Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Ach, mijn carport mag vast ook niet. De hoge haag voorom ook niet. Maar alle buren vinden het prachtig dus het is prima zo.

Ik blijf voor de zekerheid 1 meter uit de voorzijde van de woning.
Het voordeel daarbij is dat het voorste raam aan de zijkant van de woning dan nog 'vrij' is en er lichtinval is.

Het is namelijk de bedoeling dat het dak schuin vanaf de bovenzijde van de ramen van de woning (ca. 3,20m hoogte) richting de buren loopt en dan bedekt met EPDM.
Dit ivm de kastanjes...dan blijft de herrie beperkt ;)

Maar goed, eerst de offerte afwachten.

Esthetisch staat het ook niet mooi bij onze woning... maar ik ben alle overlast van de kastanjeboom + vogels echt verschrikkelijk zat.
En of het mag kijk ik eerlijk gezegd ook niet naar. Een kapvergunning voor de boom krijgen we niet, dus dan maar een carport.

Ach, arm diertje...sterkte ermee en ik hoop van harte dat ze weer opknapt!
Die boom en vogels staan er het hele jaar en snap die frustratie. Bij ons zijn de spreeuwen hopelijk binnenkort weg.

Gistermorgen helaas het konijn toch moeten laten inslapen. Ondanks onze intensieve zorg en behandeling werd ze niet meer beter. Zeven jaar en ze was op.

Zoooo, vakantie weer achter de rug.
Zaterdag op zwarte zaterdag hadden we ons voorgenomen 620km van de 1100km naar huis te gaan rijden. Ambitieus, maar we wilden zondag graag op tijd thuis zijn om nog wat op te ruimen e.d.
Uiteraard 's ochtends later vertrokken dan gepland. Wat oponthoud bij München en Ingolstadt, de drukte de andere kant op viel wel op...... maar afgezien daarvan reed het bij ons eigenlijk prima door. 100.000 Baustelle zijn irritant, maar je mag er doorgaans 80 en dus verlies je niet eens zo heel veel tijd.

Kinderen deden het goed. Met de lunch een tankstation 1 min van de snelweg gevonden waar geen kip was. Benzine was er 2.09 ipv 2.72...... stonden ook 14 300kwh snelladers waarvan er gemiddeld twee van bezet waren. Nogal een verschil met de overvolle tankstations en parkeerplaatsen langs de snelweg.
(In Slovenië nog een foto gemaakt van een zestal EV's die stonden te wachten op de vier 400kwh laders die daar stonden. Toch stonden ze niet lang te wachten, onze lunchstop duurde zeker langer dan een gemiddelde laadsessie daar. Dat bied hoop voor de toekomst)

Het rolde dus wel lekker door eigenlijk en we voelden ons prima, dus maar besloten door te rijden naar huis.
Na 1.087km en goed 13u waren we thuis met een gemiddelde van 85 km/u (de rekensom klopt niet helemaal, maar dat is wat de auto aan gaf...) en een gemiddeld verbruik van wederom 1:7,8.

Nog nooit met de kinderen zoveel km's op een dag gereden, laat staan met caravan. Was een lange dag, maar te doen.

@ Rob, gecondoleerd met het beestje!

Pfoeh..13 uur met de kindertjes in een ruk door. Knap hoor...moet ik met die van mij niet aan denken. Al moet ik zeggen dat de terugweg bij ons altijd wel heel anders is. Terug hoor je ze niet en is het een makkie maar op de heenweg is het heel anders ondanks we een heel arsenaal aan vermaak mee hebben. Toch een stukje spanning denk ik voor de vakantie en het onbekende.

Al deden wij er op de terugweg ook fors langer over (a.g.v. veel ongelukken en files in met name NL) maar hebben we even gegeten op de Veluwe om de reis wat op te knippen en leuk te maken.

Kinderen deden het goed. Met de lunch een tankstation 1 min van de snelweg gevonden waar geen kip was. Benzine was er 2.09 ipv 2.72...... stonden ook 14 300kwh snelladers waarvan er gemiddeld twee van bezet waren. Nogal een verschil met de overvolle tankstations en parkeerplaatsen langs de snelweg.

