Peugeot 308 (SW p. 26)

hele mooie auto geworden. Vindt hem mooier als 208.
Ze hebben de toerenteller van Aston martin afgekeken, die hebben ook een naald die tegen de klok indraait.
Behoudend van buiten zonder dat het meteen een saaie auto is. wel is goed gekeken naar de maatstaf in deze klasse en ik denk dat dat alleen maar goed is.
Interieur ziet er op de foto's prachtig uit en de ruimte is binnen moet ook riant zijn.
In de 308 van mijn ouders heb ik al ruimte genoeg en de kofferbak is ook groot te noemen.

Zou hem wel in het blauw virtuel willen zien ipv grijs.
Het kleine zijruitje voor dat peugeot introduceerde op de 307 is weer weg, normale spiegels.
Wel een elektrische parkeerrem.

Er zou ook een GTi komen volgens autovisie die 260 pk krijgt. dat vindt ikzelf veel voor de GTi, 220 pk en dat icm de gewichtsreductie moet toch tot hele goede prestaties leiden. hij is in ieder geval een stuk sportiever gelijnd als de huidige 308.

Want peugeot zou naast het GTi label dat meer voor sportiviteit maar toch voor dagelijkse inzetbaarheid staat en XY dat voor luxe staat ook een R label gaan voeren voor de snelste modellen.
Waarvan de RCZ R de eerste is. Daarom blijf ik op een 208 R hopen.

Zou hem wel in het blauw virtuel willen zien ipv grijs.

All-New-Peugeot-308-0.jpg

hoge klokken vind ik ook niet ideaal. ik zie een deel van de tellers niet in de 208

Rob076 zei:
Ik vind (want ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat het mijn mening is) dat 'het nieuwtje' er snel van af is bij Franse auto's. Bij een 508 vind ik dat nu al goed te merken. Ik vind de SW zeker een mooie verschijning, maar zie het absoluut niet als moderne of redelijk nieuwe auto.

Ligt dat aan de Franse afkomst, de vormgeving, of misschien aan het gegeven dat ze hier in Nederland op iedere straathoek te spotten zijn? *

[size=x-small]* dit geldt wat mij betreft voor zowel de 508 als de diverse andere Franse volumemodellen[/size]

Wondermooi.
Heel erg goed gelijnd.
Wel behoorlijk VAG.
Zijruitlijn is kopie van de Tiguan,
maar staat de 308 erg goed.

der Magistrat zei:
s velthuis zei:
Dat eerste lijkt mij juist heel erg irritant. Meters moeten mi intuïtief te scannen zijn. Deze moet je volgens mij bewust af gaan lezen. Gaat te veel tegen de natuur in.

Dat lijkt me wel meevallen. Het kan best even wennen zijn, maar dat is bijvoorbeeld ook het geval als de R op een andere plaats zit dan je gewend bent. Net als het kleinere stuur lijkt het me iets wat je een kilometertje of 50-100 moet proberen, het lijkt me sterk dat je daar niet aan kunt wennen.

Ik vind het wel gewaagd overigens van Peugeot, dat stuur. Dat wordt ten slotte wel bekritiseerd in de 208, als de 2- en 308 floppen heeft Peugeot een zwaar probleem. Spannende tijden breken daarom aan.

Mja, misschien heb je gelijk. Zou het moeten proberen. Denk overigens dat Peugeot geen keuze meer had, dit ding moet bij de introductie van de 208 al zo'n beetje uitontwikkeld zijn geweest (doorgaans zijn fabrikanten bezig met het volgende model op het moment dat het huidige geintroduceerd wordt), dus dat stuur en de klokkenwinkel zal wel al redelijk af zijn geweest. Maar gewaagd is het zeker, daar hou ik wel van. Beetje ballen van een fabrikant.
Maar ja, ik ben dan ook één van de weinigen die het coole van een Multipla wel kon inzien... :rolleyes:

