Phaeton W12: BMW M140i

Gefeliciteerd met je M140i. Prachtige auto. Ik heb er inmiddels 21k op zitten, hele fijne kilometers. De motor is en blijft de partypiece van de auto. Echt fenomenaal. Qua issues/storingen heb ik op licht krakende deurrubbers nog geen problemen gehad. Waar ik morgen wel wat euries in ga steken is de montage van een sperdifferentieel. Het vermogen wordt toch te vaak afgeknepen.

Wat betreft handbak vs automaat. Doe mij toch die laatste maar. De bak schakelt zo fijn! Echt waanzinnig. Natuurlijk moet je van de prestaties in 8e versnelling niet al teveel verwachten, maar het gaat even om het beeld dat ie dan al best aardig vooruit komt. Als ik echt wil gassen schakel ik 4 trappen terug.

Mijn ervaringen vind je overigens hier

sitechris zei:
Gefeliciteerd met je M140i. Prachtige auto. Ik heb er inmiddels 21k op zitten, hele fijne kilometers. De motor is en blijft de partypiece van de auto. Echt fenomenaal. Qua issues/storingen heb ik op licht krakende deurrubbers nog geen problemen gehad. Waar ik morgen wel wat euries in ga steken is de montage van een sperdifferentieel. Het vermogen wordt toch te vaak afgeknepen.

Wat betreft handbak vs automaat. Doe mij toch die laatste maar. De bak schakelt zo fijn! Echt waanzinnig. Natuurlijk moet je van de prestaties in 8e versnelling niet al teveel verwachten, maar het gaat even om het beeld dat ie dan al best aardig vooruit komt. Als ik echt wil gassen schakel ik 4 trappen terug.

Mijn ervaringen vind je overigens hier

Kan me helemaal voorstellen dat je de automaat heel fijn vindt, ZF automaten met koppelomvormer zijn het summum (y)

Goed om te horen dat je nog vrijwel geen issues/storingen hebt gehad. Had je nu 1.850 euro voor je (gebruikte) sper betaald? Bij Leebmann kost een splinternieuw sper niet meer dan 2.286 euro: https://www.leebmann24.de/bmw-m-per...0i-3er-f30-f31-340i-4er-f32-f33-f36-440i.html, dan vind ik 1.850 euro voor een gebruikte best fors...

sitechris zei:
Ook ben ik op zoek naar een adresje waar ik de snelheidsbegrenzer kan uitschakelen. De auto kan en wil namelijk zoveel sneller.

Conclusie na bijna 20.000 kilometer?
Laatst stelde iemand aan mij de vraag wat de fijnste auto is die ik heb gehad. Een hele lastige vraag. Het zou zomaar kunnen dat de BMW M140i bovenaan dit lijstje staat. De BMW M140i is precies goed voor mij. Een snelle en sportieve GT.

Laat me weten wanneer je een adresje hebt gevonden waar je de snelheidsbegrenzer kan uitschakelen, dat zou ik ook willen doen :)

Voor mij is de M140i ook de fijnste auto die ik heb gehad. Voordat ik de BMW kocht, was de Golf V6 de fijnste auto die ik heb gehad. Beide handzame en (zeer) snelle auto's.

Phaeton W12 zei:
Voor mij is de M140i ook de fijnste auto die ik heb gehad. Voordat ik de BMW kocht, was de Golf V6 de fijnste auto die ik heb gehad. Beide handzame en (zeer) snelle auto's.

Natuurlijk van een heel andere orde, maar vergeet je daarbij die Phaeton niet? Vooral qua comfort moet dat toch wel de fijnste zijn zou je verwachten.

