Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Hoe werkt dat nu dan Ruud...je hebt nu een leenauto op benzine toch? Kan je die brandstofkosten bij je baas in rekening brengen aangezien je een leaseauto hebt, toch?
Jeps, dat kan gewoon. Een EV was ook mogelijk geweest, maar ze hadden maar één huurauto op winter/all-season banden. En dat was een benzine.

Bij een laaddruppel krijg je ook altijd een tankpas.
Dat hebben wij helaas niet, het is nu gewoon met de hand wassen of zelf betalen.

Heb overigens weer een EV mee vandaag; een gele EX30. Leuk ding, rijdt goed. Maar bij veel nieuwe auto’s zijn simpele functies weggestopt of niet meer logisch te bedienen. Denk aan; verlichting, spiegel verstelling, ruitenwissers, cruise control. Ik word daar best chagrijnig van. Nu had ik op de snelheid ineens geen vermogen meer; bleek ik bij het klooien met de cruise control de aandrijving in N gezet te hebben.
Ik denk dat we hem veel gaan zien, is wel een hippe auto geworden. Maar ook Volvo moet concessies doen, prestaties van het accupakket schijnen heel matig te zijn. Daarnaast vind ik het ontbreken van oa snelheid voor je neus een echte misser. Je moet altijd op dat scherm kijken.

Jahoor...ik dacht dat een vakantie je wel goed gedaan zou hebben..:) Maar nee..nog steeds helemaal in de wolken van die EV's..;)

Moest even opzoeken wat een EX30 was maar dat lijkt me inderdaad een overhypte auto..erg klein en hartstikke duur...echt zo'n lease juppenbak vor een jonge starter maar die zal een particulier met een gezin nooit aanschaffen.

Wij zijn ons hier even aan het beraden hoelang de C3 nog meegaat en wat de volgende stap wordt.
Het roetfilterprobleem lijkt opgelost te zijn met nieuwe infuuszak additief en het motortje snort er nog steeds prima op los met dik 210k en bouwjaar 2011. Maar er komt eens een tijd.

In ieder geval geen EV..:) Mijn vrouw is wel weg van een Karl of Picanto..ze wil vooral iets praktisch en is niet zo van de Mini's, 500's of dat soort typische vrouwenauto's..ik vind zoiets juist wel leuk....

Maar goed zolang de C3 nog prima rijdt.

maar die zal een particulier met een gezin nooit aanschaffen.

of juist wel omdat ze denken dat zoiets heel handig is en hip is, totdat ze er achter komen dat je de kinderwagen er niet in kwijt kunt, laat staan een weekendje weg :p als gezinsauto totaal ongeschikt. Als 2e auto veel te duur.

Karl Of Picanto zijn prima karretjes (y) zou zelf eerder voor een picanto gaan maar meer omdat die er wat leuker uit ziet en je die nog gewoon met 4 cilinder kunt krijgen. Maar geen dieseltje meer dus?

Dieseltje heb ik eerlijk gezegd nog niet eens naar gekeken...goede tip...destijds wel aangeschaft omdat ze veel kms reed...maar inmiddels staan werkkilometers er heel anders voor ...weet eerlijk gezegd niet eens hoeveel ze nu per jaar rijdt..is erg variabel..zal het eens bekijken..(y)

Wegenbelasting is twee keer zo hoog als mijn astra maar zij redt de hele maand met een tankje.

Zeker bij die kleintjes in het A/B segment moet je echt wel serieus veel rijden wil dat nog uit kunnen volgens mij. In het D segment is het omslagpunt wel een stuk lager. Mijn broer had zijn 320D op marktplaats gezet, in nette staat en met prima uitrusting met 2 ton op de klok, best hoge prijs, maar was zo weg. Had ik niet verwacht eigenlijk.

Maar in het A/B segment, zeker met wat simpelere techniek op de benzineversies zou ik eerder voor benzine gaan, ondanks zo'n dieseltje wel veel fijner rijd vaak. Benzine zijn vaak 3 cilinders en/of niet zo smeuig.

