Peugeot 308 (SW p. 26)

De stoelverwarming schakel je in met twee schakelaars op de midden console onder de USB aansluiting en die hebben drie standen. De stoelmassage schakel je in door schakelaars aan de zijkant van de stoel. De massage kent twee niveaus. Er zitten drie schakelaars. Een om de lende steun in te stellen (elektrisch), een om de massage aan of uit te zetten en een om het niveau te kiezen. Foto's kun je vinden via google of op www.feline.cc

E-One zei:
En wederom de bevestiging om de 17 inch te verkiezen boven de duurdere 18 inch. En dan niet alleen omwille van de prijs...maar comfort..

:) Het is maar net welke bevestiging je zoekt, mij bevestigt deze review dat het er wel erg mooi uitziet! ;-)

Wat zijn de meningen over het ligne S exterieur pakket? Twijfel om deze aan mijn reeds bestelde BLE toe te voegen?

Mee eens. Normaal ben ik ook een 18 inch liefhebber. Nu even niet.

De S-Ligne is wel te doen. Je kunt heel veel losse S-Ligne spullen los bestellen. Spiegelkappen, andere pook, maar ook die stickers. Die blokjes vind ik niet helemaal je van het.

In het onderstaande filmpje komen aardig wat S-Ligne zaken aanbod:

https://youtu.be/US-rBICyO5g

E-One zei:
Mee eens. Normaal ben ik ook een 18 inch liefhebber. Nu even niet.

De S-Ligne is wel te doen. Je kunt heel veel losse S-Ligne spullen los bestellen. Spiegelkappen, andere pook, maar ook die stickers. Die blokjes vind ik niet helemaal je van het.

In het onderstaande filmpje komen aardig wat S-Ligne zaken aanbod:

https://youtu.be/US-rBICyO5g

Die had ik idd al gezien. De extra onderbumper aan de voorzijde vind ik wel subtiel, en de aangepast diffuser is ook niet overdreven. Ik ben alleen bang dat de 'sideskirts' nogal cheap gaan ogen. Wellicht een optie om enkel voor en achter aan te laten passen, of zou hij dan uit balans raken? Heb iig aan de dealer gevraagd of de achterzijde van de auto geheel tekstvrij gemaakt kan worden, dus geen 308 en Peugeot, Enkel de leeuw. Was geen probleem.

Omdat ik denk dat we de BLE straks veel gaan zien, twijfel ik over de ligne S, Rijden we niet allemaal in de zelfde wagen. ;-) Maar het moet nog wel een stijlvolle wagen blijven.

Ik vind de Ligne-S alleen mooi op een witte, zilvergrijze of zwarte auto, door die rode accenten.
Hoewel ik de 17" velgen wel mooi vind, ga ik toch voor de Rubis, net wat chiquer bij de Dark blue denk ik...

Ik denk dat ik 17" Ligne S neem en ze dan meteen donkergrijs laat spuiten.
Dat two-tone kan me nog steeds niet zo bekoren.

Hier nog een filmpje die ik nog niet eerder heb gezien. Geeft een aantal mooi details weer van de wagen.

https://www.youtube.com/watch?v=KBsDPyQznvU

30810.jpg

Zo, wat oogt die SW láng (y) Ben benieuwd wat dat gaat geven met 15 inch wieldoppen.

Hesp zei:
30810.jpg

Zo, wat oogt die SW láng (y) Ben benieuwd wat dat gaat geven met 15 inch wieldoppen.

dit is de 14% variant!!

kun je zien aan de koplampen en geen chroom langs de randen!

Chroom omlijsting is op de 14% BLE standaard, dit zou dus de 14% BL kunnen zijn;)

Edit: alhoewel de BL heeft dopjes, dit zijn lm velgen....

ENTE zei:
Chroom omlijsting is op de 14% BLE standaard, dit zou dus de 14% BL kunnen zijn;)

Edit: alhoewel de BL heeft dopjes, dit zijn lm velgen....

BLE op de SW is op basis van de Active. Vandaar ook de "Quartz" velgen.
Op de berline is heet ie tegenwoordig Blue Lease Premium en deze is gebaseerd op de Allure.

Standaard Blue Lease is in beide gevallen gebaseerd op de Access.

Inderdaad is chroom langs de ramen wel standaard op de SW BLE.
Dus zou mijn conclusie zijn dat dit gewoon een "Active" is (waarbij nog niet alle beschermfolie is weggehaald).

