Phaeton W12: BMW M140i

Alweer een maand onderweg maar alsnog van harte (y) Estorilblauw supermooi. Aandrijflijn natuurlijk helemaal om te smullen. Zo'n blok in zo'n jasje sterft uit, dus koesteren. Beetje zelfde idee als mijn S4 met V8-blok; laatste generatie voor de downsize turbotorretjes die wel sneller en zuiniger zijn, maar niet half zo mooi klinken.
Enjoy! :)

Gefeliciteerd met je aankoop, PhaetonW12. De auto lijkt inderdaad sterk op mijn M140i.

Ik heb de mijne op 05-09-2017 nieuw bij de dealer opgehaald en er staat nu op 15.150KM op de teller. Estoril blauw is mooi, daar ben ik ook blij mee.
Ik heb zelf ook de 436M velg maar geen RFT. De auto werd geleverd met Michelin Pilot Supersport. Niks op aan te merken. Super goede band met heel veel grip.

Zelf heb ik de M Performance (Carbon tips) uitlaat en dit was wel echt een verschil met de standaard uitlaat. Had dit er na een week onder laten zetten.
Hij knettert wel echt harder en meer wanneer in Sport. Ik vind het wel genieten, eigenlijk.

Jammer dat je - mijn inziens - een aantal dingen mist (zo aan de foto's) te zien. Ik zie het basis instrumentencluster samen met de business navigatie. Ik vind de Professional echt wel een must. Ik heb dan de LCI 2 met het soort digitale instrumentarium, dus dat is 1 facelift na deze.
Maar goed, je zal dan ook een heeeel stuk minder hebben betaald dus eigenlijk: goed gedaan! (y).

Al met al: Supermooie aanschaf! Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben. De motor is waar het om gaat en dat is een juweel. Inderdaad echt Porsche waardige prestaties en niemand neemt jouw in de maling. Dat blijft genieten.

Als je specifieke vragen hebt, ik heb al best wat ervaring met de M140i. En ook met potentiële problemen/garantie dingen. De auto is al een aantal keer bij de dealer geweest :)

Ze lijken inderdaad wel echt broertjes:
TI1zcUv.jpg

TI1zcUv.jpg

zwUmY80.jpg

dE1po4r.jpg

P.S. Call me crazy, maar ik ga deze auto nooit meer verkopen. Dit was mijn 1e nieuw gekochte auto en een bijzonder model (van uitstervend ras). Ik ben van plan deze auto aan te houden en te laten in een garage (waar die nu ook staat elke dag) zodra die over een paar jaar wordt opgevolgd. Dat is 1 van die weirde, sentimentele regels waar ik me aan houd. Voor mij is deze auto meer dat wat het is. Het is voor mij een mijlpaal in het leven, dat symboliseert het. Maar goed, dit is off topic. . ENJOY!

iDutchman zei:
Jammer dat je - mijn inziens - een aantal dingen mist (zo aan de foto's) te zien. Ik zie het basis instrumentencluster samen met de business navigatie. Ik vind de Professional echt wel een must. Ik heb dan de LCI 2 met het soort digitale instrumentarium, dus dat is 1 facelift na deze.
Mwoah, als ik mocht kiezen ging ik toch voor de handbak ipv het hippe cluster. Niets mis met een moderne automaat hoor, maar toch, bij de letter M...

Hoe dan ook, beide zo ongeveer het leukste wat er tegenwoordig op 'hot hatch' gebied te krijgen is. (y)

Dank voor je mooie reactie iDutchman! Grappig, bij mij op de teller staat nu ook 15.150 km. En het zijn echte broertjes met de verduisterde achterramen :D Ik hield jouw topic ook al bij :)

Het digitale instrumentarium interesseert mij niet echt, net zomin als de navi professional. Wat betreft navi in de auto heb ik alleen behoefte aan een systeem dat goede aanwijzingen geeft (hier rechtsaf), allerlei graphics e.d. heb ik geen behoefte aan. Wel bijzonder om te zien dat je het zelf ziet als een "must". Wat ik een must vind is eigenlijk alleen cruise control, verder stel ik geen bijzondere eisen aan een auto :)

