Peugeot 308 (SW p. 26)

Het duurt allemaal wat langer bij peugeot.
Het heeft denk ik ook te maken met de financiele situatie en mogelijkheden de afgelopen jaren.

Renault werkt nog samen nissan en daimler dus daar waren net wat meer middelen.
Zie ook de DCT bakken die peugeot nog steeds niet heeft.

Daarbij is wel de 1.2 3 cilinder uitgeroepen tot engine of the year in zijn klasse 1 t/m 1.4 liter.

En de 308 verkoopt beter dan verwacht en vooral de wat duurdere uitvoeringen.
Verder denk ik dat de nieuwe 208 ook binnen 2 jaar gaat komen, de 208 verkoopt niet zo goed als de fiesta, clio en polo.
Ben benieuwd of ze vast blijven houden aan die I-cockpit.
zelf vind ik het erg fijn rijden,m aar genoeg mensen die het niks vinden. (zonder zich ook echt de moeite te nemen alles naar wens te zetten)

ENTE zei:
Positief afsluitend: ondertussen is alles wel zo'n beetje aangepast en lijkt het zowaar op een 308 die alles naar behoren doet(y)

Zo'n opmerking plaatsen is ook de goden verzoeken....
Krijg net een melding dat er een storing zit in de parkeerhulp; die zit er niet eens op:)

Gisteren bericht gehad dat de verwachte levering in de week van 30 oktober moet gaan plaatsvinden met de bekende slag om de arm.
Spannend :)

Vandaag mijn nieuwe leaseauto Peugeot 308 SW ontvangen, metallic zwart met de Emeraude 17" velgen. Prachtige auto om te zien moet ik zeggen.

Echter, als ik eerlijk ben is de doorslaggevende factor voor het kiezen van deze auto de 14% bijtelling geweest. Ongeacht de auto die ik rijdt heb ik immers altijd hetzelfde, ik vind ze een week geweldig en vervolgens wordt het gewoon weer een auto waarmee ik van A naar B kom.

Als je mij vorig jaar, toen er nog veel auto's met 14% bijtelling verkrijgbaar waren, had verteld dat ik dit jaar een Peugeot zou kiezen zou ik hartelijk lachen. Ik en een franse auto, that is just not going to happen. Franse auto's en electronica gingen naar mijn idee gewoon niet samen, hier heb ik al teveel klachten over gehoord. Toch 3 maanden geleden deze mening bijgesteld vanwege de A: 14% en B: Hij is erg on-Frans mooi. Bovendien, alle reviews zijn lovend dus mischien is dit wel een fransoos waarin deze problemen opgelost zijn...

...

Nee dus. Fransen en electronica bleken vandaag nog steeds niet samen te gaan. Letterlijk na 30 eigen kilometers op de teller begint de auto te flippen.
Waarschuwingssignalen, ESP, Hill Climb, parkeerrem, bandenspanningssensor, allemaal kapot! (volgens de auto)

IMG_20150908_WA0009.jpg

IMG_20150908_WA0013.jpg

Dit was nog niet het enige, ook mijn gordel had ik niet om (volgens de auto dan) en de dynamische stuurbekrachtiging stopte met werken waardoor de auto op hoge snelheid net zo direct stuurde als op lage snelheid (best link als je dat niet verwacht en bij de kleinste stuurbeweging al een baan verder staat).

Auto op de vluchtstrook gezet en opnieuw starten, maakte geen verschil, nogmaals starten, weer geen verschil. Dan maar doorrijden naar huis en morgen de dealer bellen, tot na ongeveer 15 minuten de auto alle vermogen verloor, en de melding 'ESP is actief' verscheen. Hierna werkte alles weer alsof er nooit wat gebeurt was.

Vermoedelijk is het iets heel kleins aangezien alles geraakt werd en het geen individuele fout betrof en mischien is het wel mijn eigen schuld omdat ik op voorhand al sceptisch was naar de auto (zijn fransozen gevoelig?) maar met dit soort problemen op dag 1 hou ik mijn hart vast voor de komende 4 jaar.

Overigens moet ik wel zeggen dat de auto ontzettend lekker rijdt zonder de storingen. :)

Kilometervreter2014 zei:
Goedenavond allemaal,

Ik heb al een tijdje niks meer gepost, maar ben wel blijven meelezen. Van de week is mijn software ge-update van het touchscreen, systeemversie: SMEG5.2.C.R1 bluetooth versie: 1.2.0 (beiden versie van 08-01-15). Nu kan ik sinds de update zelf niks meer veranderen aan het aantal seconden afstand houden van de cruise control, de standaard 2 seconden kan niet meer veranderd worden.

Ik heb direct nadat ik dit opmerkte gebeld naar mijn dealer (van Hunnik autogroep), ik dacht namelijk dat ze de software hadden ge-update met software van een versie zonder pack security. Volgens de werkplaats receptie medewerker is de update juist, hij vertelde mij dat peugeot bewust ervoor gekozen heeft deze optie eruit te halen en dit ook niet terug laat komen. Ik kan dus nu geen secondes kiezen, maar ook de cruise control niet gebruiken als "normale cruise control". Hierdoor vind ik het systeem totaal nutteloos geworden, op de snelweg houdt hij zoveel afstand dat iedereen er tussen gaat. En als iemand net voor je gaat schiet hij er helemaal af, toen ik nog secondes kon instellen was 1 seconde voor mij het beste voor op de snelweg. Op provinciale wegen is 1,5 tot 2 wel prima.

