Pleidooi vóór de SUV

rke zei:
Joost, die blog ga ik zeker lezen...

Ik ben benieuwd.

Niet aardig van je, rke: dat wás de blog.
Ik vond hem top, Joost. Met gepaste ironie geschreven dek je het autokopersspectrum voor zeker 90% af. (y)

Eén ding begrijp ik niet helemaal, Joost. Die Vijftig tinten grijs is dat niet de kleurencatalogus van Skoda?
Maar mijn vrouw wou helemaal geen Skoda! Ik snap er geen sikkepit meer van...

mvrgr, m´ns
 
Joost veelrijder zei:
[size=large]Dit is voer voor een nieuw weblog, oftewel op welke gegevens moeten we onze autokeuze laten baseren? Ik kwalificeer o.a. de volgende types:

a. de 'ik doe niet moeilijk' zoeker, gaat altijd naar dezelfde dealer, neemt een auto van hetzelfde merk, neemt meestal de auto met hooguit één optiepakket, heeft in oktober bij de winterwissel nog niet door dat de winterbanden de gehele zomer hebben meegerold, komt na drie weken achter dat de auto een zesde versnelling heeft,

b. de 'ik moet het beste hebben voor mijn centen' zoeker, bovengenoemde omschrijving is hier van toepassing, gaat al maanden van tevoren folders aanvragen, leest van allerlei vakbladen testen, kijkt in bed op de (uiteraard, want het mag wat kosten) apple apparatuur op youtube autotestfilmpjes af terwijl vrouwlief met haar nieuwe lingerie in haar eentje 50 Tinten grijs leest en haar begrip van 'spanning in bed' moet bijstellen, maakt excelletjes welk pakket van welk merk aansluiting vindt, kortom, het omgekeerde van type a. Heeft de verontrustende gedachte dat wanneer de nieuwe auto is opgehaald er vast eéntje rondrijdt die nóg beter is.

c. de 'het mag niks kosten' zoeker, speurt heel marktplaats en Autoscout24 af, maakt een rondje bij Jetcars, rijdt drie auto's op de inmense parkeerplaats van Jetcars, koopt er een auto, komt er tenslotte achter dat hij twee halve voor de prijs van één hele heeft betrokken. Gaat in zijn beste Turks verhaal halen en komt tenslotte achter dat die 50 euro garantie per maand net als de gehele auto ook weggegooid geld was.

d. de 'als de buren het maar wat vinden' auto, uiteraard wordt gezocht naar een premium merk welke uiteraard via de parallelimport wordt verkregen, immers een nieuw nummerbord is alleszeggend. Liefst een Audi, daar zien de modellen er al 20 jaar hetzelfde uit, zodat hij wat minder snel door de mand valt, helaas heeft de buurjongen van 17 ook de RDW app op zijn telefoon. Komt er na een jaar achter dat een dure premium auto kopen één ding is, maar hem rijdend houden, als de eerste premium reparatie zich onherroepelijk aandient, met een modaaltje niet meevalt.

e. de 'als het maar mijn merk' zoeker, verdedigt op het internet tot op het bot zijn eigen merkje, alle superlatieven worden opgehemeld, terugroepacties worden met de cognitieve dissonantie-gedachte verdoezeld, vecht complete digitale en verbale veldslagen uit op het internet bij tegen andersdenkenden, komt er na 30 jaar achter dat er sommige zaken bij andere merken een stukje beter zijn geregeld, maar geeft dit vooralsnog niet toe.

f. de 'genuanceerde' zoeker, leest de autotesten door zijn eigen bril, maakt gericht een keuze, lees gemakkelijk door de superlatieven van de heren redactieleden heen, of maakt hier gericht een nuance in (dat opgehemelde frivole dashboard met lichte bekleding is erg onhandig als je jonge kinderen hebt) leest vooral de reviews van de tweedehands eigenaren, wat de auto na 5 jaar heeft gedaan[/size].

:( En dat is ook altijd zo...
mvrgr, m´ns
 
funf zei:
m'ns (afd. ae&d) zei:
En hoe meet je in hemelsnaam het belang van het verschil tussen 17, 18, 19 inch velgen? Kan de aspirant-koper wrschlk het beste zelf bepalen, zou je zeggen. Maar is dat ook zo? Gaat u proefrijden met twee identieke modellen waarvan de een op 18 inch staat en de ander op 19, en vraagt u dan de verkoper of ie er ter wille van de volledigheid ook nog even door de werkplaats 17 inch onder wil laten zetten, kijken of dat comfortabeler voelt?
En vraag ik vervolgens of ik die 18 inch ook even nog met een centimetertje breder rubber mag proberen? En nu we toch bezig zijn, kan ik - de klant is koning immers - het morgen ook nog even met een ander merk banden proberen? Want banden - weten we uit bandentests - zijn van cruciaal belang voor wegligging, geluidsniveau, veiligheid, rijbeleving, kosten etc..
Zelf maak ik daar een punt van, toch ken ik maar weinig mensen die dat ook doen, bij het kopen van een nieuwe auto van bandenmerk en -type een clausule in hun koopcontract opnemen.

Je zal toch autoverkoper zijn en serieus op dit soort vragen moeten reageren....;)

:confused:

Je zal toch autoverkoper zijn...
Je zal toch autoverkoper zijn én moeten werken voor je geld...

