Porsche 991.2 C2S + Tesla Model 3 Performance - pagina 19+

Ik ben benieuwd hoe strak de tuning uit gaat pakken. Dat wordt ook nog wel wat (y)

Ik kan best begrijpen dat je kritisch ben. Een professionele poetsbeurt zou ik nog wel een keer met onze E93 willen doen, maar dan wel voor iets minder geld... Dit zou mij iets te gortig zijn.

uwbuurman zei:
Euh, nee. Twee kleine kinderen verder... Tja... Krasjes, voetjes op de bank etc..Ik wil daarom deze auto nog een jaar of twee houden, dan zijn ze oud genoeg om een nieuwe auto te kopen. Nu is dat zonde. Mijn f30 komen ze niet in,de touring is van mijn vrouw.

Jouw kinderen komen je auto niet in?

520d zei:
Phaeton W12 zei:
Als je eens even terugkijkt naar wat R-W zei. Hij vindt 1.700 euro een "belachelijk onzinnige investering in een standaard 1serie imo". Als hij dat zo vindt, dan vindt hij dat toch? Gewoon een mening.

Maar ook dat is een mening. De mening van Bofkont. Als hij dat zo vindt, dan vindt hij dat toch? Gewoon een mening.

Overigens niet gek, zo'n reactie. Als je je uitdrukt in de termen van R-W, dan kun je dat ook verwachten. Het is minst genomen niet erg beleefd om de investering van de TS te beschrijven als "belachelijke onzinnige investering." En als het daar dan nog bij bleef. In een latere reactie wordt de auto van de TS vervolgens nog beschreven als "14 in dozijn leasetopper." Dan is Bofkont nog erg mild door slechts te vinden dat R-W kort door de bocht gaat.

Maar ook dat is een mening. Mijn mening. En als ik dat zo vind, dan vind ik dat. Gewoon een mening.:D

Stuur, chip etc kan ik me voorstellen, uitgebreide poetsbeurt ook maar een auto overspuiten vind ik idd belachelijk bij een verder doodnormale auto, zeker als deze kennelijk ook nog eens in a'dam buiten moet slapen. Hoe hitsig men hier ook wordt van dit merk, een 1serie is helemaal niets bijzonders. In zwart met basismotor al helemaal niet. Het is verder zeker een net exemplaar.

Het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt.

Voor veel mensen is en blijft zo'n auto een droom. En er zijn mensen die hun dromen waar kunnen maken en op hun 24e (!) een BMW voor zichzelf kopen. Voor die mensen kan een BMW 1, hoe eenvoudig gemotoriseerd ook, veel meer zijn dan een doodnormale auto. Zij kopen beleving en maken een droom waar. En zo bezien, snap ik de investering wel.

Vanuit jouw perspectief bezien, is een BMW 114 een doodgewoon gebruiksvoorwerp. Dan is een chipje of een poetsbeurtje leuk, maar gekker moet het niet worden. Dat noem jij dan belachelijk. En dat mag natuurlijk, want het is jouw mening. Waar ik dan vervolgens ook wel wat van vind, maar dat weet je al...;)

Al was het potverdomme een Kia Picanto...

Het enthousiasme en de liefde voor auto's spat gewoon van het scherm bij dit topic.
Dat was al zo bij de Renooit Megammel en nu ook bij deze Bimmer. Mooi om te zien (y)

Gaaf om de voor- en na-foto's te zien! Ziet er weer uit als op en top klasse-klus van Jurgh (y) Snaarstrakke bolide nu (weer). Alleen kenteken verraadt dat deze niet nog warm is van de productielijn.

Ik duim van ganser harte mee dat je 'm héél lang zo smetteloos kunt houden!

*** En beetje moralistisch off-topic... ***
Iedere mening is bij mij welkom. Andere meningen en inzichten zijn altijd leerzaam. Mijn keuzes voor basismotor en heel veel opties, of voor allerlei aanpassingen voor drie jaar lease-gebruik roepen ook reacties op. Geniet ik van, zetten mij aan het denken, en (heeeeel soms ;) ) brengen ze mij tot wijziging.

Wel vind ik het heel vaak erg jammer dat zovelen in de wereld zich verlagen tot het gebruik van veroordelende termen in het formuleren van hun 'mening'. Of een mening poneren als een feit. Dat polariseert een gesprek. Basisvoorwaarde voor zinvolle discussie is dat je de ander in zijn/haar waarde haalt. Wat is het nut van het denigreren van andermans bezit? Heb je dat nodig om jezelf meer te voelen?

