PascalD: 2025 Mazda 2 Homura Aka & 2015 Mazda CX-3 GT-M

Je zou het bijna denken Rob o_O

@Springbok
Neem aan dat het ook voor je CX-3 geldt. Maar je kunt een toolbox op je pc downloaden waarnaar je met het SD-kaartje uit je auto updates kunt ophalen.
Meer info.

En het geluid is een soort geratel/geschuur bij het bedienen van het koppelingspedaal bij enkele versnellingen.

PascalD zei:
Je zou het bijna denken Rob o_O

@Springbok
Neem aan dat het ook voor je CX-3 geldt. Maar je kunt een toolbox op je pc downloaden waarnaar je met het SD-kaartje uit je auto updates kunt ophalen.
Meer info.

En het geluid is een soort geratel/geschuur bij het bedienen van het koppelingspedaal bij enkele versnellingen.

Dank! Ga er vanavond eens naar kijken. Al heeft het niet veel nut als de laatste kaarten van eind 2015 zijn ;)

Geluid in het pedaal zelf of in de bak?

Het lijkt vanuit de pedalen te komen. Maar het vreemde is dat het dan niet bij alle versnellingen is en niet bij elke temperatuur. Voornamelijk bij koud weer en dan bij de versnellingen 2 tm 4.... Alleen was het laatst te horen toen de buitentemperatuur meen rond de 15 graden was.

Maar hij is er al meerdere keren voor bij de garage geweest. De laatste keren zijn dus de pedalen gesmeerd. Maar toen was het weg. Nadeel is dan het niet constant is dan was het goed te peilen. Maar de enne keer wel de andere keer niet.

Heb wel nu op mail staan dat dit opgelost moet worden, is ruim op tijd gemeld, dus einde garantie volgend jaar mei zou geen belemmering moeten zijn. Hoop dat het deze winter zo koud wordt dat het constanter te horen is en dat er een definitieve oplossing komt. De auto rijd er niet minder om, maar omdat hij net 2 jaar oud is en dit al langer speelt past dit niet bij een nieuwe auto.

En wat na de 3 komt, geen idee. We hebben besloten om nog een paar jaar met deze te doen....maar of er dan nog een Mazda komt....wellicht overstappen naar een ander Japans merk. Helaas verkopen ze geen Daihatsu meer, hun service was altijd uitmuntend. Nooit een klacht gehad. En bij Mazda nog geen goed ding kunnen ontdekken bij de importeur. :rolleyes:

Mazda Nederland is inderdaad drama. Heb een tijdje terug een keurig nette mail met een paar foto's van beginnende roest gestuurd. Kreeg ik een copy-paste reactie terug waarin nog een kenteken van iemand anders stond. Te triest voor woorden. Ze snappen er daar werkelijk niets van!

In mij mail vroeg ik aandacht voor de zwakke plekken die ik had ontdekt met het idee dat Mazda NL daar ook hun voordeel mee zou kunnen doen (bijv. auto's preventief behandelen). Snappen ze niet hoor. Ik moest maar naar de dealer voor evt. coulance om mijn probleem op te lossen maar geen verdere interesse.

Overigens is mijn ervaring met de importeur van Honda ook niet denderend hoor. Ik zou dan ook geen auto om een slechte importeur laten staan, of het moet gaan om een merk met veel problemen. Normaal gesproken heb je met een Jap weinig te maken met de importeur.
Wellicht dat Toyota het beter doet qua service maar de modellen heb ik erg weinig mee.....

Mijn vorige auto, een Civic die ik ook nieuw heb gekocht had ook wel wat kleine dingetjes. Ook daar een krakende koppeling. Regelmatig een nieuw onderdeel gemonteerd in de garantie maar kwam ook iedere keer weer terug. Een verbeterd onderdeel ontwikkelen deden ze niet aan. Toen garantie afliep maar zo gelaten. Kon geen kwaad maar wel slordig bij een jonge auto.

Oja, als je toch een check doet voor de garantie, kijk dan ook even naar roest. Ook de 3 heeft daar al last van, vooral rond de kofferbakopening. Te schraal gespoten af fabriek.