Je hebt gelijk, fünf, klanten zijn alleen goed voor de provisie, verder heb je er niets aan

mvrgr, m´ns

would-you-buy-a-used-car-from-this-man-well-3141030.png


.
 
m'ns (afd. ae&d) zei:
rke zei:
Joost, die blog ga ik zeker lezen...

Ik ben benieuwd.

Niet aardig van je, rke: dat wás de blog.
Ik vond hem top, Joost. Met gepaste ironie geschreven dek je het autokopersspectrum voor zeker 90% af. (y)
Ok. De oude weblog contest vorm gaf dus wel veel meer overzicht. Ik zie dat die 90% een prachtig verhaal is waar ik veel in herken. Ik hoopte op een vervolg.... wat eigenlijk niet nodig is.


m'ns (afd. ae&d) zei:
Je hebt gelijk, fünf, klanten zijn alleen goed voor de provisie, verder heb je er niets aan

mvrgr, m´ns

would-you-buy-a-used-car-from-this-man-well-3141030.png


.

Eenmalige handel.
Wordt door een enkeling ingevuld als aansmeren wat er te smeren valt waardoor de gehele beroepsgroep een slechte naam krijgt.

Ik noem als voorbeeld de autoverkoper, de makelaar, de begrafenisondernemer, de keukenboer, de badkamerspecialist...

Denk maar aan de "van een oud vrouwtje geweest" bolide, het mooie optrekje voor de handige klusser, de volledige uitvaart zoals de dierbare het gewenst had, de riante keuken van 2 bij 1 meter en de luxe badzaal waarvoor je wel eerst je heinekenspoiler moet kwijtraken.

Fijne manier van handelen, gelukkig zijn er genoeg mensen die zich daar niet schuldig aan willen maken.
 
m'ns (afd. ae&d) zei:
Je zal toch autoverkoper zijn én moeten werken voor je geld...

Je hebt gelijk, fünf, klanten zijn alleen goed voor de provisie, verder heb je er niets aan

Dat schreef ik niet. De klant is koning, maar een beetje redelijkheid mag hij/zij wel houden.;)
 
funf zei:
m'ns (afd. ae&d) zei:
Je zal toch autoverkoper zijn én moeten werken voor je geld...

Je hebt gelijk, fünf, klanten zijn alleen goed voor de provisie, verder heb je er niets aan

Dat schreef ik niet. De klant is koning, maar een beetje redelijkheid mag hij/zij wel houden.;)

Wees gerust, funf, zolang ze me niet een setje Yokohama´s op pad sturen - en wrschlk verbeeld ik me ook in dat geval nog dat ik daar wel doorheen kan kijken... - zal ik heus geen auto op andere banden laten zetten voor een simpel proefritje.
Maar, welbeschouwd, waarom niet?

Als mijn vrouw haar Vijftig Tinten Grijs even met moeite terzijde legt en met de buuv gaat shoppen, en de dames gaan een paar schoenen kopen (van een paar tientjes of een beetje meer) , dan sturen de dames zonder blikken of blozen de verkoopster rustig een vijfde keer terug naar achteren om een vijfde zesde zevende paar aan te proberen. Ieder!
Waarom zou dat schoeisel wisselen dan ineens ongepast zijn als ik 1000 keer zo veel uit ga geven? Of alleen aan de orde zijn als ik een tweedehands M3 koop? Dat ik dan ineens wél mag doen alsof ik Vettel in eigen persoon ben.

Een auto kopen duurt bij mij - en met mij menig andere klant (kijk maar in Joost´s lijstje) - ongeveer net zo lang als het kopen van een paar nieuwe hardloopschoenen of skischoenen. De schoenenverkoper gunt me een half uurtje - op dinsdagmorgen zelfs driekwartier of een uur - voor de loopband, de metingen, en om een paar verschillende schoenen aan en uit te proberen. Hij werpt een analytische blik op de zolen van de door mij meegebrachte oude schoenen en neemt de tijd me te informeren over de nieuwste materialen en technieken.
De verkoper wil mij natuurlijk een paar schoenen verkopen en ik, dilettant, heb er nauwelijks inzicht in op welke schoenen zijn schoenwinkel het meest verdient en in hoeverre dat zijn adviezen kleurt, if at all. Maar hoe het ook zij, hij is mijn dienstverlener. Als ik zeg dat ik er allemaal nog eens goed over na wil denken, hangt ie niet de volgende avond al aan de telefoon of ik er al uit ben.

Bij mijn skischoenen van hetzelfde laken een pak. Al ben ik Kjetil Jansrud niet, men neemt de tijd om een paar bij mijn vaardigheden en wensen passende schoenen te vinden. Als ik na een half uurtje heen en weer lopen met vijf paar verschillende schoenen nog steeds twijfel, stelt de verkoper huurkoop voor. Ik kan ze een dagje uit proberen. Bevallen ze, koop ik ze en wordt me de huur kwijtgescholden. Bevallen ze niet, neem ik een ander paar en probeer ik dat een dagje uit. En anders laten we een paar binnenschoenen gieten. Hoe dan ook, ik wordt bediend.