Gelukkig mag iedereen zelf bepalen wat wel of niet zinvol is. Iedereen kan een euro maar één keer uitgeven en is zelf baas over 'waar aan'.
Mijn uitgaven aan mods op een lease-auto zijn bedrijfseconomisch wellicht niet verstandig, maar wel o zo leuk. En met 1.000 gebruiksuren per jaar een extra glimlach, voor mij heel goed besteed.

Als ik met mijn auto-detail-kennis van nu terug zou zijn in 1995, toen ik mijn eerste autootje kocht, dan zou ik die Mazda 323 van tien jaar oud (LV-81-JH) ook zo hebben vertroeteld! Stilletjes ben ik er immers nog altijd meer trots op dat ik toen als student toch auto kon rijden. Dat kostte relatief gezien toen meer moeite dan de A6 en S4 van nu samen. Liefhebberij laat zich gelukkig niet leiden door budget of door mening van anderen :D

ENTE zei:

Het enthousiasme en de liefde voor auto's spat gewoon van het scherm bij dit topic.
Dat was al zo bij de Renooit Megammel en nu ook bij deze Bimmer. Mooi om te zien (y)

Helemaal eens!

Ketelapper zei:
Stilletjes ben ik er immers nog altijd meer trots op dat ik toen als student toch auto kon rijden. Dat kostte relatief gezien toen meer moeite dan de A6 en S4 van nu samen. Liefhebberij laat zich gelukkig niet leiden door budget of door mening van andere

Ik snap dat heel goed. Zeker als je weet dat je de kosten net kunt dragen op deze manier is het een groter deel van je budget per maand. En dat voelt ergens heel eng. Ook omdat ik vorige maand tot het randje ging.....maar dat maakt niet uit ;) Ik ben er ook onnoemelijk trots op en heeeel erg blij mee.

ENTE zei:
Renooit Megammel

Renault Megane :D :D

520d zei:
ENTE zei:

Helemaal eens!

Dat vraag ik mij sterk af, de ervaringen hier op het forum zijn nogal, euhh, anders...

Het enthousiasme wordt ook nergens bestreden door mij, noch wordt de TS door mij als belachelijk afgedaan. Als de enige gewenste reactie is 'ja!! wauw, een echte 1serie! En in het zwart nog wel, gaaf zeg!', bij dezen.
@TS, heb je al een zgn stage 0 tuning gedaan?

Komende week zal ik weer een aanpassing doen. Het is een relatief kleine aanpassing maar het maakt een groot verschil. De recente 1 serie facelift (LCI) kreeg o.a. een hoogglans pianolak paneel op het dashboard ipv het matte zwart. Ik heb dit in het echt bij de dealer bekeken en het maakt onwijs veel uit voor de kwaliteitsbeleving van het interieur.

Daarom ga ik van dit (eigen foto). Let op het matzwarte deel rondom de airco en radio:
zaupOev.jpg

naar dit:
P90171618.jpg

Het gaat dus om het paneel dat om de airco en radio unit zit. Dit gaat van matzwart naar hoogglans. Het onderdeel is besteld en kost de wereld niet (€40,-). Maar het maakt zoveel uit!

KEEP YOU POSTED!

Mooie modificatie! Doet zeker een hoop. Kun het greepje van het handschoenenkastje ook simpel modificiren? De metalen inleg ziet er ook een stuk fraaier uit.

Kristian zei:
Mooie modificatie! Doet zeker een hoop. Kun het greepje van het handschoenenkastje ook simpel modificiren? De metalen inleg ziet er ook een stuk fraaier uit.

Ongetwijfeld! Het zijn de kleine dingen :cool:

Ben benieuwd hoe gemakkelijk de montage is, misschien vervang ik het dan ook wel.

Heb je ook de zilveren strip voor de luchtroosters besteld?

Ik heb het onderdeel inmiddels al een tijdje binnen van de vorige mod echter heb ik deze nog niet uitgevoerd. Dit komt nog!
Wel is de auto gisteren door BR Performance (Raamdonksveer) onder handen genomen middels chiptunen. De 114i is een van de meest geknepen motoren en krijgt dus ook een drastische vermogenstoename. Ditzelfde blok ligt in veel modellen (ook Mini's) en kan gewoon heel makkelijk meer aan.

Ik vraag bij voorhand om geen discussies te gaan voeren over of het wel/niet goed is want daar is dit topic niet voor. Bel dan zelf even naar hen om je vragen te stellen.

