Peugeot 308 (SW p. 26)

Rob076 zei:
Je ziet dit segment sowieso een beetje leeglopen (naar het B-segment en diens SUV's) en de meesten gaan in Nederland voor de Golf, A3, Octavia of wat dan ook.
Ik hoef maar naar de verkoopcijfers van bv April 2013 te kijken om te zien dat er geen sprake is van leeglopen. Daarnaast deed de 307 het in het verleden enorm goed, ik zie niet in waarom Peugeot die cijfers weer weet te behalen, als het haar werk goed heeft gedaan. En op basis van de foto's kan ik voor mezelf al een conclusie trekken dat de nieuwe 308 in ieder geval de vorige 308 ver voorbij steekt als het om uiterlijk gaat. Hebben ze dan ook nog een paar schone motoren, dan kan het heel goed dezelfde kant op gaan als met de Megane. Een verkooptopper dus.

JP2010 zei:
Rob076 zei:
Je ziet dit segment sowieso een beetje leeglopen (naar het B-segment en diens SUV's) en de meesten gaan in Nederland voor de Golf, A3, Octavia of wat dan ook.
Ik hoef maar naar de verkoopcijfers van bv April 2013 te kijken om te zien dat er geen sprake is van leeglopen. Daarnaast deed de 307 het in het verleden enorm goed, ik zie niet in waarom Peugeot die cijfers weer weet te behalen, als het haar werk goed heeft gedaan. En op basis van de foto's kan ik voor mezelf al een conclusie trekken dat de nieuwe 308 in ieder geval de vorige 308 ver voorbij steekt als het om uiterlijk gaat. Hebben ze dan ook nog een paar schone motoren, dan kan het heel goed dezelfde kant op gaan als met de Megane. Een verkooptopper dus.

Toch heeft Rob076 wel een punt. Door crisis en milieumaatregelen is er sprake van zware 'downsizing'. Het D segment is al helemaal leeggelopen, behalve de 'premiummerken'. Het C segment staat ook onder druk. De particuliere markt speelt zich al helemaal af in het A- en B segment, op een paar rijke bejaarde babyboomers na die bv een Peugeot 3008 kopen ;-) . In de zakelijke markt blijft het C segment nog steeds overeind, maar vooral door de 14% versies. De Golf 7 doet het tot nu heel aardig zonder 14 %, maar nu is ie nog nieuw. Alle andere niet 14% C segmenters doen het maar heel mager (Astra, citroen c4, Bravo, Auris).
14% voor de nieuwe Peu 308 is dan ook een must. Meer concurrentie zal de prijs onder druk gaan zetten. Nu is de netto prijs hoog ivm weinig bpm en weinig concurrentie. Ik durf te wedden dat de prijs van de Megane met de komst van Octavia, Golf en straks 308 14% omlaag gaat. En dan denk aan vanafprijzen van 20-22 k. Er zit nu heel veel marge op.

JP2010 zei:
Rob076 zei:

Cijfers van RAI: In 2009 was 22,7% een C-segmenter, en in 2011 was dit nog maar 17,8%. Jij noemt dit geen leegloop? En for your information, we leven in het heden, niet in het verleden. Helaas voor Peugeot. De markt ziet er op dit moment totaal anders uit dan in 2003. De enige reden waarom de Megane een verkooptopper was, was die 14% bijtelling. Het was de enige 'normale' C-segmenter die dat had. En met een dergelijk monopolie kan bijna ieder model succes hebben. Dat verkoopsucces was dan ook vooral een impuls en geen structureel succes.

Rob076 zei:
Cijfers van RAI: In 2009 was 22,7% een C-segmenter, en in 2011 was dit nog maar 17,8%. Jij noemt dit geen leegloop? En for your information, we leven in het heden, niet in het verleden. Helaas voor Peugeot.
De markt ziet er op dit moment totaal anders uit dan in 2003. De enige reden waarom de Megane een verkooptopper was, was die 14% bijtelling.
Het was de enige 'normale' C-segmenter die dat had. En met een dergelijk monopolie kan bijna ieder model succes hebben. Dat verkoopsucces was dan ook vooral een impuls en geen structureel succes.