En als je ziet wat ze voor zulke auto's vragen, vorig jaar waren wij daarvoor aan het orienteren, picanto en karl stonden hier ook op de shortlist, echt bizar

En als je ziet wat ze voor zulke auto's vragen, vorig jaar waren wij daarvoor aan het orienteren, picanto en karl stonden hier ook op de shortlist, echt bizar

Jah..zeker als je een wat lagere kilometerstand wilt zoals wij...maar jah..dat geldt voor alle auto's....

Klopt, maar na verhouding zijn die kleintjes echt bizar duur. Al is de nieuwwaarde ook heel hoog tegenwoordig. Picanto in middeluitrusting gaat ook al snel tegen de 20K aan dacht ik, dat maakt die occasions ook zo duur. Vorig jaar kocht je onder de 10K weinig, of het is een wat oudere auto met meer dan 100.000km.

Krijgen we kapsones nu je twee bimmers op de oprit hebt staan...:)
Volgens mij hebben jullie ook jaren in een Up gereden....

Sandero in onze prijsklasse is nog zo'n suf model uit een van de eerste generaties...daar zit kraak nog smaak aan...

Nee hoor, daar zul je mij niet op betrappen. Als er iets is wat me tegenstaat aan BMW dan is het wel de vemreend status die zo’n auto je schijnbaar geeft. Dacia vind ik dan juist een sympathiek merk, de nieuwe Duster is ook echt een gaaf ding. Een verademing dat ze interieurs hebben zoals een interieur er wat mij betreft uit hoort te zien.
Eerste generatie Sandero is inderdaad veel minder leuk/fijn. Huidige model is echt een goede auto.
Up! ben ik absoluut fan van. Ze zijn alleen belachelijk duur. Heb hem in 2018 voor 7k kunnen kopen, was toen 4 jaar oud en 10dkm op de teller. Auto was echt nog als nieuw. Prima prijs. In 2023 heb ik hem verkocht voor 500 euro meer dan dat ik er destijds voor heb betaald. Echt bizar veel geld wat je nu nog voor een 9 jaar oud Upje betaalt

Onze up ook. nieuw 12.0000 euro in 2018. na 5 jaar en 80.000 km stond hij te koop voor 10.000 o_O gewoon standaard wit ding 60pk met airco

Ja, die prijzen blijven bizar. Maar met huizen is het nog extremer......

Nu er meer rijtesten van de E-3008 online komen wordt ik steeds enthousiaster van dat model. En schijnt dat met een update binnenkort het accupakket ook te pre-conditioneren is. :cool:
Als hij bij de dealer is maar eens een proefrit maken, hopelijk is er tegen die tijd ook meer bekend over de Grandland.

Heb het filmpje nog niet gezien maar ben wel benieuwd of er ook een oorzaak in zit. Zit het hem in dat het een niet gekoeld accupakket is en daardoor gevoellig is voor defecten?

Mogguh!

Ja, zag het filmpje. Bizar dat het dus niet exemplarisch is bij de Leaf, maar gewoon veel voorkomt.
Nu had die Leaf al bijna 2 ton gereden, dus mag hij ook best wat inboeten.
82% accustatus vind ik dan niet heel schrikbarend, maar dat er dan ook nog cellen kapot zijn vind ik wel slecht.

Denk dat het een combinatie is tussen veel maximaal laden en ontladen, veel laadcyclussen en ongeconditioneerd accupakket. Zeker omdat zo'n auto door de beperkte range vaker aan de snellader hangt, zal hem niet goed doen.

Hoog tijd om die E3008 of Grandland te bestellen
Ik ben zóó benieuwd naar de Grandland :cool: Maar nu komt Skoda ook met een kleine Enjaq, ben daar ook wel beniewd naar. :ROFLMAO:

Onze up ook. nieuw 12.0000 euro in 2018. na 5 jaar en 80.000 km stond hij te koop voor 10.000 o_O gewoon standaard wit ding 60pk met airco
Denk dat je met de Insignia sneller afschrijft ;)

Door de stijgende occasionprijzen en relafief gunstig in duitsland gekocht schrijft de Insignia ook weinig af, relatief gezien. Maar 2000 euro is die denk ik nu in 2 jaar wel afgeschreven als ik hem inruil. De afschrijving van die kleintjes is echt bizar weinig , dat ga ik zeker niet halen nee.

