PauseBreak: Mercedes C200cdi Estate (2011).

Ja jongens en meisjes, vanochtend heb ik de eerste echte, moddervette upgrade aan de Vel Satis doorgevoerd.

Echte Bosch AeroTwins, speciaal gebouwd voor de Vel Satis. Wel grappig om te zien dat de normale lijst van auto's waarvoor de wissers zijn goedgekeurd beperkt is tot 1 model :D

Bewijs: :D


Was het echt nodig? Neuh, de aangepaste wissers die eigenlijk voor een Grand Scenic waren bestemd wisten ook wel, maar soms met wat geluid en wat gehakketak over de ruit. En dat hoort niet bij een comfortbak als de Vel Satis, dus toch maar een uitermate shockerend bedrag ter hoogte van €33,- uitgegeven voor "echte" wissers.

En precies op tijd, met die storm van vandaag. Het wist wel beter moet ik eerlijk zeggen. Geen geluid meer en streeploos schoon.

Les geleerd: Bij deze auto moet ik toch even een week of twee voor de APK kijken of alles nog goed is en zo niet, even het noodzakelijke kleine spul alvast bestellen. Dan hoef ik niet twee keer geld uit te geven :)
 
Zo, het volgende klusje op het "kleine klusjes" lijstje is gedaan. Uiteraard was ook nu weer sprake van levertijd, en helaas voor mijn portemonnee, ook van een monopoliepositie voor de dealer :)

Kijk en huiver!





Uiteraard ook de andere kant even gedaan zodat de reflectoren even rood zijn aan beide kanten. Wel zo netjes.

Volgende kleine klusjes:
De plastic, verchroomde deurhendelknopjes. Het kleine deel dat je eraf kunt halen. Dat moest vast wel via een andere wijze dan de dealer te krijgen zijn want die zitten op veel meer Renaults uit die tijd.
Daarna nog even kijken naar die houder van het interieurlampje aan de passagierszijde. Ik heb nog niet de tijd voor gehad om er achteraan te gaan.

Volgende grote klus:
Vier nieuwe banden, uitlijnen en de distributie vernieuwen.
Aircobeurt (schoonmaken, lektest, opnieuw vullen).
 
Volgende grote klus:
Vier nieuwe banden, uitlijnen en de distributie vernieuwen.
Aircobeurt (schoonmaken, lektest, opnieuw vullen).

Ai... dat gaat een prijzig stukje onderhoud worden.
 
Hahaha, alles aan het rijden van een Vel Satis is prijzig. Niet te lang bij stilstaan en gewoon genieten van de tijd dat je in de auto zit. :cool:
 
Zo, even een snelle update.

Met dank aan mijn ontzettende prutsers van buren heeft de Vel Satis nu op iedere hoek wel een schade zitten. Inmiddels dus maar een camera op de parkeerplaats gezet want natuurlijk laat niemand een briefje achter, terwijl je zoiets als dit op linksvoor echt wel hoort te merken:




Nu wil het geval dat bumpers nogal lastig te krijgen zijn, dus ik ga binnenkort even achter twee bumpers aan. Ik zag dat er best wat aanbod is op slopen. Eens kijken of er toevallig ook aanbod is in de kleurcode van mijn auto. Dat scheelt weer overspuiten.

Daarnaast is gisteren mooi gesleuteld aan de Vel Satis. Van de klussenlijst hier net even boven is inmiddels de aircobeurt gedaan. Druktest en lektest waren in orde, geen lekkages te vinden. Wel was het systeem echt volledig leeg, dus opnieuw gevuld en we hebben weer een rijdende ijskist.
Ook de distributie, waterpomp en multiriem zijn gisteren vervangen. De monteur die dat moest doen was niet bepaald gelukkig met de constructie van Renault. De motor ligt ver naar achteren dus je kunt overal net niet bij. Terwijl er wel genoeg ruimte over is in de motorruimte, maar de crashtest wil ook wat natuurlijk.
Het gevloek van de monteur verdween echter als donderslag bij heldere hemel toen hij even meereed in de Vel Satis. Hij had zijn eigen auto elders staan, dus ik reed hem er even heen. Dat was ook het moment dat hij ineens snapte waarom ik een Vel Satis rij. Alle gedoe met de riemen en rollen waren direct vergeven en vergeten.

Nu dus nog op de klussenlijst:

Vier nieuwe banden en uitlijnen. (Voorlopige keuze: Hankook Ventus Prime 3 K125)

Kleine klussenlijst:

De deurdopjes achter de deurhendel (die je eraf moet halen als je sleutelkaart faalt / lege accu) beginnen te bladderen. Even 4 nieuwe dopjes scoren dus.
Nieuwe interieurafdekking passagierszijde (ja, nog steeds :) ).
Achterlicht rechtsachter opnieuw afkitten.