Denk dat je iets te kort door de bocht bent, maar we gaan het meemaken! :)

Een vermindering van nieuw aangeschafte auto's is niet zo gek in deze crisis, eigenlijk is GB de enige uitzondering in Europa. Dus je kan, denk ik, niet zo hard stellen of het C-segment afneemt of niet. Wellicht dat er weer een groei komt tegelijk met een economische groei.
Kijk naar de V.S., toen de brandstofprijzen ergens in 2008 enorm hoog waren zakten de verkopen van 'slurpers' ook in, nu floreren die (F150 e.d.) meer dan ooit.

Het is denk ik wel gunstig voor de 308 dat hij eind 2013 / begin 2014 op de markt komt. 2013 wordt een dramatisch jaar voor de verkopen. Dat heeft onder meer te maken dat in 2009 de verkoop aantallen buitengewoon laag waren. Er zijn dus in 2013 weinig leaseauto's aan vervanging toe. In 2010 zijn 110.000 auto's meer verkocht als in 2009. Die zijn in 2014 aan vervanging toe. Als je dan een van de nieuwste auto's in het segment hebt met daarbij een lage CO2 uitstoot heb je gewoon goede kansen.

MarcoZE zei:
Het is denk ik wel gunstig voor de 308 dat hij eind 2013 / begin 2014 op de markt komt. 2013 wordt een dramatisch jaar voor de verkopen. Dat heeft onder meer te maken dat in 2009 de verkoop aantallen buitengewoon laag waren. Er zijn dus in 2013 weinig leaseauto's aan vervanging toe. In 2010 zijn 110.000 auto's meer verkocht als in 2009. Die zijn in 2014 aan vervanging toe. Als je dan een van de nieuwste auto's in het segment hebt met daarbij een lage CO2 uitstoot heb je gewoon goede kansen.

Daar ben ik het wel mee eens. Vooral als ze in staat zijn om aan de bijtellingsregels van 2014 te voldoen voor een 14% versie, zowel voor hatchback als station. Ik ben zelf ook eind van dit jaar, begin volgend jaar, aan een nieuwe leasebak toe en heb de 308 II nu bovenaan staan in mijn lijstje.

Eindelijk van mijn pruts Megane af :P

der Magistrat zei:
Een vermindering van nieuw aangeschafte auto's is niet zo gek in deze crisis, eigenlijk is GB de enige uitzondering in Europa. Dus je kan, denk ik, niet zo hard stellen of het C-segment afneemt of niet. Wellicht dat er weer een groei komt tegelijk met een economische groei.
Kijk naar de V.S., toen de brandstofprijzen ergens in 2008 enorm hoog waren zakten de verkopen van 'slurpers' ook in, nu floreren die (F150 e.d.) meer dan ooit.

De cijfers die ik gaf waren het percentage per segment van het totaal. Dus ik zou niet weten waarom je dat dan niet kan stellen. Er is een algehele daling te zien in dat segment, al jaren. Dat komt door verschuivingen en versplinteringen van de segmenten. Mini-SUV's, midi-MPV's, CC's, luxe B-segmenters.... Tsja, daar zitten veel oud-C-segmentrijders.

Je hebt gelijk rob, maar die daling is geheel te wijten aan de crisis en de brandstofprijzen.
Mensen kopen kleiner en zuiniger.
Misschien als de Economie weer echt gaat aantrekken gaan mensen ook weer een klasse groter kopen.
Die B segment SUV vindt ikzelf geen alternatief voor een C segmenter.
In de huige 308 van mijn ouders zit ik veel ruimer dan in een mokka, 2008 of juke achterin.

