PauseBreak: Mercedes C200cdi Estate (2011).

Shortlease/huur….dus Skala……. :p

Bestaat dat eigenlijk nog? Skala?

Volgens mij wel, in een modern jasje gestoken.


;)


@PauseBreak och, met deze Skoda kan je nog even genieten van (vele) fysieke knoppen. Straks zit je alles op een touchscreen te doen.
 
Goed, tijd voor een update.

Inmiddels bijna 3 maanden en bijna 9.000km verder dus dat is voldoende om een oordeel te hebben over de Schrala zoals het ding hier inmiddels wordt genoemd (met dank aan @Jay DoubleYou )

Het positieve:
Je kunt best wel een redelijke hoeveelheid meuk kwijt in de kofferbak, en de kofferbak is ook goed van vorm.
Het ding is best wel zuinig. Gemiddeld nu 4.6l/100km met braaf 104km/h op de speed limiter (en de poot plat op het gaspedaal als "cruise control").
De radio is best oké, zeker voor het segment.
Het zicht rondom, zowel uit de diverse ramen als spiegels, is goed te noemen. Kleine dode hoeken, ook in de A-stijl. Dat is prettig rijden.
De bediening is intuïtief door de vele knoppen.
Installeren van stoelen/zitjes met isofix is een stukje cake. Erg makkelijk.

Het neutrale:
- De stoelen zitten best redelijk.
- Apple Carplay/Android auto werken beiden met een kabel. Gaat meestal goed.

Het slechte:
Laat ik maar met hetgeen beginnen dat me echt geen fan maakt van deze auto: de versnellingsbak. Ik heb echt nog nooit zo'n bizar hakerige bak gehad in een auto. Vloeiend door de versnellingen heengaan is gewoon onmogelijk gemaakt door Skoda. Dat is helemaal vervelend omdat het een bak is met relatief korte verhoudingen. Je moet dus veel schakelen en als dat soepel zou gaan dan zou ik dat zelfs nog wel onder het positieve kunnen scharen, maar dit is echt verschrikkelijk slecht.
Ander kritiek punt is de motor. Nu kun je sowieso niet veel verwachten van een 1.0TSI natuurlijk, maar dit ding .... Tsja, er gebeurt gewoon nooit iets eigenlijk. Daardoor is ie natuurlijk wel lekker zuinig, en tot de 100km/h kan je redelijk goed meekomen in typisch NL spitsverkeer. Wil je sneller dan is het ouderwets de snelheidstoename tellen in kalenderdagen zo ongeveer. Het ding maakt ook geen mooi geluid, wel veel geluid. En als je de schakeladviezen opvolgt dan rij je precies op een toerental waarop het blok duidelijk liever niet wil draaien (net boven 1200tpm). Met als gevolg veel trillingen en een vervelend bromgeluid in het interieur. Gevolg is dus dat ik het schakeladvies lekker laat voor wat het is.
Dan de isolatie, die is er niet. Dat is eigenlijk het hele verhaal ook wel.
En als laatste, mooi dat het ding isofix heeft en het installeren van stoelen/zitjes met isofix is een eitje. Helaas zitten de gordels dan zo strak dat je regelmatig in de blokkade ervan zit als je wilt beginnen met uitrollen. Niet ideaal. Ook niet ideaal: de gordelaansluiting (dat rode ding waar je alles in moet pluggen) zit op zo'n beroerde hoek dat kinderen niet zelfstandig de gordel in kunnen klikken want je moet dat dingetje iets verdraaien. Niet lang genoeg over nagedacht.
Dan als echt laatste punt (ja je dacht dat ik klaar was maar mooi niet! Dit verhaal duurt net zo lang als optrekken naar de 130km/h in een Scala ;) ) het multimediasysteem valt soms uit of loopt vast. Dat uitvallen kan je alleen oplossen door de hele auto uit en weer aan te zetten, het vastlopertje kan je oplossen door het systeem gedwongen uit en dan weer aan te zetten. Geen groot drama, maar het komt de algehele kwaliteitsindruk niet ten goede zullen we maar zeggen.
 
