Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Nog voor de start van de vakantie met de werkgever gesproken, mbt toekomst Leaf. Hij is er duidelijk in, die auto het liefst zo snel mogelijk inruilen. Volgende auto moet een 100% EV zijn.

Dus deze dagen (op vakantie) een beetje kijken wat we willen. Rijden zonder bijtelling, kleine EV met bijtelling en vakanties met de Astra, of een fatsoenlijke EV die we ook mee nemen met vakantie. Deze dagen dit een beetje uitgeplozen.

Blijft een lastige puzzel, je betaald voor een leaser die de caravan kan trekken al snel 400 euro in de maand. Op jaarbasis best een bedrag, als je dat afzet tegen de auto niet privé gebruiken. Wat dat betreft was rekeningrijden voor ons beter geweest, omdat we in de vrije tijd niet veel km. met de auto maken.

Voorlopige lijst:
1. Opel Grandland. Al is het nog afwachten van prijzen, maar reken op zo'n € 1.000,- minder als de 3008. Ben dan vooral benieuwd naar de opties en paketten.
2. Kia EV6. Super snelladen, dus voor de vakantie de beste optie. Vind hem niet heel mooi, en facelift komt eraan....maar technisch wel een goede EV.
3. Renault Scenic: Een mooi groot accupakket, dus een forse range.

Ook nog even gekeken naar bijv de Astra ST als Business. Maar voor die honderd euro per maand wat we besparen, heb ik liever wat meer luxe en een bruikbare auto voor vakantie.

Voor een jong gezin is een EV9 ook wel een fijne optie toch? ;)
Maar waarom niet naast de huidige Astra een kleine EV als de Corsa?

Ik vind zelf een iets grotere auto veel fijner rijden als zo’n kleintje. Daarnaast, met 2 kleine kids is wat ruimte ook wel handig als je de auto prive gebruikt.
De Astra ST dan ook bekeken, maar zit je ook aan de 260/270 euro per maand aan bijtelling. Maar dan kunnen we er de vakanties niet mee rijden.

ACC in Frankrijk en gisteren heel stuk door Duitsland werkt prima. Maar dat komt met name door dat het enkelbaans is op de landstrasse.

In de bergen zet ik de auto in sport inderdaad, dan blijft hij wat langer in toeren wat zowel berg op als berg af en heel stuk beter gaat. Maar het blijft in de bergen geen top automaat. 200pk is wel lekker, in de juiste toerentallen trekt hij er nog flink aan, ook met volle bagage. Nu nog een weekje Oostenrijkste Alpen

Twingo als tweede auto werkt hier prima, zelfs de week boodschappen worden er gewoon mee gedaan. En toen we de Up hadden ging zelfs de kinderwagen ook gewoon mee.

Een leuke mini EV zakelijk of e nieuwe Renault 5, en dan de Astra privé er naast ik wist het wel

Hij is er duidelijk in, die auto het liefst zo snel mogelijk inruilen. Volgende auto moet een 100% EV zijn.

Denk dat je geen tijd hebt om op zo'n R5 levering te wachten. Ook een Stellantis keuze zal wel op zich laten wachten..

Smart#1 kan 1600 kilogram trekken. Zie de gele in het topic van @Harm78

De astra hebben jullie toch juist gekocht om ook de caravan te trekken? Waarom dan ook nog een grote EV erbij die dat ook moet kunnen? Dan zou ik zeggen grote EV en de astra dan inruilen voor wat kleiners. Twee grote familieautos voor de deur is toch ook niet nodig als je tegen bijtellingsbedragen / kosten aanhikt?

En een kia EV5? Vind ik veel mooier dan de EV9.

Hier zijn we weer terug van een heerlijke vakantie. Blijft een heerlijk land dat Duitsland en wat rijdt het daar toch heerlijk. Nooit harder dan 140 gereden ivm dakkoffer maar we waren nog niet de grens over en we stonden alweer in allemaal files in Nederland. Helaas hebben we waarschijnlijk in het erg drukke zwembad daar het bekende virus opgelopen. Mijn vrouw ligt nu ziek in bed in de week dat we allemaal nog vrij hebben en leuke dingen wilden gaan doen.....

Laatst bewerkt:
^^ dat kwam dan misschien omdat je, samen met velen, op hetzelfde tijdstip bij / over de grens was?

Ik was een weekje in jouw provincie (noord-oostelijk deel) en daar vond ik het heerlijk rustig op de weg (vooral in de middag en avonduren daarop gereden).
Zal ook met de vakantieperiode te maken hebben.. enige vertraging was 15 minuten voor de brug in de Afsluitdijk, op de zondag. Gelukkig ging ie weer dicht. :whistle:

Fijn Rob dat je het daar met het gezin goed naar de zij hebt gehad. Toch even een schaars moment om bij te tanken en een moment om met en van de familie te genieten.
Hopelijk kom je snel over t virus heen…

@Joost: op de ritten naar oostenrijk is de insignia dan ook wel op zijn best. En hoe groter de kids worden, hoe meer ze de ruimte (achterin) zullen waarderen.

