Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Opeling,
opel_astra_electric_sports_tourer_54.jpeg

Ik begin af en toe te denken dat ik op een hele andere planeet leef dan jullie..:)

Bij jullie vliegen de euro's en de kWh's om de oren en bedragen van 50 a 60k lijken jullie niks meer te doen..:)

Hier geen geld voor een dure EV hoor :rolleyes: en al had ik het geld dan kwam hier nog geen EV als hoofdauto. Maar het is zeker wel veel gesprek van onderwerp merk ik op veel plekken.

In mijn omgeving zijn wel heel erg veel mensen met een leaseauto. Gewoon normale mensen met een normaal salaris, maar dus wel met een leaseauto. Mensen die eerder in meganes, octavia's, passats een dergelijke reden, die moeten nu allemaal verplicht aan de EV van de werkgever. 1 op de 3 nieuwe auto's verkocht in 2023 in NL is ook een EV dus heel bijzonder is het ook weer niet bij nieuwe auto's.

Ik werk bij een commercieel bedrijf en veel sales mensen hebben een lease auto en ook verplicht aan de EV sinds een jaar. en is een veelvoorkomend onderwerp. (wat zou jij doen, wat is jou ervaring, etc.)

Mijn broer werkt een semi-overheid en sinds kort met een leaseauto en moet ook verplicht aan de EV. Beide buren van mij moeten verplicht aan de EV van hun werkgever. 2 vrienden van mij idem ook een EV als lease via de werkgever. zus van B heeft er eentje geprivate leased (linkse amsterdammers he). Maar al die mensen vinden 50-60 K bizar veel geld, maar dat kost een EV nou eenmaal, zolang werkgevers het betalen vinden zij het prima.

Als ik dan begin over mijn Insignia op mijn werk van 20K dan kijken ze alsof een dinosauriër is opgestaan, gekscherend natuurlijk :LOL: want als ze zelf prive zouden kopen en geen leaseauto zouden hebben zou dat ook hun max zijn en gewoon op benzine.

Laatst bewerkt:
Ik begin af en toe te denken dat ik op een hele andere planeet leef dan jullie..:)
Hahaha, dan heb je inderdaad niet zoveel mensen om je heen die het over elektrische auto's hebben.

Voor mij zijn nieuwe auto's nog net zo onbereikbaar als vroeger, maar toen praatte ik er ook over dus zou niet weten waarom ik dat nu zou moeten laten en een groot deel van de nieuwe auto's is nu eenmaal elektrisch.

Maar ik begrijp heel goed dat als een onderwerp je niet interesseert en mensen hebben het er veel over, dat het irritant wordt... maar dat is helaas niet te vermijden weet ik uit ervaring.
Elke verjaardag weer :rolleyes:

Mogguh,

Is dat ook niet net een beetje als met kinderen? Als mensen kinderen hebben is dat ineens gespreksonderwerp 1, terwijl je er zelf wellicht nog minder affiniteit mee hebt? Of met huizen, ook een fase waarin veel mensen om je heen er ineens mee bezig zijn.

Ik blijf erbij dat het een ongekend luxe is, die lease-auto's... Ik heb mijn Ampera-e gekocht in 2021 met 148.000 km op de teller, waardoor hij betaalbaar was. Vanuit mijn werk (onderwijs) hoef ik niet veel te verwachten als het gaat om reiskostenvergoeding (12ct, nu 19/per km, 25km enkele reis). En dus al helemaal niet om lease-auto's. Dan is het fijn om een EV te hebben nu die nog belastingluw is...

De teller staat nu op bijna 190.000 km. Lekker ingereden dus.

Ik blijf erbij dat het een ongekend luxe is, die lease-auto's...

deels eens, als je echt veel voor de werk onderweg bent zoals mijn broer (dus niet alleen woon-werk) is het gewoon gunstiger. Mijn broer reed eerder met zijn BMW 320d. km vergoeding kon qua brandstof zeker wel uit. maar MRB, wegenbelasting en extra onderhoud kan het niet uit en kost het uiteindelijk gewoon geld, en wat als er een ongeluk gebeurd en je bent voor je werk onderweg? Werkgevers stellen dan voor een 800 euro pm een auto ter beschikking en een leaseauto. Als je de km vergoeding dan weg streept kost het niet heel veel meer, maar scheelt een bult gezeur. Ook voorkom je dat iemand ergens aan komt bij een klant met een oude corsa of iets.

maar idd zijn er ook mensen waarbij het standaard bij de functie hoort. Hier is ook iemand die nog geen 10.000 per jaar rijd, tjah dan is het discutabel. Kunt die leaseauto wel afschaffen maar dan moet de werkgever het aan salaris extra betalen. Gaat uiteindelijk voor de werknemer om het totaalplaatje.

Maar luxe is het hoe dan ook, dat absoluut. En gezien het aantal leaseauto's zijn er veel mensen in die positie. Maar ook een tank/laadpas. Gewoon overal maar naar toe rijden op kosten van de zaak... Vrienden van mij gaan in het weekend heel vaak dagjes weg met de kinderen door heel nederland. dagje strand dagje hier en daar. Even naar winterberg omdat er sneeuw ligt wat voor de kinderen leuk is. Ja die hoeft ook geen brandstof te betalen van zijn geld.

Pas op, hè!

De VW dealer probeerde de eerste ID.3's hier in de private lease voor € 249,- te slijten.... zelfde prijs als een Polo.

Staat dit jaar ook te gebeuren met de Tesla Model 3 uit 2019. Hoorde ik in de MobTalk bij Automotive-online.

Minuut 3,5 > 4.
(geluidskwaliteit via YT is minder dan rechtstreeks de podcast maar die kon ik ff niet makkelijk vinden op hun site).