Deden wij ook steeds. Die parkeerplaatsen langs de snelwegen in Duitsland waren stervens druk en vaak echt ook nog eens heel vies. Stonk overal naar pis en de zin naar broodjes verging je spontaan waardoor we maar doorreden.

De oudste kan best tegen lange ritten, daar kwamen de eerste vakantie met hem al achter. De jongste kan het ook best aardig, maar als ze er klaar mee is....
Vorig jaar en dit jaar dus de rit in 2,5 dag gedaan. Lekker relaxed.

Nu nog een weekje Oostenrijk gedaan, dat splitste de rit al op. Maar we moesten alsnog 1100km dus.
Was ook niet het plan, maar het liep zoals het liep en dus bij +/-600km tegen elkaar gezegd dat we het gewoon gingen proberen. Erg geluk gehad met het verkeer dus. Zwager en schoonzus deden de heenweg in twee dagen en hebben beide dagen 2u echt helemaal stil gestaan, dat kan ook...

Kinderen hebben veel geslapen in de auto, die waren na drie weken ook wel gesloopt. Terugweg zelfs gered zonder gebruik an de iPad :D
Ze sliepen op vakantie geen avond voor 22u denk ik, was ook niet onze keuze maar liep zoals het liep. Zeker de jongste maakte er met regelmaat een heel circus van.... Vaak genoeg gehad dat ik vlak na hun zelf ook ging slapen. Zal volgend jaar ook wel wat beter zijn.... hopen we.

Deden wij ook steeds. Die parkeerplaatsen langs de snelwegen in Duitsland waren stervens druk en vaak echt ook nog eens heel vies. Stonk overal naar pis en de zin naar broodjes verging je spontaan waardoor we maar doorreden.

De openbaren WC's zijn inderdaad nog te goor om als man te gaan staan p*ssen. Qua picknick bankjes en parkeerplek dan vaak wel weer wat beter dan de parkeerplaatsen bij tankstations. WC's bij de tankstations vind ik doorgaans best schoon, mag ook wel voor een 1eu per keer...

Kinderen hebben veel geslapen in de auto,
Kijk..daar gaat het bij ons al mis..onze zoon wil nog wel eens in slaap vallen na een lange dag..onze dochter kan ik niet heugen dat die ooit in de auto geslapen heeft..heeft ze van haar vader denk ik..:)

De openbaren WC's zijn inderdaad nog te goor om als man te gaan staan p*ssen. Qua picknick bankjes en parkeerplek dan vaak wel weer wat beter dan de parkeerplaatsen bij tankstations. WC's bij de tankstations vind ik doorgaans best schoon, mag ook wel voor een 1eu per keer...

Klopt..de wc's in de tankstations waren keurig.. maar vond juist de veldjes met picknickbankjes te smerig voor woorden. Daar stonk het indringend naar urine en lag overal smerigheid.

inderdaad, wij pakken ook vaak een 'autohof' ipv een Raststätte. goedkoper tanken, veel beter eten, rustiger en het is vaak vlak aan de snelweg en dus weinig tijdverlies.

op hamburg na (altijd zo) hebben we ook weinig gekke files gehad. Hier slapen ze ook niet meer in de auto, maar het gaat eigenlijk steeds beter om langere stukken te rijden (y) het is meer dat ik er zelf vaak geen zin meer in heb

Hier ook weer terug in Nederland, 2 weken Tsjechië, met de Scenic EV was prima te doen. Inderdaad is een Autohof de betere keuze, nergens hoeven wachten op een lader! Overal snelle laders en ik heb zelf bepaald wanneer ik ging laden zodat ik niet met 6% aan zou komen. Ik stop toch na 2,5 uur rijden en dat werkte prima. In Tsjechië was de gemiddelde benzinepomp niet voorzien van lader maar bij de supermarkt keten Tesco kon je prima met 150 Kw laden. Bij het Lipnomeer kon ik bij het hotel laden met 22KW gewoon in de nacht en in Praag hebben we enkel het openbaar vervoer gebruikt. 2000 KM gereden, heerlijk comfortabel en stil. Nee ik ben erg tevreden over de Scenic. Evenals Tsjechië als land. Wat mooi! Rustig, niet overlopen met toeristen en veel schone en mooie natuur! Praag was natuurlijk mega druk, maar het zuiden en noorden heerlijk rustig, veel in de natuur en op het water geweest. Suppen, raften, kayakken, stoeltjes lift en dan downhill met een step. Erg tof! Wat wandelen en natuurlijk winkelen met de dames. Ook tof was kayakken op de Elbe van Decin naar Hřensko, dan met het pondje over om met de trein terug te gaan sta je ineens in Duitsland omdat de grens op dat punt midden op de rivier ligt.