En dat was het wel eigenlijk. De Vel Satis krijgt binnenkort nog een volledige, professionele poetsbeurt. Dan zullen er ongetwijfeld ook wel wat mooiere foto's worden geschoten dan nu het geval is.
 
Jeetje wat erg! Hoe krijg je dat voor elkaar? Gaan mensen tegenwoordig echt zo onzuinig met andermans spullen om?

Verder goed dat die bijna technisch bij is. ;) (y)
 
Nico GTR zei:
Jeetje wat erg! Hoe krijg je dat voor elkaar? Gaan mensen tegenwoordig echt zo onzuinig met andermans spullen om?

Hier in de buurt blijkbaar wel. Alle schades zijn afkomstig van buren of het bezoek daarvan. Ik snap het echt niet want dit zijn supermakkelijke parkeervakken. Je hoeft niks moeilijks te doen. Naar links insturen en je staat er al in zeg maar. Zelfs de Vel Satis past er geheel in zonder dat ik daar moeite voor moet doen.

Verder goed dat die bijna technisch bij is. ;) (y)

De banden zijn een keuze. Ze zijn heel licht ongelijk door de stilstand, dus niet meer geheel mooi rond. Daardoor produceren ze ook het nodige aan lawaai. Ik vind dat niet passen bij een auto als de Vel Satis, dus ook al zijn profiel en profieldiepte nog goed genoeg, ga ik ze toch binnenkort vervangen. Uitlijnen is dan wel weer wat noodzakelijker. Het stuur staat niet recht als je rechtdoor gaat. Moet je even weten :)
 
Dan zou ik eerst uitlijnen en dan nieuwe banden monteren. ;) Tenzij het bij dezelfde garage kan uiteraard.
 
Ik laat het bij dezelfde toko doen. Mijn vaste garagist heeft geen uitlijnapparatuur, dus dan kan ik net zo goed die banden ook elders vandaan halen.
 
He bah, wat stom van die schade zeg :(
Toch altijd een angstige gedachte als ik m'n auto ergens op de parkeerplaats neerzet, en bij jou is het zelfs al een paar keer raak!
 
BleuZ NL zei:
He bah, wat stom van die schade zeg :(
Toch altijd een angstige gedachte als ik m'n auto ergens op de parkeerplaats neerzet, en bij jou is het zelfs al een paar keer raak!

Helaas wel inderdaad. En dat terwijl ik mijn auto altijd ergens achteraf neerzet en het liefst op plekken waar er óf niemand meer naast kan komen te staan óf maar aan één kant en zonder moeite. Typisch ook dat alle schades hier voor de deur zijn ontstaan en dat niemand van iets weet. Terwijl ik toch vrij zeker weet dat een zilveren Corolla geen donkergrijze verf op de bumpers heeft zitten....

Nou ja, we gaan vrolijk verder ondertussen. Helaas op de sloop geen fatsoenlijke bumpers te vinden, dus ik denk dat ik dit maar even laat liggen. Hopelijk valt het een en ander weg te polijsten als de auto professioneel wordt gepoetst en anders zal het helaas voorlopig zo moeten blijven. Ik heb geen zin in het vervangen of bijspuiten van de bumpers zolang de auto hier tussen de prutsers moet staan.
 
Alweer even geleden dat ik hier heb gepost, dus maar even weer het stof eraf blazen en met een schone doek erdoorheen :p

Een tijdje geleden alweer was er de noodzaak tot een noodstop. Dat werd een noodstop omdat de banden, zo bleek achteraf, van binnenuit waren uitgedroogd. Toch wat raar voor Michelins die 3 jaar oud zijn en genoeg profiel hadden. Hoe dan ook, daarna maar zo snel als mogelijk rondom nieuwe banden laten monteren, want met uitgedroogde banden rondrijden is niet goed.
De nieuwe banden zijn Hankook VentusPrime3 in 225/50/17 101W. Vreemd genoeg was de 'W' in deze maat en draagindex goedkoper dan de 'V'. Voor een kleine €400,- waren we klaar. De nieuwe banden zitten er inmiddels een week of twee onder en bevallen prima. Ook geen problemen meer met onvoldoende grip om hard te kunnen remmen (ja, ik heb het voor de zekerheid uitgeprobeerd op een lege parkeerplaats).

