Peugeot 308 (SW p. 26)

Die foto is genomen door iemand op de achterbank. De positie van de camera zal wel ter hoogte van de hoofdsteun geweest zijn.
Ik vind t een mooi dashboard. Vind het kudos waard dat Peugeot van het geijkte af durft te stappen. :)

https://www.7pm-auto.fr/wp-content/uploads/2013/07/CP_nouvelle_308-15072013_FR.pdf

De 15de gaat in FR de 308 in de verkoop.
Neem aan dat ie de 16de in de top 10 staat en de 17de op #1! :D

Meer realistisch: Benieuwd welke AWers hem deze vakantie op de weg gaan zien.

Toen ik de prijslijst bekeek dacht ik nog; 'wat jammer dat Peugeot geen kleiner turboblok dan de 155 THP aanbied', maar vervolgens kijk ik goed zie ik ook 1.6 THP 125 staan! Dat lijkt me een veel competitievere motor dan de 1.6 VTi. Wel frappant dat er geen 2.0 HDi is, maar die komt misschien later nog.

[size=x-large]Peugeot hangt prijskaartjes aan 308[/size]

We wisten al hoe de opvolger van de 308, die ook gewoon weer 308 gaat heten, eruit komt te zien. Wat-ie moet gaan kosten was nog onbekend, maar daar komt nu verandering in.

Om maar met de deur in huis te vallen: de nieuwe Peugeot 308 mag mee vanaf 18.900 euro. Voor dat geld rijd je een 82 pk sterke 1.2 VTi-versie in Acces-trim. Maar er zit natuurlijk nog veel meer in het Peugeot-vat, waaronder een stel bijtellingsvriendelijke versies.

Peugeot heeft het Blue Lease-programma uiteraard doorgevoerd naar de 308. Met dit pakket wordt de C-segmenter voorzien van een touchscreen met navigatiefunctie, Peugeot Connect SOS, elektrische ramen rondom, airco en een bandenspanningscontrolesysteem. De 1.2 VTi als Blue Lease-knaller is te bestellen vanaf 18.995 euro. Dit exemplaar valt in de 20% bijtellingscategorie. Volgend jaar worden 14 procent versies geleverd, daarvan start de prijslijst bij 22.550 euro. Wel kunnen ze per direct besteld worden.

Om de komst van de 308 te vieren heeft Peugeot de Première in het leven geroepen. Deze speciale uitvoering is te bestellen in combinatie met de 1.6 THP benzinemotoren van 125 en 155 pk. Ook de 1.6 e-HDI dieselmotor met 115 pk valt als Première uit te rusten. Het introductiemodel staat vanaf 26.450 euro in de showroom.

Op 10 september kunnen we de 308 op de IAA in Frankfurt in levenden lijve bewonderen. Vanaf 24 oktober staat-ie in de Nederlandse showrooms.

Voor het gemak hebben we alle motoriseringen en uitrustingsniveaus even overzichtelijk onder elkaar gezet:

Benzine Prijs (euro) Bijtelling

Access 1.2 VTi 82 pk 18.900,- 20%

Active 1.2 VTi 82 pk 20.900,- 20%

Allure 1.6 THP 125 pk 25.350,- 25%

Première 1.6 THP 125 pk 26.450,- 25%

Diesel

Acces 1.6 HDi 92 pk 21.500,- 20%

Active 1.6 HDi 92 pk 23.500,- 20%

Allure 1.6 HDi 92 pk 25.150,- 20%

Première 1.6 e-HDi 115 pk 27.250,- 20%

Acces (Euro 6)1.6 e-HDi 120 pk 23.050,- 14% (2014)

Active (Euro 6) 1.6 e-HDi 120 pk 25.050,- 14% (2014)

Allure (Euro 6) 1.6 e-HDi 120 pk 26.850,- 14% (2014)

Blue Lease

B. Lease 1.2 VTi 82 pk 18.995,- 20%

B. Lease Executive 1.6 THP 125 23.950,- 25%

B. Lease 1.6 HDi 92 pk 21.250,- 20%

B. Lease Executive 1.6 HDi 92 23.375,- 20%

B. Lease (Euro 6) 1.6 e-HDi 120 22.550,- 14% (2014)

B. Lease Executive (Euro 6) 1.6 e-HDi 24.850,- 14% (2014)
https://www.autoweek.nl/nieuws/24078/peugeot-hangt-prijskaartjes-aan-308

Een franstalige brochure met uitrustingen:
https://www.peugeot.fr/media/deliacms/media//91/9197-7a3ad6.pdf

Een 308 configureren:
https://configurer.peugeot.fr/configurer/nouvelle-308/5-portes/

Die Franse specs zijn helaas wat vertekenend voor de Nederlandse uitvoeringen.
Zo te zien leverbaar met voor deze klasse nog niet bij alle merken gebruikelijke opties als dodehoek verklikker, parkeercamera en afstandsradar en ook een goede indicatie van de kleurcombinaties.

Helaas heb ik de uitrusting van de NL uitvoeringen nog nergens kunnen vinden.
Ben ook benieuwd hoe Rich Oak en Dark Blue er in het echt uitzien.

