PascalD: 2025 Mazda 2 Homura Aka & 2015 Mazda CX-3 GT-M

Vandaag was het weer eens tijd voor de jaarlijkse verplichting. Vanaf de vorige APK (die ik 26-10-2012 had laten uitvoeren) tot vandaag waren er 207 km asfalt onder de Cuore doorgegleden. Met dergelijke afstanden kun je dus ook niet veel verwachten. Een dimlicht licht bijstellen en hij kreeg weer een APK voor bijna 14 maanden. Dus kan hier heel veel vertellen...maar zonder mankementen blijft de tekst kort.

De kinderen worden nu groter dus ik verwacht in de toekomst de auto iets vaker te pakken om een stukje te rijden. Maar dit jaar zat in januari o.a. de geboorte van de 2e ertussen waardoor hij minder van stal is gehaald. Probeer hem namelijk elke maand een stukje door de buurt te laten gaan zodat hij niet helemaal vastroest.

En helaas was het op de terugweg niet meer zo droog als op de heenweg, dus samen met de oudste de wagen droogmaken en poesten zodat deze weer op zijn plek achter in de garage kan staan. En hij mocht even meehelpen met parkeren. Maar woorden zeggen meer dan foto's, dus hier een deel van wat ik vandaag gemaakt heb.

Foto550-KXTFBFP7.jpg

Foto550-WXV4T7LU.jpg

Foto550-KAEUTDY4.jpg

Foto-Z7NPIFM8.jpg

Foto-HU4N7R34.jpg

Foto-YD67NHBS.jpg

Foto-THJWVN3Q.jpg

Inmiddels staat er bijna 56.000 op de teller van de Mazda. Dit nog altijd tot volle tevredenheid. Vandaag even de wintercheck gedaan bij de dealer. Gelijk nieuwe wissers laten monteren. Voor de rest was alles in orde.

Omdat ik er vaker kom en ze weten dat ik het wel leuk vind om wat te rijden kreeg ik de sleutels van de nieuwe 3 in mijn handen gedrukt. Moet zeggen het rijd weer een stuk anders dan mijn huidige 3. Ook het interieur ziet er goed uit, wel moet ik wennen aan het scherm op het dashbaord dat vrij prominent aanwezig is.

Dit zou echter wel een goede opvolger kunnen worden in de toekomst. En even zitten spelen met de configurator en ik zou uitkomen op een GT-M Hatchback Skyactive-G120 in Titanium Flash Metallic met Off-white leer...of toch een Soul Red Metallic met gewrapped zwart dak....

Duidelijk nog maar even doorrijden in deze 3 en als de kleur duidelijk is wellicht inruilen.... en toch als ik de onze naast de nieuwe zie staan....worden slapeloze nachten....

Foto550-GLNC6HAI.jpg

De nieuwe 3 is inderdaad een fraaie verschijning, zeker in dat mooie rood. Alleen, wat zit de kentekenplaat aan de voorkant ongelukkig....

De kinderen waren te vermoeid om nog wat te doen. Ze hadden de hele ochtend al doorgebracht met Sinterklaas en zwarte pieten. Dus als zij geen zin meer in iets hebben en ik tijd over heb....dan gaan de winterbanden onder de Mazda. Lekker op mijn gemak in de garage gewisseld. Een klusje van niks. Moet telkens weer wennen aan de nieuwe "looks" die dan ontstaat.

Foto550-NMPRICAK.jpg

Zie dat het hier nog niet staat....maar er is op 26 november een nieuwe 3 besteld. Na heel wat dubben over de kleur, maar gekozen voor de kleur die we nu ook al hebben. Maar wat is het dan geworden? De GT-M uitvoering met 120 PK in Blue Reflex Mica met aluminium pedalenset, rubberen kofferbakmat en luxe kentekenplaten. Verwachte levering is februari/maart.

k-bigpic.png

Dat heeft je dealer slim gedaan dan, door jou die proefrit aan te bieden! :)
Gefeliciteerd!

Yep, en hij doet het blijkbaar goed, want hij had het druk ermee. Er zijn meer mensen die interesse hebben in een auto zonder gedownsizde motor...

En ditmaal ga ik voor de "burgerlijke' versie zonder verlaging. Ben er alleen nog niet over uit wat er in de winter onderkomt. De standaard 18 inch velgen vind ik namelijk ook mooi. En ik kan ze bij de Duitse dealer stukken goedkoper krijgen dan hier in Nederland....scheelt gewoon 80 euries per velg. Dus wellicht is er straks optisch geen verschil meer tussen zomer en winter.