Het is zeker geen Italië met mooie stadjes en boulevards aan het water, maar als je wat actievere vakantie wilt met veel natuur is Tsjechië zeker een aanrader.

Leuk Jimmy! Ook fijn dat de Scenic goed bevalt en de vakantietrip ook met de EV prima kan. Welke accu heb jij? 60 of 80 kWh?

Ja dat is zeker zo, met een kleinere batterij en rijbereik kan ik me zeker voorstellen dat het lastiger kan zijn en meer planning vergt. Voor ons was dit echt helemaal
Prima, aankomen met 40% even koffie drinken wat eten en met ruim 90% binnen 30 minuten weer verder

Hoor in mijn omgeving weinig anders van mensen die met een EV op reis gaan. Ik was dit jaar ook op vakantie met vrienden met een model Y. Nooit laadstress, overal plek (y) het is dat fatsoenlijke EV's die ook ruim genoeg zijn met een iets grotere accu voor langere afstanden mij nog te duur zijn

Ik ben inmiddels toch wel aan het rekenen hoor. Een EV, zeker zoals ik hem zou willen, kost nog een flinke stuiver maar afgezien van de afschrijving zou ik honderden euro’s per maand besparen door elektrisch te gaan rijden. Dan reken ik ook nog gewoon met het kWh tarief uit de muur, want mijn zonnepanelen opbrengst is niet toereikend.

Zeker als je nu relatief duur rijdt snap ik je overweging zeker Richard.

Mijn Astra weegt niks, rijdt erg zuinig waardoor alles prima te overzien is. Maar als je relatief veel betaald aan MRB en brandstofkosten dan wordt het wel steeds aantrekkelijker.

Zelfs bij mij komt het woordje elektrificatie steeds meer op het lijstje voor...nou..dan mag je zeker de krant bellen...:)

Hybride zou ik een mooie tussenstap vinden maar ik ben nog niet echt overtuigd van de meerwaarde daarvan en zeker niet de kosten...

Daar vind ik juist de aanschafprijs belachelijk laag van. Je koopt echt voor een prikkie een dikke Kuga, Astra GSE, Lync en Co, Cupra of bv. Skoda iV met een bak vermogen. Maar of je daar goedkoper mee gaat rijden.....

Zijn ook genoeg volledige EV's die je voor relatief weinig geld koopt maar jah...die zijn al snel achterhaald qua techniek of ben ik nu wel op uitgekeken qua model. Een Tesla of ID kan misschien een technisch en financieel aantrekkelijke auto zijn maar ik heb die modellen nu echt wel gezien.

Ik kijk nog wel even de kat uit de boom hoe de markt (en het overheidsbeleid) zich ontwikkeld en dan zie ik volgend jaar wel verder. Maar de V60 daalt wel op mijn lijstje.. relatief duur in aanschaf en ook zeker niet goedkoop om te rijden...maar wel nog steeds mooi om te zien..:)

Zelfs bij mij komt het woordje elektrificatie steeds meer op het lijstje voor...nou..dan mag je zeker de krant bellen...:)
Verstand komt met de jaren? :ROFLMAO: Ik heb de Tesla Model 3 nu bijna twee jaar en met 17.500 km/jaar ongeveer € 65 aan stroom per maand uitgegeven (geen rekening gehouden met de opbrengsten zonnepanelen). Onderhoud tot nu toe € 400 in 2 jaar tijd (w.v. 1x sensor rv kapot à € 195,-). Met 350 pk nog nooit zo'n snelle auto gehad. Een kaal interieur, waar ik me niet aan stoor. Genoeg (multifunctionele) knoppen aanwezig! Nadeel is m'n leeftijd icm de lage in- en uitstap van de auto. Een Y zou practischer zijn. En er zijn inmiddels veel mooie modellen van andere merken beschikbaar.

