Peugeot 308 (SW p. 26)

E-One zei:
Als ik het zo lees in de onderstaande Kurztest blijkt de Sport-knop niet dat te brengen wat je er van zou verwachten zoals bijv. meer pit en directer stuurgedrag. Marketing dingetje:
https://autophorie.de/2014/04/13/peugeot-308-sw-dreizylinder-e-thp-130-test/

Verder nog een review van de SW 150pk automaat:
https://autophorie.de/2014/04/12/peugeot-308-sw-bluehdi-150ps-automatik-kurztest/

Ik lees: 'de beste 3 cilinder verkrijgbaar - ook beter dan de prijswinnende Ford 3-pitter' (tu)

Ik lees: 'een kunstwerk' (tu)

(en ook: 'wordt scheel van die ver uit elkaar staande klokken'. maar ach, dat zei hem vergeven.... ;).....)

Zijn er ondertussen mensen die een definitieve datum van aflevering hebben gekregen voor hun 308 BLE HB of blijft het nog steeds bij schattingen?
Ik heb de auto midden januari besteld.

Er308 zei:
Zijn er ondertussen mensen die een definitieve datum van aflevering hebben gekregen voor hun 308 BLE HB of blijft het nog steeds bij schattingen?
Ik heb de auto midden januari besteld.

Wat is definitief? De dealer geeft nu 9 mei aan bij een bestelling van 308 HB 14%- er BLP (voorheen BLE) gedaan in Nov 2013.

Durashift zei:
Leverdatum is pas definitief als de auto op de stoep van de dealer staat.. Daarvoor kan nog van alles gebeuren:}
Daarna ook. Er kan brand uitbreken. Hij kan gestolen worden.....

Darkside zei:
Durashift zei:
Leverdatum is pas definitief als de auto op de stoep van de dealer staat.. Daarvoor kan nog van alles gebeuren:}
Daarna ook. Er kan brand uitbreken. Hij kan gestolen worden.....

Oh jazeker.. Je kan hem al tl rijden (of gereden worden) op de dag van aflevering..

Mag je weer 6 maanden wachten..:}

Zo, ik heb net uitgebreid de 308 SW kunnen bewonderen, de dealer was tot 21 u. open. Ik was heel benieuwd naar de beenruimte, omdat ik daar nogal wat personen over hoorde, maar met mijn 1.80 zat ik gewoon prima, ook de hoofdruimte vond ik voldoende. De auto was keurig afgewerkt, het uitrustingsniveau (Access) zou niet direct mijn keuze zijn, maar het was ook maar een voorbeeld. Ik ben vooral benieuwd naar de 1.2 THP motor met of zonder automaat, hoe die zou rijden, zomaar om dat te weten, maar dat is een kwestie van tijd nog.

E-One zei:
3 letters....EBS....
Nee, ik heb geen aandelen...nog niet
Nooit geschoten is altijd mis.
Is accessoire dus in mijn geval komt dat op conto van mijn werkgever (hogere leaseprijs)

Is dat niet gewoon dezelfde herrie maar dan met heel veel bass?

Hoe moeilijk kan het zijn om de tweeters+speakers te vervangen?

Deedrieen zei:
E-One zei:
3 letters....EBS....
Is accessoire dus in mijn geval komt dat op conto van mijn werkgever (hogere leaseprijs)

Volgens mij werkt het als volgt:

Zonder EBS/Denon upgrade moeten de tweeter en de standaard woofers het gehele frequentie spectrum weergeven. Op lage volume's gaat dat prima, maar op hoge volumes kunnen de woofer de lage tonen niet meer goed weergeven en zorgt dat voor vervorming. Door de EBS versterker en subwoofer in te bouwen zorgt een crossover ervoor dat de lage tonen richting de sub gaan en de standaard woofers zich op het mid-spectrum kunnen focussen, wat leidt tot minder vervorming.

(Mijn idee = geen waarheid)

Na wat posts van E-one heb ik iig besloten deze upgrade voor de zekerheid maar te nemen. ;-)

Mcsluis zei:
Deedrieen zei:
E-One zei:
3 letters....EBS....

Zonder EBS/Denon upgrade moeten de tweeter en de standaard woofers het gehele frequentie spectrum weergeven. Op lage volume's gaat dat prima, maar op hoge volumes kunnen de woofer de lage tonen niet meer goed weergeven en zorgt dat voor vervorming. Door de EBS versterker en subwoofer in te bouwen zorgt een crossover ervoor dat de lage tonen richting de sub gaan en de standaard woofers zich op het mid-spectrum kunnen focussen, wat leidt tot minder vervorming.