Enfin:
KWkHSSZ.jpg

De vermogenstoename is +109PK (nu dus 211PK) en +118nm (nu dus 298nm) en dat merk je! Het verschil is gewoon bizar en de auto is nu echt heel snel. Optrekken vanaf stilstand in Sport is nu gewoon eng. Maar voornamelijk het gemak waarmee de auto op de snelweg van 120 naar 170 gaat is echt mindblowing. Ik ben echt heel erg impressed.

Het vermogen dik verdubbeld met 'n relatief simpele ingreep. Dat lijkt me altijd een goede deal (y).

Nette wagen man! Mooi dat je er zelf zoveel moeite er in steekt om 'm weer helemaal tiptop in orde te maken (y)

Dat zijn indrukwekkende cijfers zeg! Ik snap dat dat even heel anders rijdt ;)

Van 0-100 zit je nu rond de 7 seconde denk? Dat is gewoon serieus heel vlot :) Geniet ervan!

Ben benieuwd wat dan de verschillen, buiten de software om, zijn tussen alle verschillende uitvoeringen van het motorblok. Nu er 2x zoveel vermogen uitkomt zal er ook minimaal 2x zoveel warmte afgevoerd moeten worden. Ik weet dat 'vroeger' er bij BMW wel degelijk verschillen in de blokken zelf zaten bij de verschillende vermogens, zoals extra zuigerkoeling, andere waterpompen etc, buiten oliekoelers, grotere radiatoren etc.

Mooie auto!

Ontzettend gaaf zoveel vermogens winst, kan me voorstellen dat het nu een totaal andere auto is :cool:

Net zoals Pietjezoveel al stelt heb ik ook zo mijn vraagtekens, er zijn wel degelijk technische verschillen tussen de motoren.
Zo heeft de 114i een andere turbo geen twinscroll techniek volgens mij, de uitlaat diameter van de 114i is kleiner.
Zo zullen er ongetwijfeld meerdere zaken echt anders zijn nog.

Die vermogenstoename is wel heel bizar! Zou ik zelf nooit doen, maar echt bizar dat het zo simpel kan!

Hoppa! Ik houd ook even mijn twijfels bij de stage 1 omdat ik toch met een dergelijke toename iets structurelere veranderingen had verwacht dan alleen de software.
Maar das niet gezegd dat het niet kan want er is ontzettend veel mogelijk met dit blok. Hoop dat het op niks gebaseerd is en dat ie het net zo probleemloos blijft doen als normaal. Dan ga je heeel veel plezier beleven van deze mod.

Dank voor de reacties allen! In de 114i is het 1.6L turbo blok gewoon extreem beperkt in de software. Hier de performance chart:
2AoB1Bt.jpg

Let op de onderste blauw en rode lijn. Je ziet dat een zeer onnatuurlijk verloop en een plotselinge beperking van het vermogen terwijl als je dit vrijschakelt het soepel doorloopt.

Ik heb een lange discussie gevoerd met BR Performance en het is uiteindelijk beter voor het blok omdat het nu natuurlijk zijn vermogen kan opbouwen. Ook is het blok zuiniger geworden met een normale rijstijl.

Ik snap dat mensen beginnen over andere delen van de auto en het wel/niet geschikt zijn van deze aanpassing daarvoor. Echter zal mijn rijstijl niet veranderen maar heb ik puur dat vermogen indien gewenst.

Een bekend voorbeeld is de zogeheten 'promobimmer' - een BMW 114i getuned naar 240pk - die al een goede 25000KM probleemloos rondrijdt met deze aanpassing (klik hier!). Het kan écht geen kwaad en ze tunen binnen de waarden.

Tevens duurt het tunen 2 tot 3 uur omdat ze de auto eerst helemaal uitlezen en testen en dan zodoende de software schrijven op basis van jouw specifieke auto (met bijbehorend slijtagepatroon etc). Ik kreeg te horen dat de motor in perfecte conditie was met 2PK meer dan opgegeven voordat ze begonnen :)!

Nogmaals, bij vragen: Bel BR Performance even op. Zeer kundige lui die tevens de eerste waren die de BMW ECU van dit model F20/F21 gekraakt hadden en dit zodoende mogelijk maakten.

Ik had hem persoonlijk iDutchman, bovenin na 5100 toeren afgeknepen. Want nu daalt ie naar mijn smaak ietsje te snel na de 5500. Maar ik ben geen meester in tunen, 2 of 3 uur van BR performance heb ik 2 of 3 dagen voor nodig want het is een ware kunst.

