Peugeot 308 (SW p. 26)

Mcsluis zei:
Ik had wel het gevoel dat de 1e versnelling erg kort was, maar dat heeft denk ik eerder te maken met het feit dat het maximale koppel van deze motor tussen de 3000-3500 wordt bereikt. Ik moet dus weer even leren sneller op te schakelen ;-)
Heeft alleen met de versnellingsbak te maken. En max koppel van deze motor ligt bij 1750rpm.

Zo. Ik heb de test in de AutoVisie eens doorgenomen. Niet te geloven weer, hoe dit verhaal rammelt aan alle kanten. Daar heb je toch niks aan als consument? Ik lees AV nog steeds met veel plezier, maar ik kan maar niet begrijpen waarom die autotesten zo uitgevoerd worden. Ik probeer me verre te houden van de 'Gesponsord door Pon/VAG' aantijgingen, maar als ik dat negeer moet ik dus concluderen dat die journalisten er maar een puinhoop van maken. Dat dit testverslag volslagen uit willekeur en subjectiviteit is opgebouwd. Net zo droevig wat mij betreft.

Ze kunnen maar beter helemaal stoppen met autotests, en louter nog stuurmanswegen opzoeken met allerlei onbetaalbare auto's, want dit heeft absoluut geen meerwaarde.

De "highlights" wat mij betreft (excuses voor de grote platen):

IMAG2458.jpg

Regelrechte, kwalijke nonsens. Ik heb uren doorgebracht op die achterbank van die Golf7, samen met twee -gedownsizede- volwassenen (ik was zelf de langste met mijn krappe 1 meter 80, alledrie hadden een slank postuur) en we waren an sich blij dat het paste. Maar met 'prinsheerlijk' had dat zitten niets te maken, en dat is een feit. De been- en hoofdruimte zijn uitstekend, dus met 4 volwassenen kun je er inderdaad prinsheerlijk zitten. Niet met 5 volwassen. Slechte zaak dat AV zoiets zomaar opschrijft.

496adc11-5b1f-4eba-bac5-0d46001592c4.jpg

Kortom, de 308 rijdt dus gewoon het beste van het drietal. Maar voor de verandering is dat deze keer eens niet doorslaggevend.

IMAG2465.jpg

IMAG2462.jpg

Oh, en btw, ook betere verbruikscijfers scoren dan de fabrikant opgeeft...

IMAG2464.jpg

Pfff...Zullen we dát even lekker zelf bepalen?

Harrie van Geleuken zei:
Gilletti zei:
Gisteren met veel belangstelling de vergelijkingstest van de 308, Golf en Auris gelezen in de nieuwe AutoVisie.
Kijk, dat de Golf wint daar leg ik me maar bij neer want dat is overall best een goede auto maar de Auris staat, ondanks dat de 308 over de gehele linie beter/mooier/ruimer/luxer gevonden wordt, toch op plek 2. Zou komen door de ouderwetse (benzine) aandrijflijn...

Wat kan mij dat als particulier nou schelen of een auto 14, 20 of 25% bijtelling heeft als je hem zou leasen! :| De THP is mijns inziens een fijn blok met veel koppel wat (pas) sinds 2008 op de markt is. Zo ouderwets vind ik het niet. En het door mij in mijn vorige (en 320 kilo zwaardere!) 308 gerealiseerde verbruik van 1:14 is naar mijn mening best redelijk. In de nieuwe en dus lichtere 308 verwacht ik het dus nog een tandje zuiniger.
Overigens komt er over niet al te langere termijn ook een 1.2 THP (vervanging 1.6 THP 125). Maar die zou ik ook niet overwogen hebben.

Maar goed, als ik hem zelf maar lekker vind. :D

Vind de kritiek van AV m b t de ergonmie wel wat overtrokken t o v VW !

De stoelen van de 308...heerlijk !

Zojuist de test gelezen in de Autovisie. Het ligt voor de hand dat de Golf op 1 staat, de meest uitgebalanceerde auto maar ook verreweg de duurste in aanschaf. De testwagen kost maar liefst 39.000 euro (AV zegt dan wel dat ze een aantal opties niet bespreken, maar die laten ze vervolgens wel zien en dragen uiteraard toch bij aan de beeldvorming), de Auris en 308 kosten rond de 27.500 (bij vergelijkbare uitrusting!), dat zijn toch heel andere bedragen. Appels met Peren vergelijken.

