Peugeot 308 (SW p. 26)

Mooie wagen zeker met 18" dat staat toch een stuk beter, hoewel ik het design niet helemaal top vind (van de velgen!). Jammer ook dat Peugeot een beperkt kleurenpalet heeft met wat sombere kleuren, ik weet ook wel dat 90% die kleuren kiest, maar wat aansprekende kleuren was mooi geweest. De vorige 308 had een mooie felle kleur Blauw metallic, dit stond de auto erg goed, deze kleur is bij het nieuwe model komen te vervallen.

Al met al een fraaie aanwinst voor de dealers die er wel erg blij mee zullen zijn weer een modere 308 te hebben in het verkoopgamma.

Brengt me weer aan het twijfelen. Gris Artense met 18 inch (grijze inleg) of Zwart met 17 inch Rubis.

Poekoek zei:
Persoonlijk zou ik de 18 inch wielen wel met grijze inleg nemen. Uit ervaring weet ik dat het hoogglans zwarte maar erg kort mooi blijft (ivm remstof).

Maar dat is toch een kwestie van onderhoud? Mijn glanzend lichtmetaal ziet er nog net zo uit als op de eerste dag, gewoon bijhouden regelmatig.
Dat glanzende zwarte op bovenstaande foto vind ik toch gaaf staan.

Als ik ze gewassen heb zien ze er weer prima uit hoor. Door remstof is het glanzende zwart echter na een paar honderd kilometer alweer dof ;) Bij grijs valt dat minder op.

Vandaag ook even naar de showroom geweest, zeer onder de indruk, ik had van de fotos gezien toch nog wat twijfel over bepaalde belijningen dus was zeer benieuwd hoe hij in het echt op zijn wielen zou staan; heel erg mooi, ik ben verkocht.
De vergelijking met een Golf is makkelijk gemaakt, maar persoonlijk vind ik deze 308 toch een stuk vlotter en sportiever ogen dan de Golf.

Ik was alleen niet erg onder de indruk van de 18" velgen in het echt, ik vind ze te rommelig. Ik neig toch meer naar de 17" afgaand op de plaatjes.

Nou de vraag: zijn er al (real life) plaatjes in omloop met de 17" Emeraude dan wel 17" Ligne S velgen? Ik heb ze zelf nog niet kunnen vinden!

Ik zit ff op leboncoin.fr te kijken, hier staan er al aardig wat op in real life. Inderdaad geen emeraud of ligne S 17" gezien maar wel deze foto met Rubis: Leboncoin.fr
Toch wel heel mooi vind ik! Dan moeten de Topaze's maar winterwielen worden...

Nou, de offerte v/h leasecontract is goedgekeurd.
Het gaat de volgende auto worden: 308 1.6 e-HDi E6 Allure, kleur: Dark Blue, donkere bekleding, opties: Pack securité, CD-speler.
En toen was mijn budget bereikt. (ik ben allang blij dat een Allure binnen het budget valt :))

@ Hans406
Mooie configuratie. Wie had dat gedacht anno 2013. De CD-speler weer terug op de optielijst.:D

Heb de 308 vandaag nabij Rotterdam al op een trailer zien voorbij rijden. Ook dan ziet de auto er goed uit. In het echt is toch anders dan op een beursvloer.

Lancia Lover zei:
De CD-speler weer terug op de optielijst.
Alleen de intentie is anders. Waar het vroeger een luxe optie was is het nu een kwestie of je denkt dat wel zonder kunt.

Wheel Critic zei:
Lancia Lover zei:
De CD-speler weer terug op de optielijst.
Alleen de intentie is anders. Waar het vroeger een luxe optie was is het nu een kwestie of je denkt dat wel zonder kunt.
Het is vooral praktisch, ik heb nog een heel aantal CD's die ik nog niet geript heb, en dat hoeft dan nu ook nog niet...

Gisteravond was het moment daar! Bij de dealer kijken, ruiken en proeven. En ook nog een rondje gereden in een zwarte 125pk benzine.

De eerste indruk is het belangrijkste, maar als je hem dan in het echt ziet is bijv. de kont nog mooier dan op de plaatjes. Het was pikkedonker dus zwart is dan niet te zien, maar al die demo's met 16 inch topaze velgen is echt niet verkeerd, maar nog net te iel voor mij (ik kom van 18 inch). Binnen is het echt super en achterin met panoramadak kom je 2 a 3 hoofdruimte te kort. Afijn, mijn kids zullen daar geen last van hebben.