Nu er meer rijtesten van de E-3008 online komen wordt ik steeds enthousiaster van dat mode

heb nu 1 rijtest gezien volgens mij, geen idee van welke site maar niet van autoweek en daar was de conclusie dat de auto niet baanbrekend was tov de concurrentie en qua prijs wel hoog zat. Maar misschien dat andere testen wat meer belovender zijn. Hoop vooral dat opel een mooi stoer model neer zet zonder al te veel fancy dingen.

Laat de early adopters maar mooi eerste die ev's goed uittesten...je zal zo'n leaf als particulier gekocht hebben.....technisch imperfect en waarschijnlijk ook nog afschrijvingskanon eerste klas....onze buurman verderop van dik in de 70 heeft er een particulier gekocht...maar jah..die rijdt ermee naar de supermarkt en de schaakclub en dat is het...

voeding voor rob :D

Maar deels eens hoor; al heb je over 20 jaar wel weer andere accu technieken die dan weer nieuw zijn en op dat gebied early adeptors hebt. Over het algemeen hoor je toch weinig degradatie van een accu bij de wat oudere auto's. Ik heb de verwachting dat mijn accu van LG Chem komt en vloeistof gekoeld en niet kan snelladen dat het wel een duurzaam ding is. :) En ook hoor ik cel reparaties van 3000 euro . veel geld, dat zeker maar niet de horror bedragen wat je soms hoort. En ook dat word alsmaar goedkoper.

Maar ik zou zelf niet zo snel een leaf aanschaffen na deze video en verhalen van ruud.

Bij de Leaf was er direct na de introductie al veel gezeur. Nissan had het gewoon niet op orde met dat model. Smart met de eerste generatie EV idem.

Mogguh

@ Kleine auto's: echt geluk gehad met ons Swiftje. Stond toen volgens mij te koop voor 5500 euro; 3 drs met 80k op de teller (en cruisecontrol, stoelverwarming, etc). Nu inmiddels op bijna 1 ton :cool: maar niet of nauwelijks afgeschreven.

Als je nu ziet wat ze voor sommige autootjes vragen... belachelijk.

Maar ik zou zelf niet zo snel een leaf aanschaffen na deze video en verhalen van ruud.
Terwijl ze nu toch ineens heel scherp geprijsd zijn! (goed voor de afschrijving....)
Wel de basisuitvoering, maar toch...vooral ook de reactie eronder lezen. Zo'n Leaf is geen beste keuze

Dit komt er uit als gevolg van het ontbreken van koeling volgens de geleerden; heb er weinig verstand van maar dit is in ieder geval echt niet goed. En dat voor een japanse auto. zelfs mijn mercedes hybride had een gekoeld accu pakket.

3908305_1.jpg

Bij de Leaf was er direct na de introductie al veel gezeur. Nissan had het gewoon niet op orde met dat model. Smart met de eerste generatie EV idem.
De Leaf 2 bleek na uitlevering al snel oude wijn in nieuwe vaten te zijn. Wellicht dat ze hem daardoor ook relatief scherp aan konden bieden. Achjah, hij zal nu wel gerepareerd worden en dan hou ik het nog wel een jaartje vol.
En geeft ie de geest, dan komt er wel een huurauto.

heb nu 1 rijtest gezien volgens mij, geen idee van welke site maar niet van autoweek en daar was de conclusie dat de auto niet baanbrekend was tov de concurrentie en qua prijs wel hoog zat. Maar misschien dat andere testen wat meer belovender zijn. Hoop vooral dat opel een mooi stoer model neer zet zonder al te veel fancy dingen.
Hij is niet bijzonder innovatief inderdaad, al schijnt dat straks met een update de accu wel gepreconditioneerd kan worden. Dat is mooi, want dat dit niet kon vond ik wel een misser.
De test van Auzine is best positief, vooral ook door de beleving in de auto (mooi interieur) en dat hij vrij zuinig is.