De (gefuseerde) grootste partij momenteel denkt er dus serieus over na om voor 3/400 euro per maand een private-lease occasion contract in te zetten voor de grote pluk model 3's die terug gaan komen na 60 maanden en voor een te hoge boekwaarde op de balans staan (ten opzichte van de huidige prijs van een Tesla model 3). 10 duizend kilometer per jaar, dan zo'n 2 tot 3 jaar uitdienen want dan zit je op de garantietermijn van de batterij (8 jaar, denk ik?) en hopelijk is dan het boekwaardeverlies wat uitgesmeerd.

Ja waarom ook niet, denk zeker dat daar interesse voor is.

Hier nog een ochtendje werken en wat afronden en dan een paar dagen vrij om vanaf vanavond :ninja: carnaval :geek: te vieren. Hopelijk zit het weer wat mee, heb er zin in. Ik probeer donderdag weer bij kennis te zijn :D

Veel plezier Jimmy! Als niet-zuiderling snap ik weinig van dat feest, dus van mij heb je daar geen last :D Zag gisteren op het journaal dat de grote steden in het weekend worden overspoeld met niet-locals.

Private lease EV: je ziet dat bij ons ook. Geen Tesla's, maar wel Citigo en Golf. Maar de leasemaatschappijen die veel Model 3's hebben, die moeten wel zoiets doen om het verlies iets te beperken. Denk wel dat ze de restwaarden ook destijds gewoon te hoog gezet hebben (rond die tijd was dat ook deels mijn verantwoordelijkheid bij ons, en toen zag je dat die restwaarden overal al echt hoog ingezet werden).

Ik moet de auto ook weg zetten, de optocht gaat om ons huis morgen en moet nog weg in de middag, anders zit ik 'vast'

Ga met de kinderen wel even bij de verlichte optocht kijken, maar verder vind ik het geen leuk feest. Als je bij een vereniging zit begrijp ik de gezelligheid ook wel. Maar het verkleden, de typische carnavalsmuziek, de 'heren' met hun pakjes aan die denken dat ze ineens het mannetje zijn. Hier zijn veel (dorps) feesten maar met carnaval heb ik ook heel wat normen en waarden zien vervagen en enkele relaties voorbij zien gaan. iets wat ik bij de andere feestjes zelden heb gezien.
Nee ik hou wel van feestjes, maar carnaval sla ik graag over :D maar dus wel even de wagens bekijken, die vind ik echt mooi gemaakt en voor de kinderen ook leuk.

Denk wel dat ze de restwaarden ook destijds gewoon te hoog gezet hebben (rond die tijd was dat ook deels mijn verantwoordelijkheid bij ons, en toen zag je dat die restwaarden overal al echt hoog ingezet werden).

denk dat niemand ook de enorme prijsverlagingen had verwacht van tesla zelf, dat heeft de restwaarde ook wel aardig genekt denk ik. Mijn C350e kon ik ook om die reden goedkoop kopen. Gekocht voor 18K wat scherp was, boekwaarde uit de lease was 24. Maar het enorme aanbod op de occasionmarkt hielp niet mee, ze hadden er zelf ook 3 staan.

denk dat niemand ook de enorme prijsverlagingen had verwacht van tesla zelf, dat heeft de restwaarde ook wel aardig genekt denk ik. Mijn C350e kon ik ook om die reden goedkoop kopen. Gekocht voor 18K wat scherp was, boekwaarde uit de lease was 24. Maar het enorme aanbod op de occasionmarkt hielp niet mee, ze hadden er zelf ook 3 staan.
Als een model om de een of andere reden ineens erg populair is, komt dat doordat er ergens financieel voordeel in zit. Dat betekent dat de vraag niet 'natuurlijk' is. Tweedehands stimuleert men nooit op dezelfde wijze, terwijl je dan wel dat grote aanbod hebt. Dus die zou je echt moeten straffen in de restwaarde. Maarja, dat zijn wel precies die auto's die iedereen wil leasen! Dat maakt het lastig.
En toen zei iedereen: zo'n EV veroudert niet, maar dat is ook niet waar. Dus de afschrijving volgt wat mij betreft gewoon dezelfde curve als elke andere auto. Maarja, daar zijn de meningen over verdeeld. Dit is ook alleen mijn persoonlijke visie. :)

Maar met de vele voorbeelden met de PHEV, 14% knallers zou je denken dat ze met de tesla december registraties van toen niet wederom in die zelfde valkuil zijn gevallen. Want iedereen zag dit natuurlijk al jaren geleden aankomen. Als vraag eenbod verstoord is dan heeft dat altijd gelijk impact op de prijs. Daardoor zal een groot deel ook naar het buitenland verdwijnen omdat het aanbod daar lager is, wat ook belachelijk is. De overheid heeft gestimuleerd door geen BPM, geen wegenbelasting, 7% bijtelling en vervolgens belanden ze in het buitenland, daar zou ook een 'EV toeslag' op moeten komen bij export, al zal dat de restwaarde nog meer negatief beinvloeden

Tesla gaf destijds een restwaardegarantie af. Die leek erg laag, dus de meeste partijen schaalde 'm hoger in. Dat is de fout geweest. Sowieso gewaagd van Tesla om een restwaardegarantie af te geven.
En inderdaad, met de 14% diesels en de PHEV's zou je zeggen dat er al van de fouten geleerd was. Helaas, het commerciële belang bleek blijkbaar te leiden tot een buitensporige risicobereidheid ;)

De overheid heeft gestimuleerd door geen BPM, geen wegenbelasting, 7% bijtelling en vervolgens belanden ze in het buitenland, daar zou ook een 'EV toeslag' op moeten komen bij export, al zal dat de restwaarde nog meer negatief beïnvloeden
Ook het buitenland heeft er niet heel veel interesse in, dat was bij de diesels destijds wel anders. Maar inderdaad, nu zorg je voor minder uitstoot in de eerste vier jaar op de Nederlandse wegen, en niet voor de gehele levensduur van de auto.
Eigenlijk zou er een negatief BPM bedrag van toepassing moeten zijn, die de reguliere afschrijving volgt. Bij export krijg je dan geen BPM terug, maar moet je BPM betalen. Op die manier is het voordeel voor particulieren en zakelijke rijders gelijk, omdat je dan de fiscale waarde verlaagt. Kan je ook gewoon volstaan met de standaard bijtelling van 22%. Immers, het voordeel van het privégebruik van de zakelijke auto wijzigt niet door de brandstofsoort of aandrijflijn.