Dan even een tijdreis naar gisteren, toen de auto bij de garage stond omdat de airco niet meer koelde. Eerder - met de distributiewissel - was de airco al opnieuw afgevuld en het systeem was nu alweer leeg. Meest waarschijnlijke dader: de condensor. Die is dus gisteren vervangen waarna de airco weer opnieuw werd gevuld. Dat laatste bleek nog een leuk klusje, want Renault zou Renault niet zijn als het net even iets anders had verzonnen dan alle andere merken. In dit geval dus dat er maar 1 vulnippel is, en laat de jongen die de airco zou vullen precies dat vulsysteem nog nooit eerder gedaan hebben. Dat was dus even vloeken, googlen, bellen, meer vloeken omdat niemand opnam, en toen uiteindelijk is het toch nog goed gekomen. De oplossing bleek simpeler dan gedacht, namelijk de hoge druk erop gooien, handmatig het vulprogramma aanpassen en klaar waren we.
Dit alles had als vrolijk gevolg dat de auto nu weer een rijdende ijskast is, zelfs als het buiten 30+ graden is. En het andere vrolijke gevolg is dat de kosten ook alleszins meevielen met een kleine €250,-.

Hiermee is dus ook de 'grote klussenlijst' weer leeg en blijft alleen de kleine klussenlijst over.

Kleine klussenlijst:

De deurdopjes achter de deurhendel (die je eraf moet halen als je sleutelkaart faalt / lege accu) beginnen te bladderen. Even 4 nieuwe dopjes scoren dus. Besteld, maar nog niet geleverd.
Nieuwe interieurafdekking passagierszijde. Was ik alweer vergeten. Direct maar even besteld.

Nieuwe kleine klussen voor de nabije toekomst:

Remvloeistof vernieuwen want dat is alweer een paar jaar geleden voor het laatst gedaan.
Schokbrekers en veren rondom vernieuwen voor verbetering van het comfort. Hoeft niet, kan wel en de verwachte verbetering van het comfort vind ik het wel waard. Schokbrekers kosten ook de hoofdprijs niet, maar de veren zijn een ander verhaal. Ik had verwacht dat het dezelfde veren als de Laguna/Espace zouden zijn, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Zover ik online kon vinden heeft niemand nog veren voor een Vel Satis op voorraad en bestellen werd ook wat lastig. Daar moet ik dus even over nadenken. Idealiter zou ik zowel de schokbrekers als de veren tegelijkertijd vervangen (als je toch bezig bent....), maar dan moet ik natuurlijk wel voor een normale prijs (zeg de prijs van veren voor een Espace) aan die veren kunnen komen.
 
Goed wat werk verzet dus? Goed bezig! Ik word altijd vrolijk als ik een Vel Satis zie rijden. Ze worden steeds zeldzamer. Zowel op de weg, als in het feit dat er steeds minder echt eigenzinnige auto's rondrijden.
Zal mijn ogen eens openhouden of ik je een keer zie rijden. (y)
 
Ja, als je kijkt naar het financiële aspect dan was het wel goed wat werk, maar dat is het bij deze auto al vrij snel :)

Hier in Twente moet je er nog wel met enige regelmaat eentje kunnen spotten. Buiten de mijne heb ik hier al 4 andere Vel Satis' zien rijden, wel allemaal de phase 1 maar dat mag de pret niet drukken.
Dat spotten moet wel lukken denk ik zo. Zo aan jouw foto's te zien rijden we over veel dezelfde wegen :D Leuk hé, dat maken van praatjes over je auto met onbekenden als je staat te tanken / parkeren / poetsen? :cool:
 
PauseBreak zei:
Ja, als je kijkt naar het financiële aspect dan was het wel goed wat werk, maar dat is het bij deze auto al vrij snel :)

Hier in Twente moet je er nog wel met enige regelmaat eentje kunnen spotten. Buiten de mijne heb ik hier al 4 andere Vel Satis' zien rijden, wel allemaal de phase 1 maar dat mag de pret niet drukken.
Dat spotten moet wel lukken denk ik zo. Zo aan jouw foto's te zien rijden we over veel dezelfde wegen :D Leuk hé, dat maken van praatjes over je auto met onbekenden als je staat te tanken / parkeren / poetsen? :cool:

Haha, ja dat is zeer herkenbaar. Bijna altijd wel leuk, tenzij je haast hebt :p
 
Ik blijf het een ontzettend mooie wagen vinden zo'n Vel Satis, ooit komt er nog eentje!
Maar voorlopig ben ik nog erg gelukkig met z'n concurrent, de Peugeot 607

Ik zie je trouwens ook regelmatig rijden, net als Thomas trouwens, ik woon aan de singel en kom ook bijna dagelijks bij de AH XL
 
Heb je toevallig een donkerblauwe 607? Dan heb ik je geloof ik wel al een paar keer zien rijden in de buurt van het MST/De Ruyterlaan, kan dat?

