Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Leuk, zo'n lange rit om dat te ervaren! Wel hopen dat er een AC lader beschikbaar is, want hij kan niet snelladen toch? Maar op het goede laadpunt laadt ie wel met max. 22kW, dus met een krappe 2 uur zit ie wel vol.

interieur is voor een Japanner beter dan ooit maar ik kan al afknappen op van die Japanse details zoals de binnenhandgrepen met nog van die rode knopjes

Voor een Japanner.. terwijl de gemiddelde nieuwe VW, Opel, Ford, Citroën, Seat oid niet beter zijn dan Mazda, in tegendeel zelfs (Toyota is een ander verhaal met hun casio-knoppen). Daarnaast worden al jaren (kleine) minpunten van Japanse merken (vooral Mazda) uitvergroot, vooral door liefhebbers van Europese auto's om toch maar te rechtvaardigen waarom ze dan toch voor Europees gaan. Dat van de binnenruimte is bekend maar hetzelfde geldt voor de Astra/308 en destijds ook met de V40, 1 serie en A-klasse alleen is het dan opeens geen probleem. Automaat van Mazda krijgt het te verduren, terwijl er zoveel concurrenten zijn die geen fijne automaat hebben. Hele volksstammen reden ook x jaar geleden bv in de verschrikkelijke halfautomaat van PSA

Die rode knopjes zitten er voor de veiligheid en is maar één detail itt bv de glimmende knoppen op het stuur bij de Astra, de niet in ontwerp geïntegreerde deurhendels, geen chromen stipjes op de raambedieningsknoppen (geen must hoor maar alleen om het verschil te laten zien), de erg goedkoop/simpel ogende middentunnel...

Dat rood is prachtig maar ik heb het bij Mazda nu wel wat gezien en bijna alle merken hebben nu ook zo'n kleur. Over die kleur gesproken...ik heb helemaal niks met ** maar er is een model wat tzt wel heel hoog op mijn lijstje staat en dat is deze..zag ik van de week in deze kleur rijden en vind ik echt een heel fraai model:

Prachtige auto en kleur!(y) Zie hem zelden nog maar de oudere Passat CC blijf ik één van de mooiste sedans vinden van de afgelopen 20 jaar.

Ook mooi, maar niet met sneeuw :LOL:

Leuk, zo'n lange rit om dat te ervaren! Wel hopen dat er een AC lader beschikbaar is, want hij kan niet snelladen toch? Maar op het goede laadpunt laadt ie wel met max. 22kW, dus met een krappe 2 uur zit ie wel vol.

ze gaat hem gewoon daar bij bezoek aan de laadpaal hangen. 11 Kw dus. En ze blijft daar vast wel 2 uurtjes of langer, dan zit ie wel weer vol. Langs de snelweg is vaak DC laden, dat kan de Twingo idd niet. ze zijn gewoon niet geschikt voor de langere ritten maar zoiets als dit moet gewoon prima kunnen natuurlijk, het is meer dat we nooit openbaar laden. Hopen dat de laadpaal en het pasje werkt en zo :p

Die rode knopjes zitten er voor de veiligheid en is maar één detail itt bv de glimmende knoppen op het stuur bij de Astra, de niet in ontwerp geïntegreerde deurhendels, geen chromen stipjes op de raambedieningsknoppen (geen must hoor maar alleen om het verschil te laten zien), de erg goedkoop/simpel ogende middentunnel...

interieurs van de nieuwe Astra vind ik ook niet mooi en wat goedkoop aan doen. Maar dat geld voor heel veel auto's tegenwoordig.

Laatst bewerkt:
M rijdt ook soms een enkele rit van 110km, en daarna weer terug, zonder snelladen. Soms gaat ze dan halverwege de terugweg bij haar moeder langs, maar vorige winter reed ze heen en terug op één lading.

Heen en terug gaat in de zomer met de Twingo ook wel lukken met 110km afstand maar nu in de winter niet, zeker met niet 130km/h ook nog vanavond. Zolang je op locatie daar ergens aan de laadpaal kan hangen is het ook prima en geen enkel probleem om met de Twingo langere afstanden te rijden.

