Hierbij mijn review van de Peugeot 308 (T9) Blue Lease Premium Hatchback.
Ik bespreek enkel de punten welke me opvallen of in andere reviews discussiepunten zijn.
Opties:
Achteruitrijcamera met actieve parkeerhulp en dodehoekbewaking
Alarm met supervergrendeling
Cdspeler
Lederen bekleding
Extra getinte achterste zijruiten, achterruit en achterlichten
Pack Sécurité
Keyless entry and Start
Elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen en massagefunctie
Entertainmentsyst. 2 breedbeeldmonitoren, DVD-speler en 2 infrarood h.telefoons
Dorpelinstaplijst set , blauw peugeot logo met verlichting
Speciale vernismetaallak Blanc Nacré
Zonder type/merk aanduiding
Ik kom van een Peugeot 207 1.6VTI (op LPG) met RNEG. Paar dingen welke me opvallen t.o.v. deze vorige auto;
-308 ligt veel strakker op de weg, dit merk ik doordat ik harder door dezelfde bochten kan
-Ik rij altijd met stoelverwarming aan, heerlijk (had ik niet in 207)
-Veel rustiger gevoel door benzine vs. diesel (4000 rpm vs. 2000rpm bij 140km/h)
Touchscreen bediening (Firmware 5.1.FR4)
Dit werkt gewoon goed. Ik snap dat je een week moet wennen, maar hierna werkt het gewoon. Hoe vaak wijzig je in de praktijk nou de temperatuur? En zelfs dan is het een kleine handeling. Ik begrijp de kritiek van veel reviews over SMEG+ bediening dan ook niet.
Voordeel is een enorm opgeruimd dashboard.
De navigatie werkt voor mij, al ben ik wel iemand die dit slechts enkele malen per maand nodig heeft. Een puntje van kritiek is dat de verkeersinformatie vaak niet lijkt te kloppen. Melding staan dubbel in het overzicht en het scrollen en weergeven van de lijst kan beter. Dit was bij mijn 207 (RNEG ook van Magneti Marelli) beter. En ik snap de keuze voor een alfabetisch toetsenbord niet, querty zou mijn voorkeur hebben.
Het app gedeelte heb ik niet kunnen proberen gezien ik geen Peugeot dongle heb aangeschaft, het is jammer dat apps niet zonder kunt gebruiken. Wel kan ik de browser gebruiken via bluetooth internet (DUN, Blackberry Q10), maar dit is in de praktijk een langzaam gebeuren met beperkte ondersteuning van web-standards als Flash, HTML5, enz.
Carkit/audio
De carkit werkt naar behoren en ik heb nog geen klachten gehad over echo. Het geluid is beter dan in mijn 207 (RNEG), dit kan ook komen omdat de 308 vanbinnen stiller is.
Ik heb geen audio upgrade gedaan, want ik geef niet veel om audio/muziek. Ik luister vooral radio en het geluid is voor mij dan ook prima. Ik heb wel het idee dat de ontvangst in vergelijking met mijn 207 net ietsje minder is (Of AF niet goed werkt). Snelkeuze van zenders via stuur werkt goed, het is alleen jammer dat hij niet begint met selecteren op de huidige zender (Dit is als je auto opnieuw start). Ook is het jammer dat AF niet (goed) werkt voor zenders anders dan de huidige. Dus stel ik rij een stuk en ik switch naar een andere zender, dan duurt het even voordat hij deze gevonden heeft op de frequentie voor deze regio. Je zou kunnen zeggen dat DAB+ wellicht een oplossing voor me had geboden?
Link MyPeogeut is een handige app voor het bijhouden van ritten (zakelijk kilometers moet ik bijhouden). In de app kan je iedere rit een kleur 'vlaggetje' geven. De app werkt echter alleen als ik audiostreaming via BT uitzet. Dit zou best een Blackberry i.c.m. Android app kwaaltje kunnen zijn.
Het kleine stuur en hoge dashboard was voor mij niet wennen (dat komt misschien omdat in de 207 het stuur ook niet heel groot was en ik deze altijd op de laagste stand had staan).
En de toerenteller welke de 'verkeerde' kant opdraait is niet meer dan 3 ritten wennen en 2x opnieuw kijken.
De (premium) stoelen zitten goed, al heb ik het gevoel dat mijn 207 stoelen ‘zachter’ waren en daardoor lekkerder zaten (moeilijk te beschrijven).
De massagefunctie op de stoelen is een leuke toevoeging, verwacht geen wonderen. Maar des ondanks heb ik hem regelmatig aan. De elektrische verstelling met geheugen functie is handig.
Motorisch
De motor loopt soepel en voelt zeer vlot aan in de eerst, tweede en derde versnelling. Vanaf de 4e versnelling is dit iets minder, maar je hebt voldoende power om bij 120kmh een vlotte inhaal actie te maken. De 6e versnelling is wel echt een overdrive en je mist dan pit. Ik moet wel wennen aan het terug schakelen in bochten en rotondes. Waar ik met mijn 207 rustig een bocht of grote rotonde kon nemen in zijn 3, moet ik met de 308 echt terug naar zijn 2. In de eerste 3.000 km heb ik een gemiddeld gebruikt van 4.9l/100km gehaald volgens de boardcomputer. Ik rij voornamelijk op snelwegen.
Adaptive cruise control is heerlijk. Nu rij ik stukken waar ik normaal ook goed op cruise control kon rijden (Amsterdam – Leeuwarden) zonder al te veel onderbreking. Dit is nu enkel beter geworden en ik zou niet meer zonder willen.
Punten van kritiek zijn:
-Het telkens (na uitschakelen) opnieuw in moeten stellen van de minimale afstand (1 sec is overdag op de snelweg voor mij de juiste instelling. Op N wegen zonder inhaal mogelijkheden is 1.5/2 sec prima).
-Soms reageert het systeem te langzaam naar je zin. Dan is de auto voor je, terug naar de rechterbaan en dan duurt het net iets te lang voor hij weer gas bij geeft.
-Het systeem kan wat ‘zenuwachtig’ reageren als je een poosje achter iemand moet rijden. Gas bij, gas los, gas bij, gas los. Dit zou wat vloeiender mogen.
Entertainment systeem (Hoofdsteun.tv entry pack)
Dit werkt goed en is zeer net ingebouwd en geleverd met extra hoezen in leer voor over de hoofdsteunen. Draadloze koptelefoons gaan boven verwachting lang mee. Dvd’s beginnen bij het starten van de auto waar je de vorige keer gebleven was en de DIVX films van USB welke ik geprobeerd heb werken, deze gaan echter niet verder waar je gebleven was bij het starten van de auto. Het menu oogt wat 'ouderwets' en bediend iets wat onhandig met de afstandsbediening.