Nu is mijn vraag, hebben meer mensen het probleem dat sinds de update de instel mogelijkheden voor het aantal seconden afstand is verdwenen? Of is dit net als met de achteruitrijcamera weer een gevalletje, dat de dealer hier weer te weinig moeite wil doen voor de klant? Ik vind dit €500,- kostende systeem echt totaal nutteloos geworden, en rij sinds de update bijna geen cruise control meer op de snelweg. Terwijl ik het daarvoor altijd gebruikte.

Ik ben trouwens inmiddels de 110.000 km gepasseerd vandaag met mijn 1.6 blue hdi, zijn er al meer mensen met dergelijke km standen? En zo ja, hoe houdt jullie auto zich? Ik heb het inmiddels gehad met al die storingen, mankementen, piepjes en kraakjes. Begin van het nieuwe jaar staat er waarschijnlijk een Vokswagen golf, Mazda 3 of BMW 1 serie voor de deur, ik had wel een iets hogere bouwkwaliteit verwacht.

Oh ja, de echo bij het bellen met de Bluetooth carkit is sinds het updaten wel verholpen. Dat is het enige positieve aan de software update.

Ik heb sinds juni ook Software SMEG 5.2.C.R1 CD: 26050 Van: 08-01-15. Deze update/nieuwe boordcomputer/iCockpit heb ik gekregen omdat mijn boordcomputer/iCockpit stuk was (bleef herstarten). Sinds nieuwe iCockpit/update heb ik niet meer de mogelijkheid om ACC uit te zetten (om standaard CC te krijgen). Ik kan nog wel de afstand (in seconden) instellen tot mijn voorganger (op het scherm met de verkeersbordjes, te benaderen via de knoppen boven en onder op de CC-schakelaar). Dit wordt echter niet vast gehouden. Bij iedere rit moet ik dit opnieuw instellen. Bluetooth-versie is bij mij overigens ook 1.2.0.

Mijn 308SW Premiere (SW) is eind oktober 2014 op kenteken gezet en was eerder showroommodel. Ik denk dat sinds begin 2014 (april?) bij de dealer stond (wellicht zegt dat iets over de hardware).

Naast bovengenoemde storing heb ik gelukkig nog geen problemen met mijn 308 gehad. Ik rij hem privé en heb nu 13.000km op de teller staan. Vandaag heb ik er wel voor gekozen om nog eens 2 jaar extra/uitgebreide garantie te nemen, bovenop de 2jr fabrieksgarantie (tot 60.000km). Dan zit ik de 1e 4 jaar veilig :).

ENTE zei:
Wat een verhaal:D

Serieus, ik wil echt van de auto gaan houden, ik vind haar ontzettend mooi, vooral van buiten (binnenkant is mij te centraal via het display, ik ben gek op knoppen) en ze rijdt heerlijk, maar als ik dit soort dingen mee moet maken op de eerste dag zakt de lood mij in de schoenen. Gelukkig is het een leaseauto. :)

De mijne is van juni 2014, dus van dezelfde tijd, zoals ik al eerder schreef heb/had ik ook deze problemen. Ook heb ik de twee jaar extra garantie erbij genomen. Afgelopen week kreeg ik de melding "automatische noodstop uitgeschakeld", bleek een storing waardoor er een computertje (volgens de monteur) vervangen moest worden, Twee en half in de garage gewacht, wel de software vernieuwd.

DJGizbo zei:
Mooi hoor, ik heb mijn auto ook (eindelijk) besteld, met cognac lederen stoelen en heb er nu dankzij Sterkenburg een goed beeld bij!

308 SW BLE 1.6 BlueHDi
Gris Artense
Special Edition Cognac + stoelverwarming
Vaste trekhaak
Smartpack DVD Entertainmentset

Rest standaard volgens de 01-09-2015: (308 sw blue lease pack prijslijst)

Definitief besteld op 7-9-2015
Verwacht bij dealer half november
Dan nog 1,5 week bij autostoelbekleder (leerboer)
En daarna nog een 0,5 week bij de DVD hoofdsteuninstallateur Hoofdsteun.tv (dvdboer)
Dus eind november verwachte aflevering.

LSNN zei:
Mijn besteldatum was 17-8, mogelijk paar dagen later.

Die van mij toevallig 17-7 besteld! Volgens de verwachtingen, week voor de herfstvakantie (regio zuid) bij de dealer!

LSNN zei:
Mijn besteldatum was 17-8, mogelijk paar dagen later.

Dank je.

De mijne:
308 SW Allure BlueHDi
Gris Moka Metaallak
Stof Lichtgrijs (Galdo)
Verwarmbare Voorstoelen Met Massagefunctie
Pack Securité
Achteruitrijcamera

Velgen: De Topaze ruil ik voor de Quartz omdat ik dit niet mooi vind op een donkere auto
Besteld op 6-8-2015 maar nog geen leverdatum bekend :confused:

Laten we elkaar een beetje op de hoogte houden.

Als ik dit zo lees worden die auto's nu redelijk vlot uitgeleverd. Die van mij is besteld op 21 mei 2015 en ik verwacht hem volgende week (week 38) dus daar zit een aanzienlijk langere levertijd op...

