Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

je kant toch tot 2 maand eerder keuren zonder dat dit ten nadele valt voor de APK datum dat die vervroegd word? ik laat de auto vaak altijd 1 of 2 maand voor de verloopdatum keuren. mocht er dan iets zijn dan heb ik nog ruimte voor alternatieve wegen
Ik pak APK en onderhoudsbeurt altijd tezamen, zo eind april heeft de auto dan vrij recent een check-up gehad voordat hij weer aan de bak moet met de vakantieritten.

Ben ik vijf minuten in de Praxis en kom ik terug bij de Mini: deuken in scherm, achterlicht kapot, bumper beschadigd.
Oef, dat is zuur zeg!! Ik kan daar zo slecht tegen, dat wanneer mensen schade berokkenen dit dan niet eerlijk aangeven. Je vind het ook niet mooi als het je zelf overkomt.

Ben ik vijf minuten in de Praxis en kom ik terug bij de Mini: deuken in scherm, achterlicht kapot, bumper beschadigd. Zucht.
Iemand heeft er wat zwaars tegenaan laten vallen lijkt het. Ik heb een vermoeden maar geen camera beelden en geen namen. Eens kijken wat ik er nog mee kan...

ahh shit, hebben ze bij de praxis niet beelden die ze terug willen kijken?

Ik pak APK en onderhoudsbeurt altijd tezamen, zo eind april heeft de auto dan vrij recent een check-up gehad voordat hij weer aan de bak moet met de vakantieritten.

ja beurt en APK samen pakken is altijd handig omdat 50% van de beurt de APK checkpunten zijn en dus ook financieel vaak gunstiger. :) volgens mij moet de BMW ook ergens dit jaar.

Ik probeer altijd wel ruim voor de verloopdatum te keuren. Mijn zwager had laatst ook een iets te gerafelde gordel blijkbaar. nieuwe gordelunit was iets van 575 euro nieuw bij de dealer. Hij heeft nu wel een gebruikte gevonden die goed is voor een paar tientjes maar rijd inmiddels daardoor al wel een maand met verlopen APK rond. ..

Laatst bewerkt:
Balen Berri, Hopelijk kan je nog achterhalen wie de dader is. :(

Hier ook beurt en APK samen op de Mini, ook al is de beurt nog niet nodig, plan ik die tegelijkertijd. Tenzij het echt nog heel lang zou duren eer de beurt/onderhoud nodig is. de Mini komt dit jaar niet eens aan 5000 km denk ik.

Geen camera's bij de Praxis. En het achterhalen van de dader wordt lastig, al heb ik een vermoeden. Maar die zullen natuurlijk nooit toegeven.
Ik ga zo even langs om te kijken of ze een getuigenoproep kunnen doen. Het is nagenoeg voor de deur en het moet opvallen, dus er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het gezien hebben.

Ja, kost ook weer het nodige...
En afgelopen zondag al iemand die tegen de Kever aan reed, gelukkig daar geen blijvende schade.

APK van de Mini heb ik overigens vorige week laten doen. Eerder combineerde ik het altijd met een beurt, maar bij de Mini en de Golf viel dat de laatste keren niet helemaal samen helaas.
Jimmy, nog geen 5000km is wel weinig met de Mini! Maarja, dan blijft ie mooi nieuw :D

Ja nu met de leaseScenic wordt er weinig mee gereden.

Mini moet begin juli voor APK, beurt pas over 12000, maar is een kleine beurt, die haal ik wel naar voren toe.

Ik heb de eerste aanpassing aan de Kever gedaan, hij is nu voorzien van geel koplampglas en koplamproosters.
Zal als ik tijd heb dit weekend even buiten foto's maken :) Originele Aircooled ACC roosters en EU goedgekeurd geel glas. Volgende zijn chromen ruitenwissers en ben aan het kijken voor een louvre voor het achterraam, maar die verschillen nogal in kwaliteit. Uiteraard ook nog wat spulltjes op het dakrek :)

Nice Jimmy! Mooie aanpassingen.

@Barry, wat ongelofelijk vervelend zeg. Helemaal omdat het meer dan een krasje is,
Hopen dat de dader zich toch meldt..