Maar zodra er onderweg geladen moet worden dan word het toch wel waardeloos, niet alleen omdat de twingo niet kan snelladen maar überhaupt het onderweg laden sta ik (en ook B) niet op te wachten. Gelukkig zijn we daar dus niet afhankelijk van. Maar incidentele lange afstanden met de Twingo moet prima lukken.

interieurs van de nieuwe Astra vind ik ook niet mooi en wat goedkoop aan doen. Maar dat geld voor heel veel auto's tegenwoordig.

Klopt idd. Bij Opel was dit voor mij het hoogtepunt qua exterieur en interieur (in de moderne tijd) .

w60y4vlb7cy3_1200.jpg

opel-insignia-2014-259163-1024.jpg

m1myhf8brxaz_1200.jpg

Op mijn insignia is ook wel het een en ander aan te merken maar, sommige panneeltjes zijn plasticachtig, maar het totaalpakket voelt niet goedkoop en ondanks het zakelijk is , is het wel strak en gezellig. Bovendien is de ergonomie echt top

opel_insignia_gsi_54.jpg

Maar zelfs bij auto's zoals een Corsa E, beetje suffe auto om te zien maar van binnen is het materiaalgebruik en 'look & feel' prima voor dit segment en de wat luxere uitvoeringen ook nog best modern

opel_corsa_s_1.jpg

De huidige corsa nog niet echt goed gevoelt maar op foto's oogt het redelijk oke.

Maar ik heb dat bij de meeste merken, meeste moderne VW's ogen ook goedkoper dan de voorgangers. het lijkt wel alsof ze de prijs van auto's toch wat willen drukken door hoge materiaal prijzen of uitstootnormen waar ze aan moeten voldoen en dat dit ten koste gaat van wat verfijning. Dat idee heb ik.

Laatst bewerkt:
Op mijn insignia is ook wel het een en ander aan te merken maar, sommige panneeltjes zijn plasticachtig, maar het totaalpakket voelt niet goedkoop en ondanks het zakelijk is , is het wel strak en gezellig. Bovendien is de ergonomie echt top

Daar ben ik het wel mee eens. Eigenlijk is het pas naar beneden gegaan toen ze dezelfde pianolakplaat met freesgaten in diverse Stellantis-producten gingen plaatsen.

De transitie naar EV is funest voor veel merken, net als idd de hogere materiaalprijzen. VW had ook nog last van dieselgate en de miljarden aan boetes e.d.

Hoewel ik de volgende generatie ook wel geslaagd vond vond ik deze generatie Opels het best qua ontwerp. Strak en vooral herkenbaar. Ze hadden een designtaal dat ze perfect hadden verspreidt over het hele gamma. Wellicht voor sommige wat saai.

m1cyirob2qtx_480.jpg

m1by0mebfwdq_480.jpg

m1fygwobgxok_480.jpg

m1by0k0b196j_480.jpg

m1cyisibmoia_480.jpg

Terwijl de CX-30 ik vanuit iedere hoek vind kloppen (ondanks de dikke plastic randen) en waar je wél mooie interieurkleuren voor hebt plus met mijn lange benen vind ik hogere instap wel fijn.
Mooie kleuren doen inderdaad veel met een interieur; jammer dat er bij veel merken weinig keuze is of dat je bij een aantal buitenkleuren vaak vastzit aan een zwart interieur.

@ Arteon: Ja, erg gaaf model. Zoiets wil ik ook wel, mocht het betaalbaar worden. Die lichtstrip aan de voorkant mag er van mij ook afgesloopt worden, wat lelijk. Zie nu ook vaker de Polo met zo'n lichtbalk; ziet er niet uit.

We laden normaal nooit openbaar, dus geen ervaring of dat een beetje goed werkt
Dan ook nog maar even kijken of de laadpas werkt! Mijn vader had een nieuwe pas van de ANWB en ineens kan hij bij meer dan de helft van de palen niet meer laden...