De Auris is een heel betrouwbare en goede wagen met geweldige techniek en ook erg zuinig maar niet bepaald spannend om te zien en het interieur is goed en degelijk maar oogt voor wat betreft het ontwerp nogal achterhaald en erg 'Japans'. Ik heb in beide wagens Golf/Auris gereden en vind het commentaar op de gebruikte materialen in de Auris schromelijk overdreven, bovendien is de wagen erg stil. De Peugeot heb ik alleen bij de dealer gezien en onlangs 'in het echt' op de weg, gewoon een erg mooie wagen, rustige vormgeving en met name voor wat betreft het interieur zeer fraai afgewerkt en vormgegeven. De 308 is vooral een mooi alternatief voor de Golf, ik vind het commentaar van AV wat al te kritisch. De Golf, hoe goed ook (hoewel in Autobild 'horror' verhalen hebben gestaan over de Golf VII inzake lekkages en roestvorming) vind ik persoonlijk erg saai, ik kan de wagen maar niet mooi vinden (veel minder geslaagd ontwerp dan de voorganger Golf VI). De 308 is scherp geprijsd en fraai afgewerkt, ik denk dat deze wagen (indien Peugeot de degelijkheid ook op orde heeft) een topper wordt. De Auris is altijd een veilige keuze.

Leuk verhaal mcsluis! Je moet nog wel in je huidige lease doorrijden want de E6 is er pas vanaf half april met start uitleveren. Al met al ga ik ook voor de BLE E6 want met een paar opties en de rest accessoires komt hij voor mij op slechts 158 euro. Ik heb alleen de keuze gemaakt voor 17 inch rubis ivm comfort en snelheid tov 18 inch. De bestelling is bijna de deur uit en dat is maar goed ook want anders vis ik achter het net half april.

Ik heb vanochtend ook met de 308 gereden : mooi model , motor prima , versnellingsbak iets hakerig , heerlijke stoelen en een prima overzichtelijk dashboard met een lekker klein stuurtje waar je zo aan gewend bent . Helaas een paar minpunten waardoor hij voor mij afvalt : zeer onoverzichtelijk aan de achterkant door een piepkleine achterruit en brede C stijlen en erg weinig ruimte op de achterbank- nog minder dan in de 2008 .
Auris heb ik ook al gezien maar vind ik niet mooi binnenin , Golf vooral saaiiiii.
Ik ben van plan om iets te gaan kopen in deze klasse dus bekijk alles , tot nu toe is de Suzuki SX4 nog steeds mijn favoriet maar ik ben ook van plan om de Seat Leon en Fiat Bravo nog aan de tand te voelen .

@ van de pol: "De testwagen kost maar liefst 39.000 euro..."

Dat valt me heel vaak op, vooral als een Golf of Polo getest wordt: de testwagen van VW is altijd verschrikkelijk veel duurder.
Op zich is dat prima, maar dan moet je de auto's testen zoals die aangeleverd worden: met alle opties die er op zitten maar ook de daarbij passende prijs. Logischer zou echter zijn om testauto's te nemen die ongeveer evenveel kosten, want laten we eerlijk zijn, iemand die een auto uit het C-segment zoekt, gaat niet zitten wikken en wegen tussen een van 28.000 en een van 39.000. Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat iemand 39.000 voor een Golf neerlegt (tenzij het GTi is).

@PSA Rules en @HVP

Jullie hebben beide helemaal gelijk. AV is een slap aftreksel geworden van weleer toen het nog gewoon was de auto's kritisch en uitgebreid te testen, onder het hoofdredacteurschap van wijlen Nico de Jong was Autovisie een begrip, geen vergelijking met AV van nu. Ook AW is natuurlijk bepaald niet objectief.

Grote bedrijven zoals VAG Group maken veel auto's en komen met veel nieuwe modellen op de markt, het is logisch dat de pers daar aandacht aan besteed echter ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat VAG Group nauwe banden heeft met de uitgevers Bild groep (AW behoort tot deze familie, wat gekozen format betreft) en andere uitgevers in Europa en in ruil voor miljoenen aan reclame inkomsten ook aangeeft welke producten (en met welke concurrenten) getest moeten worden, en ook wat de uitkomst moet zijn.

AW heeft de nieuwe Auris neergesabeld ten tijde van de introductie, loeiende CVT, goedkope materialen etc etc. Op een gegeven moment startte Toyota een grote bannercampagne op AW (website en magazine) om de koele ontvangst van de Auris een extra push te geven (verkopen vielen namelijk behoorlijk tegen). Terwijl Toyota een dure campagne voerde op AW gingen de heren van AW door met het afkraken van de Auris. Heel vreemd natuurlijk, (a) het is geen slechte auto, (b) je ontvangt inkomsten en je kraakt diegene die de inkomsten voor AW genereert genadeloos af. Dat kan niet!