Ik heb zelf de audio moeten doorlussen naar de AUX-in van de auto, dit is bij mij niet standaard gebeurd bij inbouw. Tevens heb ik een 3e schermpje gemonteerd voor mijzelf (of mede passagier op de voorstoel). Omdat de kleine soms roept dat ze niets ziet, of het geluid niet werkt etc. Vaak komt dat omdat ze zelf aan de knopjes heeft gezeten of bedoeld dat ze iets anders wil zien, dit kon ik voorheen niet controleren en tijdens het rijden kan je achterin niet mee kijken

. Deze heb ik op mijn stuur gezet, zodat ik net tussendoor stuur kan zien wat er gekeken wordt en ik er verder geen hinder van heb. Kabel is lang genoeg om hem voor bijrijder op dashboard te zetten.

Het verwijderen van het dashboard kastje of kabels te trekken is overigens eenvoudig en je kunt makkelijk achter het dashboard komen. Stroom heb ik gepakt van de verlichting van het dashboard kastje. (wel een fuse/filter er tussen gezet)
Wat losse opmerkingen:
De led verlichting is fantastisch, wat een mooi helder wit licht geeft deze af. Hier ben ik enorm over te spreken.
De camera is in het donker niet te gebruiken. Ook niet als je extra felle achteruitrijlichten monteert, deze lampen staan als het ware naar boven gericht i.p.v. naar de grond.
Blind Spot Information System (BLIS) is een fijne toevoeging
Het automatisch inparkeren is leuk en werkte goed de enkele keren dat ik het gebruikt heb. Ik kan goed inparkeren (al zeg ik het zelf) en dit gaat sneller, dus gebruik het nooit. (Ook omdat je al sensoren voor en achter hebt i.c.m. een camera.)
Keyless entry en start, panoromadak, thuiskomer in kofferbak, skiluik, instapverlichting, bluetooth audio streaming, verlichte dorpels zijn allemaal mooi of handige functies, maar hoef ik verder niet toe te lichten.
Ik heb zelf de mistlampen, richtingaanwijzers, achteruit en kentekenlampen vervangen door led. Voor de mistlampen moest ik wel de polen omdraaien, dit kan eenvoudig door een kabeltje er tussen te zetten.
Kentekenenverlichting

Mistlampen

Achteruitrijlicht (korte sluitertijd)

Achteruitrijlicht, helaas dus zonder effect voor achteruitrijcamera
Ik zal voor het gemak de linkjes naar eBay erbij zetten, mocht je het ook willen aanschaffen:
T10 W5W Kenteken led
https://www.ebay.nl/itm/Car-T10-2-4-5-9-SMD-LED-3528-5050-White-Wedge-Bulbs-SMD-W5W-194-Light-12V-/200886376847?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item2ec5c2d98f
W16W T15 achteruitrijlamepen
https://www.ebay.nl/itm/281389574896?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
3e scherm op DVD Entrypack
https://www.ebay.nl/itm/261417278276?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Filter & Fuse box voor 3e schermpje
https://www.ebay.nl/itm/371063878840?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
BAU15S PY21W richting aanwijzers
https://www.ebay.nl/itm/121387159631?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
H11 Mistlampen
https://www.ebay.com/itm/290657949451?item=290657949451&viewitem=&sspagename=ADME:L

C:NL:3160&vxp=mtr
H11 Kabeltje ten behoeve van polen om te draaien
https://www.ebay.nl/itm/390724448343?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649