Peugeot 308 (SW p. 26)

Dank voor je eerste indruk. Alleen waar wat onenigheid over is, is de zitpositie. Wat vind jij? Ik las bijvoorbeeld dat wegens het kleinere stuur, je minder goed je armen kunt laten rusten. Ik kan me er best iets bij voorstellen, maar ik heb nog niet met de auto gereden

Er is geen onenigheid, maar het is een verschil in de ervaringen. Daar hoef je ook niet per definitie het over eens te worden.
Tip: Na het ontbijt even naar de dealer en in de auto gaan zitten. ;-)

Ik ben 1.88 en mijn de stoelen/stuur prima instellen. Armen kon ik links en rechts ook prima kwijt. In de hoogte had ik door het panoramadak wel minder ruimte, maar wel voldoende.

Leuk dat we er een SW besteller bij hebben op het forum. Gefeli!

Mijn zwarte 308 BLE Berline 14% is op 30 nov bij peugeot in het bestellingssysteem gezet, maar tot op heden nog geen afleveringsdatum door gekregen vd dealer. Ze vertelde mij nog wel dat er voor de 14% diesel nog helemaal geen bevestigingen terug waren gekoppeld. Weet niet of ik dat moet geloven.

Elaste zei:
Hét grote nadeel van een touchscreen (in het algemeen) is dat je met een 'zwevende' vinger een scherm moet aanraken. In een rijdende auto zal je hand niet heel stabiel zijn ten opzichte van het scherm.
Bij draaiknoppen, schuiven, aan-/uitknoppen, etc. heb je een wat meer fysieke verbinding. Je steunt vaak met andere vingers of een gedeelte van je hand op het paneel/dashboard. Voordeel hiervan is dat je zonder te kijken de knoppen op de tast kunt bedienen. Dat lijkt me bij een touchscreen juist niet handig.

Mijn vraag is daarom: werkt het touchscreen écht goed? Iemand al wat uitgebreidere ervaringen?

Werkt wel goed, maar misschien net iets te traag.
Maar mij stoorde het niet echt, omdat ik mij afvroeg hoe vaak ik het scherm zou gaan gebruiken tijdens het rijden en dan kwam ik uit op nauwelijks, zeker aangezien de functies die ik gebruik tijdens het rijden de bedienen zijn met de knoppen op het stuur.

En voor die 1keer dat ik eens de airco wijzig tijdens het rijden.

Ik gebruik het scherm al een poosje in de 208 en het is vooral wennen in het begin. In de 208 gebruik je het scherm niet voor de ventilatie. Ik kom ook nauwelijks aan die ventilatie knoppen in de 208. Alleen om de ontwaseming aan of uit te zetten en de temperatuur iets aan te passen. Overigens is er op het scherm van de 308 wel een snelfunctie om de temperatuur aan te passen. Zie het scherm enkele posts terug. Helemaal rechts boven staat de klok en daarnaast een klein vak met instellingen van de ventilatie. Als je daar op drukt krijg je een scherm in beeld met alleen de temp regeling.

Peugeot-308-SW-2014-704x400.jpg

er duiken al meerdere plaatsjes op internet van de sw ,maar zou dit 'm dan zijn?..

Dat is een shop, maar lijkt me niet onrealistisch. Misschien dat degene hierboven die 'm al zag dit kan bevestigen? :)

Trouwens, zijn er al Belgen naar die preview van de SW geweest? Heb me daarvoor ingeschreven op peugeot.be maar verder niets meer van gehoord...

@E-one dank je! Ben er erg blij mee alleen nog wel even wachten helaas! Dat er nog geen terugkoppeling is voor de nieuwe motoren kan kloppen. Ik heb van mijn dealer begrepen dat er nog geen productieweken gepland zijn voor zowel berline als SW in 14% uitvoeringen. Verwachting is productie in april, uitlevering in mei.

@hans406 ja de lijnen van achterraam en achterkant zijn meer in lijn met de 508. Op de foto hierboven zit er aan de zijkant een wat scherpe lijn/structuur deze is in werkelijkheid wat minder nadrukkelijk aanwezig.

Lampen aan de achterkant zijn volgens mij ook wat anders van vorm maar in grote lijnen komt hij aardig in de richting.

Vind de achterklep op bovenstaande foto te veel Volkswagen Groep, met name het kentekengedeelte. Die eerdere shops zagen er beter uit, en deden ook wat meer denken aan de prachtige 508 SW (o.a. raamlijn)!

Kietje zei:
Ik kom ook nauwelijks aan die ventilatie knoppen in de 208. Alleen om de ontwaseming aan of uit te zetten en de temperatuur iets aan te passen. Overigens is er op het scherm van de 308 wel een snelfunctie om de temperatuur aan te passen.