Scheelt, de Opel variant is meestal nog net enkele duizenden euro's goedkoper. Ben benieuwd!

Ja ach zo is het ook ruud. Het is niet je eigen auto. Nee het is niet top , maar je hebt er zelf geen (financiele) gevolgen van

Mogguh,

Inmiddels zitten we in de 8e week dat de auto bij de garage staat. Nadat ik wederom niks van de dealer heb gehoord, heb ik gisteren maar weer eens gebeld naar de status. Daar kwam uit dat ze nog altijd wachten op een reactie van Nissan wat te doen met de auto. Ze kunnen geen indicatie geven hoe lang het nog gaat duren.

Omdat ik de situatie best zat ben, heb ik nu geëist dat er deze week een concreet plan wordt voorgelegd met een harde datum waarop ik de auto terug heb. Ik heb het gevoel dat de dealer er niet achteraan zit, maar vind het ook van Nissan NL erg slecht dat ze geen standaard procedure hebben hoe met de schades om te gaan.

Dealer gaf aan dat ze afhankelijk zijn van anderen, maar heb aangegeven dat ik vind dat ze naar mij als klant ook een inspanningsverplichting hebben om mijn auto binnen een redelijke termijn te laten repareren. De aangegeven 2 weken zijn inmiddels 4x overschreden.

pfff 8 weken, en gezien het artikel over de Leaf hier op AW, lijkt het toch niet iets dat ze niet kennen bij Nissan.
Wel vervelend dat je er zelf zo bovenop moet zitten. Dat is overigens wel herkenbaar hoor. Dit merk je ook bij andere sectoren, kastje--> muur, wachten, geen terugkoppeling, vreselijk.
Hopelijk heb je snel duidelijkheid.

Afgelopen weekend de Fiat, en dan vooral het dak eens goed onder handen genomen. Er was best wat groene aanslag aanwezig, maar met een zachte borstel, Poorboys APC en 3 x vorozichtig met beleid schrobben is het voor 90% weg. Nog een paar lichte plekjes zag ik toen het dak weer droog was, dus binnenkort nog een keertje herhalen, maar dak staat er weer top bij.
De rest uiteraard ook gedaan en wat krassen weggepolijst en daarna de hele auto, gewassen, gekleid en even met een finish polijstpasta met de DAP gedaan en daarna in wax gezet met de hand. Voordeel van een kleine auto dat dit relatief snel ging. Maar icm. het dak toch bijna de hele dag bezig geweest. Maar hij knapt er iig. goed van op!

De Mini staat ook nog op de todo list voor een zelfde behandeling.

Ja bizar ruud, ja een dealer is volledig afhankelijk van een importeur / derden als je aanspraak wil maken op fabrieksgarantie. Een dealer is niets meer dan een verbindende schakel. Maar een pro actieve houden naar de importeur en klant toe mag je op zn minst verwachten. 2 weken klonk ook al heel optimistisch maar 8 is echt belachelijk lang.

Ik was van het weekend in engeland voor een spoedklusje. vrijdagochtend de Insignia nog gereden maar gisterenochtend wilde hij niet meer starten; accu leeg.... Toch wel bijzonder, stond verder niets aan of wat. Toch maar nieuwe accu besteld, 128 euro voor een bosch start/stop accu, valt mee dus. Nu nog even tijd vinden om hem er in te zetten bij daglicht en droog weer

Mogguh!

@ Ruud: jeetje wat een bizarre gang van zaken. Groot gelijk dat je nu met je vuist op tafel slaat. Als dat niet helpt dan moet de eigenaar van de auto maar even een vriendelijk doch dringend woordje met de dealer praten.