Ik heb ook de sportuitlaat nog overwogen (al dan niet met downpipe), mede voor het extra vermogen dat je dan krijgt (+20pk o.i.d, met de downpipe erbij). Maar ondanks de klinkende reputatie van sommige uitlaatmerken (bijvoorbeeld Akrapovic) heb ik er toch geen vertrouwen in dat het goed blijft gaan op de lange termijn.. Dus dat wordt het niet. En de originele BMW sportuitlaat vind ik iets teveel naar buiten steken... wellicht stap ik daar nog overheen trouwens en laat ik 'm toch nog monteren maar ik denk het niet.

Heb jij een LSD op de auto zitten? Die komt er misschien bij mij nog onder. Beetje kosten-baten analyse, dus ik ben er nog niet over uit.

Wat waren de problemen/garantie dingen bij jou, ik herinner me alleen de krakende stoel. Nou ja, ik heb in ieder geval nog 3 jaar garantie (tot en met 2021) dus dat loopt wel los.

Dat met die knetter-uitlaten en dat uprevven is volslagen infantiel gedrag voor zwakzinnige VMBO pubers. Op het forum zit of zat ook iemand die dezelfde soort filmpjes plaatste met een totaal verkrachte oudere Maserati die daarmee dan ook indruk denkt te maken. Vreselijk als je jezelf zo wenst te positioneren.

Phaeton W12 zei:
Dank voor je mooie reactie iDutchman! Grappig, bij mij op de teller staat nu ook 15.150 km. En het zijn echte broertjes met de verduisterde achterramen :D Ik hield jouw topic ook al bij :)

Leuk! Wat betreft de uitlaten: dat valt IRL dus heel erg mee. Zeker als je ervoor kiest om de M performance te kiezen met de normale chrome tips. De Carbon tips steken per definitie meer uit by design (want dat carbon wil je kunnen toch? What's the purpose otherwise..). Maar in het echt, valt dit mee. En zéker van direct van achter. Ben je een keer in de buurt, dan wil ik het best laten horen/zien :). Weet je wat het verschil is en of je het zelf zou overwegen.

Ik heb geen sper, maar sitechris gaat dit wel monteren. Ook op dit forum anders via dit draadje:
https://forum.driving-fun.com/viewtopic.php?f=3&t=34098

Zelf ben ik een jonge gast die houdt van gadgets en de nieuwst snufjes (maar ook ronkende motoren en dus niet elektrisch rijdt). Net zoals ik een passie heb voor (vintage en modern) horlogerie en ik niks met smart watches heb. Ik heb daarom ook gewacht tot de allerlaatste facelift vanwege Apple Carplay en touchscreen scherm. Useless? Volledig. Cool? Ik vind van wel.

Als je - in mijn geval - 67k uitgeeft aan een nieuwe auto, wil ik dat alles erop zit. Daarnaast wist ik al dat dit een blijvertje zou zijn 1e auto nieuw, sentimental value, last of its kind so better have a superb specimen, bla bla :).

Wat betreft garantie dingen in de time of ownership:

1. krakende stoel - SOLVED: Stoelframe is vervangen
2. krakende deuren - SOLVED: Eerst zijn alle deurrubbers vervangen. Hielp een beetje. Daarnaast Telfon tape geplaatst (zie je niks van). Niet 'premium' maar het werkt. De deuren kraken nog wel maar minimaal en niet storend meer
3. Geruis uit Active Sound (motorgeluid door speakers) bij acceleren. Ironisch moet dat de beleving verbeteren, dat ging dus kapot. De dealer constateerde dat er iets los zat (een klipje ofzo) wat leek op ruis bij een bepaald toerental of acceleratie. SOLVED DUS
4. Linkers achter liet deurpaneel (binnen bovenaan) los. Kwam gewoon los? SOLVED: Nieuw deurpaneel.
5. Ik ervaar wat lichte 'kraakjes' bij wat ruiger wegdek wat enkel hoorbaar is bij radio uit. Dit was al sinds begin en kan je echt nooit pinpointen. Gaat de dealer dus ook niet verhelpen. Waarschijnlijk is het niet heel boeiend maar na de vorige ervaringen toch wel storend. Maar heb ik mee leren leven.