308 SW BlueHDi 2.0 Premium
- Noir Perla
- Pack Securité

ENTE zei:
ENTE zei:
Positief afsluitend: ondertussen is alles wel zo'n beetje aangepast en lijkt het zowaar op een 308 die alles naar behoren doet(y)

Zo'n opmerking plaatsen is ook de goden verzoeken....
Krijg net een melding dat er een storing zit in de parkeerhulp; die zit er niet eens op:)

Misschien zit ie er niet OP, maar IN? :)

Chiel78 zei:
Vandaag mijn nieuwe leaseauto Peugeot 308 SW ontvangen, metallic zwart met de Emeraude 17" velgen. Prachtige auto om te zien moet ik zeggen.

Echter, als ik eerlijk ben is de doorslaggevende factor voor het kiezen van deze auto de 14% bijtelling geweest. Ongeacht de auto die ik rijdt heb ik immers altijd hetzelfde, ik vind ze een week geweldig en vervolgens wordt het gewoon weer een auto waarmee ik van A naar B kom.

Als je mij vorig jaar, toen er nog veel auto's met 14% bijtelling verkrijgbaar waren, had verteld dat ik dit jaar een Peugeot zou kiezen zou ik hartelijk lachen. Ik en een franse auto, that is just not going to happen. Franse auto's en electronica gingen naar mijn idee gewoon niet samen, hier heb ik al teveel klachten over gehoord. Toch 3 maanden geleden deze mening bijgesteld vanwege de A: 14% en B: Hij is erg on-Frans mooi. Bovendien, alle reviews zijn lovend dus mischien is dit wel een fransoos waarin deze problemen opgelost zijn...

...

Nee dus. Fransen en electronica bleken vandaag nog steeds niet samen te gaan. Letterlijk na 30 eigen kilometers op de teller begint de auto te flippen.
Waarschuwingssignalen, ESP, Hill Climb, parkeerrem, bandenspanningssensor, allemaal kapot! (volgens de auto)

IMG_20150908_WA0009.jpg

IMG_20150908_WA0013.jpg

Dit was nog niet het enige, ook mijn gordel had ik niet om (volgens de auto dan) en de dynamische stuurbekrachtiging stopte met werken waardoor de auto op hoge snelheid net zo direct stuurde als op lage snelheid (best link als je dat niet verwacht en bij de kleinste stuurbeweging al een baan verder staat).

Auto op de vluchtstrook gezet en opnieuw starten, maakte geen verschil, nogmaals starten, weer geen verschil. Dan maar doorrijden naar huis en morgen de dealer bellen, tot na ongeveer 15 minuten de auto alle vermogen verloor, en de melding 'ESP is actief' verscheen. Hierna werkte alles weer alsof er nooit wat gebeurt was.

Vermoedelijk is het iets heel kleins aangezien alles geraakt werd en het geen individuele fout betrof en mischien is het wel mijn eigen schuld omdat ik op voorhand al sceptisch was naar de auto (zijn fransozen gevoelig?) maar met dit soort problemen op dag 1 hou ik mijn hart vast voor de komende 4 jaar.

Overigens moet ik wel zeggen dat de auto ontzettend lekker rijdt zonder de storingen. :)

't Is wat. Hoe lullig. Zegt een Peu-fan en ex Peu-rijder. Dit relaas doet mij denken aan een Doomsday scenario: Een enorme reeks meldingen over onwillige auto's (ik bedoel nu alle merken) die massaal tot stilstand komen omdat mafkezen/hackers pro-actief de frequenties / interferenties van waves gaat manipuleren.

2025, 8.00: "File melding op de A2. Van Maastricht tot Amsterdam staat het vast. 200 km. Oorzaak: Plots massaal stilgevallen auto's".

Hallo iedereen,

Vandaag de voorlopige leverdatum door gekregen van 15 december. Auto is vandaag besteld.
De bestelde auto is een Peugeot 308 sw bl premium.

Hallo all!

Compleet nieuw hier op het forum. Al flink wat tijd lekker zitten spitten in dit forum. Zoals mijn alias hier al zegt... ik ben newto peugeot.

Een greep uit mijn (leaseauto) historie: diverse VW passat 1.9TDI (zowel station als sedan), Mercedes C Avantgarde blue efficiency, Mazda 6 Sportbreak 2.0, recentelijk huurwagen voor 6 weken een Renault Megane GT-line en momenteel een tussentijdse auto Skoda Octavia greenline 1.6 diesel.

Persoonlijk vond ik de Mercedes het fijnst rijden, vrouwlief echter de Mazda. Het minst duidelijk de Renault (met name qua interieur / afwerking). Om eerlijk te zijn eerder wel een gekeken naar de DS 5 maar vond dit geen succesnummer en ben eigenlijk toch meer een Duitse auto liefhebber dan Frans.

Eerder dit jaar van werk veranderd, dus nieuwe werkgever, nieuwe leasewagen ;o)! Echter (helaas) een strakker leasebudget dan voorheen dus opties wat beperkter (wel weer beter voor de euries qua bijtelling, dat dan weer wel :cool:). Dus ook maar eens kijken naar wat voor mij "onbekend" terrein is.