Rijden deed de 308 ook goed . Rotonde flink aansnijden, schrok de wagen niet van en weinig onderstuur met die snelheid. De 308 is net zo stil bij 60 als bij 100 km/u en harder kon ik niet wegens snelheidslimiet. De 125 pk zit behoorlijk gang in en zou ik aan kunnen raden, maar zelf stap ik straks in de 120 pk E6 diesel ergens half april. Komt goed weg. Remmen ook prima. De lichten lijken in het donker wel op xenon, maar die blauwe gloed cq rand komt vast van de LEDs.

Meteen een offerte op laten maken, maar de accessoires prijslijst was nog niet beschikbaar en ze zouden er ma of di op terugkomen en mij mailen. Ik ga dus voor 17 inch Rubis op een Noir Perla. Er stond in de showroom ook een donkerblauwe en die is ook erg mooi.

Tot later.

Auto Motor und Sport vindt zichzelf wel zo'n beetje het non-plus-ultra onder de otoblaajes / otosites

Zij testten een 308 120ps en stelden dit vast:

.....ein wunderbares ausgewogenes Fahrwerk".
Nou, je hoeft geen Germaans te kunnen om te begrijpen wat dat betekent.

De 308 stuurt ook als de beste en heeft een solide interieur

https://www.auto-motor-und-sport.de/fahrberichte/peugeot-308-125-thp-zurueck-auf-die-erfolgsspur-7721102.html

Edoch: In dat zelfde AMS wordt een trio test gepost met de Golf, 308 en Mazda 3.
De uitslag is zoals hier staat, en ik zeg, "geen wonder".

Maar de reacties van lezers lijken nogal op wat hier bij AW (en overal) ook gebeurd: Complete polemiek hoe een saaie allrounder als de Golf kan winnen van een Mazda of 308.

Vermakelijk.

Conclusie: Puike Peugeot, die 308!

(Fahrkomfort: Hier haben die Ingenieure mächtig nachgearbeitet und ein wunderbar ausgewogenes Fahrwerk entwickelt, das seine Insassen vor jeglichem Stuckern, Rumpeln oder Nachwippen verschont und den Peugeot 308 dennoch nicht zur Schaukel werden lässt. Im Gegenteil: Der mit schüchternen 16-Zoll-Eco-Reifen bestückte Peugeot 308 wirkt unerwartet sportlich, prescht neutral und präzise durch Kurven und zickt auch nicht, wenn der Fahrer auf die standfeste Bremse geht.
Peugeot 308 mit neuem Bediensystem
Nicht ganz unbeteiligt an der homogenen Abstimmung ist die direkt ansprechende Lenkung inklusive kartmäßig kleinem Lenkrad, das den Fahrspaß nochmals erhöht).

Repost van de post uit mijn leasetopic:

Vandaag met de 308 gereden. Een fijne en vooral comfortabele auto om mee te rijden. Ook lekkere stoelen die tot bovenaan je rug doorlopen, iets wat ik erg prettig vind. Verder is mij de afwerking erg meegevallen; portieren die mooi sluiten, interieur waar, zeker de bovenkant van het dashboard, mooie materialen zijn gebruikt etc.. Absoluut een goede auto. Ook het touchscreen is me heel erg mee gevallen. Ik was er wat huiverig voor dat dit niet goed (genoeg) zou werken, maar dat was nergens voor nodig; werkt prima en het heeft wel iets erg gaafs :)
Het rijden vond ik prettig. De auto is behoorlijk comfortabel. Niet een 100% rijders auto qua sportiviteit, maar een mooie balans tussen goed de bocht om kunnen en lekker en comfortabel rijden. Als ik 'm vergelijk met de V40 dan is de Volvo wat sportiever afgesteld en de 308 wat comfortabeler. Voor beide is wat te zeggen :)

(Mijn conclusie was overigens dat ik ga hopen op 14% bijtelling voor de V40 in 2014 en dat het anders een mooi aangeklede 308 Allure of BLE wordt)

Nog even een plaatje van de 308 waar we in gereden hebben:

IMAG0204_zps0a580215.jpg

@ Gilletti: ga ook zeker eens dat Gris Artense bekijken. Ik ben helemaal niet van de grijstinten, maar deze is toch wel erg mooi. Er lijkt wat paars/violet doorheen te zitten.

