Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
rke zei:Waarom oeps?
Ik bijt niet, ik geef hooguit azijnzuur commentaar..![]()
Idefiqs zei:Joost, metdierke ben ik ook benieuwd!
rke zei:Joost, die blog ga ik zeker lezen...
Ik ben benieuwd.
Joost veelrijder zei:[size=large]Dit is voer voor een nieuw weblog, oftewel op welke gegevens moeten we onze autokeuze laten baseren? Ik kwalificeer o.a. de volgende types:
a. de 'ik doe niet moeilijk' zoeker, gaat altijd naar dezelfde dealer, neemt een auto van hetzelfde merk, neemt meestal de auto met hooguit één optiepakket, heeft in oktober bij de winterwissel nog niet door dat de winterbanden de gehele zomer hebben meegerold, komt na drie weken achter dat de auto een zesde versnelling heeft,
b. de 'ik moet het beste hebben voor mijn centen' zoeker, bovengenoemde omschrijving is hier van toepassing, gaat al maanden van tevoren folders aanvragen, leest van allerlei vakbladen testen, kijkt in bed op de (uiteraard, want het mag wat kosten) apple apparatuur op youtube autotestfilmpjes af terwijl vrouwlief met haar nieuwe lingerie in haar eentje 50 Tinten grijs leest en haar begrip van 'spanning in bed' moet bijstellen, maakt excelletjes welk pakket van welk merk aansluiting vindt, kortom, het omgekeerde van type a. Heeft de verontrustende gedachte dat wanneer de nieuwe auto is opgehaald er vast eéntje rondrijdt die nóg beter is.
c. de 'het mag niks kosten' zoeker, speurt heel marktplaats en Autoscout24 af, maakt een rondje bij Jetcars, rijdt drie auto's op de inmense parkeerplaats van Jetcars, koopt er een auto, komt er tenslotte achter dat hij twee halve voor de prijs van één hele heeft betrokken. Gaat in zijn beste Turks verhaal halen en komt tenslotte achter dat die 50 euro garantie per maand net als de gehele auto ook weggegooid geld was.
d. de 'als de buren het maar wat vinden' auto, uiteraard wordt gezocht naar een premium merk welke uiteraard via de parallelimport wordt verkregen, immers een nieuw nummerbord is alleszeggend. Liefst een Audi, daar zien de modellen er al 20 jaar hetzelfde uit, zodat hij wat minder snel door de mand valt, helaas heeft de buurjongen van 17 ook de RDW app op zijn telefoon. Komt er na een jaar achter dat een dure premium auto kopen één ding is, maar hem rijdend houden, als de eerste premium reparatie zich onherroepelijk aandient, met een modaaltje niet meevalt.
e. de 'als het maar mijn merk' zoeker, verdedigt op het internet tot op het bot zijn eigen merkje, alle superlatieven worden opgehemeld, terugroepacties worden met de cognitieve dissonantie-gedachte verdoezeld, vecht complete digitale en verbale veldslagen uit op het internet bij tegen andersdenkenden, komt er na 30 jaar achter dat er sommige zaken bij andere merken een stukje beter zijn geregeld, maar geeft dit vooralsnog niet toe.
f. de 'genuanceerde' zoeker, leest de autotesten door zijn eigen bril, maakt gericht een keuze, lees gemakkelijk door de superlatieven van de heren redactieleden heen, of maakt hier gericht een nuance in (dat opgehemelde frivole dashboard met lichte bekleding is erg onhandig als je jonge kinderen hebt) leest vooral de reviews van de tweedehands eigenaren, wat de auto na 5 jaar heeft gedaan[/size].
funf zei:m'ns (afd. ae&d) zei:En hoe meet je in hemelsnaam het belang van het verschil tussen 17, 18, 19 inch velgen? Kan de aspirant-koper wrschlk het beste zelf bepalen, zou je zeggen. Maar is dat ook zo? Gaat u proefrijden met twee identieke modellen waarvan de een op 18 inch staat en de ander op 19, en vraagt u dan de verkoper of ie er ter wille van de volledigheid ook nog even door de werkplaats 17 inch onder wil laten zetten, kijken of dat comfortabeler voelt?
