Peugeot 208 | facelift 2024; nieuw: GTi

Of anders even kijken in de prijslijst of handleiding. Daar staan dat soort zaken in.

Ik heb ook gekeken, zag dat 1, 2, 3 niet staan, maar toen werd me gevraagd of ik via chat een vraag had. Dus ik dacht dat TS dat wel zou kunnen doen.

VOOR
ML06Z16.jpg

NA
BmxGI8q.jpg

XuCqsQk.jpg

cBv9r1S.jpg

NA
T1ljs0V.jpg

VOOR
stBoF8l.jpg

vIfyvQE.jpg

PnSMEs6.jpg

Alle foto's en info:

208 GTI

Het is officieel: de 208 krijgt binnenkort een GTI versie. Geen ICE, maar wel een EV. Normaal gezien zou die reeds in 2020 het daglicht zien, maar het PSE project werd toen door de Oppergoeroe de nek omgewrongen. Nu, 5 jaar later, is er wel ruimte voor leuke extraatjes. Alain Favey kondigde deze week de terugkeer aan van het GTI label.
" Ik kan bevestigen dat we het GTi-logo zo snel mogelijk weer op de e-208 zullen introduceren ", aldus Alain Favey, die benadrukte dat het merk " opnieuw verbinding maakt met zijn verleden, zijn geschiedenis ". Rare is dat de terugkeer reeds gebeurt voor het huidige model, terwijl eind volgend jaar de opvolger van de 208 gelanceerd gaat worden. Alain Favey gaf aan dat het iconische embleem alleen op de 100% elektrische versie van de Franse auto, de e-208, zal worden aangebracht. De nieuwe 208 GTi zal dus elektrisch zijn, hoewel deze initialen “grand tourisme injection” betekenen. Hetzelfde zal gebeuren met de ID.2 GTI bij Volkswagen, waar de I staat voor intelligentie. Naar verwachting zal de aandrijflijn worden overgenomen van de Lancia Ypsilon HF , Abarth 600e en Alfa Romeo Junior Veloce, die allemaal zijn uitgerust met een 280 pk sterke Emotors-motor.

Deze Peugeot e-208 GTi zal echter een kort leven beschoren zijn, want volgens onze informatie zal de volgende generatie van de 208 in het najaar van 2026 worden gepresenteerd en in juni 2027 in Zaragoza (Spanje) in productie gaan. Het zal de nieuwe STLA Small-structuur inhuldigen , die aanvankelijk 100% elektrisch is, maar momenteel wordt aangepast om multi-energie te worden en plaats te bieden aan de toekomstige 308 vanaf medio 2028.

Reden voor de introductie: de concurrentie van Renault en Alpine.

renault-5-vs-peugeot-e208-2024-ev-027_7.jpg

(bron: largus.fr)

Ze moeten wel echt iets bijzonders neerzetten om de GTI een succes(je) te laten worden met de huidige stroom aan goedkopere elektrische auto's die er momenteel worden gelanceerd. Maar ik vind de 208 een leuk model, dus ik ben benieuwd. :)

Eigenlijk een Lancia Ypsilon met Peugeot-badge.

Wat een onzin 'Alfista'. De Peugeot 208 bestaat al 6 jaar, lang voor de Ypsilon. Daarnaast is het Stellantis die de techniek maakt en inzet op meerdere modellen.

(geen idee waarom mijn post is verwijderd, is namelijk gewoon inhoudelijk!!!)

Wat een onzin 'Alfista'. De Peugeot 208 bestaat al 6 jaar, lang voor de Ypsilon. Daarnaast is het Stellantis die de techniek maakt en inzet op meerdere modellen.

(geen idee waarom mijn post is verwijderd, is namelijk gewoon inhoudelijk!!!)
Vergelijk het onderstel van de HF eens met de 6 jaar oude 208... totaal anders.

Dat is heel wat anders dan "Eigenlijk een Lancia Ypsilon met Peugeot-badge". En de laatste zin in mijn vorige post negeer je natuurlijk weer.

Ik zal het anders formuleren: omdat er al een HF was, heeft Peugeot de GTI op 3 maanden kunnen ontwikkelen.
Je laatste zin: geen idee waarom mijn post is verwijderd, is namelijk gewoon inhoudelijk!!! Waarom zou ik daarop reageren?

omdat er al een HF was, heeft Peugeot de GTI op 3 maanden kunnen ontwikkelen.

Je gelooft echt dat Peugeot de GTI even heeft ontwikkeld omdat Lancia de HF heeft geïntroduceerd? :ROFLMAO: Dat is allemaal binnen Stellantis geregeld dat diverse modellen dezelfde aandrijving zouden krijgen. Zou jij toch moeten weten....

