Peugeot 308 (SW p. 26)

RudJong zei:
207cc zei:
RudJong zei:
Neen, geen SW, een hatchback welke ik in december '13 heb besteld, levertijd is 2x vertraagd, april......toen mei.....en dan nu midden juni is 't zover !

Hee, dat klinkt bekend, exact hetzelfde, december, april, mei. Wordt woensdag afgeleverd.

Haha, ook bij een collega van mij, die wordt komende dinsdag afgeleverd ! Hebben we misschien opeenvolgende kentekens :}
Lijkt me sterk, de kentekens vliegen de deur uit bij het RDW: 8-TZF-71.

ramdb zei:
[Mijn auto komt deze week bij de dealer binnen en gaat direct daarna direct door voor de inbouw van leder (lederinbouwnederland). Over +/- 2 weken zal foto's posten. Kleur betreft donkerbruin, auto kleur is gris mokka.

Benieuwd naar je foto's!

Afgelopen vrijdag gereden in een 308SW 1.2 THP 130. En het viel me niet tegen, komende uit een 308SW 1.6 THP 150 (2009).
Aan het motorgeluid moet ik wel even wennen, maar het vermogen is me zeker niet tegen gevallen.
Kans is groot dat ik voor de 1.2 (privé) premiere ga, in kleur gris mokka, en met een beetje geluk kan de dealer een voorraad auto regelen (dus snel rijdenB).

Nu twijfel ik nog over de wintervelgen, standaard zitten er de Rubis 17"" onder die ik wel mooi vind. Nog wel aan 18" gedacht ziet er geweldig uit, maar gezien kosten en rest minpunten (max 40000 km, hoge kosten banden, minder comfortabel/spoorvorming, hoger verbruik) toch maar laten varen.
Als wintervelg heb ik nu de Ligne-S 16" bedacht, maar twijfel niet of het toch 17" moet zijn (smoelt beter, maar voor winterbanden is 16" mogelijk te prefereren?). Argumenten?
Het geluid vond ik standaard niet voldoende, dus een setje komt er nog in. Iemand ervaring met EBS subwoofer en EBS versterker, werkt dat goed met de standaard speakers?
Op welke banden worden de nieuwe SW's afgeleverd? En welke hebben de beste rijeigenschappen (mag kiezen vd dealer!).[/quote]

Dezelfde vragen heb ik mijzelf ook gesteld...uitendelijk toch gekozen voor 18 inch saphir zomer en 17 inch rubis winter. Ps je hebt een prive bericht...

Ben ook erg benieuwd naar het effect van EBS geluidsupgrade. Standaard is het toch wel een stuk minder dan de audioset in mijn huidige Golf. Speakerupgrade laat ik eventueel achteraf nog doen als het nodig mocht zijn (en er laaiend enthousiaste reviews hierover in deze newsgroup geplaatst worden ;-). De kosten zijn het niet. Nog 'maar' 2 1/2 maand wachten...

Ben ook erg benieuwd hoe de Grenat velgen (mijn keuze) staan onder de 308 SW. Nog geen foto gevonden van een exemplaar met deze sloffen eronder...

Afgelopen zaterdag in een BLE SW gereden (had nog een proefrit tegoed na 'm uit de folder besteld te hebben). Was met name ook om te checken hoe het met z'n vijven zou passen. Geen probleem, beenruimte achterin zat (mijn stoel ver naar achteren, ben 1,87) en ook in de breedte meer ruimte dan in mijn huidige Golf Variant. Kortom, liever vandaag dan over 2 1/2 maand ;-)

207cc zei:
RudJong zei:
207cc zei:
RudJong zei:
Neen, geen SW, een hatchback welke ik in december '13 heb besteld, levertijd is 2x vertraagd, april......toen mei.....en dan nu midden juni is 't zover !

Hee, dat klinkt bekend, exact hetzelfde, december, april, mei. Wordt woensdag afgeleverd.

Haha, ook bij een collega van mij, die wordt komende dinsdag afgeleverd ! Hebben we misschien opeenvolgende kentekens :}

Welke kleur heb jij besteld, en evt extra's ?

rickm zei:
Over de aparte dash layout:

In Frankrijk staat
de 208 op #2,
de 308 op #3 en
de 2008 op #5.