Laatst bewerkt:
Wij zijn dit jaar voor het eerst met de ëC4 X op vakantie gegaan. (Naar de Alpen) Die heeft een 54 kWh accu (bruto) en kan tot 100 kW snelladen. Dat is echt uitstekend bevallen. Ook met de kokende hitte (35+) geen enkel issue! Nergens moeten wachten, en in 25-30 minuten weer vol zat om verder te kunnen. Ideaal! Bij het huisje dat we hadden gehuurd had ik gevraagd of we tegen betaling mochten laden met de granny lader, en met een tussenmetertje exact kunnen bijhouden wat dat verbruik was.

Lekker hoor! Mooi dat het zelfs met zo’n relatief kleine accu goed bevalt. Mijn volgende wordt ook een EV. Een plug-in is nu vaak goed betaalbaar, een Leon of A3 is toch wel erg interessant, maar de complexiteit van de aandrijflijn houdt me tegen. Dan toch liever maar één motor in een auto.

Tsja hier in Denemarken heel veel Denen met EV die er een caravan achter hebben hangen. Lukt natuurlijk ook best als je in eigen land blijft. Ik zit er ook wel aan te denken aan een EV als opvolger alleen of dat ook zo fijn is als je een wat verdere bestemming hebt met de caravan erachter….. @B Real hoe kijk jij hier tegenaan aangezien ik lees dat jij ook eentje overweegt als opvolger van je 330i?

Ik heb bij laadstops op de terugweg staan kletsen met zowel een Duitser als een Deen die met caravan onderweg waren. Beiden hadden recent een ev met grotere accu (80kwh) en gaven aan dat ze om de 180-200 km even 20 minuten gingen laden. Een kwam er terug vanaf Mallorca, de andere uit Midden-Frankrijk. Mijn ervaring is dat die 20-30 minuten echt zó om zijn. En ev-rijden in de bergen is het meest relaxte wat er is. Je hoeft echt niets te doen en de auto rijdt wel. Ook leuk als je dan weer terugrijdt en je ritinformatie over de laatste 50 km een gemiddeld verbruik van 5kwh per 100 km laat zien!

Een kennis van me rijdt een Enyaq 60 en heeft sinds dit jaar een caravan. Het verbruik en zeker de range deed m wel schrikken. Met een caravan heb je echt een grote accu nodig als je naar het buitenland gaat.
Maar dat is bij een PHEV eigenlijk precies zo. Je wil ook niet op reis met een caravan als je een 30 liter tankje hebt.

Een beetje EV kan prima een caravan trekken en de nieuwe EV’s hebben ook een prima trekgewicht, daar ligt het dus niet aan.

Actieradius is wel een ding evenals de laadsnelheid en dat wordt ook rap beter. Ik ben me er nu een tijdje in aan het verdiepen, lees de nodige ervaringen en heb zelf opgelet onderweg van/naar vakantie.

We rijden nu 110, met een EV scheelt 10 km harder of langzamer gigantisch in range. Moeten we dus misschien aanpassen.
Nu rijden we in twee of drie dagen, dat zal met een EV niet anders zijn.
Laden gaat ontzettend rap als je 200+kWh per uur er in kunt pompen. Er zijn ook genoeg plekken waar je aangekoppeld met je caravan kunt laden, ook wel handig. Zijn ook gewoon apps waar je je reis kunt plannen en dit soort filters in kunt stellen.

Als de actieradius met caravan dan 250 of zelfs 300km is, dan is dat prima te combineren met een stop die we toch al maken en betekent het op een reisdag maar één, misschien twee keer laden.
Dan ‘s avonds desnoods nog even op en neer naar een snellader, afgelopen vakantie ook een keer gaan tanken toen de kids op bed lagen op de camping.

Ik denk dus dat het “gedoe” op vakantie wel meevalt, is dus maar een dag of 4 á 5 per jaar. Rest van het jaar zou het ding thuis aan de stekker staan en hoef ik zo goed als nooit onderweg te laden als de range 500km of meer is.

Probleem is dat je dan wel bij de nieuwe generatie EV’s uit komt en die zijn prijzig. Echter met mijn kilometers zou het aan brandstof ook zomaar 250eu of meer per maand kunnen besparen.

Als het een EV wordt, dan dus wel eentje met een goede range.