Eigenlijk zou er een negatief BPM bedrag van toepassing moeten zijn, die de reguliere afschrijving volgt. Bij export krijg je dan geen BPM terug, maar moet je BPM betalen. Op die manier is het voordeel voor particulieren en zakelijke rijders gelijk, omdat je dan de fiscale waarde verlaagt. Kan je ook gewoon volstaan met de standaard bijtelling van 22%. Immers, het voordeel van het privégebruik van de zakelijke auto wijzigt niet door de brandstofsoort of aandrijflijn.

exact! (y) nadat 95% van alle outlanders naar het buitenland ging na 5 jaar had ik wel verwacht dat hier zoiets op zou komen, maar helaas

@ Jimmy: Leuk man, heel veel plezier gewenst! Ontzettend gezellig feest, maar ik ben er inmiddels te lang 'uit' merk ik ;)

@ Automarkt: Ja, die is flink verstoord door subsidies en marktwerking. Als fabrikanten hun auto's met duizenden euro's afprijzen, dan is dat natuurlijk janken voor de restwaarde. Maar een overheid die subsidies afgeeft en daarna weer van alles bedenkt om de betreffende auto meer te belasten helpt ook niet mee.

Dat zag je toen met die spaardiesels: kon je op de occasionmarkt na een aantal jaar voor zeer schappelijke bedragen kopen toen ze massaal uit de lease kwamen. Daarom had ik destijds een Fiat Punto diesel; veel auto voor je poen!
En inderdaad met die 'Metsubsidie' Outlander net zo....

Zal nu ook zijn met dat elektrische spul.

exact! (y) nadat 95% van alle outlanders naar het buitenland ging na 5 jaar had ik wel verwacht dat hier zoiets op zou komen, maar helaas
Ik zat nog even te denken over de uitwerking: BPM op basis van de autoprijs zou dan weer terug moeten komen, maar dat was vanuit Europa juist verboden dacht ik. Maar alleen op die manier kan je zo'n belasting toepassen op auto's zonder uitstoot, die je dan niet hoeft te voldoen bij aanschaf. Maar bij export moet je 'm wel betalen. Lijkt mij vrij valide.

^^ Volgens mij staat het Financiën vrij om ook een BPM bedrag op 0 gram CO2 uitstoot te plakken.

Over die 3/4 honderd euro private lease Tesla (gebruikt) hebben ze het nu ook in de Autoshow op BNR, kerel van Autorola is te gast. Ook het verval van de BPM teruggave voor grijs kenteken komt ter sprake. Schijnt dat een gebruikte bestelbus ook niet meer interessant is om te importeren volgend jaar.

Die kerel van Autorola benoemt nu ook het verschil in afzetmarkt voor, destijds, de Outlander en nu de aankomende pluk model3's. Voor een Outlander hadden kopers in Spanje, Portugal niet persé een laadpunt / stekker nodig...
voor een Tesla heb je dat wel.. en dus vallen er markten af, volgens hem. :unsure:

Als niet-zuiderling snap ik weinig van dat feest, dus van mij heb je daar geen last

Als je zin hebt.. dat zal je ongetwijfeld wel weten.. kan jij vanuit je werk zo langs Hoogland gaan om carnaval te vieren. :)
Daar was een collega van mij, vroeger, aardig druk mee. Die woonde (toen) in Nieuwland.

Tesla gaf destijds een restwaardegarantie af. Die leek erg laag, dus de meeste partijen schaalde 'm hoger in. Dat is de fout geweest. Sowieso gewaagd van Tesla om een restwaardegarantie af te geven.

Hebben ze dat met de model 3 ook nog gedaan, ja?
Ik weet wel van, destijds, de model S, dat was dus zo'n ruim 10 jaar geleden. Dat heeft Tesla en de leasemij'en wel geholpen, volgens mij.

Hebben ze dat met de model 3 ook nog gedaan, ja?
Ik weet wel van, destijds, de model S, dat was dus zo'n ruim 10 jaar geleden. Dat heeft Tesla en de leasemij'en wel geholpen, volgens mij.
Nu begin ik te twijfelen... De tijd gaat snel, ik weet nog dat de werkwijze toen wijzigde en de percentages ook een keer. Maar zou inderdaad best kunnen dat dat alleen voor de S en de X was.

Als je zin hebt.. dat zal je ongetwijfeld wel weten.. kan jij vanuit je werk zo langs Hoogland gaan om carnaval te vieren. :)
Daar was een collega van mij, vroeger, aardig druk mee. Die woonde (toen) in Nieuwland.
Ja klopt, en bij huis in de buurt ook (Kortenhoef). Er zijn een paar plaatsen boven de rivieren waar een klein groepje denkt dat dat leuk is...

Er zijn een paar plaatsen boven de rivieren waar een klein groepje denkt dat dat leuk is...
Ja, bij jullie in de buurt misschien maar hier in de regio wordt het best flink gevierd in diverse plaatsen!

Moarn!

Carnaval doen we hier ook niet aan. Het is hier ook nog geen vakantie. Volgende week pas.

