Phaeton W12: BMW M140i

FH126560 zei:
Wie zou dat willen kopen? Uitlaten slijten nauwelijks meer en M140i rijders willen alleen maar upgraden. Hooguit iemand die een auto wenst terug te bouwen naar orgineel.

Geen idee :D Er kwamen wat vragen van 118i rijders 'wat is de diameter van de pijp?' e.d. Dus ik had de hoop dat het systeem ook zou kunnen passen op andere 1 series. Overigens was er wel een serieuze geïnteresseerde die alleen de katalysator wilde kopen voor 350 euro. Maar ik wilde alleen het hele systeem verkopen.
 
Ja tuurlijk. Nee, zal niet passen op andere motoriseringen lijkt mij.
 
Ik zou het originele spul gewoon lekker zelf houden, vooral de kat is een duur stukje waar je bij de dealer de hoofdprijs voor betaald. Stel dat je straks met die nieuwe uitlaat niet door de APK komt, mag je bij de garage een nieuwe bestellen. En ook wat je zegt, de Akra heeft nog een resale value maar wat heb je daar aan als je geen vervangde uitlaat hebt, ga je dan zonder uitlaat rijden?
 
Zadelsnuiver zei:
Ik zou het originele spul gewoon lekker zelf houden, vooral de kat is een duur stukje waar je bij de dealer de hoofdprijs voor betaald. Stel dat je straks met die nieuwe uitlaat niet door de APK komt, mag je bij de garage een nieuwe bestellen. En ook wat je zegt, de Akra heeft nog een resale value maar wat heb je daar aan als je geen vervangde uitlaat hebt, ga je dan zonder uitlaat rijden?

Klopt, je hebt niks aan resale value als je geen vervangende uitlaat hebt, was een slip of the pen (heb nu reeds de Akra downpipe met resale value omdat ik de originele downpipe heb gehouden). Maar ik vermoed dat een Akra uitlaat ook de waarde van de auto verhoogt, zeker als we 6 jaar verder zijn en iedereen een M140i wil :D Maar goed, voorlopig niet aan de orde. Eerst over een week 5 de 3D splitter laten monteren.
 
De front splitter laat nog even op zich wachten. Vanwege vele back-orders bij 3D Design duurt het wat langer voordat ie aankomt uit Japan. De verwachting is nu dat de splitter eind augustus in de UK aankomt, waarna levering in NL kan plaatsvinden begin/midden september. Hopelijk nog voor de IAA Frankfurt, waar ik met de M140i naar toe wil.

Intussen ook een offerte bij Mulgari gevraagd voor een 3D Design achterspoiler:

3ddesign_roof_spoiler_bmw_1_series_f20_1_3.jpg


De M140i heeft inmiddels zijn tweede beurt gekregen, de eerste beurt was bij de aflevering in juni 2018 (13.800 km), de tweede beurt heeft ie nu eind juli gehad bij 30.200 km, bij Carrec Technocenter in Soesterberg (y) Voor de zekerheid is er een nieuw luchtfilter opgezet, nadat ik 2x door een soort van 'zandverstuiving' was gereden (wegwerkzaamheden langs de snelweg, met véél zand en wat wind krijg je dat dan). Waarschijnlijk hélemaal niet nodig (een automonteur zei tegen me "in Spanje is dit aan de orde van de dag" ). Maar ja, voor 40 of 50 euro o.i.d. geeft me dit een beter gevoel.

De auto verbruikt nauwelijks meer benzine dan mijn 318i E91, laatste tank was gemiddeld 1 op 11,42 (uitgerekend met tankbon), de E91 gebruikt 1 op 12,2... Gebruiksomstandigheden precies hetzelfde, met de 318i rijd ik net zo hard als met de M140i.
 
Heeft iemand een tip voor een goede autospuiter, die de dakspoiler eventueel kan spuiten? Omgeving Amsterdam, Den Haag, Utrecht.