Toyota heeft ingegrepen en er heeft een gesprek plaatsgevonden met AW, want wat schetste mijn verbazing, een paar nummers later werd er overmatig aandacht besteed aan Toyota en Lexus, en nog opmerkelijker de toon veranderde volledig. De Auris Sportwagon 'Loeide'niet meer in een vergelijkende test maar kwam er juist heel behoorlijk vanaf. DE CVT van de Lexus IS 300 H werd juist geprezen en de auto kwam er in een test met een BMW 3-serie opeens heel goed van af. Ook stonden er opeens veel positieve artikelen over Toyota in AW, heel opmerkelijk.

Opvallend allemaal, en het kan niet anders zijn dat Toyota een hartig gesprekje heeft gehad met de directie van Sanoma in Amsterdam en de marketeers van Toyota veel scherper en alerter zijn hoe over de producten wordt geschreven.

Van onafhankelijkheid was op TV met al die gesponsorde autoprogramma's al helemaal geen sprake en helaas is de autopers gevolgd (AV onderdeel van Telegraaf) en AW als onderdeel van Sanoma, helaas.

De 308, Auris en Golf zijn volledig vergelijkbare wagens, waarbij de verschillen klein zijn. De 308 heeft Franse flair en confort, de Golf is een goede allrounder en de Auris is vooral heel erg Toyota (onverslijtbaar, zuinig en geen gezeur).

Ik weet heus wel dat de Golf kwalitatief prima in elkaar steekt en de 'looks' mogen er ook zijn, maar vanwege het prijsverschil (we zijn het vergeten, maar reken het maar eens terug in guldens) vind ik de vergelijking onredelijk.

Ik heb ook de nieuwe Peugeot 308 besteld. Mede gelet op het beperkte aanbod in de lease (heb alleen de keuze uit Opel, Renault en Peugeot benzine modellen) is mijn keuze op deze auto gevallen.

Alternatieven
- Opel Astra sedan of station: relatief saai, wel lekker ruim, maar aan de prijzige kant in de bijtelling. En dan weinig extra's om het betaalbaar te houden (geen leer, 19" velgen etc).
- Renault Clio (Estate): Strak vormgegeven aan de buitenkant, echter de binnenkant vind ik echt beneden alle peil (plastic!!). De ruimte viel me ook nog tegen en ik verwacht dat je deze auto heel veel op de weg gaat zien.
- Renault Captur: in eerste instantie vond ik het wel een leuk model, bezit nu een Mini Countryman dus dat 'hoge' sprak me wel aan. Maar van binnen vind ik ook dit niets. Geen armsteun, geen lederen bekleding.
- Peugeot 2008: Op zich een leuke en betaalbare auto maar ik vind dat de auto aan snelheid mist (kan alleen de 1.2 kiezen). Nadeel is ook wel een beetje rare bochel op het dak. Verder van binnen netjes maar het gaf me niet het 'wauw' gevoel. Panorama dak wel cool

Dus uiteindelijk een Peugeot 308 gekozen. Helaas is de station versie nog niet uit want deze had zeker mijn voorkeur gehad. Voordelen van deze auto zijn (naar mijn mening): mooi ontwerp, strak van binnen. Hoogwaardige materialen, vernieuwend, prima motor, opties. Nadeel is de prijs aangezien ik een 1.6 THP 125 PK heb gekozen. Zit aan de 300 euro bijtelling + eigen bijdrage. Maar goed, wel helemaal full options, namelijk:

- Blue Lease Executive pakket
- Panorama dak
- Lederen bekleding (zwart)
- Kleur Blanc Nacré (vond ik wel mooi met het zwarte panorama dak)
- 16" Topaze velgen. Weinig keuze in een groter model helaas
- Inklapbare buitenspiegels
- Pack Visibilite
- Full-led verlichting
- Parkeersensoren voor en achter
- Skibox en dakdragers (voor de wintersport!!)

Wat heb ik niet gekozen (omwille van de kosten):
- Keyless entrance
- Achteruitrijcamera

Ben heel benieuwd, de afleverweek is de 3e week van januari (althans, er staat: afleverweek 03/2014, dus ik neem niet aan dat de auto in maart geleverd wordt :)). Heb overigens niet proefgereden, maar dat komt nog wel een keer.