Waarom zou ik daarop reageren?

"Daarnaast is het Stellantis die de techniek maakt en inzet op meerdere modellen." Zoals gewoonlijk is begrijpend lezen niet jouw sterkste punt en weet je niet goed hoe je dingen moet verwoorden.

Peugeot had eerst het GTI project stopgezet.
Dat is algemeen bekend.
Het is pas toen Alpine met een R5 kwam, dat Peugeot is gaan nadenken over een GTI en dan helpt het dat er al een HF bestond.
Om het met jouw woorden te zeggen: begrijpend lezen is niet je sterkste punt. En nu hou ik erover op. Je wilt het toch niet begrijpen.

Rood afgebladderde foto's met een paar speciale wielen en een dikkere bumper.. Ik wacht de reviews wel even af.

Wat een gemopper hier. Maar goed, mooie GTI, zeker het interieur heeft de stijl van de 205GTI goed vertaald. Bijna retro, maar wel heel smaakvol. De velgen hadden beter gekund. Een beetje tussen de ‘gaten’-variant van de 1.6 GTI/CTI en dikke ‘spaken’ (Speedline?) van de 1.9 GTI.

Wat een gemopper hier. Maar goed, mooie GTI, zeker het interieur heeft de stijl van de 205GTI goed vertaald. Bijna retro, maar wel heel smaakvol. De velgen hadden beter gekund. Een beetje tussen de ‘gaten’-variant van de 1.6 GTI/CTI en dikke ‘spaken’ (Speedline?) van de 1.9 GTI.
Het is niet zozeer dat die niet mooi is of het interieur niet klopt, maar als je dan de Alpine A290 ziet en het model in de basis al meer dan 5 jaar mee gaat, dan vraag ik me af of dit een succes wordt.

Ik gun het de GTI van harte, want snelle hatchbacks hebben we nooit genoeg, maar het voelt toch een beetje als een lauw opgewarmde e-208.

Ik vind de 208 nog altijd een mooie verschijning, ook al is die al 6 jaar oud. En ook qua specs moet die niet onder doen voor een R5 of Alpine.

Zit er een gedachte achter het velg design? Ik vind ze nogal apart maar kan er weinig retro in ontdekken.

Dat zijn idd prachtige velgen, maar ik zie ze niet terug in het design van de nieuwe. Wat mij betreft mist er dan toch een stukje.

Ziet er prima uit, jammer dat er geen benzineversie van komt, dan zou het voor mij eventueel wel interessant geweest kunnen zijn.

Ziet er prima uit, jammer dat er geen benzineversie van komt, dan zou het voor mij eventueel wel interessant geweest kunnen zijn.
komt misschien nog wel als blijkt dat een loodzware ev alleen in noordwest europa verkoopt.

Jammer dat 'ie alleen elektrisch is inderdaad. 1600 kg in een B-segmenter kan je geen hot-hatch meer noemen. Maar wel het hele interieur vol met alcantara en (nep) carbon-fiber om de schijn op de houden. Zonde, want het is een leuk ding om naar te kijken.

Dan blijft Barri’s comment dus staan :)
Motorgeluid is leuk voor jezelf, maar onzin om anderen te ‘bemoeien’ met overcompensatie. Nergens voor nodig motorgeluid door een stad of gebied te laten gallen.

Bij een gti wil je wel motorgeluid, en een lichte auto,

een ev rijdt ook prima, maar de komende 10 jaar ga ik er nog geen kopen. Het is mij nu nog teveel behelpen.

Bij welke mis je het?

Ik heb het bij een Elektrische Cooper S, R5 of grotere sportieve auto’s niet gemist. Er is, net als bij moderne ICE/PHEV’s wel een motorgeluid dat je aan of uit kan zetten, van binnen - zonder anderen er mee lastig te vallen.

Motorgeluid kan ook sportief zijn zonder "de hele buurt" ervan te laten meegenieten. En dat heeft niets met compensatiegedrag te maken.
Het is vooral ouderwets. Het is nergens voor nodig, aangezien er een superieur alternatief is. De EV :)

Met alle liefde, maar het is prachtig weer en er is ook zoiets als een fiets:).

Oprechte vraag, wat is er mis met mee gaan met de tijd, en gewoon open te staan voor iets moois als een E-208 GTi?

Motorgeluid, zelf schakelen, auto's opvoeren etc., zijn voor veel mensen nog steeds belangrijke onderdelen van het rijplezier van de auto. Je kan een racefietser op een VanMoof zetten, maar daar wordt 'ie ook niet blijer van.