Laat maar komen die nieuwe 308! (tu)
Dashboard moet ik even aan wennen nog maar als de kwaliteitsbeleving echt zo goed is als men belooft dan zou dat goed nieuws zijn.
Ben ook benieuwd naar het kleurenpalet. Hopelijk niet zo deprimerend saai als bij de 508...

Grappig om te zien dat het drukke design van de vorige 385 door sommigen goedgekeurd wordt en dat er tegelijkertijd door diezelfde dit versoberde, haast verduitste design met hetzelfde gemak de toets der kritiek kan doorstaan. Sterker, een sneer naar het voorbeeld qua soberheid (Golf....) wordt er nog uitgeperst :}. Nog sterker er wordt gereuteld over kwaliteitsbeleving wat doorgaans hier onderwerp van spot is. Tja niets is zo veranderlijk als een mens...

OT: wow 5 wielbouten!!!!!!

Ondanks dat ik geen woord snap van wat je uitbrabbelt, heb ik ook niet het gevoel dat je iets zinnigs bijdraagt. Bovendien vraag ik me ernstig af wat een '385' is...

Rob076 zei:
Ondanks dat ik geen woord snap van wat je uitbrabbelt, heb ik ook niet het gevoel dat je iets zinnigs bijdraagt. Bovendien vraag ik me ernstig af wat een '385' is...

En 5 wielbouten? Is dat bijzonder (terwijl hij de oprit checkt)?

Rob076 zei:
der Magistrat zei:

De cijfers die ik gaf waren het percentage per segment van het totaal. Dus ik zou niet weten waarom je dat dan niet kan stellen. Er is een algehele daling te zien in dat segment, al jaren. Dat komt door verschuivingen en versplinteringen van de segmenten. Mini-SUV's, midi-MPV's, CC's, luxe B-segmenters.... Tsja, daar zitten veel oud-C-segmentrijders.
Ja, ik vind t allemaal wel ontzettend interessant de termen als verschuivingen en versplinteringen die je noemt, maar ales wat je zegt neemt niet weg dat ook binnen dit segment 3 modellen in een top 3 staan. Kijk, zou Peugeot nou het enige merk zijn waarbij het percentage afzet zakt, dan zou Peugeot zich inderdaad eens flink achter de oren moeten krabben (alhoewel ik van mening denk dat dat reeds een gepasseerd station is met hier het resultaat, de nieuwe 308). Maar het is dus niet zo dat Peugeot het enige merk is waarbij het percentage afzet zakt, nee, dat zie je over het hele segment.
Blijft dus over dat het merk met het beste pakket wint. Ik zie Peugeot hier een ijzersterk pakket neerzetten. Dus ook al zou men en masse kiezen voor de suvs, mpvs etc, dan nog vind er nog steeds een strijd plaats binnen dit segment en ik zie niet in waarom Peugeot de geschiedenis (307) niet zou kunnen laten herhalen.

JP2010 zei:
Blijft dus over dat het merk met het beste pakket wint. Ik zie Peugeot hier een ijzersterk pakket neerzetten. Dus ook al zou men en masse kiezen voor de suvs, mpvs etc, dan nog vind er nog steeds een strijd plaats binnen dit segment en ik zie niet in waarom Peugeot de geschiedenis (307) niet zou kunnen laten herhalen.

Mee eens! En zolang de crisis nog duurt wordt de uitvoering met CO2 < 85 een absolute must om nog een tijd aan de 14% bijtelling te voldoen.
Daarbij opgeteld de royale ruimte van de koffer. Ik zeg: Let the c-segment battle begin! (:P)

RWF zei:
En 5 wielbouten? Is dat bijzonder (terwijl hij de oprit checkt)?

De huidige heeft zo te zien wielnaven met 4 gaten. Dat is wel vrij apart, de meeste C-segmenters (en hoger) hebben vijfgaats wielnaven. Viergaats zie je meestal op de kleinere modellen (B en A-segment dus). Lijkt niet erg boeiend misschien, maar door die viergats naven past er dus maar een beperkt aantal verschillende velgen op de 308. Zelf zou ik overigens prima met onderstaande exemplaren kunnen leven.