Echt, als ik een showroom betreed, heb ik zelden meer tijd nodig dan voor een paar skischoenen. De rollen zijn nu echter volledig omgedraaid en op zijn kop gezet. Degene die zich vooraf geinformeerd heeft, dat ben ik. Degene die het proces rekt - niet om me beter van dienst te kunnen zijn maar om te kijken of ie me nog een paar dubbeltjes meer af kan troggelen - is de verkoper.
Hij is het die telkens op zijn scherm moet kijken en hopeloos verstrikt raakt in zijn zijn eigen bruto/netto sommetjes, niet ik. Hij is het die zich verliest in de adembenemende specs van het multimedia-systeem, terwijl hij niet bemerkt that I couldn´t care less. Hij is het die niets beters te doen heeft, niet ik.

mvrgr, m´ns


754949170290837.jpg


Wat zijn er toch veel mooie SUVs!
 
Een paar schoenen pakken is wat anders dan een paar banden wisselen. Zeker bij een keer of 7 per klant.
 
Boppie zei:
Een paar schoenen pakken is wat anders dan een paar banden wisselen. Zeker bij een keer of 7 per klant.



Ik geloof, boppie, funf, dat een bijzin een eigen leven gaat leiden.... :eek:
Om uw geheugen op te frissen: het ging om objectiviteit in autotests toen en nu, en wat je als autotester allemaal aan het onderscheidend vermogen van de klant zo moeten/kunnen/willen/zullen/durven over laten. Wat moet je meten, en wat kan de klant allemaal beter zelf beoordelen?

[size=small](Slaat u, voor dat we hier een discussie over bandenwissel gaan zitten voeren, aub de oorspronkelijke tekst even na. Het ging om een hypothetische situatie die, met enig venijn, ad absurdum gevoerd werd. En zelfs tot in het absurde verheven, ging het om niet meer dan drie wielen- en één bandenwissel - al met al een half uurtje, drie kwartier werk, een uurtje op z´n hoogst; kleine tijdsinvestering als je voor een halve ton aan auto denkt te kunnen verkopen, zou ik zeggen)[/size]

De gemiddelde klant die een nieuwe auto koopt, denkt helemaal niet aan banden. Velgen wel, maar banden? Welnee. Op zijn best: O, Continental, dat zit wel goed (zelf invullen: Michelin, Pirelli, Dunlop, Goodyear, Bridgestone etc , dat zit wel goed) . En bij tweedehandse denkt ie enkel aan velggrootte en profieldiepte.

Ik ga er van uit dat de fabrikant over het algemeen zo clever is dat ie zijn auto op die banden zet, waarop de rijeigenschappen van die auto goed tot hun recht komen. Máár... niet altijd, want de fabrikant is niet voor één gat gevangen: hij weet ook dat voor sommige klanten - misschien wel erg veel zelfs, al zullen er een paar minder zijn die dat toegeven - looks (19, 20, 21 inch) belangrijker zijn dan de rijeigenschappen van alledag.

mvrgr, m´ns
 
Het moet allemaal een beetje redelijk blijven, schreef ik al eerder. Voor ik mijn auto kocht, heb ik proefritten gemaakt in versies op 18 en 19 inch. Die auto's waren toevallig beschikbaar en dan is het voor een verkoper inderdaad geen moeite. Maar als een verkoper de banden moet laten wisselen voor iedere potentiële koper die dat eens wil proberen, dan wordt het een ander (lees: kostbaarder) verhaal. Maar dat snap je zelf ook wel...:D
 
m'ns (afd. ae&d) zei:
Niet aardig van je, rke: dat wás de blog.

Mmm, ik las het, net als rke, als aankondiging van een blog. Dus ook ik ben dan 'niet aardig geweest'. Waarvoor excuus.

Wat overigens niets afdoet aan de waarde van wat Joost heeft beschreven. En daarbij; What's in an name?
 
Ik zal hem nog wel even opleuken. Maar nu suizen mijn oren nog teveel na het concert.....
 
Joost veelrijder zei:
Ik zal hem nog wel even opleuken. Maar nu suizen mijn oren nog teveel na het concert.....

Welk concert, Joost?
[size=x-small]je weet toch: van het concert des levens krijgt niemand een program[/size]o_O

Opleuken hoeft m.i. niet, is leuk en herkenbaar zoals ie er staat.
(al zijn er nog wel een of twee categorietjes die je wellicht nog kunt opnemen)

mvrgr, m´ns
 
m'ns (afd. ae&d) zei:
Joost veelrijder zei:
Ik zal hem nog wel even opleuken. Maar nu suizen mijn oren nog teveel na het concert.....

Welk concert, Joost?
[size=x-small]je weet toch: van het concert des levens krijgt niemand een program[/size]o_O

Opleuken hoeft m.i. niet, is leuk en herkenbaar zoals ie er staat.
(al zijn er nog wel een of twee categorietjes die je wellicht nog kunt opnemen)

mvrgr, m´ns

Ja daar wilde ik nog even over nadenken.
Concert van Meisje Djamila, ken je natuurlijk niet, maar in NL kent élk meisje van 11 het blogfenomeen. Ze kan zeker goed zingen. Ik heb op het andere topic een paar foto's neergezet. Gelukkig mocht ik de camera gebruiken, spijt dat ik de 2.8 70-200 niet bij me had, ze zijn soms een beetje onscherp met de 28-300 5.6/6.3. Scheelt toch drie stops, verschil tussen 1/60 s en 1/250 s.
 