Net ook even langsgereden en ben aardig positief. Enigste minpunt vind ik toch dat het dashboard wel heel erg kaal is.
Dat vind ik een van de betere punten in de 508. Lekker veel knopjes die een mooi dashboard vormen.

Opvolger van de 508 gaat het in ieder geval niet worden, daar is hij achterin toch echt te klein voor.

Ik heb er net ook in gezeten, en ik vond juist, door het ontbreken van allerlei knoppen, het dash wat rust uitstralen.

Ik ben vandaag ook langs de handelaar in Leeuwen gereden.
Ik was erg positief over de auto. Uiteraard volledig subjectief: Mooi design, mooie materialen en een compleet pakket. Alleen het touchscreen heb ik nog steeds mijn bedenkingen bij.
En -wederom, want niet voor het eerst- minder positief over de dealer(s). Ik weet niet wat het met Peugeot/Citroen-dealers is, maar de sfeer en klantgerichtheid vind ik ver te zoeken. Jammer, doet de merkbeleving geen goed.

Deze auto gaan we in ieder geval vaak op de wegen zien.

https://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=239295546&asrc=st

Dit vind ik wel een mooie kleurencombi; Gris Artense met alcantara interieur. Ook de mooie 18 inch velgen er onder, dus met grijze inleg ipv zwart. Staat wat chiquer dan die met zwarte inleg vind ik.

0239295546001.jpg

Davidoff zei:
Ik ben vandaag ook langs de handelaar in Leeuwen gereden.
Ik was erg positief over de auto. Uiteraard volledig subjectief: Mooi design, mooie materialen en een compleet pakket. Alleen het touchscreen heb ik nog steeds mijn bedenkingen bij.
En -wederom, want niet voor het eerst- minder positief over de dealer(s). Ik weet niet wat het met Peugeot/Citroen-dealers is, maar de sfeer en klantgerichtheid vind ik ver te zoeken. Jammer, doet de merkbeleving geen goed.

Deze auto gaan we in ieder geval vaak op de wegen zien.

Dat is wel apart inderdaad. Bij mij werd de auto de showroom in gereden omdat ik anders in de regen moest kijken. Erg netjes en had eigenlijk niet gehoeven, maar ze vonden het een kleine moeite.
Ze hadden er pas 3, waarvan 2 om mee te rijden en 1 die al besteld was voor een klant.

Vandaag ook de auto bekeken bij de dealer hier in de omgeving.
Prachtige wagen, ik had hem al vanaf de plaatjes besteld maar heb absoluut geen spijt.
Woensdag nog even een proefritje in de Diesel maken :)

Ze hadden een grijze en een bruine kleur staan, zelf toch voor de zwarte gegaan echter vond ik dat bruin helemaal niet gek.
De topaze velgen zijn prima, ik had liever 17" gehad maar ik ben al ietsje over mijn budget en vind het zo wel mooi geweest.
Weet iemand of een trekhaak achteraf nog kan? 1400KG trekgewicht is toch niet gek voor een 14%ter.

De volgende bestelling is de deur uit:
E-hdi Blue Lease Exec.
- Perla Nera Metaallak
- Verw. voorstoelen met massagefunctie
- Zwart Leer
- Extra getinte zij en achterruit
- CD speler (eigenlijk alleen om het mooie zilveren lijstje)
- Pack Securite

Nu een half jaar geduld ;)

HanTheMan zei:
Weet iemand of een trekhaak achteraf nog kan? 1400KG trekgewicht is toch niet gek voor een 14%ter.

Trekhaak bij Peugeot is nooit af-fabriek.
Zijn gewoon van Brink of Westfalia en worden er bij de dealer onder gezet.

HanTheMan zei:
Vandaag ook de auto bekeken bij de dealer hier in de omgeving.
Prachtige wagen, ik had hem al vanaf de plaatjes besteld maar heb absoluut geen spijt.
Woensdag nog even een proefritje in de Diesel maken :)

Ze hadden een grijze en een bruine kleur staan, zelf toch voor de zwarte gegaan echter vond ik dat bruin helemaal niet gek.
De topaze velgen zijn prima, ik had liever 17" gehad maar ik ben al ietsje over mijn budget en vind het zo wel mooi geweest.

