Peugeot 308 / e-308

M

MCW

Guest
peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

Alle 84 foto's en info: https://www.motor1.com/news/494944/new-peugeot-308-reveal/

Een vrij voor de hand liggende evolutie, lijkt vooralsnog geslaagd.

Een detail dat ik trouwens absoluut niet geslaagd vind is het nieuwe logo: waarom de gestileerde en zeer herkenbare leeuw inwisselen voor druk gerommel op een fantasieloos schildje?(n)

Hopelijk ziet de achterkant van de niet-GT er beter uit. In basis vind ik het 308-ontwerp nog steeds aansprekend. Het interieur oogt fraai.

Hmm, zo op de foto's ben ik er niet kapot van. Vooral ook en profil heeft ie een beetje een 'waterhoofd'

Sluit me inderdaad aan bij de opmerking omtrent het logo, veel minder herkenbaar. Verder is de kleur echt geweldig, zou veel vaker groene auto's op de weg willen zien. De auto zelf is wel echt nog duidelijk een 308.

Duidelijk een meer over the top 308. Vind het nieuwe logo ook echt geen porum, beetje ala Cupra. Het ziet er allemaal een stuk agressiever uit maar ik vind 'm eigenlijk ook te druk. Misschien beter zonder de GT-opmuk zoals die raar opgeplakte skirts en die nepuitlaten.

Ik heb er geen wow-gevoel bij zoals ik wel bij de 208 gelijk had.

OP aangepast met betere foto's. Hier een mooie blauwe

https://www.youtube.com/watch?v=z3xk1Ng4RPA

voiture zei:
Hopelijk ziet de achterkant van de niet-GT er beter uit. In basis vind ik het 308-ontwerp nog steeds aansprekend. Het interieur oogt fraai.
Hopelijk ziet de voorkant van de niet-GT er beter uit. Deze kont vind ik best geslaagd. Maar al die opgeplakte zwarte vlakken en neproostertjes aan de voorkant... Wordt anno 2021 Audi nog steeds als het grote voorbeeld gezien? :confused:

De nieuwe 308 is met zijn lengte van 4,37 meter maar liefst 11 centimeter langer dan zijn voorganger. De wielbasis groeit mee en wel met 5,5 centimeter tot 2,68 meter. De derde generatie 308 is naast langer ook lager dan zijn voorganger (-2 cm). Met name de achterpassagiers profiteren van de extra centimeters. De bagageruimte van de nieuwe 308 is met 412 liter opmerkelijk genoeg iets kleiner dan die van de 308 die nu nog bij de dealers staat. Dat is verre van een ramp, hij troeft er de Golf (381 liter) en Focus (375 liter) namelijk eenvoudig mee af. Gooi je de achterbank plat, dan kun je 1.323 liter aan materiaal verstouwen. Later komt er natuurlijk ook weer een 308 SW

De Peugeot 308 krijgt voor het eerst in zijn bestaan plug-in hybride aandrijflijnen. De krachtigste bestaat uit een 180 pk sterke 1.6 PureTech-benzinemotor en samen met een 110 pk krachtige elektromotor die in de achttraps automaat is verwerkt goed is voor een systeemvermogen van 225 pk. De 308 Hybrid 225 geheten plug-in hybride heeft een 12,4 kWh groot accupakket dat de stekker-308 een elektrische actieradius van 59 kilometer oplevert. Ook is de 308 er straks als Hybrid 180, een 180 pk sterke plug-in hybride met een 150 pk sterke benzinemotor en dezelfde 110 pk sterke elektromotor als de Hybrid 225. Deze versie heeft ook een 12,4 kWh accu en perst daar volgens Peugeot 60 kilometer elektrische actieradius uit. De bagageruimte van de 308 Hybrids is door de plaatsing van het accupakket wel iets kleiner. Hij slokt namelijk 361 in plaats van 412 liter op. Een 3,7 kW 1-fase boordlader is standaard, een 7,4 kW 1-faselader is optioneel.