Mcsluis zei:
Hier nog een filmpje die ik nog niet eerder heb gezien. Geeft een aantal mooi details weer van de wagen.

https://www.youtube.com/watch?v=KBsDPyQznvU

Je wordt er bijna tureluurs van, maar hier een roterende SW.
Langer dan ik eerder verwachtte, maar erg fraai.

https://www.youtube.com/watch?v=XhV-GLCQifA

Geen idee, heb ze niet zelf gemaakt. Kreeg ze via via en kan het ook niet achterhalen.

Net een indicatie voor Ligne S bumperpakket (Voorbumper, diffuser, sideskirts) binnen van dealer €1299 (Ex montage) . Zowel hij als ik vinden dit aan de hoge kant. Hij verwacht dat prijzen nog zullen dalen komende maanden. Houdt mij op de hoogte. Volgens Duitse brochure zou het daar maar €600 kosten. Zodra ik meer weet zal ik hier een update doen.

Combinatie van velgen en kleur blijft geweldig. Deze Saphir velgen met grijze i.p.v. zwarte inleg staan zo veel stijlvoller dan die zwarte variant, ik blijf me verbazen hoe zo'n klein detail zo'n groot verschil kan maken. Model komt erg mooi uit ook, goed gedaan Peugeot (y)

De 308 SW van de foto's is het exemplaar wat ook op de sneak preview in Lelystad heeft gestaan. Is voor 1 dag in Nederland geweest voor de opening van een nieuwe Peugeot dealer. Ik heb nog wat meer foto's maar ben er nog niet achter hoe ik ze in een bericht hier krijg. Iemand tips? Dan kan ik ze plaatsen.

https://tinypic.com/

Daar plaatsen en dan krijg je de linkjes die je kan gebruiken (iets met

Hierbij wat foto's. Ik laat ze een dag staan en haal ze dan weg aangezien ik de foto's in vertrouwen heb gekregen.

wvttea.jpg

35kn4t0.jpg

egti5t.jpg

10pobbp.jpg

mr6clh.jpg

wtuhq8.jpg

2h3yah4.jpg

oa6hrt.jpg

ws60d3.jpg

w18wvp.jpg

2zibyg1.jpg

2e1wtvk.jpg

b6bvgh.jpg

Prachtige auto! Bedankt voor de plaatjes. Wat voor uitvoering is dit?
Die lak is ook erg mooi, is dat gris aluminium? Ik denk dat dat heel goed past op een 'standaard' BLE. De zwarte lak geeft de auto naar mijn gevoel een beetje een 'lomp' voorkomen.

In ieder geval geen BLE aangezien de neus te mooi is ;-)

En dit is Gris Artense. Heb er zelf ook over getwijfeld, maar ben toch voor Dark Blue gegaan: iets meer "classy" en alle chroom-elementen komen dan meer naar voren.

Crabro zei:
In ieder geval geen BLE aangezien de neus te mooi is ;-)

En dit is Gris Artense. Heb er zelf ook over getwijfeld, maar ben toch voor Dark Blue gegaan: iets meer "classy" en alle chroom-elementen komen dan meer naar voren.

Kan je me misschien een voorbeeld geven van een BLE-neus, zodat ik dat even kan vergelijken?

Ga naar https://samenstellen.peugeot.nl/stel-uw-peugeot-samen/nieuwe-308/5-deurs/
Selecteer Active of Acces en daarna Allure: voila.
(of google even op active of acces). Verschil zit hem in bredere grill en andere koplampen (led of standaard & led dagverlichting er apart onder)

Crabro zei:
Ga naar https://samenstellen.peugeot.nl/stel-uw-peugeot-samen/nieuwe-308/5-deurs/
Selecteer Active of Acces en daarna Allure: voila.
(of google even op active of acces). Verschil zit hem in bredere grill en andere koplampen (led of standaard & led dagverlichting er apart onder)

Ah, oké bedankt.

Jeetje dat is wel een groot verschil zeg! Die andere koplampen op de Allure zijn wel véél mooier.

Zag er vanmiddag 2, zilver en wit.

Je mag toch hopen dat die crisis niet terugkomt en Peugeot er veel mag verkopen - echt fraai, die dikke versies.

Tweewout zei:
De 308 SW van de foto's is het exemplaar wat ook op de sneak preview in Lelystad heeft gestaan. Is voor 1 dag in Nederland geweest voor de opening van een nieuwe Peugeot dealer. Ik heb nog wat meer foto's maar ben er nog niet achter hoe ik ze in een bericht hier krijg. Iemand tips? Dan kan ik ze plaatsen.