Na wat posts van E-one heb ik iig besloten deze upgrade voor de zekerheid maar te nemen. ;-)

Dat klinkt nog enigszins plausibel :), mits er iets tussenkomt dat ervoor zorgt dat er geen lage tonen meer naar de speakers gaan. Dan zou het nog goed kunnen werken ook, omdat het geluid op normaal niveau best redelijk is.

Waar kan ik meer info vinden over deze upgrade en kan dat na het verlaten van de dealer ook nog gedaan worden?

Zit nog aardig vaart in die 1.6 SW:

BlMwlszIgAAquGR.jpg:large

https://twitter.com/wernerbudding/status/455761411709599745

Deedrieen zei:
Mcsluis zei:
Deedrieen zei:
E-One zei:
3 letters....EBS....

Dat klinkt nog enigszins plausibel :), mits er iets tussenkomt dat ervoor zorgt dat er geen lage tonen meer naar de speakers gaan. Dan zou het nog goed kunnen werken ook, omdat het geluid op normaal niveau best redelijk is.

Waar kan ik meer info vinden over deze upgrade en kan dat na het verlaten van de dealer ook nog gedaan worden?

Zoals ik al eerder schreef hier is EBS uit Almere erg behulpzaam en zullen ze vast via info@ebs-bv.eu veel van je vragen kunnen beantwoorden. Deden ze bij mij ook. Ze willen immers verkopen en ze zijn 'hofleverancier' voor Peugeot (en ik meen ook Citroen).

Ik weet zeker dat als ik niet een goed stukje geluid heb, ik me vervolgens ga lopen ergeren en met deze 'upgrade' wordt het niet slechter. Hun iPhone Dock wordt zelfs ook al verkocht op Bol.com.

Op peugeot staat een accessoire folder https://www.peugeot.nl/media/deliacms/media/80/8090-2079f0.pdf

Weet iemand de prijslijst bij deze pdf ?

Ik begin meer en meer enthousiaster te worden over de 308.
ik moet nog zo'n 20k rijden voordat het tijd is om mijn huidige auto (Octava 1.2 DSG) te vervangen. Tot nu toe stond de Nieuwe Octavia op nummer 1 om mij de komende jaren te vervoeren. Maar moet zeggen dat de nieuwe 308 SW een plaatje is.
Ik ben een fan van de 1.2 TSI omdat het kleine torretje nog best wat pit heeft. En de 1.2 THP doet daar nog een schepje bovenop.

Het zou even rekenen moeten worden welke van de 2 de meeste value for money levert. Maar zo te zien is de peugeot iets voordeliger.
Dan nog de plussen en de minnen met elkaar vergelijken. De O3 is ruimer maar ik zie dat de SW 29mm meer beenruimte krijgt dan de HB en dat kan misschien net voldoende zijn.
Verder ben ik erg benieuwd naar een proefrit in de SW en hoe het dashboard er uitziet en of ik kan wennen aan de heads up indeling daarvan.

Weet iemand hoe je het kaart materiaal kunt updaten? Bij VAG is dat nu gratis en is het ook mogelijk om eigen POI's (bv flitspalen) toe te voegen.
iets wat ik zelf erg prettig vind.
En weet iemand of het ook mogelijk is om te zoeken in je MP3 collectie? ipv alleen te scrollen?

Darkside zei:
Verder ben ik erg benieuwd naar een proefrit in de SW en hoe het dashboard er uitziet en of ik kan wennen aan de heads up indeling daarvan.

Weet iemand hoe je het kaart materiaal kunt updaten? Bij VAG is dat nu gratis en is het ook mogelijk om eigen POI's (bv flitspalen) toe te voegen.
iets wat ik zelf erg prettig vind.

Ik was in het begin ook best sceptisch over het heads up maar eigenlijk best lekker in de praktijk (zolang je niet te klein bent).

Kaart materiaal jaarlijks updaten is helaas niet gratis en vrij pittig (149 euro) Dat zouden ze toch minimaal de eerste twee jaar wat gunstiger kunnen houden, m.i. een minpunt!

Voor flitspalen alerts hebben eenmalig iets of een abo alert zone

Darkside zei:
En weet iemand of het ook mogelijk is om te zoeken in je MP3 collectie? ipv alleen te scrollen?