Roest Mazda 3 BM

Dat valt tegen zeg! Ik had gehoopt op een positievere instelling vanuit Mazda NL. Niet teveel succes gehad met PON in het verleden. Dan maar hopen dat ik het niet nodig ga hebben komende jaren ;)

MB was ik wel erg tevreden over trouwens! Zonder gezeur 100% onder coulance buiten garantie om reparatie verricht.

Ok. Van de week maar eens allemaal gaan bekijken. Voordeel is wel dat mijn wagen veel in mijn garage staat. Daar is hopelijk de kans op roest minder.

Toyota is ook niet echt mijn merk. Ben wel te spreken over Mazda qua modellen. Maar dit geeft een nare bijsmaak.

Kreeg overigens net nog te horen dat er de komende 3 maanden geen update van de navi te verwachten is. Dus bijna een jaar lang geen update. Voor ons is hij nog gratis....maar je zou maar betaald hebben hiervoor.....

Ik was eigenlijk ook al helemaal klaar ermee. Maar goed, ik denk maar zo Mazda Nederland is slechts importeur en niet de fabrikant.

Mijn NB1 navigatiesysteem in de 6 van de week ook voorzien van een nieuwe kaart. 60 euro is wel fors maar oude kaart was van 2012 dus mocht wel een keer. Verder ben ik heel tevreden over de TomTom navigatie. Probleemloos en fijn in de bediening. MZD Connect is wat gelikter maar of het in de praktijk nou zoveel beter werkt.....

Ben wel tevreden over de navigatie. Werkt goed. Maar gaat mij vooral om de adviessnelheden op wegen, vooral met het 120 naar 130 verhaal.

Ik zal ook nog net voor de termijn afloopt nog eens kijken en dan zal ik zeker geen betaalde versie aanschaffen.

En wat je zegt, de importeur is niet de fabrikant.

Max. snelheden klopten bij mij ook niet altijd. Maar dat reken ik Mazda niet aan, die haalt de kaarten ook van elders.
Klopt ook in Google-navigatie op smartphone niet altijd hoor.

Klopt. Kaarten e.d. reken ik ze ook niet aan. Maar niet op sites vanalles beloven wat je niet nakomt wel. Wees dan gewoon eerlijk en vermeld op de site dat een volgende update even kan duren. Of pas de tekst zodanig aan dat er geen valse verwachtingen gedaan worden. Of zet de tekst die ze mij per mail hebben gezonden op hun site....

Een citaat uit de mail van 11-7 van de importeur:

"Zoals eerder gecommuniceerd zijn er jaarlijks twee updates beschikbaar. De richtlijn hierbij is het voor- en najaar maar het zou ook iets eerder of later kunnen zijn.

De precieze datum van een navigatie update kan niet worden aangegeven en is afhankelijk van de software ontwikkelaars.

Helaas moeten wij u berichten dat er momenteel geen systeemupdate beschikbaar is."

PascalD zei:
Klopt. Kaarten e.d. reken ik ze ook niet aan. Maar niet op sites vanalles beloven wat je niet nakomt wel. Wees dan gewoon eerlijk en vermeld op de site dat een volgende update even kan duren. Of pas de tekst zodanig aan dat er geen valse verwachtingen gedaan worden. Of zet de tekst die ze mij per mail hebben gezonden op hun site....

Een citaat uit de mail van 11-7 van de importeur:

"Zoals eerder gecommuniceerd zijn er jaarlijks twee updates beschikbaar. De richtlijn hierbij is het voor- en najaar maar het zou ook iets eerder of later kunnen zijn.

De precieze datum van een navigatie update kan niet worden aangegeven en is afhankelijk van de software ontwikkelaars.

Helaas moeten wij u berichten dat er momenteel geen systeemupdate beschikbaar is."

Ik heb vandaag maar eens gekeken hoe dat updaten van de kaarten werkt, maar ik was wel in de mogelijkheid om een update van augustus te installeren.

Klopt. Heb hem inmiddels ook geïnstalleerd. Heb alleen het idee dat hij op een weg in Venlo de snelheid naar de oude situatie heeft gezet. Kreeg nu de melding dat ik er 70 mocht terwijl dat voor mijn gevoel 2 weken geleden gewoon goed op 50 stond in de navi. Een paar jaar geleden mocht je er wel 70.