@frontera: Ook even bekeken, maar die actieradius is niet geweldig. Zeker met winterse ritten naar vestiging in drenthe enzo denk ik dat ik snel tegen de beperking aanloop die de leaf ook had. Vind t wel een grappig karretje. Maar ook hier, als GS line zit je ook op 35k.

@vervoer: we hebben sowieso 2 auto’s nodig. Dus ja, de astra zouden we kunnen wisselen tegen een kleinere auto…maar wat scheelt dat per maand.
Een ander scenario is nog om af te zien van de leaser, en de gewenste Cascada te kopen voor woon/werk/hobby verkeer.

Al met al dus best wat opties.

dat kwam dan misschien omdat je, samen met velen, op hetzelfde tijdstip bij / over de grens was?

Nee..denk dat we het van een Duitser hebben gekregen. Of van een vies hoestende Duitser bij het binnenzwembad of van een van de vele Duitsers in het hele drukke buitenzwembad.

Ik was een weekje in jouw provincie (noord-oostelijk deel) en daar vond ik het heerlijk rustig op de weg (vooral in de middag en avonduren daarop gereden).
Zal ook met de vakantieperiode te maken hebben.. enige vertraging was 15 minuten voor de brug in de Afsluitdijk, op de zondag. Gelukkig ging ie weer dicht. :whistle:

Lauwersoog? Ik woon zelf ook redelijk in het NO. Het is hier echt uitgestorven...liet vanochtend de hond uit...reed nauwelijks een auto op de rondweg.

En hoe groter de kids worden, hoe meer ze de ruimte (achterin) zullen waarderen.
Dat valt wel mee hoor. Zeker in de puberleeftijd boeit het ze geen reed. (Even op basis van mijn ervaring met m’n hotpuppies) Als ze maar een zitplek hebben en hun telefoon kunnen opladen ;)

@ Ruud, lastig dilemma zo'n nieuwe zakelijke auto of juist niet.
Ik ben inmiddels wel blij dat ik niet meer kan leasen, maakt de keuze wel wat makkelijker soms. Laatste werkgever ging ook gepaard met wat restricties qua modellen, wat voor mij gelukkig prima uitpakte.
lijft een heerlijk land dat Duitsland en wat rijdt het daar toch heerlijk. Nooit harder dan 140 gereden ivm dakkoffer

Ik heb project dakkoffer en dakdragers ook afgerond afgelopen weekend. Was van plan gewoon originele BMW dakdragers (ook gewoon Thule) te halen, die waren helemaal niet zo gek duur. Zijn uiteindelijk toch van Thule zelf geworden, stuk duurder maar ook wat universeler voor een auto in de toekomst (alleen ander voetjes aanschaffen dan).
De bouten bij de oude geleende dakkoffer waren te klein, waardoor ik ze niet goed vast kon zetten. Gezocht naar andere bouten in de hoop voor 5eu klaar te zijn. Niet gevonden wat ik in gedachte had, dus maar een setje van Thule gekocht voor 40eu.

Initiële budget bijna x2, maar dan hebben we het wel weer voor elkaar.

Dakkoffer ook even netjes behandeld en die is weer mooi donkergrijs ipv dof lichtgrijs met vlekken en krassen.

Ook het extra windgeluid met de dakdragers even getest. Dat viel bij 130 reuze mee, bij 2x 90 hoor je ze wel wat meer :p
Nog niet met dakkoffer gereden. Dakdragers gemonteerd op de plek die BMW voorschrijft en de dakdragers zitten dan netjes 70cm uit elkaar wat Thule voorschrijft. Dat zal dan wel de ideale plek zijn vwb zo min mogelijk windgeruis.

Tijdens de vakantie zal het idd bij 140/150 wel ophouden. Wel jammer, want af en toe een Duitser opdrukken heuvel op in Zuid Duitsland kon ik vorig jaar wel van genieten :ROFLMAO:

Hard rijden vind ik op vakantie persoonlijk nogal zinloos. Tuurlijk is het leuk om even een stukje te gassen maar heb eigenlijk nauwelijks harder dan 120-130 gereden.

Je wordt soms door mensen voorbijgeknald maar bij de volgende rustplaats of baustelle sta je je gewoon weer naast ze. Daarnaast zijn er weinig stukken meer waar het echt kan ivm werkzaamheden, snelheidsbeperkingen drukte en vrachtverkeer. Wat ik veel leuker vond is dat we heel stuk binnendoor door de vulkaaneiffel zijn geweest met veel bochtjes en klimmen en dalen. Dat rijdt echt leuk.

Hier heeft de F31 onsen de sleurhut weer veilig en comfortabel naar Bretagne vervoerd. Blijf het bijzonder vinden hoe makkelijk deze auto de caravan van zo’n 1500 kg trekt. Verbruik van 1 op 7,5 maar dat is dan maar zo. Een huisje, stacaravan of luxe tent huren is ook peperduur tegenwoordig en het is heerlijk om ne eigen spulletjes te hebben.
Laadpalen zie je hier in Frankrijk ook steeds meer en dat geldt ook voor het aantal Tesla’s. Verder veel nieuw Frans spul en natuurlijk Dacia’s en een hoop oude auto’s in het straatbeeld. De Peugeot 307 is hier nog lang niet uitgestorven en ook veel oudere Fransozen zie je nog regelmatig.