En vraag ik vervolgens of ik die 18 inch ook even nog met een centimetertje breder rubber mag proberen? En nu we toch bezig zijn, kan ik - de klant is koning immers - het morgen ook nog even met een ander merk banden proberen? Want banden - weten we uit bandentests - zijn van cruciaal belang voor wegligging, geluidsniveau, veiligheid, rijbeleving, kosten etc..
Zelf maak ik daar een punt van, toch ken ik maar weinig mensen die dat ook doen, bij het kopen van een nieuwe auto van bandenmerk en -type een clausule in hun koopcontract opnemen.
Je zal toch autoverkoper zijn en serieus op dit soort vragen moeten reageren....![]()
Ok. De oude weblog contest vorm gaf dus wel veel meer overzicht. Ik zie dat die 90% een prachtig verhaal is waar ik veel in herken. Ik hoopte op een vervolg.... wat eigenlijk niet nodig is.m'ns (afd. ae&d) zei:rke zei:Joost, die blog ga ik zeker lezen...
Ik ben benieuwd.
Niet aardig van je, rke: dat wás de blog.
Ik vond hem top, Joost. Met gepaste ironie geschreven dek je het autokopersspectrum voor zeker 90% af.![]()
m'ns (afd. ae&d) zei:Je hebt gelijk, fünf, klanten zijn alleen goed voor de provisie, verder heb je er niets aan
mvrgr, m´ns
![]()
.
m'ns (afd. ae&d) zei:Je zal toch autoverkoper zijn én moeten werken voor je geld...
Je hebt gelijk, fünf, klanten zijn alleen goed voor de provisie, verder heb je er niets aan
funf zei:m'ns (afd. ae&d) zei:Je zal toch autoverkoper zijn én moeten werken voor je geld...
Je hebt gelijk, fünf, klanten zijn alleen goed voor de provisie, verder heb je er niets aan
Dat schreef ik niet. De klant is koning, maar een beetje redelijkheid mag hij/zij wel houden.![]()
Boppie zei:Een paar schoenen pakken is wat anders dan een paar banden wisselen. Zeker bij een keer of 7 per klant.
m'ns (afd. ae&d) zei:Niet aardig van je, rke: dat wás de blog.
Joost veelrijder zei:Ik zal hem nog wel even opleuken. Maar nu suizen mijn oren nog teveel na het concert.....
m'ns (afd. ae&d) zei:Joost veelrijder zei:Ik zal hem nog wel even opleuken. Maar nu suizen mijn oren nog teveel na het concert.....
Welk concert, Joost?
[size=x-small]je weet toch: van het concert des levens krijgt niemand een program[/size]
Opleuken hoeft m.i. niet, is leuk en herkenbaar zoals ie er staat.
(al zijn er nog wel een of twee categorietjes die je wellicht nog kunt opnemen)
mvrgr, m´ns
Twix zei:Lincoln heeft de ode aan de SUV op de markt gezet: Navigator
Twix zei:Ziet er eigenlijk helemaal niet slecht uit. Wat is dat voor merk?
Twix zei:Ziet er eigenlijk helemaal niet slecht uit. Wat is dat voor merk?
Joost veelrijder zei:Maar M'ns je moet ook om de CO2 uitstoot denken, mijn kleinkinderen willen ook nog skiën in de Alpen.....;-)
Met zo'n één punt zesje kom je ook de berg wel over. Consuminderen moeten we dat hier.....
Joost veelrijder zei:Maar M'ns je moet ook om de CO2 uitstoot denken, mijn kleinkinderen willen ook nog skiën in de Alpen.....;-)
Idefiqs zei:Joost veelrijder zei:Maar M'ns je moet ook om de CO2 uitstoot denken, mijn kleinkinderen willen ook nog skiën in de Alpen.....;-)
Gaat lukken.