Weer een paar maanden verder. De kinderen worden steeds groter en krijgen meer dingen die ze willen doen. De jongste is sinds januari 4, dus ook hij gaat meer afspreken net als de oudste. En dan merk je dat een auto erbij handig is. Zeker als je in het verleden 3 auto's gehad hebt en nu nog maar 1.

Dus we zijn een paar weken geleden gaan zoeken met de volgende eisen:
Klein (dit om hem makkelijk ergens te parkeren, de Mazda is toch iets lomper). En hij zal voornamelijk voor de kortere stukken en boodschappen zijn.
Goedkoop (ondanks dat er 2 wagens in de garage passen komt deze op straat te staan. De plek in de garage blijft voor een dartbord, tafelvoetbalspel, boksbal e.d.) Echter hebben we wagens bekeken tot 2000
APK (weet het is een momentopname, maar wilde er minimaal een half jaar op hebben)
En redelijk schadeloos (ik weet dat je in die prijsklasse niet veel moet verwachten)
De auto wilde we ook bij een bedrijf kopen met goede reviews. Is iets duurder, maar dat heb ik er graag voor over.

Dus na gaspedaal, autoscout24 en Marktplaats te hebben voorzien van zoekopdrachten vond mijn oom opeens een Daihatsu Move. Omdat het bedrijf niet om de hoek ligt, de APK binnen 2 weken verliep. Er maar eens mail aan gewaagd. Ging om een donkergroen/grijze uit 1998 met 176.000 op de teller. Werd goed geholpen per mail. En hij regelde nog voor verkoop een nieuwe APK. Aangegeven dat ik eerst wil kijken voordat ik besluit te kopen. Maar hij heeft hem er op eigen risico opgezet. Dus gisteren kreeg ik een mail dat de APK vernieuwd was.

Dus dan bel ik even de garage die op de nummerplaathouders stond om wat meer info in te winnen. En mijn eigen garage waar ik al jaren kom (en voormalig Daihatsu-dealer is). Werd gelijk overrompeld. Blijkbaar had hij een paar weken eerder een identieke Move verkocht met 100.000 minder op de teller en voor minder dan de 800 die deze zou moeten kosten. Maar daanaast zei hij gelijk dat er nog een Swift stond (bleek een sedan te zijn) en hij wist nog een Cuore uit 1995 (dochter) en een uit 1999 (van een vriend).

Dus maar even die van zijn dochter besproken. Foto's van de auto op haar Facebook gekeken. Nog even naar haar werk gereden om even een rondje om haar auto te lopen. En daarna aangegeven dat we voor nog minder dan de Move eigenaar worden van een Cuore L501 Casual in het zwart, nog geen 156.000 op de teller. Setje winterbanden op stalen velgen erbij. En daarnaast loopt hij de hele wagen nog na voordat hij overgeschreven wordt.

Omdat we geen haast hebben heb ik nog geen idee wanneer we hem overschrijven. Heb hem een vrijbrief gegeven om te kijken wanneer hij gecontroleerd is. Ik vertrouw hem zo dat een proefrit niet nodig is. En we hebben in het verleden een blauwe 1995-er gehad. Alleen dat was een Trendy uitvoering. In de Casual ontbreekt o.a. een mistlicht achter. En ook een 3e remlicht was destijds niet verplicht.

Foto's komen zodra de wagen bij ons staat en hij goed gepoetst en in de wax de straat op gaat. En dan zal dit een wagentje blijven die nog jaren bij ons zal zijn. Lekker basic en compact.

Zou handiger geweest zijn, maar was geen eis. De kinderen gaan zich hiermee ook wel redden.

En hoewel de Move ook goed uitzag op de foto's, het mailverkeer soepel ging en ik niks negatiefs kon vinden over de eigenaar en bedrijf, is toch de vetrouwdheid van deze monteur wat mij de doorslag gaf. Daarom dus zonder proefrit of afdingen gekocht.

En gisteren werd ik er via Facebook op geattendeerd dat mijn oude (toen geheel gele) Cuore te koop staat....ik wist al hoe hij er uit zag. We hebben hem in augustus 2014 verkocht en sinds die tijd zijn er 34.000 km op de teller bijgekomen.

Klikken op eigen risico.... Ik zal hier maar even geen foto's hiervan zetten.