En wat zou spuiten dakspoiler mogen kosten ((beste kwaliteit)? Heb nu offerte uit Engeland van 299 pond (326 euro), maar dat lijkt me wat veel?
 
Ik heb geen idee welke voorbewerking er moet plaatsvinden. Die dakspoiler komt gewoon rechtstreeks van de fabriek af. Had wat gegoogled en kwam prijzen tegen van 100-150 euro. Maar heb geen idee of dat kwaliteit is.
 
Leuk, die upgrades!(y)

Voor wat betreft het verbruik: het heeft mij altijd verbaasd dat die zescilinders van BMW best economisch te rijden zijn. En dan hoef je niet eens als een bejaarde te rijden. Fijn te lezen dat dat nog steeds zo kan.
 
funf zei:
Leuk, die upgrades!(y)

Ja, de dakspoiler is inmiddels ook besteld (y) Ik denk dat ik tegelijkertijd meedraaiende naafdopjes laat monteren, ook een leuke gadget. Dan kunnen we weer even vooruit.

Joe met trema l D met punt zei:
326 Euro lijkt me wat overdreven. Ik zou rekening houden met rond de 200 Euro.

Ja, heb inmiddels offerte van 185 euro. Valt weer mee.
 
Rond de 200 euro is inderdaad vrij normaal voor het netjes spuiten van een spoiler. Mooie upgrade weer (y).

Leuk om elkaar vanmiddag even gesproken te hebben. Zoals ik je vertelde moest ik gisteren nog aan je denken toen ik 's avonds naar een klant in Hendrik Ido Ambacht reed om een M140i te laten zien voor proefrit en bezichtiging. Wat rijdt zo'n M140i toch geweldig! Echt 1 van de fijnste auto's die ik me kan bedenken. De klant heeft uiteindelijk niet de Sophistograu voorraadauto gekocht maar een Estorilblauwe die beschikbaar was in Duitsland.

Echt zonde dat zo'n compacte achterwielaangedreven zespitter nooit meer terugkomt in het BMW modellengamma.
 
Phaeton W12 zei:
Ik denk dat ik tegelijkertijd meedraaiende naafdopjes laat monteren, ook een leuke gadget. Dan kunnen we weer even vooruit.

Haha, ja die heb ik ook gezien. Ze zijn er ook voor de Mini zag ik. Inderdaad een leuke gimmick....
 
smarter zei:
Echt zonde dat zo'n compacte achterwielaangedreven zespitter nooit meer terugkomt in het BMW modellengamma.

Inderdaad. Sowieso wordt het uitzoeken van een betaalbare zescilinder met achterwielaandrijving steeds lastiger.
 
Mooie upgrade die spoiler, en splitter is ook altijd mooi mits je niet over allerlei drempels hoeft. Waar genot om dagelijks met handgeschakelde 6 in lijn onderweg te zijn (y)
 
Helaas, zowel de 3D Design front splitter als de 3D Design dakspoiler gaan even niet door :(

De opgegeven prijzen bleken een misverstand, er moest nog BTW bij. Dit betekende dat er nog £290 extra zou moeten worden betaald. Hoewel de prijs nog steeds concurrerend was, gaat dat me nu even te ver. Heb de orders gecancelled en direct de aanbetaling teruggestort gekregen. Wellicht in de toekomst nog een keer een 3D Design product. Maar nu even niet :(
 
Het topic kan wat worden afgestoft, lang niet geüpdate.