Zal ik wat over een EV gaan zeggen?
Vanaf donderdag heb ik 1,5 week een Tesla te leen van een collega (eigenlijk heeft hij mijn Astra nodig om op vakantie ook koffers mee te kunnen nemen )
Kreeg ik vanmiddag een filmpje doorgestuurd, hij heeft de laatste update geïnstalleerd waarbij je gratis een maand autopilot of hoe dat ook heet, dus dat de auto zelf stuurt en zo.
Dus ik mag het testen, zal er ook een verslagje van maken. Zin in!

Ja, kost ook weer het nodige...
En afgelopen zondag al iemand die tegen de Kever aan reed, gelukkig daar geen blijvende schade.
Sjonge, wat klote zeg! Kost niet alleen geld maar ook frustratie en werk...
Begrijp niet dat sommige mensen zo slecht kunnen zijn.

Het is een dooddoener, maar gelukkig is het alleen maar blik.

@ Jimmy: leuk dat je 'm met kleine wijzigingen steeds meer 'eigen' maakt! Ik kan zowel de originele stijl als jouw stijl (heeft dat een bepaalde naam?) waarderen.

@ Fer: Mooi dat je ook nog even komt koekeloeren!
Heeft ie de Astra echt nodig vanwege de ruimte? Of gaat 't hem stiekem ook gewoon om de range? ;)

Leuk om een keer zoiets te testen, ben erg benieuwd hoe het systeem jou in de praktijk bevalt!

@all goed weekend gehad? Nog vakantie plannen hier?
Wij vertrekken donderdag met de trein naar Londen, komen we dinsdagavond weer terug. is alweer een paar jaar geleden dat we in Londen waren en dit blijven wij een erg leuke stad vinden. Lize gelukkig ook :)

@Fer, Ben benieuwd zeg!

@Gerwin, geen idee, vind het wel tof om het tijdsperiode correct wat aan te passen. Je kan al snel fout gaan merk ik ook, en mooie kwalitatief goede spullen kosten toch nog best geld. terwijl je ook een hoop rommel te koop hebt.
Maargoed: hieronder een compleet plaatje, na een tochtje binnendoor naar Decathlon Breda en terug erg toeristisch waarbij we zelfs op een zandpad zijn gekeerd, dat was toch iets. :) "we gaan niet over de snelweg"

IMG-6089.jpg

Zal ik wat over een EV gaan zeggen?
Vanaf donderdag heb ik 1,5 week een Tesla te leen van een collega (eigenlijk heeft hij mijn Astra nodig om op vakantie ook koffers mee te kunnen nemen )
Ah, leuk Fer! Denk dat je wel enthousiast bent na die anderhalve week. En denk dat hij, op de ruimte na, wel graag zijn Tesla weer terug heeft. Niet dat de Astra slecht is, maar ik ervaar elektrisch rijden echt al veel fijner.

@ Jimmy: Leuk is dat, Lize heeft de leeftijd dat ze mooi mee kan op stedentrips. Toch dan weer een hele andere manier van vakantie genieten.

Bij ons op een weekje kamperen in NL in Juni na nog geen plannen. Bij mooi weer kan het zijn dat we rond hemelvaart nog ff gaan. In de zomervakantie twijfelen we nog een beetje tussen Frankrijk of Duitsland.
Ook beetje afhankelijk wat de olie-perikelen gaan doen.

Een vriend van mij heeft de nieuwe model Y. ik vind het echt een vreselijk ding, rijd verder prima, dat is het hem niet. Hij heeft zelf ook wel het nodige op en aan te merken, maar met 3 kinderen en een leasebudget heb je hier de meeste value for money & range. dus snap hem ergens wel.

Hier staat nog een weekendje sevilla in de planning in mei. Met mijn broer, zus en ouders. net als vroeger :LOL: (hoewel we vroeger nooit weg gingen) , geen partners mee, geen kinderen. Mijn vader wilde al heel lang een keer daar naar toe , en mijn moeder ziet het niet zitten om alleen met hem zo ver op reis te gaan, hij begint nu ook wel op leeftijd te komen dus de vraag hoe lang dat nog kan. Dus nu maar gewoon doorgepakt en gaan we met zn allen. zin in :LOL:

Veel plezier Jimmy, lijkt mij ook heerlijk om stedentrips te doen met de kinderen, maar daar zijn ze hier nog net te jong voor nog.

Thanks! Sevilla lijkt me ook een leuke stad voor een stedentrip, ook tof om te doen met je ouders, is een mooie ervaring samen.

Geen ervaring hier met de Y, wel de 3. maar is niet mijn auto, ben blij dat ik voor de Scenic ben gegaan.