@ Opel: Die reeks die MCW laat zien, was de periode dat ik bij een Opeldealer werkte. Mooie tijd: van elk model een OPC-versie in de showroom, de Signum stond er, leuke introducties en de H GTC 1.8 was mijn favoriete 'meeneem' demo-auto.

De GT was van buiten tof, maar van binnen was het 1 en al Amerikaans hard plastic en lelijke afwerking.

De GT is ook echt helemaal niks opel, behalve op de neus. Het is wel een leuke auto om te rijden maar het is gewoon echt een amerikaan. Eigenlijk vind ik het origineel (soleste) dan ook wat leuker.

Maar inderdaad zijn dat ook die modellen toen ik bij Opel werkte en dus veel herinneringen aan had. Weet goed toen de H net in de showroom kwam. De Insignia A intro ben ik ook nauw bij betrokken geweest.

laadpas werkte overigens prima. Ze kon praktisch voor de deur laden. En met een volle accu terug. Maar 110 km over de A1 met 130 km/h met temperaturen rond 0 is echt niet waar de twingo in uit blinkt. Accu was aardig leeg bij thuiskomt :p

Haha...respect voor jullie maar das niks voor mijn vrouw dus... op werkdagen 65 km woonwerk plus heel veel korte ritjes op zon dag van en naar clienten in centrum van stad met parkeren, rijden, parketen, rijden, enz.....en dan ook nog met een slakkentempo van 100 km over de snelweg...nee..niks voor haar...ze tokkelt nu de hele maand op een tankje diesel en verder geen omkijken naar...als ze continu haar auto aan de stroom moet hangen en klamme bilnaad weer naar huis moet rijden, zal ze wel moeten wennen...
Dat ga ik er niet door krijgen...:):)

Dat geloof ik wel maar ze moet er eerst een flink eind naartoe en al die korte ritjes daar zijn funest voor het verbruik./actieradius. En daarnaast doet ze met beter weer het meeste daar met een dienstfiets. Nog veel beter!

B kwam gewoon prima thuis woensdag, volgens mij had ze nog 15% over bij thuiskomt. Maar dat zijn dan ook de meest extreme omstandigheden. vrieskou en 130 km/h.

zolang ze dagelijks niet meer dan 130 km rijd is zelfs zon kleintje geen enkel probleem, ook niet in forse winterkou. alleen moet je wel thuis kunnen laden. Gewoon elke dag thuis stekker er in als het echt winters is. Net als de telefoon dagelijs even aan de lader. Begrijp niet dat er zo krampachtig gedaan word. Je pak die stekker en je plug de auto in :p Met als bonus voorverwarmd in de auto stappen de volgende dag. Je moet alleen nietafhankelijk zijn van een openbaar laadpaal, dat is gewoon waardeloos. Of onderweg willen laden, dan gaat het echt een belemming zijn. Maar al zou B dagelijks 130 km rijden dan zou de twingo nog prima zijn. Maar dat is ook wel de grens.

Mijn overbuurman rijd nu ook dagelijks 350+ km met zijn tesla M3. bij thuiskomt stekker er in. 10 seconde werk en de volgende dag weer volle lading weg. dan is het top. als je maar thuis kunt laden.

En zolang salderen nog kan en geen MRB rijd de Twingo echt spotgoedkoop. Vrijwel voor niks. Dat gaat ooit wel veranderen, maar tegen die tijd heeft de twingo hopelijk al genoeg bespaard.

Laatst bewerkt:
Mooi dat het allemaal gelukt is! Voor mij zou zo'n elektrisch autootje qua kilometers ook prima uitkomen, maar ja: Swift bevalt te goed, dus geen reden tot wissel ;)

Zag vandaag trouwens zo grote elektrische SUV van Kia; EV9. Man, wat een bak.
Veel te lomp en onbenullig, maar stiekem wel een erg tof ding zeg.