Zaterdag hebben pa en ma hun 1-serie opgehaald en zaterdag kwam pa even langs.
Qua uiterlijk moet ik er ook nog steeds aan wennen; vooral aan de neus. Maar zo'n M-sport uitvoering doet het hem wel bij BMW hoor. Heerlijk dik sportstuurtje, lekker sportief maar ook nog comfortabel onderstel en veel sportieve details.
En het rijdt echt top! 3 pittertje gaat als de brandweer en de automaat is ook geweldig goed. Meer heb je haast niet nodig.
Echt veel meer mijn auto dan zo'n hoge X1 (en mijn pa vindt hem ook veel prettiger rijden). En echt wel weer een auto van de nieuwste generatie met veel instelmogelijkheden en de nieuwste multimedia. En ik vond hem erg stil.

Verder wel des bmw's. Luxe uitvoering met bv leer, digitaal instrumentarium, full led, m-sport pakket maar bv weer geen keyless entry, elektrisch verstelbare stoelen, elektrische achterklep of adaptief led.

Volgens mij typisch duits-premium

Mijn broers 1 serie van de generatie daarvoor had het ook. M-sport, lederen bekleding. maar dimmende binnenspiegel zat er niet op :p Veelal in dure pakketten of losse dure opties.

Je moet bij de Duitse premium merken inderdaad soms goed opletten of die ene optie net wel/net niet in een pakket zit. Je hebt al heel snel een goed uitgeruste auto, echt crisis uitvoeringen kun je eigenlijk niet krijgen hier in NL.

Soms missen er dan wel opmerkelijk dingen. Zo heb ik bijvoorbeeld wel een vollederen dashboard en deurbekleding, maar geen stuurverwarming (kostte 289eu vanaf fabriek) en wel stoelverwarming. Tsja, heb hem er maar niet om laten staan.

Wat dat betreft wel fijn dat er ook een hoop merken zijn waarbij je de keuze hebt uit een paar uitrusting niveaus en er daarnaast gewoon geen losse opties te selecteren zijn, dan mis je ook niets :)

@Carnaval, hier in de regio zijn er ook van oudsher enkele dorpen die het fanatiek vieren. Gek genoeg ook genoeg plekken waar het niet gevierd wordt. Ik doe er ook niet aan mee.

Ach..de belangrijkste opties zitten er wel op...vooral dat M-sport pakket is wel een must hoor. De X1 was zelfs behoorlijk kaal. Ledverlichting en een elektrische klep en van dat skai-achtige "leer". Dat was het wel.

Prima uitgerust dus, die 1-serie! (tu)

Het houdt mij wel tegen bij de wat duurdere merken hoor, inderdaad soms geen automatisch dimmende binnenspiegel, of geen stoelverwarming.
Mijn Golf heeft adaptieve cruise control standaard, de Octavia van m'n zwager heeft standaard automatisch dimmende buitenspiegels.
Met gelijke uitrusting aan mijn Golf vind ik geen vergelijkbare Audi of BMW onder de 30k helaas.

Adaptieve cruis heeft de bmw van pa volgens mij ook niet. Zit wel zo'n radarplaatje onderin de grille maar had het idee dat dat een plastic sierplaatje was en meer niet. Kon namelijk niks ontdekken in de auto.

Ach maar voor de luxe en ruimte koop je ook geen bmw...dat doe je voor het rijden. En wat dat betreft is ie echt de beste! Gewoonweg top motor, onderstel en automaat. Maar jah daar is de fikse prijs ook naar.

Zag vandeweek bij de kapper een oude autoweek liggen met een occasion-test tussen vorige model 1 en de Giulietta. De 1-serie maakte finaal gehakt van die Alfa precies op onderstel, bak en motor.

@ Rob: klinkt als een prima uitrusting! Als je ouders er tevreden mee zijn, is ook het belangrijkst en grappig dat het driecilindertje dan blijkbaar ook best prima is. Ik heb ze tot nu toe weten te vermijden maar soms is het keuzes maken tussen motorvermogen en uitrusting.

Als ik wat rondsnoep op occasions dan zijn de vaste wensen: airco, cruisecontrol & stoelverwarming. Zorgt dat er behoorlijk wat auto's afvallen ;)
Zag laatste nog een leuke V40cc, ook nog met automaat. Facelift model en 100.000km op de teller... maar om dan nog weer 10 mille toe moeten investeren staat me behoorlijk tegen.

Want het buitenschilderwerk aan huis moet nog gebeuren en we denken er aan om een airco te plaatsen (voor verwarmen vd bovenverdieping en koelen van de slaapkamer in de zomer. Dan wordt het er bloedheet). Behoorlijk interessante 'introductie-actie' ontvangen...kijken wat we doen!

Vorig model 1 is ook echt top, achterwielaandrijving, ZF automaat, fijne motoren, goed onderstel. je koopt niet zoiets om de ruimte of value for money of luxe inderdaad.
zo'n M pakket is op een 1 wel haast een must. Hoe groter de modellen hoe minder de noodzaak vind ik maar zo'n 1 knapt er enorm van op.

en grappig dat het driecilindertje dan blijkbaar ook best prima is. Ik heb ze tot nu toe weten te vermijden maar soms is het keuzes maken tussen motorvermogen en uitrusting.

Jah..dit is ook echt wel een van de besten die op de markt is..en met zijn 140pk gewoon hartstikke rap (0-100 in 8,5). Mijn vader had een 2.0 met 190 pk.

Midje!

Ik hoop dat de carnavalvierders mooie dagen hebben gehad. Wij (gezin) hebben zaterdag de lokale optocht bekeken, en daarmee was het ook prima. Ik had vrijwillige oproepdienst voor de BRW, dus was zondag verzekerd van een koppijn vrije start ;)

@ Rob: Volgens mij heeft je vader toch een mooi totaalpakket weten de vinden voor de 1. Altijd weer leuk, een nieuwe auto.

Ik blijf erbij dat het een ongekend luxe is, die lease-auto's..\
Het ligt voornamelijk aan je privé gebruik, en sinds de laatste jaren de werkgeverswensen.