Verder geen Quality control issues. Dus ja, toch wel wat dingen.

Ik had een tijdje geleden in een M140i gereden, ook die had wat last van rammels en kraakjes. Nu erger ik mij daar nooit zo heel erg aan in auto. Maar als je net 67k EUR hebt uitgegeven aan een auto kan ik mij voorstellen dat je dit liever opgelost ziet worden.

Phaeton W12 zei:
Nico GTR zei:
Het enige punt met de akrapovic is dat veel mensen ook voor een pop and bang map gaan. Dan krijg je allerlei geknal uit de uitlaat en soms zelfs vlammen.

Dit bevestigt mij in mijn idee om het niet te doen. Op het Duitse BMW 1-forum vertelde een Acrapovic rijder dat hij heel tevreden was met het systeem. Bij zeer stevig afremmen vanaf 160 km/h hoorde hij zelfs een "enorme knal". Ik weet niet wat je precies bedoelt met een pop and bang "map", maar dat geknetter uit de uitlaat lijkt een beetje standaard te zijn bij Acrapovic. In de comfort modus van de M140i schijn je dat nauwelijks of niet te merken, maar in de Sport en Race modus schijnt die uitlaat toch wel lekker te knetteren. Als ik dat op een Ferrari hoor met standaard uitlaat, zou ik er geen moeite mee hebben, is zelfs leuk. Maar op een auto die dit niet standaard heeft denk ik "kan niet goed zijn op de lange termijn".

Pop en bang map is eigenlijk de "term" die je gebruikt voor een chiptune techniek waarbij je de injectoren laat inspuiten tijdens gas los. Daarbij staat de ontsteking ook uit. Je kan dat ook imiteren door vol te acceleren en dan plotseling de motor uitzetten en de koppeling in te trappen. (voet op het gas houden)

Knetteren kan opzich niet zoveel kwaad, zolang het maar niet te lang doorgaat.

Audi heeft lange tijd zelfs een extra injector toegepast ergens in de uitlaat om dat effect te imiteren. Maar goed....de uitlaat an sich kan geen kwaad. Het is meer de extra mods die er vaak bij horen die het kwaad berokkenen. ;)

Enzo Ferrari zei:
Ik had een tijdje geleden in een M140i gereden, ook die had wat last van rammels en kraakjes. Nu erger ik mij daar nooit zo heel erg aan in auto. Maar als je net 67k EUR hebt uitgegeven aan een auto kan ik mij voorstellen dat je dit liever opgelost ziet worden.

Nou, het is niet alsof je het gevoel hebt dat de auto slecht in elkaar is gezet. Integendeel, het voelt allemaal heel duits, solide en 'BMW' aan. Er zijn echter gewoon een aantal zwakke punten (deurrubbers) die dan geluid producten waardoor je perceptie wordt dat de auto minder goed in elkaar gezet is. Dat is zonde.

FH163175 zei:
Dat met die knetter-uitlaten en dat uprevven is volslagen infantiel gedrag voor zwakzinnige VMBO pubers. Op het forum zit of zat ook iemand die dezelfde soort filmpjes plaatste met een totaal verkrachte oudere Maserati die daarmee dan ook indruk denkt te maken. Vreselijk als je jezelf zo wenst te positioneren.
Je wordt oud FH :)

Was vorige week donderdag naar Baarn onderweg 2 140's in dezelfde kleur tegen gekomen. Wist niet dat er zoveel van verkocht zijn:)
Was toeval waarschijnlijk maar op de een of andere manier wordt hij hier alleen geroemd om zijn motor en vind ik hem stiekem in die kleur toch wel erg dik. Beamer on steroïds(y):D.

michel1975 zei:
Was toeval waarschijnlijk maar op de een of andere manier wordt hij hier alleen geroemd om zijn motor en vind ik hem stiekem in die kleur toch wel erg dik. Beamer on steroïds(y):D.