Waarschijnlijke motorengamma:
1.2 VTi 82 pk
1.2 THP 110 pk (wellicht niet vanaf start, zie 2008)
1.2 THP 130 pk (wellicht niet vanaf start, zie 2008)
1.6 VTi 120 pk
1.6 THP 155 pk
1.6 THP 200 pk
1.6 e-HDi 92 pk (CO[sub]2[/sub]-uitstoot: < 85 g/km)
1.6 e-HDi 115 pk
2.0 HDi 150 pk

Bron: https://automobile.challenges.fr/nouveautes/20130513.LQA4560/peugeot-308-acte-2.html

Rob076 zei:
PSA-rules zei:
iDS zei:
Rob076 zei:
Leuke auto hoor. In mijn ogen iets te veel stijlkenmerken van Citroen (C4/DS4), maar dat mag de pret niet drukken. Ziet er best aardig uit, maar ik denk dat 'ie snel verouderd is. Met de 508 en 208 gebeurde/gebeurt in mijn ogen hetzelfde.

Dus zolang ik je niet in de ogen kijk is er niks aan de hand.;)
508 en 208 al verouderd???? Waar haal je het vandaan?
508 sedan vind ik niet meteen een van de mooiste verschijningen maar de SW en 208 zijn toch van de meest frisse modellen van het moment.

Inderdaad; de 508 sedan vind ik ook wat minder, maar de SW hoort bij de mooisten in zijn klasse. De 208 is net uit, maar oogt zeer zeker niet al verouderd, eerder als de modernste in zijn klasse, by far!

Ben wel benieuwd welke modellen de 208 dan voorbij gestreefd zijn...?

Ik vind (want ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat het mijn mening is) dat 'het nieuwtje' er snel van af is bij Franse auto's. Bij een 508 vind ik dat nu al goed te merken. Ik vind de SW zeker een mooie verschijning, maar zie het absoluut niet als moderne of redelijk nieuwe auto. Dat vind ik ook voor de 208 gelden, hoewel die nog wel nieuw is. Maar naarmate ik ze steeds vaker zie beginnen ze me ook steeds minder op te vallen. Vooral in grauwe kleuren en met kleine velgjes vind ik 'm echt niet heel modern. Wel heel erg mooi, zoniet de mooiste in dat segment. Ik vind dat andere merken (waaronder sommige Koreanen) dat beter doen. Met de 207 en 407 had ik hetzelfde. Al na een jaar vond ik ze al relatief bedaagd ogen, om het woord 'lelijk' maar niet in de mond te nemen.

Noem eens een model dat in jouw ogen na 3, 4 jaar minder verouderd oogt dan een vergelijkbare Franse??

(grappig toeval, terwijl ik dit typ komt voor het eerst de 208 GTI commercial langs bij VI - schitterend model, maar - ik kan dat niet genoeg benadrukken - dat is mijn mening ;)

rickm zei:
Rob076 zei:
PSA-rules zei:
iDS zei:
Rob076 zei:
Leuke auto hoor. In mijn ogen iets te veel stijlkenmerken van Citroen (C4/DS4), maar dat mag de pret niet drukken. Ziet er best aardig uit, maar ik denk dat 'ie snel verouderd is. Met de 508 en 208 gebeurde/gebeurt in mijn ogen hetzelfde.

508 sedan vind ik niet meteen een van de mooiste verschijningen maar de SW en 208 zijn toch van de meest frisse modellen van het moment.

Inderdaad; de 508 sedan vind ik ook wat minder, maar de SW hoort bij de mooisten in zijn klasse. De 208 is net uit, maar oogt zeer zeker niet al verouderd, eerder als de modernste in zijn klasse, by far!