Verder opbouw is heel mooi en hij knijpt hem inderdaad zichtbaar af. Maar de vermogenskromme laat nu inderdaad een mooi natuurlijk verloop zien. Met een goede driveability zoals dat inderdaad hoort. (y) netjes!

AANVULLEND (kopie van BMW forum):

Qua motor is de N13 B16 dezelfde motor van 114i t/m 320i EDE. En ook hetzelfde als de Mini Cooper S. Ik heb de zuigers, lagers, drijfstangen, nokkenassen tot aan bougies vergeleken en ze zijn identiek. Dat is wellicht wel geruststellend. Waar wel een verschil in zit, is dat bij de 114i, 116i en 316i de uitlaat diameters kleiner zijn dan de 118i en 320i EDE. Namelijk 52 mm vs 65 mm. Wel is er weer een verschil in overbrenging waarbij de eindreductie op de 118i dus korter is dan die op de 114i en 116i, kortom, ook met zelfde tune zal de 118i dus sneller zijn na tuning vanwege de kortere overbrenging en ruimere uitlaat. Echter kan het dus geen kwaad voor de levensduur van het blok dan wel de auto.

--

De auto is overigens niet naar 220PK gegaan omdat dit niet haalbaar was vanwege het feit dat ik Euro 95 tank. Indien de auto voorzien was van Euro 98 was dit wel mogelijk. Maar goed, who cares? o_O Benzine is al duur genoeg haha

BMW Power zei:
Dat zijn indrukwekkende cijfers zeg! Ik snap dat dat even heel anders rijdt ;)

Van 0-100 zit je nu rond de 7 seconde denk? Dat is gewoon serieus heel vlot :) Geniet ervan!

Ik heb gisteren een 0-100 test gedaan en kwam uit op 6,92 seconden. Mijn vader kwam uit op 6.69 seconden met zijn Mercedes C350e (279PK gecombineerd)

Goede ingreep zeg en +109PK (206% van het originele vermogen) is natuurlijk een bizarre vermogensstijging. Ik denk sowieso de grootste verantwoordelijke vermogensstijging die mogelijk is met chiptuning op welke wagen dan ook.
Wel vind ik het vermogen erg snel inzakken hoog in de toeren. Blijkbaar is men best wel voluit gegaan.

Veel plezier er mee, maar dat gaat ongetwijfeld lukken. (y)

Veilig of niet is een eindeloze discussie. Iedereen moet lekker zelf bedenken wat ie doet. De marges worden gewoon kleiner dan af fabriek, dat kan niet anders als je over fabriekswaarden heen gaat. Maar wat dat concreet voor impact heeft is lastig te zeggen, zal zich over langere termijn moeten tonen.

Zelf ben ik geen voorstander van tunen om de simpele reden dat je zo'n beetje elke vorm van coulance kan vergeten in de toekomst mocht er een probleem zijn. Maar ik ben ook nogal risico avers ;)

Desondanks blijft het wel onwijs lekker om zoveel vermogen te hebben. Kan me voorstellen dat mensen er wel voor kiezen!

iDutchman zei:

Qua motor is de N13 B16 dezelfde motor van 114i t/m 320i EDE. En ook hetzelfde als de Mini Cooper S. Ik heb de zuigers, lagers, drijfstangen, nokkenassen tot aan bougies vergeleken en ze zijn identiek. Dat is wellicht wel geruststellend. Waar wel een verschil in zit, is dat bij de 114i, 116i en 316i de uitlaat diameters kleiner zijn dan de 118i en 320i EDE. Namelijk 52 mm vs 65 mm. Wel is er weer een verschil in overbrenging waarbij de eindreductie op de 118i dus korter is dan die op de 114i en 116i, kortom, ook met zelfde tune zal de 118i dus sneller zijn na tuning vanwege de kortere overbrenging en ruimere uitlaat. Echter kan het dus geen kwaad voor de levensduur van het blok dan wel de auto.