De volgende bestelling is de deur uit:
E-hdi Blue Lease Exec.
- Perla Nera Metaallak
- Verw. voorstoelen met massagefunctie
- Zwart Leer
- Extra getinte zij en achterruit
- CD speler (eigenlijk alleen om het mooie zilveren lijstje)
- Pack Securite

Nu een half jaar geduld ;)

Hoi,

Maar identiteotonbekend schreef toch al een keer:
"Voor zo ver ik weet, heb je ook dat randje als je de CD-speler niet besteld. Heb het net in het modelboek nagekeken."

Of heb je dat randje al als je Navigatie Plus hebt, want bij Duitse sites lees ik bij Opties?
"Navigationssystem Plus incl. CD Laufwerk"

Dus je kunt de 150 Optie weglaten als je alleen voor het chromen lijstje gaat.
Zit je weer net op of onder je budget.

Ik wacht nog op de accessoire prijzen voordat mijn bestelling op de stapel kan.

Donderdag heb ik ook extra gelet op het klokkengedeelte dat boven het stuur zit. Dit is anders dan ik gewend ben, maar ik moet zeggen dat het niet slechter is dan dat ik nu ervaar in mijn huidige auto. Ik zit vrij laag en onderuit en dus mis ik op mijn huidige dashboard een paar lampjes. Die mis ik niet in de 308 dus dikke pluim. Ik ben ook in de 208 gaan zitten en ja, daar is het zicht minder goed op de klokken. Ze staan in de 308 ook meer uit elkaar. Dit wilde ik nog even delen na mijn eerste ervaringen met de 308 van afgelopen donderdagavond.

Ik kon in de 308 ook makkelijker een goede zitpositie vinden en toch een goed zicht op de tellers. in de 208 was dit wat lastiger/krapper.

@E-One en @Gilletti: Inderdaad ziet er ook gewoon prima uit zonder.

Man zin in die proefrit woensdag haha (:B

Heeft iemand al ergens een 308 met 17" Rubis zien staan en ook opgelet welk merk banden er onder zit?
Onder de 16" Topaze zit GoodYear en dat vind ik eigenlijk maar niks. Schijnen ook niet echt stille banden te zijn.

Dit is toch wel heel mooi zo hoor (en zo te zien Michelin, maar ja, 't is een voorserie...):

essai-peugeot-308-2-feline-1-049_960.jpg

Gilletti zei:
Heeft iemand al ergens een 308 met 17" Rubis zien staan en ook opgelet welk merk banden er onder zit?
Onder de 16" Topaze zit GoodYear en dat vind ik eigenlijk maar niks. Schijnen ook niet echt stille banden te zijn.

Dit is toch wel heel mooi zo hoor (en zo te zien Michelin, maar ja, 't is een voorserie...):

Dat is een goeie. Ik zie het wel half april (of zelfs later als de bestellingen zich opstapelen :-( )

Dit is wel een mooi plaatje van de velgen ansich.

Ik zou voor een bordeauxrode 308 gaan. Staat altijd erg goed op een Peugeot. Op een Franse auto überhaupt. Zou het door de naam komen? :D

De accessoires PRIJZENLIJST al beschikbaar?

oude 308 lijkt mij: https://www.peugeot.nl/topic_id=2750/

E-One zei:
De accessoires PRIJZENLIJST al beschikbaar?

oude 308 lijkt mij: https://www.peugeot.nl/topic_id=2750/

Zou 24/10 moeten zijn. A.s. donderdag dus.

Gisteravond zat ik me opeens te bedenken waarom een upgrade van 16 naar 17 inch eigenlijk bijna 1000 euro moet kosten.
Dat is wel een enorm forse meerprijs.
Als je straks als accessoire ook losse velgen voor dat bedrag kan krijgen heb je in principe een setje banden gratis als je af-fabriek 16" bestelt.

Gilletti zei:
Gisteravond zat ik me opeens te bedenken waarom een upgrade van 16 naar 17 inch eigenlijk bijna 1000 euro moet kosten.

Ik denk dat dat met CO2 uitstoot te maken heeft, waardoor er meer BPM bij komt, achteraf lijkt me inderdaad voordeliger.

Daarom ga ik ook voor de BLE en dan achteraf als accessoire de 17 inch Rubis. In mijn geval heb ik dan geen hinder van extra meerprijs en dus bijtelling. Wel in het leasebedrag maar daar is mijn norm hoog genoeg voor. Iedereen verschillend. Ook prive zou ik dus voor fabrieksaf de 16 inch Topaze kiezen ivm extra setje.

Afgelopen week ook wezen kijken bij deze auto en zowel positief als negatief verrast.
De auto zelf rijdt erg goed en prijstechnisch is er zeker met alle opties niks op aan te merken.