Ik denk dat je in de praktijk vaker aan de knoppen zit dan je denkt. Ik tenminste wel.

Kietje zei:
Helemaal rechts boven staat de klok en daarnaast een klein vak met instellingen van de ventilatie. Als je daar op drukt krijg je een scherm in beeld met alleen de temp regeling.

Euh, dat klinkt al alsof je er even goed naar moet kijken en je vinger goed moet dirigeren. Op de tast is dit niet te doen dus.

Ik ben nog niet overtuigd. De meeste commentaren van ervaringsdeskundigen zijn ook meer van 'ach, je went er aan'.

Rendering all the way!
https://www.autoevolution.com/news-g-image/2014-peugeot-308-sw-rendered/122737.html#sjmp

Leuk fact & figure filmpje met details van het interieur (alle functionaliteiten, zitting, lederen bekeding etc.).

https://youtu.be/ykddVmGMj0k

Mazda vs 308 AW.

https://www.autoweek.nl/video/3731/dubbeltest-mazda-3-vs-peugeot-308

check ook de discussie cq reactie onder de video.

Wel jammer en helaas typisch AW (kijk voor de grap eens naar het aantal PSA- versus VAG-filmpjes betreffende rijtesten) dat de 308 op video enkel in een dubbeltest getest is.

Re: kijk voor de grap eens naar het aantal PSA- versus VAG-filmpjes betreffende rijtesten

Inderdaad. Als ik even snel ga tellen op het eerste blad van het overzicht van de video-test, blijkt dat daar 5 van de 26 (19%) geteste merken van VAG is. Aangezien bijna een kwart van de verkochte auto's in NL een VAG-product is krijgen de VAG-auto's dus bij Autoweek minder aandacht dan zij verdienen gezien de verkoopaantallen :)

Meeuw zei:
Re: kijk voor de grap eens naar het aantal PSA- versus VAG-filmpjes betreffende rijtesten

Inderdaad. Als ik even snel ga tellen op het eerste blad van het overzicht van de video-test, blijkt dat daar 5 van de 26 (19%) geteste merken van VAG is. Aangezien bijna een kwart van de verkochte auto's in NL een VAG-product is krijgen de VAG-auto's dus bij Autoweek minder aandacht dan zij verdienen gezien de verkoopaantallen :)

Tja, dat is net wat je referentiepunt is; het bestendigen van marktaandelen of een bepaalde proportie op basis van het aantal modellen. Ik doelde overigens vooral op Audi/VW: >140 filmpjes vs. amper 50 van PSA.
Qua marktaandeel dan (jij je zin):
Audi+VW: ongeveer 16%
PSA: ongeveer 12%
Kortom, 33% meer voor eerder genoemde. Dat zou in jouw termen moeten leiden tot <70 filmpjes. Verrek, het zijn er meer dan 2x zoveel? :confused:

Gilletti zei:
Begin nu toch wel benieuwd te worden naar die SW.
Ondanks de sneak-previews is er nog nergens iets gelekt?

Staatsgeheimen liggen op straat, MB lekt zelf de C, Onan Hoes doet er een rubbertje omheen en 'lekt' dat naar de wereld.....
....maar PSA laat een half triljard potentiele SW kopers in het ongewisse.

(zou het daarom zo slecht gaan bij één van mijn favoriete merken?)

Kom op Peugeot!
Lek eeen pic en het regent voorbestellingen!!!!!!!!!!

Toevoeging: Zo had er natuurlijk ook een C4 break / sw/ estate moeten zijn.
* 60% hogere verkopen
* niet meer die gekunstelde achterzijde die op de HB zit.

Er zijn wel meer merken die een station in die klasse missen: Alfa, BMW, Fiat, Nissan, Mazda om er een paar te noemen. Honda heeft er nu wel een, maar dat is imo zo'n lelijk hok dat koopt toch niemand.
Maar ik ben het er mee eens dat over het algemeen een station in deze klasse flink aan de verkoop kan bijdragen.

Ik begreep van de dealer dat op 6 januari de officiële perspresentatie gepland staat.

De lease uitvoeringen incl. optielijst is wel al bekend bij de dealers.

Zojuist het goede nieuws ontvangen dat mijn nieuwe 308 volgende week binnenkomt. Blij!
Er stond ook een zilvergrijze in de showroom met de 17" Rubis. (y) Dat worden nu zeker weten mijn zomerwielen.

@Gilletti,

Die van ons is deze week binnen gekomen. 3 januari wordt hij afgeleverd.