Na wat gepuzzel uitgekomen op een shortlist, te weten; een wat kalere Passat (niet mijn voorkeur) de nieuwe Octavia, de Quasqai of de 308 SW. De Passat viel vrij vlot af, ik heb liever een auto met wat luxe dan een kale doos. Vanwege een uit de kluiten gewassen hond viel de Nissan af (te hoge instap achterklep). Naast de Nissan zat de Peug dealer en binnen stonden we... direct liepen we tegen een blauwe GT-line aan en vond het gelijk een mooie wagen. Qua afwerking komt deze Fransoos behoorlijk in de buurt van zijn Duitse collega's en met name het interieur is strak te noemen, de stoelen fijn, het glazen dak gaaf en meer dan genoeg plek voor het hondenbeest achterin. Het klokkenspel is wel even wennen evenals het touchscreen. Toch even de motor proberen en de 1.6 diesel even proef gereden. Het lijkt een fijne motor die redelijke vooruit komt (nog even de GT bekeken maar die viel net een paar tientjes buiten t budget :cry:).

Nog even gedacht aan de Octavia maar vind die toch veel minder uitgesproken en daarnaast vind vrouwlief de Skoda ook maar niets (over smaak valt uiteraard niet te twisten).

Dus even aan het puzzelen gegaan en de inmiddels bestelde configuratie:

308 SW Blue Lease GT-line 1.6 BlueHDi 120
Bleu Magnetic metaallak
Denon HiFi geluidsysteem
Keyless Entry & Start
Lichtmetalen velgen 18" Diamant
Pack Securité

Verwachtte levering week 46. Ben zeer benieuwd naar deze auto. Met name naar de acc, het Denon systeem en het overal comfort van de 1.6 HDI. Ik rij ca 5-6K per maand dus duimen maar dat we lekker kunnen cruisen :).

Chiel78 zei:

...

@Chiel78
Ja...je had het kunnen weten. Anti-Fransozen moeten gewoon ook nooit een Franse auto bestellen. Had nou die Volvo V40 gekozen of toch die Golf Variant. Dit gaat de komende 4 of 5 jaar alleen maar ellende geven. Gelukkig is het een lease-auto...;)

Nu ik zelf in mijn 308SW 15000 km gereden heb ga ik ook mijn bevindingen even delen.
Heb dus sinds juni een 308sw blue hdi 150 pk met een manuele versnellingsbak.

Handbak was heel stroef in het begin, maar dat is nu grotendeels weg. Enkel van 1 naar 2 schuurt nog een beetje, maar al een pak minder dan in het begin. De auto is echt vlot nu en trekt behoorlijk goed door.

Ik lees hier vaak over de traagheid van de console maar daar heb ik totaal geen last van. Het is inderdaad zo dat ze soms (willekeurig) wat trager start dan andere keren, maar langer dan 8/10 sec duurt het nooit. Ook de GPS rekent heel snel routes uit. Alleen de achteruitrij camera zou soms iets sneller aan mogen springen.

Men auto heeft de 18" saphir velgen. Zijn mooi maar laten de auto wel wat stuiteren, ook zeer krasgevoelig. Maar ondanks het rondbotsen in sommige putjes is de wegligging echt wel ok.

Denon audio systeem is super, klant is top en de bas perst je hoofd samen als je hem goed openzet.

Afneembare trekhaak is niet zo handig om te plaatsen vind ik zelf, maar dat kan ook aan mijn onhandigheid liggen.

De aanrijdingswaarschuwningen zijn maar een domme feature, als je een melding op je dashboard nodig hebt om aanrijdingen te voorkomen kan je beter de fiets nemen. De dodehoek lichtjes in de spiegels zijn daar weer wel een fijne toevoeging.

Naar een goede zithouding heb ik wat langer moeten zoeken dan voorheen in andere auto's. Dashboard is even wennen maar ondertussen heb ik men draai gevonden. Massage functie is redelijk debiel, maar voor de rest zijn de stoelen top. De metalen versnellingspook kan heel heet of koud worden, maar daar heb je enkel de eerste minuten last van.

Voorlopig heb ik nog geen storingen gehad en hoop dat dit zo zal blijven, als ik hier sommige posts zie...
Ik ben dus tot hier toe een zeer trevreden klant. De zaken die in mijn ogen beter kunnen zijn eigenlijk allemaal details.

jos de flosh zei:
Ik lees hier vaak over de traagheid van de console maar daar heb ik totaal geen last van. Het is inderdaad zo dat ze soms (willekeurig) wat trager start dan andere keren, maar langer dan 8/10 sec duurt het nooit. Ook de GPS rekent heel snel routes uit. Alleen de achteruitrij camera zou soms iets sneller aan mogen springen.
omg, wat kan jij jezelf in één alinea tegenspreken zeg. Tevens in enkele overige alinea's ook.

Opast zei:
jos de flosh zei:
omg, wat kan jij jezelf in één alinea tegenspreken zeg. Tevens in enkele overige alinea's ook.

"OMG!" "WTF!" Enzo Knol liefhebber?o_O

Nog meer OT:
"Tevens in enkele overige alinea's ook"

Tevens + ook = niet. :)

Jesse Van Es zei:

"OMG!" "WTF!" Enzo Knol liefhebber?o_O

Nog meer OT:
"Tevens in enkele overige alinea's ook"

Tevens + ook = niet. :)[/quote]

:)

Forum verzadigd,gaan we wartaal uitkramen,spel fouten corrigeren,
of gaan we het over onze auto,s hebben,over de gebreken en wat we wel goed vinden,
lijkt mij veel leuker.
Zo en nu de spelfouten punten en comma,s corrigeren veel plezier ermee.,!?