En dan onze aanwinst sinds vorige week. Een 1995-er Daihatsu Cuore L501 Casual met 155.374 op de teller bij aanschaf. Van het weekend heb ik hem even grondig gepoetst, gekleit en in de wax gezet. De vorige eigenaresse heeft paarden, dus strobalen zijn er genoeg in de auto geweest. Vooral bij het reservewiel lag veel. Maar voordeel van dergelijke auto's is dat je met een schroevendraaier en dopsleutel ver komt.

Dus achterbank eruit, reservewiel weg. Daarnaast heb ik op de sloperij in Venlo 2 Cuores leeg geplukt. Voor 20 euro had ik o.a. een nieuw ongebruikt reservewiel, hoedenplank, ruitenwisserarmen, 2 setjes sloten, diverse afdekkapjes, ruitenwisserreservoir, zonnekleppen, 2 spiegels (een met grootlichthendel), 2 pookknoppen en divers klein materiaal. Op die manier heb ik verweerde of niet goed werkende dingen gelijk vervangen. De zonneklepjes bewogen niet meer en de binnenspiegel had geen grootlichtverstelling. Ook de hoedenplank die er in zat was van mindere kwaliteit dan de huidige.

Afgelopen dinsdag heb ik de bumpers nog behandeld en heb ik met een lakstift de steenslag op de motorkap aangepakt. En ook de puntjes bij de deuren en tankklep zijn bijgetipt. Hiervan heb ik nog geen foto's.

Inmiddels rond de 100 km mee gereden.

Mijn vrouw had er gisteravond echter een probleem mee toen ze even boodschappen ging doen. Normaal hadden we de fiets gepakt, maar het regende en we hebben hem nu toch. Dus die paar 100 meter naar de winkel moest gaan. Sloeg gelijk thuis aan en reed zonder problemen thuis weg. Niks aan de hand, echter toen ze een paar minuten later weer weg wilde sloeg hij niet goed aan en toen hij het deed sloeg hij ook weer gelijk af. Dus ze belde mij. Er even naar toe gegaan, binnen een paar tellen had ik de wagen aan de praat. Door met de koppeling ingetrapt en pompend op het gas te starten. Daarna merkte ik dat hij de eerste meters inhield. Meen dat ik het ooit bij een oude Charade gehad heb en toen was het benzinefilter de oorzaak. Dus even een stukje gereden. En na een paar minuten was het probleem opgelost en startte hij zonder problemen. Nog een paar keer gisteravond geprobeerd. Geen enkel probleem meer gehad.

En dan nu wat foto's

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

Klopt. Een paar honderd lichter in ruil voor een Cuore met een bijna volle tank en nog een complete set velgen en winterbanden. Afschrijving is er niet. Aangevuld met wat sloopdonors om op te fraaien en even goed schoonmaken. 20 september moet hij voor de APK.

En de Mazda. Gaat an sich goed. Bijna 67.000 op de teller. 13 mei aanstaande wordt hij 3 jaar. Wel worden er een aantal zaken zaterdag onder de garantie vervangen. Allereerst de versterker. En daarnaast klapten de spiegels niet meer goed in, dus het motortje aan de bestuurderskant wordt vervangen.

Vorige week tijdens het diagnose stellen kreeg ik een 3 Skylease mee. Valt vies tegen als je een GT-M gewend bent. Voor aanstaande zaterdag heb ik gevraagd of ik eens een CX-5 kan meekrijgen. Daar heb ik nog nooit in gereden namelijk.

Leuke Cuore hoor! Hopelijk zijn de problemen nu spontaan opgelost. Maar wat is er nu weer met je oude Cuore gebeurd, heeft die schade gehad of heeft de (inmiddels vorige?) eigenaar gewoon een slechte smaak?

De probblemen met de zwarte hebben zich niet meer voorgedaan.

En wat betreft de gele. Heb hem vaker ik Venlo zien staan, dus uiterlijk was voor mij bekend.

Heb hem ook eens van dichtbij bekeken, aan de buitenkant kon ik geen schade ontdekken en de manier van spuiten getuigd van een andere smaak dan de mijne. Hij is ook alweer verkocht. Dat gaat wel goed. Mijn dealer was hem ook binnen 2 dagen kwijt, zonder op internet te plaatsen. En nu is hij 4 dagen later verkocht.

PascalD zei:
De probblemen met de zwarte hebben zich niet meer voorgedaan.

Mooi!