Impressie:
v4ys0y.jpg

2aev5on.jpg

714 zei:
Ik heb vanochtend ook met de 308 gereden : mooi model , motor prima , versnellingsbak iets hakerig , heerlijke stoelen en een prima overzichtelijk dashboard met een lekker klein stuurtje waar je zo aan gewend bent . Helaas een paar minpunten waardoor hij voor mij afvalt : zeer onoverzichtelijk aan de achterkant door een piepkleine achterruit en brede C stijlen en erg weinig ruimte op de achterbank- nog minder dan in de 2008 .
Auris heb ik ook al gezien maar vind ik niet mooi binnenin , Golf vooral saaiiiii.
Ik ben van plan om iets te gaan kopen in deze klasse dus bekijk alles , tot nu toe is de Suzuki SX4 nog steeds mijn favoriet maar ik ben ook van plan om de Seat Leon en Fiat Bravo nog aan de tand te voelen .

vergeet de mazda3 niet

die 308 staat vaker in onze straat. net even mijn vriend laten raden welke auto in onze straat net nieuw uitgebracht is.. hij wees allemaal andere auto's aan. de 308 viel hem blijkbaar niet op. oogt ook niet echt als een nieuw model helaas

@ B-Hay

Erg mooie combinantie heb je gekozen, wit met zwart dak geeft inderdaad een mooi effect, ik zou wel gaan sparen voor de 18", staat erg goed en dan is de wagen helemaal áf', maar ook met de huidige configuratie is helemaal niets mis. Ik ben benieuwd wanneer de eerste 308's worden uitgeleverd en we de wagens op de weg gaan zien. In het 'echt 'ziet de wagen er (veel) beter uit dan op de foto's. Veel plezier ermee en vergeet niet een review te schrijven na de eerste +/- 5000 km met je nieuwe 308.

17 inch is al zat onder deze wagen en dan mede ook omdat hij dan comfortabeler rijdt. 18 inch lever je ook weer in op snelheid.

voetveeg zei:
714 zei:

vergeet de mazda3 niet

Het model van de Mazda 3 vind ik totaal uit verhouding omdat de neus veel te lang is voor het model , CX 5 vind ik wel mooi maar is voor mij buiten budget . De dealer vertelde mij dat de 308 station ook al snel zal komen , die zou een overzichtelijkere koets krijgen en meer ruimte op de achterbank - ga ik ook zeker nog bekijken want heb geen haast .

714 zei:
zeer onoverzichtelijk aan de achterkant door een piepkleine achterruit en brede C stijlen
Dit is helaas tegenwoordig bijna altijd het geval. Zicht rondom is bij veel auto's slecht tot zeer slecht geworden. Behalve die brede C stijl en kleine achterruit zijn de A en B stijl ook vaak zwaarder dan ooit, net als de hoge taillelijn. Een nieuwe auto naast een van 30 jaar geleden is wat glasoppervlak een wereld van verschil. Alleen de voorruit is hierop een uitzondering. Die is door de veranderde hellingshoek en panoramaruiten wel gegroeid. Onlangs nog in een auto uit die tijd gereden. Net of je in een glazen kas zit B)
714 zei:
Fiat Bravo nog aan de tand te voelen
Wel oud en heel incourant. Is nog maar in 1 uitvoering en motorisering leverbaar.

van de pol zei:
Heel vreemd natuurlijk, (a) het is geen slechte auto, (b) je ontvangt inkomsten en je kraakt diegene die de inkomsten voor AW genereert genadeloos af. Dat kan niet!
Dat (b) moet juist wél kunnen bij een onafhankelijk medium. Zodra je je oordeel af laat hangen van of een bedrijf toevallig ook bij je adverteert, is de onafhankelijkheid verdwenen.

Los daarvan valt me op dat de mate waarin een review in dit topic als "objectief" wordt beschouwd in hoge mate afhangt van of de 308 er goed vanaf komt of niet. Dat zou ik dan weer niet echt objectief willen noemen. ;) Dat geeft verder niet, het levert me zo nu en dan een flinke glimlach op… :D

Mcsluis zei:
Na bijna vier jaar in een probleemlease auto te hebben gereden (Astra 2010, daarvoor 207 uit 2007), mag ik gelukkig weer een andere leaseauto uitzoeken, mijn contract loopt in maart 2014 af. ....

Echt grappig, we hebben zo'n beetje dezelfde lease geschiedenis.
Hier ook van 207 '07 naar Astra '11 en nu naar de 308 :)

Mijn grootste probleem met mijn huidige Astra is de 100pk benzinemotor.. ontzettend lange versnellingen en traag..
Voor de rest vind ik het een prima wagen!

De proefrit in de 308 e-Hdi (115pk) stelde mij gelijk gerust m.b.t. het vermogen!

@bat: ik sluit me helemaal bij jou aan haha :)
Het valt me altijd op dat mensen hun aankoop willen rechtvaardigen, dan hebben ze de auto een week en hoppa een lovende review op autoweek ;)
Bij mij is de keuze (helaas) eerst financieel en daarna kijk ik wat voor mij binnen dat budget de beste auto is.
Maar dat wil lang niet altijd zeggen dat het de beste wagen is die er te koop is.

HanTheMan zei:
Mcsluis zei:
De proefrit in de 308 e-Hdi (115pk) stelde mij gelijk gerust m.b.t. het vermogen!