M'ns ik zag in Italië je mogelijke opvolger staan indien de crisis in CH toeslaat, nog geen 18 mille en verantwoordelijk op LPG

38218336_1783666695074068_8768772365870956544_n.jpg


38292698_1783666841740720_7387143199917080576_n.jpg


38292881_1783666941740710_8360322457785073664_n.jpg


38287633_1783666525074085_6080400078713913344_n.jpg
 
Schuin van voor doet hij mij voorbij de koplampen een beetje denken aan de Mk1 Ford Kuga. Maar inderdaad, hij ziet er heel aardig uit, al had ik het logo persoonlijk middenin de (gelukkig niet al te grote) grille gezet in plaats van in een hoekje. Wel vind ik die "naad" onder de grille (het stuk waar het kenteken komt en ruime omgeving) aan de lompe kant.
Komt deze ook naar Nederland dat jij weet?
 
Van voor een Kuga van achter een IX35, instrumenten paneel ala Captur/Clio en het bedienings paneel uit een Astra/Insignia :D
 
Twix zei:
Ziet er eigenlijk helemaal niet slecht uit. Wat is dat voor merk?

Your television set and smartphone are made in China. Will your car be next?

Oogt idd niet echt verkeerd, Twix, zo´n dr EVO 5.
Maar... een 1600cc met 126 peekaatjes, wrschlk met FWD en 5-bak ... , dan moet de crisis hier in CH wel héél hard toeslaan :cry:
Ik schat overigens dat er op dit ding voor zowel de importeur als voor de dealer een onbehoorlijk grote marge zit en dat je hem voor minder dan 14 ruggen mee kunt krijgen.


De Haval 6 Coupé van The Great Wall die ik vorig jaar in Italie zag, Joost, maakt ietsje (maar ook niet veel meer dan ietsje) meer kans om ooit in m´ns´ garage te belanden.

mvrgr, m´ns


442206334663d28cf93712876aa0c6a263010aeb.jpg





.
 
Maar M'ns je moet ook om de CO2 uitstoot denken, mijn kleinkinderen willen ook nog skiën in de Alpen.....;-)
Met zo'n één punt zesje kom je ook de berg wel over. Consuminderen moeten we dat hier.....
 
Joost veelrijder zei:
Maar M'ns je moet ook om de CO2 uitstoot denken, mijn kleinkinderen willen ook nog skiën in de Alpen.....;-)
Met zo'n één punt zesje kom je ook de berg wel over. Consuminderen moeten we dat hier.....

Je hebt groot gelijk, Joost.
Terwille van onze kleinkinderen zie ik echter toch meer heil in de weliswaar prijzige maar ecologisch 100% verantwoorde Hyundai Nexo FCEV. Dat zou zomaar de volgende gezinsauto van de familie m´ns kunnen worden.
Daarnaast een kleiner SUVtje als Suzuki Vitara 1.4 Allgrip S Boosterjet, of natuurlijk de onvolprezen SUV van het Jaar 2017 de hybride versie van de Suzuki Ignis All Grip.
Ook Leaf en Kona en Outlander en Niro en consorten wil ik als tweede wagen niet op voorhand uitsluiten. En - schrik niet! - zelfs een MG ZS zou consuminderenderwijze tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren.

Voorlopig hebben onze X-trails sinds medio april pas 17.000 resp. 6.000 km op de teller, dus die mogen nog even mee :)

mvrgr, m´ns

Nexo Fuel Cell
2019-hyundai-nexo-interior-images.jpg


Suzuki Ignis
2017-Suzuki-Ignis-GLX-SUV-orange-Tim%20Robson-1200x800.jpg


MG ZS
drjlco9et0mjoogswlef.jpg




.
 
OK die fraaie X-Trails zijn ook met de nodige uitstoot gemaakt, daar moet je dan gewoon nog een tijdje gebruik van maken.

Nissan-Qashqai-Sunderland-0.jpg
 
Joost veelrijder zei:
Maar M'ns je moet ook om de CO2 uitstoot denken, mijn kleinkinderen willen ook nog skiën in de Alpen.....;-)
Met zo'n één punt zesje kom je ook de berg wel over. Consuminderen moeten we dat hier.....

Ach CO2, als mensen echt wat eraan willen doen. Geen kinderen meer nemen, en als je kinderen hebt, ze aansporen geen (klein) kinderen te krijgen. Kinderen kosten kennelijk 50 ton CO2 per jaar per kind. Dat is voor een gemiddelde benzine auto het equivalent van meer dan 300.000km per jaar rijden.

Oftewel, ik bied mezelf aan vrijwillig een knoop erin te leggen als ik rest van mijn leven geen BPM hoef te betalen voor een auto :D
 
Idefiqs zei:
m'ns (afd. ae&d) zei:
Idefiqs zei:
Joost veelrijder zei:
Maar M'ns je moet ook om de CO2 uitstoot denken, mijn kleinkinderen willen ook nog skiën in de Alpen.....;-)

:)Gaat lukken.


(y)
Hey Skierman, come again in December

Lekker rustig afdalinkje.. Ben tenslotte de jongste niet meer....:cool:

Vreemd, maar ik zie het je nog doen ook :D
Plan je in December een kopje koffie aan de Hallwilersee in in je reisschema?

mvrgr, m´ns
 
m'ns (afd. ae&d) zei:
Idefiqs zei:
m'ns (afd. ae&d) zei:
Idefiqs zei:
Joost veelrijder zei:
Maar M'ns je moet ook om de CO2 uitstoot denken, mijn kleinkinderen willen ook nog skiën in de Alpen.....;-)

:)Gaat lukken.