@ Jimmy: Zo'n stoffen dakje is altijd een uitdaging om goed schoon te krijgen. Mooi dat het zo goed als gelukt is! Ben wel blij dat ik nu geen cabrio heb met zo'n stoffen dak: die zou érg groen zijn geworden door de bomen... valt niet tegen te wassen ;)

@ Joost: Das inderdaad wel heel bijzonder dat een accu ineens leeg is. Meestal merk je het al wel met wat moeilijk starten en dan is het 1x over, maar als er geen voortekenen waren... vreemd!

Van het weekend wel in een Jagiar XE gereden (diesel , automaat). Reed erg goed, weet dat het destijds in de markt was gezet als 3-serie alternatief en moet eerlijk zeggen; zo rijd het ook! Echt wel serieus goed. Maar de binnenkant was toch wel erg matig. zowel de ruimte (heel krap) maar ook materiaalgebruik was op het zelfde niveau als de Insignia; gewoon netjes en prima maar zeker niet premium. Maar wel erg fraaie auto om te zien en rijd goed.

Jemig..Ruud. dat wordt wel een lang verhaal zo...

@ Joost: Das inderdaad wel heel bijzonder dat een accu ineens leeg is. Meestal merk je het al wel met wat moeilijk starten en dan is het 1x over, maar als er geen voortekenen waren... vreemd!

Hij hoeft niet leeg te zijn maar er kan ook gewoon een cel kapot gaan. Heb ik ook eens gehad in een van mijn vorige auto's..dan is het gewoon einde oefening. Beetje zoals Ruud zijn auto zeg maar..:):)

Afgelopen weekend de Fiat, en dan vooral het dak eens goed onder handen genomen. Er was best wat groene aanslag aanwezig, maar met een zachte borstel, Poorboys APC en 3 x vorozichtig met beleid schrobben is het voor 90% weg. Nog een paar lichte plekjes zag ik toen het dak weer droog was, dus binnenkort nog een keertje herhalen, maar dak staat er weer top bij.
De rest uiteraard ook gedaan en wat krassen weggepolijst en daarna de hele auto, gewassen, gekleid en even met een finish polijstpasta met de DAP gedaan en daarna in wax gezet met de hand. Voordeel van een kleine auto dat dit relatief snel ging. Maar icm. het dak toch bijna de hele dag bezig geweest. Maar hij knapt er iig. goed van op!

Goed bezig! Wij zagen vant weekend ook zo'n mokkabruine 500c staan. Echt leuk ding en mijn vrouw vond het van buiten ook leuk. Maar ze keek even door de ramen naar binnen en de ruimte achterin kwam niet door haar toets der kritiek. Ik vind het echt een leuk karretje voor haar en ze zijn betaalbaarder dan de rest van de kleintjes. Al weet ik niet precies hoe het motorisch is want zo'n tweepitter vind ik echt niks. Zitten er ook andere motoren in?

Ik heb vant weekend de winterbanden er onder weg geslingerd en de zomers er weer onder (van 205/16 naar 235/17). Jemig wat rijdt dat dan weer een stuk beter. De auto is veel stabieler en bulten meer grip. Je merkt gewoon dat winterbanden veel meer zijwaarste beweging hebben en minder stabiel zijn door de lamellen in het rubber.

Grappig, kwam afgelopen weekend deze occasion nog tegen.
Verbaasde me hoe netjes deze geprijsd was; het is een handgeschakelde versie en een basisuitvoering maar met wel wat leuke opties.
Maar goed, Britse auto dus zal zo z'n gekkigheden hebben ;)

Echt leuk ding en mijn vrouw vond het van buiten ook leuk. Maar ze keek even door de ramen naar binnen en de ruimte achterin kwam niet door haar toets der kritiek. Ik vind het echt een leuk karretje voor haar en ze zijn betaalbaarder dan de rest van de kleintjes
Je kunt natuurlijk altijd eens een proefrit maken en kijken hoe de ruimte achterin daadwerkelijk is ;)
Er zijn zeker 4 cilinders verkrijgbaar :cool:

Twingo heeft ook zomerbandjes er weer onder. Slinger je er zo onder . En dat rijd een heel stuk beter inderdaad.