Ami zei:
@Chiel78
Ja...je had het kunnen weten. Anti-Fransozen moeten gewoon ook nooit een Franse auto bestellen. Had nou die Volvo V40 gekozen of toch die Golf Variant. Dit gaat de komende 4 of 5 jaar alleen maar ellende geven. Gelukkig is het een lease-auto...;)

Die Volvo V40 14% is zo ontzettend traag dat deze voor mij alle rijplezier ontneemt. 0-100 in 12 seconden is niet meer van deze tijd, zeker niet in de wetenschap dat je een 2.0 onder je kont hebt. Verder zeker hele mooie auto om te zien. Ik kwam juist uit een Golf maar vond het het toppunt van saai. Rijdt prima hoor, maar biedt mij geen enkel plezier. Ditzelfde had ik met een Octavia.

De storingen zijn na mijn vorige post volledig weggebleven. Ik schrijf het voor nu maar even af als een incidentje. Hoewel het geen spannende auto is vind ik het best een fijn bakkie zo. Ben alleen elke dag wat minder fan van de stoelen, ik kan er geen perfecte zit in vinden.

Deze week op de snelweg een vreemde ervaring gehad. Het leek alsof de 1.6 BlueHDi 120 aan het stotteren was. Zelfs de naald van de toerenteller was aan het trillen. Er was duidelijk ook minder vermogen. Computer gaf geen storing aan. Parkeerplaats opgereden en even rond de auto gelopen om de controleren of er toch geen wiel los zat. Natuurlijk niet. Daarna gestart en weer weggereden. Alles weer normaal.
Iemand een idee wat dat geweest kan zijn?

Kortstondig vermogenverlies met de 1.6 bHDi 120 is door meerdere forummers hier al eens gepost.
Ik heb de auto nu iets meer dan een jaar en ondertussen bijna 70K gereden. Heb het ondertussen 5x meegemaakt.

Uiteraard is het niet terug te lezen in het systeem als je hierom vraagt tijdens onderhoud. Ook ben je de eerste met de klacht en binnen PSA weten ze ook van niets....

Kortom: je hebt je vergist er is niets aan de hand;)

Dan is je motor aan het regeneratie-proces bezig waarschijnlijk. Iedere paar honderd kilometer komt dit voor. De speciale vloeistof "Ad Blue" wordt dan aan de uitlaatgassen toegevoegd en zet veel van de schadelijke stoffen om in water en zuurstof.

Uitleg Peugeot:
Peugeot zei:
Het zelfreinigende roetfilter reinigt de uitlaatgassen van de motor en houdt tot wel 99,9% van de roetdeeltjes tegen, ongeacht de grootte van de deeltjes en de gebruiksomstandigheden van de auto.

Deze technologie werkt in twee fases: de roetdeeltjes worden eerst opgevangen door een filter van siliciumcarbide met een poreuze structuur. Vervolgens worden deze deeltjes, met een interval van een paar honderd kilometer, tijdens de regeneratie op een zeer hoge temperatuur verbrand. Dit proces werkt automatisch en is volledig onmerkbaar.

Het is te merken aan een vertraagde reactie op je gaspedaal, verminderd vermogen en een zeer hete uitlaat.

Volledig onmerkbaar staat er...

Regeneren ken ik van diverse HDi'tjes die ik al heb gehad (zonder ad bleu systeem), wat ik met deze 308 soms meemaak voelt geheel anders.
Zou dat Ad Blue systeem zo'n enorm verschil maken tijdens het regenereer proces, Elaste?

Bij de andere HDi modellen was het regenereren namelijk te merken aan een rauwe motorloop (onrustig) een een beetje meer herrie.

Chiel78 zei:
Die Volvo V40 14% is zo ontzettend traag dat deze voor mij alle rijplezier ontneemt. 0-100 in 12 seconden is niet meer van deze tijd, zeker niet in de wetenschap dat je een 2.0 onder je kont hebt. Verder zeker hele mooie auto om te zien. Ik kwam juist uit een Golf maar vond het het toppunt van saai. Rijdt prima hoor, maar biedt mij geen enkel plezier. Ditzelfde had ik met een Octavia.

Met alle respect, de nieuwe Volvo V40 2.0 D2 traag noemen gaat te ver. Deze gaat in 10,5 van 0-100. Door het grote slagvolume heb je ook onderin nooit het idee dat je wat tekort komt.

Ik heb deze auto nu 1,5 maand. Heb uiteraard ook proefgereden in de 308 SW HDI. Beide fijne auto's! Een enorme plus voor de peus voor wat betreft het ruimteaanbod. Klaverbladen pak ik daarentegen toch echt liever met de V40 ;)

Elaste zei:
Dan is je motor aan het regeneratie-proces bezig waarschijnlijk. Iedere paar honderd kilometer komt dit voor. De speciale vloeistof "Ad Blue" wordt dan aan de uitlaatgassen toegevoegd en zet veel van de schadelijke stoffen om in water en zuurstof.

Uitleg Peugeot:
Peugeot zei:
Het zelfreinigende roetfilter reinigt de uitlaatgassen van de motor en houdt tot wel 99,9% van de roetdeeltjes tegen, ongeacht de grootte van de deeltjes en de gebruiksomstandigheden van de auto.