Laatst bewerkt:
Na Hemelvaart een weekje Fuerteventura en dat was 'm dan voor dit jaar!

Hier staat nog een weekendje sevilla in de planning in mei. Met mijn broer, zus en ouders. net als vroeger
Wat een leuk idee! Het is dat mijn moeder niet van reizen houdt, maar het ook leuk om een keer naar de kust oid te gaan met z'n vieren....

Zo te zien ben je blij met de Kever Jimmy, en geniet je er volop van. Die koplamproosters ben ik zelf geen fan van, maar zo ieder zijn eigen smaak.

@ Joost: Leuk dat jullie dit doen. Nu kan het nog, dus groot gelijk dat je doorpakt. Mijn ouders (74 jaar) komen helaas het huis niet meer uit. Moeders heeft veel last van zenuwpijn in de voeten, dus kan niet lang staan/lopen en dat beperkt haar om er nog op uit gegaan. Dat beperkt ons helaas wel om een keer wat met hen te gaan doen.

Lekker vooruitzicht Gerwin!

Nou, de Astra mocht vandaag voor de beurt en APK, waar hij weer glansrijk door gekomen is.
1 ventiel van een band die lekte is vervangen, een bandenspanningssensor is vervangen en er is nieuwe olie op gekomen. Hij had in een jaar maar 8.000km gereden, dus meer wilden ze er ook echt niet aan doen.

Accu is nog even doorgemeten (als ik de banden oppompte met 12v compressor volgde al snel melding "start auto, accuspanning laag". Maar accu was goed, advies was om hem een dag aan de druppellader te hangen. Door de korte stukjes en vele verbruikers (winter) kan de accu niet voldoende opladen.

Kunnen we in ieder geval weer even verder.

Ja ben er erg blij mee Ruud!
Gezondheid van de ouders gaat helaas hier ook achteruit, zo een tripje met het vliegtuig zit er hier ook niet in. We proberen wel een paar keer per jaar met "zijn allen" wat te ondernemen.

Goed te lezen dat de Astra er weer een jaar tegen kan!

@Gerwin, Fijn om naar uit te kijken, in de zomer niet weg?

Mooie plannen mannen!

@ Joost, tof om zoiets te doen!
We hebben mijn vader al tig keer meegevraagd op vakantie, maar die geeft daar niet zoveel (meer) om. Schoonouders hebben sinds een paar jaar een camper en gebruiken hem goed.

@vakantie
Hier ligt de zomervakantie al weer even vast. Zelfde als vorig jaar. Met kleine kinderen zie je toch niet alles in 1x en beviel daar erg goed, dus we gaan gewoon nog een jaar.
Verder met Pasen weggeweest, daar gaan we met Pinksteren ook weer naar toe. Zo ongeveer bij Gerwin in de achtertuin :D
Hemelvaart willen we eigenlijk ook nog. In juni nog een weekend met de vriendengroep, jaarlijkse traditie.
Dan hebben we augustus en september nog, vast nog wel een weekend waarin we last minute weg gaan. Volgens mij is de wederhelft nog aan het broeden op een paar dagen samen weg.

dus meer wilden ze er ook echt niet aan doen.

Das toch gek? Wie betaald, bepaald. Toch? Of vind je het zelf ook wel prima zo?
8.000km in een jaar, zou soms willen dat dat hier het geval was :D

Vraag mij ook wel eens af hoe mensen dat voor elkaar krijgen. Zelfs als ik woon/werk er buiten laat. Familieritjes (ook 170km enkele reis voor ons) en de vakantie km's (4.000km ofzo?) dan kom ik er al makkelijk over volgens mij.
Ter voorbeeld, vorige week op een avond een voorstelling in A'dam. Weer 400km er bij....

Ik rij 18dkm met de Golf, 3dkm met de Mini en we rijden 11dkm met de Citigo. In het weekend staat de Golf soms vanaf donderdag tot maandag stil. Maar ik zie buren die meerdere keren met de auto op pad gaan. Een autovakantie scheelt inderdaad al best veel kilometers! Maar ritten langer dan 100km zijn voor ons écht schaars. Eens per twee maanden ofzo?

Mogguh toppers!

In 8 maand hebben we zo'n 16k aan kilometers gereden met de Clubman, dus zouden we normaalgesproken rond de 24k per jaar uitkomen.
Maar mijn vrouw gaat dichter bij huis werken, dus ik verwacht dat dit zal halveren ;)

En de Swift doet per jaar ongeveer 10.000 kilometer.

