Peugeot 308 (SW p. 26)

Conti's (zowel voor zomer als winter) scoren bijna altijd bij tests het best op het vlak van rij-eigenschappen. Dat gaat dan ten koste van comfort. Voor mij een reden om (als oude Conti-fan) recent voor mijn auto te kiezen voor nieuwe Dunlop zomerbanden. Op het vlak van rij-eigenschappen een klein beetje minder goed dan Conti, maar wel duidelijk minder geluid. Maar als iemand het belangrijk vindt om zo hard mogelijk de bocht om te gaan, is Conti wellicht een betere keuze voor hem.

Ik ben heel benieuwd of er hier rijders zijn die een after market trekhaak hebben geplaatst. Kom graag in contact.

Ik wel namelijk, via de leasemaatschappij. Maar nu blijkt, achteraf, dat deze niet netjes geschakeld zijn met de parkeersensoren. Dit lijkt een lange discussie te gaan worden...

Jarno™ zei:
Ik ben heel benieuwd of er hier rijders zijn die een after market trekhaak hebben geplaatst. Kom graag in contact.

Ik wel namelijk, via de leasemaatschappij. Maar nu blijkt, achteraf, dat deze niet netjes geschakeld zijn met de parkeersensoren. Dit lijkt een lange discussie te gaan worden...
Hoezo ? De dealer die hem geplaatst heeft, dient hem toch ook even aan te melden in de boardcomputer van de auto ? Die moet daar zorg voor dragen.

Ik heb ook een after market (dus niet af-fabriek) afneembare trekhaak. Geen problemen.

Had onder mijn vorige wagen(ook peugeot) Michelins als winterband(de alpin A4) en die maakte inderdaad veel geluid. Maar is wel een uitstekende band om mee rond te rijden. Dus dan neem je dat extra geluid er toch snel bij.

Voor mijn huidige 308 heb ik conti's besteld. Ga ze in de loop van volgende week laten opleggen, benieuwd naar het verschil wel.

Jarno™ zei:

Ik heb ook als accessoire een afneembare trekhaak laten plaatsen door de dealer en ik heb geen issues met de parkeersensoren wanneer de trekhaak is geplaatst.

Jarno™ zei:

Peugeot levert af-fabriek geen trekhaak.
Is bij nieuw-levering montage door de dealer. Meestal Westfalia of Brink.

Opast zei:
Jarno™ zei:

Hoezo ? De dealer die hem geplaatst heeft, dient hem toch ook even aan te melden in de boardcomputer van de auto ? Die moet daar zorg voor dragen.

Ik heb ook een after market (dus niet af-fabriek) afneembare trekhaak. Geen problemen.

Dat lijkt me ook ja. Is niet bij de dealer gedaan, de LM heeft een adres waar dat wordt uitgevoerd. Ik ben er alleen nog niet uit of het enkel deze laatste stap betreft die niet is uitgevoerd (het melden in de boardcomputer), of dat men domweg onderdelen heeft gemonteerd die niet geschikt zijn voor dit model Peugeot. Ik ben een paar websites tegengekomen nu die daadwerkelijk beweren de draadboom voor de Peugeot 308SW II te kunnen leveren en die zijn beide geschikt voor het uitschakelen van de parkeersensoren (PDC).
  1. ECS Electronics
  2. Rameder
Huidige discussie is vooral dat ik het logisch vind dat PDC is gekoppeld en de LM is het daar niet geheel mee eens. Goed te weten dat er in elk geval al gebruikers zijn die wel after market hebben met PDC.

Hier liggen de 18 inch winterbanden (Dunlop wintersport 3d) er ook al weer een weekje of twee onder. Ik moet zeggen dat ze lekker stil zijn. Daarnaast heb ik het idee dat ze beter aan de weg plakken dan de 18 inch michelin's, maar dan kan ik mij ook wel verbeelden. De leasemij vond het nodig om ook nog even de rekening te laten zien. Gelukkig hoef ik hem niet te betalen want voor € 1048, had ik prive wel winterbanden op stalen velg aangeschaft.

Anyway.. laat de winter maar komen (voor maximaal een maandje)..