Prima, ik ben ook benieuwd naar de verbetering die ik 'krijg' met de E6 120pk volgend jaar tov van mijn huidige benzine 116 pk Nissan QQ. Verwacht weer dat duwtje in de rug terug...prima vooruitzichten.

714 zei:

Vreemd van de ruimte op de achterbank, ik kon met mijn 1.85m zowel voor- als achterin prima zitten in de 308.

Het model van de Mazda 3 vind ik totaal uit verhouding omdat de neus veel te lang is voor het model

denk dat ie niet veel langer is dan de 308. a-stijlen staat alleen meer naar achter. geeft een sportief rwd-look. vandaag mee gereden en die lange neus viel juist alleen maar in positieve zin in. verder reed het fantastisch (zeker een heerlijke diesel) en van binnen van prima kwaliteit. beter dan de 6 en cx5. fiat bravo is echt al gedateerd. seat leon is ook erg goeie auto maar vind ik qua uiterlijk ook al vervelen. qua interieur is de mazda3 van iets betere kwaiteit dan de leon. 308 zal dnek ik beter zijn. maar dan rij je wel in een saaie auto

voetveeg zei:
308 zal dnek ik beter zijn. maar dan rij je wel in een saaie auto

Saai is een subjectief iets, de één vind een lelijke eend je van het en een ander is alleen maar tevreden met een S AMG etc.

voetveeg zei:
Het model van de Mazda 3 vind ik totaal uit verhouding omdat de neus veel te lang is voor het model

denk dat ie niet veel langer is dan de 308. a-stijlen staat alleen meer naar achter. geeft een sportief rwd-look. vandaag mee gereden en die lange neus viel juist alleen maar in positieve zin in. verder reed het fantastisch (zeker een heerlijke diesel) en van binnen van prima kwaliteit. beter dan de 6 en cx5. fiat bravo is echt al gedateerd. seat leon is ook erg goeie auto maar vind ik qua uiterlijk ook al vervelen. qua interieur is de mazda3 van iets betere kwaiteit dan de leon. 308 zal dnek ik beter zijn. maar dan rij je wel in een saaie auto

De kwaliteit van de Mazda twijfel ik niet aan , ik vind het model gewoon niet mooi al is hij zeker niet saai zoals de Auris of Golf .
De Fiat Bravo kan dan gedateerd zijn (ben ik ook...:}) , ik vind het nog steeds een schitterend model met een complete uitrusting én een pittige motor en ook nog eens scherp geprijsd. Ik hoor trouwens ook al berichten dat ook die enorm slecht overzichtelijk is naar achteren ... ik ga gewoon zelf even passen en meten . Leon en 308 vind ik allebei heel mooi , moeilijke keuze .

@714 - Je hebt helemaal gelijk dat de Fiat Bravo nog een mooi model is. Echter met enkel een 140pk benzine van 25% bijtelling in de collectie gaat het hem voor mij nooit worden. Als ik hem snel configureer dan kom ik op 28.000 Euro met een vergelijkbaar model bij de Mazda3 en 308. Dat is met 25% bijtelling gewoon een on-economische keuze. Maar is autorijden een passie en kies je met je hart, ja dan kan je wel eens op een Fiat Bravo uitkomen. Je kunt echter dan ook naar een Lancia Delta kijken met 20% diesel.

E-One zei:
@714 - Je hebt helemaal gelijk dat de Fiat Bravo nog een mooi model is. Echter met enkel een 140pk benzine van 25% bijtelling in de collectie gaat het hem voor mij nooit worden. Als ik hem snel configureer dan kom ik op 28.000 Euro met een vergelijkbaar model bij de Mazda3 en 308. Dat is met 25% bijtelling gewoon een on-economische keuze. Maar is autorijden een passie en kies je met je hart, ja dan kan je wel eens op een Fiat Bravo uitkomen. Je kunt echter dan ook naar een Lancia Delta kijken met 20% diesel.

Voor mij ligt het iets anders , ik ben zoals het wel lijkt één van de weinigen met 100% bijtelling - moet het allemaal uit eigen zak betalen...
Dan blijken die Bravo én 308 heel wat voordeliger te zijn dan de meeste concurrenten .

714 zei:
Voor mij ligt het iets anders , ik ben zoals het wel lijkt één van de weinigen met 100% bijtelling
Wát? Jij moet elk jaar de volledige nieuwwaarde van de auto bij je inkomen optellen, daar belasting over betalen, zonder dat de auto ooit van jezelf wordt? ;)

Filmpje van een witte met 17 inch Rubis. Een Fransoos met FahrSpassssss. https://www.welt.de/motor/fahrberichte-tests/kompaktklasse/article121170067/Peugeot-308-erhoeht-nochmals-den-Fahrspass.html. Niks op aan te merken.

