Porsche 991.2 C2S + Tesla Model 3 Performance - pagina 19+

iDutchman zei:
AANVULLEND (kopie van BMW forum):

Qua motor is de N13 B16 dezelfde motor van 114i t/m 320i EDE. En ook hetzelfde als de Mini Cooper S. Ik heb de zuigers, lagers, drijfstangen, nokkenassen tot aan bougies vergeleken en ze zijn identiek. Dat is wellicht wel geruststellend. Waar wel een verschil in zit, is dat bij de 114i, 116i en 316i de uitlaat diameters kleiner zijn dan de 118i en 320i EDE. Namelijk 52 mm vs 65 mm. Wel is er weer een verschil in overbrenging waarbij de eindreductie op de 118i dus korter is dan die op de 114i en 116i, kortom, ook met zelfde tune zal de 118i dus sneller zijn na tuning vanwege de kortere overbrenging en ruimere uitlaat. Echter kan het dus geen kwaad voor de levensduur van het blok dan wel de auto.

--

De auto is overigens niet naar 220PK gegaan omdat dit niet haalbaar was vanwege het feit dat ik Euro 95 tank. Indien de auto voorzien was van Euro 98 was dit wel mogelijk. Maar goed, who cares? o_O Benzine is al duur genoeg haha

Ziet er top uit! Ik overweeg ook om mijn 116i naar de mannen van BR te brengen. Ben heel benieuwd hoe het je bevalt als je wat langere stukken met de auto hebt gereden.
Heb jij al ergens ervaringen gelezen van mensen welke al langer met deze tune rijden? (Meer dan 25.000 km).
Overigens heb ik al tijdje zitten zoeken naar de verschillen tussen 116i -> 118i. Vond nog ergens dat een 118i een aanvullende warmtewisselaar op het oliefilterhuis heeft zitten. Maar goed, dat mag de pret vast niet drukken.

Is overigens ook de begrenzer van de topsnelheid eraf gehaald?
 
StrangeWorld zei:
Ziet er top uit! Ik overweeg ook om mijn 116i naar de mannen van BR te brengen. Ben heel benieuwd hoe het je bevalt als je wat langere stukken met de auto hebt gereden.
Heb jij al ergens ervaringen gelezen van mensen welke al langer met deze tune rijden? (Meer dan 25.000 km).
Overigens heb ik al tijdje zitten zoeken naar de verschillen tussen 116i -> 118i. Vond nog ergens dat een 118i een aanvullende warmtewisselaar op het oliefilterhuis heeft zitten. Maar goed, dat mag de pret vast niet drukken.

Is overigens ook de begrenzer van de topsnelheid eraf gehaald?

Ik ga vrijdag met de auto naar Parijs en maandag weer terug. Dit is een goed stuk aan KM en ik zal mijn bevindingen dan hier plaatsen. Het airco fiasco lijkt al de goede kant op te gaan daar ik een originele pomp voor €250 heb kunnen regelen. Morgen wordt er naar gekeken.

Ik zou zeker even contact opnemen met Geert van BR Performance Raamdonksveer. Zeer kundige lui.
 
Bofkont zei:
Nogmaals mijn vraag, waarom is dit geen garantie op zo'n jonge wagen???

Daarvoor moet je bij BMW zijn. De auto is op kenteken gezet in Maart 2013 en bouwjaar 2012 en volgens BMW dan simpelweg buiten de fabrieksgarantie. Maar goed, morgen wordt het hoe dan ook opgelost. Door mijn eigen speurwerk zullen de kosten nog enigszins beperkt blijven.

Nog steeds extreem blij met de auto. Ik was 'm 3x per week met de hand dmv droogdoek en waschmitt etc. haha! Maximaal laten shinen.
 
iDutchman zei:
bouwjaar 2012
Het frame van je voorstoelen al gecontroleerd op roest? Zou eind 2012 opgelost moeten zijn, maar je weet maar nooit.

Geweldige auto natuurlijk, maar wel goed olie blijven peilen (geen niveausensor). Mijn 118iA en een 116i van een collega gingen zo rond de 100dkm serieus olie verbruiken.
 
dpkg zei:
iDutchman zei:
bouwjaar 2012
Het frame van je voorstoelen al gecontroleerd op roest? Zou eind 2012 opgelost moeten zijn, maar je weet maar nooit.