Volta zei:
Jarno™ zei:

Ik heb ook als accessoire een afneembare trekhaak laten plaatsen door de dealer en ik heb geen issues met de parkeersensoren wanneer de trekhaak is geplaatst.
Ik heb een afneembare trekhaak van Thule, geleverd door de dealer. Vind hem wel lastig te plaatsen. Stekkerdoos kan naar boven geklapt worden. Dus als de trekhaak niet gemonteerd is, zie je er niks van.

Hallo, ik krijg mn Peugeot 308SW binnen enkele weken met een vaste trekhaak. Lees ik dat hier goed, ben ik dan mijn PDC kwijt?

Hallo, ik krijg mn Peugeot 308SW binnen enkele weken met een vaste trekhaak. Lees ik dat hier goed, ben ik dan mijn PDC (parkeersensoren) kwijt???

Opast zei:
Volta zei:
Jarno™ zei:

Ik heb een afneembare trekhaak van Thule, geleverd door de dealer. Vind hem wel lastig te plaatsen. Stekkerdoos kan naar boven geklapt worden. Dus als de trekhaak niet gemonteerd is, zie je er niks van.
vreemd.als ik via de thule site kijken kan je die niet nemen als je pdc hebt

zwasie zei:
Had onder mijn vorige wagen(ook peugeot) Michelins als winterband(de alpin A4) en die maakte inderdaad veel geluid. Maar is wel een uitstekende band om mee rond te rijden. Dus dan neem je dat extra geluid er toch snel bij.

Voor mijn huidige 308 heb ik conti's besteld. Ga ze in de loop van volgende week laten opleggen, benieuwd naar het verschil wel.

Alpin4 is een wel andere band dan z'n opvolger, de Alpin5.
Onder mijn vorige auto had ik de 4, die 'zong' velen malen harder dan de 5.

Profiel is ook beduidend anders bij de 5, meer groeven en de compound is anders.

Dag allen,

Weet iemand van jullie ook de handleiding van het Touchscreen op internet te vinden? Ik vind het leuk om alvast een beetje te spitten in de opties en kan het nergens vinden..

Ik heb een gewone vaste trekhaak. Zit niet in de weg voor de sensoren. En zodra je iets aansluit op de stekker worden die uitgeschakeld. Werkt dus prima.

Hierbij mijn review van de Peugeot 308 (T9) Blue Lease Premium Hatchback.
Ik bespreek enkel de punten welke me opvallen of in andere reviews discussiepunten zijn.

Opties:
Achteruitrijcamera met actieve parkeerhulp en dodehoekbewaking
Alarm met supervergrendeling
Cdspeler
Lederen bekleding
Extra getinte achterste zijruiten, achterruit en achterlichten
Pack Sécurité
Keyless entry and Start
Elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen en massagefunctie
Entertainmentsyst. 2 breedbeeldmonitoren, DVD-speler en 2 infrarood h.telefoons
Dorpelinstaplijst set , blauw peugeot logo met verlichting
Speciale vernismetaallak Blanc Nacré
Zonder type/merk aanduiding

Ik kom van een Peugeot 207 1.6VTI (op LPG) met RNEG. Paar dingen welke me opvallen t.o.v. deze vorige auto;
-308 ligt veel strakker op de weg, dit merk ik doordat ik harder door dezelfde bochten kan
-Ik rij altijd met stoelverwarming aan, heerlijk (had ik niet in 207)
-Veel rustiger gevoel door benzine vs. diesel (4000 rpm vs. 2000rpm bij 140km/h)

Touchscreen bediening (Firmware 5.1.FR4)
Dit werkt gewoon goed. Ik snap dat je een week moet wennen, maar hierna werkt het gewoon. Hoe vaak wijzig je in de praktijk nou de temperatuur? En zelfs dan is het een kleine handeling. Ik begrijp de kritiek van veel reviews over SMEG+ bediening dan ook niet.
Voordeel is een enorm opgeruimd dashboard.