Nog een Duitse review van Heiko (wie kent hem niet): https://www.frankenfernsehen.tv/mediathek/video/im-test-peugeot-308/#.UoIgxOIligA

HVP zei:
Zo. Ik heb de test in de AutoVisie eens doorgenomen. Niet te geloven weer, hoe dit verhaal rammelt aan alle kanten. Daar heb je toch niks aan als consument? Ik lees AV nog steeds met veel plezier, maar ik kan maar niet begrijpen waarom die autotesten zo uitgevoerd worden. Ik probeer me verre te houden van de 'Gesponsord door Pon/VAG' aantijgingen, maar als ik dat negeer moet ik dus concluderen dat die journalisten er maar een puinhoop van maken. Dat dit testverslag volslagen uit willekeur en subjectiviteit is opgebouwd. Net zo droevig wat mij betreft.

Ze kunnen maar beter helemaal stoppen met autotests, en louter nog stuurmanswegen opzoeken met allerlei onbetaalbare auto's, want dit heeft absoluut geen meerwaarde.

De "highlights" wat mij betreft (excuses voor de grote platen):

IMAG2458.jpg

Regelrechte, kwalijke nonsens. Ik heb uren doorgebracht op die achterbank van die Golf7, samen met twee -gedownsizede- volwassenen (ik was zelf de langste met mijn krappe 1 meter 80, alledrie hadden een slank postuur) en we waren an sich blij dat het paste. Maar met 'prinsheerlijk' had dat zitten niets te maken, en dat is een feit. De been- en hoofdruimte zijn uitstekend, dus met 4 volwassenen kun je er inderdaad prinsheerlijk zitten. Niet met 5 volwassen. Slechte zaak dat AV zoiets zomaar opschrijft.

496adc11-5b1f-4eba-bac5-0d46001592c4.jpg

Kortom, de 308 rijdt dus gewoon het beste van het drietal. Maar voor de verandering is dat deze keer eens niet doorslaggevend.

IMAG2465.jpg

IMAG2462.jpg

Oh, en btw, ook betere verbruikscijfers scoren dan de fabrikant opgeeft...

IMAG2464.jpg

Pfff...Zullen we dát even lekker zelf bepalen?

Normaliter vinden we AV heel goed. Maar nu komt dat even niet goed uit... Wat een faal :O :O

Maar zo amusant!

Zo, zo. Duitsers die het rijden met een 308 positioneren tussen 'Go-Kart und Autoscooter', @E-One.

P. Klieder: kan je quoten zonder alle foto's te overnemen alsjeblieft?

E-One zei:
Filmpje van een witte met 17 inch Rubis. Een Fransoos met FahrSpassssss. https://www.welt.de/motor/fahrberichte-tests/kompaktklasse/article121170067/Peugeot-308-erhoeht-nochmals-den-Fahrspass.html. Niks op aan te merken.

Nog een Duitse review van Heiko (wie kent hem niet): https://www.frankenfernsehen.tv/mediathek/video/im-test-peugeot-308/#.UoIgxOIligA

Stuur deze links maar eens door naar die knurften bij AutoVisie. Ik hoor:

"Vorbildlich", "sieht seht gut aus", "fahrt sich comfi UND sicher", "seht gut verarbeitet", "geraumig", "gut gebrüllt Löwe"

@ Magistrat, dat kan wel maar voor deze posting waren die fotoos hard nodig...

Zooooo menselijk hè....Dan zijn de Duitsers weer veel te chauvinistisch en vervolgens moet het gevierde AV quotes overnemen van diezelfde Duitsers........

Logo-blindheid is ook menselijk (tu). De pot verwijt de ketel ook (tu)

Ik begrijp je poging tot stoken niet Klieder. Wie ben je eigenlijk? Je profiel is leeg...

In de AV test geeft men op veel fronten aan dat de 308 beter is maar in de conclusie is het opeens heel belangrijk dat er geen start-stop systeem op de benzinemotor zit.
En als je als "objectief" blad gaat roepen dat de VW van buiten absoluut de fraaiste is, tsja...

Maar zoals al eerder aangegeven, als ik me er zelf maar lekker in voel.
Ik hoef niet per se in de auto te rijden die een ander ook zou kiezen. Een afweging maken kan ik heel goed zelf.

Ik snap het ook niet. Ik zie nergens AV geroemd worden? Sowieso zou ik nooit een onderdeel van TMG roemen, maar da's een ander verhaal.

der Magistrat zei:
Ik snap het ook niet. Ik zie nergens AV geroemd worden? Sowieso zou ik nooit een onderdeel van TMG roemen, maar da's een ander verhaal.

Ik doe notabene de pics erbij en nog zie je het niet?

