Oriëntatie volgende auto

Bobslee

Wegverkenner
Langzaamaan ben ik me aan het oriënteren op een volgende auto. Urgent is het nog niet, maar ik hoop hem toch wel ergens eind dit jaar aan te gaan schaffen.
De hoofdzakelijke reden dat er een nieuwe moet komen is het gebrek aan ruimte in ons huidige wagenpark.

Wat we nu hebben staan zijn een 208 diesel met ongeveer 180dkm en een CT200h hybride met 260dkm op de klok.
Welke van de 2 dan weg moet zijn we ook nog niet helemaal over uit. Qua kilometers per jaar loont de diesel namelijk niet meer (voorheen reden we er 35.000 per jaar mee, nu halen we de 20.000 al lang niet meer). Daarnaast lijkt de 208 iets meer last te hebben van zijn 'hoge' kilometerstand. Rammeltjes, trillingen, kraakjes. De CT200h houdt zich een stuk beter, die rijdt nog alsof ie nieuw is. Maar die 208 levert bij inruil niet zoveel op als de CT. Persoonlijk neig ik meer naar het inruilen van de 208, maar qua kilometers zou die eigenlijk nog wel even mee moeten kunnen.

Maar wat moet er dan komen? Uiteraard zitten ik en mijn vrouw niet op 1 lijn :cool:
Ik heb een voorkeur voor 'echte' auto's, namelijk estates/stations/SW. Mijn vrouw? 'Iets hoogs'.
We hebben al wat rondjes showroom gedaan en daar is een kleine shortlist uit voortgekomen.

- Nissan Quashqai (2013+) - interieur vind ik goedkoop ogen, buitenkant is wel OK (maar ik vind het wel een klein beetje een seniorenwagen), maar de 1.2 motor, is dat die van Renault? Daar hoor/lees ik niets positiefs over namelijk. Prijstechnisch een leuke wagen, niet de grootste/ruimste.
- Peugeot 3008 (2016+) - Leuke auto vind zelfs ik, mooi interieur, 1.2 puretech niet de meest betrouwbare, maar 'goed genoeg'.
- Opel Grandland - Technisch eigenlijk hetzelfde als de 3008 maar dan minder mooi i.m.o.
- Seat Ateca - Broer van de Tiguan maar mooier vinden we. Ook voordeliger. Maar de 1.0TSI lijkt me te zwak en de 1.4TSI, is die in dit model wel betrouwbaar? Wel enorm ruim, keurig interieur (niet spannend) en keurige opties. Als het al iets hoogs moet worden neig ik zelf vooral naar deze. Qua prijs wel de duurste waarschijnlijk van deze lijst tot hier.
- Lexus NX - Eigenlijk boven budget, maar wegens de voorliefde voor Lexus vinden we dit eigenlijk ook allebei de mooiste 'hoge' auto. Binnenruimte viel wel een beetje tegen voor het formaat auto.

- Peugeot 308 (2017+) - Moet dan wel de facelift zijn, want mooier. Interieur vind ik niet mooi en je ziet ze teveel, maar wel veel auto voor het geld. In een leuke kleur zoals blauw en dan als GT line vind ik het wel een leuke auto om te zien.
- Renault Megane (2016+) - Moet dan wel als 1.3TCe omwille de betrouwbaarheid. Als automaat in een leuke uitvoering zijn ze helaas zeldzaam. En ik ben wat minder fan van de stoelen en het multimediasysteem. Verder vind ik ze erg mooi om te zien en ze rijden ook goed verder.
- Toyota Corolla - Als ze niet zo duur waren, was dit 'm waarschijnlijk geworden uit het 'stationlijstje'. Maargoed, valt dus eigenlijk buiten budget, verder voldoet het aan alles. Zijn superbetrouwbaar, de aandrijflijn ben ik nu ook gewend met de CT en die voldoet prima.
- Ford Focus (2018+) - Ik heb er nog nooit in gereden of gezeten, van buiten ziet 't er wel leuk uit. Geen idee verder?

Wat 't sowieso niet wordt; Astra (slechte ervaring met Opel in het verleden en qua uiterlijk vind ik 'm afschuwelijk), Golf (13/12, teveel geld voor wat je krijgt, saai), Kadjar (seniorenwagen), Sportage (ik ben best fan van moderne Kia's, maar de oudere generaties vind ik dan weer niks)
Twijfelgeval; Auris. In de basis eigenlijk een oude auto met een wat minder mooi interieur. Wel betrouwbaar, goede aandrijflijn en veel ruimte.