De navigatie werkt voor mij, al ben ik wel iemand die dit slechts enkele malen per maand nodig heeft. Een puntje van kritiek is dat de verkeersinformatie vaak niet lijkt te kloppen. Melding staan dubbel in het overzicht en het scrollen en weergeven van de lijst kan beter. Dit was bij mijn 207 (RNEG ook van Magneti Marelli) beter. En ik snap de keuze voor een alfabetisch toetsenbord niet, querty zou mijn voorkeur hebben.

Het app gedeelte heb ik niet kunnen proberen gezien ik geen Peugeot dongle heb aangeschaft, het is jammer dat apps niet zonder kunt gebruiken. Wel kan ik de browser gebruiken via bluetooth internet (DUN, Blackberry Q10), maar dit is in de praktijk een langzaam gebeuren met beperkte ondersteuning van web-standards als Flash, HTML5, enz.

Carkit/audio
De carkit werkt naar behoren en ik heb nog geen klachten gehad over echo. Het geluid is beter dan in mijn 207 (RNEG), dit kan ook komen omdat de 308 vanbinnen stiller is.
Ik heb geen audio upgrade gedaan, want ik geef niet veel om audio/muziek. Ik luister vooral radio en het geluid is voor mij dan ook prima. Ik heb wel het idee dat de ontvangst in vergelijking met mijn 207 net ietsje minder is (Of AF niet goed werkt). Snelkeuze van zenders via stuur werkt goed, het is alleen jammer dat hij niet begint met selecteren op de huidige zender (Dit is als je auto opnieuw start). Ook is het jammer dat AF niet (goed) werkt voor zenders anders dan de huidige. Dus stel ik rij een stuk en ik switch naar een andere zender, dan duurt het even voordat hij deze gevonden heeft op de frequentie voor deze regio. Je zou kunnen zeggen dat DAB+ wellicht een oplossing voor me had geboden?

Link MyPeogeut is een handige app voor het bijhouden van ritten (zakelijk kilometers moet ik bijhouden). In de app kan je iedere rit een kleur 'vlaggetje' geven. De app werkt echter alleen als ik audiostreaming via BT uitzet. Dit zou best een Blackberry i.c.m. Android app kwaaltje kunnen zijn.
Het kleine stuur en hoge dashboard was voor mij niet wennen (dat komt misschien omdat in de 207 het stuur ook niet heel groot was en ik deze altijd op de laagste stand had staan).

En de toerenteller welke de 'verkeerde' kant opdraait is niet meer dan 3 ritten wennen en 2x opnieuw kijken.

De (premium) stoelen zitten goed, al heb ik het gevoel dat mijn 207 stoelen ‘zachter’ waren en daardoor lekkerder zaten (moeilijk te beschrijven).

De massagefunctie op de stoelen is een leuke toevoeging, verwacht geen wonderen. Maar des ondanks heb ik hem regelmatig aan. De elektrische verstelling met geheugen functie is handig.

Motorisch
De motor loopt soepel en voelt zeer vlot aan in de eerst, tweede en derde versnelling. Vanaf de 4e versnelling is dit iets minder, maar je hebt voldoende power om bij 120kmh een vlotte inhaal actie te maken. De 6e versnelling is wel echt een overdrive en je mist dan pit. Ik moet wel wennen aan het terug schakelen in bochten en rotondes. Waar ik met mijn 207 rustig een bocht of grote rotonde kon nemen in zijn 3, moet ik met de 308 echt terug naar zijn 2. In de eerste 3.000 km heb ik een gemiddeld gebruikt van 4.9l/100km gehaald volgens de boardcomputer. Ik rij voornamelijk op snelwegen.

Adaptive cruise control is heerlijk. Nu rij ik stukken waar ik normaal ook goed op cruise control kon rijden (Amsterdam – Leeuwarden) zonder al te veel onderbreking. Dit is nu enkel beter geworden en ik zou niet meer zonder willen.
Punten van kritiek zijn:
-Het telkens (na uitschakelen) opnieuw in moeten stellen van de minimale afstand (1 sec is overdag op de snelweg voor mij de juiste instelling. Op N wegen zonder inhaal mogelijkheden is 1.5/2 sec prima).
-Soms reageert het systeem te langzaam naar je zin. Dan is de auto voor je, terug naar de rechterbaan en dan duurt het net iets te lang voor hij weer gas bij geeft.
-Het systeem kan wat ‘zenuwachtig’ reageren als je een poosje achter iemand moet rijden. Gas bij, gas los, gas bij, gas los. Dit zou wat vloeiender mogen.