Dat zou je verwachten. Maar op strak asfalt rijdend met constante snelheid merkte ik weinig verschil met het comfort van de Golf of de 140i. Okay, de Phaeton was een stukje geruislozer dan de Golf, maar geruislozer dan de 140i? Ik heb geen idee. Ja, de Phaeton had een betere geluidsinstallatie, ook belangrijk voor comfortabel toeren. Of stoelventilatie, ook fijn. Maar comfort zit 'm ook in handzaamheid, snelheid (pk/nm-gewichtverhouding) en verfijndheid van de aandrijflijn. Wat dat betreft vind ik de 140i zeker niet minder comfortabel dan de Phaeton. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de 140i, alle comfort-aspecten meegenomen, comfortabeler is. Het stuiterige dat de 140i had op oneffenheden in de snelweg, is met de montage van de non-runflats voor mijn gevoel ook vrijwel verdwenen. Maar comfortbeleving is subjectief, dus ieder zijn idee daarover. Overigens had ik de Phaeton niet voor het comfort gekocht, maar voor het design, dat was doorslaggevend.

Op strak asfalt rijdend met constante snelheid rijdt vrijwel iedere wat betere auto comfortabel, dat is ook niet zo moeilijk. Ik lees mee over montage van een sper, over het uitschakelen van de snelheidsbegrenzer....waar gaat het over? En dan met de M140i op een circuitdagje volkomen zoek gereden worden door een goed bereden BMW 318ti Compact uit 2001 of een Opel Astra van 3 modellen geleden. Ik ben af en toe enigszins verbaasd over de naiviteit van denken, maar dat zal wel aan mij liggen. Als je echte blijvende meerwaarde voor jezelf wil creeeren, doe dan jezelf een RSZ race-cursus cadeau of zoiets, daar heb je altijd wat aan, in welke auto je ook rijdt.

B-Real zei:
Ach, probleem lost zich vlot genoeg op. Zo'n M140i lust een setje Pilot Super Sport voor het ontbijt, dus die zullen vast vlot aan vervanging toe zijn :D

Overigens heb ik bij mijn dealer bij vervanging van banden wel duidelijk aangegeven dat het rondom dezelfde banden moeten zijn. Ook bij vervanging van een lekke banden is dat gebeurt. Bandenspanning was de laatste keer op elk wiel wel weer anders, dus daar hebben ze dan nog wel weer wat te leren :T

Bij de C heb ik voor Pirelli en achter Michelin. Je kunt zeggen dat het niet netjes is ofzo, maar het zijn wel twee premium bandenmerken, dus ik zie het probleem niet zo. Uiteindelijk wil ik wel alleen Michelin hebben, maar die Pirelli´s voor gaan natuurlijk veel minder snel op dan de achterbanden bij een AMG..

Ik ben ook af en toe verbaasd over de manier van denken. Ik rijd nooit op een circuit, en aan een racecursus heb ik geen behoefte. Waarom je denkt dat ik daarmee blijvende meerwaarde voor mijzelf creëer, is mij onduidelijk. Ik rijd nooit op op de limiet van wat de auto kan, meer op maximaal 70-80%. Zoek gereden worden door een 318Ti compact interesseert me ook helemaal niets. Ik kijk niet naar wat anderen doen, en meet me daar ook niet aan af. Uitschakelen van de snelheidsbegrenzer is (i) voor het idee (waarom zou je de auto begrenzen als het niet hoeft) en (2) omdat ik er gebruik van zou maken op de Duitse Autobahn waar het kan (een begrenzer die ingrijpt bij 250 km/h vind ik gewoon niet leuk als het niet nodig is). Een sper zou ik installeren voor het idee, niet omdat ik het perse nodig heb. Ik verwacht het wel enigszins te merken (bij gladde wegomstandigheden), en dat vind ik genoeg om de aanschaf te rechtvaardigen. Met een sper is de auto naar mijn idee ook 'compleet' voor een sportieve auto. Van het idee dat de technische specificatie optimaal is, kan ik ook genieten, ook al gebruik ik het nauwelijks. Het is een investering, maar ik heb dat geld over, gebruik het verder nergens voor, dus waarom ook niet.