(y)
Hey Skierman, come again in December

Lekker rustig afdalinkje.. Ben tenslotte de jongste niet meer....:cool:

Vreemd, maar ik zie het je nog doen ook :D
Plan je in December een kopje koffie aan de Hallwilersee in in je reisschema?

mvrgr, m´ns

In gedachten zeker...:):D

Langskomen wordt lastig, dan zit in het Ötztal Inshallah. Dat is wel erg omrijden waarvoor de tijd ontbreekt helaas. Ik had een motorritje in gedachten afgelopen zomervakantie, maar hij bleef aan de acculader. Veuls te warm.

Maar wat in 't vat zit verzuurd niet...(y)
 
Idefiqs zei:
Langskomen wordt lastig, dan zit in het Ötztal Inshallah. Dat is wel erg omrijden waarvoor de tijd ontbreekt helaas. Ik had een motorritje in gedachten afgelopen zomervakantie, maar hij bleef aan de acculader. Veuls te warm.

Maar wat in 't vat zit verzuurt niet...(y)

:D
Beetje om idd.
Doe tzt Ötzi de groeten. Ik heb een zwak voor die oude sjaggeraar.

mvrgr, m´ns

4,w=596,q=high,c=0.bild.jpg


Voor zijn achterkleindochter ook trouwens
white_rock_1_of_1_-5_1024x1024.jpg


.
 
Zal ik doen.(y)

En yep, het is een wijsneusje hoor, die Ötzi van ons..:T

oetzi-19-08-16.jpg


Met prima kleinkleinkleinkleinkleinkleinkleinkindertjes zoals je al terecht aangeeft.:D

Otzi_cave_2_1024x1024.jpg
 
M'ns, ik reed vandaag achter een Tiguan en ik vond het gewoon een mooie dikke bak.....ik schaam me er een beetje voor om het te zeggen.......;-)
 
Het was een tameijk natte boel vandaag, 37 mm gevallen! Dat is 37 liter per vierkante meter.

41155290_1835844686522935_1326732534653911040_o.jpg


40824731_1835417613232309_3027241934046363648_o.jpg


Lief klein douchje van het Fiatje


40617179_1835417583232312_7671070113327480832_o.jpg


Bij een Dikke Duitser is dat toch weer anders....;-)

40784914_1835417499898987_5167686323921747968_o.jpg



Deze mensen waren met een klapje wakker geworden

41239106_1835550306552373_7952720560927014912_o.jpg
 
Idefiqs zei:

Dank je, het was een interessante dag vandaag!

Mijn buurman heeft trouwens (weer) een motor gekocht, een Honda. Een automaat, ik wist niet dat dat ook kon.
 
Joost veelrijder zei:
M'ns, ik reed vandaag achter een Tiguan en ik vond het gewoon een mooie dikke bak.....ik schaam me er een beetje voor om het te zeggen.......;-)

Heb ik ook wel eens last van, Joost, toevallig gisteren nog. Op de parkeerplaats de auto van de nieuwe bovendirecteur. R-Line 2.0TSI 4-Motion op 19 of 20 inch. Groot breed stoer. Zucht... Het zou niet mogen, zo´n mooie VW. Gelukkig blijken de mooie Tiguans ook altijd erg duur: moeten ruim meer dan een halve ton kosten. En dan blijkt er ook nog voor enige ruggen aan opties aan/in/op geschroefd. En blijft het interieur niet zelden om te huilen van saaiheid en droefnis (hoeft trouwens niet: met lichtgrijs alcantara of creme leer valt het ineens allemaal best nog wel mee). Zo klopt mijn wereldbeeld tot mijn niet geringe opluchting dan toch nog. Een beetje althans. :(

Kan me in ieder geval best voorstellen waarom de Tiguan zo waanzinnig goed verkoopt. Beter zelfs dan de QQ.

Maar...
Vrouwlief en ik hebben allebei een goede auto. We hebben aan onze X-trails Bodenschutz rondom (gebobbeld matgrijs plastic in alu-look aan de voor- achter- zijkant) : oogt erg stoer (de mijne vooral wordt er duidelijk groter/breder/dikker van, op de parelwitte van mijn betere helft valt het simpelweg minder op) , is echter natuurlijk meer schijnen dan zijn - wat zeg ik? eigenlijk alleen maar schijn. Bijna 2000 franken schijn dus - en dat maal twee! (en als ik het niet gratis gekregen had, had ik het er van zijn lang zal ze leven nooit op laten schroeven) . Ook staan onze Tekna uitvoeringen op 19 inch, en zijn de kleurtjes niet standaard. Doch daar worden de auto´s intrinsiekl geen haar beter van. Spreekt van zelf, niet?
Zo ook met de Tiguan. Oogt in de duurdere uitvoering aantrekkelijk. Maar... is het eigenlijk wel wat?

Je wou toch niet zeggen dat je stiekem een Tiguan overweegt als opvolger van de Volvo? Jij, Joost, een VW?

mvrgr, m´ns

tiguan-1.jpg


2019-vw-tiguan-coupe-r-spied-images-beautiful-2018-volkswagen-tiguan-allspace-r-line-tdi-exterior-of-2019-vw-tiguan-coupe-r-spied-images.jpg



.
 