Wij hebben op kantoor nu een demo daarvan staan. Dat ding is echt mega-groot! Ga 'm volgende week even goed bekijken.
Echt absurd hoe groot auto's worden. En dan daarna zeker allemaal zeuren dat de parkeervakken en parkeergarages te klein zijn...

Ik hou niet zo van SUV's, maar moet eerlijk zeggen dat ik de EV9 stielem ook best wel cool vind. Daarnaast ook nog eens technisch een voorloper op de rest en veel MPV trekjes qua gebruikersgemak. Gewoon goed doordacht ding, maar idd wel groot. 3 cm langer als de Insignia

Goedenavond heren.
Heen en terug gaat in de zomer met de Twingo ook wel lukken met 110km afstand maar nu in de winter niet, zeker met niet 130km/h ook nog vanavond.
Toch vind ik dat de Twingo echt efficient met de energie omgaat. Die heeft nog haast betere cijfers als de Leaf.
Al moet gezegd worden, de Leaf 2 is eigenlijk meer een geupgrade Leaf 1.
Maandag as. gaat de Leaf weg voor meting en reparatie....ben benieuwd.

Deze week het eerste probleem met de Astra gehad, de kofferklep wilde niet meer elektrisch sluiten. Was op het werk, dus maar ff "helpdesk Rob" gevraagd, en die gaf aan dat het vermoedelijk een kabelbreuk was in de bedrading.
Vanmiddag alles bekeken, en dat klopte inderdaad. Één draad compleet kapot, en 3 andere al door de buitenmantel.
Dus complete gasveer en bedrading uitgebouwd, draden gesoldeerd en weer terug geplaats. Gelukkig werkt alles weer.

@ MCW: Inderdaad een echt mooie generatie Opel, waarbij de Vectra GTS toch wel mijn favoriet is. Wat een fijne auto was dat, met een Calibra-achtige daklijn. Weet dat Opel er menig test mee heeft gewonnen.

Kwa exterieur vond ik de Insignia A, Astra K en Zafira C ook echt mooie auto's. Chique en sportief, helaas speelde daar het hoge gewicht de auto's het meeste parten.

Mijn overbuurman rijd nu ook dagelijks 350+ km met zijn tesla M3. bij thuiskomt stekker er in. 10 seconde werk en de volgende dag weer volle lading weg. dan is het top. als je maar thuis kunt laden.
Zo is het maar net, en die auto's hebben een goede actieradius en een goede laad-infrastructuur. Dan is het gewoon top, want elektrisch rijden is gewoon echt super fijn. Direct vermogen, heel stil....en redelijk milieuvriendelijk.

. op werkdagen 65 km woonwerk plus heel veel korte ritjes op zon dag van en naar clienten in centrum van stad met parkeren, rijden, parketen, rijden, enz.....en dan ook nog met een slakkentempo van 100 km over de snelweg...nee..niks voor haar...
Daar is zo'n EV juist super praktisch. Vernellingsloos dus lekker soepel, vlot in de stad..... en na het werk thuis ff opladen en klaar is 't. Als ze dan 's ochtends ook nog in een verwarmde auto kan stappen (niet krabben) is ze wel om hoor Rob.
Nu haar man nog ;)

Deze week het eerste probleem met de Astra gehad, de kofferklep wilde niet meer elektrisch sluiten. Was op het werk, dus maar ff "helpdesk Rob" gevraagd, en die gaf aan dat het vermoedelijk een kabelbreuk was in de bedrading.
Vanmiddag alles bekeken, en dat klopte inderdaad. Één draad compleet kapot, en 3 andere al door de buitenmantel.
Dus complete gasveer en bedrading uitgebouwd, draden gesoldeerd en weer terug geplaats. Gelukkig werkt alles weer.

Fijn...! Met dank aan het K forum! Echt top wat daar allemaal te regelen is.

Helaas is een andere zielepoot op FB die een soortgelijk forum heeft opgezet met zelfs bijna dezelfde naam...en er is niks tegen te doen...