Nou, de Astra mocht vandaag voor de beurt en APK, waar hij weer glansrijk door gekomen is.
Kijk, dat is altijd mooi! En fijn dat de garage zo meedenkt en rekening houdt met gebruik en staat van onderhoud (y)

@Gerwin, Fijn om naar uit te kijken, in de zomer niet weg?
Ik had geen dagen over van vorig jaar en rond de kerst is het bedrijf gesloten. (dus dat kost mij vrije dagen)
Dus in mei 6 dagen vrij nemen houdt in dat ik in de zomer nog ongeveer voor 1,5 week aan dagen heb om een drietal dagen op reserve te houden voor onverwachte omstandigheden.

Zo ongeveer bij Gerwin in de achtertuin
Er is hier akelig veel keuze :Dik zal rond Pinksteren extra opletten of ik de auto ergens zie staan ;)

Ruud, je kan ook eens in de twee weken de Astra pakken ipv de Mokka. Dat zal de auto ook goed doen.
Als hij straks nog minder km gaat maken is dat nog wel een optie inderdaad. Maarjah, de Mokka rijdt fijner en goedkoper....dan neem je toch snel die mee.

Das toch gek? Wie betaald, bepaald. Toch? Of vind je het zelf ook wel prima zo?
Ja eens, maar waarom dingen doen die niet nodig zijn. Laat het altijd aan de garage over wat nodig is, ze houden zelf een logboek van de auto bij. En als er bijzondere dingen zijn geef ik het wel aan.

8.000km in een jaar, zou soms willen dat dat hier het geval was
De Mokka maakt daarintegen wel zijn 18.000-20.000km per jaar. Maar sinds B in de buurt werkt, gaat het minder hard met de kilometers. Het langste ritje buiten de vakantie om is 1x per week de kids naar oma brengen, 22km enkele rit.

Vraag mij ook wel eens af hoe mensen dat voor elkaar krijgen.
De 2e auto gebruiken. Zeker als je een privé en een lease-auto hebt, maakt je prive auto weinig kilometers.
De Astra staat nu op 86.000km meen ik.

Hier komt de Mini dit jaar niet eens aan 5000km, bijna alles is met de Scenic, en bij lekker weer nemen we tegenwoordig al snel de Kever :) 100KM ritjes zijn hier ook echt zeldzaam, dat is minder dan 5x per jaar.

@Gerwin, ja dan is het wat schipperen. Wel balen dat het bedrijf kiest om dicht te zijn, en dit jou je vrije dagen kost in een periode dat je er wellicht niet op zit te wachten.
Hier ook niet bijster veel dagen, maar met de zomer, 4 weken Indonesië in het vooruitzicht. (als het allemaal doorgaat). heb ik bewust wat dagen van 2025 meegenomen. Morgen naar Londen en dan dinsdagavond weer terug, ook lekker :)

Leuke vakantieplannen hier. Wij gaan morgen richting Toscane. Niet met de auto maar met het vliegtuig. Wordt voor ons eerste keer vliegen. Zin in. In Pisa bij vliegveld pikken we de huurauto op, een BYD Seal U of Lynk & Co 01. Zal vast prima rijden.

Mijn ouders hebben vorig jaar nog een nieuwe caravan gekocht. Zijn ze onlangs alweer een weekje mee weg geweest. Hebben ook nog nooit gevlogen trouwens.

Laatst bewerkt:
Veel plezier in Italië, heerlijke tijd om te gaan nu.

BMW rijd zo'n 10.000 per jaar maar. de 5 gaat zo'n 15.000 km rijden verwacht ik. allemaal niet heel veel

klinkt goed al die vakantieplannen! Hier nog even niet op vakantie. Waar de meeste middelbare scholen 2 weken vrij geven doet mijn werkgever dat niet, dus heb ik één week en 2 dagen. Net even te krap om op pad te gaan naar Italië of Zuid-Frankrijk. Derhalve maar besloten dat we deze zomer niet gaan kamperen maar een Mazot (houten huisje) hebben gehuurd in de Franse Alpen. Dat is pas eind juli, dus dat betekent nog even doorwerken ;). Überhaupt; de zomervakantie in de regio midden begint pas op 18 juli, dus tussen de tulpvakantie en de zomervakantie zitten nog de nodige weken. Dan hebben we wel mooi de tijd te besluiten met welke auto we gaan. Als de Peugeot 305 klaar is zou ik misschien daarmee wel op pad willen gaan. 950 kilometer in 2 dagen is niet zo'n punt voor die auto.

