FW Ta 183 Huckebein I zei:
Hoofdonderwerp hier is private lease: en die doen het heel simpel. Stel hele grote leasemaatschappij zet uiteindelijk 10.000 A-segmenters weg (bv Aygo). Dan wordt ie aan jou aangeboden met allrisk-dekking maar zo wordt ie niet verzekerd, dat risico nemen ze zelf. Scheelt ze 21% assurantieblasting, scheelt ze de winst en kosten v/d verzekeraar en scheelt ze de casco-premie; En dat allemaal vermenigvuldigd maal 10.000. Gaat dan toch om serieus veel geld ! In de leaseprijs reserveren ze dan bv 3 euro per maand voor casco. Hebben ze €30.000,-/mnd beschikbaar voor cascoschades...
Leaseauto's zijn vrijwel altijd alleen WA verzekerd inderdaad. De component verzekering is wel gewoon opgebouwd uit een WA- en Casco dekking. Die Casco dekking hoeft dan inderdaad niet afgedragen te worden aan een verzekeraar, omdat ze zelf gewoon het risico nemen. Onder aan de streep levert dat per jaar een behoorlijke winst op. Zeker bij maatschappijen die zowel zakelijk als private lease aanbieden heb je het dan al snel over een paar miljoen euro.
Pechhulp kopen ze ook groot in; en bij 10.000 km/jr heb je een redelijke kans dat na 4/5 jaar nog steeds de originele banden en remmen eronder zitten; 2x olie verversen en 1 klein beurtje, ook weer groot ingekocht: onderhoudspost is dan ook minimaal. Het grotere onderhoud zo dat al benodigd is komt pas na de leasetermijn...
Bij zulke lage kilometrages is de onderhoudsdekking in het leasecontract ook niet zo heel groot. Maar ook hier geldt dat grote aantallen contracten uiteindelijk ook een serieus bedrag kunnen opleveren over de hele leasetermijn gezien.
Tot slot de afschrijving. A-segmenters zijn 2dehands nog steeds heel duur (want gewild omdat lage kosten)
Daarom zijn al die aanbiedingen ook zo goedkoop voor kleine auto's obv weinig km's.
Private lease voor meer km's en duurdere auto's wordt al een heel ander verhaal.
Dat A-segmenters tweedehands nog zo gewild zijn speelt wel een rol, maar de voornaamste reden waarom A-segmenters interessant zijn in de private lease is vanwege de grote hoeveelheid die leasemaatschappijen inkopen. Daardoor zijn de inkoopkortingen bijzonder hoog. Je hebt het dan echt over percentages van soms 30-40%. Dat soort inkoop percentages drukken de afschrijving enorm, waardoor zelfs korte looptijden aantrekkelijk gemaakt kunnen worden. Veel kilometers kost uiteraard een stuk meer, maar dat kost het ook als je zo'n auto zelf koopt en daar veel kilometers mee rijd.
Als je een nieuwe A-segmenter wil hebben en je wil er maximaal 3-4 jaar mee rijden dan is private lease t.o.v. diezelfde auto nieuw kopen vaak een betere optie, mits je er vrijwel zeker van bent dat je niet tussentijds van de auto af hoeft.
Maar dan nog: familielid private least nu een Kia Niro Hybrid. 3 jaar geleden net een ander huis gekocht, voor €100.000 alles verbouwd (=eerste 25 jaar geen duur onderhoud meer nodig, alles is vernieuwd), oude auto was af. 2 inkomens, de wil om ook gewoon eens lekker te kunnen genieten en men kan het betalen; kost iets van €450/mnd. Is serieus geld maar ik heb wel eens uitgerekend wat zo'n auto ze zou kosten als ze 'm zelf nieuw zouden kopen. En dan kom je gewoon heel dicht in de buurt van zo'n bedrag. En nu hebben ze geen enkele sorres, alles wordt geregeld en geen financiële verrassingen. Dus dan kan ik 't goed begrijpen.
Tja, hoeveel sores en financiële verrassingen verwacht je van een nieuwe auto de eerste 4 jaar? Zeker bij een Kia, die zeven jaar fabrieksgarantie geven. Als ik een vergelijk zou maken tussen een nieuwe auto kopen en vier jaar rijden of diezelfde auto private leasen voor 4 jaar, dan zie ik geen reden om private lease te nemen als dat duurder uitpakt. Het argument van sores en financiële verrassingen vind ik in die eerste 4 jaar echt totaal irrelevant. Die heb je met een nieuwe auto die je koopt namelijk ook zelden.
Mensen noemen het vaak "verrassingen" als ze ineens een wat hogere rekening krijgen voor onderhoud of reparatiekosten, maar dat komt voornamelijk omdat zulke mensen die kosten niet reserveren. Dan sta je ineens voor een verrassing inderdaad...
Maar goed, ik ben zelf sowieso niet zo van het nieuw rijden als het om een privé auto gaat. Doe mij maar een auto van 2, 3 misschien 4 jaar oud en dan 3-4 jaar rijden. Dat heeft tot op heden altijd het beste uitgepakt.