Budget; rond de 15k-20k.
Moet een benzine of hybride zijn. Genoeg ruimte om in de toekomst een gezin van 4 man in te kunnen vervoeren. Voorkeur voor automaat, geen must.
Android auto een harde eis (en daarmee een wat recenter bouwjaar)
Stoelverwarming, adaptive cruisecontrol, trekhaak en open/panorama dak een pré.
Betrouwbaarheid moet ook in orde zijn.
Kilometerstand vind ik niet zo interessant aangezien we niet heel veel kilometers ermee gaan maken (10dkm tot 15dkm per jaar geschat), maar de grens ligt ongeveer bij 150dkm denk ik. Hij moet wel een jaar of 5 mee kunnen.

Welke zouden jullie meteen afschieten? Welke auto mis ik? Zie ik nog andere dingen over het hoofd?
Alvast bedankt! :D

Een Ateca is onder de 20k niet makkelijk te vinden maar zou wel mijn keus zijn. Ik heb de 1.4 in mijn Golf. Vanaf 2015 a 2016 zijn de issues wel weg.
Oja, ik zou ook de 208 weg doen en de Lexus lekker houden.

Ik zou sowieso de 208 een schop geven, 180 dkm staat nog wel ok in de verkoopadvertentie, 200 dkm en hij is mentaal rijp voor de export. De Lexus kun je voor kleingeld nog wel een paar jaar mee vooruit, en is niet zo duur ook wanneer 'ie stilstaat.

Qua opvolger, als het perse "iets hoogs" moet zijn dan zou ik absoluut inzetten op de NX, in alle andere gevallen denk ik dat de Focus de beste auto uit je rijtje is.

De "nieuwe" Honda Civic valt ook al binnen budget, maar dan zit je in de meeste gevallen wel vast aan de 1.0 met 130 pk. Mazda 3 kan ook, dan heb je imho de mooiste auto's in dit segment wel te pakken.

Eigenlijk is het best een lastige keuze. De Lexus CT200H is een goede auto, maar dat is een Peugeot 208 diesel ook. We hebben zelf een oudere Citroën C3 diesel ( die veel techniek deelt) met duidelijk meer kilometers, en ouder
.Je hoort inmiddels wel wat kraakjes op slecht wegdek maar de auto blijft maar gaan, en dat tegen geringe kosten. Ik heb de onderdelen prijzen bekeken, en de meeste onderdelen zijn heel goedkoop.

Ik zou de auto houden waar jullie het meest blij van worden. Is dat de CT 200H houdt dan deze, en anders de 208.

Gezien de wensen zou ik als vervanger gewoon een C segment auto kiezen zoals de al genoemde Megane 1.3 TCe vanaf 2018, Focus vanaf 2018, of 308 vanaf 2017.

Met 4 man lukt ook prima in een nieuwe Dacia Sandero uit 2021 of 2022.

De NX kan je vergeten, is er vanaf 33k met androud auto.
Ik zou zelf voor de Focus gaan, Megane is een prima auto maar knap zelf af op het tablet in de auto.

Ik zou ook naar de Focus neigen. Leuk vlot model, zeker als ST-Line, prima EcoBoost motoren en een feestje om mee te rijden. En het huidige model is op de achterbank ook heel ruim. Niet helemaal zo waardevast als een Mazda 3 of Corolla dus koop je voor minder geld een nieuwere auto.

Verder ben ik wel gecharmeerd van de Civic. De 1.0 is daar echt een hele fijne motor in. Ruim, exclusief en Japans betrouwbaar.
Hyundai i30 Fastback N-Line 1.4 T-GDI is ook wel een leuk ding voor niet teveel geld. Leuk sportief model met vlotte motor en lekkere stoelen.

Zadelsnuiver zei:
De "nieuwe" Honda Civic valt ook al binnen budget, maar dan zit je in de meeste gevallen wel vast aan de 1.0 met 130 pk. Mazda 3 kan ook, dan heb je imho de mooiste auto's in dit segment wel te pakken.
De Honda Civic ben ik niet echt van gecharmeerd. Het lijkt me ook geen grote auto (of heb ik dat mis?)
De Mazda 3 vind ik prachtig maar helaas, niet als station verkrijgbaar. Wel als sedan maar ik weet niet of die ruim genoeg is. Zelfde geldt voor de genoemde i30 fastback. Als het een sedan zou worden neig ik eerder naar de IS300h maar ook die leek me niet erg ruim. Wel een prachtig ding overigens...