Mooie vakantieplannen. Wij zitten nu al op onze favoriete Veluwe voor een dikke week. De meivakantie is bij ons vroeg. Tot nu toe heerlijk weer en lekker genieten en de kids vermaken zich opperbest en wij dus ook! In de zomer gaan we twee weken naar Duitsland.

@Gerwin, ja dan is het wat schipperen. Wel balen dat het bedrijf kiest om dicht te zijn, en dit jou je vrije dagen kost in een periode dat je er wellicht niet op zit te wachten.
Zo is dat! Een paar dagen vrij rondom kerst/oud en nieuw is niet verkeerd, maar als je gelijk 6 dagen kwijt bent, is het wat veel ;)

Hier ook niet bijster veel dagen, maar met de zomer, 4 weken Indonesië in het vooruitzicht. (als het allemaal doorgaat)
Pfoah, zou wel heerlijk zijn zeg als dat kan doorgaan! In elk geval fijn qua voorpret :cool:

@ Kristian & Rob: hele fijne vakantie! Geniet ervan met elkaar, mooie herinneringen maken (y)

@ Michiel: ik had nog nooit van een Mazot gehoord, maar dat ziet er ontzettend leuk uit! Als je dat dan ook nog met de 305 kunt doen, is dat natuurlijk een leuk totaalplaatje. :D

Waar de meeste middelbare scholen 2 weken vrij geven doet mijn werkgever dat niet, dus heb ik één week en 2 dagen.
Mijn vrouw werkt ook in het onderwijs en dat is erg willekeurig wat scholen doen heb ik al gehoord: ene doet 2 weken, de andere 1 week en dan scholen ergens er tussenin.
Zelfs als de scholen in dezelfde regio zitten kan het afwijken... lastig.

Leuke vakantieplannen hier. Wij gaan morgen richting Toscane. Niet met de auto maar met het vliegtuig. Wordt voor ons eerste keer vliegen. Zin in. In Pisa bij vliegveld pikken we de huurauto op, een BYD Seal U of Lynk & Co 01. Zal vast prima rijden.
Het is hier heerlijk, Kristian!
Gisteren toevallig net die scheve toren beklommen……. :cool:

Haha grappig! Wij zijn vandaag aangekomen. Geland in Pisa en nu in Lucca. Gaan zeker nog wel even de toren bekijken, voor de rest moet Pisa niet heel bijzonder zijn. Heerlijk weertje en fantastische omgeving. Zitten in de heuvels hier, prachtig uitzicht.

Wij zijn gisteren tot een uur of 9 ‘s avonds in Lucca geweest.
Wij zitten een 60 km zuidelijker. Midden in Toscane.
Wel een genot op die Italiaanse weggetjes, matrix-verlichting….. :cool:

Ik kwam gisteren in de middle of no-where hier in Italië iemand uit het eigen dorp tegen. Dus alles is mogelijk…… ;)
Wellicht komen we elkaar tegen in de supermarkt. Al raad ik Kristian de Coop in Montaione niet aan. Ik zou wat groters zoeken.:p

Het beloofde verslag over Full Self‑Driving (Supervised) in de Tesla

Vandaag, onderweg naar een familiebezoek in Groningen, kreeg ik eindelijk de kans om de Full Self‑Driving‑functie van de leen-Tesla (M3 2025) eens écht aan de tand te voelen. We vertrokken vanuit Harderwijk.

Zodra mijn vrouw en ik instapten, voerde ik het adres in en tikte op het blauwe FSD‑icoontje. De auto zette direct de richtingaanwijzers aan — eerst links om de weg op te draaien en daarna meteen rechtsaf, precies zoals ik het zelf zou doen. De bocht werd soepel en overtuigend genomen.

Hoewel ik normaal gesproken linksaf ga (er zijn meerdere routes de wijk uit), koos de Tesla voor een smal straatje waar ik zelf liever niet rijd. Maar eerlijk is eerlijk: het ging probleemloos. Eenmaal de wijk uit keek mijn vrouw me verbaasd aan: “Rijdt de auto nou echt helemaal zelf?” Ze had het niet eens door gehad .