PascalD zei:
En wat betreft de gele. Heb hem vaker ik Venlo zien staan, dus uiterlijk was voor mij bekend.

Heb hem ook eens van dichtbij bekeken, aan de buitenkant kon ik geen schade ontdekken en de manier van spuiten getuigd van een andere smaak dan de mijne.

Haha, dat is natuurlijk een veel neutralere en aardigere omschrijving :D

Ja, want ook al stond hij onder een goede hoes in de garage. De lak werd 2 a 3 maal per jaar in o.a. de wax gezet. Maar ook kleien doe ik regelmatig. De lak was dus perfect.

Da's wel extra zonde dan, zeker omdat gele Cuores volgens mij vrij snel verkleuren. Sowieso lijkt de lakkwaliteit van Daihatsu best matig te zijn geweest in die tijd, ik heb het idee dat geen auto zijn rode kleur zo snel verliest als een Charade G200, die zijn vaak gewoon bijna wit geworden!

Klopt, hoopte ook dat hij bij een liefhebber was terechtgekomen. Echter toen ik hem enkele weken na verkoop zag rondrijden met Viperstrepen en daarna dus zo geverfd was mij duidelijk dat het geen liefhebber was.

Er zat in ieder geval genoeg Meguiar's op om de lak nog jaren netjes te houden. Kreeg destijds zelfs de complimenten van een professionele poetser dat hij goed gepoetst en goed in de lak zat. Er waren dan ook geen verkleuringen en zo te zien. De garage en hoes hebben daar zeker in bijgedragen.

Vanmorgen de Cuore (de Black kart) gepakt om even broodjes in Duitsland te halen. Starten ging perfect, ruitenwissers aan en gaan, 3 km verderop de auto neergezet en naar de bakker. Daarna bij terugkomst wil ik de auto starten. Startmotor draait rond, maar hij slaat niet aan. Een kwartier (niet continu, maar met puzes) pompend proberen te starten en dan sloeg hij uiteindelijk aan. Zonder problemen naar huis gereden. Daar voor de deur gezet. Auto gelijk uit en weer proberen te starten. 2 keer daarna ging goed. Na het ontbijt nog een poging gedaan....hij sloeg perfect aan.

Dit is nu de 2e keer dat we dit probleem hebben als het vochtig weer is met in beide gevallen een beetje motregen. Thuis start hij perfect en na een korte stop elders gaat het karakter van de kart zijn werk doen. Afgelopen donderdag was het hier heerlijk weer en zijn we hier in de buurt ook kort boodschappen gaan doen. En dan heb ik deze problemen niet. Dus alleen als het regent of vochtig weer is.

Wat kan dit zijn? Wil van de week even ermee naar de garage. Maar als ik via hier een oplossing heb en ik kan dit zelf als niet technisch persoon oplossen dan heeft dat mijn voorkeur.

Dus.. de broodjes waren koud? :(

Ik zou zeggen dat er toch iets van vocht bij de ontsteking terecht komt. Zit er nog een verdeelkap op of al een bobine?

De broodjes waren nog lekker (y)

Ik heb eigenlijk geen idee. Ben atechnisch. Een bank verwisselen, lampjes vervangen en weten hoe ik vloeistoffen peil en bijvul lukt nog wel.

Ik kan dinsdag bij daglicht wel een foto maken. Heb wel nog een foto van toen ik begon met poetsen van de wagen. Heb je hier iets aan?

360.jpg

Toen ik dit probleem voor het eerst had met mijn 306 bleek het uiteindelijk een defecte brandstofpomp te zijn en de 2e keer een aangetaste stekker op deze pomp. Ontsteking met last van vocht geeft eerder een onregelmatige loop dan helemaal geen start. Het hoeft niet per se de pomp te zijn, maar ik zou het wel meenemen in de zoektocht.

PascalD zei:
De broodjes waren nog lekker (y)

Mooi zo. :)

PascalD zei:
Ik heb eigenlijk geen idee. Ben atechnisch. Een bank verwisselen, lampjes vervangen en weten hoe ik vloeistoffen peil en bijvul lukt nog wel.

Ik kan dinsdag bij daglicht wel een foto maken. Heb wel nog een foto van toen ik begon met poetsen van de wagen. Heb je hier iets aan?