Frits79 zei:
De NX kan je vergeten, is er vanaf 33k met androud auto.
Ik zou zelf voor de Focus gaan, Megane is een prima auto maar knap zelf af op het tablet in de auto.
Niet bij stilgestaan dat niet alle NX'en Android Auto hebben. Achja, dan kan die definitief van de lijst!

De Focus dan, die moet ik eens in het echt gaan aanschouwen...

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Ik dacht nog aan de Kia Pro Cee'd maar die is nog ( een beetje ) boven budget. Wel een apart en sportief uitziend ding, zie je ook niet zo heel erg vaak, staan er bijvoorbeeld maar 40 van op gaspedaal.nl

De normale Cee'd Stationwagon kan dan weer wel binnen budget ook wel een best mooie en complete auto, minder bijzonder en wat saaier dan de Pro Cee'd uiteraard.

Total Loss zei:
Ik dacht nog aan de Kia Pro Cee'd maar die is nog ( een beetje ) boven budget. Wel een apart en sportief uitziend ding, zie je ook niet zo heel erg vaak, staan er bijvoorbeeld maar 40 van op gaspedaal.nl

De normale Cee'd Stationwagon kan dan weer wel binnen budget ook wel een best mooie en complete auto, minder bijzonder en wat saaier dan de Pro Cee'd uiteraard.

Zo'n Proceed is inderdaad een geweldig ding om te zien! Ik ben er al fan van sinds die uit is. Je ziet 'm niet zo vaak rijden maar het is elke keer weer een genot om naar te kijken.

Ik heb ze in de showroom ook zien staan bij een Kia dealer een poos terug, maar naast een gewone Ceed SW is de kofferbak wel echt aan de kleine kant. En dan is het ineens veel geld voor de auto die je koopt.

Een gewone Ceed vond ik altijd een beetje 'mwah' maar in zo'n mooie blauwe kleur zoals jij 'm post is het eigenlijk wel een tof ding!
De facelift als GT-line vind ik ook heel mooi, maar helaas buiten budget.

Maar hij gaat op de lijst en we gaan er eens naar kijken!

De Ceed SW is een mooie auto maar heeft als nadeel dat ie in de showroom altijd naast de mooiere Proceed staat :)

Frits79 zei:
@Total Loss, als je goed zoekt op Ceed zonder ' en dan als station kom ik uit op 250.

Daar zijn er zat van maar ik had het dan ook over de Pro Cee'd. De gestroomlijndere versie van de Cee'd stationwagen.

@Bobslee Zo heel erg gigantisch zijn die kofferbakruimte verschillen toch niet?

Zo te zien 5% kleiner/minder

625-1694 l

594-1545 l

Vergeleken met waar je vandaan komt allebei balzalen, denk niet dat je die 31 liter gaat missen ( als je vaak banken omklapt en koelkasten gaat vervoeren is het een ander verhaal, dan is het verschil een stuk groter )

Bobslee zei:
De Honda Civic ben ik niet echt van gecharmeerd. Het lijkt me ook geen grote auto (of heb ik dat mis?)
Als hem vergelijkt met andere hatchbacks in het C-segment is-ie na de Octavia de grootste en ruimste. Maar als je op zoek bent naar een station valt-ie sowieso af.

Mijn keuze zou de Focus zijn, een ruime en praktische auto die als ST-Line leuk stuurt (de andere uitvoeringen rijden prettig maar zijn mijns inziens minder enthousiasmerend).

Nu rij ik er zelf een en heb ik recent proefritten gemaakt in andere auto's.. En wat mij dan ook extra opvalt is hoe heerlijk intuïtief de Ford zich laat bedienen ivm veel andere merken. Ik vond er bij m'n eerste proefrit 4 jaar geleden al binnen 10 tellen de weg in. Heel anders dan de Kia Ceed, die ik dezelfde dag reed en mij in negatieve zin overweldigde: een grote knoppenbrij en onoverzichtelijk infotainment. Recent reed ik de EV6 en ervoer ik hetzelfde.