Voor de 308 en 2008 zijn lange levertijden / wordt in extra shifts gewerkt.

Dan mag je toch concluderen dat Peugeot een gok nam die goed uitpakt.
Kopers lopen er niet voor weg, in tegendeel.

Benieuwd welke (Chinese) ;) fabrikant het ook aandurft.

De ontwerpers van Peugeot hebben de juiste weg gekozen, de iPad Dash look slaat aan (tu)

RudJong zei:
207cc zei:
RudJong zei:
207cc zei:
RudJong zei:

Welke kleur heb jij besteld, en evt extra's ?

Kleur: Blanc Nacre
Bekleding: grijs leer
extra's:
- Keyless entry
- Pack sécurité
- Achteruitrijcamera met actieve parkeerhulp en dodehoekbewaking
- Panoramadak en extra getinte achterruiten
- Elektrisch verstelbare voorstoel met verwarming en massage

Ik wil waarschijnlijk ook de Peugeot Apps, al is het lastig om daar concrete informatie over te vinden.
Mijn dochter krijgt dezelfde uitvoering in BLP, alleen geen leer en dus ook geen elektrisch verstelbare stoel.

Vanwege comfort en zuinig rijden kiezen we voor de standaard 16" Topaze.

Begreep van de dealer afgelopen zaterdag dat de apps nog in de kinderschoenen staan. Vanaf december wordt deze functionaliteit uitgebreid.

Rijdt een kleinere wielmaat echt zuiniger? Dat zou dan alleen kunnen komen door toegenomen breedte van de band, maar dat valt toch wel mee (of is zelfs niet aan de orde) bij 17" i.p.v. 16"?
Verder hangt het comfort ook voor een groot deel af van het merk band naar mijn idee.

voiture zei:
Rijdt een kleinere wielmaat echt zuiniger? Dat zou dan alleen kunnen komen door toegenomen breedte van de band, maar dat valt toch wel mee (of is zelfs niet aan de orde) bij 17" i.p.v. 16"?
Verder hangt het comfort ook voor een groot deel af van het merk band naar mijn idee.

De uitvoeringen met 17 en 18" vallen niet in de 14% . Dat moet met zuinigheid te maken hebben. Bovendien vind ik de 16" Topaze zeker niet misstaan.

MNJW zei:
Begreep van de dealer afgelopen zaterdag dat de apps nog in de kinderschoenen staan. Vanaf december wordt deze functionaliteit uitgebreid.
Bij de 208 zijn de Apps toch al een tijd leverbaar. Ook zijn ze in verschillende tests al in praktijk gebruikt, maar op de site van Peugeot kun je over prijzen niets vinden.

207cc zei:
voiture zei:

De uitvoeringen met 17 en 18" vallen niet in de 14% . Dat moet met zuinigheid te maken hebben. Bovendien vind ik de 16" Topaze zeker niet misstaan.

Ok, wist niet dat 17" inch ook buiten de 14%-categorie viel. Wel vreemd overigens, met 16" zit de 308 toch niet aan de bovengrens van de uitstoot? Of wel? Maar zolang je er tevreden mee bent is er niets aan de hand natuurlijk :). Zelf vind ik 16" te ielig staan, maar dat is persoonlijk.

voiture zei:
207cc zei:
voiture zei:

Ok, wist niet dat 17" inch ook buiten de 14%-categorie viel. Wel vreemd overigens, met 16" zit de 308 toch niet aan de bovengrens van de uitstoot? Of wel? Maar zolang je er tevreden mee bent is er niets aan de hand natuurlijk :). Zelf vind ik 16" te ielig staan, maar dat is persoonlijk.

Ik rij met de 207cc ook op 17", maar met winterbanden op 16". Er is toch verschil in comfort te voelen en ik rij inderdaad op de winterbanden wat zuiniger.
Ik vind 17" ook mooier staan, maar ja, ik hoop er toch vaker in te zitten dan van buitenaf naar te kijken. En met 25-30.000 km per jaar geeft dat beetje extra comfort toch de doorslag.