Deze technologie werkt in twee fases: de roetdeeltjes worden eerst opgevangen door een filter van siliciumcarbide met een poreuze structuur. Vervolgens worden deze deeltjes, met een interval van een paar honderd kilometer, tijdens de regeneratie op een zeer hoge temperatuur verbrand. Dit proces werkt automatisch en is volledig onmerkbaar.

Het is te merken aan een vertraagde reactie op je gaspedaal, verminderd vermogen en een zeer hete uitlaat.

Het was niet alleen verlies aan vermogen, de auto was echt aan het schokken alsof je over een slecht wegdek rijdt. Echt geen fijn gevoel met 120 op de snelweg. Was de eerste (en hopelijk laatste) keer in bijna 40.000 km, dus dat van die iedere paar honderd kilometer zal het niet zijn.

Chiel78 zei:
ENTE zei:
Wat een verhaal:D

Serieus, ik wil echt van de auto gaan houden, ik vind haar ontzettend mooi, vooral van buiten (binnenkant is mij te centraal via het display, ik ben gek op knoppen) en ze rijdt heerlijk, maar als ik dit soort dingen mee moet maken op de eerste dag zakt de lood mij in de schoenen. Gelukkig is het een leaseauto. :)

Is al bekend wat de oorzaak is/was?

Lijkt heel veel op een storing die ik had op de 207, daar was het een relais van de ABS pomp dat het had begeven na een blikseminslag op de auto.

Daardoor werkte niets meer van de elektronica.

Chiel78 zei:
Die Volvo V40 14% is zo ontzettend traag dat deze voor mij alle rijplezier ontneemt. 0-100 in 12 seconden is niet meer van deze tijd, zeker niet in de wetenschap dat je een 2.0 onder je kont hebt. Verder zeker hele mooie auto om te zien.
Wat een gelul. Sowieso gaat de tweeliter veel sneller naar de 100 dan 1.6 D2, zoals iemand anders terecht al opmerkt. Daarnaast is die papieren 0-100 tijd totaal niet boeiend, maar dat terzijde. Heb je er überhaupt in gereden? Ik heb heel lang in de ouwe 115pk D2 gereden en uitgebreid proefgereden met de 308 bluehdi SW, en ik vind het verschil echt niet zo schokkend hoor. Ze voelen beide ongeveer even soepel aan. De 308 is iets vlotter, maar volstrekt niet in die mate dat ik de 308 ineens als 'snel' zou kwalificeren en de V40 daartegenover als 'traag'. Welke miste ik iets in de 308 wat de V40 voor mij wel heeft: rijplezier.

Elaste zei:

Die AdBlue heeft niks te maken met het regeneratieproces. Er vindt een continue toevoeging van AdBlue plaats (ca. 3 tot 5 % van het dieselverbruik) met als doel de stikstofoxiden om te zetten in stikstof en water. Dus minder NOx uitstoot. Heeft als bijeffect een verminderde CO2 uitstoot, en dat is waar het om te doen is.

Het regenereren is niet iets wat merkbare schokken of vermogensverlies zou moeten opleveren. Ik heb het in ieder geval nooit meegemaakt.

Ik twijfel tussen de 308 en de v40. Beide hebben hun plussen en minnen. Het viel me op dat ik het gevoel kreeg dat de stoelen van de 308 beter zijn.

Hebben er meer mensen hier tussen deze 2 auto's getwijfeld?

Ja ik! Vindt het een erg mooie wagen maar qua ruimte viel deze af! Heb in zowel de V40 als 308 SW testrit gemaakt, en kwam vrij snel met de keuze dat het de 308 SW 2.0l werd!

Zeker de kofferbak met 402 l is aan de krappe kant in vergelijking met 308 SW met 610 l, ben iemand die er graag op uit gaat met mijn vriendin en hond of met vrienden en dan is een wat groteren wagen toch wel fijn!

Hans406 zei:
Elaste zei:

Die AdBlue heeft niks te maken met het regeneratieproces. Er vindt een continue toevoeging van AdBlue plaats (ca. 3 tot 5 % van het dieselverbruik) met als doel de stikstofoxiden om te zetten in stikstof en water. Dus minder NOx uitstoot. Heeft als bijeffect een verminderde CO2 uitstoot, en dat is waar het om te doen is.

Het regenereren is niet iets wat merkbare schokken of vermogensverlies zou moeten opleveren. Ik heb het in ieder geval nooit meegemaakt.

Je hebt gelijk; het Adblue wordt continu toegevoegd en staat op zich los van het regeneratieproces. Ik had iets te snel iets gekopieerd van internet ;) .

Het regenereren zou inderdaad zonder schokken en vermogensverlies moeten zijn. Toch al verschillende verhalen gehoord van mensen die het echt merkten. Als je veel lange ritten maakt, dan vindt het verbrandingsproces van de roetdeeltjes op een wat lager tempo plaats. Als je kortere ritten maakt, dan zal het wat merkbaarder zijn.

Veel korte ritjes zijn trouwens funest voor deze moderne dieselmotoren; het regenereer-proces komt niet op gang of wordt afgebroken, waardoor het roetfilter dichtslibt. Je hebt dan verminderd vermogen en een hoger verbruik. Uiteindelijk kan er motorschade ontstaan.