Oh en Android Auto werkt uitstekend in de Focus.

Total Loss zei:
Frits79 zei:
@Total Loss, als je goed zoekt op Ceed zonder ' en dan als station kom ik uit op 250.

Daar zijn er zat van maar ik had het dan ook over de Pro Cee'd. De gestroomlijndere versie van de Cee'd stationwagen.
Het is sinds het huidige model zonder de apostrof.

Ik vraag me soms wel eens af hoe die liters berekend worden. Op papier is mijn CT ook behoorlijk ruim maar in de praktijk valt dat vies tegen.

Door de sterk aflopende daklijn van de Proceed mis je best wat ruimte heb ik het idee. De gewone Ceed kun je tot het plafond volladen, maar in de Proceed ontbreekt die hoogte. Maargoed, het blijven ruime auto's inderdaad!

Frits79 zei:
Total Loss zei:
Frits79 zei:

Het is sinds het huidige model zonder de apostrof.

Ah. Ik selecteerde tegelijk op vanaf 2018, Kia en stationwagen en nadat ik daarna Ceed met de ' ertussen selecteerde kreeg ik dit, nieuwste, model dus dacht dat ik ze daarmee allemaal had. Geen erg in dat blijkbaar een hoop Kia dealers ook niet precies weten of het nu wel of niet met een ' moet ;)

DeeTwee zei:
Bobslee zei:
Als hem vergelijkt met andere hatchbacks in het C-segment is-ie na de Octavia de grootste en ruimste. Maar als je op zoek bent naar een station valt-ie sowieso af.

Mijn keuze zou de Focus zijn, een ruime en praktische auto die als ST-Line leuk stuurt (de andere uitvoeringen rijden prettig maar zijn mijns inziens minder enthousiasmerend).

Nu rij ik er zelf een en heb ik recent proefritten gemaakt in andere auto's.. En wat mij dan ook extra opvalt is hoe heerlijk intuïtief de Ford zich laat bedienen ivm veel andere merken. Ik vond er bij m'n eerste proefrit 4 jaar geleden al binnen 10 tellen de weg in. Heel anders dan de Kia Ceed, die ik dezelfde dag reed en mij in negatieve zin overweldigde: een grote knoppenbrij en onoverzichtelijk infotainment. Recent reed ik de EV6 en ervoer ik hetzelfde.

Oh en Android Auto werkt uitstekend in de Focus.

Heel herkenbaar! Op m'n werk rij ik op jaarbasis zo'n 40.000km in een Kia E-soul, ik zit er elke dag dus meerdere uren in, maar wat een verschrikking is dat multimediasysteem! Het simpel wisselen van een fm/dab zender die niet als favoriet is opgeslagen is al een hele opgave! Gelukkig zit er Android Auto op en gebruik ik dat maar...
Multimedia zijn de Europese merken echt veel beter in dan de Aziaten... Maar heel eerlijk zou ik daar een auto niet op laten staan zolang de rest van het plaatje maar klopt.

Ik vraag me soms wel eens af hoe die liters berekend worden.

Ging dat niet met een hele zooi literpakken melk en dan kijken tot hoe ver je komt? :)
( idealiter zou ik zeggen waterdicht maken en vullen met water om tot aantal liters te komen maar zo zal het ook niet gaan denk ik )

Bobslee zei:
Heel herkenbaar! Op m'n werk rij ik op jaarbasis zo'n 40.000km in een Kia E-soul, ik zit er elke dag dus meerdere uren in, maar wat een verschrikking is dat multimediasysteem! Het simpel wisselen van een fm/dab zender die niet als favoriet is opgeslagen is al een hele opgave! Gelukkig zit er Android Auto op en gebruik ik dat maar...
Multimedia zijn de Europese merken echt veel beter in dan de Aziaten... Maar heel eerlijk zou ik daar een auto niet op laten staan zolang de rest van het plaatje maar klopt.
Het was niet alleen het infotainment, ook rij-instellingen en dergelijke vond ik niet snel/intuïtief aan te passen. Ik dacht in de Ceed op een gegeven moment de actieve stuurhulp uitgeschakeld te hebben, voelde ik toch nog stuuringrepen. Bleek dat er veel dieper in de menustructuur nog een setting voor de stuurassistentie uitgevinkt moest worden. Al met al een auto die mij toen door al die toestanden teveel afleidde van het rijden zelf. Een route instellen vergde ook teveel tussenstappen bijvoorbeeld. Qua rijden zelf is het ook een auto die de bestuurder weinig betrekt, dus wat dat betreft past het wel dat Kia een afstand tussen auto en bestuurder creëert. Maar ik reed de Focus direct na de Ceed (had toen zelf nog een Astra), en ik had binnen een paar tellen telefoon gekoppeld, route ingesteld, etc., hoefde alleen nog maar met het rijden bezig te zijn. Dus voor mij was het meteen helder. Neemt niet weg dat de Kia een zeer goede aanbieding is, mooie auto, chique afgewerkt voor het geld, rijke uitrusting, en comfortabel.