Oude velgen gelijk beetje schoongemaakt. In zet ze in de wax. Kleine moeite en ze hebt ze dan daarna ook zo weer brandschoon van zowel buiten als binnen.

Hij hoeft niet leeg te zijn maar er kan ook gewoon een cel kapot gaan. Heb ik ook eens gehad in een van mijn vorige auto's..dan is het gewoon einde oefening. Beetje zoals Ruud zijn auto zeg maar..:)

ja geen idee. Auto stond wel een paar dagen stil. Vrijdag mee na het werk gegaan en op de terugweg nog boodschappen. met 10km snelweg. toen naar engeland en maandag starten en niks... Geen idee wat het is maar de accu is nog origineel, dus 6 jaar oud. Wel vrij vroeg, maar voor 128 euro wil ik zit niet zitten klooien, en zeker wanneer een accu al eens een tik heeft gehad dan word het nooit meer de oude.

Grappig, kwam afgelopen weekend deze occasion nog tegen.
Verbaasde me hoe netjes deze geprijsd was; het is een handgeschakelde versie en een basisuitvoering maar met wel wat leuke opties.
Maar goed, Britse auto dus zal zo z'n gekkigheden hebben

zo, dat zijn serieus nette prijzen. Maarja, onbekend model, Diesel, handbak en sedan icm een niet al te sprankelende uitvoering... Volgens mij is het kwalitatief een heel prima auto, exemplaar waar ik mee reed had 160.000 mijn (+/- 250.000 km) er op staan en buitenom onderhoud nog niets geks gehad.

En met een 9 jaar oude diesel 100.000 km rijden; ergens zit er een verhaal aan deze auto. Gok ergens lang stil gestaan ;)

Laatst bewerkt:
235 brede zomerbanden Rob? Gek maatje!
Ik heb vorige week de zomerbanden er weer onder gegooid. Bij de Golf merk ik dat de banden heel gek 'stuiteren' als ik scherp sturend van een parkeerplaats weg rij. Misschien zijn de banden te hard/oud? Zijn banden van 2015, dus ik wil er sowieso nieuwe op gooien. Zijn echter niet uitgedroogd en het profiel is ook nog goed.

Ja kan zijn dat het rubber hard is geworden?

Ik zet ook op de Insignia (die nog op de originele banden staat) de voorwielen nu achter neer. Er zit nog zo'n 3 mm profiel op terwijl achter amper slijt en nog zeker een 6,5 mm op zit. Zeker als een band een jaar of 6 oud word dan is de kans op uitdroging en zo toch een stuk groter. Slijt ze liever gelijkmatig af.

Goed bezig! Wij zagen vant weekend ook zo'n mokkabruine 500c staan. Echt leuk ding en mijn vrouw vond het van buiten ook leuk. Maar ze keek even door de ramen naar binnen en de ruimte achterin kwam niet door haar toets der kritiek. Ik vind het echt een leuk karretje voor haar en ze zijn betaalbaarder dan de rest van de kleintjes. Al weet ik niet precies hoe het motorisch is want zo'n tweepitter vind ik echt niks. Zitten er ook andere motoren in?
Ik vind het een heerlijk wagentje als 2e auto, wij hebben de 0.9 2 pitter, die overigens echt top rijdt! Je hebt ook 4 cilinders, de 1.2 met 69 pk.. Vonden wij erg loom, en natuurlijk de 1.4 16v Abarth, die ik wel wil, maar mijn verstand blijft nee zeggen :). met 3 in de 500C op vakantie naar Italië was ook prima te doen. Hoe vaak heb je de hele achterbank nodig in de 2e auto? Als je met 3 op pad gaat kan je 1 van de kids ook op de voorstoel zetten.

Je kunt natuurlijk altijd eens een proefrit maken en kijken hoe de ruimte achterin daadwerkelijk is

Gaat tzt vast eens gebeuren. Maar de C3 rijdt voorlopig eerst weer vrolijk verder..:)

235 brede zomerbanden Rob? Gek maatje!

Klopt..tiepfaut..moet natuurlijk 225 zijn...

