Goed, tijd voor een update.
Inmiddels bijna 3 maanden en bijna 9.000km verder dus dat is voldoende om een oordeel te hebben over de Schrala zoals het ding hier inmiddels wordt genoemd (met dank aan
@Jay DoubleYou )
Het positieve:
Je kunt best wel een redelijke hoeveelheid meuk kwijt in de kofferbak, en de kofferbak is ook goed van vorm.
Het ding is best wel zuinig. Gemiddeld nu 4.6l/100km met braaf 104km/h op de speed limiter (en de poot plat op het gaspedaal als "cruise control").
De radio is best oké, zeker voor het segment.
Het zicht rondom, zowel uit de diverse ramen als spiegels, is goed te noemen. Kleine dode hoeken, ook in de A-stijl. Dat is prettig rijden.
De bediening is intuïtief door de vele knoppen.
Installeren van stoelen/zitjes met isofix is een stukje cake. Erg makkelijk.
Het neutrale:
- De stoelen zitten best redelijk.
- Apple Carplay/Android auto werken beiden met een kabel. Gaat meestal goed.
Het slechte:
Laat ik maar met hetgeen beginnen dat me echt geen fan maakt van deze auto: de versnellingsbak. Ik heb echt nog nooit zo'n bizar hakerige bak gehad in een auto. Vloeiend door de versnellingen heengaan is gewoon onmogelijk gemaakt door Skoda. Dat is helemaal vervelend omdat het een bak is met relatief korte verhoudingen. Je moet dus veel schakelen en als dat soepel zou gaan dan zou ik dat zelfs nog wel onder het positieve kunnen scharen, maar dit is echt verschrikkelijk slecht.
Ander kritiek punt is de motor. Nu kun je sowieso niet veel verwachten van een 1.0TSI natuurlijk, maar dit ding .... Tsja, er gebeurt gewoon nooit iets eigenlijk. Daardoor is ie natuurlijk wel lekker zuinig, en tot de 100km/h kan je redelijk goed meekomen in typisch NL spitsverkeer. Wil je sneller dan is het ouderwets de snelheidstoename tellen in kalenderdagen zo ongeveer. Het ding maakt ook geen mooi geluid, wel veel geluid. En als je de schakeladviezen opvolgt dan rij je precies op een toerental waarop het blok duidelijk liever niet wil draaien (net boven 1200tpm). Met als gevolg veel trillingen en een vervelend bromgeluid in het interieur. Gevolg is dus dat ik het schakeladvies lekker laat voor wat het is.
Dan de isolatie, die is er niet. Dat is eigenlijk het hele verhaal ook wel.
En als laatste, mooi dat het ding isofix heeft en het installeren van stoelen/zitjes met isofix is een eitje. Helaas zitten de gordels dan zo strak dat je regelmatig in de blokkade ervan zit als je wilt beginnen met uitrollen. Niet ideaal. Ook niet ideaal: de gordelaansluiting (dat rode ding waar je alles in moet pluggen) zit op zo'n beroerde hoek dat kinderen niet zelfstandig de gordel in kunnen klikken want je moet dat dingetje iets verdraaien. Niet lang genoeg over nagedacht.
Dan als echt laatste punt (ja je dacht dat ik klaar was maar mooi niet! Dit verhaal duurt net zo lang als optrekken naar de 130km/h in een Scala

) het multimediasysteem valt soms uit of loopt vast. Dat uitvallen kan je alleen oplossen door de hele auto uit en weer aan te zetten, het vastlopertje kan je oplossen door het systeem gedwongen uit en dan weer aan te zetten. Geen groot drama, maar het komt de algehele kwaliteitsindruk niet ten goede zullen we maar zeggen.