Joost veelrijder zei:
Het was een tameijk natte boel vandaag, 37 mm gevallen! Dat is 37 liter per vierkante meter.

41155290_1835844686522935_1326732534653911040_o.jpg



Deze mensen waren met een klapje wakker geworden

41239106_1835550306552373_7952720560927014912_o.jpg

(y)

Een "klapje". Wij hadden een paar jaar terug ook een blikseminslag in een boom in de tuin. Horen en zien verging. Compleet gespleten. Overnaads doormidden. En hoog en droog binnen rook je de geur van versgeblakerd hout.

Hier de hele dag onbewolkt en 28 graden :D

mvrgr, m´ns
 
m'ns (afd. ae&d) zei:
Joost veelrijder zei:
M'ns, ik reed vandaag achter een Tiguan en ik vond het gewoon een mooie dikke bak.....ik schaam me er een beetje voor om het te zeggen.......;-)

............
Je wou toch niet zeggen dat je stiekem een Tiguan overweegt als opvolger van de Volvo? Jij, Joost, een VW?

mvrgr, m´ns

Beste M'ns wees gerust, als Getoyotiseerde door het leven gaan....en dan een VW? Dat kan natuurlijk niet, een Chinees Zweed is tijdelijk een overbrugging, maar de Volkswagen zal er niet komen, ook al niet uit financieel oogpunt. Als rasechte calvinist (zit alweer een week aan de Ibuprofen omdat ik de hoop heb een dure wortelkanaalbehandeling uit te sparen) zou het dan hooguit een Skoda moeten worden, maar ja, dan steun ik nog steeds de topnotering van meneer Pon in de Quote500.
Vrienden van ons hebben een Skoda uit België geimporteerd, dat zou nog een optie zijn.

En....er is een beter alternatief, zelfs een heel Redelijk Alternatief (ons meelezend raadslid uit het Oosten zal dit beamen) de nieuwe RAV4 heeft ook Tiguan looks en zou geheel in mijn straatje passen, of hij ook op de oprit zou passen zou nog moeten blijken.....
Belangrijkst is natuurlijk het financiële plaatje, bij de dame die mij in de Volvo dwong zal dit ook niet gaan lukken. Er zijn wel leuke alternatieven, die beter bij mij als gewone man zouden passen, bijvoorbeeld het 2019 Corolla model!

Ik ben aangenaam verrast over de looks van deze C-segmenter en er zijn nog twee andere alternatieven. Ik heb vorige week een stukje in de Niro gereden en was aangenaam verrast over de binnenruimte (en het ding kan 1300 kg trekken!).
 
Twix zei:
Lincoln heeft de ode aan de SUV op de markt gezet: Navigator

Zag er gisteren hier aan de rand van ons dorp eentje (een Navigator, dus - een zwarte NB - zucht) geparkeerd staan bij een veels te duur huis, tijdens mijn avondwandeling. Had natuurlijk geen camera bij me. Was niet het - een tikkie elegantere - model 2018/19, maar zeker geen ouwetje. 2015 of 16 schat ik. Dacht eerst dat het een Escalade was, die zie je immers altijd in het zwart. Heb er een rondje omheen gemaakt. Rondetijd in de buurt van die van Sven Kramer: Man, wat is zo'n ding lomp groot! En lomp duur zijn ze eveneens. Nee, ik geloof dat ik hier in Europa met de nog elegantere Aviator een stuk gelukkiger zou zijn. Of nog een maatje handzamer, menselijker, pakweg formaat X-trail, RAV4, C-RV, (en, vooruit, Tarraco) . Niet voor niets de beste verkochte SUV's ter wereld dus.

Hoewel... zo'n Aviator.... is toch ook wel.....* Ach, er moet wat te wensen over blijven, niet? :p

mvrgr,
m'ns

* heb er geloof ik nog nooit eentje in het echt gezien, misschien valt die wel vreselijk tegen....
 
Een SUV, tja, wat zal ik daarvan eens zeggen en vinden?


*Hondenbezitters, daarvoor zijn stationwagens ook beschikbaar of een ruime achterbank in een sedan.
*Ouden van dagen. Die rijden meestal in kleine economische autootjes. Toyota Aygo of iets anders degelijks of slaapverwekkends.
*Senioren in het algemeen. Zie vorige regel
*Visboeren : een beetje visboer heeft economisch een bestelwagen zoals een VW transporter of een Opel Movana. Op diesel uiteraard.
*Marktkooplieden in het algemeen. Zie bovenstaande regel. En als je een zware kar moet trekken (denk aan een kaasboer) een Mercedes sprint.
*Aannemers hier in de buurt rijden die meestal in een Mercedes S-klasse, hun onderaannemers rijden in een Vw Tramsporter of soorgelijk.
*Bouwvakkers in het algemeen : als het geen zzp-ers zijn komen ze in de gezinsbak of anders in de bestelbus.
*Handwerkers, en zzp´ers in het algemeen : de bestelbus, vw transporter..
*Zwangere vrouwen : meestal een klein autootje.....kinderzitje op de achterbank
*Vrouwelijke chauffeurs in het algemeen: meestal een klein autootje, of de grote bak van de echtgenoot.
*Slecht ter been zijnde: een automaat en zolang er maar een rolstoel achterin kan. Hyundai of iets dergelijks
*Soccermoms: die bestaan helemaal niet.
*hockeydads : dikke Volvo of oude Saab
*:LOL:basketbalstrainers: vw transporter, want kunnen 9 leden in.
*Volleybalcoaches: idem
*Jonge gezinnen : Dacia Dokker, Duster
+Oude gezinnen: Renault Espace
*Kampeerlustigen en caravanners: Rensult Kangoo, Dacia Duster
*Actieve outdoor sportievelingen : verlengde weet ik wat(alles is goed zolang er maar een surfplank in past)
*Actieve indoorsporters in de sex-industrie : een cabrio, zodat die blonde haren goed verwaaien.
*Praktische mensen die niet voor elke andere behoefte ook een ander voertuig ter beschikking hebben: het verhuurbedrijf OF anwb leen elkaars auto getrut