Entertainment systeem (Hoofdsteun.tv entry pack)
Dit werkt goed en is zeer net ingebouwd en geleverd met extra hoezen in leer voor over de hoofdsteunen. Draadloze koptelefoons gaan boven verwachting lang mee. Dvd’s beginnen bij het starten van de auto waar je de vorige keer gebleven was en de DIVX films van USB welke ik geprobeerd heb werken, deze gaan echter niet verder waar je gebleven was bij het starten van de auto. Het menu oogt wat 'ouderwets' en bediend iets wat onhandig met de afstandsbediening.

Ik heb zelf de audio moeten doorlussen naar de AUX-in van de auto, dit is bij mij niet standaard gebeurd bij inbouw. Tevens heb ik een 3e schermpje gemonteerd voor mijzelf (of mede passagier op de voorstoel). Omdat de kleine soms roept dat ze niets ziet, of het geluid niet werkt etc. Vaak komt dat omdat ze zelf aan de knopjes heeft gezeten of bedoeld dat ze iets anders wil zien, dit kon ik voorheen niet controleren en tijdens het rijden kan je achterin niet mee kijken ;). Deze heb ik op mijn stuur gezet, zodat ik net tussendoor stuur kan zien wat er gekeken wordt en ik er verder geen hinder van heb. Kabel is lang genoeg om hem voor bijrijder op dashboard te zetten.

Het verwijderen van het dashboard kastje of kabels te trekken is overigens eenvoudig en je kunt makkelijk achter het dashboard komen. Stroom heb ik gepakt van de verlichting van het dashboard kastje. (wel een fuse/filter er tussen gezet)

Wat losse opmerkingen:
De led verlichting is fantastisch, wat een mooi helder wit licht geeft deze af. Hier ben ik enorm over te spreken.

De camera is in het donker niet te gebruiken. Ook niet als je extra felle achteruitrijlichten monteert, deze lampen staan als het ware naar boven gericht i.p.v. naar de grond.

Blind Spot Information System (BLIS) is een fijne toevoeging

Het automatisch inparkeren is leuk en werkte goed de enkele keren dat ik het gebruikt heb. Ik kan goed inparkeren (al zeg ik het zelf) en dit gaat sneller, dus gebruik het nooit. (Ook omdat je al sensoren voor en achter hebt i.c.m. een camera.)

Keyless entry en start, panoromadak, thuiskomer in kofferbak, skiluik, instapverlichting, bluetooth audio streaming, verlichte dorpels zijn allemaal mooi of handige functies, maar hoef ik verder niet toe te lichten.

Ik heb zelf de mistlampen, richtingaanwijzers, achteruit en kentekenlampen vervangen door led. Voor de mistlampen moest ik wel de polen omdraaien, dit kan eenvoudig door een kabeltje er tussen te zetten.
Kentekenenverlichting

Mistlampen

Achteruitrijlicht (korte sluitertijd)

Achteruitrijlicht, helaas dus zonder effect voor achteruitrijcamera

Ik zal voor het gemak de linkjes naar eBay erbij zetten, mocht je het ook willen aanschaffen:
T10 W5W Kenteken led
https://www.ebay.nl/itm/Car-T10-2-4-5-9-SMD-LED-3528-5050-White-Wedge-Bulbs-SMD-W5W-194-Light-12V-/200886376847?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item2ec5c2d98f
W16W T15 achteruitrijlamepen
https://www.ebay.nl/itm/281389574896?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
3e scherm op DVD Entrypack
https://www.ebay.nl/itm/261417278276?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Filter & Fuse box voor 3e schermpje
https://www.ebay.nl/itm/371063878840?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
BAU15S PY21W richting aanwijzers
https://www.ebay.nl/itm/121387159631?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
H11 Mistlampen
https://www.ebay.com/itm/290657949451?item=290657949451&viewitem=&sspagename=ADME:L:eek:C:NL:3160&vxp=mtr
H11 Kabeltje ten behoeve van polen om te draaien
https://www.ebay.nl/itm/390724448343?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Een hele mooie post, J_P_P!!! Dank! Veel nuttige informatie. Zat zelf te denken om de kenteken verlichting te vervangen door led, wilde hier vragen voor info, maar je bent me voor :)

Neem aan dat je twee maal de T10 5050 2 SMD aangeschaft hebt hiervoor. En is het dan een kwestie van kapje er af en de twee led lampjes er in steken ?