Die in lelystad heeft gestaan was een andere. Kleur en wielen zijn hetzelfde maar deze heeft volleer en die van de sneakpreview had alcantara.
En die had ook nog geen embleem op de klep.

Nou ben ik wel gecharmeerd van de kleur Gris Artense en daarbij hoort (?) de stof 'Metax Rimini Mistral'. Ik kan daar niks van vinden, ook bij de andere modellen komt die stof kennelijk niet voor. Zijn daar ergens afbeeldingen van?

https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/peugeot/22252408/__Voorlopig_geen_GTI-label_voor_Peugeot_308__.html

Voorlopig dus geen 308 GTi. Of hij dus überhaubt gaat komen.

Peugeot brengt alleen een topversie als die zich kan meten met de top in zijn segment dus lijkt een R versie idd meer logisch.

Enkele foto's van de SW

Peugeot-308_SW_2014_photo_01.jpg

Peugeot-308_SW_2014_photo_02.jpg

Peugeot-308_SW_2014_photo_03.jpg

Met de nieuwe cockpit. Lijkt me in begin wel wennen, maar de combinatie met het kleinere stuur en de gedigitaliseerde middenconsole geeft wel een opgeruimd gezicht:

Peugeot-308_SW_2014_photo_0b.jpg

Het is wel grappig dat de cruisecontrol snelheid aanpast als je afstand tot voorganger minder wordt dan een bepaald aantal seconden.
(seconden kun je zelf instellen)
Viel ons ook op dat het tijdens rijden lekker stil is. (diesel)

Nog paar maanden wachten tot de SW in de showroom komt om in het echt te zien.

Welke automaat komt er eigenlijk in de 150pk diesel?
Is dat het zelfde rampengeval als in de 508, of komt er nu wel een gewone goede automaat?

Automaat wordt een gewone 6-traps.
Geen gerobotiseerde handbak zoals in de 508 eHDI (waar je waarschijnlijk op doelt).

ffocus08 zei:
Het is wel grappig dat de cruisecontrol snelheid aanpast als je afstand tot voorganger minder wordt dan een bepaald aantal seconden.
Viel ons ook op dat het tijdens rijden lekker stil is. (diesel)

Leuk bedacht inderdaad maar ik vond het bij de proefrit een waardeloos systeem. Het houdt veel teveel afstand (moet denk wel in verband met remweg) waardoor er steeds mensen voor je invoegen. Daardoor gaat de auto weer afstand nemen etc.. Op een snelweg snapt het overige verkeer dan niks meer van je rijstijl/tempo en dat wekt daardoor m.i. zelfs ergernis op. Niet besteld dus.
Qua stilte ben ik het geheel met je eens.

Ja, daar doelde ik idd op. Die gerobotiseerde bak is echt een ramp.
Is die normale 6tr bij Peugeot wel een moderne bak met dubbele koppeling of zo'n fluweelzacht schakelend ding als bijv BMW nu heeft?

Gilletti zei:
ffocus08 zei:

Leuk bedacht inderdaad maar ik vond het bij de proefrit een waardeloos systeem. Het houdt veel teveel afstand (moet denk wel in verband met remweg) waardoor er steeds mensen voor je invoegen. Daardoor gaat de auto weer afstand nemen etc..

De afstand is dus variabel minimaal een seconde. Verkoper gaf bij mij aan dat 2 sec wel erg veel is. Ik heb het wel genomen (Bevalt het niet, gebruik je het niet), maar dan meer voor automatisch noodstop..

Vond de auto wel stil, behalve in de 6e met 120Km/u (115pk diesel), was er een redelijke brom te horen.

Mcsluis zei:
De afstand is dus variabel minimaal een seconde. Verkoper gaf bij mij aan dat 2 sec wel erg veel is. Ik heb het wel genomen (Bevalt het niet, gebruik je het niet), maar dan meer voor automatisch noodstop..

Sja, dan maar niet gebruiken kun je bij lease wat makkelijker zeggen. Had hem bij de proefrit trouwens al op 1 sec gezet.
Automatische noodstop werd hem ook niet. Gaat loeien als je te dicht achter een ander rijdt of bij inhalen te dichtbij komt.
Ik verwachtte daardoor teveel commentaar vanaf de passagiersstoel. :T

danielauto zei:
Is die normale 6tr bij Peugeot wel een moderne bak met dubbele koppeling of zo'n fluweelzacht schakelend ding als bijv BMW nu heeft?