207cc zei:
De uitvoeringen met 17 en 18" vallen niet in de 14% .

Klopt, maar dat valt te omzeilen door ze af fabriek op standaard wielen te bestellen en pas af dealer de 17" of 18" te monteren.

ENTE zei:
207cc zei:

Klopt, maar dat valt te omzeilen door ze af fabriek op standaard wielen te bestellen en pas af dealer de 17" of 18" te monteren.

Klopt ook, maar hoe vaak wil je geld uitgeven voor één set wielen?

Die standaard wielen lever ik in bij aflevering. Vervolgens maak je een deal voor bijbetaling naar 17"/18" ; et voilà je hebt een mooie set velgen.
Wat ook kan is de standaard velg houden voor de winterbanden en een nieuwe set zomervelgen/banden kopen met inruil voor de reeds in bezit zijnde zomerband.

Ik heb ook de 16" velg Topaze erbij gekozen, het is een mooie velg welke zeker niet misstaat onder de 308.

207cc zei:
MNJW zei:
Bij de 208 zijn de Apps toch al een tijd leverbaar. Ook zijn ze in verschillende tests al in praktijk gebruikt, maar op de site van Peugeot kun je over prijzen niets vinden.
Hoe zit het met de App's ? Welke zijn interessant, en hoe zet je ze erop :S

ENTE zei:
207cc zei:

Dat vind ik dan weer onacceptabel. Je kiest voor een auto met lage bijtelling en daar horen dan soms ook concessies bij. Als werkgever zou ik dat ook niet toestaan.

Winterbanden, fietsenrek, dakkoffer, stoelverwarming achteraf ...allemaal niet toestaan dan? Ik snap je punt, maar er zijn veel zaken waardoor je verbruik omhoog kan schieten. Waar moet je de grens trekken?

Buiten dat: heb nu een eco-diesel met 16" en start-stop waarvoor ik al enkele jaren ongevraagd de volle mep (25%) bijtelling betaal....ik heb dus wat credits opgebouwd :}

voiture zei:
ENTE zei:
207cc zei:

Dat vind ik dan weer onacceptabel. Je kiest voor een auto met lage bijtelling en daar horen dan soms ook concessies bij. Als werkgever zou ik dat ook niet toestaan.

Onzin natuurlijk. Ik weet dat omruilen meer standaard is dan de originele velgen houden. Of bijvoorbeeld een combinatie van winterbanden op de 16'' en zomerbanden op de 17- of 18''.
En voor het brandstofverbruik maakt dat echt nihil uit in de praktijk. Daar is op andere zaken veel meer winst te behalen (bv tankgedrag, nieuwe rijden etc.)

@ ENTE:

Deels klopt dat, maar toch is de grens niet zo moeilijk: zoals 'ie besteld kan worden binnen de bijtellingsregeling.
Een dakkoffer en fietsendrager zijn eigenlijk gevaarlijk en zouden verboden moeten worden. Buiten dat gebruik je die zelden. Winterbanden zijn totaal overbodig. Als het te glad is blijf ik thuis. Dus ik ben dan snel klaar :T.

Tja, blijkbaar vond je die kunstschilder met 25% acceptabel bij je job :p.

Ami zei:
voiture zei:
ENTE zei:
207cc zei:

Onzin natuurlijk. Ik weet dat omruilen meer standaard is dan de originele velgen houden. Of bijvoorbeeld een combinatie van winterbanden op de 16'' en zomerbanden op de 17- of 18''.
En voor het brandstofverbruik maakt dat echt nihil uit in de praktijk. Daar is op andere zaken veel meer winst te behalen (bv tankgedrag, nieuwe rijden etc.)

Helemaal niet 'onzin natuurlijk'. Het gaat om het principe. En of jij dan weet dat omruilen meer standaard is dan originele velgen is niet relevant en doet ook niets af aan mijn punt.
Blijkbaar maakt het brandstofverbruik genoeg uit voor een andere categorie. Dat heb ik niet verzonnen.