Daar is zo'n EV juist super praktisch. Vernellingsloos dus lekker soepel, vlot in de stad..... en na het werk thuis ff opladen en klaar is 't. Als ze dan 's ochtends ook nog in een verwarmde auto kan stappen (niet krabben) is ze wel om hoor Rob.
Nu haar man nog ;)

In de stad crossen is vast prettig..maar zij moet eerst nog heel stuk over 80 en snelweg, dan de hele dag crossen van en naar clienten en daarna weer naar huis....dan zijn de actieradia van die kleintjes echt nog te beperkt...en ze kan echt haar clienten laten wachten om even te laden ( wat uberhaupt niet mogelijk is bij haar adresjes)

en voorverwarmen kunnen we hier ook...laten de auto gewoon even op de oprit warmdraaien en smeren dan ons brood...:)

Mijn pa apptje...ze gaan morgen kijken bij een volgeladen 118i msport van laatste model. Ik snap het nog steeds niet. Eerst naar een x1 vanwege de fijne hoge instap; nu richting de 70 en moet er naast de Mini cooper een 1 serie komen....endlifecrisis?.. :)

Autoprijzen gaan idd nergens over. Vooral de kleinere auto's zijn erg duur. Maar mijn G*** zou ik nu, bijna twee jaar in bezit, ook kunnen verkopen voor meer dan waarvoor ik 'm gekocht heb. Dat is echt vreemd.

God verhoedde.. maar als je zo'n zelfde akkefietje als met je Focus krijgt.. en je casco verzekerd bent, dan is een hoge marktwaarde bij total loss niet ongunstig. Ik hoorde van de week dat de zus van mijn oom haar Suzuki Splash nóg wat korter aan de voorkant had gemaakt, helaas door eigen toedoen. Kreeg er toch nog 7 mille voor, als dagwaarde. (geen idee van welk bouwjaar en km. stand.. maar zal ergens rond eind jaren 00, begin 10 moeten zijn). 2 mille bijlappen en er staat nu weer een verse Splash voor de deur, noodgedwongen.

Volgens mijn oom was die gehavende Splash voor 1500 euro naar de schadehandel gegaan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Even een (auto)technisch vraagje, nu ik toch al in dit draadje inbreek:

Kan een te hoge CO waarde aan de uitlaat veroorzaakt worden door het niet gasdicht daarvan zijn op het deel ná de lambda sonde? Het lijkt mij niet, zo 123.. maar denk; laat ik het nog ff in de groep opgooien.

Het O2 was goed, zei de keurmeester vorige maand..

Mijn pa apptje...ze gaan morgen kijken bij een volgeladen 118i msport van laatste model. Ik snap het nog steeds niet. Eerst naar een x1 vanwege de fijne hoge instap; nu richting de 70 en moet er naast de Mini cooper een 1 serie komen....endlifecrisis?.. :)

dat is wel een bijzondere wending. zo'n X1 snap ik wel, maar om een 118i naast een mini (wat onderhuids tegenwoordig praktisch de zelfde auto's zijn) is wel een bijzondere keuze. Wat scheelt er met de X1 ?

Kan een te hoge CO waarde aan de uitlaat veroorzaakt worden door het niet gasdicht daarvan zijn op het deel ná de lambda sonde? Het lijkt mij niet, zo 123.. maar denk; laat ik het nog ff in de groep opgooien.

nee lijkt mij ook niet. Alles wat er tussen of voor zit kan ik mij wel voorstellen, maar daarna niet. Misschien even lange rit en even flink en de toeren jagen? luchtlek ergens bij de inlaat waardoor de luchtmassameter verkeerde waarden meet en de inspuiting daar op aanpast?

Sja, je krijgt dan wel veel uitgekeerd bij een Total Loss, maar iets anders wat je moet kopen is ook weer duurder. Schiet dus weinig op...

Rob, ik snap 'm ook niet inderdaad. Waarom van een X1 naar een (lelijke) 1-serie?

Mijn vader is wat praktischer: na twee keer schade aan de achterklep te hebben gereden heb ik een setje parkeersensoren besteld voor de Tourneo Courier. Alleen de achteruitrijcamera is niet genoeg, zo'n akoestische waarschuwing is toch wel makkelijk.