DienBrabander zei:
Ja ik! Vindt het een erg mooie wagen maar qua ruimte viel deze af! Heb in zowel de V40 als 308 SW testrit gemaakt, en kwam vrij snel met de keuze dat het de 308 SW 2.0l werd!

Zeker de kofferbak met 402 l is aan de krappe kant in vergelijking met 308 SW met 610 l, ben iemand die er graag op uit gaat met mijn vriendin en hond of met vrienden en dan is een wat groteren wagen toch wel fijn!

Jouw keuze was dus voornamelijk gebaseerd op de ruimte? :)

Strider zei:
Ik twijfel tussen de 308 en de v40. Beide hebben hun plussen en minnen. Het viel me op dat ik het gevoel kreeg dat de stoelen van de 308 beter zijn.

De V40 is wat krapper maar persoonlijk heb ik er altijd genoeg aan gehad, ook met vier volwassenen op wintersport ging prima (inc snowboard, 3 paar skischoenen, etc). De 308 (HB en SW) heeft meen ik wel een skiluik, dat is an sich wel handig natuurlijk. Daarnaast is de bagageruimte ook in de hatchback natuurlijk groter (420 l versus 335 meen ik).

Ik vond de 'premium' stoelen in de 308 erg lekker zitten, alleen duwde het uiteinde van de zitting telkens in mijn knieholte bij koppeling intrappen, vrij apart. De stoelen van de V40 zou ik na een ritje het liefst mee mijn huis in nemen, zodat ik er langer op kan blijven zitten.

Het heikele punt bij de 308 is wat mij betreft de bediening. Hoewel het onderhand de norm is geworden, kan ik maar niet wennen aan touch screens in auto's. Ook in de Mondeo nu irriteert het me mateloos. Het scherm zit altijd nét te ver weg om er comfortabel bij te kunnen, en bij iedere beweging van de auto moet je je vingers opnieuw richten om het juiste virtuele knopje te vinden. In de V40 kun je om te beginnen het gehele infotainment vanaf het stuur bedienen, en anders zijn de vele knoppen op de middenconsole ook zeer logisch opgesteld, en effectief, met name het 'telefoonclustertje'.

Strider zei:
DienBrabander zei:

Ja en aanhangermassa geremd is bij de 308 2.0l 1500kg i.p.v 1300kg bij de V40! Dus ruimte en de aanhangermassa gaven de doorslag, en ook omdat ik de 308 gewoon een prachtige wagen vindt zeker met de Allure front.

DienBrabander zei:
Strider zei:
DienBrabander zei:

Ja en aanhangermassa geremd is bij de 308 2.0l 1500kg i.p.v 1300kg bij de V40! Dus ruimte en de aanhangermassa gaven de doorslag, en ook omdat ik de 308 gewoon een prachtige wagen vindt zeker met de Allure front.

V40 mag ook 1500kg trekken.
Pagina 14/15: https://volvocarstools.nl/media/pricelists/documents/b7284c91-20150420-Volvo%20V40.pdf (PDF-alert)
Qua ruimte wint de 308 het met gemak inderdaad.

Ik heb ook voor deze keuze gestaan. Bij mij heeft de V40 gewonnen. Prima aanbieding heeft Volvo op het moment, en qua afwerking van het interieur, en de cockpit in het algemeen, dan wint de V40 het weer (imo) met gemak.
Heb wel getwijfeld, voornamelijk vanwege de ruimte van de 308 (SW), maar ik verwacht dat ik de komende 3/4 jaar het wel met de ruimte in de V40 af kan. Ik kom uit een DS3, dus dan is alles al snel ruimer :D
Verder vind ik het een groot nadeel van de 308 dat de leaseuitvoeringen zo beperkt zijn in mogelijkheden (lakkleuren, geen Full-led, het 'stiekem' verwijderen van de dakrails en raamomlijsting)
Nu kan je in de Volvo ook niet alles kiezen als je een Business Sport kiest, maar kies je een willekeurige andere uitvoering (ook in 14%), dan staan alle opties open.

Ton. zei:
Ik heb ook voor deze keuze gestaan. Bij mij heeft de V40 gewonnen. Prima aanbieding heeft Volvo op het moment, en qua afwerking van het interieur, en de cockpit in het algemeen, dan wint de V40 het weer (imo) met gemak.
Heb wel getwijfeld, voornamelijk vanwege de ruimte van de 308 (SW), maar ik verwacht dat ik de komende 3/4 jaar het wel met de ruimte in de V40 af kan. Ik kom uit een DS3, dus dan is alles al snel ruimer :D
Verder vind ik het een groot nadeel van de 308 dat de leaseuitvoeringen zo beperkt zijn in mogelijkheden (lakkleuren, geen Full-led, het 'stiekem' verwijderen van de dakrails en raamomlijsting)
Nu kan je in de Volvo ook niet alles kiezen als je een Business Sport kiest, maar kies je een willekeurige andere uitvoering (ook in 14%), dan staan alle opties open.

Ah, de Business Sport! Die rijd ik ook. Superaanbieding inderdaad. Stap elke dag met veel plezier die kar weer in!