Ik vind (want ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat het mijn mening is) dat 'het nieuwtje' er snel van af is bij Franse auto's. Bij een 508 vind ik dat nu al goed te merken. Ik vind de SW zeker een mooie verschijning, maar zie het absoluut niet als moderne of redelijk nieuwe auto. Dat vind ik ook voor de 208 gelden, hoewel die nog wel nieuw is. Maar naarmate ik ze steeds vaker zie beginnen ze me ook steeds minder op te vallen. Vooral in grauwe kleuren en met kleine velgjes vind ik 'm echt niet heel modern. Wel heel erg mooi, zoniet de mooiste in dat segment. Ik vind dat andere merken (waaronder sommige Koreanen) dat beter doen. Met de 207 en 407 had ik hetzelfde. Al na een jaar vond ik ze al relatief bedaagd ogen, om het woord 'lelijk' maar niet in de mond te nemen.

Noem eens een model dat in jouw ogen na 3, 4 jaar minder verouderd oogt dan een vergelijkbare Franse??

Inkoppertje: Elk model waarbij de opvolger slechts weinig afwijkt van de voorganger. Zit dus tussen de oren. A3, Golf, BMW1

:D
A110-50 zei:

ps: Een Duitser die reageert op de komst van deze leeuw:

VW-Geschädigter

"Na, der sieht wirklich gut aus. Endlich mal ein neues Design von Peugeot! Wenn der Preis passt, kauf ich ihn. Habe die Schnauze voll vom Golf!!!! 17 mal in der Werkstatt mit meinem Golf Bj. 2012 und 35000 km. Das ist das mieseste Auto was ich jeh gefahren bin!!!!"

rickm zei:
Rob076 zei:
PSA-rules zei:
iDS zei:
Rob076 zei:

Ik vind dat een Astra, Corsa, Golf, vorige Foci, Cee'd, C30, Delta, Bravo een stuk minder snel verouderen. Als je kijkt naar de huidige Megane dan vind ik 'm allang oud en wacht ik met spanning op een nieuw model. De C4 vind ik nog enigszins tijdloos ogen, maar meer op het niveau van de Golf. Dodelijk saai. Een waardige opvolger van de ZX.

@Rob076: het gaat niet voorbij "ik vind", dus ik stel voor deze "discussie" te laten voor wat hij is.

Want in dit topic mogen alleen feitelijkheden? Wordt een saai forum dan. Ik mis rechts in de hoek trouwens een kopje 'moderator' bij je...

"Feitelijkheden"???

Ik ben inderdaad geen moderator, daarom stel ik iets voor en leg het niet op.

Natuurlijk moet het forum levendig zijn en moet ieder zijn mening geven, maar als er geen enkele onderbouwing komt behoudens "ik vind" dan heeft het m.i. geen zin daar heel lang mee door te gaan. Ik vind dit, jij vindt dat; verder komen we dan toch niet?

Prachtige auto die er nog beter uit ziet dan op de impressies!

Redelijk behouden vorm gegeven maar toch onmiskenbaar een Peugeot van de huidige generatie.

En erg tof dat er weer een GTi komt. Alleen vraag ik mij af in hoeverre het daadwerkelijk een GTi gaat zijn... I.m.o. is deze daar net te groot voor.

PSA-rules zei:
"Feitelijkheden"???

Ik ben inderdaad geen moderator, daarom stel ik iets voor en leg het niet op.

Natuurlijk moet het forum levendig zijn en moet ieder zijn mening geven, maar als er geen enkele onderbouwing komt behoudens "ik vind" dan heeft het m.i. geen zin daar heel lang mee door te gaan. Ik vind dit, jij vindt dat; verder komen we dan toch niet?

Dan kun je het halve forum wel opdoeken, als je gaat selecteren op onderbouwingen. Het is gewoon een kwestie van gevoel, daar valt weinig aan uit te leggen. Ik snap dat je graag wil horen dat ik de koplampen te groot vind (of iets dergelijks), zodat jij weer tien voorbeelden kunt opdreunen van auto's met nog grotere koplampen. Het is niet gebaseerd op feitelijkheden. Je ziet het hier ook op het forum terug. Toen de 508 nieuw was vlogen de topics waarin leaserukkers een 508 overwogen je om de oren, en dan met name de e-HDI. Die topics zie je tegenwoordig bijna niet meer. Waarom? Omdat het nieuwtje ervan af is. En het begin is altijd de meest interessante tijd om een nieuwe Fransoos te kopen lijkt wel. Hetzelfde zie je ook met de Superb. En masse wou men de Combi hebben en nu hoor je niemand meer daarover.