Aan een race-cursus heb je juist heel veel in de dagelijkse rijpraktijk. Je wordt er een veel betere automobilist door. En om op 80% van wat deze auto kan te rijden moet je al heel gek doen....ik schat hiervandaan in dat je nog niet op 40% komt.
Ik snap overigens het principe wel dat het fijn is "dat alle techniek aan boord is" , laat dat duidelijk zijn, alleen slaat het tegenwoordig veel te veel door naar mijn mening.

Misschien ben ik wel veel gekker dan je denkt :T. Maar het verhaal t.z.v. verwijderen snelheidsbegrenzer en sper verandert er in ieder geval niet door.

HarmenA zei:
B-Real zei:
Ach, probleem lost zich vlot genoeg op. Zo'n M140i lust een setje Pilot Super Sport voor het ontbijt, dus die zullen vast vlot aan vervanging toe zijn :D

Overigens heb ik bij mijn dealer bij vervanging van banden wel duidelijk aangegeven dat het rondom dezelfde banden moeten zijn. Ook bij vervanging van een lekke banden is dat gebeurt. Bandenspanning was de laatste keer op elk wiel wel weer anders, dus daar hebben ze dan nog wel weer wat te leren :T

Bij de C heb ik voor Pirelli en achter Michelin. Je kunt zeggen dat het niet netjes is ofzo, maar het zijn wel twee premium bandenmerken, dus ik zie het probleem niet zo. Uiteindelijk wil ik wel alleen Michelin hebben, maar die Pirelli´s voor gaan natuurlijk veel minder snel op dan de achterbanden bij een AMG..
Als je echt gaat hoeken (wat ik niet echt verwacht met jouw auto), dan ga je het verschil tussen 2 banden direct opmerken. Zachte wang versus harde wang (ondanks beide premium) kan zeer onverwachts rijgedrag veroorzaken. Niet iets waar je op zit te wachten.
Daarom altijd 4 keer dezelfde banden!

Ik begrijp Phaeton zijn denkwijze wel.
Zelf heb ik dat ook met mijn wagentje, het moest beslist een 350 zijn, puur een hebbedingetje :D

FH163175 zei:
..ik schat hiervandaan in dat je nog niet op 40% komt.

Ik heb ooit de eer gehad een dagje met een testrijder mee te mogen op het circuit van Zolder. Sindsdien weet ik dat 99,9% van de bevolking ongeveer 10% van z'n auto benut... Ik incluis. Als je iedere 5000 km je dot 5.1 móet wisselen omdat deze anders aan de kook gaat, weet je dat er echt anders gereden wordt. Alles op de openbare weg is peanuts, zeker voor de gemiddeld wat potentere auto.

Dat zit het hem meest in remmen inderdaad. Qua bochtensnelheid kun je als amateur redelijk snel richting de grens.
Wat ik altijd met een nieuwe auto doe is naar een heel groot parkeerterrein savonds en ga dan rondjes rijden. Steeds iets sneller. Kijken wat er gebeurt, hoe de auto reageert en zodoende leer je niet alleen de grens kennen, maar ook wat de auto doet op de grens.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Qua bochtensnelheid kun je als amateur redelijk snel richting de grens.

Nou, als amateur bereik je redelijk snel de grens wat jij met een auto in de bocht kunt. Met de juiste techniek gaat een auto nog harder de bocht om. Tijdens de grip en sliptrainingen wist ik de auto's bij een lagere snelheid uit de bocht te krijgen dan de instructeur had terwijl hij strak de bochtjes rondde. Had ik dan de limiet van de wagen gevonden, of was mijn beperkte techniek zodanig beroerd dat ik bij lange na niet de potentie uit die BMW 114i, Mercedes A140 en mini wist te halen...? Ik vrees het laatste. Waar jij denkt tegen de limiet van je auto aan te zitten, zul je zien dat iemand met de juiste talenten en vaardigheden er echt nog veel harder mee kan. Dit soort auto's zijn niet meer dan gekooide wilde beesten. Een tijger als huisdier is misschien cool, maar een gewone kat is al ruimschoots voldoende voor de muizen... Iemand die ooit bv het fabriekstestteam van porsche op de nurburgring heeft zien rijden, zal begrijpen wat ik bedoel. Je kunt voor de gt2 RS gaan, 99,9% van de bevolking weet nog niet eens in de buurt te komen van de limieten van de instap-boxster.