--

De auto is overigens niet naar 220PK gegaan omdat dit niet haalbaar was vanwege het feit dat ik Euro 95 tank. Indien de auto voorzien was van Euro 98 was dit wel mogelijk. Maar goed, who cares? o_O Benzine is al duur genoeg haha

Had je aanvulling niet gelezen, maar dat betekent dus dat ze tegen de pingelgrens aanzitten. Ben benieuwd wat er gebeurd als jij met 25+ graden een lang stuk flink gaat blazen op de autobahn. Oftewel, de turbodruk is zo hoog, dat de benzine niet meer kan ontvlammen omdat de vonk te slap is voor de druk/benzine verhouding. Echt goed in de gaten houden en bij het eerste hikje bovenin de toeren direct terug gaan. Het verbaast mij dan ook niets dat het vermogen bovenin ineens zo snel terugloopt.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
iDutchman zei:

--

Had je aanvulling niet gelezen, maar dat betekent dus dat ze tegen de pingelgrens aanzitten. Ben benieuwd wat er gebeurd als jij met 25+ graden een lang stuk flink gaat blazen op de autobahn. Oftewel, de turbodruk is zo hoog, dat de benzine niet meer kan ontvlammen omdat de vonk te slap is voor de druk/benzine verhouding. Echt goed in de gaten houden en bij het eerste hikje bovenin de toeren direct terug gaan. Het verbaast mij dan ook niets dat het vermogen bovenin ineens zo snel terugloopt.

Of 102 tanken als dat de planning is. Moet het in theorie een stuk beter gaan ;)

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
iDutchman zei:

--

Lang top rijden met gechipte auto is sowieso vragen om problemen.

Maargoed. Ik neem aan dat dat sowieso al niet de reden is om te chippen ;)

Vind het kwa vermogensopbouw vrij netjes gaan, 200pk rond de 3000 rpm is gewoon geweldig :cool:
De originele grafiek laat idd veel restricties zien, mijn god wat een verschil o_O

Hier mijn oude S3 quattro die ik heb gehad, echt ouderwetse aan/uit turbo.
Bij 3000rpm nog maar amper 125pk :)

Bofkont zei:
Vind het kwa vermogensopbouw vrij netjes gaan, 200pk rond de 3000 rpm is gewoon geweldig :cool:
De originele grafiek laat idd veel restricties zien, mijn god wat een verschil o_O

Hier mijn oude S3 quattro die ik heb gehad, echt ouderwetse aan/uit turbo.
Bij 3000rpm nog maar amper 125pk :)

Beter lezen Bofkont ;)
200PK komt pas bij 5200 toeren.

Laten we discussie veilig of niet in een ander topic voeren omtrent chiptuning in het algemeen want ik vroeg expliciet of we dit hier niet konden doen.

Enfin, helaas een wat minder feit wat hier geheel los van staat:

Ik heb vanmiddag mijn airco laten bijvullen gezien ik dacht dat dit nodig was. Na het bijvullen (€75,-) bleek de auto nog niet te koelen.
Reden: Defecte airco pomp. De geschatte kosten zijn: €655 voor een originele pomp (niet bij de dealer) exc montage etc. Woensdag wegbrengen.
Heel erg zuur!

Ik heb BMW Amsterdam gebeld en hier kost hetzelfde onderdeel exc montage €1052,-. Dit staat er geheel los van maar ik ben er misselijk van.
Met dit warme weer heb ik voor het eerst sinds aankoop in Feb 16 gebruik willen maken van de airco en kwam ik er dus achter dat er iets mis was.
Ik baal hier onwijs van!

Nissan GT-R zei:
Deed die bij aankoop het wel? En valt zoiets onder garantie?

Ik dacht van wel maar kan ook niet zo zijn. Het was ijskoud buiten dus heb 'm niet op koelen gezet dacht ik.
Nee, dit is buiten garantie allemaal

Balen zeg, dat valt even koud op je dak... Heb je 'm bij een BMW dealer gekocht?

Dank voor de tip maar ik zit in Amsterdam (erg uit de richting). Tevens ga ik vrijdag met de auto naar Parijs en wil ik wel airco onderweg.
Gebleken is nu dat met handmatig aansturen van de pomp deze wel werkt (auto op de brug en onder de auto de pomp aangestuurd). Het kan dus in de bedrading zitten oid.

De auto gaat woensdag om 08.30 voor max 1 dag weg en dan weet ik meer!

Beste Eenvrijeusernaamiserbijnaniet ,

Ah idd Thomas, nu zie ik het ook o_O
Wat idd erg opvalt is dat het piekvermogen maar heel erg kort vast wordt gehouden en heel erg laat pas.
Kwa koppel verloop doet hij het wel mooi, lijkt me gezien de grafiek wel fijn rijden.

Succes met de airco, erg vervelend, maar waarom valt deze niet onder de garantie bij zo'n jonge wagen??

Terug
Bovenaan