[Edit: 4 stuks besteld. Hou er van op iets op reserve te hebben. En niet het risico te nemen dat er bij ontvangst meteen al ééntje stuk is en nog eens twee weken moeten wachten. En voor dat geld ... ;) ]

Opast zei:
Een hele mooie post, J_P_P!!! Dank! Veel nuttige informatie. Zat zelf te denken om de kenteken verlichting te vervangen door led, wilde hier vragen voor info, maar je bent me voor :)

Neem aan dat je twee maal de T10 5050 2 SMD aangeschaft hebt hiervoor. En is het dan een kwestie van kapje er af en de twee led lampjes er in steken ?

Tnx.
2 Stuks, welke je er zo in 'steekt' naar het verwijderen van het plastic kapje (wip je er uit)

Achteruitrijlicht, helaas dus zonder effect voor achteruitrijcamera
unquote

Wat jammer, ik dacht juist dat dat effectief zou zijn.

feddesman zei:
Opast zei:
Volta zei:
Jarno™ zei:

Ik heb ook een Thule afneembare trekhaak. inclusief het wegklapbare stekkerdoos. Ik heb nog niet gereden met de trekhaak er onder en ben benieuwd of de PDC blijven piepen of dat ze uitgeschakeld worden.
ik laat het weten, als ik het geprobeerd heb.

feddesman zei:
Opast zei:
Volta zei:
Jarno™ zei:

Ik heb ook zo'n Thule trekhaak. Afneembaar en met wegklapbare connector. Niet opgelet of niets gemerkt toen ik de fietsendrager (beugel) ging monteren. Ik zal er volgende keer op letten, of de PDC worden uitgeschakeld.

Hmm, zie nu een dubbele post. IE10 crashte, dus dacht dat de eerste niet doorgekomen was. Excuses.

ron.kraaijkamp zei:
feddesman zei:
Opast zei:
Volta zei:
Jarno™ zei:

Ik heb ook zo'n Thule trekhaak. Afneembaar en met wegklapbare connector. Niet opgelet of niets gemerkt toen ik de fietsendrager (beugel) ging monteren. Ik zal er volgende keer op letten, of de PDC worden uitgeschakeld.

Hmm, zie nu een dubbele post. IE10 crashte, dus dacht dat de eerste niet doorgekomen was. Excuses.

Als je niets hebt gemerkt, dan heeft het gewerkt. Als de PDC niet wordt uitgeschakeld merk je dat gelijk, de parkeersensoren detecteren dan namelijk binnen 30cm een gigantisch object. Dat hoor je in de achteruit of eerste vesnelling direct ;-)

J_P_P zei:
Touchscreen bediening (Firmware 5.1.FR4)
De navigatie werkt voor mij, al ben ik wel iemand die dit slechts enkele malen per maand nodig heeft. Een puntje van kritiek is dat de verkeersinformatie vaak niet lijkt te kloppen. Melding staan dubbel in het overzicht en het scrollen en weergeven van de lijst kan beter. Dit was bij mijn 207 (RNEG ook van Magneti Marelli) beter. En ik snap de keuze voor een alfabetisch toetsenbord niet, querty zou mijn voorkeur hebben.
Ik ben ook tevreden over de navigatie. Niet sneller of langzemer dan in mijn Seat zat.
Ook ik zo me mottig op het alfabetische toetsenbord. Je kan wel allerlei accenten en dergelijke instellen, en niet ee qwerty toetsenbord.