15613.jpg

Over het volume dat Peugeot voorziet voor de 308: Dat is 170.000.
In Europa. Dat is de minder dan de helft die de 307 (> 50% was SW!) in zijn beste jaar scoorde.

Toch is 170.000 niet verkeerd.

* het is slechts een begin, een prognose.
** alle succesvolle Peu's overtroffen PSA's eigen forecast - ieder jaar ging de productie omhoog.
*** rendement / marge per model zal hoger liggen door o.m. het nwe platform.

De 308 I zat meen ik op 230.000 in zijn beste jaar.
(In 2012 op 121.000)
Dat is ook stukken lager dan de 307.
Maar de 308 I klanten konden in de showroom in dezelfde klasse plots ook een 5008 en 3008 kiezen.
Die concurrentie-in-huis had de 307 destijds niet.
Zo bleek de 3008 veel succesvoller dan PSA had voorzien (120.000 p/j, in 2012 97.000).

De Golf zat in Europa in 2012 op 440.000 per jaar.
Ik zeg: 308 II, go get the bastard! :D

(goede auto verder, dat Golfje)

Gaat wel goedkomen met de nieuwe 308. De wagen is zoveel fraaier dan het huidige model, het kan niet anders dan een leasetopper worden. Het is te hopen dat Peugeot de kwaliteit goed voor elkaar heeft. De nieuwe Golf is een aardige wagen maar de nieuwe peugeot 308 ziet er veel fraaier uit, tenminste op de foto's. Ook het dashboard vind ik bijzonder origineel. Ik heb jaren Peugeot gereden, ben ooit begonnen met een 307 XSI HDI. De comfortabelste wagen (superstille diesel en geweldige stoelen) die ik heb gereden maar ook de minst betrouwbare, wat een slecht in elkaar geschroefde wagen was dit. Daarna een Peugeot 407 SW automaat, geweldige wagen, en nooit problemen mee gehad. Alleen de automaat schakelde erg traag maar dit is een probleem bij veel moderne auto's.

Peugeot kan wel weer een steuntje in de rug gebruiken, ik denk dat de productiecijfers te voorzichtig zijn ingeschat.

HVP zei:
De huidige heeft zo te zien wielnaven met 4 gaten. Dat is wel vrij apart, de meeste C-segmenters (en hoger) hebben vijfgaats wielnaven. Viergaats zie je meestal op de kleinere modellen (B en A-segment dus). Lijkt niet erg boeiend misschien, maar door die viergats naven past er dus maar een beperkt aantal verschillende velgen op de 308.

Aha, merci, Van P.

Het staat inderdaad een beetje vreemd op een wat grotere auto. Los van de velgen die erop zouden passen, vind ik vooral 5 boutjes wat fraaier staan.

oa kun je meer vermogen kwijt op een 5-bouts wiel :)
De 308 staat -net als de nieuwe C4- in ieder geval op het nieuwe EMP2 platform, en dat platform komt met 5 bouten.
https://www.psa-peugeot-citroen.com/en/inside-our-industrial-environment/innovation-and-rd/emp2-the-new-efficient-modular-platform-by-psa-peugeot-citroen-article

van de pol zei:
Gaat wel goedkomen met de nieuwe 308. De wagen is zoveel fraaier dan het huidige model, het kan niet anders dan een leasetopper worden. Het is te hopen dat Peugeot de kwaliteit goed voor elkaar heeft.

Peugeot kan wel weer een steuntje in de rug gebruiken, ik denk dat de productiecijfers te voorzichtig zijn ingeschat.

Op de kwaliteit heeft PSA zwaar ingezet, zowel met de 308 II als de nieuwe Picasso.
Las die uitspraak van PSA's Varin en nog een hoge dude op diverse websites. Hij gaf diverse voorbeelden wat & hoe.