Geweldige auto natuurlijk, maar wel goed olie blijven peilen (geen niveausensor). Mijn 118iA en een 116i van een collega gingen zo rond de 100dkm serieus olie verbruiken.

De auto heeft toevallig 1 maand geleden nog nieuwe olies etc gehad. Ik heb dit preventief bij de BMW dealer laten doen in Amsterdam gezien ik de auto 2e hands aangekocht hebt. Thanks voor de tip
 
3x per week (dezelfde) BMW wassen....Blijf Maar Wassen. Maar verder alles goed?
 
Bedankt voor je antwoordt, waar heb je deze wagen dan gekocht?? van een particulier of zo dan??
Lijkt me als je zo'n jonge wagen koopt er minimaal 6 maanden garantie bij komt.
 
Waarschijnlijk een ex-leaser gekocht op de veiling ofzo. Daarom zaten er ook relatief veel kleine schadetjes op. Vermoed ik. Maar dat maakt op zich niet zoveel uit, er wordt nu meer dan uitstekend voor de auto gezorgd lijkt mij.
 
Geen ex lease, geen veiling. Simpelweg van een particulier die de auto van de hand deed. Dat bestaat ook nog ;)
De garage is er niet achter gekomen wat het probleem is en de BMW dealer heeft pas in Juni tijd.
Dan maar even zonder airco..
 
Mooie auto. Maar vreemd, ik kreeg op mijn Toyota van vier of vijf jaar oud gewoon ongevraagd een jaar garantie. Waarom niet bij BMW? Ik zou het eisen.
 
Total Loss zei:
Bofkont zei:
Nogmaals mijn vraag, waarom is dit geen garantie op zo'n jonge wagen???

Niet zo heel erg moeilijk toch.

Gewoon voor weinig gekocht zonder enige vorm van garantie.

Lijkt me geen goed advies. Zelfs bij Toyota wil ik garantie, ook al zou ik een rug bij moeten betalen.
 
Als die auto slechts een paar jaar oud is, krijg je hier geen coulance op dan? (mits hij dealeronderhouden is uiteraard).
 
Geen garantie bij particulier. Niets mis mee, daar was de prijs waarschijnlijk ook naar. En de kosten van deze reparatie zullen ook niet opwegen tegen de meerprijs van een Premium Selection bij BMW.

The SLB zei:
Als die auto slechts een paar jaar oud is, krijg je hier geen coulance op dan? (mits hij dealeronderhouden is uiteraard).

Dat zou ik inderdaad wel verwachten!
 
Ik ga uiteraard ook wanneer BMW Amsterdam plek heeft voor een coulance regeling. De auto heeft al het onderhoud bij een BMW Maaral in Hoorn gehad.

Qua kosten kan het anders 2 kanten opgaan: Of het is de pomp (€1052,- bij BMW) en dit wordt met onderzoek/inbouwkosten een ruime €1400. Of het is toch de bedrading of een software matige blokkade en dan wordt het wellicht €200-€500.

Wat betreft de herprogrammatie van het motormanagement: Dat zal niet meewerken met de coulance.
 
iDutchman zei:
Ik ga uiteraard ook wanneer BMW Amsterdam plek heeft voor een coulance regeling. De auto heeft al het onderhoud bij een BMW Maaral in Hoorn gehad.

Qua kosten kan het anders 2 kanten opgaan: Of het is de pomp (€1052,- bij BMW) en dit wordt met onderzoek/inbouwkosten een ruime €1400. Of het is toch de bedrading of een software matige blokkade en dan wordt het wellicht €200-€500.

Wat betreft de herprogrammatie van het motormanagement: Dat zal niet meewerken met de coulance.

Zal niet meewerken inderdaad, maar kans lijkt me klein dat ze dat zien als ze aan de airco gaan werken.

Gewoon laten fixen en vragen of ze hem indienen voor coulance. Het moet toch gemaakt worden, coulance of niet :)
 
Net terug van een weekend Parijs. Totaal 1044KM gereden met een gem. verbruik van 16.2km/L. Oftewel, erg netjes!
Ik heb niet op Eco Pro gereden maar alleen in comfort en sport. Af en toe flink goed doorgereden met hier en daar wat hoge uitschieters. Al met al zeer content met het vebruik.
Airco verhaal wordt nog vervolgd.
 