Op de A28 nam de Tesla vanzelf de oprit. Het enige wat ik nog deed, was de snelheidslimiet‑tolerantie op +10% zetten — dus maximaal 110. De auto reed vervolgens keurig 103, maar bij inhaalacties versnelde hij netjes naar 110.

Na een tijdje begon de rit wat eentonig te worden. Terwijl ik in mijn jaszakken rommelde en een vergeten kassabon vond, merkte de auto mijn afleiding op. Eerst kreeg ik een vriendelijke waarschuwing, maar al snel volgde een strengere: ik moest de controle overnemen. Toen ik beide handen op het stuur legde en het gaspedaal intrapte, schakelde FSD volledig uit. Gelukkig kon ik het direct weer activeren.

De rest van de snelweg verliep zonder bijzonderheden: comfortabel, voorspelbaar en veilig. De afslag bij Hoogeveen ging perfect.

Bij het binnenrijden van Groningen werd het weer wat spannender. De auto koos een route die wij zelf nooit nemen, maar ik besloot hem zijn gang te laten gaan — en dat ging verrassend goed.

Toch moest ik één keer ingrijpen. Bij een verkeerslicht met een zebrapad naderde een moeder met kind het oversteekpunt. Mijn licht sprong op groen, de rij auto’s achter mij trok op, maar de Tesla besloot dat de voetgangers mochten oversteken. Hier heb ik het systeem overruled door het gaspedaal in te drukken. Gelukkig reageert FSD daar direct op.

In de straat van onze bestemming — een jaren‑20 wijk met smalle straten en parkeervakken aan beide kanten — parkeerde de auto zelf voor de deur. Niet slecht, maar niet strak genoeg naar mijn smaak, dus heb ik het zelf even overgenomen.

Conclusie

FSD werkt verrassend goed, zelfs in drukkere en complexere situaties. Op detailniveau kan het nog wat verfijning gebruiken, maar het algemene niveau is indrukwekkend. Ik vraag me oprecht af of ik zelf nog beter zou rijden — of minder fouten zou maken. Als dit de toekomst is, wordt het halen van een rijbewijs misschien ooit net zo simpel als alleen een theorie‑examen doen.

Zitten hier tegen Montaione aan. Steil klimmetje nog te voet wel, was net van plan om morgenochtend even die kant op te lopen voor wat verse broodjes.
Lidl Castelfiorentina zijn we al geweest, prachtige route ook vanaf hier die kant op.

hotlinking afbeeldingen

zojuist reed ik met FSD bij laagstaande zon, dat is niet helemaal waar Tesla goed in is. In een paar honderd meter 2x ingegrepen omdat ‘ie eerst het groene licht niet zag (dus zelf maar gas gegeven) en daarna groen aanzag voor rood (dus zelf maar gas gegeven)

Eigenlijk is gas geven altijd de oplossing

Goede review Ferdinand!
Bizar hoe goed engelijkwaardig zo'n systeem rijdt vergeleken met je eigen manier van rijden. De foutjes die het maakt zijn te overzien en exact de reden waarom je als bestuurder wel zelf moet opletten.

Tegelijkertijd, wat oersaai hoe je alleen nog non-stop moet kijken/opletten hoe de auto rijdt. Weet niet of ik daar al klaar voor ben...

@Kristian en @Rembrandt, geniet van de vakantie. Italië is een heerlijk en prachtig land!

Bij Montaione ook een wasbox ontdekt achter het benzinestation. Had alleen geen muntjes bij me……. Vraag is ook of het de moeite waard is hier.;)

Ik zoek eigenlijk elke vakantie wel een wasbox op. Even het stof er af, vliegen weer van de voorruit en met een enigszins frisse auto weer huiswaarts.

Hier nog in dilemma over de te nemen route voor ons weekje weg.
Gewoon door NL, oersaaie N-wegen waar je eigenlijk nooit 100 kunt rijden en zelfs voor langere tijd constant 90 kunnen rijden al winst is. Wel lekker zuinig.

Of, route over de Autobahn. Iets van 20km langer, wel zelfde reistijd volgens Google Maps. Mijn ervaring is dat dat qua tijd echt wel wat vlotter kan en dat geeft de kans om even weer de auto los te rijden.
Nadeel, niet bepaald zuinig (zou het verschil in liters/euro's eens uit moeten rekenen eigenlijk) en daarna weer klaar om de auto te wassen omdat deze dan onder de vliegen zit.

Terug
Bovenaan