. Dus dan kan ik 't goed begrijpen.

Klopt. Volgens Carbase kost de meest eenvoudige Kia Hybrid op 15k kilometers/ jaar, 589euro per maand. Daar zit 112 euro brandstof bij. Trekken we die eraf, want bij private lease betaal je dat ook zelf, zit je op 477 euro per maand. Autorijden kost nu eenmaal 'serieus geld'.

Er ook gewoon hele goede deals te vinden.

Merk dat ik als auto eigenaar de post afschrijving altijd wat onderschat, het is ook iets dat je niet maandelijks in je bank app ziet.

Carfanatic zei:
Merk dat ik als auto eigenaar de post afschrijving altijd wat onderschat, het is ook iets dat je niet maandelijks in je bank app ziet.

Dat vind ik juist een voordeel, de post afschrijving is en blijft wat mij betreft gewoon een vaag jaarlijks cijfertje voor de boekhouding.
Voor mijn gevoel en bankrekening is de afschrijving nog steeds 100% op de dag van aankoop en is de restwaarde de winst bij verkoop, want de geïnvesteerde centen zijn in de tussentijd toch niet beschikbaar om uit te geven.

Carfanatic zei:
Bimmert zei:

Er ook gewoon hele goede deals te vinden.

Afschrijving wordt zeker vaak onderschat en regelmatig gewoon in kostendiscussies vergeten. Terwijl het de grootste kostenpost is bij een nieuwe of jonge auto. Maar bij een private lease zie en voel je die elke maand, bij een gekochte auto betaal je en krijg je na x jaar wat terug, en maandelijks betaal je voor je gevoel minder. Maar je betaalt de afschrijving net zo goed.

Sportbekkie zei:
Dat A-segmenters tweedehands nog zo gewild zijn speelt wel een rol, maar de voornaamste reden waarom A-segmenters interessant zijn in de private lease is vanwege de grote hoeveelheid die leasemaatschappijen inkopen. Daardoor zijn de inkoopkortingen bijzonder hoog. Je hebt het dan echt over percentages van soms 30-40%. .

Bron?

Zoveel merken die een A-segmenter nog in het programma hebben zijn er niet dus ben benieuwd welk merk 30-40% korting geeft.

Koop een tweede hands auto met 50.000-100.000 op de teller van een paar jaar oud en je hebt gemiddeld genomen de eerste 2-4 jaar nauwelijks grote onderhoudskosten.
Daarnaast is er ook al een groot deel van de nieuwprijs af en aan het einde van de rit gaat je verzekering omlaag.

Persoonlijk denk ik dan dat als je twee identieke auto’s dan met elkaar vergelijkt, de private lease echt duurder is.

@Huckebein: vertel mij wat, ik heb jarenlang de restwaardecalculaties en casco-kostprijs calculaties gedaan bij één van de grootste leasemaatschappijen van dit land... :)

Winst op een A-segmenter is er ook nauwelijks, maar uit mijn tijd bij een importeur weet ik nog dat de dealers ze ook met verlies wilde wegzetten. Daarmee haalden ze doelstellingen voor aantallen waarmee ze dat verlies weer goed konden maken. En als je nog een grenswaarde qua aantallen moet halen kan je als dealer het beste veel van het goedkoopste model op de weg zetten. Wordt inderdaad wel lastig voor ze nu het A-segment wegvalt.

Epicuri zei:
Sportbekkie zei:
Dat A-segmenters tweedehands nog zo gewild zijn speelt wel een rol, maar de voornaamste reden waarom A-segmenters interessant zijn in de private lease is vanwege de grote hoeveelheid die leasemaatschappijen inkopen. Daardoor zijn de inkoopkortingen bijzonder hoog. Je hebt het dan echt over percentages van soms 30-40%. .

Bron?

Zoveel merken die een A-segmenter nog in het programma hebben zijn er niet dus ben benieuwd welk merk 30-40% korting geeft.

Wat verwacht je? Een linkje naar een website waar staat welke leasemaatschappijen welke percentages kortingen krijgen bij de diverse automerken?