Dat is wel erg netjes. Dat zou ik alleen redden als ik netjes 110 op de rechterbaan zouden rijden. Een beetje gasgeven (lees volgas of flink doorrijden) heeft een dermate drastische invloed dat 25km dat rijgedrag genoeg zijn om verbruikscijfers op een afstand van 1000km met 5 tot 10% te beïnvloeden. Volgas betekent bij mij echt bijna 1 op 2.
 
iDutchman zei:
Net terug van een weekend Parijs. Totaal 1044KM gereden met een gem. verbruik van 16.2km/L. Oftewel, erg netjes!
Ik heb niet op comfort en sport gereden en flinke stuk goed doorgereden met hier en daar wat hoge uitschieters. Al met al zeer content met het vebruik.
Airco verhaal wordt nog vervolgd.

De eco-pro stand was toch niet getuned?
Het valt me op dat als de auto goed warm is en er constant gereden wordt er best een goed verbruik uit komt, maar zodra je gas gaat geven het heel snel in elkaar zakt. De beloofde 5,5l per 100 km gemiddeld bij gemiddelde verbruik haal ik nog niet eens als ik 100 constant op de rechterbaan rijdt.
Heb je goed vergelijk met voor de tuning?
 
Ik heb helaas geen goed vergelijkingsmateriaal gezien ik niet eerder zo'n lange rit heb gedaan sinds ik de auto heb aangekocht (Februari 2016).
Alleen de eerste 150KM zijn gereden in de 'eco pro' stand en op cruise control en toen gaf de boordcomputer 17.2km/L aan.

Even voor de duidelijkheid: Het volledige vermogen van 210PK en 290NM is altijd beschikbaar. Bij de Sport stand is alleen het gasrespons wat 'agressiever' en reageert de auto feller. Ik heb echter niet minder PK's in de verschillende standen. Zogeheten engine mapping. Dit was heel lastig te bewerkstelligen en de discussie was eigenlijk hoevaak gebruik de de verschillende standen.

Als je even rap wilt inhalen en dat vermogen beschikbaar wilt hebben, dan wil je niet eerst even de sport stand in moeten drukken. Dat gaat vervelend worden op den duur.
 
Weer even een update:

Het airco probleem lijkt ein-de-lijk te worden verholpen. Na onderzoek bij meerdere garages ben ik uiteindelijk naar een BMW specialist gegaan. Ook hij had 2 dagen nodig om het probleem te vinden.

Alles omtrent de airco is functioneel maar toch blaast deze geen koude lucht. Waarom?

Het probleem zit 'm in de zekeringskast. Daar is ooit vocht bijgekomen en dit heeft de connectie beschadigd welke de airco aanstuurt. Remedie: vervangen.

Het onderdeel is besteld en wordt mid volgende week vervangen. Kosten voor het onderdeel zijn €500,- + onderzoekkosten en inbouw. Helaas maar gelukkig is het probleem bekend.

--

Dit kan gebeuren als de auto bijvoorbeeld een lange tijd met regen etc onder een boom staat waardoor de paravan verstopt kan raken en het water dus overloopt en zodoende langs de zekeringkast loopt (zit onder de paravan bij passagierskant)

---

Andere update:

Ik ga het Alpine geluidssysteem laten inbouwen dat bij dit model hoort. To be continued!
 
Ah kijk aan goed nieuws, die 500 is dan heel erg acceptabel gezien ook het zoekwerk.
Dikke audio upgrade trouwens ook :cool:(y)
 
Bofkont zei:
Ah kijk aan goed nieuws, die 500 is dan heel erg acceptabel gezien ook het zoekwerk.
Dikke audio upgrade trouwens ook :cool:(y)

Die 500 euro zijn exclusief de onderzoekskosten ;)
 
Dank voor de reacties. Ik ben inderdaad érg blij dat er een oplossing is! Helaas zijn er nog zo'n ongeveer €200 aan onderzoekkosten vooraf gegaan bij een andere garage. Maar goed, dat is niet anders.