Maak je veel privé KM dan is een Lease-auto snel interessant. Maak je echter minder privé km, dan valt die ongekende luxe wel mee. Zeker nu meer bedrijven een EV verplichten, zijn er best wel nadelen. Er rijden toch heel wat caravanners in een leaseauto, die komen wel voor een dilemma te staan. Of de vakantie anders invullen, of privé gaan rijden.
En bij een EV ben je toch duurder uit in belasting, dus ook al snel in bijtelling.

Kies je er voor om de auto niet privé te rijden kom je ook voor uitdagingen te staan, bijv. wanneer je na het werk de kinderen op moet halen van de opvang / oppasadressen. Die (extra) km. zijn privé kilometers, maar dan kun je snel over de 500km per jaar gaan.

Maar zolang je geen bizar dure auto kiest dan valt de bijtelling wel te overzien tov de kosten van een prive auto, en is een leaseauto echt wel heel snel aantrekkelijk. Alleen de tank/laadpas al, maar ook het niet omkijken naar onderhoud, verzekering en ander'gezeur'. Als een werkgever dat aanbied is dat toch wel een luxe idee :) Hoor mensen wel klagen over 400/500 euro bijtelling, maar daar rij je geen moderne prive auto voor met brandstof. Hoogstens als voordeel dat je zelf wat kunt kiezen.

Bij B op het werk willen ze daar vanaf, zeker de mensen die zakelijk bijna niet rijden, maar nu ze prive moeten rijden willen ze daar weer een vergoeding voor ter compensatie. (meer salaris) Uiteindelijk voor de werkgever zijn ze zonder auto niet veel goedkoper uit, maar wel veel 'gedoe'.

Insignia kost ook zo'n 150 euro pm aan afschrijving, 50 euro om onderhoud (incl pechulp), 76 euro MRB en +/- 200 euro pm brandstof gemiddeld genomen. is ook zo'n 476 euro per maand. Moeten er geen gekke reparaties zijn.

Laatst bewerkt:
Nu klink echt heel erg als "Wij van WC eend", maar nu ik een paar jaar BMW rijdt weet ik ook dat de meerprijs van een "premium Duitser" niet alleen in het logo zit.

Heb al vaker gezegd dat de auto's hiervoor (Astra/****/Focus) stuk voor stuk goede en fijne auto's hadden. Allemaal kleine plus en minpunten die er voor zorgden dat ze geen van alles slecht waren, maar geen van allen staken ze er ook bovenuit. Een combinatie van die auto's zou voor mij perfect zijn, heb ik ook vaker gezegd.

Dat heb ik mijn vorige/huidige auto wel gevonden. Oke is een klasse hoger, maar de minpuntjes die ik had zijn er nu niet en de pluspunten zijn nog beter. Daarnaast besefte ik mij pas dat het minpunten waren toen ik de 4GC een tijdje had, wat niet weet wat niet deert dus. Paar dingen die mij te binnen schieten:

- Onderstel sportiever én toch comfortabeler, dwarsrichels op doordraaiers waren met name de Astra en Focus geen fan van. Het voelde altijd alsof de achterkant een klein stapje opzij zette.
- Climate control werkt veel verfijnder, is sneller warm én koud. Daarnaast had ik in de Astra er vaak last van dat, zelfs met de roosters omhoog gericht, ik telkens de wind op mijn voorhoofd had. Sowieso voelde het op warme dagen, met de airco flink aan vaak wat tochtig. Mijn vriendin deed vaak de roosters aan haar zijde dicht.
- Airco moesten we soms op vakantie bij 30+ qua buitentemperatuur wel lager zetten (bijv 18) om het op de gewenste temperatuur te krijgen (bijv 20). Nu is bijv. 20 graden instellen gewoon altijd goed.
- Geen van alle auto's had gelukkig last van piepjes en kraakjes. Wel voelden sommige onderdelen plasticeriger aan. Bij BMW is het ook vaak genoeg plastic, toch voelt het net wat degelijker. Was destijds bij mijn Clio overigens wel anders, daar had ik binnen een jaar na aflevering al de eerste irritante rammeltjes en kraakjes in mijn deuren...
- Parkeersensoren zijn ook net wat verfijnder en geven beter aan hoeveel ruimte je nog hebt. Wat overigens ergernis #1 was bij de Astra, is dat je het geluid van de parkeersensoren niet zachter kon zetten en die stonden echt kneiter hard. Beeldkwaliteit van de camera van de Focus vond ik ook niet top, zelfs minder dan de Astra terwijl die 4 jaar jonger was.
- Audio was in de Astra en Focus prima (**** was beduidend minder). Vol geluid en ging pas vervormen als je het hard aan had, dat doe je niet zo vaak. De binnenspiegel trilde vaak al iets eerder mee. Ik heb nu Harman Kardon, dat klinkt gewoon nog een stuk mooier en zuiverder. Vervormt nooit, hoe hard je het ook zet en niets in het interieur trilt. Of nouja, alleen de subwoofer onder je stoel voel je trillen.

Al met al is niet alles eerlijk te vergelijken, want zeker de huidige is en een klasse hoger en een nieuwe generatie. Mijn 4GC was in de basis een 3 serie die in 2011 geïntroduceerd werd, dus daar vind ik het vergelijk eerlijker.

Motor, versnellingsbak etc laat ik er dan even buiten want dat is handbak vs automaat. Stoelen vind ik ook altijd een lastige. De AGR stoelen van de Astra zaten top, de standaard klapstoeltjes van de **** vonden we ook erg prettig, de sportstoelen van de Focus vonden we op lange ritten minder prettig.

Weegt de meerprijs van zo'n logo dan op tegen het wat verfijnder/beter zijn? Vind ik wel een lastige, de meerprijs is doorgaans wel fors en dat is echt niet nodig om een hele fijne auto te hebben.