Ik ken iemand die vanwege zijn werk een EV moest rijden. hij heeft een skoda Enyaq, maar het is hem met caravan echt heel erg tegen gevallen. Met name hoe vaak je dan toch moest laden. dan is het echt 200km maximaal, liever nog iets eerder. maar ook onhandig bij laadplekken met caravan elke keer. Nu is de 2e auto toch maar geupgrade naar een trekauto.
Collega's zonder caravan die ervaren EV's als geen enkel probleem. eentje is er dit jaar ook diep in spanje mee gegaan na volle tevredenheid.
Ik vind die fatsoenlijke dingen met genoeg range en ruimte echt nog niet te betalen. En met de kilometers die ik maak in benzine ook nog wel te overzien.

valt mij wel tegen hoe klein het verschil met tanken in duitsland nu is, nog maximaal 10 cent of zo.

Ik raak gewend aan de €2,20 voor benzine. Maar de Mini deed deze week 1:14,2 en rijdt 5000km per jaar. Met de Golf zit ik tussen de 15dkm en 20dkm, dat laatste als ie mee gaat op vakantie (dit jaar niet), en die kwam vandaag bij het tanken op 1:17,5. En met 1225kg en een catalogus waarde van onder de 30k ook voordelig in wegenbelasting en verzekering. Voor het geld hoef ik wat dat betreft nog geen EV te rijden.

Precies, het tanken voel je wel, maar de investering en afschrijving voor een fatsoenlijke EV met goede accu weegt financieel voor mij nog niet op. De BMW blijft nog zo'n 3 jaar, ik ga denk ik een onderhoudscontract afsluiten voor 3 jaar voor de BMW. Daarna zie ik wel weer

Ja hier blijft de Mini voorlopig ook nog als 2e auto, ik wil eigenlijk dezelfde keuze maken die Joost heeft gemaakt en een R5 aanschaffen, maar de prijzen zijn mij nog wat te hoog. Laat de Clubman die 5-6 K kilometers per jaar dan maar rijden op benzine, en wie weet wat er verder nog op ons pad komt.

98 tanken met de Kever van de week was wel even slikken, 2.71 per liter en ging toch 21 liter in. Moest eerst al 2 pompen passeren eer ik een pomp had die überhaupt nog 98 had.

Ik ervaar de EV ook als enkel positief, maar met caravan kan ik me goed voorstellen dat dit anders is.

Nee, voor het geld hoef ik ook niet perse.

Alleen, als ik zoek naar andere auto's. Vroeg of laat moet er toch wat anders komen. Dan is een EV geen gekke gedachte meer.
Bij 25.000km per jaar zou het verschil in kosten tussen benzine en elektra circa 3000eu per jaar zijn. Reken ik gewoon met 25 cent/kWh wat het nu uit de muur kost.

Een brandstofauto zoals ik hem zou willen is amper te krijgen en misschien nog wel duurder als een EV.
De keuze uit hybrides is een stuk ruimer, kun je qua budget zo gek maken als je zelf wilt. Dat zou qua aanschaf de voordeligste optie kunnen zijn. Echter, ik durf de complexe techniek van én brandstof én hybride niet aan. Risico is wel af te dekken door bij een dealer te kopen met (verlengde) merkgarantie, wordt het qua aanschaf niet voordeliger van.

Dan EV. Qua aanschaf de duurste optie, maar dan hoogstwaarschijnlijk ook gewoon in de fabrieksgarantie. Qua wegenbelasting scheelt het niet zoveel, qua verzekering ook niet. Flink voordeel op "brandstof", flink nadeel op afschrijving. Rijd ik echter wel weer iets (bijna) nieuws met weinig km's en garantie, kan ik weer jaren vooruit.

Is allemaal niet van vandaag op morgen uiteraard. Zeker de aanschaf is nog wel een flinke hobbel, maar total cost of ownership is zo gek nog niet.

Doorrijden kan ook gewoon natuurlijk. Heb de meeste afschrijving wel gehad natuurlijk. Verwachte qua onderhoud geen gekke dingen, maar met leeftijd en km's kun je een keer pech hebben.

Zou ik mijn autoliefhebbers hart opzij zetten dan zou ik een jong gebruikte Model 3 of Y moeten kopen.