Het Alpine systeem is niet (mega) duur. Als ik dit bij leebmann.de bestel, dan kost het het BMW Alpine systeem + linker/rechter hoekelement en “Alpine” sticker €524,07. Zie link:
https://www.leebmann24.de/bmw-nachruestsatz-hifi-system-alpine-1er-f20-f21-3er-f30-f31.html

Uiteraard moet het dan nog worden ingebouwd. Maar dit lijkt me een aardig goede optie. Toch?
 
iDutchman zei:
Dank voor de reacties. Ik ben inderdaad érg blij dat er een oplossing is! Helaas zijn er nog zo'n ongeveer €200 aan onderzoekkosten vooraf gegaan bij een andere garage. Maar goed, dat is niet anders.

Het Alpine systeem is niet (mega) duur. Als ik dit bij leebmann.de bestel, dan kost het het BMW Alpine systeem + linker/rechter hoekelement en “Alpine” sticker €524,07. Zie link:
https://www.leebmann24.de/bmw-nachruestsatz-hifi-system-alpine-1er-f20-f21-3er-f30-f31.html

Uiteraard moet het dan nog worden ingebouwd. Maar dit lijkt me een aardig goede optie. Toch?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat als je dit in laat bouwen je auto opnieuw gecodeerd moet worden. Wel iets om rekening mee te houden bij het inbouwen.

Al vmax gereden na tuning? 😉
 
Nou, het hoogglans paneel rondom de AC en radio unit is ein-de-lijk gemonteerd.

Aanschouw:

CzrIWaI.jpg

m4rP3c8.jpg


Before was dit dus matzwart.

--

De nieuwe zekeringskast zit erin maar helaas werkt de Airco nog niet optimaal. Inmiddels is van alles de software geüpdatet. Helaas ook van het motormanagement dus de tune is er momenteel af (7 Juli afspraak en dat komt het kosteloos weer erop). Nu is geconstateerd dat van de 4 temperatuursensoren die de waarde aan de binnenkant van de auto de temperatuur meten, slechts 1 de juist temperatuur geeft.

Kortom: de auto denkt dat het vriest/ 0C is. Daarom staat de airco niet aan (beveiliging). Komende week wordt er dus gekeken hoe dit verholpen kan worden en hopelijk zijn we dan bij de kern van het probleem! Ongelooflijk maar waar.

BMW staat zelf ook perplex van dit probleem en daarom gaat de auto komende week naar van Poelgeest en wordt deze live met een monteur uit Duitsland doorgenomen. BMW rekent inmiddels geen kosten meer voor de verdere uren die nodig zijn. Scheelt weer
 
BMW rekent inmiddels geen kosten meer voor de verdere uren die nodig zijn. Scheelt wee

Zou er nog bij moeten komen..... o_O

Maar goed, naar een oplossing word dus gezocht. Verder staat het hoogglans paneeltje mooi. (y)
 
StrangeWorld zei:
iDutchman zei:
Dank voor de reacties. Ik ben inderdaad érg blij dat er een oplossing is! Helaas zijn er nog zo'n ongeveer €200 aan onderzoekkosten vooraf gegaan bij een andere garage. Maar goed, dat is niet anders.

Het Alpine systeem is niet (mega) duur. Als ik dit bij leebmann.de bestel, dan kost het het BMW Alpine systeem + linker/rechter hoekelement en “Alpine” sticker €524,07. Zie link:
https://www.leebmann24.de/bmw-nachruestsatz-hifi-system-alpine-1er-f20-f21-3er-f30-f31.html

Uiteraard moet het dan nog worden ingebouwd. Maar dit lijkt me een aardig goede optie. Toch?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat als je dit in laat bouwen je auto opnieuw gecodeerd moet worden. Wel iets om rekening mee te houden bij het inbouwen.

Al vmax gereden na tuning? 😉

Yes, dat heb ik! Met de tuning gaat de auto zeer snel en gemoeiteloos helemaal door naar 240KM/h. Dat laatste stukje wat minder snel maar naar 220 gaat de auto zeer rap.
 
Zo, ik ga toch maar even de frustratie van me af schrijven. Wat een ellende.

Vanwege het niet aanslaan van de airco pomp (en dus geen koude lucht) staat de auto al weken op en af bij de BMW specialist. Inmiddels is werkelijk alles gecontroleerd en nagelopen. En deze man heeft er machtig veel kennis van. Hij weet zoveel meer dan BMW zelf en kwam ook al een stuk verder. Enfin, we gaan door.