De nieuwe Peugeot 308 is ook te bestellen met de bekende PureTech 110- en PureTech 130-benzinemotoren. De 110 pk sterke 1.2 valt alleen aan een handgeschakelde zesbak koppelen, de 130 pk sterke 1.2 is naast met handbak ook met achttraps automaat te krijgen. Dieselen kan ook en wel met een 130 pk sterke 1.5 BlueHDi, een motor die zowel met handbak als met automaat beschikbaar komt. Alle info: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-peugeot-308-direct-als-plug-in-hybride/

DeeTwee zei:
voiture zei:
Hopelijk ziet de voorkant van de niet-GT er beter uit. Deze kont vind ik best geslaagd. Maar al die opgeplakte zwarte vlakken en neproostertjes aan de voorkant... Wordt anno 2021 Audi nog steeds als het grote voorbeeld gezien? :confused:

Het is minder erg dan bij Audi maar ik vind het ook een foute zet van Peugeot (dat doet DS beter).
Ook dat 'diffusereffect' aan de achterzijde vind ik erover. Samen met de plooi in het plaatwerk erboven iets te plastisch om mooi te zijn.
Nu zet er een Golf naast en de 308 fleurt ineens op. Ook de eerste indruk van het interieur lijkt positiever, betere materialen, dan in de Golf.

Leuke auto! Een grote 208 (en dat is een compliment), zeer herkenbaar, mooi interieur, topprtje!

En het nieuwe logo is een mooie verwijzing naar de historie (y)

vztWdOh.jpg

Sowieso komen die nepgaten niet eens in de buurt van een nepgat. Het is letterlijk gewoon een vlak zwart stuk met streepjes er op. Heeft de 3/5008 FL ook al. Als ze die gewoon volledig weg hadden gehaald stond er nog steeds een agressieve neus maar dan wat cleaner.

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

peugeot-308-2021.jpg

Meer foto's: https://www.motor1.com/news/494944/new-peugeot-308-reveal/

Mooie auto. Ben benieuwd naar de volledige specs, met name het trekgewicht van de PHEVs. In tegenstelling tot de auto's van VAG blijft PSA daar (zoals vele andere merken) behoorlijk mee achter.

Dit intrigeert mij. Zowel een tiptoets als een fysieke knop voor klimaatregeling onder elkaar? En 'Open Player', ook een wat merkwaardige aanduiding. Maar in het videootje wat MCW eerder poste zag ik andere tekst daar staan ("Radio/Media"), dus misschien kunnen die tiptoetsen verschillende iconen en teksten laten zien? EDIT: Ja dus.

En los daarvan had ik liever gezien dat het scherm los stond ipv op zo'n "puist" in het dashboard.
nieuwe-peugeot-308-autoblog-2021-970-75.jpg

Ik zie ook echt de meerwaarde van dat opgelijmde zwarte plastic niet.
peugeot-308-2021.jpg

Op deze foto zie je duidelijk dat ze zelfs niks bijdragen om de vorm van de wagen te accentueren. Peugeot: in de vuilbak met die goedkope vorm van tuning!
De wagen zou er enkel mooier door worden.

Ik zie de meerwaarde niet dat je iedere keer foto's en video's nogmaals plaatst.

Mwah.......dat is eigenlijk wat er bij mij blijft hangen.

Kont is erg gaaf, net als bij de 208.
Geknepen koplampen zijn ook mooi, maar de rest van de neus doet die mooie lampen weer een beetje teniet.

De hoge motorkap (of is het de lage lijn op de zijkant, de lage koplampen, ik weet het niet precies) doet zelfs deze (ik denk) 19" als stepwieltjes overkomen. Je hebt tegenwoordig al 21" nodig om het een beetje te laten smoelen.:(
Het logo vind ik geen verbetering. Te vlak, te donker en te groot.

Interieur doet me aan de Audi A3 denken, en dat is wat mij betreft een compliment. Echter haalt Peugeot het net niet.
Dat zit 'm bijvoorbeeld in die middenconsole: wat een rare indeling. Als je dan toch zo'n apart deel maakt voor de "versnellingspook", waarom dan zoveel loze ruimte, en alsnog de parkeerrem eronder. Maar dat kan te maken hebben met de handbak-configuratie. Ik vind het zo in elk geval een gevalletje "net niet".