De grenzen van een Swift Sport met schamele 136pk verkennen in NL op de openbare weg is al redelijk gekkenwerk. Met 300 pk is dat helemaal niet te doen lijkt me.

Helemaal mee eens. De berijder vormt veelal de limiet, de auto kan nog veel meer. Alleen daar heb je de juiste skills voor nodig. Daarom mijn advies om een race-cursus te volgen. Je leert dan zoveel waar je ook in de dagelijkse rijpraktijk veel aan hebt. Zelf jarenlang ondermeer de 'winter'-racecursus gedaan bij de RSZ en de rest van je leven heb je daar wat aan, onafhankelijk van merk en type auto waar je in rijdt. Als ik dan hier lees over het verwijderen van snelheidsbegrenzers en hard willen rijden (met een auto met verschillende type banden ook nog) denk ik hoe onverantwoordelijk kun je zijn?

FH163175 zei:
Helemaal mee eens. De berijder vormt veelal de limiet, de auto kan nog veel meer. Alleen daar heb je de juiste skills voor nodig. Daarom mijn advies om een race-cursus te volgen. Je leert dan zoveel waar je ook in de dagelijkse rijpraktijk veel aan hebt. Zelf jarenlang ondermeer de 'winter'-racecursus gedaan bij de RSZ en de rest van je leven heb je daar wat aan, onafhankelijk van merk en type auto waar je in rijdt. Als ik dan hier lees over het verwijderen van snelheidsbegrenzers en hard willen rijden (met een auto met verschillende type banden ook nog) denk ik hoe onverantwoordelijk kun je zijn?

Eens. Maareh, die banden van Pirelli en Michelin onder de AMG zijn allebei rond, zwart en premium, moet kloppen toch? En bij die 140 is zelfs het merk ook nog hetzelfde, da's helemaal bonus!

s velthuis zei:
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Qua bochtensnelheid kun je als amateur redelijk snel richting de grens.

Nou, als amateur bereik je redelijk snel de grens wat jij met een auto in de bocht kunt. Met de juiste techniek gaat een auto nog harder de bocht om. Tijdens de grip en sliptrainingen wist ik de auto's bij een lagere snelheid uit de bocht te krijgen dan de instructeur had terwijl hij strak de bochtjes rondde. Had ik dan de limiet van de wagen gevonden, of was mijn beperkte techniek zodanig beroerd dat ik bij lange na niet de potentie uit die BMW 114i, Mercedes A140 en mini wist te halen...? Ik vrees het laatste. Waar jij denkt tegen de limiet van je auto aan te zitten, zul je zien dat iemand met de juiste talenten en vaardigheden er echt nog veel harder mee kan. Dit soort auto's zijn niet meer dan gekooide wilde beesten. Een tijger als huisdier is misschien cool, maar een gewone kat is al ruimschoots voldoende voor de muizen... Iemand die ooit bv het fabriekstestteam van porsche op de nurburgring heeft zien rijden, zal begrijpen wat ik bedoel. Je kunt voor de gt2 RS gaan, 99,9% van de bevolking weet nog niet eens in de buurt te komen van de limieten van de instap-boxster.
Spijker, kop. Ook ik sluit me aan bij wat FH zegt. Een cursus, en of dat nu een circuit of slipcursus is laat je zien waar jouw limiet ligt.

FH163175 zei:
Zelf jarenlang ondermeer de 'winter'-racecursus gedaan bij de RSZ en de rest van je leven heb je daar wat aan, onafhankelijk van merk en type auto waar je in rijdt. Als ik dan hier lees over het verwijderen van snelheidsbegrenzers en hard willen rijden (met een auto met verschillende type banden ook nog) denk ik hoe onverantwoordelijk kun je zijn?