Doorrijden kan ook gewoon natuurlijk. Heb de meeste afschrijving wel gehad natuurlijk. Verwachte qua onderhoud geen gekke dingen, maar met leeftijd en km's kun je een keer pech hebben.

ik zag in de carrec video van laatst wel een hele rij met thermostaathuizen en oliefilter behuizingen liggen van B48 motoren :LOL:
persoonlijk zou ik ook geen hybride meer nemen ondanks het op papier de beste keuze is. ik rij dus nog gewoon even door en dan maar de overstap naar EV als er genoeg aanbod is wat mij past

98 tanken met de Kever van de week was wel even slikken, 2.71 per liter en ging toch 21 liter in. Moest eerst al 2 pompen passeren eer ik een pomp had die überhaupt nog 98 had.
Wat is je motivatie om 98 te tanken? De compressie van deze motoren is zo laag dat ze het nog goed doen op 90 of 88.... (Daar is de ontsteking ook op ingeregeld). Of in verband met de 10% Ethanol?

Ik tank ook altijd 98 met mijn astra ivm tuning..ben er nog steeds niet achter of het helpt maar ben ook wel gewend aan de prijzen..:)

Ook ik gaf al eerder aan dan ik nog erg twijfel over hybride..qua aanschaf krijg je een hoop auto met veel power voor je relatief weinig geld en veel keuze in modellen. Maar qua houderschapslasten en afschrijving twijfel ik erg of het goedkoper is dan mijn Astra net als bij Barri....

Qua EV dan..weet ik het ook gewoon niet..net een zoekopdracht ingevoerd..stationwagons met max 100k op teller met een bepaald budget...nul resultaten..:) en ga ik zoeken op een andere model categorie zoals bv een SUV dan is de spoeling met EV's die flinke ruimte bieden voor een gezin met een ruime kofferbak voor een grote hond maar heeeel erg dun...vaak zijn het toch kleinere minder praktische auto's...

En met Teslas of ID's heb ik qua model helemaal niks..zal mooie techniek zien maar die zie je overal zoveel op de weg dat ik ze nu wel gezien heb...

Als ik naar EV wil zal ik dus zeker ergens concessies moeten doen ben ik bang of gewoon nog even een tijd wachten...

Het scheelt dat EV's echt steeds beter worden. Dus dat wachten is geen gek idee.
Maar het gaat altijd wel om een grote, zware en dure auto. Dat lijkt het 'nieuwe normaal' te zijn. En zit er nog echt iets moois en aantrekkelijks tussen de nieuwe auto's? Ik vind dat lastig.

Geduld is een schone zaak; gewoon lekker doorrijden met de Astra!

Bij tuning kunnen de temperaturen in het motorblok fors hoger worden (Er wordt in dezelfde periode meer benzine verbrand om meer vermogen te kunnen leveren) hetgeen andere eisen aan de benzine stelt, die moet minder 'explosief' zijn om pingelen (funest voor de motor) te voorkomen.

Laatst bewerkt:
Het scheelt dat EV's echt steeds beter worden. Dus dat wachten is geen gek idee.
Maar het gaat altijd wel om een grote, zware en dure auto. Dat lijkt het 'nieuwe normaal' te zijn. En zit er nog echt iets moois en aantrekkelijks tussen de nieuwe auto's? Ik vind dat lastig

Klopt...ik heb nu een heerlijke lichte en lichtvoetige betrouwbare auto met lage lasten met veel ruimte. Een Hybride Leon Cupra lijkt me een fijne auto met veel power en luxe en zal vast fijn rijden maar zit ook bomvol techniek waarvan ik wel wel zien hoe betrouwbaar die is.

Qua EV's zou ik echt niet weten welk model. Het gros is te klein als volwaardige gezinsauto met voldoende ruimte voor een grote hond, nog veel te duur of een SUV waar ik minder mee heb.

Maar heb wel een vraagje aan de EV rijders. Vanavond reed ik op de snelweg..Ik houd zelf wel van s avonds lekker doorrijden...schroom dat niet om langere stukken 20-30 km boven de toegestane 130 km te rijden en dan rijdt de Astra nog steeds redelijk zuinig. Is dat met een EV ook wat te doen of gaat het dan wel heel snel met de actieradius? Ik zie namelijk het gros van de EVs vaak op de rechterbaan met net 100-110 rijden.