Nou, niet stiekem hoor. Ik heb de auto ook gekozen mede vanwege het uiterlijk, interieur en de motor. :)

In het echt is de auto in deze M135-140i uitvoering echt een pareltje. De meeste hier hebben er nog nooit 1 in het echt gezien :).

In het echt een 1-serie met 2 dikke pijpen en een lekker geluid tegenkomen is toch anders dan foto’s.

iDutchman zei:
michel1975 zei:

Nou, niet stiekem hoor. Ik heb de auto ook gekozen mede vanwege het uiterlijk, interieur en de motor. :)

In het echt is de auto in deze M135-140i uitvoering echt een pareltje. De meeste hier hebben er nog nooit 1 in het echt gezien :).

In het echt een 1-serie met 2 dikke pijpen en een lekker geluid tegenkomen is toch anders dan foto’s.
Wat een mazzelaar ben ik dan met 2 spots op 1 dag:)

iDutchman zei:

Ik zag vorige week een M140i op de A44 richting Den Haag. Aan de snelheid van het ding kon je direct zien dat het een M140i was o_O Ik reed er in de 318i achter, en toen de weg vrij was gaf de 140i-rijder gas o_O Ik ook meteen volgas, maar het leek alsof de motor van de 318i stuk was? :confused: :D

Drie uitlaatsystemen vergeleken: https://www.youtube.com/watch?v=Gf5EgpLiovw

Ik denk dat ik de standaard uitlaat nog het beste vind klinken. Daar hoor je meer de 6-cylinder, bij de andere uitlaten hoor je meer uitlaatgeknetter.

Ik zou echt even, mits mogelijk, de uitlaten in het echt beluisteren. Komt nooit over op video zoals in het echt, mijn eigen uitlaat klinkt in het echt ook een stuk beter/anders/donkerder dan op de video's van milltek en mijzelf.
Overigens vind je dit geborrel in de uitlaat niks aan?? Ik dacht dat je het pops en bangs geweersalvo niks vond.

iDutchman zei:
In het echt is de auto in deze M135-140i uitvoering echt een pareltje.

De 1 vind ik sowieso erg geslaagd, qua ontwerp. Ik lees daarover wel andere meningen, maar ik vind het echt een mooie auto. En de M140i is dan natuurlijk de topper. Om die motor benijd ik jullie wel, die had ik in mijn G31 ook graag gehad. De forse meerprijs en de verplichte X-drive weerhielden me echter.

Geniet van jullie toppers!(y)

Phaeton W12 zei:
iDutchman zei:

Ik zag vorige week een M140i op de A44 richting Den Haag. Aan de snelheid van het ding kon je direct zien dat het een M140i was o_O Ik reed er in de 318i achter, en toen de weg vrij was gaf de 140i-rijder gas o_O Ik ook meteen volgas, maar het leek alsof de motor van de 318i stuk was? :confused: :D

Ik rijd veel over de Autobahn in Duitsland. Veelal met 180 op de cruise control. Een week of twee geleden reed er een Duitse M140i achter mij op de linkerbaan omdat ik een aantal auto's aan het inhalen was. Toen ik daarna weer naar rechts ging gaf de M140i gas, de stappen die dat ding maakte vanaf 180 vond ik ook meer dan indrukwekkend o_O

Ik kom vaker snelle Duitsers tegen op dat stuk, maar ik denk dat je van goede huize moet komen om ook een M140i bij die snelheden de baas te kunnen zijn (y)

Ik vind het zo jammer dat de M140i zich qua uiterlijk zo weinig onderscheid van andere 1-series met M-pakket.