Je veronderstelt iets wat niet klopt, namelijk dat ik zo snel zou gaan rijden met een auto met verschillende type banden. Dat doe ik pas met 4 dezelfde banden, die dan vantevoren zijn gecontroleerd op beschadigingen en bandenspanning. Zoals men zegt, aannames zijn de moeder van alle fuck-ups. Misschien kan je nog wel verduidelijken wat ik aan een racecursus heb om snel rechtuit te rijden op een lege Autobahn (zeg 260 km/h)? Ik zie niet zo snel waarom dit onverantwoordelijk is zonder eerst een racecursus te hebben gevolgd.

Misschien kan je nog wel verduidelijken wat ik aan een racecursus heb om snel rechtuit te rijden op een lege Autobahn (zeg 260 km/h)?

ik heb daar nooit de lol van van ingezien. gaspedaal intrappen en het stuur recht houden kan iedereen.

Carfanatic zei:
Misschien kan je nog wel verduidelijken wat ik aan een racecursus heb om snel rechtuit te rijden op een lege Autobahn (zeg 260 km/h)?

ik heb daar nooit de lol van van ingezien. gaspedaal intrappen en het stuur recht houden kan iedereen.

Nou, kennelijk heb je er een racecursus voor nodig :rolleyes: :)

Zelf houd ik van snelheid in het algemeen, in bochten of in rechte lijn. Maar ieder het zijne.

Phaeton W12 zei:
Misschien kan je nog wel verduidelijken wat ik aan een racecursus heb om snel rechtuit te rijden op een lege Autobahn (zeg 260 km/h)? Ik zie niet zo snel waarom dit onverantwoordelijk is zonder eerst een racecursus te hebben gevolgd.

Als je alleen maar snel rechtuit wil kunnen rijden, waar ben je dan een sperdifferentieel voor nodig?

BENZine zei:
Phaeton W12 zei:
Misschien kan je nog wel verduidelijken wat ik aan een racecursus heb om snel rechtuit te rijden op een lege Autobahn (zeg 260 km/h)? Ik zie niet zo snel waarom dit onverantwoordelijk is zonder eerst een racecursus te hebben gevolgd.

Als je alleen maar snel rechtuit wil kunnen rijden, waar ben je dan een sperdifferentieel voor nodig?
Waar ben ik een sperdifferentieel voor nodig? :confused: Waar lees je dat ik alleen maar snel rechtuit wil kunnen rijden? Je doet de nodige aannames over de situaties van anderen

Lees het zelf nog even terug. Rijd vaak genoeg ook in de Alpen of Eifel. Rare vogel als je veronderstelt dat iemand alleen maar hard rechtuit rijdt. :rolleyes: Ga alsjeblieft trollen in een ander topic.

Phaeton W12 zei:
Lees het zelf nog even terug. Rijd vaak genoeg ook in de Alpen of Eifel. Rare vogel als je veronderstelt dat iemand alleen maar hard rechtuit rijdt. :rolleyes: Ga alsjeblieft trollen in een ander topic.

Phaeton W12

Phaeton W12 zei:

Pardon?

Phaeton W12 zei:

Er is hier maar één rare vogel die zichzelf voortdurend tegenspreekt, en momenteel flink aan het trollen is in z'n eigen topic.
Last van de warmte Phaeton? Neem ff een koel drankje in de schaduw zou ik zeggen :cool:.

R-W zei:
Phaeton W12 zei:

Phaeton W12

Ik reageerde op de suggestie van FH163175 dat je een racecursus nodig hebt voordat je de snelheidsbegrenzer verwijdert en hard gaat rijden op de Duitse Autobahn. Ik zie niet waarom je daarvoor een racecursus nodig hebt. Lijkt erop alsof je denkt dat ik alleen maar hard rechtuit rijd. Aannames zijn de moeder van alle @#$%&-ups

BENZine zei:
Phaeton W12 zei:

Pardon?