Misschien even lange rit en even flink en de toeren jagen? luchtlek ergens bij de inlaat waardoor de luchtmassameter verkeerde waarden meet en de inspuiting daar op aanpast?

Ja, die lange ritten en flink de gang erin heb ik de afgelopen weken juist al gedaan. Zéker de eerste rit na het ophalen eind oktober was een snelwegrit waar na een kilometer of 120 onderweg er bij volgas geven enkele hikups waren. Ik verdacht de bobines (gekend item bij een F4R Renault motor, die hele reeks) maar denk dat het vervuiling was door E10 en weinig kilometers per jaar. De bandenspanningssensor r.v. ging ook nog even in storing maar herstelde ook.. kortom: bevestiging dat je een kenmerkend, Frans, product berijdt. ;) In de afgelopen jaren was er al e.e.a aan de delen rondom het gasklephuis versleuteld door de officiële dealer, gaf de historie weer.

Ik heb dus de afgelopen weken diezelfde snelwegritten met RON Euro 98 gereden (op één tankje RON Euro 95 na dan omdat ik voorzien had dat ik die redelijk rap erdoorheen gestookt had.

Ik heb, qua motorloop, dan ook geen enkel probleem eigenlijk. Men zegt dat ik het aan het verbruik zou moeten merken.. maar met de herfst en winter zo rond de 1 op 12,8 ~ richting iets boven de 13 bij 90% snelwegritten welke met gezwinde draf (ook overdag) plaatsvonden, zeg maar, vind ik het verbruik op benzine niet slecht of verontrustend hoog.

Er zit nu een Eurogas systeem in en dat doet 1 op 10 in de vergelijkbare situatie. Natuurlijk, lagere calorische waarde etc.. maar het zou iets beter moeten kunnen omdat het systeem de ECU parameters volgt van het benzinesysteem.

Luchtlek bij het spruitstuk zou kunnen, de garagist die van de week de scheef op de flens zittende uitlaatklem (bout doorbroken (weg) van de klem) :oops: vernieuwde had het er al over, dat daar een pakking tussen zit. Die kan best gaar zijn na ruim 20 jaar. Lambda sonde kost €180 euro bij Renault en dan heb je er één maar er zitten er twee (voor en na de kat). Dus die zomaar ff (laten) vervangen ga ik niet doen.

Ik heb de mazzel al wel gebruikt, met die op één oor hangende lekke uitlaat. Had niet veel gescheeld of ik kon met een
u064500.jpg
aan de slag. :sick:

Sja, je krijgt dan wel veel uitgekeerd bij een Total Loss, maar iets anders wat je moet kopen is ook weer duurder. Schiet dus weinig op...

Klopt, dat is ook in mijn voorbeeld en dat moet je ook maar net op dat moment kunnen opbrengen.
An sich is het wel goed nieuws dat de financiële (verzekering) partijen (n=1 uiteraard) de marktwaarden volgen. Dat lijkt mij geen vanzelfsprekendheid.. want een dagwaarde is natuurlijk weer geen commerciële inruil danwel verkoopprijs.

Laatst bewerkt:
Bij mijn Focus ben ik zelf op zoek gegaan naar wat het bedrag ongeveer moest zijn, dat viel uiteraard tegen :)
Maar de verzekeraar kwam, zonder dat ie mijn bedrag wist, ongeveer op hetzelfde bedrag uit. Best netjes dus. Al was t jammer dat het uitbetalen vier maanden duurde...

Rob, ik snap 'm ook niet inderdaad. Waarom van een X1 naar een (lelijke) 1-serie?