De eisen liggen hier denk ik ook wat minder hoog. Het zijn echt overduidelijke “Frikandellen” om in Joeps termen te praten terwijl een Fransman er nog een smakelijke baquette in ziet.

Auto’s van de huidigeAW barrelbrikade zien er een stuk beter uit. Anderszijds denk ik dat zo’n 307 of stokoude Megane motorisch veel beter is dan de generaties daarna met gevoelige Puretech en THP motoren.

Mogguh

Straks nog 1 weekje aan het werk en dan ook heerlijk op vakantie. Zin in!
@ Leaser: Ruud, misschien is zo'n #1 nog niet eens zo'n gekke optie... je moet er van houden maar lijkt wel veel 'waar voor je geld' te zijn.
Ik heb nog geen 'last' van dat soort keuzes, maar wie weet wat de komende maanden brengt. Zeg nooit nooit... voor de zekerheid de auto zoek plannen in de ijskast.

Ook het extra windgeluid met de dakdragers even getest. Dat viel bij 130 reuze mee, bij 2x 90 hoor je ze wel wat meer :p
Haha, vorig jaar kwam er ook af en toe een sneller duitser met dakkoffer voorbij geknald; je hoorde ze bijna aankomen door het gefluit. :ROFLMAO:

Toch knap dat ze zo’n slechte auto als de 307 nog rijdbaar houden daar :)
Daar rijden ze nog met alles... als ze nog niet door de bodem zakken, kan het nog mee.

^^ Nee joh, dan weten we nooit hoeveel kilometers je met dezelfde olie kan doorrijden. :sneaky:

Er is een zaak bekend.. tot ruim 60 duizend kilometer kán het (geen idee welk merk/type/motorisatie).

(..)Door 65.791 kilometer en bijna drie jaar door te rijden met dezelfde motorolie is de kwaliteit van deze olie dramatisch afgenomen met indikken tot gevolg. De viscositeit van de aangetroffen smurrie is dusdanig dat de motor niet meer met de hand kan worden rond getornd.’(..)

Berijder is grotendeels verantwoordelijk gesteld voor de gevraagde schadeloosstelling door leasemaatschappij plus de proceskosten:

(..)
Om deze schade te herstellen, vroeg Ayvens een schadevergoeding van ruim 2.500 euro.
(..)

De rechter heeft nu geoordeeld dat de lessee 75 procent van de kosten van de ontstane schade voor zijn rekening moet nemen. Het volledige bedrag komt niet toe aan de lessee omdat er volgens de rechter sprake is van eigen schuld bij de leasemaatschappij. ‘De garagehouder, een door Ayvens erkende garage, had de gedaagde moeten informeren dat de auto een onderhoudsbeurt nodig had. Dat heeft hij niet gedaan. Deze nalatigheid van de garage komt voor rekening van de leasemaatschappij’, aldus het oordeel.(..)

Zal wel iets over in de leaseovereenkomst met de bestuurder moeten worden opgenomen, anders ga je nat bij de rechter.

Dat staat er al in hoor, dat de bestuurder verantwoordelijk is voor het (laten) uitvoeren van het onderhoud volgens fabrieksvoorschrift.

En daarmee wordt het alweer ingewikkeld omdat je als bestuurder (= totale leek) niets weet van wat een fabriek wil aan onderhoud (uitleg rechter). Je zal bestuurders moeten benaderen als er onderhoud gepleegd moet worden, registreren, vastleggen, dossier vormen etc etc. Een eenvoudig zinnetje voldoet niet meer. Er zal expliciet voor getekend moeten worden!

Bij een eigen auto moet je daar toch ook gewoon zorg voor dragen? Ik zou niet weten waarom dat bij een leaseauto anders zou moeten zijn en we dan ineens niet meer hoeven te verwachten dat bestuurder weet hoe dat werkt.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar bij mijn rijles ging de motorkap ook open om even te laten zien hoe het daar in elkaar zit en hoe je olie moet peilen.

We komen juridisch langzamerhand terecht in "Amerikaanse situaties", waarbij op een magnetron een sticker moet zitten dat'ie niet bedoeld is om levende haven in te drogen. Op mijn werk hebben we nu een issue over het verstrekken van polisvoorwaarden bij zakelijke (lease) auto's.... digitaal verstrekken is niet voldoende, want er is niet voor getekend...

Weer terug van 3 weken kamperen (Italië)
De Astra L heeft het goed gedaan, fijn autootje!

Vond het af en toe wel zonde om met een spiksplinternieuwe auto op pad te gaan, vooral bij het inpakken (soms wat proppen) en tijdens de reis (broodkruimels, vette handen, stof en andere zooi) was ik er wel voorzichtig mee. Bij een oudere tweedehands auto gaat dat wat makkelijker.