Overigens ook de nieuwe Nissan QQ schijnt een afwerkingstopper te worden.
Er zijn allerlei nieuwe methodieken om de 'tactiele' en 'fysieke' afwerking/assemblage te verbeteren.
Voor je dit afschiet, ik citeer ook maar, ben slechts de boodschapper. ;-)

Editje
Over die mega ruime bagageruimte achterin de 308: Peugeot rekent de extra ruimte onder de afdekplaat mee.

rickm zei:
Een bron zal in dat geval wel handig zijn, je kunt wel vanalles roepen ;)

Editje
Over die mega ruime bagageruimte achterin de 308: Peugeot rekent de extra ruimte onder de afdekplaat mee.

En als we dat niet meerekenen, waar komen we dan op uit?

JP2010 zei:
rickm zei:
Een bron zal in dat geval wel handig zijn, je kunt wel vanalles roepen ;)

Editje

En als we dat niet meerekenen, waar komen we dan op uit?

Waar je dan op uit komt? Geen idee! 100 liter? :}

rickm zei:

Je bedoelt de evt ruimte onder de vloer van de kofferruimte? Die wordt bij alle merken meegerekend. En terecht, lijkt mij.

HVP zei:
rickm zei:

Je bedoelt de evt ruimte onder de vloer van de kofferruimte? Die wordt bij alle merken meegerekend. En terecht, lijkt mij.

Volgens mij zijn er 2 meet methoden. Een VDA (die o.a peugeot gebruikt) en nog een.
het verschil is. De VDA meet het aantal liters a.d.v. "water". Dus hoeveel water kun je kwijt in de bagage ruimte.
Dit vult dan elk klein gaatje en geeft een hoger getal als uitslag.

de andere methode meet met "blokken" van een bepaalde afmeting. Omdat deze blokken niet elke ruimte kunnen benutten en sterk afhankelijk is van de 'rechthoekigheid' van de bagageruimte komt deze waarde vaak lager uit dan de VDA methode.

In werkelijkheid vind ik de bagage ruimte van een 508 wat tegenvallen t.o.v mijn Octavia. Terwijl volgens de gegevens de 508 een stuk groter is.

Ik kijk daarom eigenlijk bijna nooit meer naar de cijfers maar meer naar de praktijk als hij bij de dealer staat.

Toen ik de 308 voor het eerst zag moest ik gelijk denken aan de Opel Astra.

opel-astra-leasen.jpg

m1nyf1hbkq2m.jpg

Close enough, right? :)

Zo ziet hij er van achteren een beetje ielig uit. Lijkt wat hoog op de wielen te staan waardoor hij kleiner lijkt.

Deze velgen staan niet onder een 308.
De gekiekte 308 wordt schuin van boven gefotografeerd - hoe onvoordelig wil je het hebben? ;-)

Mag achter inderdaad iets zakken, staat nu wat hoog op zijn pootjes.
IRL ziet hij er vermoedelijk strak en evenwichtig uit.

Achterruit is zo te zien in werkelijkheid veel kleiner dan het in eerste opzicht lijkt.
Met zo'n klein friemelig DS5-achtig achterwissertje als gevolg. Niet mooi.

En inderdaad doen deze velgen ook niet veel goed. Sowieso vind ik tweekleurig niet zo mooi.
Maar eens afwachten wat de andere mogelijkheden en opties gaan worden.

Wat is er mis met die velgen? Setje uit de openingspost is idd mooier maar als dit de basisset is dan kan ik daar prima mee leven. Nog altijd vele malen fraaier dan de wielen die onder die Mini of Astra zijn geschroefd.

CO2 (Goed Voor Bomen) zei:
Wat is er mis met die velgen? Setje uit de openingspost is idd mooier maar als dit de basisset is dan kan ik daar prima mee leven. Nog altijd vele malen fraaier dan de wielen die onder die Mini of Astra zijn geschroefd.