Dat is toch juist fijn? In zekere zin is het een sleeper. Ik zou het typeplaatje er af halen en in stilte genieten....:D

Afgelopen weekend in Berlijn geweest en het viel mij op hoeveel je de M135i/M140i zag dit keer. Normaal is de A45 AMG ruim in de meerderheid, maar dit keer was dit zeker niet zo. Ook de RS3 leek er wat meer te zien zijn.

Wel vind ik het uiterlijk van de M135i/M140i te anoniem. In het blauw is het nog wel aardig, maar een A45 AMG of een RS3 heeft wat dat betreft wel een dikker en agressiever uiterlijk, wat voor een auto van dit kaliber best mag wat mij betreft. Al kun je het 'bescheiden' uiterlijk voor de BMW natuurlijk ook weer als een voordeel zien. Dit vond ik wel een leuk plaatje:
IMGP7113.jpg

Juist het anonieme uiterlijk icm de kleur is voor mij een pluspunt. Net wat funf zegt. Eigenlijk is het een sleeper.

Mooi om te lezen, ook over die van iDutchman.
Voor wat betreft die uitlaten: qua geluid zou het me het geld niet waard zijn.

Damianw26 zei:
Overigens vind je dit geborrel in de uitlaat niks aan?? Ik dacht dat je het pops en bangs geweersalvo niks vond.

Geborrel in de uitlaat, nee als ik de video's zo hoor dan geef ik de voorkeur aan de standaarduitlaat. Maar het verschilt per video. En in het echt zal het ook weer anders zijn. Voorlopig nog even door met de standaarduitlaat :)

Nico GTR zei:
Phaeton W12 zei:
Nico GTR zei:
Het enige punt met de akrapovic is dat veel mensen ook voor een pop and bang map gaan. Dan krijg je allerlei geknal uit de uitlaat en soms zelfs vlammen.

Dit bevestigt mij in mijn idee om het niet te doen. Op het Duitse BMW 1-forum vertelde een Acrapovic rijder dat hij heel tevreden was met het systeem. Bij zeer stevig afremmen vanaf 160 km/h hoorde hij zelfs een "enorme knal". Ik weet niet wat je precies bedoelt met een pop and bang "map", maar dat geknetter uit de uitlaat lijkt een beetje standaard te zijn bij Acrapovic. In de comfort modus van de M140i schijn je dat nauwelijks of niet te merken, maar in de Sport en Race modus schijnt die uitlaat toch wel lekker te knetteren. Als ik dat op een Ferrari hoor met standaard uitlaat, zou ik er geen moeite mee hebben, is zelfs leuk. Maar op een auto die dit niet standaard heeft denk ik "kan niet goed zijn op de lange termijn".

Pop en bang map is eigenlijk de "term" die je gebruikt voor een chiptune techniek waarbij je de injectoren laat inspuiten tijdens gas los. Daarbij staat de ontsteking ook uit. Je kan dat ook imiteren door vol te acceleren en dan plotseling de motor uitzetten en de koppeling in te trappen. (voet op het gas houden)

Audi heeft lange tijd zelfs een extra injector toegepast ergens in de uitlaat om dat effect te imiteren. Maar goed....de uitlaat an sich kan geen kwaad. Het is meer de extra mods die er vaak bij horen die het kwaad berokkenen. ;)

Met de 4C kun je dit nabootsen door boven de 4000 toeren van je gas te gaan, maar wel net het gaspedaal nog iets aan te tikken waardoor die benzine inspuit. Alsof je er een 1000 klapper achterin hebt liggen. o_O
Vaak doe ik het niet, niet best voor de katalysator volgens mij.

Wat betreft de anonimiteit van de 140i. Ik herken hem vaak ook niet. Pas als ik twee pijpjes zie besef ik mij wat voor monster er net langs kwam rijden. Snel zijn ze inderdaad! Maar ook weet niet echt veel sneller dan de meeste hothatches. Alleen boven de 220 lopen ze stevig door, maar ze hebben wel wat lijden onder hun hoge gewicht.