360.jpg

Oh, als jij olie kan bijvullen.. dan weet je de oliedop ook wel te vinden. ;). Daaronder (op basis van fotoview) zie je drie zwarte kabels lopen. Dat zijn je bougiekabels. Die komen aan de ene kant uit bij de bougies (in het motorblok) en de andere kant (dus rechts van oliedop) sluiten ze aan op, zoals ik het zie, een verdeelkap. In die verdeelkap zit een rotor die aangedreven wordt door de nokkenas. In zo'n verdeelkap kan weleens een haarscheurtje ontstaan waardoor vocht naar binnen kan.

Staat de auto bij jou in de garage of gewoon buiten?
Indien buiten en het heeft de hele nacht bij jullie ook geregend.. dan is het wel maf dat de koude start na een natte nacht perfect gaat en dan een warme start met vochtig weer niet. Dat is niet logisch, het zou eerder andersom moeten zijn..

Misschien is de eerste stap wel om even bij de vorige eigenaar te vragen? Ik bedoel, dit lijkt mij niet iets dat na de verkoop is ontstaan.. wellicht was de vorige eigenaar hier wel bekend mee maar besloot om er niks aan te laten doen?
Aangezien je toch min of meer van een bekende gekocht hebt, lijkt mij het wel de moeite waard. Gewoon, informatief vragen kan geen kwaad, denk ik.

Succes ermee.

Ok. Zal morgen eens kijken naar de verdelerkap. Denk dat ik iets te enthousiast heb schoongemaakt. Want de zaterdag dat ik de auto aan de buitenzijde en interieur heb schoongemaakt heb ik er nog in de stromende regen boodschappen mee gedaan. Toen was het probleem niet. Als het lukt ga ik er dinsdag ook nog even langs, maar gezien het feit dat hij het 3 dagen na aankoop in de stromende regen wel goed deed denk ik dat het niet was bij hun....

Daarna heb ik o.a. de kap van het luchtfilter los gehad en daar viel mij wel op dat er aan de bovenzijde wat bladeren lagen op het filter. Deze heb ik verwijderd en filter weer er op gedaan. Misschien dat ik daarbij iets geraakt heb.

Ik heb wel plek in de garage, maar dan zou hij achter de Mazda komen te staan. En ik wil nu het gemak van snel een auto pakken. Dus de Black Kart (bijnaam Cuore) staat gewoon netjes op straat.

Vanavond maar eens de Cuore in de tuin gezet (naast de garage). Ik had even gemeten, tussen de poorten was het 1 meter 45 breed, moest kunnen dus. Spiegels ingeklapt en achteruit de tuin in.... Vannacht dus even kijken. Wil een paar dingen zien. Er leek olie op de plek te liggen waar de Cuore stond, echter uit voorzorg ligt er nu een groot karton onder de auto, maar nog geen druppel gezien. Dus vermoedelijk van een andere parkeerder.

Daarnaast wil ik kijken of ik iets van haarscheurtjes of zo kan zien bij de verdelerkap. Heb de eigenaresse gesproken, ze heeft geen last gehad van het niet willen starten bij vochtig weer na een korte rit. Ze gaf wel aan dat de auto bij hun altijd binnen stond en bij mij dus gewoon op straat.

Dus vannacht staat de Cuore even tussen garage en woonhuis in.
360.jpg

Vanmorgen voor het ontbijt een stukje gereden. Daarna weer neergezet...ontbeten....daarna starte hij niet meer. Had ik verwacht. Dus garage gebeld om alvast een verdelerkap te bestellen.

Toen mijn vrouw een half uur later weg ging wilde ik de auto in de garage duwen om daar te kijken of hij weer wilde starten als de kinderen naar school waren. Echter starte hij weer zonder problemen.

Dus nu is de verdelerkap vervangen en wacht ik nu op nieuwe bougiekabels. In een zat een heel klein breukje bleek bij nameten. Daarna zou de Black kart weer de weg op kunnen.

Vrijdagmorgen ga ik even testen of het geholpen heeft.

Nog even een foto om te laten zien hoe smal een Cuore wel niet is.

360.jpg

Gisteren weer even de Cuore naar de garage gebracht. De kachelslang lekt (we weten waar) waardoor hij koelvloeistof zuipt. Als het goed is krijg ik straks een telefoontje dat het lek verholpen is en dat hij weer normaal met de koelvloeistof omgaat.