Het is hem wel geworden. Ze hebben straks een dikke bmw zescilinder op de oprit staan maar dan bestaand uit twee 1.5 driepitters..:)

En waarom van een X1 naar een 1-serie..? De X1 was niet bepaald overladen met luxe, de km stand begon wat op te lopen en mijn vader wilde graag weer een bijna nieuwe bmw met weinig km's en wat zuiniger in de kosten. Alles boven de 2 serie was te duur of te oud/teveel kilometers en daarom is ie voor een 1-serie gegaan. Voor hun tweeën ook groot zat. In skyscraper grey (mooie grijsblauwe tint) en in high executive M-sport met alles erop en eraan. Lederen bekleding, automaat, digital cockpit, enz..alleen open dakje ontbreekt eigenlijk. Exact zo-een is het:

a04b8f42-8afd-4210-8c02-e27058f0749f.jpg

6294d0de-591a-4eab-b710-2c5c29143643.jpg

Mooie auto@ Rob, Beetje vreemde keus, want een 1 serie en Mini zijn nagenoeg indentiek tegenwoordig, maar ik snqp de keuze wel van nog 1x een bijna nieuwe zoals ik hem wil kunnen kopen :) !
De 3 pitter uit de Mini/BMW rijdt heerlijk verder!

Wij hebben inmiddels:
Mini Clubman: 3 cilinder
Fiat 500C: 2 cilinder
Yamaha Dragstar: 2 cilinder
Kitcar Super Seven: 4 cilinder

Ik zat net dit te lezen/kijken in de Autoweek klokje rond.
Porsche 911, klokje rond

Man, wat moet dat heerlijk zijn. Als Gaston of Winston nog eens langskomt :) Dan zie ik mezelf ook wel zoiets doen/kopen/fixen.. Maar dat is redelijk onbetaalbaar aan het worden.

Moguh!

Wat een drukte ineens in dit topic, moest er bijna even voor gaan zitten om alles bij te lezen :D

Haha...respect voor jullie maar das niks voor mijn vrouw dus... op werkdagen 65 km woonwerk plus heel veel korte ritjes op zon dag van en naar clienten in centrum van stad met parkeren, rijden, parketen, rijden, enz.....en dan ook nog met een slakkentempo van 100 km over de snelweg...nee..niks voor haar...ze tokkelt nu de hele maand op een tankje diesel en verder geen omkijken naar...als ze continu haar auto aan de stroom moet hangen en klamme bilnaad weer naar huis moet rijden, zal ze wel moeten wennen...
Dat ga ik er niet door krijgen...:):)

Zoals anderen ook al zeiden, volgens mij is juist een EV hiervoor uitermate geschikt. Kilometers van één dag kunnen prima op één lading, ongeacht het weer of rijstijl. Juist op korte ritjes en in de stad zijn EV's zuinig, daar waar een brandstofauto dat juist niet is en een diesel zelfs het liefste lange stukken tokkelt.

Ze zijn alleen domweg vaak nog te duur om er naast te hebben. Gebruikskosten zijn wel lager, maar het verschil in aanschaf verdien je echt niet zomaar terug.
Hoewel ik de volgende generatie ook wel geslaagd vond vond ik deze generatie Opels het best qua ontwerp. Strak en vooral herkenbaar. Ze hadden een designtaal dat ze perfect hadden verspreidt over het hele gamma. Wellicht voor sommige wat saai.

m1cyirob2qtx_480.jpg

m1by0mebfwdq_480.jpg

m1fygwobgxok_480.jpg

m1by0k0b196j_480.jpg

m1cyisibmoia_480.jpg

Dit is inderdaad de mooiste generatie, waarbij Opel echt een mooi modelgamma had met prima auto's in elk segment.
De Zafira vond ik ook altijd één van de mooiere auto's in zijn klasse.

Maar zelfs bij auto's zoals een Corsa E, beetje suffe auto om te zien maar van binnen is het materiaalgebruik en 'look & feel' prima voor dit segment en de wat luxere uitvoeringen ook nog best modern

Ik blijf het nog altijd onvoorstelbaar vinden dat ze het scherm ter hoogte van de versnellingspook hebben. Compleet onhandig én onveilig. Kwamen ze bij de Corsa D misschien nog mee weg, maar in de tijd van de E kan dat echt niet meer.
Het is hem wel geworden. Ze hebben straks een dikke bmw zescilinder op de oprit staan maar dan bestaand uit twee 1.5 driepitters..:)