Glazenwassers : VW Amorok of soortgelijk.
Getoyoteriseerden: Toyota : mensen die bij het woord alleen al erg opgewonden raken.

En voor wie is de Toyota Proace ? Ik zeg nobody.........
 
Een SUV, tja, wat zal ik daarvan eens zeggen en vinden?


*Hondenbezitters, daarvoor zijn stationwagens ook beschikbaar of een ruime achterbank in een sedan.
*Ouden van dagen. Die rijden meestal in kleine economische autootjes. Toyota Aygo of iets anders degelijks of slaapverwekkends.
*Senioren in het algemeen. Zie vorige regel
*Visboeren : een beetje visboer heeft economisch een bestelwagen zoals een VW transporter of een Opel Movana. Op diesel uiteraard.
*Marktkooplieden in het algemeen. Zie bovenstaande regel. En als je een zware kar moet trekken (denk aan een kaasboer) een Mercedes sprint.
*Aannemers hier in de buurt rijden die meestal in een Mercedes S-klasse, hun onderaannemers rijden in een Vw Tramsporter of soorgelijk.
*Bouwvakkers in het algemeen : als het geen zzp-ers zijn komen ze in de gezinsbak of anders in de bestelbus.
*Handwerkers, en zzp´ers in het algemeen : de bestelbus, vw transporter..
*Zwangere vrouwen : meestal een klein autootje.....kinderzitje op de achterbank
*Vrouwelijke chauffeurs in het algemeen: meestal een klein autootje, of de grote bak van de echtgenoot.
*Slecht ter been zijnde: een automaat en zolang er maar een rolstoel achterin kan. Hyundai of iets dergelijks
*Soccermoms: die bestaan helemaal niet.
*hockeydads : dikke Volvo of oude Saab
*:LOL:basketbalstrainers: vw transporter, want kunnen 9 leden in.
*Volleybalcoaches: idem
*Jonge gezinnen : Dacia Dokker, Duster
+Oude gezinnen: Renault Espace
*Kampeerlustigen en caravanners: Rensult Kangoo, Dacia Duster
*Actieve outdoor sportievelingen : verlengde weet ik wat(alles is goed zolang er maar een surfplank in past)
*Actieve indoorsporters in de sex-industrie : een cabrio, zodat die blonde haren goed verwaaien.
*Praktische mensen die niet voor elke andere behoefte ook een ander voertuig ter beschikking hebben: het verhuurbedrijf OF anwb leen elkaars auto getrut

Glazenwassers : VW Amorok of soortgelijk.
Getoyoteriseerden: Toyota : mensen die bij het woord alleen al erg opgewonden raken.
 
Hansje56 zei:
Een SUV, tja, wat zal ik daarvan eens zeggen en vinden?


*Hondenbezitters, daarvoor zijn stationwagens ook beschikbaar of een ruime achterbank in een sedan.
*Ouden van dagen. Die rijden meestal in kleine economische autootjes. Toyota Aygo of iets anders degelijks of slaapverwekkends.
*Senioren in het algemeen. Zie vorige regel
*Visboeren : een beetje visboer heeft economisch een bestelwagen zoals een VW transporter of een Opel Movana. Op diesel uiteraard.
*Marktkooplieden in het algemeen. Zie bovenstaande regel. En als je een zware kar moet trekken (denk aan een kaasboer) een Mercedes sprint.
*Aannemers hier in de buurt rijden die meestal in een Mercedes S-klasse, hun onderaannemers rijden in een Vw Tramsporter of soorgelijk.
*Bouwvakkers in het algemeen : als het geen zzp-ers zijn komen ze in de gezinsbak of anders in de bestelbus.
*Handwerkers, en zzp´ers in het algemeen : de bestelbus, vw transporter..
*Zwangere vrouwen : meestal een klein autootje.....kinderzitje op de achterbank
*Vrouwelijke chauffeurs in het algemeen: meestal een klein autootje, of de grote bak van de echtgenoot.
*Slecht ter been zijnde: een automaat en zolang er maar een rolstoel achterin kan. Hyundai of iets dergelijks
*Soccermoms: die bestaan helemaal niet. - Zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben, Hansje, maar... als marketing doelgroep wél. En dat telt.
*hockeydads : dikke Volvo of oude Saab
*:LOL: basketbalstrainers: vw transporter, want kunnen 9 leden in. ( die leden dat snap ik, maar wat doe met de rest? )
*Volleybalcoaches: idem
*Jonge gezinnen : Dacia Dokker, Duster
+Oude gezinnen: Renault Espace
*Kampeerlustigen en caravanners: Rensult Kangoo, Dacia Duster
*Actieve outdoor sportievelingen : verlengde weet ik wat(alles is goed zolang er maar een surfplank in past)
*Actieve indoorsporters in de sex-industrie : een cabrio, zodat die blonde haren goed verwaaien.
*Praktische mensen die niet voor elke andere behoefte ook een ander voertuig ter beschikking hebben: het verhuurbedrijf OF anwb leen elkaars auto getrut

Glazenwassers : VW Amorok of soortgelijk.
Getoyoteriseerden: Toyota : mensen die bij het woord alleen al erg opgewonden raken.

