prijsverlaging auto's

Ad 5526723

Net ingestapt
Diversen merken stunten met prijsverlagingen, nu weer bij Nissan, wat kun je nog als je auto net hebt gekocht of is afgeleverd, is dit dikke pech??? Of ben je gewoon gefopt????
 
Ergens staat in de kleine lettertjes dat de prijs bij aflevering bepalend is... Maar soms is er goodwil bij een importeur en als je al 8 auto's van dat merk hebt gehad willen ze nog wel eens wat doen. Of je gefopt bent is moeilijk vast te stellen. Ergens weet een importeur wel wat ze binnen 3 maanden gaan doen met de prijzen, maar soms moet er echt met spoed gedumpt worden omdat er nieuwe modellen aankomen en er nog haventerreinen vol staan met oude modellen. Dan zal er per een bepaalde datum wat aan de prijs gedaan worden. Maar daar de meeste nieuwe auto's via een leaseconstructie worden weggezet en een leasemij soms exorbitante kortingen krijgt (zeker op uitloopseries) valt het allemaal wel mee. Over 3,4 of 5 jaar is de geschatte restwaarde veelal lager dan de handelsprijs.
 
Diversen merken stunten met prijsverlagingen, nu weer bij Nissan, wat kun je nog als je auto net hebt gekocht of is afgeleverd, is dit dikke pech??? Of ben je gewoon gefopt????

Nissan is zo goed als failliet, die zijn al blij met elke auto die ze nog verkopen...
 
^^ nou ja, niet met de verwachting dat je diezelfde auto (min of meer vaak wel het geval) na aflevering voor minder geld kan kopen. Natuurlijk, als er een inruil auto in het spel is zal de inkoopwaarde van die auto waarschijnlijk ook iets minder zijn, het gaat uiteindelijk om het bij te betalen bedrag.

Maar ja, aangezien de meeste, luxe en duurzame (on)roerende goederen meestal alleen maar in prijs stijgen.. is dat ook de verwachting als je die nieuwe auto koopt. Een "volgende serie zal wel duurder zijn". Tja, dat is in autoland steeds minder het geval, vrees ik.