Heb je nou geen slapeloze nachten meer? Of is het nou weer slecht slapen tot ie eindelijk komt? :)

Kijk, dat is wel een mooie "pats"! Prachtige auto die nieuwe 3. Toen ik het zag dacht ik, wel zonde twee keer dezelfde kleur maar tegelijkertijd bedacht ik me dat ik nu ook aan mijn tweede Swift bezig ben in exact dezelfde kleur.
Redelijke levertijd maar leuk om naar uit te kijken!

De huidige winterwielen zullen zeker passen....maar zijn 16 inch En zomer is straks 18 inch.... Vind het verschil denk ik te groot. Maar duurt nog even voordat het winter 2014 is....

En we wilden eerst voor Titanium Flash gaan tot we deze in het echt zagen en het helemaal niks vonden. Dus gewoon nu een vertrouwde en in onze ogen mooie kleur.

En we hebben het druk zat om slapenloze nachten te voorkomen...maar wat duurt wachten lang.... Op de huidige 3 heb ik meen ik maar 4 weken gewacht....nu iets meer.

Zojuist even snel wat foto's gemaakt van de vitrine met o.a. auto's van Daihatsu. Ik ben geen fotograaf en foto's zijn gemaakt met de mobiele telefoon, maar geeft wel een goede impressie van hetgeen ik momenteel heb.

Foto550-CTDB36IE.jpg

Foto550-YE4G6WWH.jpg

Foto550-MPNOA43S.jpg

Foto550-O3S4HIDQ.jpg

Foto550-LC4F8RTH.jpg

Foto550-BXHXOAIW.jpg

Foto550-7POTE7RB.jpg

Foto550-MPKCQXXZ.jpg

Foto550-UAHP64BC.jpg

Foto550-NSXAF33R.jpg

Foto550-MVWJBEZR.jpg

Foto550-HNU3TJ84.jpg

Helaas minder goed nieuws. De levering is door de grote animo wereldwijd verplaatst naar waarschijnlijk mei. Maar de dealer belde mij zelf met dit bericht. Hij kan er helaas ook niks aan doen. Is balen, dan nog maar wat langer in de huidige 3 blijven rijden....

Maar ben blij met mijn dealer. Hij heeft het netjes laten weten en ook een goed overbruggingsvoorstel gedaan. Omdat ik de auto nu later krijg moet er tussendoor nog een onderhoudsbeurt gedaan worden. En dit is naar tevredenheid onderling opgelost qua kosten. Deze zou ik namelijk niet gehad hebben als de wagen in februari zou geleverd zijn.

Leuke velgjes onder die Cuore! Mn zus heeft dr ook zo een, maar dan met saaie wieldoppen. Staat een stuk beter zo met een paar van die velgjes!

Klopt. In de showroom zaten de originele 13 inch Marathon-velgen er onder. Die liggen nu in de berging. Ik heb ook spullen nog om hem naar origineel terug te bouwen. Denk aan originele veren, hoedenplank en stoelen.

Geen straf, maar toch... Jammer! Maarja, niets aan te doen, gewoon genieten van wat je al hebt ;).

Dat gaan we ook doen. Bijkomend voordeel is dat de waardevermindering van de nieuwe auto nu een paar maanden later begint.:T

We zijn nog altijd bezig met de nieuwe velgen. De velgen gaan waarschijnlijk toch uit Duitsland komen. Scheelt gewoon 85 euro per velg t.o.v. hier in Nederland. En de Duitse Mazda-garage ligt maar iets verder dan mijn eigen garage. Twijfel alleen of het raadzaam is om nu al de 18 inch winterbanden te bestellen of daarmee nog even te wachten tot er een leuke actie is. We hebben namelijk 215/45/18 nodig en die kosten rond de 200 per stuk voor Bridgestone. Of heeft iemand een goed en goedkoper alternatief. Eventueel met een site om (online) te bestellen. Ik woon in de gemeente Venlo, dus ook bedrijven in Duitsland kan ik ook zo bezoeken.

De teller van de Mazda gaat nu richting de 61.000.