DeeTwee zei:
Bobslee zei:
Het was niet alleen het infotainment, ook rij-instellingen en dergelijke vond ik niet snel/intuïtief aan te passen. Ik dacht in de Ceed op een gegeven moment de actieve stuurhulp uitgeschakeld te hebben, voelde ik toch nog stuuringrepen. Bleek dat er veel dieper in de menustructuur nog een setting voor de stuurassistentie uitgevinkt moest worden. Al met al een auto die mij toen door al die toestanden teveel afleidde van het rijden zelf. Een route instellen vergde ook teveel tussenstappen bijvoorbeeld. Qua rijden zelf is het ook een auto die de bestuurder weinig betrekt, dus wat dat betreft past het wel dat Kia een afstand tussen auto en bestuurder creëert. Maar ik reed de Focus direct na de Ceed (had toen zelf nog een Astra), en ik had binnen een paar tellen telefoon gekoppeld, route ingesteld, etc., hoefde alleen nog maar met het rijden bezig te zijn. Dus voor mij was het meteen helder. Neemt niet weg dat de Kia een zeer goede aanbieding is, mooie auto, chique afgewerkt voor het geld, rijke uitrusting, en comfortabel.
Sommige Europese merken kunnen er ook wat van, ik had twee weken een recente Seat Leon, ook daar moest je behoorlijk diep ergens in de menu's de rijassistentten uit zetten. Ook start-stop was ergens in een menu verborgen. Het meest vervelende was ook dat deze systemen gewoon niet prettig werkten. Waar bij mijn (oudere) Insignia de systemen prima werken, waren ze bij de Seat gewoon irritant. Teveel ingrepen op ongelukkige momenten.

Ik vraag me soms wel eens af hoe die liters berekend worden. Op papier is mijn CT ook behoorlijk ruim maar in de praktijk valt dat vies tegen.

Heb wel eens gelezen dat de praktijk idd heel anders kan aanvoelen dan op papier omdat ze elk opbergvakje in de baggageruim mee rekenen en oo de ruimte onder de vloer tot bepaalde hoogte. Ik zou daar dus niet helemaal blind op staren. geeft wel een goede indicatie.

Het aantal liters zegt ook niet alles, je kan in een sedan heel veel liters hebben maar dat betekent niet meteen dat je er ook echt wat mee kan.

EVV zei:
Sommige Europese merken kunnen er ook wat van, ik had twee weken een recente Seat Leon, ook daar moest je behoorlijk diep ergens in de menu's de rijassistentten uit zetten. Ook start-stop was ergens in een menu verborgen. Het meest vervelende was ook dat deze systemen gewoon niet prettig werkten. Waar bij mijn (oudere) Insignia de systemen prima werken, waren ze bij de Seat gewoon irritant. Teveel ingrepen op ongelukkige momenten.
Dit is stiekem een groot pleidooi voor de Focus ;) : Lane keeping activeer je dmv een simpele druk op het uiteinde van de linkerstengel, en daarmee zet je 'm ook uit. En als je LKA uit hebt gezet blijft het ook uit. De rijmodus selecteer je met een knoop naast de pook en daar zit de stop-startknop ook. Al hoef je daar bij een handgeschakelde auto mijns inziens nooit aan te zitten.

Overigens weet ik niet of LKA bij de gefacelifte Focus nog steeds zo makkelijk in- en uit te schakelen is. Je krijgt als fabrikant geloof ik bonuspunten van Euro NCAP als je dat soort assistentie by default activeert op je auto's.

Terug
Bovenaan