Net als de 'achterspoiler' (waar is die voor nodig??) lijken mij de velgen van de 308 hier vlak boven niet standaard

Die spoiler lijkt me gewoon standaard, zit in ieder geval ook op de grijze op de officiele foto's. De zwarte verticale spijlen daaronder zie je haast niet op die foto's, maar zijn er ook...

JP2010 zei:
Die spoiler lijkt me gewoon standaard, zit in ieder geval ook op de grijze op de officiele foto's. De zwarte verticale spijlen daaronder zie je haast niet op die foto's, maar zijn er ook...

Je hebt gelijk.
Kolere, wat vind ik die 308 nu plots lelijk! ;-)

Ondanks de wat 'onvoordelige' foto's ziet de nieuwe 308 er geweldig uit, erg mooie chique auto, zelfs in deze zwarte kleur een plaatje.

Ik ben benieuwd wanneer er meer foto's opduiken.

voetveeg zei:
hopelijk hele slechte foto's want hij ziet er erg vierkant en lomp uit zo!

Tja, groothoeklenzen...

Wat me opvalt: enorme dode hoek schuin achteruit (mmar dat hoort blijkbaar bij een succesvolle C-klasser ;))

@rickm:
klopt. Foute velgen.

Groothoeklens? No way, kijk naar de witte strepen op het asfalt. Zou het om een groothoeklens zijn, dan zouden die strepen een stuk krommer op de plaat staan.

Las net een berichtje over de autoverkopen in Frankrijk in de eerste 12 Meidagen.
De 3-0-0-8 staat op 3!
Al die 3008 kopers kochten de voorbije 4 jaar geen 308.
https://bestsellingcarsblog.com/2013/05/19/france-1-13-may-2013-citroen-c3-picasso-in-top-10/#more-31033

Benieuwd hoe de modelmix met de komst van de 308 II uitpakt.
De kans op een hoge positie van de 308 II in de ranglijst is er, dat bewijst de 3008.
Daarin zit je weliswaar iets lager dan de 3008, maar moderner / actueler / mooier.

Waar ik never nooit iets over hoor is de 4008.
Dat is best een fraaie auto, wordt geleverd in 50 landen, maar niet in NL.

Die wielen zijn idd een maatje te klein. Lijken maar 15 inch wielen.

Zou hem wel eens willen zien met gewone 17 inch lichtmetaal, of de lincancabur wielen van de huidige 308 GTi.
Verder een hele nette auto, zie dat het knipperlich t voor bij de mistlamp zit.
Zou dat bij de full LED koplampen ook zo zijn?

Achterzijde fraai, geen kwaad woord over het front, overall design had wat meer spicy kunnen zijn.

Verfissend hoe Peugeot de achterzijde optisch breder heeft gemaakt door de inkepingen in het bumpergedeelte onder de achterlichten.
Die bumpergedeelten lopen tegenwoordig bij zo'n beetje alle modellen glad.

https://i80.servimg.com/u/f80/13/42/79/06/img_0914.jpg
Zo in bewolkt daglicht heeft het toch wat weg van een Chinese kopie van de Astra; het logo is amper te zien.

Die grijze ziet al meteen een stuk fraaier uit.
Ook van binnen ziet er erg goed uit zo op de foto's.

Wel zijn de ruitenwissers weer normaal ipv die ruitenwissers die allebei vanuit het midden naar de zijkanten draaien.
Peugeot was destijds het merk dat ze met de 307 introduceerde op een C-segmenter, waarna het ook op de leon, astra en 308 kwam.

Op de foto's lijkt ook alsof je de tellers beter kan lezen omdat bij deze auto de teller wat meer van het stuur af liggen dan bij de 208.
Dat zal ook komen omdat de 308 een groter dashboard heeft

peugeot gek zei:
Peugeot was destijds het merk dat ze met de 307 introduceerde op een C-segmenter, waarna het ook op de leon, astra en 308 kwam.

En Focus III ;)

Mooie auto, alleen heeft de neus inderdaad een iets te hoog Astra-gehalte.

Terug
Bovenaan