Ondanks dat alles........Van de Golf wint hij het probleemloos.....:cool:

MCW zei:
Ik zie de meerwaarde niet dat je iedere keer foto's en video's nogmaals plaatst.

Gezien het commentaar van iDS vind ik het plaatsen van de foto wel een meerwaarde hebben. Tip: je zou misschien eens wat minder over dit soort zaken kunnen zeuren. Ik zie er de meerwaarde namelijk niet van in en het zorgt vaak weer voor negativiteit.

Als anderen hun mening kunnen beargumenteren zonder nogmaals een foto/video te plaatsen dan kan iDS dat vast ook wel :T

Sport Leicht zei:

vztWdOh.jpg

Bij deze een oproep aan de "AliExpress"-shops om een relief-leeuwtje te leveren, die je op de logo's kunt plakken......:cool:

MCW zei:
Als anderen hun mening kunnen beargumenteren zonder nogmaals een foto/video te plaatsen dan kan iDS dat vast ook wel :T
Als anderen niet moeilijk doen over het herhalen van foto's, dan kan jij dat vast ook wel.

Nee want staat rommelig en krijg je een topic waar je blijft scrollen door dubbele foto's. Irritant. "Op sommige foto's valt het zwarte plastic op de bumper zelfs nauwelijks op" dekt de lading ook. Maar ja blijkbaar te moeilijk.

(y)

Voor de liefhebber, alle foto's in wallpaperformaat: https://www.netcarshow.com/peugeot/2022-308/

MCW zei:
Nee want staat rommelig en krijg je een topic waar je blijft scrollen door dubbele foto's. Irritant. "Op sommige foto's valt het zwarte plastic op de bumper zelfs nauwelijks op" dekt de lading ook. Maar ja blijkbaar te moeilijk.

Autistisch geneuzel...

Rembrandt zei:
Sport Leicht zei:

vztWdOh.jpg

Bij deze een oproep aan de "AliExpress"-shops om een relief-leeuwtje te leveren, die je op de logo's kunt plakken......:cool:

Er had idd wat meer diepte in het logo gemogen. Eigenlijk hadden ze gewoon het oude jaren 60 logo kunnen nemen, en dan in zilver ipv goud. Was net iets stijlvoller geweest.

Videootje door autobild:

https://www.youtube.com/watch?v=MP5USjT7SX8

Interessant trouwens te zien dat de 308 ook in hybride uitvoering nog steeds >360 liter bagageruimte biedt. Bij VAG zitten die modellen meer rond de 270 liter, wat toch wel echt krap is voor een C-segment hatchback.

Sport Leicht zei:
Rembrandt zei:
Sport Leicht zei:

Auto-Styling-3D-Peugeot-Embleem-1960-Badge-Sticker.jpg

Er had idd wat meer diepte in het logo gemogen. Eigenlijk hadden ze gewoon het oude jaren 60 logo kunnen nemen, en dan in zilver ipv goud. Was net iets stijlvoller geweest.

Heb ze er maar ineens ingeplakt om geen foto's te herhalen, maar misschien wat te groot... ;)
Nog steeds een mooi lettertype, wilde ik melden.
Het nieuwe logo is van de 2-dimensionale versie van het logo afgeleid, vermoed ik:
PeugeotLogo-1960.jpg

Bespaart wat pixeltjes in digitale communicatie...er moet toch ergens bespaard worden

iDS zei:
Sport Leicht zei:
Rembrandt zei:
Sport Leicht zei:

Auto-Styling-3D-Peugeot-Embleem-1960-Badge-Sticker.jpg

Heb ze er maar ineens ingeplakt om geen foto's te herhalen, maar misschien wat te groot... ;)
Nog steeds een mooi lettertype trouwens.
Het nieuwe logo is van de 2-dimensionale versie van het logo afgeleid, vermoed ik:
PeugeotLogo-1960.jpg

Bespaart wat pixeltjes in digitale communicatie...er moet toch ergens bespaard worden

Ik ben geen fan van schildlogotjes.