Aangezien ik op zoek ben naar een opvolger voor mijn VW Golf variant 1.6D DSG is mijn oog gevallen op de nieuwe 308SW. De nieuwe VW Golf is aanmerkelijk duurder geworden...
Aangezien de nieuwe aanwinst ook weer een automaat wordt heb ik wat gezocht op internet. De BlueHDI 150 is ook leverbaar in de Citroen C4 Picasso en de tests zijn lovend over de automaat. Hij wordt zelfs als beter betiteld dan de handbak.

https://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/citroen-grand-c4-picasso-vw-touran-vergleich-diesel-van

https://www.focus.de/auto/fahrberichte/tid-33844/citroen-grand-c4-picasso-blue-hdi-150-touran-jaeger_aid_1116455.html

Jammer is het altijd dat er vrijwel geen test exemplaren met deze motor, laat staan met de automaat, beschikbaar zijn voor een proefrit. Zal dan ook wel weer een blinde keuze worden :-(
Verder ben ik benieuwd of hij in het leasebudget past.

danielauto zei:

Beste Daniel,

De 2.0 diesel is uitgerust met een vol automaat met 6 versnellingen. De 2tronic of ETG6 is niet meer leverbaar op de nieuwe 308.
Ik heb zelf met de automaat gereden, deze rijdt heerlijk! Je voelt van het schakelen niets.
De 2tronic is niets meer of minder dan een gerobotiseerde handbak.
Het is nog even wachten voordat de automaat daadwerkelijk leverbaar is, dit zal medio juni zijn (eerste uitleveringen).

identiteitonbekend zei:
danielauto zei:

Beste Daniel,

De 2.0 diesel is uitgerust met een vol automaat met 6 versnellingen. De 2tronic of ETG6 is niet meer leverbaar op de nieuwe 308.
Ik heb zelf met de automaat gereden, deze rijdt heerlijk! Je voelt van het schakelen niets.
De 2tronic is niets meer of minder dan een gerobotiseerde handbak.
Het is nog even wachten voordat de automaat daadwerkelijk leverbaar is, dit zal medio juni zijn (eerste uitleveringen).

kun je mij vertellen welke automaat je hebt gereden, want de 150 pk is een nieuwe motor.
daarnaast is deze niet in automaat verkrijgbaar. de 308 is de eerste motor.

enige wat mogelijk is een 508 met 180 pk......

Zijn er inmiddels al wat meer mensen die ervaring hebben met het aansluiten van de iPod en iPhone middels USB?
Om muziek af te spelen gebruik ik het liefst de USB poort om batterij te sparen.

Echter als ik de iPod (Classic) aansluit dan kan ik het (omslachtige) menu wel via het stuur bedienen maar is de bediening op de iPod gelocked.
Ook lijkt hij willekeurig dan weer in de lijst "albums" te kijken en dan weer in ärtiesten". Best wel wazig (en irritant).
Als ik mijn iPhone (4S) aansluit dan kan ik weer niet via het stuurwiel door het apparaat scrollen en moet ik muziek of podcasts via het toestel opzoeken.
Ook krijg ik dan soms wél en soms geen informatie op het centrale display van de auto over hetgeen op dat moment wordt afgespeeld.

M.a.w., ik vind het nog niet heel lekker werken.
Wat zijn jullie bevindingen?

Inderdaad heldere / nuchtere review.

Trouwens, in de autoweek specificatie database is naast de 308 5d nu ook de 308 SW toegevoegd.

Heb enkele peugeot modellen naast elkaar gezet.
In vergelijking met zijn voorganger 'huidige' 308 SW , de 508 SW en de oudere 406 SW, valt het me op dat de kofferruimte (met achterbank overeind) van de nieuwe 308 SW met 610 liter de ruimste is van allemaal.... vond ik toch wel opmerkelijk.
Overigens staat er geen informatie over de beenruimte achterin, want die is in de 308 5d gewoon krap. De SW is behoorlijk langer, daar zal de beenruimte achterin vermoedelijk ook wel van profiteren.
Ook als je kijkt naar overige afmetingen die gespecificeerd zijn, dan zet Peugeot hier een knappe prestatie neer.

Link naar de autoweek specificatie vergelijking

Uitgebreide test (andermaal) bij Autocar.co.uk

Deel van de (toffe) conclusie:

There is much to like in the 308, such as an interior whose appearance and material finish is the equal of all in the class, and vastly improved dynamics over its predecessor, to the point that in one or two areas the Peugeot is vying for the class lead.

If refinement and a quality cabin are your priorities, the 308 puts forward as strong a case as any car in the sector.

https://www.autocar.co.uk/car-review/peugeot/308

Terug
Bovenaan