Genoeg onderbouwing zo, moderator in de dop?

Total Loss zei:
Niet onaardig maar heb nog steeds sterke twijfels omtrent de positie van de klokken, is vast lang over nagedacht bij Peugeot maar wat mij betreft echt geen porum. Een vrij gewaagde zet om het dus wederom zo te doen, was toch aardig wat kritiek bij de 208 en het is maar de vraag of dit geen potentiële kopers gaat kosten.
Als ik niet lekker op de klokken kan kijken dan zal het hem zeker niet worden. Ondanks de eventuele andere positieve zaken die deze 308 te bieden heeft.
Net als bij de 208 zal dit per persoon en zitpositie kunnen verschillen. En een goede testrit is noodzakelijk denk ik.

Fijn dat Peugeot een design tijdperk heeft afgesloten. 207, 308, 407 vond ik met name in SW uitvoering tenenkrommende lelijk. En niet te vergeten plain old uggly 4007.
Zelfde geldt voor Renault. Die hebben imo ook weer een goede design na een mager tijdperk.

Darkside zei:
Total Loss zei:
Niet onaardig maar heb nog steeds sterke twijfels omtrent de positie van de klokken, is vast lang over nagedacht bij Peugeot maar wat mij betreft echt geen porum. Een vrij gewaagde zet om het dus wederom zo te doen, was toch aardig wat kritiek bij de 208 en het is maar de vraag of dit geen potentiële kopers gaat kosten.
Als ik niet lekker op de klokken kan kijken dan zal het hem zeker niet worden. Ondanks de eventuele andere positieve zaken die deze 308 te bieden heeft.
Net als bij de 208 zal dit per persoon en zitpositie kunnen verschillen. En een goede testrit is noodzakelijk denk ik.

@ darkside, voel je vooral niet aangesproken maar er wordt zo zwaar overdreven gereageerd op de hoger geplaatste klokken.

a. het stuur zit waar het altijd al zat
b. 90% kans dat je - MOCHT JE EEN KEER naar de klokken kijken - onmiddellijk ziet wat je moet zien.
c. last but not least: HOE VAAK kijkt men überhaupt naar de klokken??

Aannemende dat je een auto hebt, test dat eens bij jezelf.
Ultimo kijk je 0,5% van de tijd naar de snelheidsmeter of tankinhoud.

Door de 208, 2008 en 308 II rijden straks een miljoen of wat automobilisten met zo'n dash.
Lach mij straks de bxllxn uit mijn broek als plots Japanners, Koreanen, Chinezen, Italianen en uiteindelijk die rete conservatieve Germanen ook met de 208/308 dash lay-out komen.

Vind de hogere positie van de klokken juist goed. Ik heb ook liever de navi op het dashboard, zoals het Volvo-klapscherm (+ volgers). Je blik is op de weg gericht, dus hoef je dan minder ver naar beneden te kijken voor de klokken/navi. Voor dit soort zaken vind het nut/ergonomie ook belangrijker dan de vraag of het al dan niet mooi is.

Ongetwijfeld zal de 308 voor een nette prijs leverbaar worden met HUD? Ik heb daar twee keer mee gereden (BMW 7 en peug 508), dat werkt echt prachtig. Vooral in de BMW, geeft heel veel info (o.a. over de afstand tot de voorligger en de ingeschakelde ACC-snelheid, richtingaanwijzingen van de navi) zonder dat het onduidelijk wordt. In de peug werd de info geprojecteerd op een soort plexiglazen schermpje. Minder chique maar wederom zeer duidelijk en prettig, je raakt er meteen aan gewend. Echt een nuttige innovatie wat mij betreft! (y)

rickm zei:
Darkside zei:
Total Loss zei:

@ darkside, voel je vooral niet aangesproken maar er wordt zo zwaar overdreven gereageerd op de hoger geplaatste klokken.

a. het stuur zit waar het altijd al zat
b. 90% kans dat je - MOCHT JE EEN KEER naar de klokken kijken - onmiddellijk ziet wat je moet zien.
c. last but not least: HOE VAAK kijkt men überhaupt naar de klokken??