Al met al blij dat ik de luxe heb gehad om jarenlang mooie nieuwe auto's te kunnen leasen, allen uitgezocht op zoveel mogelijk luxe snelheid voor mijn bijtelling. Nu moet het uit eigen zak komen, verstandig was geweest om gewoon weer een bijna nieuwe C-segmenter te kopen. Echter nu ook blij dat de huidige 330i mogelijk is

Dat klopt Joost, maar om (een deel) van die kosten te vergoeden heb je als het goed is ook een reiskostenvergoeding. Dat bedrag mag je van de totale kosten aftrekken. En die is niet dekkend, maar kan toch ook al enkele honderden euro's per jaar zijn.

Ga je voor een lease-auto, dan lever je de reiskostenvergoeding in en betaal je nog eens je bijtelling. En dan is 500 euro in de maand aan bijtelling best veel, als je er privé niet veel kilometers mee rijdt.
Het is de reden dat we met de Leaf niet meer als 500km privé rijden. Het kan voor ons niet uit omdat we er geen caravan mee kunnen trekken. Voor de ritjes naar familie en de boodschappen pakken we de Astra.

Maar zolang je geen bizar dure auto kiest dan valt de bijtelling wel te overzien tov de kosten van een prive auto, en is een leaseauto echt wel heel snel aantrekkelijk. Alleen de tank/laadpas al, maar ook het niet omkijken naar onderhoud, verzekering en ander'gezeur'. Als een werkgever dat aanbied is dat toch wel een luxe idee :) Hoor mensen wel klagen over 400/500 euro bijtelling, maar daar rij je geen moderne prive auto voor met brandstof. Hoogstens als voordeel dat je zelf wat kunt kiezen.

Bij B op het werk willen ze daar vanaf, zeker de mensen die zakelijk bijna niet rijden, maar nu ze prive moeten rijden willen ze daar weer een vergoeding voor ter compensatie. (meer salaris) Uiteindelijk voor de werkgever zijn ze zonder auto niet veel goedkoper uit, maar wel veel 'gedoe'.

Insignia kost ook zo'n 150 euro pm aan afschrijving, 50 euro om onderhoud (incl pechulp), 76 euro MRB en +/- 200 euro pm brandstof gemiddeld genomen. is ook zo'n 476 euro per maand. Moeten er geen gekke reparaties zijn.

Leasen is ook niet goedkoop nee, het ontzorgd wel en dat is ook wat waard.
Onderaan de streep was mijn 4GC inclusief afschrijving (die toch wel wat tegenviel), niet heel veel duurder dan de Focus in de bijtelling. Focus was dacht ik iets van 34.000eu.

Heb je pech met onderhoud, dan loopt het rap van je af natuurlijk. Nieuwe koplamp van mijn Astra destijds was ook niet goedkoop...

En ja, een lease auto pak je misschien wat makkelijker. Je bent vaak toch degene die rijdt als het nodig is. Als de lease auto er staat dan pak je die ipv auto #2, want gratis.
Al met al maken wij op jaarbasis, met twee auto's niet heel veel minder km's eigenlijk. Nu wel wat meer met de C1, maar ook daar letten we niet heel erg op.

De C1 blijft qua kosten een lachertje. Alleen de Clio destijds met iets van netto 70eu bijtelling per maand versloeg dat :)

Nu klink echt heel erg als "Wij van WC eend", maar nu ik een paar jaar BMW rijdt weet ik ook dat de meerprijs van een "premium Duitser" niet alleen in het logo zit.

Dat weten we volgens mij allemaal wel. Ik merkte zaterdag ook echt allemaal wel dat het een stuk verfijnder is dan bijvoorbeeld mijn Astra K. Maar jah...wat mijn pa voor die 1-serie heeft betaald kun je ook twee van mijn astra's k kopen..:)

Het is maar net wat je budget is. Als dat budget ruim voldoende is, springt iedereen uiteraard in een premium auto.

Maar is dat beperkter dan liggen de kaarten er heel anders voor. Dan is het net welke afweging je maakt. Een oudere, kale , minder vermogende premium auto met veel kilometers of een veel nieuwer niet-premium model met weinig km's veel luxe die ook meer dan prima rijdt. Die keuze is aan ieder zelf.

denk dat je het goed formuleerd rob.

De Benz was ook met name qua interieur, stilte en verfijning zoveel beter dan de Insignia. Maar insignia is ruimer, luxer en vooral heel veel jonger met veel minder kilometers. Ik zie ook echt wel waar het extra geld van de premium modellen in zit.
het lonkt bij mij ook wel sterk moet ik zeggen maar rationeel gezien is het natuurlijk belachelijk tov de Insignia die top is.

Helemaal eens hoor!

Toen ik destijds de Focus in moest leveren en zelf wat moest kopen heb ik ook getwijfeld wat te doen. Qua budget had ik een zeer jong gebruikte Focus op kunnen halen. Een Focus had dan de voorkeur, vonden we beide erg mooi en zo lang reden we er nog niet in.

Wel zag ik een beetje op tegen de afschrijving van zo'n jonge auto, ook in dat segment. Dus ook gezocht naar een ** Passat, omdat de **** destijds goed beviel en een 3-serie Touring. Die laatste twee weliswaar wat ouder, maar vond ik ook mooi en met de gedachte dat de afschrijving wat gunstiger zou zijn.

En toen kwam de 4GC op mijn pad. Vond en vind dat een geweldig mooi model die je niet vaak ziet. Toen kwam ik ook nog eens een exemplaar tegen die helemaal klopte. Budget wel iets opgerekt, maar was wel een auto waar ik ontzettend blij mee en trots op was.

Naja, en dan nu de 330i. Dat kan ik rationeel niet zo goed uitleggen. Was en is niet nodig, maar het kan financieel gezien. Daarnaast worden leuke brandstof auto's in de toekomst alleen maar schaarser, dus ook enigszins eentje in de categorie "nu het nog kan". Er is teveel ellende in de wereld om leuke dingen (nu) niet te doen, dus dat doen we dan maar.