Na 3 weken op diverse campings is het toch erg wennen om weer in een huis te leven en een vast bed te hebben. Eigenlijk heel luxe en leer je kleine dingen te waarderen.
Zo valt nu op dat echt alles onder handbereik ligt. Op de camping wil je bijvoorbeeld niet naast het toiletgebouw staan. Liever op een afstandje ivm geur en geluiden. Maar dat betekent vaak een hele wandeling om even een pootje te lichten.
Thuis daarentegen is het toch we erg luxe dat het toilet hooguit 25 stappen bij je vandaan is.

We waren in Italië nooit verder dan de Alpen geweest. Nu besloten we iets verder te gaan, naar Noord Toscane. In het noorden boven Pisa ligt een totaal niet-toeristisch gebergte (apuaanse alpen), waar de “hoofdweg” een slingerweggetje door de bergen was. Nou, daar heb ik de Astra goed kunnen testen!
Als ik het vergelijk met de afgelopen 5 auto’s die ik hiervoor had, stuurt, rijdt en remt de L misschien wel het beste. (3 van de 5 waren diesels, die zijn gewoon zwaarder op de vooras waardoor plomper)

De laatste week aan het Lago Maggiore geweest. Daar zou ik wel willen wonen, wat is het daar mooi!

Welkom terug! Ik ben geen kampeerder maar heb wel eens gekampeerd dus kan me iets voorstellen bij wat je aangeeft.

Lago Maggiore hoor ik meer mensen over. Ben wel benieuwd maar ik heb niks met Italië, behalve de lekkere pizza’s :)

Klinkt goed fer! Hoeveel kids had je nu achterin de L en pastte dat een beetje? Heb het idee dat de L achterin wel stukkies krapper is dan de K.
Ik vind de K ook echt goed sturen in de heuvels bergen.

Italië willen wij ook nog echt wel eens heen. Wij houden echter niet zo van hele erge warmte en alleen maar aan een meer / strand te liggen is niet ons ding. Zuid Europa is in het hoogseizoen steeds wel erg warm hoor.

Hier begint morgen het werk alweer en ook gewoon wel zin aan. Zal wel een bijzondere dag worden want kreeg net opnieuw een heel triest bericht over een collega.

Terug van vakantie!

Dag voor vakantie de Insignia een grote beurt gegeven bij de opel dealer (oud collega's van vroeger) met remvloeistof, pechhulp en zijn eerste Nederlandse APK. 590 euro armer maar verder geen bijzonderheden. Ohja er was nog een terugroepactie uitgevoerd. Achterbandjes worden wel minder en zijn volgend jaar zeker aan de beurt zeiden ze.
Verder geen bijzonderheden. Had ook eerlijk gezegd niets anders verwacht bij een auto uit 2018, maar je weet maar nooit. Soms zie ik de filmpjes van van der rijt auto's voorbij komen en als ik dan zie bij relatief jonge auto's wat er aan versleuteld moet worden ...

Toen met de Insignia op vakantie; de perfecte auto, want; bergen aan ruimte, de jongens op de achterbank zitten prima. Op de autobahn komt hij prima mee. Geen dakkoffer nodig maar de baggage zat wel tegen het dak. Insignia's komen af fabriek met zo'n baggage net die je omhoog trekt dus dan blijft het wel soort van veilig. Aantal stukken lekker door kunnen rijden met hele stukken 160, maar ook hele stukken waar de snelheid er uit lag en vele wegwerkzaamheden. Frankrijk (ter hoogte van zwitserland/duitsland) was top. wel 1x verras met van 32 graden en zonnig naar een plots ontstaande onweersbui met op een gegeven moment flinke hagelstenen. Heb maar even een filmpje gemaakt van de hagel , het formaat in mijn hand en mijn auto in de hagel mocht het een verzekeringsdingetje worden of iets, maar gelukkig niets te zien aan de lak. Sowieso meerder keren flink noodweer in de namiddag of avond. Overdag was het top. ken dat wel van zuid frankrijk of italie, maar hier was het weer net zo.

53916809734_3c9e613e89_b.jpg

Daarna door naar oostenrijk, ook prima daar, nog wat leuke bergweggetjes gepakt. Maar grote auto, gezin er in gewoon lekker rustig aan gedaan. 200PK was dan echt niet overdreven veel. Miste wel een beetje het koppel gelijk laag in toeren. Waar de automaat in nederland zijn werk prima doet is het in de bergen te traag voor mijn beleving. ook moet er dan toch wel snel terug geschakeld worden. Ook het ontbreken van flippers is dan irritant als je handmatig wil schakelen naar beneden.Nee dan merk je wel dat het niet een super moderne snelle automaat is en een auto met prima vermogen maar met weinig cilinderinhoud. Ik zette hem dan wel in sport. Los van de dempers die dan een heel stuk straffer worden blijft hij ook meer in toeren, maar dan nog niet naar mijn persoonlijke wens...

