PauseBreak: Mercedes C200cdi Estate (2011).

Kan je bij je nieuwe woning op het "erf" laden?
Jup.

Euro 1.150 is krap..............auto's zijn enorm duur. C-klasse is ex brandstof al over de 1K, een EV6 gaat naar 900 euries.
Is afhankelijk van de maandaanbiedingen en kortingsacties per merk/leasemaatschappij. EV6 is nu 'in de aanbieding', Superb was vorige maand aan de beurt. C gaat natuurlijk richting modelrefresh inmiddels dus zal ook wel in de uitverkoop gaan - valt nu overigens nog wel binnen budget. Hooguit een beperkte eigen bijdrage i.v.m. brandstofvoorschot maar dat valt alleszins mee.

Gefeliciteerd met de nieuwe woning!!

Ik zou voor de Superb gaan, lekker ruim en nog meer electrische meters.

Gefeliciteerd met de nieuwe woning!!
Is nog niet officieel aangekocht, maar alvast bedankt ;) We hebben een shortlist van 4 woningen, allemaal met eigen oprit, dus dat komt goed!

Ik zou voor de Superb gaan, lekker ruim en nog meer electrische meters.

Die heeft ook de voorkeur van vrouw en oudste zoon, dus nu al 3 stemmen voor :LOL:

Ik zag dat een Mégane EV60 220 Iconic ook in de uitverkoop is gezet per vandaag. Dat maakt het wel interessant, dus die ook op de lijst gezet. Volgende week dus 3 proefritten doen.

Volvo V60 essential edition zit op ongeveer 900/maand ex brandstof. Incl. ga je sowieso over de 1150 heen, realistisch gezien zo rond de 1350-1400.

Een Leon/Astra/308 is wel wat goedkoper maar niet meer dan 100 euro, eerder 50.

Goed, even een korte update. De afgelopen tijd in veel auto's gezeten en gereden. De volgende auto's zijn daarbij afgevallen:

- Skoda Superb - geen demo-auto beschikbaar de komende weken. Dus ik verwacht zomaar dat er veel Superbs rond zullen rijden over een paar maanden ;)
- Mercedes C300e - matige stoelen, teveel harde plastics in het interieur.
- Mégane EV60 - heeft echt teveel ... karakter. Scénic is om dezelfde reden afgevallen. De eigenaardigheden in het infotainment en hoe spiegelend dat scherm is, daar wil ik niet 4 jaar naar kijken en mee omgaan.
- Toyota Corolla TS - het scherm zit te hoog waardoor het zicht wegneemt. Helemaal vervelend als het buiten regenachtig is of duister/donker. Je hebt altijd een enorme bak licht in je zichtlijn zitten. Dat is wat mij betreft een designmisser. Wel goede stoelen.
- Polestar 2 - te klein vanbinnen.
- Polestar 4 - ik kon geen vrienden worden met de ontbrekende achterruit.
- Volvo's i.h.a. want slechte value for money. Zal geen goede contracten hebben met de leasemaatschappij.

Blijft over enkele BEVs en allen uit Aziatische hoek. De komende week gaan we daarmee wat langere proefritten maken om te kijken of ook dat bevalt en dan de knoop doorhakken.

- Mercedes C300e - matige stoelen, teveel harde plastics in het interieur.

is dat niet uitvoering afhankelijk? De vorige heb ik het zelfde. maar als je dan een ander (niet per se duurder) uitrusting niveau neemt zitten er vaak gelijk andere stoelen of afwerking in. Valt mij op dat je ze in duitsland heel veel ziet, maar in NL een stuk minder.

is dat niet uitvoering afhankelijk?
Dat is het. Dit ging om de actieve multicontourstoelen. Waar deze in mijn huidige C goed bevallen, vielen ze in de nieuwe C juist tegen. Standaardstoelen ook in gezeten maar dat is nog slechter. Sportstoelen zitten volgens de dealer vast aan de AMG line en die kost flink meer in de leaseprijs zonder dat je er in het interieur echt iets aan hebt. Dat geld gaat op aan uiterlijk vertoon en dat hoeft van mij niet.

Uiteraard heel persoonlijk. Wat voor mij niet werkt kan voor iemand anders juist de hemel op aarde zijn.

Of een Chinees aftreksel van een Tesla?? Maar geen mooie Benz meer? Ben benieuwd! Wanneer begint die baan, eigenlijk?

Per 1 april @uwbuurman. Dan zal er eerst een voorloopauto komen. Onze eigen Mercedes blijft voorlopig nog wel even. We hebben nog geen woning aangekocht daar, dus mijn vrouw zal doordeweeks de eerste tijd moeten gaan pendelen en overnachten in het hotel.