Aannemende dat je een auto hebt, test dat eens bij jezelf.
Ultimo kijk je 0,5% van de tijd naar de snelheidsmeter of tankinhoud.

Door de 208, 2008 en 308 II rijden straks een miljoen of wat automobilisten met zo'n dash.
Lach mij straks de bxllxn uit mijn broek als plots Japanners, Koreanen, Chinezen, Italianen en uiteindelijk die rete conservatieve Germanen ook met de 208/308 dash lay-out komen.

Ik kijk regelmatig op de klokken en/of boordcomputer (hier worden navi gegevens weergegeven alsmede huidig verbruik)
Ik vindt dat fijn.
Ik heb ook niets tegen het feit dat ze wat anders doen dan normaal is. En hoger geplaatste klokken kunnen idd beter zijn doordat ze meer in je zichtveld zitten (het idee erachter vind ik dus goed).
Maar dan moeten ze wel zichtbaar zijn.
Ik persoonlijk vind het irritant als ik een deel niet (goed) kan zien omdat het stuur in de weg zit. Iets wat je vaak hoort bij de 208.
Ik zou dat persoonlijk moeten ondervinden of dat voor mij (en mijn vrouw) ook geld. Zo nee, dan komt hij op mijn shortlist.

Even inhaken over de teller-positie-discussie:

Als ik zo naar de foto's kijk dan is de onderkant van de teller weinig informatief daar er op die plek niks staat weergegeven. Als het stuur dus een beetje voor de teller zit, dan maakt dat niks uit.

Wat ik bij sommige auto's mee maak, is dat ik de bovenkant van de tellers niet zie. In een 308 zal ik daar geen last van hebben, denk ik.

Een 208 heeft wel info onder in de tellers staan. Kan me indenken dat sommige personen dat niet kunnen zien. Maar ja, wie kijkt er op z'n teller als je stapvoets moet rijden? Dan laat je toch je auto rollen en rijd je al vanzelf de juiste snelheid, toch?

A110-50 zei:
Volgens mij is júist het idee van deze opstelling dat een HUD niet meer nodig is...

Als dat zo is zitten die klokken wel héél hoog gepositioneerd. Kan ik me eigenlijk niet voorstellen...

edit: Maar afgaande op de foti zitten de klokken idd ook heel hoog. Goh, vraag me ineens af of dat niet het blikveld hinderlijk verkleint. Iets waar je met een HUD natuurlijk niet of nauwelijks last van hebt.

HVP zei:
A110-50 zei:
Volgens mij is júist het idee van deze opstelling dat een HUD niet meer nodig is...

Als dat zo is zitten die klokken wel héél hoog gepositioneerd. Kan ik me eigenlijk niet voorstellen...

Dat zijn ze dus ook:rolleyes:

Autoweek.nl zei:
Peugeot spreekt van een head up display, aangezien de informatie in het directe blikveld van de bestuurder valt. Dus niet achter het stuur, maar daarboven.

Aha. Nou, doet u mij maar de HUD, dus. Dus met geprojecteerde info. Toch heel wat eleganter en minder blikveldverkleinend. Maar goed, Peug heeft dit concept met die hooggeplaatste meters blijkbaar omarmd, dus het zal wel heel goed functioneren, nietwaar? ;)

Joep83 zei:
Wat ik bij sommige auto's mee maak, is dat ik de bovenkant van de tellers niet zie.
Daar heb ik ook vaak last van! Vooral bij de 206 gebeurt dat.