Ik zou trouwens niet al te lang wachten met een Vel Satis zoeken. Veel gaan naar het buitenland en de prijzen zijn inmiddels ook alweer aan het stijgen omdat de oudsten inmiddels in de youngtimerregeling vallen.
 
Zo dames en heren, we zijn weer terug van vakantie. Op het laatste moment was besloten dat we wel 'even naar Denemarken' konden gaan, dus zo gezegd, zo gedaan. Onderweg weer kunnen genieten van de rijdende balzaal die de Vel Satis is. Ondanks het slechte beton en de vele, vele files door baustellen en 'straßeschaden' was het een ontspannen rit. Op dit soort lange afstanden kom je erachter dat deze ritten precies zijn waarvoor de Vel Satis is ontworpen. Of het nu 60 in de baustelle bij Hamburg was, of 200km/u op een schaars stuk Autobahn zonder beperkingen en baustellen, ze gaf geen krimp. Het was bijzonder fijn reizen.

In totaal zo'n 2200km erbij gezet op de teller en het grappige is dat je in het buitenland dezelfde reacties hebt als in Nederland. Men kent het model niet, maar in tegenstelling tot in Nederland knoopt men geen praatje aan maar staart men slechts de auto na of loopt er een kort rondje omheen. Grappig verschilletje.

En dan nu, de foto's! Want was is een vakantiepost zonder een digitale diashow? :D





En als bonus, het uitzicht vanaf het terras en minder dan 1 minuut lopen...



 
Mooie wagen, Renault heeft wat dat betreft best wel eigenzinnige auto`s op markt gezet in de jaren `90 en `00.


Schade`s herken ik wel, in 2011 kocht ik een mooie 1999 Twingo die er in het heden uitziet als een poffertjespan. Ik ben gestopt met het tellen van alle deurinslagen.


Denemarken lijkt mij ontzettend mooi maar ik begrijp dat een borreltje niet bepaald goedkoop is. Laat ik nu net daar wel van houden.
 
Haha, een borreltje kan je gewoon meenemen Boppie. Er zijn grenscontroles tussen Denemarken en Duitsland, maar niemand wordt er gestopt. Het zorgt enkel voor vertraging maar dat is het enige ongemak. Als je een borreltje - überhaupt iets ongezonds - in Denemarken wilt kopen dan betaal je wel de hoofdprijs. Zelf meenemen is het devies.

En bedankt buurman :) Vakantie was ook leuk. Terugweg minder leuk. 25km file bij Hamburg en alles bij elkaar zo'n 5,5 uur vertraging. Op een reis van - zonder vertraging - 6,5 uur. Dat was best pittig.
 
Tijd voor de volgende update in het verhaal van de dappere Vel Satis!

Een tijdje geleden vond ik de demping van de auto minder worden. Dus begin deze week even langs de garage om te kijken of het alleen de dempers waren of wellicht toch ook iets anders. Het bleek dat alleen de schokdempers eigenlijk wel aan vervanging toe waren. Dat moet ik even uitleggen, want dat is mijn standaard van 'aan vervanging toe'. Ieder ander zou ermee door hebben gereden en het is ook sec bekeken nergens APK afkeur of technisch defect (geen lekkages e.d.). Toch, ik voelde het comfort verminderen en een Vel Satis rij je voor het uitmuntende comfort.

Daarom dus opdracht gegeven om de schokdempers rondom te laten vervangen, inclusief stofhoezen en lagers (voor). Dat was al wat lastig, want niemand had nog schokdempers liggen voor dit model, behalve een leverancier die wat later reageerde. Die leverancier heeft op kenteken het een en ander besteld en geleverd.

Vandaag zou dan de dag der schokdempers worden. Ja, je voelt 't al aankomen hé....

Hoe dan ook.... Leverancier had dus op kenteken besteld, en gezegd dat ze voor de Vel Satis 2.0T 170PK nog voorraad hadden liggen. Dus daar besteld, want dat moet goed komen.
Nou, het ging ..... niet voorspoedig aan de voorzijde maar dat lag aan bijna 10 jaar aan troep, zand en roest waardoor die bouten er niet lekker uit wilden komen. Het nieuwe spul paste echter perfect aan de voorzijde.

tjWxQjul.png


Eenmaal aan de achterzijde aangekomen werd het een ander verhaal. Het verwijderen van het oude spul ging probleemloos (altijd een slecht teken natuurlijk), maar het nieuwe spul was niet het juiste spul....