Bij een stimulatie met de machine slaat de airco pomp wél aan, echter via de auto niet. Zodoende is ontdekt dat het Airco bedien paneel slechts een vlak paneeltje is wat direct signalen doorgeeft aan de zekeringskast. Hier zat corrosie in bij het deel dat verantwoordelijk is voor de airco. Goed, dit is prijzig maar moet vervangen worden.

En nu? Geen werkende airco. Aangezien inmiddels de gehele softwarematige integriteit van de auto is gecontroleerd en alles is gereset, is de auto naar BMW Van Poelgeest gegaan om daar aan de machine te hangen. Gelukkig stond er nog een identieke 114i (welke volledig functioneel is) en zodoende konden alle waardes worden gecontroleerd.

Wat blijkt? ALLES KLOPT. Tot op de komma kloppen alles waardes en de druk etc klopt. Oftewel, de auto geeft de juiste waardes van alles door en tocht werkt het nog niet. Het kunnen nog 2 dingen zijn: De ECU printplaat of de aircopomp. De ECU printplaat controleert als laatste of er aan alle 11 de randvoorwaarden wordt gedaan voordat deze de aircopomp aanslaat. Met testen bleek dat aan al die waarden werd voldaan maar de ECU gaf aan van niet. Kortom, vervangen (€80,-).

Vandaag is dit vervangen en nog steeds werkt de airco niet. Het laatste zou dus toch de aircopomp moeten zijn. Echter is dit zeer ongebruikelijk en zeker omdat deze wél handmatig aangaat. Tevens is de auto 100% storingvrij (in het systeem) en geeft deze ook geen foutmelding op de aircopomp (wat normaliter wel gebeurt). Zowel de BMW specialist als BMW zelf staan met het handen on het haar.

Nu gaan we de aircopomp doen en als dit niet werkt, dan is de auto uitbehandeld.



Wat er allemaal gedaan is:

1. Motormanagement software gereset en geüpdatet naar de laatste versie
2. Software van de gehele auto geheel gereset (alles moest ook weer ingeleerd worden.
3. Alle bedrading, airco paneel en pomp gecontroleerd
4. Zekeringskast vervangen vanwege vochtschade: €550
5. ECU vervangen (deze stuurt specifiek de airco aan): 80

Ik ben inmiddels ruim €1000 verder (en dan ben ik nog flink gematst met het uurloon) en het is nog niet opgelost. Krankjorum wordt ik ervan!
Een pluspunt is dat als ik dit bij BMW zelf had laten doen ik nu rond de €2000 zou zitten (minimaal).
 
Nogmaals, bel die toko in Enschede. Echt, die jongens werken dag in, dag uit, nacht in, nacht uit, jaar in, jaar uit met airco's. Tevens, als het gaat om pompen, die kun je beter niet bij de dealer halen. Dan betaal je je compleet blauw.
 
Zeer vervelend dit, hopen dat het snel opgelost gaat worden.
Uitbehandeld in de zin ze weten niet meer waar ze het zoeken moeten dan zeker.
Dan zijn er nog steeds wel opties, dit soort bedrijven.
https://www.auto-pro.nl/index.html
 
Ontzettend balen zeg!! Hoop dat ze het toch nog snel weten te fixen.

Een vriend van me had ook al problemen met de airco van zijn 1 serie, maar heb hem er niet meer over gehoord. Dus zal wel gewoon gemaakt zijn.
 
Of een second (third) opinion bij een andere BMW specialist (Van de Hengel in Amsterdam, Admiraal in Oude-Tonge)?
 
Lees net op AMT dat een monteur tegen zo iets aanliep (bij een GM product) omdat in één van de stuurmodules het chassisnr niet juist stond geprogrammeerd... Er waren geen foutmeldingen, de modules werkten afzonderlijk allemaal goed volgens de tester, alleen net niet in verband met elkaar. Vermoeiend die nieuwe technieken waarbij alles aan alles vastgeknoopt is. Sterkte!
 
Er is weer een update en ik word er wederom niet gelukkig van.

Er is besloten in samenspraak met BMW van Poelgeest om service aan te vragen bij BMW München. Dit moet speciaal met dergelijke motivatie aangevraagd worden. Mijn aircopomp werkt immers in een andere 114i maar niet mijn eigen wagen.