Klopt. Hoop dat het nu beter gaat.

Gelukkig betaal ik alleen het materiaal, dus schade valt mee. Dus zeer coulance.

Overigens was nu het t-stukje kapot en geen slang. Dat samen met een paar liter koelvloeistof maakte een lage rekening. Bovendien had hij nog 3 wieldeksels 12 inch in de kofferbak gelegd. Die had hij nog liggen.

Vanmorgen weer broodjes gaan halen bij de Duitse bakker.

De wagen start perfect en lekt niet. Dus alles is verholpen. Nu genieten.

De stoelen van de Cuore zijn aan de zijkant beschadigd. Dus dacht ik vorige week met verse lapjes van een sloopwagen de kapotte af te plakken met textiellijm. Dat bleef een week goed.

Echter een zwarte auto en veel zon zorgen er voor dat de textiellijm niet goed zijn werk doet.

Ik ben nu dus op zoek naar een lijm die tegen de oplopende warmte in een auto kan en waar ik de zijkant van de stoelen op kan lappen.

Nu zie ik veel van Bison, maar heeft er nog iemand andere tips?

De tip met secondelijm heb ik geprobeerd en dit blijft tenminste zitten. De auto is er als een soort cityracer om ons te vervoeren op korte afstand van de woning.

Eind juli heb ik de wagen naar de garage gebracht waar ik altijd kom. Met de mededeling, eerst keuren en als dat positief is olie vervangen en wat eventueel noodzakelijk is.

Dus ze gingen aan de slag. Even een uitlaat gasdicht maken en klaar. APK t/m 20-09-2018 was een feit. Tja, dat ging dus heel makkelijk, iets anders had de vorige eigenaar ook niet verwacht. Dus daarna de wagen even voorzien van nieuwe olie en een nieuw luchtfilter. En wel wat punten meegekregen die niet voor aanmerking op de APK-rapport komen, maar die wellicht in 2018 vervangen moeten worden.

Zaak is nu om het met zo min mogelijk kosten rijdend te houden. Dat lukt tot nu toe redelijk goed.

Kortom, ik geniet van elke km met de Black Kart.

Over de Mazda is weinig te melden. Inmiddels 76.000 op de teller en nog altijd op zijn eerste set Michelin zomerbanden (inmiddels 51.000 km) en de andere km's zijn gedaan met de Michelins winterbanden. De zomerbanden zijn op dit moment nog rond de 4 mm en zullen dus nog dit jaar meegaan. Volgende zomer zal er een nieuwe set op komen.

En inmiddels ben ik zoekende naar een nieuwe set zomersloffen.

Hij is nu voorzien van Michelin Pilot Sport 3 in de maat 215/45/18. Ben dus nu informatie in het winnen qua eigenschappen, maar ook qua kosten. Inmiddels heb ik al 58.000 km gereden met deze set. Hij kan nog wel even mee, maar omdat een band een klein plekje vertoond schuif ik het vervangen iets naar voren.

Waar ik tot nu toe naar kijk is eigenlijk de Pilot Sport 4, maar ook naar de Sport 3, want deze is ook nog leverbaar.

Een van de eigenschappen van de 3 is de XL-codering, deze zit ook weer op de 4. En tot nu toe ben ik tevreden met de Michelins, die ik al meerdere jaren als zomer en winterbanden onder mijn wagens laat leggen.

Maar mis ik een set die qua eigenschappen net zo goed of beter is? Deze maat lag er op toen ik de wagen kocht, maar zie dat bijvoorbeeld 225/45/18 iets scheelt in de prijs. Kan ik die maat ook monteren of krijg ik dan tellerafwijking, zo ja hoeveel en hoe zit het dan met het uiterlijk, komt de band dan te ver buiten de velg, of is dat juist een voorbeeld dat de velgen minder snel beschadigen?

Kortom, help :cool:

Thanks. Is inderdaad een handige site. Nu zie ik dat het verschil tussen 215 en 225 met voor de rest 45/18 te verwaarlozen is qua snelheid.

Maar is dat ook qua rijeigenschappen zo?