QZbRhVol.png


Dat was dus jammer en meteen maar weer bellen met de leverancier, want het is best knap om het verkeerde te leveren als het op kenteken wordt besteld. Tenminste, ik vind het best knap dat je dat verkeerd kunt doen :p
Daar kwam natuurlijk uit dat ze het toch niet op voorraad hadden, maar ze gingen het oplossen en uit Frankrijk halen. Toppie, maar de levertijd? Ongeveer "3 werkdagen tot twee weken" o_O

Ach ja, de zonnige kant is dat de vóórkant nu weer lekker stabiel op de weg ligt en dat scheelt al een hele hoop gedein en trillingen, en dus geluid, in het interieur. Over een week, misschien twee, dan de achterzijde gevolgd door een vierpuntsuitlijning en het saga is weer voorbij. Tot die tijd de auto maar even laten staan, want het ding is nog niet uitgelijnd natuurlijk. Het scheelt dat het toch vakantie is.

Daarna maar even een reminder in de telefoon zetten om op tijd remblokken en ruitenwissers te bestellen voor de APK van April aanstaande :D
 
Nico GTR zei:
Dat verschil merk je wel inderdaad. Mooi werk!

Zeker, heb ook weer de nodige nieuwe vloekwoorden geleerd :) Het resultaat mag er zijn, nu nog de achterkant want je merkt nu wel echt het verschil tussen nieuw en oud.
 
"De oplossing uit Frankrijk halen."
Woooow, Als er iets is wat de franse niet hebben, een oplossing. Niets op voorraad, geen idee. En dan vraag je nog naar iets specifieks, voor een oudere auto.Kinkt misschien stom, maar je kan nog beter de oplossing uit Duitsland halen, of GB, ( for god sake! ) Duitser en Engelse hebben wel hun zaakjes op orde. zijn effectiver, en goedkoper. M.a.w. zoek een in Duitsland een Renault specialist die gespecialiseerd is in oudere auto's.
krijg je geen spijt van.

p.s.Je t'aime du population la France, maar ik weet wel een beetje hoe ze in elkaar zitten
 
Het geld speelt in dezen geen rol want eventuele extra kosten komen voor rekening van de leverancier. Zij hebben de fout gemaakt, dus als hun oplossing duurder is komt dat uit hun zak. Ik zal ondertussen je tip maar even ter harte nemen en in Duitsland rond gaan kijken. Dat kan natuurlijk nooit kwaad :D
 
Zoals voorspeld door medeforummer Ralph V is het een en ander inderdaad op Frans tempo gegaan. Eergisteren kwamen de dempers en ruitenwissers dan binnen en gisteren zijn die erop gezet. Meteen ook maar de winterbanden erop laten zetten. Niet op eigen velgen maar op de huidige velgen. Iets dat nog wel voor wat verwarring zorgde want dat is men niet gewend en er lag een andere set Renault-velgen toevallig naast de brug waar mijn auto op stond. Toch maar even gezegd dat ze de banden gewoon moesten omleggen :T

Foto's klikbaar voor groter mocht je dat willen.

Bij binnenkomst


En als je wilt weten hoeveel werk die schokbrekers achter zijn bij een Vel Satis, kijk en huiver.






Hierna was het door naar de uitlijntoko waar eigenlijk niet heel erg veel hoefde te gebeuren. De auto rijdt weer als nieuw. Hartstikke strak over oneffenheden en drempels in plaats van het deinen van de laatste paar weken. Eigenlijk raar dat deze dingen niet bij het standaard onderhoud in zitten gezien de enorme invloed op het rijden en het comfort van een auto.

Volgende stap is om de auto professioneel te laten poetsen en in de winter rustig te zoeken naar een nieuwe set voor de zomerbanden. Liefst OEM, want het luistert nogal nauw allemaal. Daarna staat er nog een wat meer permanente aanpassing op stapel, maar dat is iets voor Maart.
 
Fijn zo'n setje schokbrekers!