BMW München heeft geconcludeerd dat dit een uiterst onbekend probleem is waarvan maar 1 ander geval bekend is wereldwijd (WTF?). Zodoende hebben ze de service gratis toegekend. De auto heeft vanaf donderdagmiddag tot vrijdagmorgen aan de computer gehangen en is in een 12 uur durend process hélemaal softwarematig nagelopen en geüpdatet en naar fabrieksinstellingen gebracht.

BMW München heeft zodoende de volgende bevindingen doorgestuurd: De auto is 100% in orde. Alles is exact zoals het moet zijn en de 'full body scan' was foutloos. Op éen ding na: De aircopomp.

Nu blijkt dat bij dit type 1-serie (en N13 motor) BMW 2 types aircopompen gebruikt. Stérker nog, ze hebben hetzelfde onderdeelnummer. Echter is 1 voor 'C02 Optimalisatie' en de ander niet. Dit is slechts met een kleine sticker aangegeven. Verder zijn ze identiek. BMW van Poelgeest wist dit niet en mijn specialist ook niet. Dit was geheel onbekend.

Wat blijkt dus? Mijn auto heeft de verkeerde aircopomp geïnstalleerd!. Dit terwijl het volgens het chassisnummers een geschikt onderdeel is. Bizar. Remedie: een nieuwe aircopomp van €1000 bij de BMW + de uren van mijn specialist. Dat is het definitief opgelost. Maar dit wordt wel een héle dure zo langzamerhand. (ben al ruim €1000 lichter).

EN, als klap op de vuurpijl, heeft BMW van Poelgeest mijn smetteloze stuur beschadigd. Ze hebben de testkast met draden over het stuur gedrapeerd voor de nacht met als gevolgd meerdere strepen in het gevoelige leer van het stuur. Dus nu moet ik weer met hen uitvechten dat dit opgelost moet worden:

4ARj5UG.jpg





Ik word hier zo verdrietig van.. And so the saga continues!
 
iDutchman zei:
Maar dit wordt wel een héle dure zo langzamerhand. (ben al ruim €1000 lichter).

Balen zeg! En je had ook al 1.800 euro uitgegeven aan de poetsbeurt... Ik ken het gevoel van een auto die je heel veel geld kost :(
Dat stuur is toch makkelijk op te lossen door een detailer?
 
Phaeton W12 zei:
iDutchman zei:
Maar dit wordt wel een héle dure zo langzamerhand. (ben al ruim €1000 lichter).

Balen zeg! En je had ook al 1.800 euro uitgegeven aan de poetsbeurt... Ik ken het gevoel van een auto die je heel veel geld kost :(
Dat stuur is toch makkelijk op te lossen door een detailer?

Yes, alleen de 'full detail' was eigen keus. Dit was bekend bij aanschaf :)
Ik ga het stuur inderdaad voorleggen aan de detailer als de BMW dealer zelf niks wilt doen.
 
Micha D. zei:
Wie heeft die verkeerde pomp erin gezet dan? Zit die er al vanaf fabriek in?

Nou, dat lijkt me niet. Helaas is onbekend wie. Maar goed, het gaat hersteld worden en de 'oude' pomp kan verkocht worden aan derden. Deze is immers volledig functioneel getest in een ander model.
 
Stuur is gelukkig heel erg simpel te herstellen, heel erg licht schuren en voorzien van een nieuwe verflaag.
Simpel werkje voor een leder restaurateur.

Aircopomp is een bizar verhaal, maar gelukkig is er wel licht aan het einde van de tunnel.
Lijkt me dat je geen andere keus hebt dan reparatie/wisselen van die pomp.
 
Ik vind het een erg vreemd verhaal. Waarom zou BMW zo pomp maken met een dergelijk verschil zonder een ander onderdeelnummer. Maar schijnbaar hebben ze het toch gedaan. Balen dat het jou dan net treft.
 
Bofkont zei:
Stuur is gelukkig heel erg simpel te herstellen, heel erg licht schuren en voorzien van een nieuwe verflaag.
Simpel werkje voor een leder restaurateur.

Dat is fijn om te weten. Met Angelwax Heaven for Leather is het ook al minder zichtbaar.
De verkopende partij gaat alsnog tot €300 vergoeden voor de nieuwe pomp. Iets wat ik een heel net gebaar vind.
 
Terug
Bovenaan