Misschien is dit nog een leuk forum voor je? https://peugeot308club.pcnl.eu

Een Nederlands forum wat wel weer wat activiteit kan gebruiken want het is er wat stil.

Kijk even bij "even voorstellen" onder leeuw308. daar staat die van ons op de foto bij de dealer.

Kietje zei:
@Gilletti,

Misschien is dit nog een leuk forum voor je? https://peugeot308club.pcnl.eu

Een Nederlands forum wat wel weer wat activiteit kan gebruiken want het is er wat stil.

Kijk even bij "even voorstellen" onder leeuw308. daar staat die van ons op de foto bij de dealer.

Thanks voor de link, hoewel ik hem al kende. ;) Ik moet namelijk iedere keer weer zoeken wat het adres ook alweer was...
Niet zo vreemd dat het er rustig is want het is met Google niet vindbaar. Ook de gebruikte URL helpt niet mee.
Zolang dat niet verandert voorspel ik helaas weinig drukte. :rolleyes:

Edit: die forummer waar Bart-Peugeot het over heeft ben ik denk. :T

Kietje zei:
@Gilletti,
**

Mooie auto trouwens!
Ik krijg zowat een gelijke. Ook de (huidige) velgen, panoramadak en de stoelbekleding zijn hetzelfde.

Naast plaatjes van de SW komen ook de accessoireprijzen maar niet los lijkt het.
Iemand al bekend wat de diverse losse velgen, instaplijsten etc. gaan kosten?

Een deel ven de prijzen zijn in onderstaande links te vinden. Weliswaar Duits, maar de ervaring leert dat het vaak niet veel scheelt met NL.
Ook in DE is de prijslijst nog niet klaar, maar er staan wel onderdeel nummers bij waarmee je kunt googelen.

Originele toebehoren: https://services.peugeot.de/media/deliacms/media/43/4356-05b3c8.pdf
Prijzen: https://services.peugeot.de/media/deliacms/media/45/4547-b050ed.pdf

Waarom het met die accessoires zo moeizaam gaat is mij ook niet duidelijk maar het geeft niet direct een professionele indruk.
Onze dealer moest het doen met een foldertje dat ze meegebracht hadden van de IAA. De magazijnman kon wel een aantal prijzen opzoeken vanwege die onderdeel nummers.
Ik had via de onderdeel nummers wel wat Deense prijzen kunnen vinden maar ik weet niet hoe dat zich verhoudt tot de NL prijzen.

Kietje zei:
Waarom het met die accessoires zo moeizaam gaat is mij ook niet duidelijk maar het geeft niet direct een professionele indruk.

Ik begrijp je verbazing, maar je moet het wellicht in een wat andere context zien, de auto is officieel nog niet geïntroduceerd (bij de Golf Variant heeft het ook een jaar geduurd), maar omdat de leasemarkt eigenlijk 'overheerst' in ons land en de importeur daarvan ook erg afhankelijk is (heb ik een 14% bijtellingsauto in mijn assortiment?) hebben ze, wetend dat het in orde is met de CO2 uitstoot van de 308 SW, alvast bekend gemaakt dat er een 14% bijtellingsversie komt. Alleen waar ze wellicht niet direct bij stil hebben gestaan, wat een storm van vragen over uitrusting etc. er nog zou komen, zodat iedere toekomstige leaserijder zijn auto naar eigen believen kan configureren.

Grappig wel dat een importeur of een dealer zich zo druk maakt over bijtelling en de "zakelijke" rijder verwennerij (doe maar een ipad en een fiets), alleen wel jammer dat als ik met mijn zak spaargeld binnen kom dat ik dan wel een auto kan bestellen maar dat een set spatlappen of een sierlijst onder de bumper uit een Duits foldertje gelezen moet worden en dat de prijslijst doodleuk niet bestaat.
De SW mag dan officieel nog niet geintroduceerd zijn, de Berline is dat wel en die van ons staat inmiddels bij de dealer klaar maar we weten nog steeds niet wat een 17" velg moet kosten. Hoe meer dingen ik aan vink in de accessoires lijst hoe beter dat is voor de dealer en de importeur en voor mij natuurlijk. Ook als ik het ding wil leasen, moet ik toch weten wat ik allemaal aan kan vinken en wat dat gaat kosten. Als ik voor een lege etalage sta, word ik toch niet hebberig.
PNL zal toch ook wel in de gaten hebben dat die SW met 14% een hit gaat worden in 2014. Hoe moeilijk is het dan om de accessoires (prijs)lijst samen te stellen en te publiceren op de website. Die storm vragen waren toch te verwachten?