Het is vrij prjizig om te laten vervangen rondom en als het APK technisch niet nodig is laten mensen het voor wat het is. Maar je merkt het verschil inderdaad pas als er nieuw spul onder zit. Met name bij hele comfortabele auto's maar nog meer bij auto's met wat meer sportieve inborst (y) Een liefhebber gaat daar niet op besparen wanneer een auto wat ouder begint te worden
 
Het is zeker erg fijn, zolang je maar alle schokbrekers vervangt. Alleen voor of alleen achter zorgt er alleen maar voor dat je juist het verschil heel erg goed gaat merken tussen nieuw en oud. :LOL:

Ik moet bekennen dat het ook niet eens heel duur hoeft te zijn. Zolang je maar weg blijft bij de dealer vallen de kosten wel mee. De voorzijde is voor €200,- gedaan en de achterzijde voor €125,- (inclusief het wisselen van de banden, nieuwe ventielen, opnieuw balanceren en uitlijnen). Als je kijkt naar wat je ervoor terugkrijgt op het gebied van comfort dan is dat het altijd waard.

Het enige nadeel aan dit geheel is dat onderdelen voor een Vel Satis zo langzamerhand toch wat schaarser beginnen te worden. Zo zijn de compleet vergane rubbers onderaan de deur eigenlijk nergens meer te krijgen. Zelfs niet meer bij de dealer. En dat is jammer want die dingen spelen wel een rol in het weghouden van troep onderaan de deuren en het geleiden van de wind. Daar moet dus wat mij betreft eigenlijk nog wel een oplossing voor gevonden worden.
 
De auto vroeg om wat aandacht, bij wijze van de volgende melding:


Vandaag dus even een normaal beurtje laten doen. Bij oprijden van de brug ging een stadslichtje kapot. Dat dus maar even vervangen.



Viel hartstikke mee. Grille was twee schroeven en wat klikdingetjes en de koplamp zelf zit ook met twee schroeven vast.

Daarna ook maar even nieuwe remblokken voorzijde laten monteren. Was wel nodig. De oude waren echt wel op. Daar kon je nog mee rijden tot aan de APK zolang je motto maar "Gang is alles, remmen is angst" zou zijn.
Nu weer genoeg materiaal.


Natuurlijk wel typisch dat de nieuw meegeleverde veren om die dingen vast te zetten niet de juiste pasvorm hadden (waren voor pre-facelift). Ach ja, gelukkig waren het wel de juiste remblokken. Daarnaast ook meteen even de remvloeistof laten vervangen. Dat was duidelijk nog nooit eerder gedaan.
 
Zo, even wat stof van het topic afvegen zeg! Goed, inmiddels is de auto 2 jaar in bezit, dus tijd om eens een tussenstand op te maken. Maar eerst, de iets meer permanente upgrade aan de auto!

rusRZn3.jpg


Deze dateert alweer van 1-3-18, dus bijna een jaartje oud alweer :cool: Het is een jongetje en hij vindt tot nu toe auto's en racen (zolang het geluid maakt dus Formule E valt af) ontzettend leuk. Ook zorgt hij tijdens onze reizen voor de zanglijnen bij verschillende nummers die hij leuk vindt. Maakt het reizen toch wat gezelliger!

Goed, dan de auto. De huidige kilometerstand is ongeveer 257.500km. Over de afgelopen 46.000km en een beetje ligt het gemiddelde verbruik op 1:10,5. Beste verbruik was 1:12,5 met een vol beladen tandemasser naar de Ardennen :) Slechtste verbruik 1:6,5 - een tank met alleen maar stadsritten. Duidelijk dus dat de Vel Satis geen liefde over heeft voor de stad!

npzSaEU.jpg


DVKNXQD.jpg


Het onderhoud dan. Het afgelopen jaar heeft dat bestaan uit tweemaal een grote beurt, een stel wissers (voor en achter) en dat was het. Is er dan niks kapot? Nog niet. De airco-compressor maakt onheilspellende geluiden maar doet het nog steeds. Het onderdeel is inmiddels besteld want het mooie weer komt er hopelijk weer aan. Zoals jullie hier hebben kunnen lezen zijn er wel wat zaken vervangen 'omdat het kan', en ook dit was niet direct duur. Je moet alleen wat geduld hebben en goed zoeken. Het is wel te merken dat onderdelen wat schaarser beginnen te worden wat dat betreft. Tot nu toe staat de onderhoudsteller op zo'n €2000,- en dat is inclusief alles. Dus alle grote beurten (kleine beurten zijn voor kleine auto's), distributie+wp+riemen en rollen, airco-condensor en compressor, 8 nieuwe banden (+ uitlijnen en tweede set velgen) en de schokdempers.