Joep83 zei:
In een 308 zal ik daar geen last van hebben, denk ik.
Misschien niet, want het lijkt erop dat je de tellers boven het stuur ziet. Misschien dat ik dat persoonlijk wel prettig zou vinden.

Ik zou in deze klokkendiscussie ff de koers willen verleggen:

Naast de hoger geplaatste klokken krijgt je een kleiner stuurwiel.
Daarmee stuurt de 208 als de beste. Zal bij de 308 niet minder zijn.

Ergo conclusio:
Deze leeuwen rijden zo lekker dat je je helemaal geen tijd hebt of neemt naar wijzers te koekeloeren!

Vindt je dat evenwel belangrijker ..... spoed je naar VAG en koop een WV, Adoks, Idau, Taes, what ever. ;-)

Meeuw zei:
rickm zei:

Inkoppertje: Elk model waarbij de opvolger slechts weinig afwijkt van de voorganger. Zit dus tussen de oren. A3, Golf, BMW1

Ik zou eerder zeggen dat die er van bij aanvang al wat bedaagd uitzien. Laat staan een jaar na introductie...

rickm zei:
Ik zou in deze klokkendiscussie ff de koers willen verleggen:

Naast de hoger geplaatste klokken krijgt je een kleiner stuurwiel.
Daarmee stuurt de 208 als de beste. Zal bij de 308 niet minder zijn.

Ergo conclusio:
Deze leeuwen rijden zo lekker dat je je helemaal geen tijd hebt of neemt naar wijzers te koekeloeren!

Vindt je dat evenwel belangrijker ..... spoed je naar VAG en koop een WV, Adoks, Idau, Taes, what ever. ;-)

ik heb de 208 gereden en zo lekker vond ik die auto niet. een kia rio rijdt volwassener. ik ben vrij lang en ook bij mijn zag ik een deel van de tellers niet door die opstelling. kunnen anderen wel goedpraten maar in het geval van sommige mensen is het dus niet ideaal

@ voetveeg: ik geloof direct dat het niet ideaal is en dat er mensen zullen zijn die een deel niet kunnen lezen, maar dat is bij een conventionele opstelling net zo; zeker bij auto's uit het kleinere segment. M.a.w. een ideale opstelling bestaat niet.

De toekomst zal uitwijzen of deze opstelling (of een variant) blijft bestaan of volledig verdwijnt.

Heb een hele zwik voertuigen gereden.

Tractoren en bedrijfauto's met een bijna horizontaal stuur, geinige oldtimers als bv de Alfa GTV, de Volvo 144, een 2CV waarvan ik niet eens weet of er wel een teller in zat (LOL), Amerikaans spul met horizontale meters, you name it.

Ik haalde daar probleemloos de kazerne, Noordkaap, Marokko, Grand Canyon, Sydney, Appie Heijn of de school van mijn zoontje mee.

Tijdens een rit met een 208 had ik - 190 cm - evenmin last van 'slecht zicht'.
Ben ik nu (te) makkelijk? Of doen anderen nu zo moeilijk?

Men is gewoon bang voor verandering ;)

Ik zie liever de snelheden vanaf 30km/h tot 130km/h en de rest niet, dan omgekeerd.

rickm zei:

Tractoren en bedrijfauto's met een bijna horizontaal stuur, geinige oldtimers als bv de Alfa GTV, de Volvo 144, een 2CV waarvan ik niet eens weet of er wel een teller in zat (LOL), Amerikaans spul met horizontale meters, you name it.

Ik haalde daar probleemloos de kazerne, Noordkaap, Marokko, Grand Canyon, Sydney, Appie Heijn of de school van mijn zoontje mee.

Post anders meteen je cv eventjes. Als je toch aan het stoefen bent...

Als er weer een nieuw hoofd design komt bij Peugeot gaan de meters weer naar de normale plek, of het midden, of HUD :T Dat verandert toch iedere paar jaar.