Het verschil is ook qua rij-eigenschappen maar klein hoor. Het is 1 cm breder. In theorie op droog iets meer grip, dus net wat sneller over het klaverblad, iets meer rolweerstand, dus iets meer verbruik,. Door minieme toename van de rolomtrek ook minieme afname acceleratie. op nat iets minder grip en wellicht gauwer aquaplaning, maar echt, het verschil is klein.

98% van de mensen zou het niet merken:D

Mijn lichte voorkeur zou de 215 zijn.

Zo, weer even het topic afstoffen.

Het nieuws, de Cuore gaat vervangen worden door een Cuore. Maar welke en waarom?

Ik zag laatst in de achterste wielkast een klein gaatje, dit verklaarde de waterdruppeltjes die ik soms op een plek in de kofferbak had. Dus om het de garage makkelijk te maken, maar even de binnenbekleding verwijderd in de kofferbak zodat ze er voor het lassen goed bij konden komen. Toen ontdekte ik echter dat de roest zich verder gevorderd had dan ik verwacht had. Met behulp van een schroevendraaier werden de gaten gemaakt en dit was zodanig dat het lassen minimaal een dag zou kosten en het dus niet meer gaat lonen om te laten maken bij de garage.

Dus besloten om de L501 te verruilen voor een L276. Maar omdat de APK van de huidige Cuore nog tot eind september loopt en de rijvaardigheid nog niet in het gedrang komt heb ik voorlopig een paar eisen. En die zijn: Airco en een verschuifbare achterbank, bij voorkeur minder dan 100.000 gereden. Op dit moment zijn we vooral naar blauw, groen en zwart het kijken. Daarnaast wil ik bij voorkeur de aankoop doen bij een BOVAG aangesloten bedrijf met een paar maanden garantie, maar merk dat veel bedrijven waar ik een auto vind daar niet bij zijn aangesloten. De plek waar hij te koop staat is minder rellevant, als de wagen goed is wil ik er best een stuk voor rijden. Ik heb nu meerdere in het land gemaild. En ik wil de huidige Cuore bij voorkeur inruilen. Heb tot nu toe nog altijd een bedrag genoemd gekregen hiervoor.

O ja, niet geheel onbelangrijk we zitten te denken om maximaal € 4.000 bij te leggen, maar ook dat is rekbaar bij de juiste wagen. Dit omdat deze wagen op straat gaat slijten in plaats van de garage. Dus een beschadiging kan er snel op komen.

Nu had ik een leuk exemplaar in Apeldoorn gezien, maar ik lees al langer mee op dit forum, dus de plaatsnaam maakt het al lastig om er met een goed gevoel te kopen. Is er iemand die mijn twijfels om de aanschaf van deze wagen kan wegnemen? Ik woon zelf namelijk in de gemeente Venlo. En als de auto verder weg staat zal het eerste contact via foto's e.d. verlopen en zal ik mij aan de hand van het internet lezen. Maar ook daar staan oude en nieuwere recencies op. Dus had graag jullei advies, tips en dergelijke. En ook als je een auto weet te staan die aan mijn strenge eisen voldoet mag je het aangeven.

Wie kent dit bedrijf en wat is jullie ervaring met betrekking tot garantiegevallen e.d. ?
Cuore in Apeldoorn

O ja, is het redelijk dat als je een wagen bij een Bovag bedrijf koopt dat je deze verzoekt dat als er sprake mocht zijn van een garantiekwestie dat je die afhandeld bij een directe Bovag collega in de buurt? Zie namelijk ook wagens bij oud Daihatsu-dealers staan.

Dat soort handelaartjes heb ik niks mee, maar wat kan er mis zijn met zo'n nette Cuore? En Apeldoorn lijkt me niet zo'n probleem, het zit meer in het soort handelaar.

O ja, is het redelijk dat als je een wagen bij een Bovag bedrijf koopt dat je deze verzoekt dat als er sprake mocht zijn van een garantiekwestie dat je die afhandelt bij een directe Bovag collega in de buurt?
Verschilt. Ik mocht kleine dingen laten doen in de buurt, maar toen bleek dat de achterruit vervangen moest worden moest ik wel naar de verkopend dealer toe, 180km verderop.

Kan aan de foto's liggen maar ik zie wat kleurverschil tussen portieren en achterscherm. Hoeft niet erg te zijn en misschien gewoon lichtinval maar wellicht ooit schade of roest gehad.

Terug
Bovenaan