Goed om te horen! Welke kleur? De laatste week van december mag ik :D

Maar ook de 308 is enorm populair bij ons.
De leverend dealer (per merk is er 1 dealer die via Leaseplan aan ons levert) is momenteel aan het inventariseren via onze wagenparkbeheerder hoeveel interesse is voor de 308 (SW). Dit natuurlijk vanwege de deadline van 31 december, maar ook vanwege promotierondes (waardoor bepaalde niveau's die nog in een pool/voorloopauto reden, nu zelf een auto mogen kiezen).
Dus ik verwacht per eind december ook een stortvloed aan nieuwe 308-jes op de parkeerplaatsen. En dat is geen straf om te zien hoor!

Strider zei:

Heb ontzettend getwijfeld tussen deze 2!
Wat heeft de doorslag gegeven:
De V40 vind ik een erg mooie auto, MITS deze goed is uitgevoerd. In de kale uitvoering is hij mij te saai en als je opties wilt toevoegen dien je direct bepaalde pakketten te kiezen. Dat maakt hem weer erg duur. De Peugeot heb je met de opties als leder, 17* velg en afneembare trekhaak een waarde van 32/33K. Wanneer ik deze opties wilde bij een V40 (inclusief het panoramadak die er bij de Executive pack van Peugeot) standaard op zit zat ik al snel op een bedrag van 37/38K. Daarnaast is de ruimte in de Peugeot erg prettig.

Bizar eigenlijk. 2 totaal verschillende auto's, met je zou zeggen, een verschillende doelgroep; en door de fiscus zijn het momenteel de grootste concurrenten :D

308 ipv 207cc zei:
Elaste zei:

Uitleg Peugeot:
Peugeot zei:

Het was niet alleen verlies aan vermogen, de auto was echt aan het schokken alsof je over een slecht wegdek rijdt. Echt geen fijn gevoel met 120 op de snelweg. Was de eerste (en hopelijk laatste) keer in bijna 40.000 km, dus dat van die iedere paar honderd kilometer zal het niet zijn.

Dit "probleem" nu ook inmiddels al een paar keer gehad. De auto is op dit moment dan echt aan het bokken en schokken, en het verbruik stijgt (100km/h) van ongeveer 4,5l/100km naar 8 tot 9l/100km. En ook gas bij geven resulteert in nog meer bokken en stoten. Vergelijk het maar met een karretje in een achtbaan die omhoog getrokken wordt, alleen iets heftiger. Bij de dealer geweest en filmpjes overhandigt maar kunnen niets vinden. Is nu als het goed is in onderzoek bij Peugeot. Het is een tijdje echt heftig vaak geweest, maar sinds laatste onderhoud nog maar 3x voorgekomen in +/- 5000km's.

Ton. zei:
Goed om te horen! Welke kleur? De laatste week van december mag ik :D

Maar ook de 308 is enorm populair bij ons.
De leverend dealer (per merk is er 1 dealer die via Leaseplan aan ons levert) is momenteel aan het inventariseren via onze wagenparkbeheerder hoeveel interesse is voor de 308 (SW). Dit natuurlijk vanwege de deadline van 31 december, maar ook vanwege promotierondes (waardoor bepaalde niveau's die nog in een pool/voorloopauto reden, nu zelf een auto mogen kiezen).
Dus ik verwacht per eind december ook een stortvloed aan nieuwe 308-jes op de parkeerplaatsen. En dat is geen straf om te zien hoor!

Oeh, dat is net op het randje! Maar in ieder geval op tijd voor de 14% de komende jaren, Gefeliciteerd! Osmium Grey it is! Jouw kleur?
Het zijn inderdaad totaal verschillende auto's. Ik ging in eerste instantie ook voor de 308. Uiteindelijk ben ik toch overgehaald om een proefrit te maken in de V40 met de nieuwe D2. Dan merkt je dat het hele andere auto's zijn.
Met name het touchscreen van de 308 en de (verschrikkelijk) weke achterkant van de SW hebben de doorslag voor de V40 gegeven. Een doordraaier op de snelweg voelde met de 308 helemaal niet vertrouwd aan. En de Business Sport is helemaal niet zo veel duurder als een 308 SW Lease Executive (ruimte!).

Wordt tweede week van december bij dealer verwacht, maar ik moet heel even met mijn huidige auto door. Auto heeft ook productieplek toegewezen gekregen, dus komt volgens mij allemaal goed. Wordt Power Blue + spoilertje + Modern Wood inleg + Ixion II 18 inch.

Onlangs 400 kilometer met een collega met een 308 SW meegereden. Het rijdt echt prima hoor, en tja die ruimte, mooi panoramadakje, prima (premium) stoelen. Niks gemerkt van de weke achterkant (ik reed zelf niet), maar dat zou kunnen. Overigens heeft hij 17 inch onder zijn 308 zitten, en dan merk je de dwarsriggels ook behoorlijk goed. Dat is namelijk een beetje mijn zorg met de V40 en 18 inch.

Ton. zei:
DienBrabander zei:
Strider zei:
DienBrabander zei:

V40 mag ook 1500kg trekken.
Pagina 14/15: https://volvocarstools.nl/media/pricelists/documents/b7284c91-20150420-Volvo%20V40.pdf (PDF-alert)
Qua ruimte wint de 308 het met gemak inderdaad.

De uitvoering die ik heb besteld heeft gewoon Full-Led enz! Maar ik heb ook voor de 20% BLP gekozen.

Terug
Bovenaan