De auto rijdt nog steeds fantastisch, inmiddels ruim 5 jaar in bezit. Inmiddels staat er zo'n 97.000 km op de teller, en de B58-motor klinkt nog kerngezond. Ik rijd er ook alleen maar lange ritten over de snelweg mee, dus dan blijft een motor lang gezond. Sinds de laatste update heb ik de volgende accesoires er nog op laten zetten:

- 3D Design carbon frontsplitter
- 3D Design dakspoiler
- Birds onderstel (originele schokdempers zijn wat ondermaats): https://www.birdsauto.com/product-information/b1-sport-suspension-kit-bmw-f20-m135i
- BMW M-performance sportuitlaat (origineel BMW)
- Carbon spiegels (origineel M-performance)

Intussen wel het oog op een andere auto (X3 M40i of X3M), dus de M140i gaat mogelijk snel worden ingeruild (of anderszins verkocht).
 
Alles wel hier. De 318i is er ook nog steeds, nu met 250.000 km op de klok (met de N43 motor dus :rolleyes:), dus wellicht een leuke kandidaat voor Klokje Rond. Rijdt perfect ook.
 
Vrijdag naar Duitsland gereden voor een proefrit in deze 3 jaar oude X3 M40i.

OQhuT2d.jpg


Al enige tijd was ik aan het kijken voor een X3. Eerder al een proefrit gemaakt in een X3M Competition. Maar die maakte een heel nerveuze indruk, een raspaardje dat altijd ‘aan’ stond. Hard geveerd ook. De X3 M40i blijkt een veel fijnere auto. Inruil in Duitsland was (denk ik) geen serieuze optie vanwege de M-Performance sportuitlaat op mijn (handgeschakelde) M140i. Die uitlaat is in Duitsland alleen goedgekeurd voor de automaat, niet voor de handbak. Daarom maar de knoop doorgehakt met koop zonder inruil

De M140i bewees goede diensten op de Autobahn. Met name het Birds onderstel (andere veren én dempers) is fantastisch. Waar de auto eerder nog springerig was bij oneffenheden, loopt de auto met het nieuwe onderstel op rails. Hard rijden op de Autobahn is nu veel comfortabeler. Een absolute aanrader.
 
Schitterende X3 M40i! Zal vast geweldig rijden. Ik ben geen liefhebber van hoge auto’s maar deze mogen ze meteen op de oprit zetten. Ga je veel plezier van hebben.
 
Dat zal een hele fijne auto zijn met de M40i motor, gefeliciteerd met de aankoop! Welke opties zitten erop? En staan er nog aanpassingen op de planning, bijvoorbeeld het tinten van de ruiten vanaf de B-stijl?

Gaat de M140i nu in de verkoop, of is het een blijvertje naast de X3 en moet de 318i het veld ruimen?
 
Dat zal een hele fijne auto zijn met de M40i motor, gefeliciteerd met de aankoop! Welke opties zitten erop? En staan er nog aanpassingen op de planning, bijvoorbeeld het tinten van de ruiten vanaf de B-stijl?

Gaat de M140i nu in de verkoop, of is het een blijvertje naast de X3 en moet de 318i het veld ruimen?
Ik had bij de aankoop geen wensen voor specifieke opties. Dus heb daar niet heel goed naar gekeken. Zag wel staan 'Akustikverglasung' en "DAB tuner'. Akustikverglasung is denk ik niet standaard, lijkt me dikker glas dat betere isolatie biedt? Verder zit er ook een parkeercamera op (geen idee of dat standaard is of niet).

Ik wist alleen dat er twee opties waren die ik juist niet wilde: getinte achterruiten (vind ik niet mooi staan) en panoramadak (ik ben bevreesd voor kraken en lekkages als het systeem wat ouder wordt, en verder heb ik ook geen behoefte aan zo'n dak).

Aanpassingen aan de X3 zijn niet direct voorzien. Blijft voorlopig zoals die is.

Zowel 318i als M140i blijven nog even. Eén van de twee (geen voorkeur) mag weg voor een goede prijs. Voorlopig niet actief in de verkoop. Want het zijn beide heel fijne auto's.
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je wel een pareltje gevonden, akoestisch glas zie je niet vaak op een X3 (wel een fijne optie) en een M40i zonder getint glas en zonder panoramadak daarvan zullen er ook maar heel weinig zijn.
 