53916458426_448ec364ff_b.jpg

Verbruik was 1 op 12, prima. En vooral fijn dat je na een rit van 11 uur terug je gewoon redelijk fris uit stapt door de prima zit positie, fijne solide auto en heel fijne stoelen. Echt een hele fijne comfortabele auto om heel veel kilometers mee te maken.

zelfs een fractie langer dan een volvo V90 of een Mercedes E-klasse estate van die tijd ! Groot inderdaad. Ik vind het heerlijk en bij zulke vakantieriten komt de ruimte ook goed uit. Toch stuurt de Insignia vrij direct en kun je er best leuk eme rijden. De Insignia voelt absoluut niet log, maar wel groot. en sportief is het zeker niet, ook niet op standje sport, daar is de auto simpelweg te groot voor. Het contrast met de twingo kan bijna niet groter

Ik zat een beetje naar SUVjes te kijken maar zeker op snelwegritten is zo'n lage stationwagon echt heerlijk.

Lekker die vakantie verhalen mannen! Wij moeten nog een dag of drie zwoegen en dan hebben we ook vakantie, volgende week maandag vertrekken we :cool:

Wanneer we precies terug zijn weten we nog niet. Wellicht dat we de terugweg wat langer maken, we hebben wat plekjes via schoonfamilie en Instagram gevonden die wellicht de moeite zijn om met een klein omweggetje naar huis te gaan.

Italië willen wij ook nog echt wel eens heen. Wij houden echter niet zo van hele erge warmte en alleen maar aan een meer / strand te liggen is niet ons ding. Zuid Europa is in het hoogseizoen steeds wel erg warm hoor.

Dit wordt ook pas mijn tweede keer Italië, tot op heden bevalt het wel.
De warmte is wel een dingetje inderdaad. Wij willen tijdens de zomervakantie mooi weer, zon, zee en strand. Nu kan dat ook prima in Noord-Europa, maar de kans dat het goed weer is is in het zuiden toch wat groter.

De afgelopen jaren inderdaad altijd de hele vakantie dik 30+ gehad, met ook wel flinke uitschieters naar boven. Dan is het inderdaad niet leuk meer als je iets wilt ondernemen.

Volgend jaar wellicht Kroatië. Qua klimaat weinig anders, want is bij wijze van aan het andere kant van het water. We zitten dit jaar aan de Adriatische kust :D

Afgelopen weekend nog even, redelijk spontaan, naar een caravanzaak geweest. We hebben het er zo nu en dan over dat zo'n ding er in de toekomst wellicht toch moet komen. We mijmeren wat over indelingen, sturen elkaar soms wat advertenties maar hebben nog nooit zo'n ding samen in het echt bekeken.

We begonnen met de nieuwe Hobby's en Fendt's uit 2024. Ze hadden er tig staan in diverse uitvoeringen en lengtes. Mooi spul, maar 30k ben je (minstens!) wel kwijt..... gaan we niet doen. Kregen zo wel een goede indruk over wat we wel/niet willen, want eigenlijk alles stond er wel. Let wel, we gingen juist op pad om te kijken hoe we het zouden willen hebben.

Buiten stond het gebruikte spul. Jong, oud, groot, klein, diverse merken. We hebben ze letterlijk allemaal van binnen bekeken. Kwalitatief gaat de voorkeur wel uit naar een Hobby of een Fendt, maar ook qua design, indeling en kleuren vinden we dat mooier.

Sweetspot qua lengte is wat ons betreft circa 465. Kleiner kan ook, maar daar wordt de rondzit doorgaans wat kleiner van en wordt het lastiger daar twee kinderen te laten slapen. Stapelbed mag, maar hoeft wat ons betreft niet perse. Je doet dan vaak weer concessies in lengte en de keuken is vaak kleiner. Wel een extra treinzit, wat leuk/handig is maar voor ons gebruik niet noodzakelijk.

We hebben een exemplaar gevonden die exact aan de wensen voldoet..... wel weer boven het zelf gestelde budget uiteraard. Naja, wie weet staat ie er volgend jaar nog scheelt weer een jaartje afschrijving :ROFLMAO:

Mogguh!

Welkom terug aan de ex-vakantiegangers en fijne vakantie aan diegenen die er nog midden inzitten :)
Ik moet deze week nog en dan gaat het vliegtuig richting Portugal (y) 11 nachten, 3 locaties. Heb er zin in!

Na 3 weken op diverse campings is het toch erg wennen om weer in een huis te leven en een vast bed te hebben. Eigenlijk heel luxe en leer je kleine dingen te waarderen.
Ik heb 1x een weekend gekampeerd en dat zorgde inderdaad voor veel waardering voor onze 'normale' vakanties :)

@ Joost: Mooie plaatjes en mooie wagen is het!

@ Italië: een keer of 4 geweest en dat was elke keer genieten. Wellicht volgend jaar weer, maar er is nog zoveel te ontdekken!