Phaeton W12 zei:
Damianw26 zei:

Geborrel in de uitlaat, nee als ik de video's zo hoor dan geef ik de voorkeur aan de standaarduitlaat. Maar het verschilt per video. En in het echt zal het ook weer anders zijn. Voorlopig nog even door met de standaarduitlaat :)

Mocht je voor de M Performance gaan, ik heb wel een adres voor je. Zelf had ik besloten deze te willen en ik wilde hier niet de full retail voor betalen bij BMW Amsterdam. Bij BMW UK is alles goedkoper en ik heb zodanig bij een UK BMW dealer besteld voor omgerekend €850 all in. Dit is nog goedkoper als je chrome tips neemt. In NL kost het minimaal 1500 dacht ik.

Het is overigens niet enkel de 'pop and bangs' hoor. Het algehele geluid is dieper en donkerder. Geeft de auto echt meer dat 'helse' karakter als je ff wilt vlammen. In Comfort en met normaal verkeer is het nog steeds heel beschaafd. Ik vind het wel een must eigenlijk.

iDutchman zei:
Phaeton W12 zei:
Damianw26 zei:

Mocht je voor de M Performance gaan, ik heb wel een adres voor je. Zelf had ik besloten deze te willen en ik wilde hier niet de full retail voor betalen bij BMW Amsterdam. Bij BMW UK is alles goedkoper en ik heb zodanig bij een UK BMW dealer besteld voor omgerekend €850 all in. Dit is nog goedkoper als je chrome tips neemt. In NL kost het minimaal 1500 dacht ik.

Interessant! In Duitsland betaal je 1.280 euro inclusief carbon tips: https://www.leebmann24.de/bmw-m-performance-schalldaempfer-1er-f20-lci-f21-lci-m140i-ix.html En jij bestelde dit dus voor 850 euro? :eek: Waar heb je dit dan laten installeren, bij de Nederlandse BMW dealer?

Installatie door een kennis met well, kennis. Die installatie kostte me 50 euro. Later door de dealer kosteloos iets laten corrigeren, haha.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Nico GTR zei:
Phaeton W12 zei:
Nico GTR zei:

Met de 4C kun je dit nabootsen door boven de 4000 toeren van je gas te gaan, maar wel net het gaspedaal nog iets aan te tikken waardoor die benzine inspuit. Alsof je er een 1000 klapper achterin hebt liggen. o_O
Vaak doe ik het niet, niet best voor de katalysator volgens mij.

Dat lukte met mijn 75 ook. Beetje kinderachtig, maar vond het soms wel leuk om een zo lang mogelijke scheet te laten. o_O

FH163175 zei:

En die geeft hij dan aan zijn vrouw mee, die er op haar beurt een heer in een CLS AMG mee zoek rijdt.....:)

Ik heb een S6 V10 ingeruild met een einddemper bypass. Knopje aan een zender. Van pauperaudi naar burgerbak in een halve seconde. En leuk dat ik het vind:D

500 E zei:
Ik heb een S6 V10 ingeruild met een einddemper bypass. Knopje aan een zender. Van pauperaudi naar burgerbak in een halve seconde. En leuk dat ik het vind:D

Ondeugd. Weet je vrouw er van?

