Exclusief: Opel Insignia Grand Sport Inside
Opel zal in maart op de autosalon van Genève de nieuwe Insignia Grand Sport presenteren. Een select aantal journalisten mocht nu al kennismaken met het Duitse vlaggenschip dat zich kenmerkt door de modernste technologie, veel ruimte en een hoge bouwkwaliteit: dit is het recept waarmee Opel de leasemarkt wil veroveren.
De tweede generatie Insignia is niet zomaat ‘meer van het zelfde’. De premiumuitstraling was er altijd al, maar nu transformeert de D segment middenklasser tot Grand Sport. Een 5-deurs liftback vorm is daarbij standaard. Opel hoefde tijdens het designproces dus geen rekening te houden met een sedanvariant. Dit leverde heel andere carrosserieproporties op dan bij de oude Insignia. Met een assertief uiterlijk wil Opel het D segment publiek weer wakker schudden: “hé, het hoeft niet persé een SUV te zijn!”
Op de kofferklep ontbreken de chromen strips die de oude Insignia dateren. Opel opteert bij het nieuwe model voor een meer discreet design. Dat wordt eerder met goede (premium)smaak geassocieerd dan een uitbundige, haast theatrale vormgeving. Veel inspiratie voor de styling werd opgedaan bij de sublieme conceptstudie Monza die Opel in 2013 op de IAA van Frankfurt onthulde. Dat ontwerp deed niet alleen de merkfans watertanden.
Met het vervangen van de 4-deurs carrosserievorm door een liftback toont Opel lef. Natuurlijk, Skoda timmert al jaren stevig aan de weg met een dergelijk 5-deurs model (Octavia, Superb), maar de concurrenten Mazda (6), Renault (Laguna/Talisman) en Toyota (Avensis) zetten nu, stationwagons uitgezonderd, al hun kaarten in op de sedan. Iets wat Citroën, Jaguar, Kia, Lexus, Mercedes, Peugeot, Subaru, Volkswagen en Volvo al langer doen.
Opel onderscheidt zich door de gedurfde keuze van de massa en dat zou voor een merk dat nog steeds geplaagd wordt door een ietwat burgerlijk imago wel eens een meesterzet kunnen zijn. Immers, wat u hier ziet is geen concurrent voor de Audi A4 en de BMW 3-serie, maar voor hun aanzienlijk duurdere A5 Sportback resp. 4-serie Gran Coupé. In plaats van een saaie volger transformeert Opel tot een merk dat origineel is en gewaagde keuzes durft te maken. De gewelfde flanken van de Insignia Grand Sport (die de auto optisch langer maken) onderstrepen het herwonnen zelfvertrouwen van de Duitsers. Net als de jongste BMW 5-serie beschikt de Opel over nepluchtinlaten. Er zijn ergere auto’s om mee vergeleken te worden …
Mark Adams, de designchef van Opel is zeer content met het ontwerp van de Insignia Grand Sport. Volgens hem is het nieuwe vlaggenschip van het Duitse merk inderdaad een rechtstreekse productievertaling van de conceptstudie Monza. De vormgeving kenmerkt zich volgens Adams door sportiviteit, verfijning en de allure van premiumconcurrenten. Opel verlengde de wielbasis met 9,2 centimeter tot 2,83 meter. De carrosserie groeide 5 cm tot 4,89 meter, maar werd tegelijkertijd 3 centimeter lager (1,47 meter).
Onder de streep hebben de gewijzigde carrosserieproporties tot een merkbaar ruimer interieur geleid. Het verschil met het oude model is echt verbluffend. Voortaan kunnen op de achterbank 2 volwassenen van 1,90 meter comfortabel zitten zonder dat hun hoofd ruzie krijgt met het plafond. Ook de hoeveelheid beenruimte is royaal voldoende. Een eventuele derde passagier treft het minder in de Insignia Grand Sport vanwege de aanwezigheid van een tamelijk brede middentunnel (nodig voor de versies met vierwielaandrijving). Opel legt de 2 andere passagiers echter vol in de watten, onder andere met verwarmbare achterstoelen.
Dat het dashboard van de Insignia Grand Sport een hoog ‘Astra gehalte’ heeft, was in december al duidelijk geworden, toen Opel de eerste officiële foto’s verspreidde. Dat was toen even slikken, maar tijdens de live kennismaking valt de Opel niet tegen. De ergonomie van het dashboard is goed en omdat er naast zwart materiaal beneden lichtere kleuren worden toegepast, is er sprake van een zekere elegantie. Het 9,0-inch grote aanraakscherm is aan de onderzijde voorzien van een richel waarop de bestuurder zijn rechterhand kan laten rusten tijdens de bediening; een slim detail dat bij veel concurrenten ontbreekt. Verder zijn er aparte knoppen voor de geluidsinstallatie, de automatische airconditioning en de rij modi.
Opel maakte bij de facelift van de oude Insignia in 2013 al de overstap naar een gedeeltelijk digitaal instrumentarium. Op dat thema wordt bij de opvolger nu voortgeborduurd. Een volledig digitale oplossing à la de Virtual Cockpit van Audi (debuut voor de TT) ontbreekt echter. Volkswagen biedt dergelijke techniek inmiddels ook tegen meerprijs aan. Maar Opel houdt het bij een gedeeltelijk digitale invulling, net als bij bijvoorbeeld de Renault Talisman. Een belangrijke troef van de Insignia Grand Sport zijnde ergonomische voorstoelen die voldoen aan de strenge Duitse AGR (Aktion Gesunder Rücken) norm. De zetels zijn met hun ruime verstelmogelijkheden (ook) een uitkomst voor grote c.q. lange bestuurders. De zitpositie is goed en het dashboard is royaal voorzien van opbergmogelijkheden, onder andere in de middenconsole.
De keuze voor een eleganter carrosseriedesign heeft er toe geleid dat de capaciteit van de kofferbak met 40 liter is gedaald, tot 490 liter. Dat is evenwel nog steeds ruim voldoende voor vakantieritten. Omklappen van de achterbankleuning (dit kan in 33:67 verhouding) levert een stouwvolume van 1.450 liter op. De laadvloer is mooi vierkant van vorm en toegankelijk via een grote, brede klep. Alleen de til drempel is een beetje aan de hoge kant (74 centimeter). Op 16 centimeter hoogte bevindt zich een dubbele bodem, die het laadgedeelte scheidt van het reservewiel. Wordt de leuning van de bijrijderstoel plat gelegd, dan kunnen er maximaal 2,10 meter lange voorwerpen in de Insignia Grand Sport vervoerd worden. Opel zal later een stationwagon versie aan het pallet toevoegen. Die krijgt het publiek voor het eerst in maart op de autosalon van Genève te zien. De verkoop van deze Grand Tourer uitvoering start iets later: in de zomer.
De nieuwe Opel Insignia Grand Sport maakt een uitstekende eerste indruk. Vooral de waargenomen kwaliteit en het niveau van afwerking is top. Voor de rest is de Insignia Grand Sport een praktische gezinswagen met een royaal ruimteaanbod: Opel vult met dit ontwerp de definitie van een familiewagen uitstekend in. Als de prijsstelling net zo scherp wordt als bij andere volumemodellen van het merk (Karl, Astra) dan kan de Insignia Grand Sport uitgroeien tot één van de leiders van het D segment.
AUTOINTERNATIONAAL