Het heeft even geduurd, maar inmiddels staat de leaseauto in bestelling. Levertijd naar verwachting 4 tot 5 maanden. Dus levering rond juni - juli. Betekent ook dat er eerst een voorloopauto zal komen, maar dat zien we t.z.t. wel weer.

En wat is het dan geworden? Een BYD Sealion 7 Excellence AWD.

Ook in deze kleur. Is officieel grijs kennelijk, maar ziet er meer uit als blauw - paars afhankelijk van hoe de zon erop schijnt.
xvsxUgx.png

Bijzonder ding, ik ken 'm niet.
Ik kende het ook niet. Eigenlijk het hele merk niet. Kwam het bij toeval tegen in de leaseportaal en toen bleek er om de hoek een dealer van te zitten. Dus even gaan kijken en zowel de auto als ook hoe men met potentiële klanten omgaat was bijzonder positief. De leaseprijs is ook gunstig, dus we gaan maar eens kijken hoe het rijden met een Chinees bevalt.

Bijzonder ding, ik ken 'm niet. Succes met het wachten!

Ik ook niet maar heb 'm toevallig vandaag even, van buitenaf, bekeken in de BYD showroom te Utrecht (nabij de Vechtsebanen). Denk ook deze kleur, is mooi sprankelend want de week ervoor trok ie al mijn aandacht toen ik vanaf Overvecht de kruising op draaide.

Ook geinig om buiten bij twee Seal's de transportbriefjes te lezen: beiden hadden bestemming haven Antwerpen (d8 dat Zeebrugge is voor auto's ?) maar kwamen van verschillende havens (en dus Vessels) uit China.

Veel geluk ermee, @PauseBreak . Toch heel wat anders dan de Benz, denk ik.

Dank allen, uiteraard komen er nog eigen foto's wanneer dat ding voor de deur staat :)
Toch heel wat anders dan de Benz, denk ik.
Om eerlijk te zijn staat die gekke BYD qua kwaliteitsbeleving, naden etc op een hoger plan dan de Benz. Dat is ook niet gek. De Benz is inmiddels 14 jaar oud en de tijd staat niet stil natuurlijk. Daarbij heeft het ding inmiddels ook alweer 366enwatkleinbier gereden, dus ook de kilometers tellen mee. Dat merk je met name aan de bestuurdersstoel. Dus ook de Benz staat wel op de rol om te vervangen maar ik vermoed dat dat 2026 zal worden.

Ik weet nog niet wat het dan moet worden. Zal ook afhangen van de facelifts die Mercedes in de tussentijd doorvoert. Van de huidige line up ben ik niet kapot, vooral qua zitcomfort was ik niet onder de indruk.

Na drie weken zit iedere stoel lekker, je lichaam past zich daar wel aan aan.

Mijn stoeltje in de CX5 heeft er inmiddels 335k km op zitten met een drie cijferig gewicht voor de komma.

Mwah bij mij eerder andersom: eerst kijken ze lekker te zitten maar uiteindelijk passen sommige stoelen echt niet bij je.
Dit effect hadden we last van bij de nieuwe Kia EV6 GT-Line. Verder een prima auto, maar de stoelen waren niet verenigbaar met ons, dus dan houdt het vrij snel op.

1000 km challenge is er: lekker verbruik >300 W/Km,

Maar vergelijk G6 en Sealion 7 is ook leuk, kan je nog wisselen?

Smaak is persoonlijk blijkt alweer, maar blij dat jij de BYD mooi vindt! Ik kijk uit naar de ervaringen en verslagen hier.

1000 km challenge is er: lekker verbruik >300 W/Km,
Heb het even gekeken. Niet gek als je een defecte buitentemperatuursensor hebt en die niet laat vervangen (of gewoon de auto omruilt in zijn situatie), en om te compenseren dan met 29-30 graden binnentemperatuur rond gaat rijden. Dat vind ik wat vreemd om te doen.

Sowieso rijdt hij in weersomstandigheden die je in NL niet meer voor langere tijd tegenkomt dus ik maak me er niet druk om.

Gaan we meemaken :D

In de tussentijd maakt C.C. natuurlijk gewoon haar kilometers. Vanochtend bij de zwemles zaten we exact op dit getal:
e1izv72.jpeg

Toch leuk. Gaat ook relatief probleemloos, al zit er nog steeds wel een geluid in de ophanging rechtsvoor dat ik niet kan vinden (en inmiddels twee garages ook niet) en worden de schokdempers nu wel echt merkbaar slechter. Dat laten we voorlopig even zo.