Ik vind het een geslaagde auto, heel veel geslaagder dan de 208. Enige minpunt vind ik toch dat alles via touch screen moet (vooral de climate control). Ik rijd nu tijdelijk een Golf en verafschuw die touchscreen werkelijk. Je moet echt naar het scherm kijken om iets voor elkaar te krijgen. Doe mij maar een knop in het midden, zoals bij Renault of Audi. Dan kan ik alles blindelings vinden.

rickm zei:

Tractoren en bedrijfauto's met bla, bla bla bla bla... :p

Een ritje is natuurlijk heel wat anders dan dag in-dag uit gebruik. Als je ff een blokje om gaat registreer je een heleboel zaken niet. Na twee proefritten van elk een uur in de V40 bijvoorbeeld had ik ook niet in de gaten dat de stoel, naja, enige gewenning vergde. Dus ik denk dat je pas na een lange rit helemaal geïnstalleerd bent in je auto en dan ook pas echt goed kunt beoordelen wat voor je werkt of niet.

Zolty zei:
Als er weer een nieuw hoofd design komt bij Peugeot gaan de meters weer naar de normale plek, of het midden, of HUD :T Dat verandert toch iedere paar jaar.

Ik vind het een geslaagde auto, heel veel geslaagder dan de 208. Enige minpunt vind ik toch dat alles via touch screen moet (vooral de climate control). Ik rijd nu tijdelijk een Golf en verafschuw die touchscreen werkelijk. Je moet echt naar het scherm kijken om iets voor elkaar te krijgen. Doe mij maar een knop in het midden, zoals bij Renault of Audi. Dan kan ik alles blindelings vinden.

Mee eens. Die klokken zijn het isssue niet. Maar wel dat TS.
Benieuwd of en hoeveel terugroepacties er komen omdat bij 2, 3 jaar oude touchscreens de boel niet meer werkt.
Dan kost je als fabrikant (toeleverancier) de hoofdprijs.

Wie levert die TS's eigenlijk?? Een Japans bedrijf?

Als het overzichtelijk en snel werkt, is zo'n touchscreen prima. Ga maar na hoe vaak je de instelling van de airco aanpast, dat valt wel mee.

Daarnaast neem ik aan dat je via het stuur ook de frequenties van de radio kunt gaan en het volume schijnt sowieso een aparte knop te zijn.

Touchscreens worden al jaren toegepast in auto's dus ik verwacht niet dat er binnen 2 a 3 jaar terugroepacties komen omdat de boel niet meer werkt.

[size=medium]Peugeot hopes 308's upscale features will help it catch VW Golf in Europe's compact sector[/size]

[size=small]RENNES, France -- Peugeot hopes more upscale features and an innovative design will help its 308 hatchback gain market share against the segment leader Volkswagen Golf in the saturated European compact market.

Peugeot says the 308 is the latest model that reflects its ambitions to make the brand more upscale by offering what it says are innovative driving features for roughly the same price as its predecessor.

However, the 308's sales will be lower than the last generation's sales in Europe with peak deliveries expected to total 175,000 units in 2015 compared to the previous 308's peak of 228,954 units in Europe in 2008, Ian Fletcher, an analyst for IHS Automotive, told Automotive News Europe.

"Peugeot's 308 will struggle," Fletcher said.

V2-130519937.jpg&MaxW=622

Peugeot says the LED taillights emphasize the brand's "claw" design.

The 308 will also face pressures from a surge in popularity for small crossovers and minivans, which are gaining market share in the compact segment, Fletcher said.

European sales in the compact market are expected to rise marginally from 2.66 million units in 2013 to 2.85 million units in 2014, before dipping again to 2.84 million units in 2015, according to IHS.

The 308 will also struggle to gain share against the Golf, which Fletcher said defies the market trends by remaining popular in a shrinking segment, with sales in Europe expected to total 405,000 units in 2013 and 460,062 units in 2014.

However, Peugeot's response to the tough market conditions hinges on packing the 308 with extra features that its predecessor did not have without increasing the price.

Peugeot says its i-cockpit design, for example, makes the instrument panel simpler and easier to use with fewer knobs and buttons thanks to a 9.7'' dashboard console and a heads-up display.