Idefiqs zei:Joost veelrijder zei:Maar M'ns je moet ook om de CO2 uitstoot denken, mijn kleinkinderen willen ook nog skiën in de Alpen.....;-)
Gaat lukken.
m'ns (afd. ae&d) zei:Idefiqs zei:Joost veelrijder zei:Maar M'ns je moet ook om de CO2 uitstoot denken, mijn kleinkinderen willen ook nog skiën in de Alpen.....;-)
Gaat lukken.
Hey Skierman, come again in December
Met zo'n één punt zesje kom je ook de berg wel over. Consuminderen moeten we dat hier.....
Idefiqs zei:m'ns (afd. ae&d) zei:Idefiqs zei:Joost veelrijder zei:Maar M'ns je moet ook om de CO2 uitstoot denken, mijn kleinkinderen willen ook nog skiën in de Alpen.....;-)
Gaat lukken.
Lekker rustig afdalinkje.. Ben tenslotte de jongste niet meer....![]()
m'ns (afd. ae&d) zei:Idefiqs zei:m'ns (afd. ae&d) zei:Idefiqs zei:Joost veelrijder zei:Maar M'ns je moet ook om de CO2 uitstoot denken, mijn kleinkinderen willen ook nog skiën in de Alpen.....;-)
Gaat lukken.
Lekker rustig afdalinkje.. Ben tenslotte de jongste niet meer....![]()
Vreemd, maar ik zie het je nog doen ook
Plan je in December een kopje koffie aan de Hallwilersee in in je reisschema?
mvrgr, m´ns
Idefiqs zei:Langskomen wordt lastig, dan zit in het Ötztal Inshallah. Dat is wel erg omrijden waarvoor de tijd ontbreekt helaas. Ik had een motorritje in gedachten afgelopen zomervakantie, maar hij bleef aan de acculader. Veuls te warm.
Maar wat in 't vat zit verzuurt niet...![]()
Idefiqs zei:Mooi Joost.![]()
Joost veelrijder zei:Idefiqs zei:Mooi Joost.![]()
Dank je, het was een interessante dag vandaag!
Mijn buurman heeft trouwens (weer) een motor gekocht, een Honda. Een automaat, ik wist niet dat dat ook kon.
Joost veelrijder zei:M'ns, ik reed vandaag achter een Tiguan en ik vond het gewoon een mooie dikke bak.....ik schaam me er een beetje voor om het te zeggen.......;-)
Joost veelrijder zei:Het was een tameijk natte boel vandaag, 37 mm gevallen! Dat is 37 liter per vierkante meter.
![]()
Deze mensen waren met een klapje wakker geworden
![]()
m'ns (afd. ae&d) zei:Joost veelrijder zei:M'ns, ik reed vandaag achter een Tiguan en ik vond het gewoon een mooie dikke bak.....ik schaam me er een beetje voor om het te zeggen.......;-)
............
Je wou toch niet zeggen dat je stiekem een Tiguan overweegt als opvolger van de Volvo? Jij, Joost, een VW?
mvrgr, m´ns
Twix zei:Lincoln heeft de ode aan de SUV op de markt gezet: Navigator
Hansje56 zei:Een SUV, tja, wat zal ik daarvan eens zeggen en vinden?
*Hondenbezitters, daarvoor zijn stationwagens ook beschikbaar of een ruime achterbank in een sedan.
*Ouden van dagen. Die rijden meestal in kleine economische autootjes. Toyota Aygo of iets anders degelijks of slaapverwekkends.
*Senioren in het algemeen. Zie vorige regel
*Visboeren : een beetje visboer heeft economisch een bestelwagen zoals een VW transporter of een Opel Movana. Op diesel uiteraard.
*Marktkooplieden in het algemeen. Zie bovenstaande regel. En als je een zware kar moet trekken (denk aan een kaasboer) een Mercedes sprint.
*Aannemers hier in de buurt rijden die meestal in een Mercedes S-klasse, hun onderaannemers rijden in een Vw Tramsporter of soorgelijk.
*Bouwvakkers in het algemeen : als het geen zzp-ers zijn komen ze in de gezinsbak of anders in de bestelbus.