Dat zeg je wel, maar deze week moest ik "even" op en neer naar de Achterhoek. Een ritje van circa 150km enkele reis. Uiteraard was mijn vrouw al daar, met de Mercedes, dus er moest iets tijdelijks worden geregeld. Met het OV was ik namelijk of een uur te vroeg, of een uur te laat. Dat is niet bepaald briljant.

Via de lokale Century vestiging werd het een VW ID.3 Pure 52kWh uit 2024.
Y7tWYcm.jpeg

Kleine conclusie gebaseerd op die circa 300km:
- De actieradius van dit ding is om te huilen. Zelfs in eco, met de acc strak op 100km/h (dus volgens de diverse navigatieapps op de telefoon ongeveer 96km/h) kwam ik uit op 15.5kWh/100km. Met andere woorden, zoals hierboven te zien, er moest geladen worden. Gelukkig lag er min of meer op de route een 300kW snellader dus dat viel mee. Al kwam de ID.3 niet boven de 59kW uit terwijl de Peugeot die je ernaast ziet staan vrolijk alles naar binnen hengelde met 100kW. Maar goed, ook met die laadsnelheid kom je er wel. Bakje koffie erbij, wat mails wegwerken in de tussentijd en een half uur later zaten we weer op 75% SoC.
- Ik vind dit geen goede auto. Dus niet eens een goede BEV, nee, geen goede auto. Want:
- Slechte stoelen. Echt waardeloos. Alsof je op een stuk hout zat.
- Geluidsisolatie is niet bepaald top. Viel me echt tegen. Veel bandengeluid en windgeruis in het interieur.
- De onderstelafstelling is oncomfortabel. Harde demping en relatief zachte vering in verhouding maakt dat de auto snel wat gaat deinen op slecht wegdek met veel korte oneffenheden na elkaar. Niet prettig. De korte wielbasis helpt niet mee natuurlijk.
- Het stuur is in de middenstand erg vaag en de mate van vaagheid is dan ook nog afhankelijk van of je ADAS systemen zoals actieve lane keeping aan hebt staan en of alle markering goed wordt gelezen of niet.
- Dan over die ADAS systemen. Die werkten dermate irritant dat ik alles behalve de acc maar uit heb gezet. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van dergelijke systemen.

Wat was er wel goed?
- De knoppen op het stuur werkten eigenlijk best prima, ondanks dat het fysiek 1 knop is.
- De navigatie werkte goed. Wel langzaam, maar in verhouding tot de rest van de auto een positief punt.

Kortom, als opvolger van de Mercedes is de ID.3 wel afgevallen. Binnenkort maar eens een ID.4 meenemen op een langere rit, kijken hoe dat bevalt.

Leuk om te ervaren! Wij hebben zulke ID.3's als poolauto. Moest er in oktober zo'n 450km mee op pad en hij begon me steeds beter te bevallen.

Met twee EV’s te laden heb je een riante oprit nodig.

We willen sowieso een oprit voor minstens twee auto's, en liever meer voor het bezoek. Ik denk dat dit dus wel goed komt. Moet nog wel eens nadenken over hoe ik dat qua elektra allemaal wil gaan regelen.

Inmiddels weer wat weken verder. Eerste paar honderd kilometer zijn onder de voorloopauto doorgerold. Dat zullen er naar verwachting rond de 9k - 10k worden. En wat is dan die voorloopauto hoor ik je vragen? Vast ook zo'n dikke bak? Oordeel zelf...

nGFs3Ha.png

Mmji8Hy.png

U1mLLB2.jpeg

En, tot groot vermaak van de kinderen nadat ik ze had uitgelegd waar het voor diende:

uihBmmM.jpeg

Jawel, een echte Skoda nogwat mét slingers, handbak met 5 versnellingen, en zo goed als geen vermogen. Het voordeel ervan is wel dat je geen bekeuringen scoort want dat kan niet :LOL:

Jawel, een echte Skoda nogwat mét slingers, handbak met 5 versnellingen, en zo goed als geen vermogen. Het voordeel ervan is wel dat je geen bekeuringen scoort want dat kan niet :LOL:
Denk dat je de auto de schuld niet kan geven, wellicht de schraalheid van je werkgever wel :)

Zijn ze speciaal voor jou nog naar de Lidl gefietst voor een setje wieldoppen?
Aan het Skoda-logo in het center te zien is dit standaard ;)

Denk dat je de auto de schuld niet kan geven, wellicht de schraalheid van je werkgever wel :)
Dit is een shortlease occasion, dus dat is schraalheid van wie het dan ook als eerste heeft samengesteld. Voor mij was het sowieso een tocht van nostalgie naar de jaren 90. Wel een bijzondere combinatie van uitrustingen - wel DAB+ radio met veel speakers, maar slingers achter.

Terug
Bovenaan