@Voiture: die kunstschilder is meer dan acceptabel, maar blijft vreemd dat ie nota bene voorzien is van een eco diesel en alle bekende eco hulpmiddelen en toch de volle mep naar de belastingdienst gaat. Een teken dat dit systeem überhaupt zo fout is als het maar kan zijn.

Afijn, we gaan er met de 308 SW maar eens even een aantal jaar goed van profiteren nu het nog kanB)

Het is een bijzonder systeem, en dat is het. Inderdaad maar van de positieve kant benaderen, dat doe ik ook. Blijft natuurlijk fijn om per maand € 160,- netto minder te betalen dan met de 307. En legaal op 17" :T.

ENTE zei:
@Voiture: die kunstschilder is meer dan acceptabel, maar blijft vreemd dat ie nota bene voorzien is van een eco diesel en alle bekende eco hulpmiddelen en toch de volle mep naar de belastingdienst gaat. Een teken dat dit systeem überhaupt zo fout is als het maar kan zijn.

Afijn, we gaan er met de 308 SW maar eens even een aantal jaar goed van profiteren nu het nog kanB)

Ik snap het 'kunstschilder' gebeuren niet?!

voiture zei:
Helemaal niet 'onzin natuurlijk'. Het gaat om het principe. En of jij dan weet dat omruilen meer standaard is dan originele velgen is niet relevant en doet ook niets af aan mijn punt. Blijkbaar maakt het brandstofverbruik genoeg uit voor een andere categorie. Dat heb ik niet verzonnen.

Het hogere brandstof verbruik is niet bepalend, maar de C02 uitstoot.

Maar mij ben je iig kwijt. Je geeft eerst aan dat je eigenlijk liever dikkere velgen wil hebben maar dat je eigenlijk ook 14% wil rijden. Vervolgens krijg je advies hoe je dit kan regelen volgens een door de belastingdienst goedgekeurde methode, en nu gaat het opeens om principes. Al snap ik niet wat je principe in dit geval precies is.

Neem je wagen die je wilt en regel het volgens de regels. Van principes gaat de 308 er niet mooier uitzien, maar met een paar strakke velgen wel.
Vooral niet druk maken over c02 uitstoot.

Klopt het dat je op de Peugeot 308 SW 2.0 BLE geen pack securite kan krijgen? Zie deze niet tussen de lijst staan net als denon audio.

Dat wielen geneuzel.
Waarom worden grotere wielen niet met dezelfde bandbreedte gemonteerd als 15 inch. Dan zal de rolweerstand ongeveer hetzelfde zijn en dus de CO2 uitstoot en bijtelling ook.

Dus
195-65-15 / 195-60-16 / 195-50-17 / 195-45-18
ipv
195-65-15 / 205-55-16 / 225-45-17 / 225-40-18
(je ziet dat er nu ook al identieke bandbreedte bij 17 en 18 inch op zit)

Mcsluis zei:
Het hogere brandstof verbruik is niet bepalend, maar de C02 uitstoot.

Je denkt toch hopelijk niet dat die twee zaken los van elkaar staan?

Wheel critic zei:
Dat wielen geneuzel.
Waarom worden grotere wielen niet met dezelfde bandbreedte gemonteerd als 15 inch. Dan zal de rolweerstand ongeveer hetzelfde zijn en dus de CO2 uitstoot en bijtelling ook.

Bij een grotere velgmaat neemt de totale wielomtrek altijd een klein beetje toe, ook als je in verhouding lagere bandwangen hebt. En dat zal ongetwijfeld theoretisch gezien al een verschil in verbruik opleveren.

Maar volgens mij is het verschil in rolweerstand (en dus de theoretische verbruikstoename) bij iets bredere banden dan standaard (bijvoorbeeld 215 of 225 ipv 205) ook minimaal. Die rubbertjes zijn het probleem niet, het is wat je er mee doet (of niet doet).

DienBrabander zei:
Klopt het dat je op de Peugeot 308 SW 2.0 BLE geen pack securite kan krijgen? Zie deze niet tussen de lijst staan net als denon audio.

Voor de SW 1.6 BLE heb ik begrepen dat de pack securite niet leverbaar is ivm verhoging gemiddelde CO2 uitstoot en daarom niet <85 gram CO2 zou scoren.
Of dit dezelfde reden is bij een SW 2.0 BLE uitvoering weet ik niet.