Phaeton W12 zei:

Er is hier maar één rare vogel die zichzelf voortdurend tegenspreekt, en momenteel flink aan het trollen is in z'n eigen topic.
Last van de warmte Phaeton? Neem ff een koel drankje in de schaduw zou ik zeggen :cool:.

Ah, je concludeert hieruit dus dat ik alleen maar hard rechtuit rijd. Terwijl het slechts een reactie was op FH163175 die suggereerde dat je een racecursus nodig hebt voordat je de snelheidsbegrenzer verwijdert en hard rechtuit gaat rijden. Je zal wel last hebben van de warmte.

Het is in beginsel toch goed advies? Upgrade je auto pas op het moment dat je zelf tegen technische beperkingen aanloopt. En niet omdat op diverse fora wordt geroepen dat een M140i een sper nodig heeft. Zoals ik het lees wil FH je een paar duizend euro besparen en krijg je met een racecurus meer waar voor je geld(y)

Phaeton W12 zei:
Ah, je concludeert hieruit dus dat ik alleen maar hard rechtuit rijd. Terwijl het slechts een reactie was op FH163175 die suggereerde dat je een racecursus nodig hebt voordat je de snelheidsbegrenzer verwijdert en hard rechtuit gaat rijden. Je zal wel last hebben van de warmte.

Nee, dat suggereer je zelf. FH zegt namelijk dit:

FH163175 zei:
Ik lees mee over montage van een sper, over het uitschakelen van de snelheidsbegrenzer....waar gaat het over? En dan met de M140i op een circuitdagje volkomen zoek gereden worden door een goed bereden BMW 318ti Compact uit 2001 of een Opel Astra van 3 modellen geleden. Ik ben af en toe enigszins verbaasd over de naiviteit van denken, maar dat zal wel aan mij liggen. Als je echte blijvende meerwaarde voor jezelf wil creeeren, doe dan jezelf een RSZ race-cursus cadeau of zoiets, daar heb je altijd wat aan, in welke auto je ook rijdt.

Waarop jij vervolgens zegt:

Phaeton W12 zei:

Ik denk dat het zo wel voldoende duidelijk is, neem nu ff dat koude drankje en ga vervolgens even een rondje rijden in de 140i met de airco aan. Zal je vast goed doen :cool::)

Ibud zei:
Het is in beginsel toch goed advies? Upgrade je auto pas op het moment dat je zelf tegen technische beperkingen aanloopt. En niet omdat op diverse fora wordt geroepen dat een M140i een sper nodig heeft. Zoals ik het lees wil FH je een paar duizend euro besparen en krijg je met een racecurus meer waar voor je geld(y)

Goed bedoeld advies is altijd goed. Soms is FH163175 heel stellig en daar vraag ik dan op door. Hij suggereert dat het onverantwoordelijk is dat je de snelheidsbegrenzer verwijdert als je niet eerst een racecursus hebt gevolgd. Dat snap ik dan niet direct, dus vandaar mijn vraag. Verder waardeer ik zijn goed bedoelde advies zeer.

Wat betreft het advies om je auto pas te upgraden op het moment dat je zelf tegen technische beperkingen aanloopt. Daar is iets voor te zeggen. Maar zelf vind ik het leuk om een auto te hebben waarvan de technische specificaties optimaal zijn, ook al maak ik er wellicht nauwelijks gebruik van. Een mooi Italiaans bankstel koop ik niet omdat ik met mijn Ikea bankstel tegen beperkingen aanloop. Een mooi horloge koop ik niet omdat ik met mijn Casio horloge tegen technische beperkingen aanloop. Ik koop iets moois omdat het gewoon mooi is en "omdat het kan" en niet omdat ik anders tegen beperkingen aanloop. Zo is het ook met accessoires op een auto. Als er accessoires zijn die de auto mooier of technisch completer maken, dan kan ik daarvan genieten. Natuurlijk spelen kosten/baten altijd mee op de achtergrond, maar het is niet zo dat ik bepaalde dingen alleen maar koop omdat ik ze 'nodig heb' of tegen technische beperkingen aanloop.