Dat van die gordels die zo raar gedraaid zitten herken ik wel, is hier bij de twingo net zo. Lukte de kinderen dan ook vaak niet goed om ze zelf vast te maken. omdat ze beide nog in een stoel/verhoger zitten heb ik deze gekocht; nu is het beter bereikbaar en geen probleem meer.

deze
 
^^ er is niks gebeurd nee.. maar als ik zo de ergernissen lees.. dan is het de vraag of met 104 km/h en een 'work around' om een cruise control te hebben..dit de (mentale) veiligheid bevorderd. ;)
 
Die 1.0 (en eerder de 1.2) doet het prima, maar dan in combinatie met de DSG. Die “maskeert” de boel een beetje, waardoor ie veel vlotter aandoet, heb ik ervaren in ritten in auto’s met deze motor.
 
Ik denk ook dat met de DSG dit best een aardige auto is. Wel zou ik dan aanraden om niet het goedkoopste uitvoeringspakket te kiezen maar minimaal 1 erboven want die heeft wel iets van isolatie en dat maakt best veel uit op lange ritten.

it de (mentale) veiligheid bevorderd. ;)
:D

Ik heb me er al na 1 rit bij neergelegd dat je met deze auto gewoon moet accepteren dat je behalve op autosnelwegen niet kunt inhalen (en ook dan moet je het timen om anderen niet in de weg te rijden) en de 104km/h is dan ook de snelheid van het "treintje" op de rechterrijstrook in de spits op mijn standaard traject nu (A1/A50/A28).

Bovendien, belangrijkste ergernis van dit gebakje heb je minder last van op de snelweg, tenzij in de file ;)
 
Goed, inmiddels is de Schrala omgeruild voor een andere voorloopauto. Een Skoda Schrala :D

Maar wel met een mooiere kleur, dat wel. Verder net zo schraal als de andere. Al is van deze de versnellingsbak wel iets minder hakerig dan van Schrala #1.
En klein herstel: Schrala #1 heeft iets meer dan 9.000km gereden in 2 maanden tijd, met een gemiddeld verbruik van 4,4L/100km. Dat vind ik best netjes.

Oi7gpu8.jpeg


Een van de eerste dingen die me opviel aan Schrala 2 is dat het verbruik op 5,4L/100km lag, over hetzelfde traject en op dezelfde dag. Nu vond ik de banden aardig bol staan, dus even de compressor eraan gehangen en de banden stonden rondom op 2,1 bar. Nu heeft een Schrala ook wel lage aanbevolen bandenspanning (2,3 voor 2,2 achter) maar dit was ook gewoon te weinig. Daar hebben we dus 2,5 bar voor en 2,4 bar achter van gemaakt. En met succes want de volgende rit kwam uit op 4,2L/100km.
Eens kijken of ik deze Schrala in de anderhalve maand ofzo dat deze naar verwachting bij me zal zijn onder de 4,0L/100km kan krijgen. Dat zou toch wel geinig zijn.
 
"Range anxiety" zal voor mij niet zo snel een probleem zijn. Ja, met een benzineauto als de Schrala met zo'n verbruik haal je ruim 1000km op één tank, maar een BEV laad je bij als je thuis bent, of op locatie, of desnoods onderweg bij een snellader. Range zal echt zeer zelden een probleem zijn binnen Nederland met mijn werk.
 
Vandaag de McBenz even naar de dealer gebracht voor service AD. Dat zou een kleine beurt moeten zijn, maar de auto gaf al aan dat de automaatbakolie ook aan de beurt was en als je dan toch bezig bent maken we er maar en grote beurt (service B ) van. Dat maakt qua kosten dan niet veel meer uit (automaatbak kost je al €1000,-).