@ Giletti; dat jij het begrip stoken in de mond neemt, geeft al aan dat je onderliggend mijn bedoeling wel begrijpt.

P. Klieder: Het testverslag in de AV rammelt, dat is een feit. Dat is geen subjectieve waarneming, en chauvinisme of cognitieve dissonantie hebben dan ook volstrekt niets met die constatering te maken. Het interesseert mij namelijk geen hol welk merk auto wint, laat staan uit welk land het afkomstig is. Ik wil gewoon een goed onderbouwd, objectief testverslag lezen met logische conclusies. Aan alledrie die kwalificaties voldoet het artikel in de AV niet.

Hooguit zou je kunnen zeggen dat de post niet in dit topic thuishoort.

HVP zei:
P. Klieder: Het testverslag in de AV rammelt, dat is een feit. Dat is geen subjectieve waarneming, en chauvinisme of cognitieve dissonantie hebben dan ook volstrekt niets met die constatering te maken. Het interesseert mij namelijk geen hol welk merk auto wint, laat staan uit welk land het afkomstig is. Ik wil gewoon een goed onderbouwd, objectief testverslag lezen met logische conclusies. Aan alledrie die kwalificaties voldoet het artikel in de AV niet.

Je presenteert jouw interpretatie van een testverslag als zijnde feit. "Goed sturen" is zo subjectief als maar zijn kan. Maar daar ga je aan voorbij. Verder schrijven ze dat de Golf het mooist is (ook subjectief) en daar heb je moeite mee. *-)

Sinds de samenvoeging van Autovisie met Autotelegraaf (en het verlaten van de hoofdredacteur Roks) is het blad naar mijn mening behoorlijk verslechterd. Vroeger onderscheidde AV zich nog op tal van punten ten opzichte van de andere bladen, maar nu is het niet meer dan een 'AW Extra'. Sowieso zijn de autobladen niet meer wat het geweest is. Vond altijd AutoPodium erg leuk. Deze bestaat helaas niet meer.

P. Klieder zei:
HVP zei:

Je presenteert jouw interpretatie van een testverslag als zijnde feit. "Goed sturen" is zo subjectief als maar zijn kan. Maar daar ga je aan voorbij. Verder schrijven ze dat de Golf het mooist is (ook subjectief) en daar heb je moeite mee. *-)

Dus het is geen objectief verslag. Fijn dat we het met elkaar eens zijn.

Geef mij een medium waarin auto's op een louter objectieve wijze belicht worden.......

Die zijn er niet. Hebben ook nooit bestaan. Maar dat maakt ook niet uit want de lezer is ook nooit objectief. Aldus in dit draadje blijkt.

Louter objectief zal lastig zijn, maar een tijdschrift als AV beweert toch maar wat graag dat ze dat is. En zeker in dat licht is een kreet als 'De Volkswagen is van buiten absoluut de fraaiste wagen' (dankzij veel dure opties) toch bijzonder dubieus. Bovendien is het een volslagen nutteloze toevoeging. Een beoordeling tav het comfort of stuurgevoel in zo'n vergelijk is daarentegen veel minder subjectief. Hoogstens kun je dan discussiëren over hoeveel gevoel die besturing geeft, of met hoeveel gemak de auto precies over de hobbel gaat.

Maar ja, misschien ben ik wel veel te subjectief. De opmerking van AV dat er vijf volwassenen 'prinsheerlijk' in een Golf 7 kunnen zitten zou wel eens heel objectief kunnen zijn. Misschien is het dan wel mijn subjectiviteit om dan te veronderstellen dat er dan drie personen op de achterbank moeten zitten. Toen ik dat probeerde met twee andere volwassenen die kleiner en smaller dan ik (1m80, 70kg) zijn, zat ik bepaald niet prinsheerlijk. Maarja, dat is natuurlijk ook subjectief. Dus dan zal AV misschien dan toch geen leugen verkondigen...

En ja, het zal ook wel mijn subjectiviteit zijn dat ik op basis van het verhaal verwacht dat de Peugeot tenminste op plaats 2 zou eindigen. Dat ik waarneem dat de auto zeer veel complimenten vangt op aspecten die AutoVisie doorgaans belangrijk vindt. En dan doe ik nog niet eens moeilijk over het feit dat de winnende Golf, ondanks gelijke uitrusting, zo'n tienduizend euro duurder is dan die Peug, in objectief geld.

P. Klieder zei:
Geef mij een medium waarin auto's op een louter objectieve wijze belicht worden.......

Die zijn er niet. Hebben ook nooit bestaan. Maar dat maakt ook niet uit want de lezer is ook nooit objectief. Aldus in dit draadje blijkt.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Jammer is wel dat er genoeg bladen zijn die doen alsof ze objectief een auto beoordelen met (ik heb er mijn gal al vaker over gespuwd) scores toekennen aan allerlei onderdelen die niet objectief zijn.