Het gaat inderdaad om de algemene accessoireprijslijst, niet specifiek SW.
Zojuist de importeur even gebeld. Ze gaven aan dat de lijst binnen twee weken op de site zou moeten staan.

Kietje zei:
Die storm vragen waren toch te verwachten?

Dat zou je ze kunnen verwijten, zoals ik al zei, ze hebben op zoveel reactie's niet gerekend.
Inderdaad ook vreemd dat jullie de prijs van een "17 velg niet weten, terwijl ze (volgens mij) al gewoon in de showroom staan (die velgen).

Mis ik waar het om gaat of staan de accessoires van de nieuwe 308 gewoon al een paar weken hier:
https://services.peugeot.nl/accessoires-prijslijsten/
(dropdown selectie "Nieuwe 308").

Heb ik gisteren gebruikt om voor de nieuwe SW velgen ed op de offerte te krijgen, want velgen voor regulier of SW zullen evenveel kosten. Ga deze week de nieuwe SW bestellen met de Ligne S 16" velgen. Verder BLE, nog thuis in onderhandeling over de kleur :)

Crabro zei:
Mis ik waar het om gaat of staan de accessoires van de nieuwe 308 gewoon al een paar weken hier:

Thanks! De link ken ik maar vorige week stond de nieuwe 308 daar nog niet tussen.
Gelukkig is het nu bekend.

Vandaag is mijn auto binnen gekomen. Helaas niet helemaal compleet zoals besteld dus even kijken hoe het afloopt. :(

Crabro zei:

Heb ik gisteren gebruikt om voor de nieuwe SW velgen ed op de offerte te krijgen, want velgen voor regulier of SW zullen evenveel kosten. Ga deze week de nieuwe SW bestellen met de Ligne S 16" velgen. Verder BLE, nog thuis in onderhandeling over de kleur :)

Ik zie in de Duitse en in de Nederl. prijslijst nog geen 17" Rubis staan, maar die zullen dan ook rond de € 1000 .. 1200 per set zijn neem ik aan. Tot nog toe vind ik dat toch wel de mooiste wielen voor mijn dark blue 308: click

Ander puntje: ik vind het verschil tussen de prijzen in NL en DE voor trekhaken wel erg groot, of zie ik iets over 't hoofd?

Hans406 zei:
Crabro zei:

Ik zie in de Duitse en in de Nederl. prijslijst nog geen 17" Rubis staan, maar die zullen dan ook rond de € 1000 .. 1200 per set zijn neem ik aan. Tot nog toe vind ik dat toch wel de mooiste wielen voor mijn dark blue 308: click

Ander puntje: ik vind het verschil tussen de prijzen in NL en DE voor trekhaken wel erg groot, of zie ik iets over 't hoofd?

Ik heb de 18" saphire noir voor €999 als accessoire meebesteld. Wellicht valt de prijs voor de 17" rubis dan ook nog wat lager uit.

ENTE zei:
Vertel, wat mis je:(

Er ontbreekt een optie. Ik geef de garage/importeur graag de kans om het op te lossen, dus ga ik er nog maar even niet inhoudelijk op in.
Hoop wel dat het goed komt. Geeft nu zo'n net-niet gevoel omdat het niet het gewenste plaatje is.

Gilletti zei:
Hoop wel dat het goed komt. Geeft nu zo'n net-niet gevoel omdat het niet het gewenste plaatje is.

Zo'n "404 zónder schuifdak"-gevoel, zeker. :)

Hopen dat het opgelost wordt, want ik ben benieuwd naar de foto's.

Als je er een BMW voor terug koopt is het goed:T

Geen plaatje van de voorkant? Of zien we dan wat er mist:p

ENTE zei:

BMW heb ik al gehad. Wou ik na een half jaar al vanaf....maar zat aan een leasecontract vast. o_O

Ook de voorkant van de 308 zat erop:

Das balen. Probleem zit dus binnen. Alcantara?

Die van ons had juist iets meer.

Gilletti zei:
ENTE zei:

BMW heb ik al gehad. Wou ik na een half jaar al vanaf....maar zat aan een leasecontract vast. o_O

Ook de voorkant van de 308 zat erop:

Nice!!! Gave kleur!

Mis je de keyless entry? Zie namelijk geen chroom langs de handgrepen!

Maar verder gave auto!

Jammer van de afleveringfout, maar mooie auto. Ik heb bij Visscher ook al enkele 'mooie rooien' gezien.

WOF

Wij hebben er een mooie witte deken en een 220 V stopcontact bij gekregen.

2013-12-19153640.jpg

Terug
Bovenaan