Voor de V40 zeer vergelijkbaar; afschrijving zal inmiddels wat lager zitten, onderhoud iets hoger en natuurlijk een hogere MRB (124 euro). Dus bij ons komen de kosten zo rond de € 500,- pm.

Als ik dan wel eens PL-aanbiedingen zie voor 350 euro met flexcontract, dan begin ik wel te twijfelen. Onderhoud aan de V40 gaat niet minder worden, dus dan rij je voor vergelijkbaar geld een nieuwere auto, zonder onverwachte kosten en je hoeft geen groot bedrag in 1x neer te leggen.

Maar wat krijg je nu voor 350 euro tegenwoordig? Een A segmenter 10.0000 km/j en 60 maand? De tijden dat je voor 200 euro iets had zijn wel voorbij.

Als ik de Twingo dan bekijk. Afschrijving 100 euro pm, verzekering 48 euro pm, onderhoud 15 euro p/m. Stroomkosten zitten nu op 16 euro maar word ook vaak gratis op werk geladen. Dus nog geen 180 euro per maand incl 'brandstof'.

Naja, en dan nu de 330i. Dat kan ik rationeel niet zo goed uitleggen. Was en is niet nodig, maar het kan financieel gezien. Daarnaast worden leuke brandstof auto's in de toekomst alleen maar schaarser, dus ook enigszins eentje in de categorie "nu het nog kan". Er is teveel ellende in de wereld om leuke dingen (nu) niet te doen, dus dat doen we dan maar.

Ook mijn gedachte, :p nu B ook zien te overtuigen. Die is wat rationeler en denk; we kunnen dat beter investeren in een warmtepomp een keer, of toch een keer de badkamer aanpakken (is wat gedateerd maar technisch niks mis mee). Maar we hebben de afgelopen 9 jaar al heel veel aan huisgeinvesteerd ,praktisch alles is al nieuw, ik vind het ook wel een keer goed.

Sowieso dit jaar niet, even weer de bankrekening spekken. Volgend jaar maar eens zien of er budget is.. Maar zou nog wel graag 1x een 'echte' benzineauto willen hebben helemaal naar mijn wens en kleurencombi zonder hybride geneuzel.

Zag van het weekend het filmpje van de nieuwe 5 touring, de kostenbesparing druipt er af , apart te openen achterruit is wegbezuinigd, elektrische rollo ook niet, afwerking is niet overal op hoog niveau meer, materiaalgebruik is matig op sommge plekken, veel 'vegan'. Recenties zijn gematigd ook om die reden en geen mooi model vind ik persoonlijk. Nee het gaat niet de goede kant op in autoland bij veel modellen, die piek er af zo lijkt het.

Laatst bewerkt:
Die PL aanbiedingen zijn lachertjes.. prachtige vanafprijzen maar dan moet je 5k per jaar rijden en een kale minder vermogende auto rijden. Wil je meer km's of luxe dan gaat het heel hard met het maandbedrag

Wij moeten dit jaar ook eigenlijk onze ketel vervangen. Of nog een conventionele of toch iets hybrides. Maar wij hebben luchtverwarming met een heel beperkt keteltje en een vrij krappe technische ruimte en al een heel laag gasverbruik.

Daarnaast hoor ik niets anders dan ellende over die warmtepompen. Vorige week collega nog. Net nieuw nieuwbouwhuis en warmtepomp gaf nu alweer problemen.

Wij neigen ernaar om er dus gewoon weer een ouderwets ketel in te gooien nu het nog kan. Laat ze die warmtepompen eerst maar eens technisch vervolmaken.

Ook mijn gedachte, nu B ook zien te overtuigen. Die is wat rationeler en denk; we kunnen dat beter investeren in een warmtepomp een keer, of toch een keer de badkamer aanpakken (is wat gedateerd maar technisch niks mis mee).

Sowieso dit jaar niet, volgend jaar maar eens zien hoe de vlag er bij hangt op financieel gebied

Tsja..dat zal bij ons ook beter worden maar andere auto's zitten er hier voorlopig niet in. We houden nu elke maand bar weinig over door de enorme kinderopvang rekening en de overall gestegen kosten en mijn vrouw minder is gaan werken.
Ik heb net eindelijk een nieuwe cao met een flinke inhaalslag voor de gestegen kosten en vanaf oktober gaat zoonlief ook naar school dus dat geeft in de loop van het jaar wat meer ruimte.

Maar goed we zijn weer gezond en hebben een prima leven! Dat vind ik even veel belangrijker!

Ja, heb je wel een punt. Ik ga onpopulair zijn door het onderwerp weer aan te halen, maar door subsidies zijn elektrische auto's nog wel eens interessant qua lease. Eind vorig jaar waren er een paar interessante opties:
MG4 voor € 288,- per maand (60 maand maar flex, 7500 km. 20.000 km was 363 euro)
E-C4 voor € 299,- per maand (72 maand, maar flex, 10.000km. 20.000km was 325 euro)

Allebei flex, dus na een jaar weer opzegbaar mocht het niet bevallen. Maar goed; ik heb dan ook geen aversie tegen elektrisch rijden, dus voor mij/ons kan het interessant zijn. ;)

Daarnaast hoor ik niets anders dan ellende over die warmtepompen. Vorige week collega nog. Net nieuw nieuwbouwhuis en warmtepomp gaf nu alweer problemen.
Grappig; bij mensen met een nieuwbouwhuis hoor ik inderdaad ook wat vaker klachten maar we zijn inmiddels met 4 buren van het gas af (allemaal oude huizen) en allemaal tevreden. Alleen de hoge stroomkosten zijn even wennen.