In het boekje misschien?
https://public.servicebox.peugeot.com/ddb/modeles/308n/308n_308/ed01-13/nl_nl/contenu/AP-308_Nouvelle_01_2013_NL.pdf

Darkside zei:
Ik begin meer en meer enthousiaster te worden over de 308.
ik moet nog zo'n 20k rijden voordat het tijd is om mijn huidige auto (Octava 1.2 DSG) te vervangen. Tot nu toe stond de Nieuwe Octavia op nummer 1 om mij de komende jaren te vervoeren. Maar moet zeggen dat de nieuwe 308 SW een plaatje is.
Ik ben een fan van de 1.2 TSI omdat het kleine torretje nog best wat pit heeft. En de 1.2 THP doet daar nog een schepje bovenop.

Wellicht heb je ze al gezien:

Op vorige pagina's staan links met Engelse en Duitse rijtesten van de SW met dat 'torretje'
Alle conclusies waren hetzelfde: Dijk van een blok (en beter dan de prijswinnende Ford 3 pitter).

ja daarom lijkt me het ook een heerlijk blokje.
Zit alleen nog met dat sommige review melden dat het navi traag reageert.
Er zitten wel een paar leuke zaken als peugeot connect die me wel aanspreken. alsmede het cleane design.
Het wordt straks kijken wat de lease prijzen gaan doen. En gewoon rekenen. En natuurlijk een proefrit.

@e-one. tnx zal even doorlezen. Kon zo snel geen handleiding vinden.

https://www.telegraaf.nl/autovisie/22511766/___Verkoopsucces_dankzij_Den_Haag___.html

Bij de laatste 10 sec. moeten we er maar van uitgaan dat het een incidenteel (voorselectie) exemplaar is, klinkt technisch niet helemaal ……8-)……!

Maar goed als dit hetzelfde exemplaar betrof twitter heeft ie al flink op zijn donder gehad :|

its_me_leon zei:
https://www.telegraaf.nl/autovisie/22511766/___Verkoopsucces_dankzij_Den_Haag___.html
610 liter bagageruimte, enkel wanneer je kiest voor GEEN reserve wiel, maar de dubbele bodem. Ook voor het eerst dat ik dit hoor. Niet gezien in de folder.

Dat is iets van peugeot wel vaker doet volgens mij. Maar daar trek ik me niet zoveel van aan.
Het aantal liters is belangrijk maar ook hoe de indeling is. Mijn vorige auto had 500 liter onder het afdekzeil. En mijn huidige 580.
Een groot verschil. Echter de eerste was wel breder waardoor de kindewagen en de reiswieg naast mekaar konden en het afdekzeil nog dicht kon.
In mijn huidige auto kan dat niet. Maar kan ik weer 2 kratjes stapelen en kan het afdekzeil nog dicht.
Dus ligt er een beetje aan wat je wilt vervoeren.

Die 610 liter klinkt mooi, maar ga ik wel vergelijken kwa fysieke grote.
Desalniettemin een nette waarde lijkt me (itt 475 voor een focus)

dmp61 zei:
Bij de laatste 10 sec. moeten we er maar van uitgaan dat het een incidenteel (voorselectie) exemplaar is, klinkt technisch niet helemaal ……8-)……!

Maar goed als dit hetzelfde exemplaar betrof twitter heeft ie al flink op zijn donder gehad :|

Blijkbaar reed de auto verder prima. Het viel pas tijdens het opruimen op. Had graag wat meer willen weten over de prestaties van de motor.
helaas is daar geen aandacht aan besteed door de telegraaf.

Waarom is het eigenlijk niet mogelijk om een alure met 17" velgen te combineren met de automaat? Of is dat een foutje in de configurator?

its_me_leon zei:

Niet gewend van Werner, maar naar deze review kijk ik niet nog een keer. Wat heb ik nou geleerd over de wagen zelf? En de nice BlueHDI?

its_me_leon zei:
https://www.autoweek.nl/video/3950/rij-impressie-peugeot-308-sw-16-bluehdi

Dat regelmatige gezanik over de (contra) toerenteller worden we een beetje moe van, ik heb vanaf het eerste moment nog niets gehad van lastig!

Ik ben juist benieuwd naar filmpje met (tussen)-acceleraties van de BlueHDI (120pk/300nm). Topsnelheid (foto hierboven) rij je toch zelden, optrekken doe je continue :) YouTube stelt mij vooralsnog teleur.. nog even wachten denk ik.

De door mij bestelde Allure SW met wat opties staat volgens mijn dealer nog op levering Juni, auto is begin februari besteld.

dmp61 zei:

Klinkt precies hetzelfde als mijn D2, niks mis mee.

Geen dakrails op de Blue lease of komt dit door het panorama dak? Zit nog erg te twijfelen tussen de hb en de SW.
De kleur moet darkblue gaan worden.

Darkside zei:
Waarom is het eigenlijk niet mogelijk om een alure met 17" velgen te combineren met de automaat? Of is dat een foutje in de configurator?