Gisteren voor het eerst dit jaar weer eens gaan rijden met de Cuore. Op het moment dat ik hem weer onder de hoes in de garage geplaatst had gaf de km-teller een stand aan van bijna 105.900. De wagen is inmiddels 13 jaar oud.

Onderweg even gestopt voor het maken van een paar plaatjes.

Foto550-AQNBHDUD.jpg

Foto550-XUNJLSRX.jpg

Foto550-V8CCEQ68.jpg

Voor meer afbeeldingen kun je hier klikken

Mijn garage kreeg het voor mekaar om de velgen te leveren tegen een prijs van € 185 per velg. Dus gelijk de velgen besteld.

Omdat de wagen nog een paar maanden bij ons is, vandaag de wagen maar weer voorzien van een verse waxlaag. Nu kan hij er weer tegenaan tot mei/juni.

Net even de auto wezen wassen bij de garage en gelijk maar even gaan vragen of er al iets bekend was. En zoals het er nu naar uitziet wordt de 3 op 28 april afgeleverd bij de dealer. :D

De laatste datum die ik wist was 28 april. Toen ik was het wachten om de auto af te spoelen kwam de directeur even naar mij toe en gaf aan dat hij bij een update gezien had dat de datum alweer verschoven was...nu weer 8 mei.

Kortom, als hij bij de dealer is kan ik pas echt een datum geven. Dus geduldig blijven wachten :rolleyes:

Jammer dat het steeds zo uitgesteld wordt, ik kan me voorstellen dat je je nieuwe bezit zo snel mogelijk hebt.
Ik vraag me nog wel iets af, je koopt een nieuwe 3 terwijl de 'oude' amper 60.000 heeft gereden? Schrijf je dan niet enorm veel af?

We zullen het maar niet over de afschrijving hebben :rolleyes: Overigens gaan we nu richting de 65.000.

Auto's zijn bij mij hobby en dat mag wat kosten. En daarnaast gaan we nu naar een veel luxere versie en is ons doel (of we het halen is iets anders) om de nieuwe weer langer in bezit te hebben...

Dat mag uiteraard. En doorrijden is zeker financieel de beste oplossing...maar heb al 16 jaar mijn rijbewijs en dit wordt straks auto nummer 13. En daar zitten al een paar nieuwe tussen....destijds dan.

Nog geen duidelijke foto op deze pagina van de 3 met de zomervelgen...en omdat ik nog het wachten ben...dus hierbij...

Bovenaan heb ik nu...onderaan hoop ik snel in te kunnen rijden.

Foto550-J7TLOBP3.jpg

k-bigpic.png

Mooie nieuwe 3. Vind persoonlijk je zomervelgen op de huidige niet zo mooi. Vind ze te vlak, glimmend en teveel spaken. Volgens mij zijn de standaard exemplaren op de nieuwe al best oké. Scheelt weer.

Deze velgen blijven er ook op zitten bij inruil. Ben met de looks zelf gelukkig wel tevreden,.desondanks komen ze straks niet op de nieuwe 3. Ze zijn overigens alles behalve vlak, maar dat is op deze foto lastig te zien. De nieuwe 18 inch velgen zijn zelfs zo mooi dat ik een extra setje heb besteld voor de winterbanden.

Ik had vandaag ook nog even tijd over. Dus ik wil de directeur vragen naar de datum, maar moest even wachten omdat alle verkopers in gesprek waren. Maar opeens komt hij naar mij toe met de woorden: Zoekt en gij zult vinden... wat bleek nu, hij was net daarvoor van de vrachtwagen gereden. Terwijl ik er was hebben ze hem de werkplaats in gereden en morgen wordt hij gepoetst. Dan nog kenteken aanvragen en gezien mijn eigen agenda verwacht ik hem zaterdag af te halen.

Foto550-QMX3BMKF.jpg

Foto550-WVWBNBBT.jpg

Mijn huidige 3 er even snel naast gezet. Vlak voordat mijn nieuwe 3 de werkplaats in ging.

Foto550-EPG7YBKC.jpg

Foto550-SXBK4TKJ.jpg

Gefeliciteerd. Nu je ze naast elkaar ziet vraag ik me af of het precies dezelfde kleur is. Je "oude" 3 is wat groener terwijl de nieuwe 3 juist wat blauwer is. Kan ook een vertekening zijn in de foto's natuurlijk.

Ben benieuwd naar je eerste vergelijk tussen de beide generaties 3. Hou ons op de hoogte. Veel rijplezier in deze mooie auto!