:)

Ik vind het in z'n totaliteit een net-niet auto. De voorkant oogt nogal lomp, vooral schuin van voren. Loopt gevoelsmatig te lang door met een te lage grille. Recht van voren valt dat dan op de een of andere manier weer veel minder op. Rest van de auto is het aanzien best waard, ook qua interieur. Maar ik pas.

Helaas, het lijkt erop dat ook de niet-GT(line) uitvoeringen die rare zwarte ribbelvlakken voorop hebben. Uiterlijke verschillen tussen de GT en overige lignes zouden vooral zitten in de verlichting, velgen, kleuren, afwerking van bumperdelen in glanzende ipv matte lak.

Artikel op L'Argus

Boven GT, onder Active of Allure:

20210108redimensionner.jpg

Dat is geen verrassing. De 208 en 3/5008 FL hebben ook geen andere bumper op de GT's.

Filmpje van Peugeot over het interieur en nieuwe infotainment:

@DeeTwee: nog een verschilletje: GT (Line) heeft de logo's op de spatschermen, de andere blijven daarvan bespaard.
Ik zie nog wel enkele verschillen op de foto's van de 2 blauwe 308s:
GT (Line):
- heeft meer chroom in het radiatorrooster met een complexere tekening
- heeft smalle koplampen (inzetstukje in carrosseriekleur onder de behuizing
- heeft een chromen inzetstukje in de overgang tussen rooster en koplamp

De niet-GTs zien er daardoor wat rustiger uit. Nog even een totaalbeeld afwachten om te bekijken of dat ook een evenwichtiger beeld oplevert.

En daar blijft het niet bij:
achterlicht van de Allure enkel Active volgens L'Argus. Spijtig, ik vind het mooier:
peugeot-308-allure-feu-arriereredimensionner.jpg

5_25.jpg

Uitrustingsniveaus hebben elk hun eigen zetel en velgtype. Van links naar rechts Active, Allure, GT en 2 optionele lederen bekledingen
m0a1189redimensionner.jpg

Die zwarte stukken in de voorbumper doen weldegelijk veel, zonder dat had de neus (overhang) van de auto optisch veel langer en massiever geleken dan nu het geval is. En ze zullen dicht zijn omwille van de luchteeerstand, daar zal heus goed over zijn nagedacht.
Het is dus maar goed dat MCW geen designer is bij Peugeot, met zijn eventuele inbreng had het er heel log uitgezien ;)

@Sport Leicht: bekijk eens en 208: niks log aan. Die had die goedkope inzetstukjes niet nodig. Ik vind ze ook niks toevoegen.

En ze zullen dicht zijn omwille van de luchteeerstand, daar zal heus goed over zijn nagedacht.

'gaten' in de voorbumper zijn in 99% sowieso dicht omdat ze geen nut hebben behalve voor de looks. Dat is al decennia zo

Het is dus maar goed dat MCW geen designer is bij Peugeot

:) Dan hadden ze de neus sowieso niet zo lang en massief moeten ontwerpen ;) Een voorbumper zonder nepgaten waar vroeger de mistlampen zaten kan prima:

WTlmJGU.jpg

Het is sowieso bij Peugeot en Citroën heel erg dat de neus massief is, of in het geval van bv de 2008 en C3 Aircross extreem hoog. Wat helemaal niet nodig is (zie bv Mazda CX-3)

Trouwens, ze hebben al die LED-strip op het optisch wat op te breken. En net als wat iDS zegt; de 208 heeft dat ook niet en die auto is ook fantastisch ontworpen.

iDS zei:
@Sport Leicht: bekijk eens en 208: niks log aan. Die had die goedkope inzetstukjes niet nodig. Ik vind ze ook niks toevoegen.

De neus van de 208 is veel korter dan bij de 308 dus daarbij is toevoeging van extra roosters niet nodig. Jij begrijpt er net als MCW dus ook niet veel van ;)

@Sport Leicht: Even ervan uitgaande dat je theorie klopt: Ik erger me veel liever aan een optisch iets te lange neus dan aan deze ontzettende lelijke niksige zwarte vlakken.

