Bobslee
Wegverkenner
Langzaamaan ben ik me aan het oriënteren op een volgende auto. Urgent is het nog niet, maar ik hoop hem toch wel ergens eind dit jaar aan te gaan schaffen.
De hoofdzakelijke reden dat er een nieuwe moet komen is het gebrek aan ruimte in ons huidige wagenpark.
Wat we nu hebben staan zijn een 208 diesel met ongeveer 180dkm en een CT200h hybride met 260dkm op de klok.
Welke van de 2 dan weg moet zijn we ook nog niet helemaal over uit. Qua kilometers per jaar loont de diesel namelijk niet meer (voorheen reden we er 35.000 per jaar mee, nu halen we de 20.000 al lang niet meer). Daarnaast lijkt de 208 iets meer last te hebben van zijn 'hoge' kilometerstand. Rammeltjes, trillingen, kraakjes. De CT200h houdt zich een stuk beter, die rijdt nog alsof ie nieuw is. Maar die 208 levert bij inruil niet zoveel op als de CT. Persoonlijk neig ik meer naar het inruilen van de 208, maar qua kilometers zou die eigenlijk nog wel even mee moeten kunnen.
Maar wat moet er dan komen? Uiteraard zitten ik en mijn vrouw niet op 1 lijn
Ik heb een voorkeur voor 'echte' auto's, namelijk estates/stations/SW. Mijn vrouw? 'Iets hoogs'.
We hebben al wat rondjes showroom gedaan en daar is een kleine shortlist uit voortgekomen.
- Nissan Quashqai (2013+) - interieur vind ik goedkoop ogen, buitenkant is wel OK (maar ik vind het wel een klein beetje een seniorenwagen), maar de 1.2 motor, is dat die van Renault? Daar hoor/lees ik niets positiefs over namelijk. Prijstechnisch een leuke wagen, niet de grootste/ruimste.
- Peugeot 3008 (2016+) - Leuke auto vind zelfs ik, mooi interieur, 1.2 puretech niet de meest betrouwbare, maar 'goed genoeg'.
- Opel Grandland - Technisch eigenlijk hetzelfde als de 3008 maar dan minder mooi i.m.o.
- Seat Ateca - Broer van de Tiguan maar mooier vinden we. Ook voordeliger. Maar de 1.0TSI lijkt me te zwak en de 1.4TSI, is die in dit model wel betrouwbaar? Wel enorm ruim, keurig interieur (niet spannend) en keurige opties. Als het al iets hoogs moet worden neig ik zelf vooral naar deze. Qua prijs wel de duurste waarschijnlijk van deze lijst tot hier.
- Lexus NX - Eigenlijk boven budget, maar wegens de voorliefde voor Lexus vinden we dit eigenlijk ook allebei de mooiste 'hoge' auto. Binnenruimte viel wel een beetje tegen voor het formaat auto.
- Peugeot 308 (2017+) - Moet dan wel de facelift zijn, want mooier. Interieur vind ik niet mooi en je ziet ze teveel, maar wel veel auto voor het geld. In een leuke kleur zoals blauw en dan als GT line vind ik het wel een leuke auto om te zien.
- Renault Megane (2016+) - Moet dan wel als 1.3TCe omwille de betrouwbaarheid. Als automaat in een leuke uitvoering zijn ze helaas zeldzaam. En ik ben wat minder fan van de stoelen en het multimediasysteem. Verder vind ik ze erg mooi om te zien en ze rijden ook goed verder.
- Toyota Corolla - Als ze niet zo duur waren, was dit 'm waarschijnlijk geworden uit het 'stationlijstje'. Maargoed, valt dus eigenlijk buiten budget, verder voldoet het aan alles. Zijn superbetrouwbaar, de aandrijflijn ben ik nu ook gewend met de CT en die voldoet prima.
- Ford Focus (2018+) - Ik heb er nog nooit in gereden of gezeten, van buiten ziet 't er wel leuk uit. Geen idee verder?
Wat 't sowieso niet wordt; Astra (slechte ervaring met Opel in het verleden en qua uiterlijk vind ik 'm afschuwelijk), Golf (13/12, teveel geld voor wat je krijgt, saai), Kadjar (seniorenwagen), Sportage (ik ben best fan van moderne Kia's, maar de oudere generaties vind ik dan weer niks)
Twijfelgeval; Auris. In de basis eigenlijk een oude auto met een wat minder mooi interieur. Wel betrouwbaar, goede aandrijflijn en veel ruimte.
Budget; rond de 15k-20k.
Moet een benzine of hybride zijn. Genoeg ruimte om in de toekomst een gezin van 4 man in te kunnen vervoeren. Voorkeur voor automaat, geen must.
Android auto een harde eis (en daarmee een wat recenter bouwjaar)
Stoelverwarming, adaptive cruisecontrol, trekhaak en open/panorama dak een pré.
Betrouwbaarheid moet ook in orde zijn.
Kilometerstand vind ik niet zo interessant aangezien we niet heel veel kilometers ermee gaan maken (10dkm tot 15dkm per jaar geschat), maar de grens ligt ongeveer bij 150dkm denk ik. Hij moet wel een jaar of 5 mee kunnen.
