Dat zeg je wel, maar deze week moest ik "even" op en neer naar de Achterhoek. Een ritje van circa 150km enkele reis. Uiteraard was mijn vrouw al daar, met de Mercedes, dus er moest iets tijdelijks worden geregeld. Met het OV was ik namelijk of een uur te vroeg, of een uur te laat. Dat is niet bepaald briljant.
Via de lokale Century vestiging werd het een VW ID.3 Pure 52kWh uit 2024.
Kleine conclusie gebaseerd op die circa 300km:
- De actieradius van dit ding is om te huilen. Zelfs in eco, met de acc strak op 100km/h (dus volgens de diverse navigatieapps op de telefoon ongeveer 96km/h) kwam ik uit op 15.5kWh/100km. Met andere woorden, zoals hierboven te zien, er moest geladen worden. Gelukkig lag er min of meer op de route een 300kW snellader dus dat viel mee. Al kwam de ID.3 niet boven de 59kW uit terwijl de Peugeot die je ernaast ziet staan vrolijk alles naar binnen hengelde met 100kW. Maar goed, ook met die laadsnelheid kom je er wel. Bakje koffie erbij, wat mails wegwerken in de tussentijd en een half uur later zaten we weer op 75% SoC.
- Ik vind dit geen goede auto. Dus niet eens een goede BEV, nee, geen goede auto. Want:
- Slechte stoelen. Echt waardeloos. Alsof je op een stuk hout zat.
- Geluidsisolatie is niet bepaald top. Viel me echt tegen. Veel bandengeluid en windgeruis in het interieur.
- De onderstelafstelling is oncomfortabel. Harde demping en relatief zachte vering in verhouding maakt dat de auto snel wat gaat deinen op slecht wegdek met veel korte oneffenheden na elkaar. Niet prettig. De korte wielbasis helpt niet mee natuurlijk.
- Het stuur is in de middenstand erg vaag en de mate van vaagheid is dan ook nog afhankelijk van of je ADAS systemen zoals actieve lane keeping aan hebt staan en of alle markering goed wordt gelezen of niet.
- Dan over die ADAS systemen. Die werkten dermate irritant dat ik alles behalve de acc maar uit heb gezet. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van dergelijke systemen.
Wat was er wel goed?
- De knoppen op het stuur werkten eigenlijk best prima, ondanks dat het fysiek 1 knop is.
- De navigatie werkte goed. Wel langzaam, maar in verhouding tot de rest van de auto een positief punt.
Kortom, als opvolger van de Mercedes is de ID.3 wel afgevallen. Binnenkort maar eens een ID.4 meenemen op een langere rit, kijken hoe dat bevalt.