Afgelopen weekend nog even, redelijk spontaan, naar een caravanzaak geweest.
Ik ook! Maar ik ging er heen voor wandelkleding... dat hebben ze bij ons bij de lokale caravanzaak ook :p

We hebben een exemplaar gevonden die exact aan de wensen voldoet..... wel weer boven het zelf gestelde budget uiteraard. Naja, wie weet staat ie er volgend jaar nog scheelt weer een jaartje afschrijving :ROFLMAO:
Ah, dus komend weekend gaat er een caravan gekocht worden! :whistle:

Wij staan nog een weekje in het Zuid-westen van Bretagne. Warm zat wat mij betreft, gisteren 34 graden. Gelukkig komende dagen wat koeler. Camping aan zee en schitterende omgeving. En ontzettend fijn rijden naar Noord Frankrijk. Wij zijn fan.

Caravans is echt persoonlijke voorkeur. Ik ben niet zo’n Hobby fan, mijn schoonouders hebben een splinternieuwe 465 in luxe uitvoering, maar ik vind hem wat te Duits en degelijk. Veel kastjes en lampjes etc. maar ook kleine wieltjes en hamerslag beplating.
Fendt is stuk duurder en vind ik te zwaar. Kwalitatief maakt het niet zoveel uit, Duitse merken zijn allemaal wel prima.
Zelf vind ik de Knaus het mooist. Als Sport relatief betaalbaar, niet te zwaar en een sportieve uitstraling voor zover dat mogelijk is met een caravan. Als 450FU voor ons met twee grotere kinderen ook de perfecte indeling.
Ik heb de onze als twee jaar oud exemplaar aangeschaft in Duitsland. De kop was er mooi af en afgelopen 3 jaar nog niks afgeschreven als ik zie waarvoor ze te koop staan hier.
Nieuw gaat het spul met wat opties al mooi richting de 30k, gekkenwerk. Onze Unica voortent was ook 3500 euro, vergis je niet in hoe duur kamperen is als je mooi nieuw spul wil hebben.

Waar wij waren geweest stonden maar één of twee Knaus'/Knaussen (?). Wel jammer, want vind ze op het oog wel mooi. Belangrijkste is echter de binnenzijde. De indeling stond ons niet aan bij de exemplaren die we gezien hebben, maar de kleuren ook te licht/strak/modern. Indeling zullen natuurlijk tig varianten van zijn, maar stijl is toch redelijk merk eigen heb ik het idee.

Viel mij inderdaad wel op dat ze doorgaans wat lichter in gewicht zijn, al is dat niet zo'n issue. De BMW mag 1800kg trekken, waar wij naar kijken zit daar ruim onder.

Hoe heb je jouw caravan gevonden? Gewoon mobile.de?
Importeren stelt niets voor zag ik al wel. Exportkenteken erop, even naar de RDW en voor rond de 200eu ben je klaar.

Enne, een nieuwe Hobby of Fendt voor 30k? Dan heb je een hele goede deal, ik heb ze niet zien staan. Ook de 2023 modellen (hagelnieuw nog!) niet. Een nieuwe gaat het echter zeker niet worden.

Ah, dus komend weekend gaat er een caravan gekocht worden! :whistle:

Zeker niet :p
We hebben er dit jaar nog niets aan. Volgend jaar wellicht, al kunnen we dan nog 1x buiten het hoogseizoen op vakantie.
Bevalt ons prima qua prijs, maar de temperaturen zijn vaak ook iets gunstiger. Juli/augustus zijn toch de warmste maanden.
Ik zie op ons vakantie locatie de temperatuur ook ineens zakken naar rond de 30, daar waar het de afgelopen weken non-stop rond de 35 was.

Enige waar je soms op moet letten is dat als je te vroeg of te laat in het seizoen bent de campingwinkel/restaurants/zwembaden/animatie (nog) niet open zijn.

Welkom terug aan de ex-vakantiegangers en fijne vakantie aan diegenen die er nog midden inzitten :)
Ik moet deze week nog en dan gaat het vliegtuig richting Portugal (y) 11 nachten, 3 locaties. Heb er zin in!

Dank en van hetzelfde!
Portugal staat hier ook nog op het lijstje.... ooit.

Het land doet mij altijd weer aan een oud collega denken. Zijn nieuwe lease auto stond klaar, maar zijn oude zat nog niet aan de afgesproken kilometers en hij wilde er wel graag mee op vakantie. Naar Portugal dus.

In de weken ervoor flink kilometers gemaakt in zijn oude auto. Nieuwe auto opgehaald de week voor zijn vakantie. Na de vakantie stond er bijna 6.500km op de teller en was er nog geen km zakelijk gemaakt :ROFLMAO:
In die 6.500km overigens al wel zowel de Spaanse als Portugese dealer van binnen gezien. Waarvoor weet ik niet meer.

Ik kijk voor auto’s en caravans vaak op Kleinanzeigen.de
Deze is redelijk vergelijkbaar met de onze. Populaire indeling die ons geweldig bevalt. Ook ideaal om de ruime rondrit als bed voor de kids te gebruiken de eerste nacht.
Knaus 450FU

Je link werkt niet Kristian.
Wij wilden eerst graag een stapelbed dachten we, want twee kinderen maar naast dat ze schaars zijn moeten we dan weer concessies doen op andere gebieden lijkt het. Een ruime rondzit heeft dan voor ons ook de voorkeur. Daar kunnen ze de eerste jaren prima samen slapen, zien we daarna wel weer verder.