Phaeton W12 zei:
Wat betreft het advies om je auto pas te upgraden op het moment dat je zelf tegen technische beperkingen aanloopt. Daar is iets voor te zeggen. Maar zelf vind ik het leuk om een auto te hebben waarvan de technische specificaties optimaal zijn, ook al maak ik er wellicht nauwelijks gebruik van. Een mooi Italiaans bankstel koop ik niet omdat ik met mijn Ikea bankstel tegen beperkingen aanloop. Een mooi horloge koop ik niet omdat ik met mijn Casio horloge tegen technische beperkingen aanloop. Ik koop iets moois omdat het gewoon mooi is en "omdat het kan" en niet omdat ik anders tegen beperkingen aanloop. Zo is het ook met accessoires op een auto. Als er accessoires zijn die de auto mooier of technisch completer maken, dan kan ik daarvan genieten. Natuurlijk spelen kosten/baten altijd mee op de achtergrond, maar het is niet zo dat ik bepaalde dingen alleen maar koop omdat ik ze 'nodig heb' of tegen technische beperkingen aanloop.

Duidelijk verhaal, daar kan ik me ook wel in vinden eigenlijk. Je wilt het plaatje compleet maken voor jezelf.

Flieger zei:
Ibud zei:
Je wilt het plaatje compleet maken voor jezelf.

Maar hoe ver ga je daarin dan? Een op maat gemaakt/afgesteld onderstel is ook een vorm van optimale technische specificatie.

Dat is niet altijd te rationaliseren. Ik doe dat vaak impulsief (zoals ik ook auto's koop), dat ik denk "en nu ga ik dit kopen". Daar denk ik niet 100% rationeel over na. Het is ook afhankelijk van het budget, als je een ruim budget hebt, doe je eerder wat geks dan als het budget krapper is: het "Banne"-argument. Zelf maak ik het plaatje het liefst alleen compleet met Original Equipment Manufacturer onderdelen (OEM). Voorbeelden daarvan zijn de sportuitlaat en LSD van BMW Performance. Zeker bij een 1 jaar oude 140i liever alles origineel. Met een oudere auto ben ik weer minder bevreesd om voor niet-OEM te kiezen. Zo zou ik de 318i nog wel eens willen verlagen met een Eibach-Bilstein onderstel, met deze wielen. Zodra de veren/dempers moeten worden vervangen, gaat dat onderstel er in ieder geval komen.

De meeste mensen met een hoog budget die ik ken draaien elk dubbeltje om te ze besteden, mede daarom hebben ze ook zoveel geld.

Sperdifferentieel is ook bij 80% al fijn. Bij de M140i grijpt de TCS en e-diff (te) snel in waardoor het vermogen te snel wordt afgeknepen, ook al als je nog vrij rustig aandoet met je gaspedaal. Met sper heb je meer tractie en grijpt het ESP later in waardoor je lekkerder en vloeiender rijdt.

s velthuis zei:
FH163175 zei:
..ik schat hiervandaan in dat je nog niet op 40% komt.

Ik heb ooit de eer gehad een dagje met een testrijder mee te mogen op het circuit van Zolder. Sindsdien weet ik dat 99,9% van de bevolking ongeveer 10% van z'n auto benut... Ik incluis. Als je iedere 5000 km je dot 5.1 móet wisselen omdat deze anders aan de kook gaat, weet je dat er echt anders gereden wordt. Alles op de openbare weg is peanuts, zeker voor de gemiddeld wat potentere auto.