Schitterend die nieuwe 3, je hebt een goede aankoop gedaan! Mooie velgen ook, zeker ten opzichte van de rode 3 ernaast ;)

Thanks.

In real is de nieuwe iets donkerder dan de huidige 3.

En de rode staat op 16 inch. Standaard op o.a. de TS en TS+. De GT-M staat standaard op 18 inch.

Man, wat een verschil van dag en nacht zo naast elkaar (ondanks de vergelijkbare kleur). Persoonlijk waardeer ik het design van jouw huidige 3 niet bepaald, maar dat mag ik nu wel zeggen omdat je deze toch al hebt ingeruild...;). De Nieuwe 3 die voor je klaarstaat vind ik daarentegen momenteel absoluut de mooiste auto in deze klasse en als mooie bonus ook nog eens voorzien van een fijne atmosferische 2.0 i.p.v. een geforceerd downsize blokje. Topkeuze en een prachtige auto! (y)

Je had het ook mogen zeggen als ik de wagen niet ingeruild zou hebben. :T Smaken verschillen gelukkig. Ben tot nu toe nog altijd tevreden met de 3. Maar het nieuwe design spreekt mij nog meer aan. Bijkomend voordeel is dat de nieuwe straks een GT-M is met dus veel luxe en ik nu maar een "eenvoudige" Business heb. En hij zou ook nog zuiniger moeten zijn.

Zie ze de laatste 2 weken ook vaker rijden en dan niet alleen uit Nederland. Maandag een Italiaanse 3 in Tegelen en vanmiddag zag ik nog een Poolse 3 in Venlo. En daarnaast toch nog wat Duitse en Nederlandse exemplaren.

De levering begint nu op gang te komen. Zoals geschreven heb ik hem 26 november besteld. En vanwege de grote vraag is de wachttijd een paar maanden. Dus ik verwacht er nu steeds meer en meer tegen te komen.

Zo vandaag even een afspraak gepland om de auto af te halen. Was even puzzelen, maar dinsdag 13 mei om 9 uur gaat het gebeuren....

Dat gaatje vrij maken is helaas gebeurd omdat we geen opvang voor een van de kinderen hebben. Normaal is dinsdags mijn papadag. Maar omdat ik cursus zou hebben 2 weken lang was de planning om de kids naar de opvang te brengen. Helaas kreeg ik die 13e maar plek geregeld voor de oudste. Dus ben ik al thuis voor de jongste, dus kan ik net zo goed even auto's gaan wisselen. Wellicht dat ik nog een buurvrouw bereid vind om tijdens de aflevering op de jongste te passen voor een uurtje.

Wat doe je als je je verveeld en weet dat het kenteken van je nieuwe auto maandag is aangevraagd....

nou dan kijk je dinsdag op de RDW-site en kijkt wat het laatst uitgegeven kenteken is, je gaat via je kentekenapp op je mobiel even terug en komt op een zeker moment een rij Mazda's tegen waaronder een blauwe GT-M in de TTJ letters. Even onthouden dus...

En wat blijkt vandaag het kenteken wat ik gevonden had is mijn nieuwe kenteken. Mijn vrouw belde gelijk vandaag toen ze we de mail kregen van de garage dat ik gelijk had.

Nog een paar dagen tot dinsdag. Vandaag heb ik de wagen al per dinsdag laten verzekeren. Enige wat ik nu nog moet doen is betalen en omruilen.

Vanavond even de laatste spullen uit de auto. Sleutels bij elkaar. Overschrijvingsbewijs klaarleggen en dan zijn we klaar om morgen de nieuwe 3 af te halen.

Goed. Staat nu met ongeveer 60 km op de teller in de garage. Heb hem gelijk even met de Cuore op de foto gezet. Alleen moest het tussen de buien door.

Foto550-J3XKR3YZ.jpg

Foto550-67EJMHJW.jpg

O ja, dit kregen we ook van de garage....

Foto-YK7SYEGV.jpg

Mooie auto hoor! Gefeliciteerd! Veel fijne en veilige kilometers toegewenst!

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst ! Erg strak design !

Toch als je de vorige 3 ziet, kon deze qua design ook zo nog een paar jaar mee. Blijft een verfrissend design.

Vraagje over de Cuore, is het niet mooier als je de raam- + b-stijlen zwart maakt ? ;)

Terug
Bovenaan