Kleinanzeigen zal ik ook eens in de gaten houden. Vind het, op het oog, een verschrikkelijke site. Komt waarschijnlijk ook omdat ik jeuk krijg van Marktplaats.
Zat gisteren op mobile.de te neuzen en er staan wel een aantal niet zo heel ver van huis, dus ook een prima optie tzt.

@ Richard: Nee, het is nu ook niet echt het moment inderdaad... rustig wachten tot er wat komt. Hebben jullie plek bij huis of moet er ook nog een stalling gevonden worden? (hoorde laatst van iemand dat dat ook een uitdaging was)

Portugal staat hier ook nog op het lijstje.... ooit.
Wij gaan dit jaar naar de Azoren (nouja, 1 eiland) en ik wil ook nog graag een keer naar Porto.
We hadden het kunnen combineren met een vlucht met tussenstop, maar dat vind ik toch wat onrustig.

Na de vakantie stond er bijna 6.500km op de teller en was er nog geen km zakelijk gemaakt
Hah, dan schiet het op met de kilometers... mag hopen voor hem dat ie geen contract had tot een max aantal KM want met zulke vakanties gaat het snel :rolleyes:

Dit is de link van Kristian: Knuppieknaus!

Toen wij drie jaar geleden een wat groter exemplaar zochten viel me op dat veel caravanhandelaren hier het spul ook uit Duitsland halen. Prijzen liggen daar wat lager dus het kan zeker lonen. Kleinanzeigen vind ik geweldig, al heel wat Z4 onderdelen vandaan gehaald afgelopen tijd.
Caravan met stapelbed vinden wij niet ideaal. Als de kinderen wat ouder zijn slapen ze toch liefst in eigen tentje. Bovendien heb je dan vaak zo’n oncomfortabele en ongezellige treinzit.
Link opnieuw:
Knaus 450FU

Alles matcht mooi met een Portimao blauwe 330i :p

Dat is inderdaad ook de indeling die wij in de basis zoeken. Alleen dan graag een hoge koelkast en een keukentje met brede lades, ja we zijn kieskeurig :cool:

@ Richard: Nee, het is nu ook niet echt het moment inderdaad... rustig wachten tot er wat komt. Hebben jullie plek bij huis of moet er ook nog een stalling gevonden worden? (hoorde laatst van iemand dat dat ook een uitdaging was)

Hij kan hier gewoon op de oprit staan voor/na vakantie, maar wil zo'n ding niet het hele jaar in het zicht hebben. De stalling waar de camper van mijn schoonouders staat heeft nog plek, een bekende heeft een stalling dus wellicht is daar wat te regelen en daarnaast zijn er nog zat andere stallingen in de buurt. Moet goed komen.

Wij gaan dit jaar naar de Azoren (nouja, 1 eiland) en ik wil ook nog graag een keer naar Porto.
We hadden het kunnen combineren met een vlucht met tussenstop, maar dat vind ik toch wat onrustig.

Ja, van hot naar her ben ik ook niet zo'n fan van. Dan liever de tijd nemen en één plek goed ontdekken.

Baal er wat dat betreft al een beetje van dat we onze tussenstop in Oostenrijk hebben beperkt tot één dag, want er is genoeg te doen in de omgeving en zelfs loopafstand. Had bij nader inzien wel een dagje extra mogen zijn. Wellicht voor de terugweg.

Klinkt goed fer! Hoeveel kids had je nu achterin de L en pastte dat een beetje? Heb het idee dat de L achterin wel stukkies krapper is dan de K.
Ik vind de K ook echt goed sturen in de heuvels bergen.

De L is inderdaad een stukje krapper achterin. Hotpuppie 1 was dit jaar ook niet mee, hij heeft 3 weken op ons huis gepast en voor zichzelf gezorgd. (y)

Mbt de warmte in Italië, dit ervaar ik elk jaar op vakantie ongeacht waar ik heen ga (Alles onder de lijn Parijs, Stuttgart, Praag)
De warmte voelt daar anders dan in NL. met 30+ hier zweet je je helemaal leeg, met 30+ in zuid Europa voelt het als heel behaaglijk. Helemaal als je aan het kamperen bent en je tent zo hebt staan dat je overdag schaduw hebt. We hebben zo’n Fresh&black tent, die blijft tot ver in de ochtend koel van binnen ‘s ochtends.

Italië kent ook wel plekken waar je beter in het voor/najaar heen kan. De Po-vlakte en het vlakkere deel van Toscane bijvoorbeeld, stedentrips zou ik sowieso in de zomer afraden. Maar als je in de bergen zit, Alpen of de Appenijnen, dan is het in de zomer prima toeven.