Mooie auto, ik had wel gehoopt op een automaat bij de diesels, vooralsnog niet.

New-Peugeot-308-5%25255B5%25255D.jpg

New-Peugeot-308-4%25255B6%25255D.jpg

New-Peugeot-308-3%25255B5%25255D.jpg

New-Peugeot-308-1%25255B5%25255D.jpg

New-Peugeot-308-2%25255B5%25255D.jpg

Nog geen 25.000 euro voor een Lease Executive met 14%. Is dat de 115 pk diesel?

Poekoek zei:
Nog geen 25.000 euro voor een Lease Executive met 14%. Is dat de 115 pk diesel?

B. Lease Executive (Euro 6) 1.6 e-HDi 24.850,- 14% (2014)
Euro6 is de 120pk variant.

Niet zulke mooie wielen trouwens.
Alleen de 16" Quartz vind ik wel aardig. Als het echt moet de 16" Topaze ook nog wel, alleen jammer dat ze two-tone zijn.
Die scheve 17 en 18-inchers zijn echt lelijk.

Goh, nog geen 25k voor -praktisch- het hoogste uitrustingsniveau icm de krachtigste motorisering én het laagste bijtellingspercentage. Da's helemaal geen slecht verhaal van onze Peugeot-vrienden! En ik vind die tweekleurige velgen wel gaaf eigenlijk. Een rode BLE e-hdi met "Rubis"-velgen zou ik denk ik best onder mijn achterste wielen hebben.

edit: Is de 120 pk e-hdi met 14% handgeschakeld, of krijgt die de robotbak? Dat zou voor mij nl wel een bezwaar zijn.

@ giletti.

Ik vindt het wel aardige velgen, maar de lincancaburs van de huidige 308 GTi vindt ik wel stukken mooier.
Zo vindt ik de pitlane's van de 207 RC ook mooier als de huidige 208 GTi wielen.

En 1165 kg ledig voor de 1.6 THP vindt ik ook heel erg netjes, is maar 30 kg zwaarder dan de 208 GTi.

Hij is een stuk lichter dan de huidige 308: 308 1.6 THP (I) weegt 1290kg, 308 1.6 THP (II) 1165. (tu) (tu)

Minimaal lichter dan de Golf, maar dat mag geen naam hebben. Wederom opvallend voor mij is de inhoud van de kofferbak, daarmee scoort de 308 echt goed. (tu)

De 14% procents uitvoering is handgeschakeld (6 bak). Begin 2014 komt de 1.2 THP met 110 / 130 PK, automaten volgen nog... Bleu eHDI met 150 pk en 20% bijtelling staat ook nog op de stapel.

Valt me heel erg tegen dat Peugeot geen licht (beige) interieur aanbied. Dat hoort mijn inziens in een Franse auto. Als ik een grauw, grijs en donker binnenste wil, koop ik wel iets uit Duitsland. Renault biedt dit ook op de Clio niet meer aan. Heel erg jammer.

Lancia Lover zei:
Valt me heel erg tegen dat Peugeot geen licht (beige) interieur aanbied. Dat hoort mijn inziens in een Franse auto. Als ik een grauw, grijs en donker binnenste wil, koop ik wel iets uit Duitsland. Renault biedt dit ook op de Clio niet meer aan. Heel erg jammer.

308gris.jpg

[size=x-large]?[/size]

Met een 1.2THP met zesbak voor +- €25.000,- in een fatsoenlijke uitvoering is dit best een kanshebber. Is er bekend of Peugeot de beruchte vijfbak aan de 1.2THP gaat koppelen of de veel beter schakkelende zesbak?

Volgens de configurator is de 125pk THP met een zesbak.

Op Allure trouwens ook mooi alcantara leverbaar zie ik. (tu)

HVP zei:
Lancia Lover zei:
Valt me heel erg tegen dat Peugeot geen licht [size=x-large](beige)[/size] interieur aanbied. Dat hoort mijn inziens in een Franse auto. Als ik een grauw, grijs en donker binnenste wil, koop ik wel iets uit Duitsland. Renault biedt dit ook op de Clio niet meer aan. Heel erg jammer.

308gris.jpg

[size=x-large]?[/size]

JP2010 zei:

Iets in me zegt dat de lijnen, zeker bij dit basismodel, niet echt kloppen. Gelukkig zullen we deze uitvoering niet al te vaak gaan zien (hoop ik dan). Ben eigenlijk wel benieuwd of de 308 überhaupt een succes zal worden, zeker in Nederland..........

Mmm, zo op de foto's hierboven afgaande hoeft dat touchscreen van mij niet niet per sé. Ik vind die knoppen wel heel netjes zo.
De rest van de auto is wel erg suf in die kleur en uitvoering.

@Joel D:

Wat probeer je te zeggen? Ik heb dat woordje 'beige' gezien hoor. En dat het tussen haakjes staat. Heb jij dat ook gezien? Ik krijg de indruk van wel; goedzo. Dus. Lancia Lover wil een licht interieur, Lancia Lover krijgt een licht interieur.

