Vanmorgen afgesproken met een BMW M235i rijder. Leuk om beide auto's en vooral de N55 en B58 met elkaar te vergelijken. We hadden om 930 uur afgesproken bij BMW De Maassche in Echt. Plan was om daar even bakkie koffie te pakken, wat mooie M modellen te bewonderen en daarna het Belgische achterland onveilig te maken. Achteraf spijt van, want we hebben ons daar geen moment welkom gevoeld. Wat een arrogante verkopers zeg.
Ik blijf dat bijzonder vinden. Je komt als verkoper aanrijden en op de parkeerplaats zie je een M235i en M140i staan incl 2 eigenaren. Is het echt teveel moeite als je uitstapt en even 'goedemorgen' terugzegt? Bizar. Eenmaal binnen hetzelfde laken een pak. Ik spreek een verkoper aan of het goed is dat we even een rondje doen en een bakkie koffie pakken. Er kan nog net een - in die hoek staat de koffie - vanaf en weg was ie weer. Geen interesse, geen vriendelijkheid maar stug en nors. Heel bijzonder dat dit soort verkopers nog omzet draaien. Ik ben echt supertevreden over het serviceteam bij Maassche Venlo, maar de verkopers (zowel Echt als Venlo) mogen heel snel op cursus. Mij zien ze daar als koper in ieder geval niet meer terug. En mijn Belgische vriend ook niet meer, alhoewel de aanschafprijzen in Belgie iets vriendelijker zijn en hij geen reden heeft om naar Echt te rijden

.
Terug naar de auto's. We hebben allebei een leuk rondje gedaan in elkaars auto.
Specs M235i:
19 inch velgen
Run-flats
Adaptief chassis
Performance uitlaat
Sperdifferentieel
Specs M140i:
18 inch velgen
Non run-flats
Adaptief chassis
Performance uitlaat
Sperdifferentieel
Paar zaken die ons opvielen. De start-up is braaf vergeleken bij de M140i, maar de N55 klinkt wel beter. De M140i is wat theatraal en fake en iets meer gedempt in interieur, de M235i gaat qua geluid wat meer in de richting van de M3/M4 maar klinkt wel zuiverder/beter dan de M3/M4. Ik overweeg echt om mijn sound actuator uit te schakelen nu ik de M235i met Performance heb gehoord. Echt een wonderschoon geluid.
Prestaties? De M235i is snel, maar is no match voor de M140i. Die is in alle opzichten een stap extra. Vooral in het gebied van 2.500 tot 5.000 toeren is het verschil daar. Dat maakt de M140i tot een hele prettige daily omdat je op koppel zoveel kunt klaarmaken. Nadeeltje is wel dat je minder snel de hoge toeren zoekt omdat het niet nodig is. In de M235i zoek je die wat makkelijker op omdat ie wat minder koppel heeft.
Qua onderstel reed de M140i fijner, omdat de M235i in deze configuratie te stug was. Vooral op Belgisch asfalt merk je dat. Dan stuiter je teveel in de auto. De M140i (non-runflats en adaptief) verwerkt richels en betonplaten veel beter en daardoor stuur je veel fijner en durf je meer snelheid mee te nemen. Ik denk dat je met gewone banden al veel wint, de runflatjes verneuken de auto wel een beetje. Sperdifferentieel in beide auto's erg fijn. Gewoon zo veel meer tractie!
Verder zijn de verschillen niet zo groot, in ieder geval niet groot genoeg om in een uurtje uit te pluizen. De M140i is natuurlijk weer iets moderner en nieuwer maar op het nieuwe interieur na merk je daar niet zoveel van. De ZF-8 is in beide auto's even briljant.
Al met al leuk ochtendje gehad. Leuk om eens back-to-back met de N55 en B58 te rijden.