Voor een harde daling van de catalogusprijs heeft een fabrikant / importeur natuurlijk ook alternatieven. Extra waarde voor een inruil, extra korting geven of een actiemodelletje fabriceren. Is vaak wel gunstiger voor het restwaardeniveau.

~~~~~~~~~~~~~~~~

ga je dan ook die 50 eurocent terug vragen?

Nou.. ik heb afgelopen zondag in de Lidl wel het (luxe) pakje Zeeuws spek vleeswaren terug in het schap gelegd om aan de andere kant van de winkel (bij de bulk/standaard vleeswaren) een afgeprijsd pakje Zeeuws spek in het karretje te leggen. :whistle:

Niet voor het geld natuurlijk.. maar tegen de verspilling uiteraard. ;)


Ergens staat in de kleine lettertjes dat de prijs bij aflevering bepalend is (..)
Klopt, dat is vooral om een eventuele prijsverhoging tussen het moment van bestellen en levering te kunnen doorbelasten. Los van eventuele belastingaanpassingen, opgelegd door de overheid. Die kunnen altijd doorbelast worden.

Nu zal ook van belang zijn op het moment van bestellen welke prijslijst leidend is.
De prijsverlagingen die nu worden gecommuniceerd zijn op te bestellen auto's van toepassing, lijkt mij. Levering zal dus ff duren. Stel dat je auto nu net deze week klaar staat voor aflevering, dan zal de facturatie op basis van de voorgaande prijslijst plaatsvinden (die dus net vervallen is met de aankondiging van deze prijsaanpassingen op de Nissan QQ.). Prijslijsten hebben ook een ingangsdatum, kan relevant zijn in sommige gevallen.
 
Dat zegt niemand. Te hoge kosten, zeker.
20 modelreeksen op 5 continenten, van KEI cars tot brute 4x4's, dat lukt alleen Toyota, 3x zo groot.

Maar je gaat niet falliet met 3,35 mio verkochte auto's, 82 mld omzet en meer cash op de balance sheet dan leningen.

Alleen al op Nissan's decennialange #1 positie in Mexico kan je een bizzcase bouwen.

Anders wel op 500.000 st p/j in de USA, 300.000 Sylphy's in China, 300.000 QQ's en 300.000 Rogue's etc.

Over Chinezen, die waren in Juli vaak bij Nissan dealers te vinden: 51.000 st. +27%. https://bestsellingcarsblog.com/202...-1-geely-up-104-5-leapmotor-at-all-time-high/

Wat Espinosa gaat doen is fabrieken sluiten, mensen ontslaan en (nog meer) toffe modellen uitbrengen.
PS: TopGier als bron ... leuk (y) ... dat weet niets van CF en heeft nog nooit van 'impairments' gehoord ;)
 
Laatst bewerkt:
Knap om failliet te gaan met 3,35 mio verkochte auto's per jaar en €82 mld omzet.
Als je geen positieve marge maakt houd het op een gegeven moment gewoon op. Maakt niet uit hoe groot je bent.

De auto-industrie is er een van zeer lage marges, dus je hoeft maar even iets fout te doen en je kunt de toko gaan sluiten.
 
Als je geen positieve marge maakt houd het op een gegeven moment gewoon op. Maakt niet uit hoe groot je bent.

De auto-industrie is er een van zeer lage marges, dus je hoeft maar even iets fout te doen en je kunt de toko gaan sluiten.

Inderdaad zeer lage marges.
Maar wanneer is 'een gegeven moment'?

VW 0,5%
Nissan 0,6%
Stellantis 0,7%
Audi 1,5%
Porsche 6% (2 jaar geleden 18%)

Een niche speler als Maserati had al lang en breed failliet moeten zijn.
2 jaar onder STLA winst, maar inmiddels terug naar het niveau voor de fusie FCA/PSA
Marge -30%.

Ze ploeteren voort, op een laag punt van de cyclus, maar gaan niet failliet.
Overheden subsidiëren, banken lenen, PE investeert om ze door slechte tijden te helpen.

90% van de Chinese merken heeft een structureel negatieve marge.
Daar verdwijnen autobouwers.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad zeer lage marges.
Maar wanneer is 'een gegeven moment'?

VW 0,5%
Nissan 0,6%
Stellantis 0,7%
Audi 1,5%
Porsche 6% (2 jaar geleden 18%)

Ze ploeteren voort, op een laag punt van de cyclus, maar gaan niet failliet.

90% van de Chinese merken heeft een structureel negatieve marge.
Daar verdwijnen autobouwers.
Je kunt wel een paar jaar verlies draaien als je genoeg kapitaal op de bank hebt staan, maar als het potje leeg is, is het afgelopen.

Je kunt het potje aanvullen door leningen, extra aandelen, extra obligaties, maar iedereen wil zijn geld wel terug zien. Dus als ze niet geloven dat je ooit weer positieve marge gaat genereren krijg je geen geld meer.

En als het potje dan leeg is, kun je je werknemers en leveranciers niet meer betalen. Zonder werknemers en onderdelen geen auto’s en is het afgelopen en wordt er faillissement aangevraagd.

Tijdens het faillissement zullen de renderende onderdelen waarschijnlijk worden overgenomen en de rest wordt verder afgewikkeld.

In China werken de zaken heel anders. Overheid heeft strategie om EV productie groots te maken. Met overheidssteun kun je verliezen veel langer opvangen.
 
Inderdaad zeer lage marges.
Maar wanneer is 'een gegeven moment'?

VW 0,5%
Nissan 0,6%
Stellantis 0,7%
Audi 1,5%
Porsche 6% (2 jaar geleden 18%)

Een niche speler als Maserati had al lang en breed failliet moeten zijn.
2 jaar onder STLA winst, maar inmiddels terug naar het niveau voor de fusie FCA/PSA
Marge -30%.

Ze ploeteren voort, op een laag punt van de cyclus, maar gaan niet failliet.
Overheden subsidiëren, banken lenen, PE investeert om ze door slechte tijden te helpen.

90% van de Chinese merken heeft een structureel negatieve marge.
Daar verdwijnen autobouwers.
Maserati maakt misschien wel verlies, maar is onderdeel van een groter concern.

Ik denk dat Stellantis de Masarati een beetje als hun Halo car zien. De imago waarde die afstraalt op heel Stellantis is mogelijk meer waard dan het verlies die Maserati maakt.
 
Heb wel eens gelezen van VAG ook per Bugatti fors moet bijspringen.... Maar imago!

Verder zijn de verliezen en winsten zoals gepubliceerd worden vaak behoorlijke boekhoudkundige dingetjes. Afboeken van allerlei zaken in 1 jaar, reserveringen die te pas en te onpas worden opgenomen en mondjesmaat vrijvallen. De verkoop van belangen in Rusland duurt ook langer dan gepland, levert minder op etc etc etc. Doel is zo min mogelijk belastingen te moeten betalen.
 
Daar schrijf je wat.

Naast VAG draagt nog een partij bij aan het voortbestaan van Bugatti - Michel Perridon.
Die Rotterdammer werd vermogend dankzij Trust, computeraccessoires.
Deed ook Dragon's Den.

Perridon steekt olie-Arabieren naar de kroon met wellicht de grootste privé collectie Bugatti's.
Recent maakte hij nog €3,5 mio / €4 mio over voor een Brouillard.

Gerucht gaat dat hij in 2022 zelfs 2 stuks kocht. Gekkigheid.
 
Terug
Bovenaan