In de afgelopen 46000km zijn mijn vrouw en ik tot een ontdekking gekomen die je pas opvalt na enige tijd bezit en gebruik. De auto heeft een grote ontwerpflater geslagen en dat is de versnellingsbak. Het is dezelfde bak als Volvo destijds gebruikte als 'Geartronic'. Op zich in het dagelijkse verkeer prima mee te leven want haast heb je niet met een Vel Satis. Nee, het is het ontbreken van een overdrive of 6e versnelling. Op de snelweg met 130km/u draait de auto zo'n 2800-3000tpm (afhankelijk van bandenspanning en wind). Nu is de auto enorm goed geïsoleerd dus op gebied van geluid maakt het niet heel veel uit, maar op gebied van verbruik zou het toch wel fijn zijn geweest als er een echte overdrive was gebruikt. Oh, en de draaicirkel in combinatie met de forse overhang aan de voorkant maakt dat je soms het gevoel hebt met een truck rond te rijden, maar ik moet bekennen dat dit vanzelf went.

Verder is en blijft dit een heerlijke reisauto. Ik zou bijna zeggen 'op naar de volgende 46000km', maar laat ik dat maar niet doen. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik toch alweer enige tijd aan het rondkijken ben naar een eventuele opvolger. Die gaat er nog lang niet komen want de permanente upgrade slurpt naast melk en lange vingers toch stiekem ook veel geld, maar ik denk niet dat ik nog een keer 46.000km erbij op de teller ga zetten. Dat ligt overigens niet aan de auto maar aan mij. Met nu meer dan 2 jaar bezit is dit de auto die ik het langst in bezit heb gehad, en het feit dat ik nog steeds tevreden in- en uitstap is een compliment voor deze auto. Het is echt een goed, fijn ding.
 
Nog gefeliciteerd met de permanente uitbreiding dan. :LOL:
En ik hoop dat je de Vel Satis nog lang gaat koesteren. Ze verdwijnen nu toch wel rap uit het straatbeeld hoor. Des te leuker om er af en toe eentje tegen te komen.
 
Van harte ja! Ook goed dat de Vel Satis zijn werk nog goed doet! (y)

Het is wel echt een auto die je moet liggen qua design en ik vind echt dat hij rijpt met de jaren wat dat betreft. Maar ja....een nieuwere Talisman is ook wel lekker natuurlijk. Of toch een Laguna 3 GT?
Ik weet van mezelf dat ik moeite heb afscheid te nemen van dingen dus in dat opzicht ben ik geen goed voorbeeld maar ja....het leven is ook te kort om maar 1 auto te rijden. ;)
 
Bedankt heren :D

@Renault15 17: Ze blijft sowieso nog een tot anderhalf jaar, dus je kunt haar zien rijden in het noordoosten :D

@Nico: De opvolger wordt zeker weten weer een automaat, dus een échte Laguna 3 GT valt af want dat is natuurlijk een handbak. En ja, een handbak is ook fijn maar in de file heb ik toch liever een automaat ;-)
 
Is dat in de basis ook het zelfde blok als ik in mijn laguna 3 GT ?

Hier haal ik met handbak-6 ook gemiddeld 1 op 10 met enkele uitschieters naar 1 op 12. In het winter met wat stadsritjes duikt die hier ook naar de 1 op 9 als je niet te gek doet. Ondanks ik op de snelweg niet heel veel toeren maak. Al merk ik wel dat modernere auto's nog veel lager in toeren blijven.
 
Ja verbruik komt overeen met mijn Laguna. Leuk om weer eens wat te lezen over je Vel Satis.
Misschien een Autoweek-hoekje in Kampen?
 
Leuke update én upgrade PauseBreak. Kinderen zijn geweldig. Ok, soms kun je ze achter het behang plakken (4,5 en 2,5 zijn ze hier inmiddels), maar een beetje (auto)liefde delen is geweldig. (y).

Onderhoudskosten vallen me overigens ook erg mee met die 2000,-. En het verbruik, tja. Veel frontaal oppervlak, relatief zwaar en een lekkere motor. Dat telt bij elkaar op.
Aan de andere kant, ik rij ook zo'n 1:10 gemiddeld, wellicht met iets sportievere rijstijl.

Qua opvolger, zoek je dan weer iets hoogs en ruim (D-segment?), of wellicht een maatje kleiner gezien de kosten. Met een C-segment is het hier prima uit te houden, met het voordeel dat wij de kinderwagen en maxicosi-tijd echt uit zijn nu. De huidige Mégane is wat dat betreft ruim zat.

Oh en 7 april een AW-hoekje? Prima. Weet nog niet zeker of ik er bij ben i.v.m. vakantie vanaf 9 april naar een lekker warm eiland (in de hoop dat het politieke gedoe daar dan over is), maar 'iets van mij' is er sowieso in Kampen (y).