Het uiterlijk daarintegen is toch wel heel erg saai. Aan de buitenkant staat er weliswaar peugeot op maar er had net zo goed kia, audi, hyundai of wat dan ook op kunnen staan.

Aan de binnenkant is de klokkenwinkel best mooi en het multimedia scherm ook, maar onder het scherm en de gehele passagierszijde is toch vooral 1 bonk met zwart plastic. Waar de vorige 308 en de huidige 208/508 prachtige interieurs hebben was ik er al na 2 minuten op uitgekeken.
Ook het ontbreken van "gewone" knoppen voor de verwarming lijkt mij alleen maar onhandig.
Ik vraag me daarnaast ook af hoe het werkt in het donker met zo een lichtgevend scherm.

Gilletti zei:
Bij DEZE 308 is het randje zonder CD speler goed te zien.

Bij die valt me ook de kinderstoel-aansluitingen op (tja, dat zie ik dan weer B)).
Zal wel met de nieuwe ‘i-Size’-norm te maken hebben, maar mooi is anders. En de top-theter aansluiting lijkt niet aan de achterbank te zitten, maar op de bagagevloer. Of dat nou zo handig is met beladen?

Aha, dank. Ook iets met kinderzitjes dus. Boeiuh. :T

Gisteren bij de dealer in Utrecht exemplaren in Noir Obsidien en Gris Moka gezien.
Die laatste is een erg mooie kleur maar ging wel meteen helemaal op in de overige grijze en zwarte auto's die buiten op de parkeerplaats stonden.
Waar is de tijd van Cuivre Goa, Rouge Salamanque, Pourpre, Vert Sherwood en Jaune Persepolis...

Ik heb net in Breda de Noir Obsidien gezien met een zeer licht stoffen interieur, bijna wit. Lijkt met wel kwetsbaar, ik zou die kleur interieur wel kiezen, maar dan in alcantara of leer.

Alcantara is er enkel in het zwart, je kunt enkel stof en leer in lichtgrijs krijgen.

speedtouch zei:
Gilletti zei:

Ik denk dat dat met CO2 uitstoot te maken heeft, waardoor er meer BPM bij komt, achteraf lijkt me inderdaad voordeliger.
Meerprijs € 950 waarvan € 625 belasting dus werkelijke meerprijs € 325. Bij de diesel is het nog meer.
Wordt trouwens tijd dat er een BPM naheffing komt op aftermarket velgen. Wel zo eerlijk :)

Vandaag de proefrit gemaakt in de 115pk Diesel.
Hopelijk is die representatief voor de eHdi E6

Wat bulletpoints :)

Pluspunten:
+ Rijdt echt lekker met zo'n klein stuurtje.
+ Touchscreen werkt beter dan verwacht, geen problemen met instellen en navigeren.
+ Stoelen zitten goed, hopelijk leer nog beter!
+ Panoramadak is echt schitterend
+ Adap. CC werkt ook mooi! 2sec afstand houden en de auto versnelt en vertaagd zelf
+ De auto zelf is echt een mooie verschijning

Minpunten
- Kleine mee en ruimte achterin is vrij beperkt (maxicosi kon ik het beste achter de passagierstoel zetten)
- Sommige stukjes plastic bijv. bij de boxen had mooier gekund (helaas kan denon niet besteld worden op de 14%)
- Auto oogt kleiner dan mijn huidige (Astra 2011)

Al met al toch blij dat ik voor deze ipv de Toyota Auris ben gegaan (2de keus)

HanTheMan zei:
helaas kan denon niet besteld worden op de 14%

Ik zie bij de 20% BLE uitvoering de Denon ook niet als optie terug komen. Is bij iemand bekend of hij bij die uitvoering wel besteld kan worden?

Vandaag naar Nijmegen met mijn 306 GTi om daarmee aanwezig te zijn bij de introductie. Komt m'n GTi ook weer een keer in de showroom te staan :)

Alias81 zei:
HanTheMan zei:
helaas kan denon niet besteld worden op de 14%

Ik zie bij de 20% BLE uitvoering de Denon ook niet als optie terug komen. Is bij iemand bekend of hij bij die uitvoering wel besteld kan worden?

Op de BLE uitvoering kan inderdaad geen Denon besteld worden, maar op de Allure wel. De Allure is ook gewoon met 14% bijtelling te krijgen.

Terug
Bovenaan