Welke zouden jullie meteen afschieten? Welke auto mis ik? Zie ik nog andere dingen over het hoofd?
Alvast bedankt!
De hoofdzakelijke reden dat er een nieuwe moet komen is het gebrek aan ruimte in ons huidige wagenpark.
Wat we nu hebben staan zijn een 208 diesel met ongeveer 180dkm en een CT200h hybride met 260dkm op de klok.
Welke van de 2 dan weg moet zijn we ook nog niet helemaal over uit. Qua kilometers per jaar loont de diesel namelijk niet meer (voorheen reden we er 35.000 per jaar mee, nu halen we de 20.000 al lang niet meer). Daarnaast lijkt de 208 iets meer last te hebben van zijn 'hoge' kilometerstand. Rammeltjes, trillingen, kraakjes. De CT200h houdt zich een stuk beter, die rijdt nog alsof ie nieuw is. Maar die 208 levert bij inruil niet zoveel op als de CT. Persoonlijk neig ik meer naar het inruilen van de 208, maar qua kilometers zou die eigenlijk nog wel even mee moeten kunnen.
Maar wat moet er dan komen? Uiteraard zitten ik en mijn vrouw niet op 1 lijn
Ik heb een voorkeur voor 'echte' auto's, namelijk estates/stations/SW. Mijn vrouw? 'Iets hoogs'.
We hebben al wat rondjes showroom gedaan en daar is een kleine shortlist uit voortgekomen.
- Nissan Quashqai (2013+) - interieur vind ik goedkoop ogen, buitenkant is wel OK (maar ik vind het wel een klein beetje een seniorenwagen), maar de 1.2 motor, is dat die van Renault? Daar hoor/lees ik niets positiefs over namelijk. Prijstechnisch een leuke wagen, niet de grootste/ruimste.
- Peugeot 3008 (2016+) - Leuke auto vind zelfs ik, mooi interieur, 1.2 puretech niet de meest betrouwbare, maar 'goed genoeg'.
- Opel Grandland - Technisch eigenlijk hetzelfde als de 3008 maar dan minder mooi i.m.o.
- Seat Ateca - Broer van de Tiguan maar mooier vinden we. Ook voordeliger. Maar de 1.0TSI lijkt me te zwak en de 1.4TSI, is die in dit model wel betrouwbaar? Wel enorm ruim, keurig interieur (niet spannend) en keurige opties. Als het al iets hoogs moet worden neig ik zelf vooral naar deze. Qua prijs wel de duurste waarschijnlijk van deze lijst tot hier.
- Lexus NX - Eigenlijk boven budget, maar wegens de voorliefde voor Lexus vinden we dit eigenlijk ook allebei de mooiste 'hoge' auto. Binnenruimte viel wel een beetje tegen voor het formaat auto.
- Peugeot 308 (2017+) - Moet dan wel de facelift zijn, want mooier. Interieur vind ik niet mooi en je ziet ze teveel, maar wel veel auto voor het geld. In een leuke kleur zoals blauw en dan als GT line vind ik het wel een leuke auto om te zien.
- Renault Megane (2016+) - Moet dan wel als 1.3TCe omwille de betrouwbaarheid. Als automaat in een leuke uitvoering zijn ze helaas zeldzaam. En ik ben wat minder fan van de stoelen en het multimediasysteem. Verder vind ik ze erg mooi om te zien en ze rijden ook goed verder.
- Toyota Corolla - Als ze niet zo duur waren, was dit 'm waarschijnlijk geworden uit het 'stationlijstje'. Maargoed, valt dus eigenlijk buiten budget, verder voldoet het aan alles. Zijn superbetrouwbaar, de aandrijflijn ben ik nu ook gewend met de CT en die voldoet prima.
- Ford Focus (2018+) - Ik heb er nog nooit in gereden of gezeten, van buiten ziet 't er wel leuk uit. Geen idee verder?
Wat 't sowieso niet wordt; Astra (slechte ervaring met Opel in het verleden en qua uiterlijk vind ik 'm afschuwelijk), Golf (13/12, teveel geld voor wat je krijgt, saai), Kadjar (seniorenwagen), Sportage (ik ben best fan van moderne Kia's, maar de oudere generaties vind ik dan weer niks)
Twijfelgeval; Auris. In de basis eigenlijk een oude auto met een wat minder mooi interieur. Wel betrouwbaar, goede aandrijflijn en veel ruimte.
Budget; rond de 15k-20k.
Moet een benzine of hybride zijn. Genoeg ruimte om in de toekomst een gezin van 4 man in te kunnen vervoeren. Voorkeur voor automaat, geen must.
Android auto een harde eis (en daarmee een wat recenter bouwjaar)
Stoelverwarming, adaptive cruisecontrol, trekhaak en open/panorama dak een pré.
Betrouwbaarheid moet ook in orde zijn.
Kilometerstand vind ik niet zo interessant aangezien we niet heel veel kilometers ermee gaan maken (10dkm tot 15dkm per jaar geschat), maar de grens ligt ongeveer bij 150dkm denk ik. Hij moet wel een jaar of 5 mee kunnen.
Welke zouden jullie meteen afschieten? Welke auto mis ik? Zie ik nog andere dingen over het hoofd?
Alvast bedankt!