Het kleinste segment wordt door de grotere leasemaatschappijen regelmatig ingekocht met bijvoorbeeld 500 stuks tegelijk. Dan zijn er andere kortingen mogelijk dan bij het per stuk inkopen van een auto.

Muddy Bandit zei:
Auto encyclopedie zei:
Zunigrijje zei:
Zadelsnuiver zei:
(...)
Als je het lange termijn kostenplaatje echter af gaat spiegelen tegen een huurwoning dan ben je als woningkoper toch echt wel de lachende partij.
Ik heb m'n woning 25 jaar geleden gekocht van een woningstichting, altijd netjes afgelost en de zogenaamde "overwaarde" ook nooit opgenomen, ik betaal nu nog maandelijks € 140,= voor m'n hypotheek en over 5 jaar is het huis vrij van hypotheek.
M'n buren huren nog steeds, en die betalen inmiddels € 750,= per maand voor exact hetzelfde huis.... tel maar uit de winst, daar kun je heel leuke (en lucratieve) andere dingen mee doen.

Een auto private leasen bijvoorbeeld :D

haarr zei:
Hoeveel PL auto's zijn er die niet in het A segment vallen?

AW heeft een lijstje van de populairste zoekopdrachten in de private lease vergelijker
Top 10 zoekopdrachten 2020
Volvo XC40
Hyundai Kona
Kia Niro
Tesla Model 3
Ford Focus
Renault Captur
Toyota Yaris
Fiat 500
Volkswagen Golf
Nissan Qashqai
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/top-10-populairste-private-leaseautos/

Carfanatic zei:
haarr zei:

AW heeft een lijstje van de populairste zoekopdrachten in de private lease vergelijker
Volvo XC40
Hyundai Kona
Kia Niro
Tesla Model 3
Ford Focus
Renault Captur
Toyota Yaris
Fiat 500
Volkswagen Golf
Nissan Qashqai
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/top-10-populairste-private-leaseautos/

Louter zoekopdrachten of ook afgesloten contracten?
Ik kan me voorstellen dat de maandelijkse termijnen niet mals zijn.

haarr zei:
Carfanatic zei:
haarr zei:

Volvo XC40
Hyundai Kona
Kia Niro
Tesla Model 3
Ford Focus
Renault Captur
Toyota Yaris
Fiat 500
Volkswagen Golf
Nissan Qashqai

ik zet er niet voor niks zoekopdrachten bij. ;)

Carfanatic zei:
haarr zei:
Carfanatic zei:
haarr zei:

Volvo XC40
Hyundai Kona
Kia Niro
Tesla Model 3
Ford Focus
Renault Captur
Toyota Yaris
Fiat 500
Volkswagen Golf
Nissan Qashqai

ik zet er niet voor niks zoekopdrachten bij. ;)

Klopt, ik bedoel als je 20k per jaar in een C segment PL doet dat denk ik x3 de PL A segment advertentie prijzen.

Voor de sneeuwvlokjesgeneratie is private lease natuurlijk ideaal en een logische vervolgstap op het Iphone-abonnement en de swapfiets. Hoe verstandig het financieel is lijkt me afhankelijk van een groot aantal variabelen. Maar ik verwacht in ieder geval dat ik een 16-jaar oude 9-5 goedkoper kan rijden dan een nieuwe Zoe.

Voor de sneeuwvlokjes generatie, is private lease sowieso veel goedkoper: want probeer maar eens als 18 jarige een auto te verzekeren o_O

Dakloos zei:
Voor de sneeuwvlokjesgeneratie is private lease natuurlijk ideaal en een logische vervolgstap op het Iphone-abonnement en de swapfiets. .

Dat fenomeen heb ik al helemaal nooit begrepen. Dit soort prijzen versus een oude omafiets van een paar tientjes, dan moet je met wel heel veel lekke banden of stelende junks te maken krijgen voordat de swapfiets ook maar in de buurt komt qua kosten.

Terug
Bovenaan