Ik heb vorige week de zomerbanden er weer onder gegooid. Bij de Golf merk ik dat de banden heel gek 'stuiteren' als ik scherp sturend van een parkeerplaats weg rij. Misschien zijn de banden te hard/oud? Zijn banden van 2015, dus ik wil er sowieso nieuwe op gooien. Zijn echter niet uitgedroogd en het profiel is ook nog goed.

Negen jaar...pfoeh..das flink oud dan zijn ze inderdaad verhard...welk merk? Mijn vorige bridgestones waren gegeven moment ook erg hard en droog...

dan zal er een wereld voor je opengaan met een nieuw setje..ik kan je van harte de goodyear eagle F1 asymmetric 6 aanraken...echt een goede premium band...bulten met grip en heel solide.

Ik vind het een heerlijk wagentje als 2e auto, wij hebben de 0.9 2 pitter, die overigens echt top rijdt! Je hebt ook 4 cilinders, de 1.2 met 69 pk.. Vonden wij erg loom, en natuurlijk de 1.4 16v Abarth, die ik wel wil, maar mijn verstand blijft nee zeggen :). met 3 in de 500C op vakantie naar Italië was ook prima te doen. Hoe vaak heb je de hele achterbank nodig in de 2e auto? Als je met 3 op pad gaat kan je 1 van de kids ook op de voorstoel zetten.

Jah zo'n lome 1.2 is ook niks....hoe is de ruimte voor de benen achterin dan..onze dochter is nog maar 6 maar gaat al over de 1,30 m....

en zie dat je hem ook hebt als 500c sport met 2-pitter met 105pk...

Wij hebben de 2 pitter met 85 pk. Wilde graag die sport maar konden we niet naar onze zin vinden. Nu sneup ik weleens voor een Abarth, maar mijn verstand wint het nog steeds.

L. is 1.56m. en zit achter K. meer dan prima, achter mij niet, laat dat natuurlijk duidelijk zijn.

Negen jaar...pfoeh..das flink oud dan zijn ze inderdaad verhard...welk merk? Mijn vorige bridgestones waren gegeven moment ook erg hard en droog...

dan zal er een wereld voor je opengaan met een nieuw setje..ik kan je van harte de goodyear eagle F1 asymmetric 6 aanraken...echt een goede premium band...bulten met grip en heel solide.
Dit zijn ook Bridgestones. Kwaaltje van het merk?
Ik zal eens kijken naar die Goodyear. Continental lijkt me ook prima overigens. Maar hij zal er sowieso een stuk beter van gaan rijden.

Onder de Insignia zitten hankooks, en moet eerlijk zeggen; ze zijn echt top! Geen idee wat de prijs doet, maar ze zijn heel stil na al die jaren, veel grip, slijten niet hard. In ieder geval veel beter dan de vredesteins die ik wel eens had, die waren echt waardeloos.

Ik heb twee keer nieuwe banden gekocht: Falken onder de Focus en Hankook onder de Fiesta. Die Hankooks waren inderdaad erg fijn.

Dat uitdrogen komt mede door de samenstelling van de moderne band.
De samenstelling tegenwoordig is zo complex en aan zo veel regels verbonden voor Europa (en die worden In 2025 weer strenger). Dat dit de levensduur niet altijd ten goede komt. Zeker wanneer er niet veel gereden wordt. Onze Clubman staat op Vred*****n All Season,(werd hij mee afgeleverd) van 2020 ook met droogte scheurtjes, die vervang ik dit jaar ook door een nieuwe set. T*y* dan wel :).

Ik heb regelmatig T*y* gehad: beviel me prima.
Nu laat ik de garage beslissen; eerlijk gezegd geen idee wat er onder zit.

Dit jaar wordt denk ik het jaar van interessante PL aanbiedingen voor EV's (sorry Rob). Zag gisteren deze voorbij komen. Ook nog een flexcontract. Wordt steeds interessanter om het eens een jaartje te proberen.

Of een Lync&Co kopen, want met de verhoging van de abonnementskosten zullen er wel weer een boel ingeleverd worden.