*Handwerkers, en zzp´ers in het algemeen : de bestelbus, vw transporter..
*Zwangere vrouwen : meestal een klein autootje.....kinderzitje op de achterbank
*Vrouwelijke chauffeurs in het algemeen: meestal een klein autootje, of de grote bak van de echtgenoot.
*Slecht ter been zijnde: een automaat en zolang er maar een rolstoel achterin kan. Hyundai of iets dergelijks
*Soccermoms: die bestaan helemaal niet. - Zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben, Hansje, maar... als marketing doelgroep wél. En dat telt.
*hockeydads : dikke Volvo of oude Saab
*basketbalstrainers: vw transporter, want kunnen 9 leden in. ( die leden dat snap ik, maar wat doe met de rest? )
*Volleybalcoaches: idem
*Jonge gezinnen : Dacia Dokker, Duster
+Oude gezinnen: Renault Espace
*Kampeerlustigen en caravanners: Rensult Kangoo, Dacia Duster
*Actieve outdoor sportievelingen : verlengde weet ik wat(alles is goed zolang er maar een surfplank in past)
*Actieve indoorsporters in de sex-industrie : een cabrio, zodat die blonde haren goed verwaaien.
*Praktische mensen die niet voor elke andere behoefte ook een ander voertuig ter beschikking hebben: het verhuurbedrijf OF anwb leen elkaars auto getrut
Glazenwassers : VW Amorok of soortgelijk.
Getoyoteriseerden: Toyota : mensen die bij het woord alleen al erg opgewonden raken.
En voor wie is de Toyota Proace ? Ik zeg nobody.........
Hansje56 zei:Een SUV, tja, wat zal ik daarvan eens zeggen en vinden?
*Hondenbezitters, daarvoor zijn stationwagens ook beschikbaar of een ruime achterbank in een sedan.
*Ouden van dagen. Die rijden meestal in kleine economische autootjes. Toyota Aygo of iets anders degelijks of slaapverwekkends.
*Senioren in het algemeen. Zie vorige regel
*Visboeren : een beetje visboer heeft economisch een bestelwagen zoals een VW transporter of een Opel Movana. Op diesel uiteraard.
*Marktkooplieden in het algemeen. Zie bovenstaande regel. En als je een zware kar moet trekken (denk aan een kaasboer) een Mercedes sprint.
*Aannemers hier in de buurt rijden die meestal in een Mercedes S-klasse, hun onderaannemers rijden in een Vw Tramsporter of soorgelijk.
*Bouwvakkers in het algemeen : als het geen zzp-ers zijn komen ze in de gezinsbak of anders in de bestelbus.
*Handwerkers, en zzp´ers in het algemeen : de bestelbus, vw transporter..
*Zwangere vrouwen : meestal een klein autootje.....kinderzitje op de achterbank
*Vrouwelijke chauffeurs in het algemeen: meestal een klein autootje, of de grote bak van de echtgenoot.
*Slecht ter been zijnde: een automaat en zolang er maar een rolstoel achterin kan. Hyundai of iets dergelijks
*Soccermoms: die bestaan helemaal niet.
*hockeydads : dikke Volvo of oude Saab
*basketbalstrainers: vw transporter, want kunnen 9 leden in.
*Volleybalcoaches: idem
*Jonge gezinnen : Dacia Dokker, Duster
+Oude gezinnen: Renault Espace
*Kampeerlustigen en caravanners: Rensult Kangoo, Dacia Duster
*Actieve outdoor sportievelingen : verlengde weet ik wat(alles is goed zolang er maar een surfplank in past)
*Actieve indoorsporters in de sex-industrie : een cabrio, zodat die blonde haren goed verwaaien.
*Praktische mensen die niet voor elke andere behoefte ook een ander voertuig ter beschikking hebben: het verhuurbedrijf OF anwb leen elkaars auto getrut
Glazenwassers : VW Amorok of soortgelijk.
Getoyoteriseerden: Toyota : mensen die bij het woord alleen al erg opgewonden raken.