Hm, op deze laatste foto's is de derrière nu niet echt heel bekoorlijk. Een beetje plomp, wat Golf-achtig. Hopelijk doet hij in de praktijk lichtvoetiger aan.

Geslaagde auto, hopelijk gaan we hem veel zien. Neus is wat anoniem, ik snap niet dat Peugeot de leeuw niet prominent in de grille heeft geplaatst.

Grijs vind ik geen licht interieur. Ik bedoelde dus inderdaad een beige interieur. Vandaar ook dat ik "Als ik een grauw, grijs en donker binnenste wil, koop ik wel iets uit Duitsland" schreef. Misschien had ik 'licht/beige' moeten typen of 'licht (dus beige)'.
Grijs zie je vaak in een Mercedes en ook Audi en BMW bieden het aan. Verschrikkelijk. Ook in een Peugeot vind ik het niet mooi.

Dit wil ik zien:

Peugeot_308_501.jpg

of

110207-Peugeot-308-dashboard-630x371.jpg

en als het donker(der) moet zijn dit:

peugeot_308_cc_18.jpg

En als ik toch aan het zeiken ben, mag Peugeot ook weer wat hout(accenten) op de optielijst zetten. Maar voor de rest vind ik 't nog steeds een mooie auto hoor.:D

@ rzasa
Geslaagde auto, hopelijk gaan we hem veel zien. Neus is wat anoniem, ik snap niet dat Peugeot de leeuw niet prominent in de grille heeft geplaatst.
Eens. De 'leeuw in een badkuip' die Peugeot vanaf de 06 serie gebruikte in de grille had 'm wat minder anoniem gemaakt van voren.

Lancia Lover zei:
Grijs vind ik geen licht interieur. Ik bedoelde dus inderdaad een beige interieur. Vandaar ook dat ik "Als ik een grauw, grijs en donker binnenste wil, koop ik wel iets uit Duitsland" schreef. Misschien had ik 'licht/beige' moeten typen of 'licht (dus beige)'. Grijs zie je vaak in een Mercedes en ook Audi en BMW bieden het aan. Verschrikkelijk. Ook in een Peugeot vind ik het niet mooi.

Je bedoelt dus, dat je het niet mooi vindt. Lichtgrijs is een lichte kleur, dus licht is het wel degelijk. :p

De kleur in de voorbeelden die jij aanhaalt zijn trouwens bijna net zo grijs als wat ik postte. Dit noem ik beige:

9162.jpg

Klopt. Volgens mij noemt Peugeot dit ook 'Crege' of iets dergelijks. Dit beige van Peugeot vind ik mooi dan:

298491.jpg

Ik denk dat m'n punt nu wel duidelijk is:T

Overigens, iemand een idee waarom wij de 1.6 THP 155 niet krijgen?

hopelijk gaan we hem veel zien

waarom? als je er zelf een wilt dan rij je niet bepaald een exclusieve auto en verder is hij ontzettend anoniem, afgezien van het feit dat je hem misschien wel geslaagd vind.

HVP zei:
@Joel D:

Wat probeer je te zeggen? Ik heb dat woordje 'beige' gezien hoor. En dat het tussen haakjes staat. Heb jij dat ook gezien? Ik krijg de indruk van wel; goedzo. Dus. Lancia Lover wil een licht interieur, Lancia Lover krijgt een licht interieur.

Ja, en later in de zin staat er "niet (...) grijs". Dus wat concludeer je daaruit? Juist dat LL beige bedoelt.

Het is dus eigenlijk een wedstrijdje wie Lancia Luvvah het beste begrijpt?

Afijn. Het mocht dus niet 'grauw, grijs en donker' zijn, en/maar dat is dit dus kennelijk wel:

308gris.jpg

Maar dit is dus daarentegen kennelijk niet 'grauw grijs en donker':

110207-Peugeot-308-dashboard-630x371.jpg

Volgens mijn vriendin ben ik enigzins kleurendoof maar voor twee identieke kleuren zou dat niet uit moeten maken, en ik vind bovenstaande pica's toch behoorlijk op elkaar lijken.

Dus, volgens mij zat ik er toch behoorlijk dicht in de buurt. Ik win! :-D

@voetveeg:

Dat is erg vriendelijk van je maar nergens voor nodig hoor. Ik ben prima in staat om kledingstukken te combineren op kleur, en het onderscheiden van rood en groen gaat prima dus ik kan haar ook nog betrekkelijk veilig chauffeuren ;)

En als dat het ergste is...

Lancia Lover zei:
Maakte Peugeot zich ook maar zo druk om mij, dan had ik nu m'n beige interieur gehad!:D

:-D

Ik vind het ook jammer hoor, dat je in de lagere segmenten vaak weinig keus hebt in interieurkleuren. Bij de auto's die ik tot dusver heb mogen bestellen was de mogelijkheid om een licht interieur te krijgen altijd een van de doorslaggevende factoren. Als het interieur deels in een lichte kleur is uitgevoerd voelt de auto veel chiquer en ruimer aan, vind ik.

Terug
Bovenaan