Toevallig ook net aan het kijken naar een setje nieuw zomerrubber voor de 3-serie. Toen ik hem 4 jaar geleden kocht zijn er voor aflevering nieuwe GoodYear Efficient Grip Runflat banden op gemonteerd. Die hebben nog 4 milimeter profiel maar beginnen enorm lawaaierig te worden. Overweeg ook de Assymetric6. Wil nu zonder Runflat proberen maar alsnog duur geintje. Mag zeker op 900 euro rekenen en dan heb ik slechts 18 inch. Is wel een breedset.

Ik heb al diverse merken banden gehad, geen van allen echt slecht maar eigenlijk ook altijd goede merken gehad.

Onder de vorige heb ik uiteindelijk Michelins gezet. Niet goedkoop, wel altijd goed. Ik ging toen van runflat, naar non run flat. Scheelde een slok op een borrel qua euro's.
Onder de huidige auto zitten door BMW voorgeschreven Pirelli's, ook prima. Zijn ook weer runflat's.

Banden zijn het enige stukje contact met het asfalt en bepaald dus voor een groot deel je veiligheid, dan vind ik de aanschafprijs (in alle redelijkheid) van ondergeschikt belang. Zeker ook omdat je er doorgaans erg lang mee doet.

Bij de Golf merk ik dat de banden heel gek 'stuiteren' als ik scherp sturend van een parkeerplaats weg rij. Misschien zijn de banden te hard/oud?

Dat herken ik wel. Had het bij de vorige auto iets vaker, bij de huidige auto af en toe.
Als ik de oprit achteruit af rijd, dan moet ik maximaal sturen. Met name als het koud is lijkt het dan net alsof het rubber zich dan even moet zetten ofzo en voelt als stuiteren/schokken.
Aangezien ik het bij twee verschillende auto's, twee verschillende opritten en in totaal drie setjes banden heb gehad denk ik dat het aan de omstandigheden ligt en niet aan de auto of het rubber :)

Het zal een combinatie van factoren zijn inderdaad. Met de winterbanden heb ik het niet. Het is inderdaad alleen bij een sterke stuuruitslag.
Maar ook op slecht wegdek maken de huidige banden bovengemiddeld veel lawaai. Denk dat de auto aardig opknapt van een nieuw setje rubber.

Negen jaar...pfoeh..das flink oud dan zijn ze inderdaad verhard...welk merk?
Ik voelde me al schuldig dat we op 6 jaar oude banden rondrijden (Astra), maar het kan dus nog gekker :)

Vrijdagmiddag ook bericht gekregen van de dealer mbt de Leaf. Er zijn vier accucellen kapot.
Echter, valt dit volgens Nissan niet onder de accugarantie. Die garantie zou alleen gelden voor als een accu teveel degradeert. Een cel die compleet kapot gaat (in mijn ogen degradatie tot 0%) valt daar volgens hen niet onder.

We hebben uiteraard aangegeven het er niet mee eens te zijn, maar ik heb al wel een vermoeden dat ze daar niet anders van worden. Dan zul je bij een rechter je gelijk moeten halen, iets waar ik/wij geen zin in hebben.

We wachten nog af wat reparatie gaat kosten, maar kans is ook heel riëel dat als de importeur niks doen we de auto laten voor wat het is en hem gaan inruilen. Binnenkort in ieder geval maar eens naar de Renault dealer (Megane/Scenic) en Peugeot dealer (3008). Zo na 't seizoen zullen de beelden van de Grandland er ook wel zijn, dan kunnen we het één en ander afwegen.

Lekker dan Ruud. Heb je weken gewacht en krijg je uiteindelijke en middelvinger met de mededeling "ja, de accu is echt kapot, succes ermee".

Bizar ook dat degradatie wel onder garantie valt, maar als iets daadwerkelijk helemaal kapot gaat binnen de gestelde levensduur dan ineens niet o_O

Zuur voor je werkgever, maar je mag blij zijn dat je dat ding niet particulier hebt gekocht...

Terug
Bovenaan