Vandaag eindelijk de runflats van de auto af laten halen. Eerst nog even de linkerachterband (met grote spijker erin) opgepompt bij het benzinestation, maar dat hielp vrij weinig, binnen een minuut was ie weer leeg. Toen naar de bandenboer met lage snelheid (70 km/h). Het is vrijdag de 13e dus er moest natuurlijk iets mis gaan. De leverancier heeft de verkeerde banden geleverd voor de achteras. De voorbanden waren wel goed (Pilot Sport 4) maar de twee achterbanden zijn nu de ultrasportieve Pilot Super Sport. Liever had ik 4 dezelfde banden gehad, maar goed dit kan verder geen kwaad dus ik laat het zo. Ik had ook weinig keus, ik ontdekte het pas toen de banden waren gemonteerd. Les voor de volgende keer, van tevoren controleren. Toen ik net was aangekomen en even meeliep de garage in zei de monteur 'gaat u maar in de wachtruimte zitten, dan kunnen wij rustig werken'. Volgende keer toch beter opletten. O ja, de nieuwe banden waren ook veel te hard opgepompt (2.6 bar voor en 3.2 bar achter, de aanbevolen spanning voor volle belading), heb ik direct maar aangepast naar 2,2 bar voor en 2,6 bar achter.

Hè bah. Ik vind dat altijd wel lastig. De balans zoeken tussen meekijken, doorvragen en corrigeren, tegenover niet al te bemoeizuchtig over te willen komen. Tijdje geleden nog zat ik bij een autoruitenboer, ik zag ze worstelen met de elektrische klep vanuit de koffieruimte. Twijfelde om er heen te lopen, niet gedaan onder het mom: het zal wel goed komen.

Had ik beter wel kunnen doen: Klep kapot en alsnog door de Mercedes dealer moeten laten repareren. Goed opgelost allemaal hoor, maar kost wel weer tijd en had niet gehoeven. Kan me voorstellen dat jij ook een beetje die gedachte hebt/had.

Precies die gedachte inderdaad. Toen ik aankwam, zeiden ze al meteen 'o ja, u komt voor de nieuwe banden, met twee verschillende bandenmaten'. Dat klopte (225/40 voor en 245/35 achter) dus ik dacht het zal wel goed komen. Maar je moet overal bij de les blijven, je kunt er nooit op vertrouwen dat het 100% goed gaat. Maar het is inderdaad altijd een balans, soms vertrouw je erop en dan komt het ook goed, en soms gaat het niet goed. En niet goed is hier ook een groot woord, want volgens mij kan het geen kwaad dat ik nu voor en achter een ander type band heb.

Ach, probleem lost zich vlot genoeg op. Zo'n M140i lust een setje Pilot Super Sport voor het ontbijt, dus die zullen vast vlot aan vervanging toe zijn :D

Overigens heb ik bij mijn dealer bij vervanging van banden wel duidelijk aangegeven dat het rondom dezelfde banden moeten zijn. Ook bij vervanging van een lekke banden is dat gebeurt. Bandenspanning was de laatste keer op elk wiel wel weer anders, dus daar hebben ze dan nog wel weer wat te leren :T

Ik zou daar geen genoegen mee nemen. Het is een bijna nieuwe auto, daar horen toch 4 banden van hetzelfde merk/type onder?

Is het gezien de nieuwheid van de auto sowieso niet beter om alles voorlopig via de dealer te laten lopen? Je hebt 2 jaar garantie, maar mocht er nu ergens een trillinkje in het onderstel ontstaan dan is het altijd de vraag of het aan de banden ligt of dat er misschien iets anders aan de hand is. Alles bij één partij voorkomt dan kastje-muur problemen.

BENZine zei:
Ik zou daar geen genoegen mee nemen. Het is een bijna nieuwe auto, daar horen toch 4 banden van hetzelfde merk/type onder?

Dat zou ideaal zijn. Maar het kan geen kwaad zoals het nu is. Het zijn in ieder geval allemaal Michelin banden. En het alternatief was alle banden er weer af en de oude er weer om, inclusief de lekke achterband. Dat zou veel te omslachtig worden. Soms moet je situaties accepteren zoals ze zich voordoen.

BENZine zei:
Is het gezien de nieuwheid van de auto sowieso niet beter om alles voorlopig via de dealer te laten lopen? Je hebt 2 jaar garantie, maar mocht er nu ergens een trillinkje in het onderstel ontstaan dan is het altijd de vraag of het aan de banden ligt of dat er misschien iets anders aan de hand is. Alles bij één partij voorkomt dan kastje-muur problemen.