In deze discussie mis ik eigenlijk de ontwikkeling van de auto. Ik heb zo'n vermoeden dat 40 jaar geleden een veel groter deel van de mensen dichter bij de limiet van de auto zat, voornamelijk onbedoeld. Auto's als de eerste 911 Turbo heten niet voor niets widow makers, je ging nogal makkelijk naar en vervolgens over de 100 %. En inderdaad is er met de remmen veel bereikt. Als ik met mijn BMW stevig afrem gebruik ik misschien net de helft van zijn remvermogen, maar zou ik allang richting noodstop zijn gegaan als het in een Sierra was geweest. En met mijn Corvette kon/durfde ik op het rechte stuk niet harder dan 150 omdat ik anders de Tarzan niet zou halen, terwijl ik op de A6 wel even over de 200 durfde...

Mijn suggestie om een race-cursus te volgen had het achterliggende idee om te leren meer uit je auto te kunnen halen. Zeer nuttig ook in de rijpraktijk van alledag. En ik vind snelheden rijden van rond de 250 tamelijk onverantwoord met iemand die verder niet over specifieke rijvaardigheden beschikt. Een Porsche 911 turbo (de 930 dus) is een listige auto in handen van niet ervaren bestuurders. Ik heb er 4 jaar mee gereden en volkomen probleemloos. Maar om de enorme rijkwaliteiten op hogere snelheid te ontdekken moest je wel weten wat je aan het doen was en wanneer en onder welke omstandigheden.

^^ Eens. Ik bedoel dan ook dat een amateur in een 930 misschien wel eens richting de 100% is gegaan, onvrijwillig. Terwijl dat in een 991 precies dezelfde actie door precies dezelfde persoon misschien in de buurt kwam van de 10% van de capaciteit van de auto, omdat die zoveel verder ontwikkeld is. 250 zou niet gedaan moeten worden door doorsnee-automobilisten, als je al ziet hoeveel moeite het merendeel heeft met 130 in Nederland :rolleyes:

Ik ben opgegroeid met analoge auto's. Dus als je iets fout deed werd je afgestraft door de auto. De huidige auto's en veel berijders vertrouwen op de (ingrijpende) electronica, terwijl de natuurkundige wetten nog steeds opgeld doen. Goed autorijden en limieten verkennen ler je het beste met oudere basic auto's als 325i E30 of een Ford Sierra 2.0 ofzo.

Klopt. Toen ABS net nieuw was gebeurde er juist meer ongelukken omdat mensen dachten dat ze nu onoverwinnelijk waren. En ik ben zelf een keer achterstevoren de snelweg op getold met een Sierra o_O

FH163175 zei:
En ik vind snelheden rijden van rond de 250 tamelijk onverantwoord met iemand die verder niet over specifieke rijvaardigheden beschikt.

Eens. Ik ben vorige week door Duitsland gereden en heb toen weer gemerkt dat die hoge snelheden aan mij niet besteed zijn. Ik heb de 200 een paar keer kort aangetikt, maar verder hield ik het op 160, 170. En dat vond ik al inspannend, zelfs in een comfortabele G31. Zo’n racecursus lijkt mij wel gaaf, ik zou er iig veel van kunnen leren.

@Phaeton: intussen pas jij je 140 lekker naar je eigen smaak aan, groot gelijk.(y)

Gaat mij net zo, die 200+ snelheden vind ik ook niet fijn meer.
Met mijn Z4 vorig jaar paar keer de 240 aangetikt in Duitsland, de wagen zelf had er geen enkele moeite mee vol vertrouwen van dat.
Maar het voelde voor mijzelf gewoon niet lekker. Vroeger met mijn oude 75 2.0 twinspark was ik onoverwinnelijk met geregeld 235 op de teller dacht ik :)

Als je een sper wil, dan neem je die toch:T Geweldige mod! Heb zelf een slipcursus gedaan, ook wel een leuke als je nog nooit iets in die richting hebt gedaan, je leert een aantal handige dingen. Helaas wel in een116i en niet mijn eigen auto, met het laatste leer je het meeste, zeker met een potente achterwielaandrijver zoals de M140i

Terug
Bovenaan