Dat ‘veel mensen’ klinkt vooral als een oude doelgroep die toch niet in de markt is voor wen nieuwe auto. Zelf sleutelen aan auto’s, is dat niet meer iets van de jaren ‘80?

idd, voor gewoon werk-woon verkeer is een ev prima als je ergens kan laden, in nederland misschien niet een probleem, bij ons kun je uren rijden zonder een laadpaal te vinden.
Als tweede of derde auto voor het weekend wil je gewoon een beetje lol

Dat ‘veel mensen’ klinkt vooral als een oude doelgroep die toch niet in de markt is voor wen nieuwe auto. Zelf sleutelen aan auto’s, is dat niet meer iets van de jaren ‘80?
Ik ben zelf in de 20 en ken genoeg leeftijdsgenoten die aan hun eigen auto's werken en tunen, die cultuur is nooit weggegaan. Vooral hot hatches zijn nog steeds populair, het gros van de Mk8 GTI's rijdt rond met aangepaste uitlaat, chiptunes, cosmetische modificaties etc.

Een vorige generatie 308 GTi was overigens al een prima auto voor woon-werkverkeer en lol trappen in een, je hoeft daar niet nog meer concessies voor te doen.

Ik ben zelf in de 20 en ken genoeg leeftijdsgenoten die aan hun eigen auto's werken en tunen, die cultuur is nooit weggegaan. Vooral hot hatches zijn nog steeds populair, het gros van de Mk8 GTI's rijdt rond met aangepaste uitlaat, chiptunes, cosmetische modificaties etc.

Leuk, maar dat is dus sowieso al niet de doelgroep voor een nieuwe auto - en klinkt eerder als en uitzondering. Zullen niet veel sleutelende Yup’en zijn

Leuk, maar dat is dus sowieso al niet de doelgroep voor een nieuwe auto - en klinkt eerder als en uitzondering. Zullen niet veel sleutelende Yup’en zijn
Mensen die een hot hatch kopen zijn sowieso al de uitzondering, binnen die selecte groep mensen die dat wel doen is het aandeel mensen dat zijn auto aanpast of laat aanpassen wel groot.

lijkt me sterk. Weinig mensen die een nieuwe auto, en dus binnen de garantietermijn, al aanpassen.

Dan blijft Barri’s comment dus staan :)
Motorgeluid is leuk voor jezelf, maar onzin om anderen te ‘bemoeien’ met overcompensatie. Nergens voor nodig motorgeluid door een stad of gebied te laten gallen.
Mijn Mini Cooper S maakt echt niet veel herrie, als ik gewoon 80 of 100 rijdt, om maar wat te noemen, dan is de Mini behoorlijk stil, en ik heb zeker geen aftermarket sportuitlaat eronder, gewoon de standaard uitlaat.Ik bedoelde eigenlijks meer van dat volledige stilte van een EV mij totaal niet aantrekt, maar een auto hoeft ook niet een bak herrie te maken met aftermarket spullen, wel motorgeluid, maar niet te.

Van waar die ommekeer. Je hebt het wel overwogen
Ieder zijn ding, en een ieder mag zelf kopen wat hij of zij wil, maar de volledige stilte van een EV trekt mij totaal niet, voor mij is het saai en slaapverwekkend, een auto hoeft voor mij echt niet een bak herrie te maken, maar volledig stil vind ik ook niks, ik heb er misschien wel spijt van dat ik ooit heb overwogen een EV te proberen.

Mijn Mini Cooper S maakt echt niet veel herrie, als ik gewoon 80 of 100 rijdt, om maar wat te noemen, dan is de Mini behoorlijk stil, en ik heb zeker geen aftermarket sportuitlaat eronder, gewoon de standaard uitlaat.Ik bedoelde eigenlijks meer van dat volledige stilte van een EV mij totaal niet aantrekt, maar een auto hoeft ook niet een bak herrie te maken met aftermarket spullen, wel motorgeluid, maar niet te.
Ook een EV maakt gewoon geluid - als jij dat wilt, wel eens een Taycan voorbij horen komen? En zelfs een Cooper (S)E kun je het bij instellen, zodat jij het gewoon hoort:) Dus ook zoals jij het wilt, niet volledig stil. Je kunt een EV dus gewoon blijven overwegen(y)

Ik zou eigenlijk een ieder willen zeggen: probeer het gewoon eens. Ik denk dat zo’n 208 EV GTI een best vermakelijk ding is en dat je een motorgeluid echt niet mist.
Ik zou voor dagelijks gebruik graag EV rijden. En voor de hobby eigenlijk ook wel.

Sommigen zeggen dat je na een EV nooit meer een ICE wil. 2lingbroer heeft bij Tesla, MG en Lotus gewerkt maar koopt prive ook steeds (hele) leuke ICE's. Ik zou ook de beleving missen.

Terug
Bovenaan