Hier ook weer terug uit Italië, beetje dezelfde insteek als Fer. Ik ben je trouwens helemaal vergeten nog terug te appen voor de mogelijk koffiedate.
Alleen wij zaten de eerste week bij het Lago Maggiore en de 2e week in regio Florence/Pisa/Lucca (warm), daarna nog een naar dagen bij Cinque Terre (warm) 35 graden is voor ons ook teveel. Stedentrip Florence was ook echt te warm die dag, wel lekker airco in de trein :).

Hoogtepunt vond ik zeker het stadje Lucca, had ik niet verwacht maar was erg mooi! dieptepunt was Pisa, en dan niet niet scheve toren maar die hordes en hordes aan souvernirkraampjes met dezelfde rotzooi.

Lago Maggiore is erg mooi, veel natuur, niet te druk, lekker eten en leuke tripjes te doen.

Maar was heerlijk, overnacht in Mulhouse Frank rijk op de heen en terugweg, via Kandersteg op de autotrein, daarna de Simplonpas gereden en dan rijd je eigenlijk zo binnendoor Italie binnen. De Mini zat tot de hoedenplank/rollo vol en zonder dakkoffer. We verbleven in 3 verschillende hotels en hebben inmiddels geleerd dat we niet veel nodig hebben. Sowieso heb je met kamperen veel meer mee, maar dat hotel leven bevalt ons wel op vakantie :).

Nu nog ene paar dagen thuis en maandag weer werken.

Laatst bewerkt:
Wij gaan in ieder geval nooit meer naar een hotel of appartement zonder ruimte er omheen met onze kinderen. 's ochtends vroeg (rond een uurtje of 7 / half 8) dan hebben ze al een uur of meer wakker en achter de tablet gezeten en ze hebben dan echt heel erg de ruimte nodig. Een soort energiebom die op ontploffen staat. Als dat er dan niet is dan worden ze heel erg vervelend en vooral heel lawaaierig. Kregen ook de eerste dag al een klacht over geluid. :unsure:

In Frankrijk gingen ze even spelen in het speeltuintje op de camping en ging ik ondertussen broodjes halen, ze hadden daar wat meer vrijheid en ruimte en dat ging echt perfect. Sowieso onze kinderen hebben weinig nodig. Als er een speeltuin en een zwembad is vinden zij het al helemaal prima.

Lago Maggiore is erg mooi, veel natuur, niet te druk, lekker eten en leuke tipjes te doen.

zeker mooi! Vind het zelf wel erg druk die paar keer dat ik er ben geweest, maar zal wel afhankelijk zijn waar je precies ziet . het nabij gelegen como meer vind ik nog iets mooier met wat minder nederlanders. Is nog aan te rijden in 1 dag , misschien volgend jaar maar eens overwegen. Maar voor de kinderen is iets in nederland ook al dikke prima :p

Zag trouwens in duitsland redelijk wat Astra L modellen, (y) nog opvallender is de grote hoeveelheid nieuwe mercedes C-klasses als station. Insignia B's heb ik vrijwel niet gezien.

Hotpuppie 1 was dit jaar ook niet mee, hij heeft 3 weken op ons huis gepast en voor zichzelf gezorgd. (y)

Puppies worden groot. Het gros van ons heeft de mededeling dat hij geboren was meegekregen :D
De warmte voelt daar anders dan in NL. met 30+ hier zweet je je helemaal leeg, met 30+ in zuid Europa voelt het als heel behaaglijk.

Dat de warmte anders is, is zeker waar. Kijk naar gisteren in NL. Warm, maar vooral verschrikkelijk vochtig wat het niet prettig maakt. Toch vind ik dik 35 graden ook in Zuid Europa te warm om iets te ondernemen, rond de 30 is wel te doen inderdaad.
Hoogtepunt vond ik zeker het stadje Lucca, had ik niet verwacht maar was erg mooi! dieptepunt was Pisa, en dan niet niet scheve toren maar die hordes en hordes aan souvernirkraampjes met dezelfde rotzooi.

Klinkt een beetje als onze ervaring met San Marino vorig jaar. Verschrikkelijk die souvenir zooi waarvan het aanbod in elk winkeltje gelijk is en waarvan je er 10 op een rij hebt.
Wij gaan in ieder geval nooit meer naar een hotel of appartement zonder ruimte er omheen met onze kinderen. 's ochtends vroeg (rond een uurtje of 7 / half 8) dan hebben ze al een uur of meer wakker en achter de tablet gezeten en ze hebben dan echt heel erg de ruimte nodig.

Dat zal bij ons ook nog even wennen worden. Daar waar de oudste steevast nooit voor 7.30 wakker was de eerste drie jaar is dat met de komst van zijn zusje wel wat anders.
Zijn zusje begint vaak wat te jammeren/brabbelen rond 5.30/6.00, precies lang genoeg om de oudste wakker te maken waarna zij zelf weer in slaap valt.

Ik gok dat ik dit jaar elke ochtend dus ook vroeg bij de barista op de camping zit voor een cappucino, hij de speeltuin in gaat en ik vervolgens verse broodjes haal.
Ach, zoals de Grunnigers zeggen "kan minder". Zeker op vakantie :cool:

Terug
Bovenaan