Mcsluis zei:
Fukuppy zei:
Je denkt toch hopelijk niet dat die twee zaken los van elkaar staan?

Ik denk wel dat begrijpend lezen niet voor iedereen even makkelijk is. ;)

Nou, ik had dezelfde gedachte als Fukuppy..

CO2 uitstoot per kilometer is een resultante van het gescoorde verbruik per (100 km).

Immers, een vaste eenheid brandstof kent een vaste eenheid CO2 uitstoot.

---------------

Overigens, nu de eerste SW's afgeleverd zijn.. wie maakt zich druk om én de aflevering én een nieuw kentekenreeks (de X ipv 'oude'T) nu de laatste serie met de Z aangebroken is? ;)

DienBrabander zei:

2vt8ifk.jpg

Durashift zei:

CO2 uitstoot per kilometer is een resultante van het gescoorde verbruik per (100 km).

/quote]

Ik ontken ook nergens het evidente verband tussen brandstofverbruik en CO2 uitstoot. Ik geef enkel aan dat bijtellingscategorie gebaseerd zijn op C02.
Dus allemaal drukt te om niets... Terug naar de 308?

Nog 1 nacht slapen!

Mcsluis zei:
Durashift zei:

Ik ontken ook nergens het evidente verband tussen brandstofverbruik en CO2 uitstoot. Ik geef enkel aan dat bijtellingscategorie gebaseerd zijn op C02.
Dus allemaal drukt te om niets... Terug naar de 308?

Nog 1 nacht slapen!

Ja, die bijtellingscategorie is gebaseerd op CO2-uitstoot en die CO2-uitstoot op verbruik. Kun je bijdehand gaan doen maar de zin "Het hogere brandstof verbruik is niet bepalend, maar de C02 uitstoot." slaat in dezen nergens op, hoe je het ook wendt of keert.

Terug naar de 308 ;)

Fukuppy zei:
Bij een grotere velgmaat neemt de totale wielomtrek altijd een klein beetje toe, ook als je in verhouding lagere bandwangen hebt. En dat zal ongetwijfeld theoretisch gezien al een verschil in verbruik opleveren.
Dit is niet correct. Bij elk wiel (velg+band) moet de omtrek ongeveer hetzelfde blijven. Anders kloppen bijvoorbeeld de snelheids- en afstandsmeter niet meer. Gewenste maximale afwijking -2% tot + 1.5% De standaard 16 en 17 inch wielen (velg+band) hebben zelfs een iets kleinere omtrek dan de 15 inch. De 18 inch is wel iets groter.

Fukuppy zei:
Maar volgens mij is het verschil in rolweerstand (en dus de theoretische verbruikstoename) bij iets bredere banden dan standaard (bijvoorbeeld 215 of 225 ipv 205) ook minimaal. Die rubbertjes zijn het probleem niet, het is wat je er mee doet (of niet doet).
Behalve meer rolweerstand heeft een bredere band ook meer frontale luchtweerstand.
Ik mag aannemen dat het verschil in CO2 op dezelfde manier wordt gemeten als de test voor de standaard CO2 meting. Dan zal het verschil er in ieder geval duidelijk wel zijn.
Je laatste opmerking deel ik maar ik neem aan dat iemand met breder rubber niet per definitie een zwaardere rechtervoet heeft. Wie heeft er geen Prius scheurneus meegemaakt met zijn smalle 15 inch wieltjes.

Wheel Critic zei:
Fukuppy zei:
Dit is niet correct. Bij elk wiel (velg+band) moet de omtrek ongeveer hetzelfde blijven. Anders kloppen bijvoorbeeld de snelheids- en afstandsmeter niet meer. Gewenste maximale afwijking -2% tot + 1.5% De standaard 16 en 17 inch wielen (velg+band) hebben zelfs een iets kleinere omtrek dan de 15 inch. De 18 inch is wel iets groter.