Dat had ik ook het liefst gedaan. Maar de BMW dealer waar ik graag kom (en waar ik ook de auto kocht) zit 50 km verderop, daar wilde ik niet heen rijden met een lekke achterband. Met montage van banden kan niet zoveel mis gaan. De dichtst bijzijnde dealer (10 km verder) wordt 'm niet. De bandenboer waar ik nu was staat zeer goed bekend, en uiteindelijk kies ik voor de kwaliteit van de dienstverlening, de plaatselijke dealer is niet zaligmakend en daar ga ik liever niet naar toe :rolleyes:

De gemiddelde mens is veel minder intelligent dan je denkt. Schandalig wat er natuurlijk gebeurt. De verkeerde banden en verkeerde spanning, terwijl dit zo belangrijk is en zeker bij een rij-ijzer als een 140. Ik liet onlangs mijn 130i uitlijnen bij een gerenommeerd bandenbedrijf. Ik ook aan de koffie daar om de monteurs "ruimte" te geven. Terug thuis toch even de motorkap open gedaan. Blijken ze een richtpin van de veerpoot weggeboord te hebben met een grote metaalboor. Er zit dus nu een raar groot gat in mijn schokdemper-dome, of hoe dat ook heet. Was nodig zeiden ze want anders kunnen we niet uitlijnen. Alsof ze in Munchen met honderden ingenieurs al tientallen jaren onderstellen zitten te ontwerpen die je niet kunt uitlijnen zonder iets weg te boren....

Joël D. zei:
Banden bij de dealer halen is niet echt slim. Belachelijke bedragen vragen ze daarvoor.

Dat ligt dan ook aan de dealer en aan de magazijnman die de banden verkoopt, ik kon daar bij mijn BMW dealer altijd hele goede afspraken mee maken waardoor ze niks duurder waren dan de bandenboer waarmee ik ook veel zaken doe.

Het ligt inderdaad aan de dealer.

Wat betreft de banden. Alsof ik van strakke kantoorschoenen ben overgestapt naar sneakers. De auto voelt nu aan zoals die bedoeld is. Het lijkt een behoorlijk groot verschil. Het kan tussen mijn oren zitten, maar dat denk ik niet.

FH163175 zei:
De gemiddelde mens is veel minder intelligent dan je denkt. Schandalig wat er natuurlijk gebeurt. De verkeerde banden en verkeerde spanning, terwijl dit zo belangrijk is en zeker bij een rij-ijzer als een 140. Ik liet onlangs mijn 130i uitlijnen bij een gerenommeerd bandenbedrijf. Ik ook aan de koffie daar om de monteurs "ruimte" te geven. Terug thuis toch even de motorkap open gedaan. Blijken ze een richtpin van de veerpoot weggeboord te hebben met een grote metaalboor. Er zit dus nu een raar groot gat in mijn schokdemper-dome, of hoe dat ook heet. Was nodig zeiden ze want anders kunnen we niet uitlijnen. Alsof ze in Munchen met honderden ingenieurs al tientallen jaren onderstellen zitten te ontwerpen die je niet kunt uitlijnen zonder iets weg te boren....

Dit vind ik wel schokkend. Hoe halen ze het in hun hoofd?

Mijn ervaring in de loop der jaren is helaas ook dat er veel geprutst wordt bij garage's en schade bedrijven.
En als je ze erop aanspreekt zijn ze nog beledigd ook nog vaak, ik zou me kapot schamen als bedrijf zijnde als je zo met je klanten omgaat.
Gelukkig zijn er nog ook nog bedrijven die hun klant wel serieus nemen, waar ik nu mijn Benz in onderhoud heb is er zo eentje.
Maar de spoeling is dun.
Die 2 verschillende type banden kan idd geen kwaad, maar netjes is het niet.

Terug
Bovenaan