Dus misschien gewoon onderdeel van typisch nieuwbouwkwaaltjes: kwalitatief minder materiaal, slechte afwerking, te weinig kennis, geen service?

Maar alleen de ketel vervangen door een warmtepomp zou ik niet doen: dan moet je gelijk je hele huis screenen om te kijken hoe je met isolatie/verwarmen zit. Er komt wat meer bij kijken dan alleen de ketel vervangen door een warmtepomp.

Hybride heb ik te weinig kennis van; heb zo'n gevoel dat het van beide werelden net niks is.
In jullie situatie zou ik denk ik ook 'gewoon' voor een normale ketel kiezen nu het nog kan.

Maar alleen de ketel vervangen door een warmtepomp zou ik niet doen: dan moet je gelijk je hele huis screenen om te kijken hoe je met isolatie/verwarmen zit. Er komt wat meer bij kijken dan alleen de ketel vervangen door een warmtepomp.
Dat moet sowiezo gebeuren en dan willen we ook adviseur in de hand nemen en ook zullen we nog zonnepanelen aan moeten schaffen. ..:) Ik hoor nu net dat de salderingsregeling in stand blijft.

Maar grote vraag is hier nog steeds....gaan we dit allemaal nog in het huidige huis investeren of toch toehappen op een andere woning....al is dat laatste redelijk moedeloos want er komt niks in onze prijsklasse vrij...

Wat is er met de motorkap gebeurd? Die hebben we wel eens in betere tijden gezien... 'vroeger' reed die nog wel eens rond in ons dorp maar heb hem ook al jaren niet meer gezien.

Wij neigen ernaar om er dus gewoon weer een ouderwets ketel in te gooien nu het nog kan. Laat ze die warmtepompen eerst maar eens technisch vervolmaken.

Ja eens hoor. Ik hoor in mijn omgeving overigens weinig problemen behalve het bizarre stroomverbruik met echt koud weer. Maar gevoelsmatig is de techniek nog in de kinderschoenen. Onze ketel is 10 jaar oud en kan dus naar mijn inziens nog zeker een jaar of 5-7 mee. Ik zie tegen die tijd wel hoe of wat. Zie ook dat ze als een 'schoorsteen' compleet zo'n ding sylisch op dak zetten zonder geluidsproblemen of veel binnenruimte kost. Ons huis heeft al extra isolatie en tripple glas en zonnepanelen dus we zijn goed voorbereid. Maar ik zie tegen die tijd wel. B denkt vooral aan kostenbesparen en dat is met een andere grote auto niet uit te leggen.

We houden nu elke maand bar weinig over door de enorme kinderopvang rekening en de overall gestegen kosten en mijn vrouw minder is gaan werken.

Herkenbaar, alles word duurder en onevenredig naar inkomen. Maar hier is de jongste nu ook naar school sinds december, wat al scheelt in opvangkosten met alleen BSO. En daardoor werkt B ook een paar uur meer in de week. Als het goed is moeten we netto nu echt wel gaan merken, in positieve zin. Nu nog zien of de praktijk ook zo uit pakt

Laatst bewerkt:
Maar grote vraag is hier nog steeds....gaan we dit allemaal nog in het huidige huis investeren of toch toehappen op een andere woning....al is dat laatste redelijk moedeloos want er komt niks in onze prijsklasse vrij...
Ja, dat is een lastige overweging.
Er zijn wel allerlei subsidies voor isolatie, maar eerlijk gezegd vond ik het tegenvallen. Bij van die webinars werd opgehemeld dat je met de subsidies al zo 30-40% van de investering mee terug zou krijgen, maar bij snelle rekensommen haal ik dat bij lange na niet.

We hadden na de aanschaf van de woning wel al enige plannen, maar wilden ook niet persé van het gas af... veel getwijfeld maar uiteindelijk zijn we er 'vol' voor gegaan omdat alles toch open moest, dus ook qua isolatie. Erg blij dat we het hebben gedaan want dat zorgt er nu voor dat het heel behaaglijk is beneden.
Boven hebben we niks gedaan en dat merk je: daar schiet de warmtepomp te kort (oude radiatoren, niet extra geïsoleerd).

Maar ik vond het erg leuk om zelf uit te zoeken; eerst verdiepen in de materie en dan samen met de bouwer kijken op welke manier het beste toegepast kon worden. Leuke tijd (y)

behalve het bizarre stroomverbruik met echt koud weer.
Haha, ja: toevallig vorige week nog over met de nieuwe overburen.
Vorig jaar januari hadden we een verbruik van 188 kWh, dit jaar was het 744 kWh.
Bij koude dagen kom je gauw tussen de 30 en 40 kWh per dag.

Is even wennen maar ben wel benieuwd wat het onder de streep doet; pas rond september heb ik een aardig mooi beeld over 1 jaar met warmtepomp en zonnepanelen.
Ben in elk geval erg blij dat de salderingsregeling voorlopig blijft; kan ik nog wat langer profiteren van de investering die we hebben gedaan.

@ Kinderopvang: ja, dat is wel erg sneue situatie allemaal.
Mijn schoonzusje en zwager hadden 1 dag in de week samen vrij: beetje 'hun' dag want de rest van de week onregelmatig. (hij werkt in het leger)
Maar ze gaan dat ook veranderen omdat de kinderen dan 1 dag in de week minder naar de opvang kunnen; scheelt een mooie som geld.

Wel knap hoe zoveel regelingen (subsidies, toeslagen, etc) , zo ontzettend krom in elkaar zetten en zorgen voor oneerlijke situaties. En als ze er een oplossing voor bedenken, dan wordt het er niet altijd beter van...

Mocht je aan het water wonen, dan is een warmtepomp die de warmte uit het water haalt wel een hele goede optie. Water in Nederland blijft op 1 meter diepte minimaal 4 graden als het (hard) vriest....

Terug
Bovenaan