J_P_P zei:
Adaptive cruise control is heerlijk. Nu rij ik stukken waar ik normaal ook goed op cruise control kon rijden (Amsterdam – Leeuwarden) zonder al te veel onderbreking. Dit is nu enkel beter geworden en ik zou niet meer zonder willen.
Punten van kritiek zijn:
-Het telkens (na uitschakelen) opnieuw in moeten stellen van de minimale afstand (1 sec is overdag op de snelweg voor mij de juiste instelling. Op N wegen zonder inhaal mogelijkheden is 1.5/2 sec prima).
-Soms reageert het systeem te langzaam naar je zin. Dan is de auto voor je, terug naar de rechterbaan en dan duurt het net iets te lang voor hij weer gas bij geeft.
-Het systeem kan wat ‘zenuwachtig’ reageren als je een poosje achter iemand moet rijden. Gas bij, gas los, gas bij, gas los. Dit zou wat vloeiender mogen.
Cruise control werkt goed, is stabiel. Alleen achter een auto blijven rijden geeft een zenuwachtig karakter. Vooral de afstand weer "dichtrijden" gaat nogal fel.
De 2 seconden snap ik wel. Dat is bij elke snelheid de veilige afstand. Soms wil je echter dat er niet steeds iemand tussen komt rijden. Dat rijdt je zo aan het eind van de file. Inderdaad reageert het system langzaam als er een auto voor je naar rechts gaat of zelf naar links.

J_P_P zei:
Opast zei:

Tnx.
2 Stuks, welke je er zo in 'steekt' naar het verwijderen van het plastic kapje (wip je er uit)

De kentekenverlichting was dus simpel. Heb je ook een korte walkthrough voor de mistlampen en de achterlichten? ;-)

Heeft er hier iemand al zelf een subwoofer ingebouwd?

Led kentekenverlichting heb ik al ingebouwd veel mooier zo. Achteruitrijverlichting ziet er ook wel goed uit.

Mcsluis zei:
J_P_P zei:
Opast zei:

Tnx.

De kentekenverlichting was dus simpel. Heb je ook een korte walkthrough voor de mistlampen en de achterlichten? ;-)

Let wel dit is voor een HB

Achterlichten:
Het deel van de achterlichten op de kofferbak (kleinste deel) moet je met een ringsleutel 10 los maken (dop sleutel krijg ik er niet tussen). Het is slechts 1 boutje welke je vind achter het klepje aan de binnenzijde van je kofferklep. Deze kan je er af wippen met een fijne schroevendraaier.
Als je dit boutje los hebt kan je dit licht er zo uitklikken. Je moet wel eerst het stekkertje los 'klikken', dit is een pruts klusje omdat dit stekkertje weg zit gewerkt. Op het stekkertje zit een zijde/vlakje met ribbeltjes dit moet je indrukken en dan zou je hem los moeten kunnen trekken (klote klusje, waar een zaklampje handig is).

Het deel van de achterlichten op de auto (grootste deel met achteruitrijlicht) kan je met een dopsleutel 10 los maken. Ook hier slechts 1 boutje, achter het luikje met isolatie materiaal in je kofferbak. Dit kabeltje zit vast op de lichtunit zelf en kan je achteraf zeer makkelijk eruit klikken. Deze unit krijg je er echter niet zo makkelijk uit 'getild' want hij zit ook nog met een pin vast geprikt in een rubber. Dit kost je je nagels, want je moet de unit er recht 'uit lichten' maar je kan nergens aan vast pakken. Trillen en schudden helpt. Let op deze unit heeft kleine transparante rubbertjes op de randen, tegen trillen. Welke er makkelijk vanaf vallen.

Mistlampen/richtingaanwijzers
De mistlampen kan je vervangen met een torx schroevendraaier (maat weet ik niet).
Aan de bovenkant van het mistlampglas zit een inkeping in de plastic/chrome omranding, hier kan je je vinger in stoppen :p en daarmee de plastic kap voor de lichtunit los trekken (recht naar voren). Dit ging zeer moeizaam bij mij en op 1 punt moest ik er tussen prutsen met fijn schroevendraaiertje en als nog heb ik 1 pinnetje afgebroken in de binnenste hoek. Als je deze kap er af hebt, zit de mistlichtunit vast met 2 torx schroeven. Deze moet er ook uit als je het richtingaanwijzer lampje (makkelijk) wilt vervangen (eruit draaien).