Gewoon als dealer accessoire op de offerte laten zetten. Voordeel is ook dat ze dan buiten de bijtelling ( indien van toepassing) vallen.

der Magistrat zei:
AutoWeek-minpunt: 'Panoramadak kost hoofdruimte'. Willen ze dan dat Peugeot het panoramadak óp de 308 plakt?

Als dat zonnescherm is opgerold is er toch juist meer hoofdruimte; of zie ik dat verkeerd ?

revolution-nl zei:
Geen dakrails op de Blue lease of komt dit door het panorama dak? Zit nog erg te twijfelen tussen de hb en de SW.
De kleur moet darkblue gaan worden.

De uitvoering in de test mist de chromen lijst en de dakrails die wel op de NL Blue Lease Executive zitten icm het panoramadak.
De normale Blue Lease (dus zonder 'Executive' )heeft überhaupt geen panorama dak.

Alhoewel de specs tussentijds nog wel eens willen wijzigen is gebleken....

ENTE zei:
Darkside zei:

Gewoon als dealer accessoire op de offerte laten zetten. Voordeel is ook dat ze dan buiten de bijtelling ( indien van toepassing) vallen.

Ja dat is idd ook een mogelijkheid.

Darkside zei:
ENTE zei:
Darkside zei:

Ja dat is idd ook een mogelijkheid.

Dat is 'de' way to go! Net zoals Werner Budding in zijn betoog zegt...die 308 SW moet af van die iele 16 inch velgen...en eigenlijk meteen ook van die 'groene' banden.

Ik vindt de 17" die met de alure geleverd worden mooie velgen. En zag dat peugeot een apart type aanbiedt alure met 17" alleen dus weer niet icm automaat.
Als het zover is. zal ik informeren wat de extra kosten zijn om er alsnog 17" onder te leggen.

Darkside zei:
Ik vindt de 17" die met de alure geleverd worden mooie velgen. En zag dat peugeot een apart type aanbiedt alure met 17" alleen dus weer niet icm automaat.
Als het zover is. zal ik informeren wat de extra kosten zijn om er alsnog 17" onder te leggen.

Zijn dat de Rubis-velgen? Erg fraai vind ik zelf, zou mijn keuze zijn.
[img=https://i43.tinypic.com/v4ys0y.jpg[/img]

Als het 16" moet zijn zou ik voor de Topaze-velgen gaan:
[img=https://img.photobucket.com/albums/v19/Poekoek/IMAG0204_zps0a580215.jpg[/img]

Als dat tweekleurige niet je ding is heb je bij Peug (308) wel ineens veel minder keus...

Klopt!. Rubis is ook mijn favoriet. Ik krijg ze onder mijn zwarte 308 HB.

https://blogautomobile.fr/nouvelle-308-202457#jp-carousel-203703

DSC4482.jpg

DSC4519.jpg

Mcsluis zei:
https://www.autozine.nl/text/1207.html

Leuk om ook wat meer te lezen over de Apps. Dat had ik ook nog niet gelezen ergens in een HB review.

De hoofd- en beenruimte voorin is prima. De 308 SW heeft een elf centimeter langere wielbasis dan de gewone 308. Drie centimeter daarvan komt ten goede aan de beenruimte op de achterbank, de rest is voor de bagageruimte.

Deze gewaagde opzet zorgt voor uiteenlopende reacties, maar wat Autozine betreft is alleen dit al een reden om voor Peugeot te kiezen.

De 308 valt echter vooral op door de uitzonderlijke kwaliteit van het onderstel. Zonder te vervallen in keiharde vering of een nerveus karakter, is voor een sublieme wegligging gezorgd. Net als in een sportwagen neemt de 308 SW bochten met veel meer gemak dan andere auto's.

Leuk!

Mooie test! Qua rijgedrag dus gelukkig weer een echte Peugeot(tu)
Laat 'm svp maar snel afleveren...

Goed nieuws en slecht nieuws deze week: nog even het integrated sound pakket, slotbouten en luxe kentekenplaten toegevoegd aan mn leasebestelling. Jammer is dat week 17 nu toch midden/eind mei schijnt te worden. Iemand trouwens een idee waarom de dode hoek en automatische parkeerfunctie niet beschikbaar is voor de BlueHdi?

Zojuist mail van de Leasemij. Dealer heeft nu weer een nieuwe afleverdatum opgegeven: 05-06-2014 (ipv 10-05-2014) . Besteld op 15-11-2013.
Met zo'n lange wachttijd, kunnen die paar weken er ook wel bij.

Terug
Bovenaan