En voor wie is de Toyota Proace ? Ik zeg nobody.........

:D

Tja, Hansje, iedereen kàn natuurlijk best een enigszins passend alternatief voor een SUV vinden. Maar zoals dat meestal gaat met enigszins passende alternatieven, het blijft behelpen...
Zeker met zo'n hond, senior, drie bouwvakkers, twee visboeren en hun kaascollega, of een riedeltje porno-actrices indoor-sporters en/of een soccerMILF op de achterbank van een doorsnee hatchback of sedanneke. Blijft behelpen, zeg nou zelf.

En zo'n Transsporter kom je de gemiddelde parkeergarage niet mee in. Da's pas echt onhandig. Een beetje een aardige kost trouwens een burgermansfortuin...
In dat licht is zo'n Toyota Proace* eigenlijk zo gek nog niet. Net Ietsje handzamer. Hier in CH in 7- of 8-zits Family uitvoering verkrijgbaar - met 2.0 diesel NB - vanaf 35.000 euro, als 4x4 ietsje meer. Niet erg sexy natuurlijk. Maar er past wel een surfplank in, je hoeft niet bij het verhuurbedrijf langs en je kunt wél een heel damesvolleybalteam* incl. wisselspeelster meenemen. Misschien is dat nog wel het allerleukste. :cool:

mvrgr, m'ns


* Of Nissan NV 200 EV (7-persoons vol elektriek)
** voor jou, Hansje, is wellicht een heren handbalteam aantrekkelijker (of de 9 door jouw aangehaalde leden van het heren basketbalteam, jij ouwe snoeperd :) )



.
 
Hansje56 zei:
Een SUV, tja, wat zal ik daarvan eens zeggen en vinden?


*Hondenbezitters, daarvoor zijn stationwagens ook beschikbaar of een ruime achterbank in een sedan.
*Ouden van dagen. Die rijden meestal in kleine economische autootjes. Toyota Aygo of iets anders degelijks of slaapverwekkends.
*Senioren in het algemeen. Zie vorige regel
*Visboeren : een beetje visboer heeft economisch een bestelwagen zoals een VW transporter of een Opel Movana. Op diesel uiteraard.
*Marktkooplieden in het algemeen. Zie bovenstaande regel. En als je een zware kar moet trekken (denk aan een kaasboer) een Mercedes sprint.
*Aannemers hier in de buurt rijden die meestal in een Mercedes S-klasse, hun onderaannemers rijden in een Vw Tramsporter of soorgelijk.
*Bouwvakkers in het algemeen : als het geen zzp-ers zijn komen ze in de gezinsbak of anders in de bestelbus.
*Handwerkers, en zzp´ers in het algemeen : de bestelbus, vw transporter..
*Zwangere vrouwen : meestal een klein autootje.....kinderzitje op de achterbank
*Vrouwelijke chauffeurs in het algemeen: meestal een klein autootje, of de grote bak van de echtgenoot.
*Slecht ter been zijnde: een automaat en zolang er maar een rolstoel achterin kan. Hyundai of iets dergelijks
*Soccermoms: die bestaan helemaal niet.
*hockeydads : dikke Volvo of oude Saab
*:LOL:basketbalstrainers: vw transporter, want kunnen 9 leden in.
*Volleybalcoaches: idem
*Jonge gezinnen : Dacia Dokker, Duster
+Oude gezinnen: Renault Espace
*Kampeerlustigen en caravanners: Rensult Kangoo, Dacia Duster
*Actieve outdoor sportievelingen : verlengde weet ik wat(alles is goed zolang er maar een surfplank in past)
*Actieve indoorsporters in de sex-industrie : een cabrio, zodat die blonde haren goed verwaaien.
*Praktische mensen die niet voor elke andere behoefte ook een ander voertuig ter beschikking hebben: het verhuurbedrijf OF anwb leen elkaars auto getrut

Glazenwassers : VW Amorok of soortgelijk.
Getoyoteriseerden: Toyota : mensen die bij het woord alleen al erg opgewonden raken.

Is dit het nieuwste lijstje vooroordelen?
En waar staan de gepensioneerde Mercedes-slakken en de MPV 's met het beruchte visje?

Ik zie in ieder geval dat ik eigenlijk voor een Aygo zou moeten shoppen, alleen vind ik die krengen nog veel te duur voor het prijskaartje wat ze er aan durven hangen. Ik hou het wel bij mijn rammelende Petje GT met zwaarmetalen trekhaak.

Bovendien, welke sleurhut mag er achter een Aygo? Waar laat ik mijn elektrieke Gazelluf? Of mijn rollator? Of mijn kleinkinderen? Hoe moet Oma instappen in zo'n laag kippenhok? Is die vering niet veel te stug voor mijn jicht en artritis? Zitten er wel extra felle koplampjes op?
 
Terug
Bovenaan