Heb het idee dat de meeste mensen , ook benzine rijders, ‘s avonds 100 rijden op de snelweg. Of ze doen dat om benzine / stroom te besparen of ze weten het niet, zou mij ook niets verbazen.
Van het weekend nog van Apeldoorn naar huis hele weg 140 km/h gereden met de Renault. Ja de reikwijdte neemt af, net als met een benzineauto. Maar met de accu’s van de laatste jaren mag dat toch geen probleem zijn?

Ja de reikwijdte neemt af, net als met een benzineauto.
Jah dat die van een benzineauto ook afneemt, snap ik. Maar daar merk je niet zo veel van. Je moet hoogstens eind van de week een dag eerder tanken..:)

Het is gewoon een open vraag van mij hoe dat bij EVs zit? Als je dan even een flinke rit gaat stampen gaat het dan hard met het bereik?

Dit vind ik ook nog steeds een heerlijke ruime snelwegbeuker waar je heel veel waar voor je geld krijgt.
skoda-superb-combi-1-4-tsi-iv-sportline-business-218pk-dsg-panoramadak-trekhaak-matrix-led-verlichting-sid.jpg

Alleen heeft die generatie skodas in mijn ogen een groot nadeel. Het multimediascherm oogt qua plaatsing en opzet al redelijk achterhaald. Zit daar nog echt laag in het dashboard en oogt nog wat eenvoudig. Zie je bv ook bij de Karoq.

Bij de laatste Octavia en Superb is dat bv veel beter.
Begrijp me niet verkeerd..mijn astra en onze Corsa hebben dat ook nog maar als ik een nieuwe auto ga kopen dan mag dat allemaal wel wat moderner.

De Astra L GSE is wel definitief van mijn lijstje. Als ik zag hoe de gefacelifte Astra het moest afleggen tegen de Cupra...

Ik rij ook meestal ‘s avonds 100 km/uur. Vind het heerlijk ontspannend en tijdsverlies is maar beperkt. Verbruikt ook stuk minder. Hard rijden op de snelweg vind ik ook helemaal niet leuk. Pak liever een paar bochtjes met de Z4 en gooi daar dan wat litertjes E5 98 in.

Wel/geen EV vind ik maar een lastige keuze. Anderszijds vraag ik me ook af hoe lang ik nog moet doorrijden met de 320e. Heeft nu nog lage km-stand en garantie. Lees toch regelmatig over accupakketten die bij wat hogere km-standen kapot gaan. Zelf geen zin in hoge kosten en voor een toekomstige koper is zo’n auto ook niet interessant. Maar een nieuwe Tesla vraagt ook een hoge investering. Die schrijft ook af, MRB is nauwelijks goedkoper en het is een vervoermiddel waar mijn autohart niet warm van wordt. En dan nog het gedoe met de vakantie. Wat schiet ik daar dan uiteindelijk mee op en hoe blij wordt ik van zo’n zielloos ding….
Eigenlijk ben ik met een gewone benzineauto nog het beste af. Alleen om daar nu nog weer in te investeren is ook niet slim. Had het beste de F31 320i nog een aantal jaren gehouden.

Dashboard van Superb is misschien wat gedateerd maar dat is een groot pluspunt als je het vergelijkt met hoe veel nieuwe auto’s er van binnen uit zien. Liever een scherm geintegreerd in het dashboard en dan wat te laag dan zo’n joekel van een tablet op een plank geplakt.

Wel/geen EV vind ik maar een lastige keuze. Anderszijds vraag ik me ook af hoe lang ik nog moet doorrijden met de 320e. Heeft nu nog lage km-stand en garantie. Lees toch regelmatig over accupakketten die bij wat hogere km-standen kapot gaan. Zelf geen zin in hoge kosten en voor een toekomstige koper is zo’n auto ook niet interessant

Maar je 320e is toch nog bijna nieuw? Die hoeft toch ook helemaal niet weg? Je kunt hem wel wegdoen vanwege mogelijke problemen in de toekomst maar dat kan tegenwoordig met bijna nieuwe autos ook..:)

Enorme schermen vind ik ook niet mooi maar zoals Skoda het bij de laatste Octavia/Superb heeft gedaan vind ik het het mooist. Wat hoger geplaatst, centraler en beter in het ontwerp geintegreerd zonder te overheersend te zijn.

skoda-octavia-combi-1-4-tsi-rs-iv-phev-acc-sfeer-camera-245pk.jpg

Van het weekend nog van Apeldoorn naar huis hele weg 140 km/h gereden met de Renault. Ja de reikwijdte neemt af, net als met een benzineauto. Maar met de accu’s van de laatste jaren mag dat toch geen probleem zijn?