The 308 shares a small steering wheel design with the 208, which Peugeot says offers "intense dynamic sensations."

The 308 owes its reduced weight, which is 140 kilograms (308 pounds) lighter than its predecessor, to PSA's new Efficient Modular Platform 2 (EMP2) platform on which PSA will make about half of its cars by 2014.

Peugeot said the model's light weight largely accounts for its CO2 emissions of less than 85g/km and improved fuel consumption, which Peugeot has yet to disclose.

The new Peugeot 308's length of 4250mm (167 inches) is slightly shorter compared to its 4280mm (168.5 inch)-long predecessor.

V3-130519937.jpg&MaxW=622

Peugeot says the front LED headlights give the 308 a more "feline and technological look.''

The 308's height measures 1460mm (57.5 inches) and its trunk space is 470 liters.

Peugeot says much attention was paid to create a sexier design compared to its more staid predecessor.

The exterior has more contours that are also more pronounced than the previous 308, for example.

The French carmaker did not offer details about pricing or engine specifications.

AR-130519937.jpg&MaxW=622

Peugeot will make the 308 for European markets at its plant in Sochaux, France.

The production model will be unveiled at the Frankfurt auto show on September 10 and will go on sale in Europe in the fourth quarter.

[/size]
Automotive news Europe

Trunk space = 470 liter: da's enorm en maakt de rest van zijn klasse bijna belachelijk.
Citroën heeft net ook zo'n oefening afgeleverd met de C4 Picasso II: 537 l bagageruimte. Is dat chassis dan zo compact of wordt er op beenruimte achterin gespaard?
Als dat laatste niet het geval is: chapeau PSA!

Wat een negatief verhaal van ANE, "Peugeot's 308 will struggle". Ik verwacht toch echt dat de 308 richting de top 10 (dus zeker IN de top 20) zal komen. Dat de aantallen van de 306/307 niet gehaald zullen worden lijkt mij vrij logisch, maar ''struggle''..?

Als die kofferbak inderdaad zo groot is, dan staat rest er mooi bij te kijken. Wat een verschil ook met de Golf. Met zo'n kofferbak hoef je niet eens een klasse hoger te gaan.

Hopelijk (en vast) komen ze nog met andere velgen, want deze zijn niet mijn smaak.

Ik houd überhaupt niet van de velgen-trend van dit moment. Doe mij maar zilver-grijze velgen...

Vond het bericht van ANE ook erg negatief. Alsof de betreffende man er belang bij heeft dat de 308 het slecht gaat doen.

Ipv de kleinzoon van Jessica Fletcher hadden ze beter mij gevraagd hoeveel 308 er verkocht gaan worden; een ziljoenmiljoen had ik dan gezegd, dat is tenminste mijn verwachting en die is evenveel waard als die van dhr Fletcher, want waarom zou de Golf 3x zoveel verkopen in Europa? :D

Ik denk ook niet dat de 308 het briljant gaat doen eigenlijk, hoe zeer ik 'm dat wel gun. Je ziet dit segment sowieso een beetje leeglopen (naar het B-segment en diens SUV's) en de meesten gaan in Nederland voor de Golf, A3, Octavia of wat dan ook. In de lease (de grootste afzet) zijn die niet/nauwelijks duurder en stralen (vinden zij) meer klasse uit. Als je dan bedenkt dat deze modellen onlangs vernieuwd zijn, plus de nieuwe A-klasse, Leon, V40, Cee'd en i30.... Tsja, dan denk ik dat de 308 inderdaad moet 'strugglen' voor een plekje. Een grotere kofferbak zal daar weinig verandering in brengen vrees ik. Een lagere bijtelling evenmin, want ook dat is niet uniek.
Een kleine verkoopboost in het begin en daarna zakt het snel af. Kijk maar naar de C4. Ook conservatiever vormgegeven maar ik zie 'm nauwelijks.

Terug
Bovenaan