Kortom, met €1535,- mag de auto er weer even tegenaan. En rijdt en schakelt het weer zoals het heurt, én we hebben een nieuwe sleutelhanger gekregen van de dealer. Daar doen we het voor natuurlijk :D
Voor de apk, als de McBenz dan nog bij ons is althans, mogen ook de remblokken rondom gedaan worden. Maar eerst maar eens lekker mee rijden en in de zomervakantie verhuizen.

Na de verhuizing hebben we in principe geen dieselauto meer nodig want mijn vrouw kan dan met de fiets naar haar werk, dus de privéauto zou dan alleen gebruikt worden voor bezoekjes aan familie en vrienden enzo. In het geval van auto's is stilstand natuurlijk achteruitgang.
 
Leuke foto van de Benz! Is dat bij het gemeentehuis? of bij de MediaMarkt? (of ergens helemaal anders) En succes met de verhuizing!
 
Vandaag de McBenz even naar de dealer gebracht voor service AD. Dat zou een kleine beurt moeten zijn, maar de auto gaf al aan dat de automaatbakolie ook aan de beurt was en als je dan toch bezig bent maken we er maar en grote beurt (service B ) van. Dat maakt qua kosten dan niet veel meer uit (automaatbak kost je al €1000,-).

Kortom, met €1535,- mag de auto er weer even tegenaan. En rijdt en schakelt het weer zoals het heurt, én we hebben een nieuwe sleutelhanger gekregen van de dealer. Daar doen we het voor natuurlijk :D
Voor de apk, als de McBenz dan nog bij ons is althans, mogen ook de remblokken rondom gedaan worden. Maar eerst maar eens lekker mee rijden en in de zomervakantie verhuizen.

Na de verhuizing hebben we in principe geen dieselauto meer nodig want mijn vrouw kan dan met de fiets naar haar werk, dus de privéauto zou dan alleen gebruikt worden voor bezoekjes aan familie en vrienden enzo. In het geval van auto's is stilstand natuurlijk achteruitgang.
Wat een geld! :oops: Kun je dan niet beter naar een specialist? Hebben wij met onze Peugeots ook gedaan. Zelfde service en kwaliteit voor de helft van het geld.
 
Wat een geld! :oops: Kun je dan niet beter naar een specialist? Hebben wij met onze Peugeots ook gedaan. Zelfde service en kwaliteit voor de helft van het geld.
Kost even veel. De kosten zitten in de olie en materialen voor de automaatbak.

Dit is in de Citadel. Al wel een tijdje terug want de Citadel is recent opgeknapt met de nieuwe huisstijl en extra verlichting.
En succes met de verhuizing!
Bedankt!
 
Ik klaag niet meer over de 250 euro voor een nieuwe cartridge......maar betrouwbaarheid is ook belangrijk bij een auto. Dat daar iets aan geld voor nodig is dat is helaas niet anders. Hij ziet er nog wel goed uit na al die jaren.
 
Nog steeds midden in de verhuizing. Nieuwe huis loopt alles inmiddels weer op rolletjes na een verborgen gebrek (lekkage) maar alles netjes opgelost. Vanaf morgen worden de vloeren geëgaliseerd en zondag a.s. wordt de nieuwe vloer op de verdieping gelegd.

Ondertussen ook mail gehad over de Chinese Zeeleeuw. Je raadt het nooit, maar die is vertraagd naar eind augustus. Zal dus wel september worden voordat die op de oprit staat. Wat mij mooi de tijd geeft om een laadpaal te laten installeren en de oprit wat te verbreden zodat je op beide delen daadwerkelijk kunt parkeren en zonder te rangeren weg kunt rijden.
 
Goed, ondertussen moest de oude vloer wel naar de stort. Dat paste precies in 1x. Maar dan ook echt precies.

9OLtfJy.png


Op de weegbrug exact 750kg. Nu de garage weer mooi leeg zodat daar een aardig deel van de dozen gestald kan worden straks.
 
Inmiddels helemaal verhuisd en ook een afspraak gemaakt om de Chinees op te halen. 5 september moet het worden. Meteen een mooi ritje van Rotterdam naar huis.
 
Terug
Bovenaan