Ja, maar je kan niet (vermoed ik) op dezelfde lading stroom weer terug met 140 km/h, terwijl dat met die benzine Astra prima kan. ;)

.Ik houd zelf wel van s avonds lekker doorrijden...schroom dat niet om langere stukken 20-30 km boven de toegestane 130 km te rijden en dan rijdt de Astra nog steeds redelijk zuinig. Is dat met een EV ook wat te doen of gaat het dan wel heel snel met de actieradius?

Ik heb slechts ervaring met enkele MyWheels EV's, van 't voorjaar. Het gaat wel rap met 't 'sap' , vind ik. Althans, je benadeelt jezelf door dan toch tussendoor even te stoppen voor een laadsessie, ervoer ik.

Voorbeeld van een Renault 4 met 52 kWh batterijpakket: Vanwege ongeluk, file, wat net gebeurd (bleek te zijn) bij de Fastned aan de A1 bij Muiden (tussen A6 en Weesp aquaduct in zeg maar) tot 100% bijgeladen (koffie + broodje gegeten om half zes) en toen 'knallen' (zover het ging) over de A1, A10 noord en de A7 tot Den Oever en dan nog een stuk N99. Op 't einde klein beetje stadverkeer en dus wat regeneratie.. maar dat zet geen zoden aan de dijk, natuurlijk.

Ik had 53% batterijlading over toen ik 'm bij de McD aan de ABB 50kW lader hing. Die ging met 39kW aan de slag (ik denk dat ie misschien nog ff over de 40 is geweest) maar bij terugkomst zat ie op 31kW bij 95% volle batterij (22 kWh bijgetapt) en 267 km. rijbereik.

Terug via N9,A9 en A1 en A30 (vanwege A12 afsluiting) weer stevig gereden (want huurtijd liep af én de laatste bus naar huis...) dus op z'n plek aan het laadpunt gekoppeld met 26% resterend en 70 km. restbereik. Nou, klopt wel ongeveer, afgelegde afstand is ongeveer 175 / 180 kilometer enkele reis.

Wat is je motivatie om 98 te tanken? De compressie van deze motoren is zo laag dat ze het nog goed doen op 90 of 88.... (Daar is de ontsteking ook op ingeregeld). Of in verband met de 10% Ethanol?

Hij loopt er uitstekend op en inderdaad hoe minder ethanol hoe beter lijkt mij bij een auto van ruim 60 jaar oud die niet dagelijks/wekelijks wordt gebruikt.

@Kristian, welke keuze je ook maakt mbt. nieuw, het kost altijd geld en wat brengt het extra of meer? Wanneer je tevreden bent, gewoon lekker nog even doorrijden, lijkt me zeker geen straf!

Rob, zo'n nieuwe Superb heeft ook een veel grotere elektrische actieradius. Dat is toch ook wel lekker. Maar ik ben het helemaal met je eens: de techniek van een plugin is wel erg complex. Moet je dat willen privé? Lastig hoor.

@Rob, 100-110 met EV na 19.00 Ik rijd ook meestal gewoon de toegestane snelheid of net daarboven, maar valt mij inderdaad ook wel op dat veel auto's gewoon 100-110 blijven rijden.

Er is een facebook pagina van een groep die van diverse auto's het verbruik bepaalt bij verschillende snelheden. Erg interessant om eens te vergelijken:

PHEV is als concept ook niets mis mee hoor. Ook wel gedacht aan een bijna nieuwe Terramar of RAV4. Hebben fors grotere actieradius elektrisch. Praktischer en zo’n accu gaat normaal besproken ook veel langer mee want minder vaak opladen dus minder laadcycli. Maar zeker die Cupra is in praktijk ook niet altijd storingsvrij terwijl de BMW dat wel is.

Terug
Bovenaan