*Bedenk me net dat ik mijn topic ook maar eens moet afstoffen. Eerste jaar in bezig zit er ook alweer ongemerkt op...
 
Nico GTR zei:
ff langswippen in Kampen 7 april? Dave en ik zijn er beiden wel. ;)

Je verwijst vast naar een meeting van RTC, maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik geen flauw idee heb hoe de agenda er tegen die tijd uitziet. Als er ruimte is kom ik wel even langs :D

AsconaGT zei:
Is dat in de basis ook het zelfde blok als ik in mijn laguna 3 GT ?

Hier haal ik met handbak-6 ook gemiddeld 1 op 10 met enkele uitschieters naar 1 op 12. In het winter met wat stadsritjes duikt die hier ook naar de 1 op 9 als je niet te gek doet. Ondanks ik op de snelweg niet heel veel toeren maak. Al merk ik wel dat modernere auto's nog veel lager in toeren blijven.

Klopt, maar dan met (op papier) 170pk ipv de 205pk van de Laguna 3 GT. Zitten natuurlijk wel wat verschillen in, vooral op gebied van milieudingen.

@adinsx:
Qua opvolger, zoek je dan weer iets hoogs en ruim (D-segment?), of wellicht een maatje kleiner gezien de kosten.

Autorijden kost geld, dat heb ik al lang geleden geaccepteerd. Wat ik ook weet is dat ik relatief veel rij en vooral veel lange afstanden en een grotere auto is dan fijner. Hoog maakt me niks uit, hoewel de wat hogere instap wel fijner is dan wat lager instappen zoals in een Laguna of Passat. Verbruik maakt me ook niet heel erg veel uit, zolang het maar rond de 1:10 gemiddeld zit is het wel best. Opvolger wordt dus minimaal D-segmenter, ook omdat die veel harder afschrijven dan een C-segmenter en dus eerder gunstig geprijsd zijn :T
 
In het kader van autorijden kost geld....

De APK, probleemloos als ieder jaar eigenlijk. Een klein adviespunt en dat betrof de achterremblokken die gebruikt worden voor de parkeerrem. Daarbij moest ook de koelvloeistof worden bijgevuld want die stond op minimum.

Dan iets verder op het gebied van comfort. Zoals eerder vermeld was de aircocompressor bezig met overlijden. Dat proces is nu versneld en in dat proces is blijkbaar ook de kachel zelf kapotgegaan want die lekt en/of verbruikt ergens koelvloeistof.
Wel een prettig puntje waar ik met de laatste nachtvorst achter ben gekomen. De auto heeft een standkachel. Wist ik niet dus ik heb de afgelopen winters eigenlijk voor Jan met de korte achternaam staan krabben :LOL:

Aanstaande woensdag dus een leuk klusje voor de monteurs erbij. Nieuwe aircocompressor, nieuw aircofilter, nieuwe kachel, nieuwe remblokken en de zomerbanden er weer onder. Dit betekent ook dat de auto voorlopig nog wel even blijft :)
 
Afgelopen woensdag maar eens wat comfort onderhoud laten doen. Zomerbanden eronder en het aircosysteem onder handen. Nieuwe droger, nieuwe compressor, volledige flush van systeem, druk- en lektest en opnieuw vullen.
00Tg3fa.jpg


Zo kan ze er weet even tegenaan. Volgende klus is de kachelradiateur en remblokken achter (van de parkeerrem want was apk adviespunt).
 
Lekker bezig weer. (y)

( Maar heb je een foto ingevoegd? Daar lijkt het althans op maar ik zie alleen een icoontje.)
 
Zo, vandaag voor mevrouw PauseBreak een boodschappenauto gekocht. Nu houden wij van gekke dingen dus we hebben gezocht naar iets anders dan anders.

dJrfLYP.jpg


hztuUaD.jpg


wCKCPa2.jpg


iEA6opR.jpg


Q2GOg1I.jpg


Zit alles op behalve een automaat en navigatie (die in een Modus volstrekt onbruikbaar was van begin af aan trouwens dus geen gemis). Mijn favoriete optie is dat de achterklep een extra klep heeft die open kan.

Totale specificaties: Renault Modus 1.6 16V Initiale Paris, bouwjaar 2005.
 
Grappig, dat model kende ik nog niet, ik dacht dat ze bij de kleinere modellen het Baccara embleem gebruikten voor de super de luxe varianten. Echt cool! Veel plezier ermee
 
Wow wat een mooie Modus! Altijd al een erg leuk ding gevonden, maar in deze luxe uitvoering wel een extra kekke verschijning (y) weer er maar zuinig op :)
 
Terug
Bovenaan