Gefeliciteerd met de aankoop! Begrijpelijk ook dat je de X3M hebt laten staan. Ik heb dit jaar met de Stelvio achter een X3M competition op de autobahn gereden en was verrast hoe springerig die over het asfalt stuiterde.
 
Gefeliciteerd met de aankoop! Begrijpelijk ook dat je de X3M hebt laten staan. Ik heb dit jaar met de Stelvio achter een X3M competition op de autobahn gereden en was verrast hoe springerig die over het asfalt stuiterde.
Goed te horen over jouw ervaring met de stuiterende X3M. Ik vond de X3M een jonge hond die nerveus aan de lijn trok. Toch bleef de auto nog enigszins in mijn hoofd zitten als de 'ultieme X3'. Met wat ongemakken kan ik wel leven als er iets fantastisch tegenover staat. Maar de X3 M40i biedt als totaalpakket meer voor mij, heeft ook meer koppel bij lage toeren.
 
Laatst bewerkt:
De M140i wordt in januari alweer 7 jaar oud, maar rijdt nog steeds als een nieuwe. Zuinig ook als je rustig met de stroom mee rijdt. 1 op 14 is geen probleem.

LQoSzCX.jpg


Staat nu op winterbanden en heeft nodig een wasbeurt nodig. Vanwege glascoating die erop zit ga ik niet door de wasstraat. Dus binnenkort maar met emmer en spons aan de slag.

Staat inmiddels 103.500 km op de teller, een jaarlijks gemiddelde van ongeveer 15.000 km.
 
Ik heb geen voorkeur eigenlijk. Beide hebben hun eigen karakteristieken. De 1 is lager en rijdt dus anders (meer een auto die je door de bocht smijt, en beter geschikt voor een bergpas) en maakt meer lawaai door de sportuitlaat (pluspunt). De X3 maakt minder lawaai (ook een pluspunt, op de snelweg bij lange afstanden) en biedt meer comfort. De X3 is voor een rit met de familie ook geschikter.

Ik rijd met beide auto's graag, maar voor een vakantiereis naar Zuid-Frankrijk met de familie wordt het de X3, voor een weekendritje naar de Eifel zonder familie wordt het de 1. Voor woonwerkritten heb ik geen voorkeur...
 
De M140i rijdt nog steeds probleemloos zijn rondjes. Inmiddels staat er 110.000 km op de teller, wat betekent dat ik nog 3.000 km moet rijden voordat ik zelf 100.000 km heb gereden met de auto (gekocht bij 13.000km).

Ik heb onlangs BMW benzine additief in de tank gegooid en daarna 15 liter getankt. Voor het eerst het 'originele' additief van BMW zelf. Tot nu toe gebruikte ik (1 of 2x per jaar) Forte injectiereiniger. Allemaal preventief, om de motor op de langere termijn goed schoon te houden.

Verder binnenkort weer een alarmkeuring c.q. vernieuwing van het Kiwa certificaat dat midden september verloopt. Ik belde eerst met de BMW dealer voor een afspraak. Helaas, dat lukte niet op korte termijn ("meneer, we zitten tot 30 september vol gepland, het is ontzettend druk"). Okay, dan probeer ik het ergens anders. Een afspraak is nu ingepland bij de locale Porsche specialist.
 
100,000 km zelf gereden is best wat! Leuk, bevalt dus nog uitstekend
Ik heb onlangs BMW benzine additief in de tank gegooid en daarna 15 liter getankt. Voor het eerst het 'originele' additief van BMW zelf. Tot nu toe gebruikte ik (1 of 2x per jaar) Forte injectiereiniger. Allemaal preventief, om de motor op de langere termijn goed schoon te houden.
Goede, maar ook weer eens doen. Heb je al eens Walnut blasting gedaan / overwogen?
 
Terug
Bovenaan