Ik zou graag willen dat een autoblad subjectief is, maar dat ook duidelijk laat merken. Je mag best zeggen dat je de Golf veruit het mooiste vindt, maar laat dan ook zien dat dat jouw mening is.

En wat ik in dit topic al eerder schreef, wil ik graag herhalen: zet geen auto's (uit het C-segment) naast elkaar waarvan de ene 10.000 euro duurder is dan andere. Het geeft mij in ieder geval altijd erg te denken waarom Polo's en Golfs in testuitvoering altijd ettelijke duizenden euro's duurder zijn dan hun concurrenten. Laten we wel zijn: ze staan bij de meest verkochte auto's van Nederland, dus het moet niet moeilijk te zijn om een passende auto te krijgen; zeg gewoon tegen de importeur of een willekeurige VW-dealer: ik wil een Golf VII 5-deurs 1.4 TSI met een cataloguswaarde van maximaal 30.000. Klaar.

@ HVP: ik geloof gelijk dat de Golf achterin ruimer is dan de 308, op plaatjes ziet dat er wel zo uit. Daar staat tegenover dat de 308 een duidelijk ruimere kofferbak heeft. Dus zo'n groot pluspunt vind ik die ruimte op de achterbank niet voor de Golf. Wanneer zit je nou met 4, laat staan 5, volwassenen in zo'n auto? De meeste mensen die een nieuwe Golf of 308 auto rijden, rijden lease en dus vaak alleen. En het zal meestal jonge gezinnen betreffen met 1 of 2 kinderen in de leeftijd tot 14 jaar. Die kinderen hebben in de 308 meer dan genoeg ruimte, maar die extra grote bagageruimte kan voor zulke gezinnen op vakantie erg handig uitpakken, waar de Golf wellicht te krap is. Dus als je het over praktisch nut hebt, is de 308 in zo'n geval praktischer dan de Golf.

PSA-rules zei:
En wat ik in dit topic al eerder schreef, wil ik graag herhalen: zet geen auto's (uit het C-segment) naast elkaar waarvan de ene 10.000 euro duurder is dan andere. Het geeft mij in ieder geval altijd erg te denken waarom Polo's en Golfs in testuitvoering altijd ettelijke duizenden euro's duurder zijn dan hun concurrenten. Laten we wel zijn: ze staan bij de meest verkochte auto's van Nederland, dus het moet niet moeilijk te zijn om een passende auto te krijgen; zeg gewoon tegen de importeur of een willekeurige VW-dealer: ik wil een Golf VII 5-deurs 1.4 TSI met een cataloguswaarde van maximaal 30.000. Klaar.

PON maakt in dit soort gevallen feitelijk goed gebruik van de subjectieve instelling van de mens (testrijder) door een dik aangekleed apparaat neer te zetten. Je kunt het de concurrerende importeur ook verwijten dat hij dat niet doet.

@ P. Klieder: of je verwijt het het autoblad dat ze niet duidelijker zijn in de wat voor auto ze willen hebben c.q. accepteren. Ze zetten tenslotte ook geen 308 1.2 tegenover een Golf VII GTi.

@ PSA-rules: ik snap je punt maar dat zullen ze niet kunnen. Er werken mensen en die zijn nooit objectief. Bij geen enkel blad.

Er zijn uberhaupt maar weinig punten aan een auto die objectief vast te stellen zijn. Formaten, prestaties en verbruik zijn de enigen lijkt mij.

@ P. Klieder: ze hoeven ook niet objectief te zijn, maar het is m.i. zinvoller twee auto's van ~30.000 euro te vergelijken dan een van 29.000 met een van 39.000.

Wij, AW Forum gasten, staat het vrij om van auto's te vinden wat we willen.

AV en AW (etc) redacteuren test(t)en echter auto's in de hoedanigheid van journalist.
Een professionele journalist heeft zich te houden aan criteria als onafhankelijkheid, neutraliteit, redelijkheid, feitelijkheid.
Dient zich te onthouden van suggestiviteit.

Lees dan nog eens die kleutertekst van de kneuter AV 'journalist':
"Zoals ALTIJD doet de Volkswagen ook dat prima...."
"Is de Volkswagen ABSOLUUT de fraaiste wagen..."

En dan deze:
"Als het op KEIHARDE cijfers aankomt is de Golf ZONDER TWIJFEL de beste auto...."

Hoezo 'zonder twijfel'?
Wiens twijfel?
Hoezo 'absoluut de fraaiste'?
Wie vindt/vond dit?

Terug
Bovenaan