J_P_P zei:
Mcsluis zei:
J_P_P zei:
Opast zei:

Tnx.

Let wel dit is voor een HB

Achterlichten:
Het deel van de achterlichten op de kofferbak (kleinste deel) moet je met een ringsleutel 10 los maken (dop sleutel krijg ik er niet tussen). Het is slechts 1 boutje welke je vind achter het klepje aan de binnenzijde van je kofferklep. Deze kan je er af wippen met een fijne schroevendraaier.
Als je dit boutje los hebt kan je dit licht er zo uitklikken. Je moet wel eerst het stekkertje los 'klikken', dit is een pruts klusje omdat dit stekkertje weg zit gewerkt. Op het stekkertje zit een zijde/vlakje met ribbeltjes dit moet je indrukken en dan zou je hem los moeten kunnen trekken (klote klusje, waar een zaklampje handig is).

Het deel van de achterlichten op de auto (grootste deel met achteruitrijlicht) kan je met een dopsleutel 10 los maken. Ook hier slechts 1 boutje, achter het luikje met isolatie materiaal in je kofferbak. Dit kabeltje zit vast op de lichtunit zelf en kan je achteraf zeer makkelijk eruit klikken. Deze unit krijg je er echter niet zo makkelijk uit 'getild' want hij zit ook nog met een pin vast geprikt in een rubber. Dit kost je je nagels, want je moet de unit er recht 'uit lichten' maar je kan nergens aan vast pakken. Trillen en schudden helpt. Let op deze unit heeft kleine transparante rubbertjes op de randen, tegen trillen. Welke er makkelijk vanaf vallen.

Mistlampen/richtingaanwijzers
De mistlampen kan je vervangen met een torx schroevendraaier (maat weet ik niet).
Aan de bovenkant van het mistlampglas zit een inkeping in de plastic/chrome omranding, hier kan je je vinger in stoppen :p en daarmee de plastic kap voor de lichtunit los trekken (recht naar voren). Dit ging zeer moeizaam bij mij en op 1 punt moest ik er tussen prutsen met fijn schroevendraaiertje en als nog heb ik 1 pinnetje afgebroken in de binnenste hoek. Als je deze kap er af hebt, zit de mistlichtunit vast met 2 torx schroeven. Deze moet er ook uit als je het richtingaanwijzer lampje (makkelijk) wilt vervangen (eruit draaien).

Dank! De handleiding geeft ook wat informatie. Inmiddels één en ander twee keer besteld. Als het binnen is, zal ik hier wel eens de animo peilen voor de 2e set.

Mijn Peugeot 308 SW BLE is in augustus besteld en zojuist een mail gehad dat deze de eerste week van december geleverd zal worden.
De dealer die levert is van Mossel Peugeot in Hillegom en zij hebben mij zojuist een mail gestuurd:

"U heeft als extra besteld de EBS installatie , maar deze zijn al geruime tijd niet leverbaar en er is ook geen zicht op wanneer dat wel gaat gebeuren.
In verband hiermee monteren wij al enige tijd een alternatief wat u in de bijlage vindt ."

Het gaat hier om de:
Alpine PWE-V80 sub
Alpine BBX-F1200 versterker

Zijn er meer mensen die EBS hebben besteld waarbij het niet leverbaar is? Hebben jullie ook dit alternatief gekregen?
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen.

Floris.kw zei:
Mijn Peugeot 308 SW BLE is in augustus besteld en zojuist een mail gehad dat deze de eerste week van december geleverd zal worden.
De dealer die levert is van Mossel Peugeot in Hillegom en zij hebben mij zojuist een mail gestuurd:

"U heeft als extra besteld de EBS installatie , maar deze zijn al geruime tijd niet leverbaar en er is ook geen zicht op wanneer dat wel gaat gebeuren.
In verband hiermee monteren wij al enige tijd een alternatief wat u in de bijlage vindt ."

Het gaat hier om de:
Alpine PWE-V80 sub

Zijn er meer mensen die EBS hebben besteld waarbij het niet leverbaar is? Hebben jullie ook dit alternatief gekregen?