Overigens, als er enkel noodzakelijke roosters geplaatst waren, had de auto denk ik met minder de helft van de nu aanwezige grilplaten afgekund. Maar goed, dat geldt voor heel veel auto's.

Ach ja we kunnen er heel lang over doorzeuren, mijn punt is echter dat hier gewoon een erg geslaagde auto staat. Roostertje hier, lijntje daar, bij geen auto is alles perfect. Maar als het totale plaatje maar klopt dan is mijn perceptie dat dergelijke elementen totaal niet meer als storend worden ervaren. Een 308 in de juiste uitvoering, lekker kleurtje erop.... zet hier maar voor de deur, ik denk dat mijn vrouw er heel gelukkig mee wordt. Daar kan een Golf of Focus niet aan tippen.

Oh, ik vind het zeker geen onaantrekkelijke auto, begrijp me niet verkeerd. Maar in mijn ogen had-ie nog (veel) mooier kunnen zijn. Als totaalplaatje vind ik een Focus ST-Line minstens zo goed ogen, maar daarin ben ik wellicht bevooroordeeld.

De Focus oogt inspiratieloos (zeker qua interieur), net als de Golf en heel veel anderen in dat segment. Leuke auto’s in die klasse vind ik de Toyota Corolla en dus zeker ook de nieuwe 308. Over de keuze Focus-308 zou ik geen seconde hoeven na te denken.

Als je niet verder kijkt dan de buitenkant snap ik dat je zo denkt. Ik raak ook iedere keer enthousiast als er een nieuwe Peugeot uitkomt, totdat ik m uit mag proberen. Dan is een Focus st-line misschien een (in mijn optiek geslaagd) allegaartje om te zien, hij rijdt heerlijk en dat inspiratieloze interieur staat qua ergonomie en infotainment gewoon op een hoger plan, terwijl het kwalitatief veel beter is dan het toont.

Maar ik blijf hopen dat Peug met een model komt dat me echt op alle vlakken overtuigt.

Zoals de DS met de 4 slaagt ook Peugeot erin om de nieuwe 308 een premiumuitstraling te geven. Het oogt allemaal hoogwaardig. Vind het knap wat Peugeot allemaal presteert de laatste jaren, van bijna-failliet naar een van de meest winstgevende autofabrikanten/merken met een zorgvuldig opgebouwd modellengamma en eigen stijl.

Dat gezegd hebbende, ben ik zelf niet enorm gecharmeerd van dit ontwerp. Zoals zoveel auto's in het B- en C-segment oogt het allemaal wat teveel uitgedijd. De niet doorlopende lijn op de zijkant vind ik niet zo mooi. Verder is het duidelijk een evolutie van de huidige 308, die ik mooier en strakker vind. Het interieur ziet er goed uit, zoals we gewend zijn van Peugeot oogt het markant en hoogwaardig.

Al met al een vermoedelijk commercieel geslaagd ontwerp (conservatief, evolutionair, hoogwaardig/chic), maar niet per se mijn favoriet in dit segment. Al weet ik niet welke auto dat dan wel is, in ieder geval vind ik de DS 4 fraaier. Daar zal de prijs echter ook wel naar zijn. :)

@Rutger DC: Zoals ik het zie is het een uitgerekte 308 van de vorige generatie met een flinke scheut Audi A3. Denk zeker dat het mensen aan gaat spreken!

Rutger DC zei:
Zoals de DS met de 4 slaagt ook Peugeot erin om de nieuwe 308 een premiumuitstraling te geven. Het oogt allemaal hoogwaardig. Vind het knap wat Peugeot allemaal presteert de laatste jaren, van bijna-failliet naar een van de meest winstgevende autofabrikanten/merken met een zorgvuldig opgebouwd modellengamma en eigen stijl.

Die miljarden aan Franse staatssteun hebben inderdaad goed effect gesorteerd lijkt het.

Terug
Bovenaan