Sorry voor de neuzelmodus maar ongeveer hetzelfde is natuurlijk niet precies hetzelfde ;) Misschien dat het bij bepaalde velg-bandcombinatie precies netjes uitkomt (al betwijfel ik dat), maar als ik kijk naar twee van de auto's die ik zelf gereden heb, wijkt bij de huidige auto de wielomtrek +0,78% af tov de standaarduitvoering, bij mijn vorige auto week de wielomtrek -0,41% af tov de standaarduitvoering. Het zijn inderdaad wél kleine afwijkingen, die binnen de door jou genoemde marges vallen. En dan hou ik natuurlijk geen rekening met slijtage na verloop van tijd.

Heeft iemand een idee of het geluid van de knipperlichten aangepast of uitgezet kan worden in de instellingen? Misschien zeikerig, maar ik vind het niets...

Er308 zei:
Heeft iemand een idee of het geluid van de knipperlichten aangepast of uitgezet kan worden in de instellingen? Misschien zeikerig, maar ik vind het niets...
Het klinkt inderdaad erg hard. Maar geloof me, je zult er aan gaan wennen.

In zustermodel C4 was dat altijd wel mogelijk via de boordcomputer. Geen idee (dit is natuurlijk een nieuw zustermodel) of dit nu bij de 308 ook nog kan.

Dit zou via Configuratie - Geluidsinstellingen - Audio instellingen moeten kunnen. Keuzes zijn geloof ik Urban Rythmic en Jungle Fantasy. Hangt schijnbaar wel af van de software versie van de smeg+

its_me_leon zei:
Dit zou via Configuratie - Geluidsinstellingen - Audio instellingen moeten kunnen. Keuzes zijn geloof ik Urban Rythmic en Jungle Fantasy. Hangt schijnbaar wel af van de software versie van de smeg+

Ja een ander deuntje kan maar m.i. veel te nadrukkelijk aanwezig, bij toeval een paar weken geleden even toegepast en gauw weer teruggedraaid naar het oorspronkelijke.

vandaag eens langs gegaan bij mijn dealer in rhoon om wat bij te bestellen
wilde namelijk toch nog de achteruit rij camera

bij aankomst stond er binnen een 308 sw ble zoals de mijne besteld is
de verkoper zij hier heb je de sleutels en geniet er even van\
na een stukje gereden te hebben was ik zeker aangenaam verast wat een bak
zo veel beter deze motor te opzicht van mijn megane van 3,5 jaar oud
vond hem alleen een beetje hakerig schakelen maar dat zal wel een gewenning moeten worden
wat betreft de achter ruimte tussen voorstoel en bank die is ook groter dan de megane mijn dochter van 13 heeft veel meer ruimte

en dan wat er achter de achterklep zit dat is ook super groot

al met al laat maar komen mijn 308

bij terug komst in de garage vertelde de verkoper dat ik niks meer kon veranderen omdat de auto al in productie gaat en afgeleverd gaat worden in de week van 16 juli ik heb besteld
308 sw ble 1.6 14%
kleur Rouge rubi
Premium stoelen
stoel verwarming
volledig leer bekleding zwart met bordeaux stiksels
EBS Woofer
EBS Booster
16 Granat velgen
Dorpel lijsten chroom 4 deuren
Alles dragers afsluitbaar
230 v 200W + usb aansluiting tussen de voorstoelen voor de achter personen
bodembak uitneembaar bagage ruimte

Dus met een beetje geluk gaan we er mee naar spanje

NitroNL zei:
Wanneer was deze besteld?

Deze is eind maart in gang gezet en 9 april besteld bij de dealer
omdat er premium stoelen in zitten word hij in de eerste week van juli gemaakt en komt hij in de 2e of 3e week naar Nederland

marco71 zei:
NitroNL zei:
Wanneer was deze besteld?

Deze is eind maart in gang gezet en 9 april besteld bij de dealer
omdat er premium stoelen in zitten word hij in de eerste week van juli gemaakt en komt hij in de 2e of 3e week naar Nederland

Zijn deze premium stoelen nog anders dan de elektrisch verstelbare + massage functie + leer zoals in mijn 308 HB BLP?

Vrijdag ophalen en zaterdag direct er mee op vakantie naar Kroatië. Staan er ook campings als Poi geregistreerd?

Terug
Bovenaan