Ik ben benieuwd of ik ditzelfde krijg. Mijn auto wordt ook bij Van Mossel besteld, incl. EBS, alleen moet ik nog te horen krijgen wanneer deze exact geleverd zal worden.

Wat betreft verschil heb ik weinig verstand van alles specs die ik zie op de website van Alpine. Verschil zit er wel in de prijs (snap ik dan wel weer).

EBS:
Versterker: € 329,-
Sub: € 389,-

Alpine:
Versterker: € 200,
Sub: € 133,-

Mijn verhaal wordt blijkbaar nog sterker... Vanmiddag te horen dat mijn auto al twee weken in Nederland is.
Hij wordt pas op kenteken gezet wanneer ik een keuze heb gemaakt tussen de systemen.

Dus OF wachten of EBS en tzt op kentekenen zetten OF voor de Alpine set gaan.
De specs van Alpine zijn ook lager dan de set van EBS.

Vanuit de LM zeiden ze het leasebedrag naar beneden aan te passen, maar dat scheelt misschien een Euro per maand.
Ik ga maar eens kijken of ik voor de overige 300 Euro niet een paar accessoires kan krijgen.

Ik heb mijn dealer geadviseerd om deze set van Pioneer in te bouwen:

GM-D1004 € 149,00
TS-WH500A € 299,00

Is zo nieuw dat het pas begin december binnenkomt.

Ik mag de 308 donderdag ophalen!Was vandaag mn winterset wezen brengen en bij toeval was hij net binnengekomen.
Kan niet wachten

speedtouch zei:
feddesman zei:
Ik mag de 308 donderdag ophalen!Was vandaag mn winterset wezen brengen en bij toeval was hij net binnengekomen.
Kan niet wachten

Welke kleur en uitvoering had je ook al weer?
Allure met alle mogelijke opties(alleen geen alarm) in de kleur artense

Ook bij mij was het plotseling geen EBS meer beschikbaar terwijl ze 'alles' al op voorraad hadden.
Alternatief was:
Ground Zero 4 channel-360 Watt
Ampire Active 8 Pro 250 Watt.

Afgelopen vrijdag de auto ontvangen en enorm geschrokken van het zeer slechte geluid.
De Sub remote doet niets, geen idee waar de 4 kanaals versterker zit. Maandag navragen.
Mogelijk dat de speakers van mindere kwaliteit zijn, zijn er al mede gebruikers die ze hebben vervangen? Welk type?

Viel mij op dat de sub via high level is aangesloten, weet iemand of er een RCA (tulp) uitgang op de radio zit/gemaakt kan worden? Iemand een pin-out van de radio? Zou top zijn!

Naast dat het een top auto is het volgende:
Peugeot apps, kan dit echt alleen met de Peugeot 3G dongle? Kreeg mijn eigen 3G dongle (nog) niet aan de praat.
Internetten op de radio via bluetooth aan hotspot van mijn Iphone is leuk, maar wat heb je er aan? Iemand al gebruikt?

Reuze benieuwd naar jullie ervaring, advies.

Floris.kw zei:

Het gaat hier om de:
Alpine PWE-V80 sub

@jeroenkl; Zie mijn review iets hierboven, browser is niet echt bruikbaar idd.
Ik heb overigens mijn eigen vodafone dongle niet geprobeerd.

Er staat nu een nieuwe bleu lease limited op marktplaats. Exact welke ik besteld heb. Zonde van de missende dakrails maar verder mooie complete car.
https://link.marktplaats.nl/872335842

@ Guangzhou 2014:
15570864942862_3739570_630x420__m2.jpg

09043630728070_3739568_630x420__m2.jpg

15570863099874_3739564_630x420__m2.jpg

15570857629793_3739558_630x420__m2.jpg

Met het logo ín de grille.
Deze motor is overigens een 1.2 turbo met 100kW en 230Nm (4,9l/100km) (zie ook de onderste afbeelding).
Bron: https://news.bitauto.com/cztj/20141120/1506497525.html

Ziet er mooi uit zo in de grill.Ben benieuwd of je het logo zonder schade van de motorkap af kan halen.

@feddeseman: met een föhn en een dun draadje, geen probleem.
Edit: alleen logo's achterzijde!

Terug
Bovenaan