En waarom van een X1 naar een 1-serie..? De X1 was niet bepaald overladen met luxe, de km stand begon wat op te lopen en mijn vader wilde graag weer een bijna nieuwe bmw met weinig km's en wat zuiniger in de kosten. Alles boven de 2 serie was te duur of te oud/teveel kilometers en daarom is ie voor een 1-serie gegaan. Voor hun tweeën ook groot zat. In skyscraper grey (mooie grijsblauwe tint) en in high executive M-sport met alles erop en eraan. Lederen bekleding, automaat, digital cockpit, enz..alleen open dakje ontbreekt eigenlijk. Exact zo-een is het:

Fraaie wagen!
De overweging snap ik wel. Vind zelf de X2 ook een fraaie optie, maar die zullen qua prijs wel weer een klap duurder zijn.

Ben wel benieuwd of je vader zich beseft dat er nu technisch twee gelijke auto's op de oprit staan :D
Niets mis mee natuurlijk ;)

Klopt maar in de ene rijdt moeders en in de andere vaders..:) Gaan best vaak apart van elkaar op pad.
Juist de positieve ervaring van de 3 pitter in de Mini maakten de overstap makkelijk van de 192 pk 2.0 X1 naar de 136 pk 1.5 1-serie...

Waar mijn vader juist voor viel was het nieuwe dash van de 1-serie; echt weer wat nieuws ten opzichte van de oude layout wat al in zijn 3-serie en zijn X1 zat..bij een X2 keek ie weer tegen bijna hetzelfde aan.

Ik was er allemaal niet bij en heb het van horen en zeggen. Misschien ga ik wel mee de 1-serie ophalen.

Ik blijf het nog altijd onvoorstelbaar vinden dat ze het scherm ter hoogte van de versnellingspook hebben. Compleet onhandig én onveilig. Kwamen ze bij de Corsa D misschien nog mee weg, maar in de tijd van de E kan dat echt niet meer.

Ik heb dat zelf ook in mijn Adam, in feite precies hetzelfde dashboard. Maar ik vind het zelf niet zo'n bezwaar. Ik vind het echt een héél mooi dashboard. Bijna een premium-uitstraling, al is dat misschien vreemd om te zeggen over een Opel.

Sowieso vind ik die bouwperiode van Opel ook echt geslaagd. De periode van de Insignia, Astra J, Adam en iets later de Corsa E (de grondige facelift van de D).

Mogguh!

Toch mooi dat het hem geworden is Rob. Ik sluit me ook aan bij de rest, snap dat ze nog een x wat nieuws willen en begrijp de redenatie ook. Al had ik in hun geval dan liever binnen het budget bij een ander merk voor een hoge auto gegaan. Op een bepaalde leeftijd is toch niet te ontkennen dat een hogere auto toch fijner is.

Kan me de discussie 3-4 jaar geleden met vaders ook herinneren toen hij de Mokka X kocht. Ik adviseerde hem een automaat, maar neej....was niet nodig. Inmiddels geeft hij wel toe dat een automaat de betere keuze was geweest.

Wij zijn met de Leaf en Astra ST ook verwend met alleen maar automaten. Heb vandaag de Leaf ingeleverd bij de Garage voor de batterij problemen, en heb nu een Nixan Kaskai mee op benzine.

Nou, dat snap ik echt niet. In die auto zit een grappig steeltje op de middenconsole, waarmee je verveling kunt tegengaan.
Je moet dan eerst een pedaal intrappen, en dan mag je roeren met zo'n stokje. Best een leuke bezigheid in de file, maar dat vermakelijke systeem is zo nadrukkelijk aanwezig dat als je het niet gebruikt de auto vanzelf stopt. En het schijnt ook zo te zijn dat als je het pedaaltje links niet goed in drukt, je dan de hele auto kapot kunt maken.

Ik zal benzine auto's wel niet snappen ;);)

Oftewel, man wat is een automaat fijn!! Moet eerlijk zeggen dat die kaskai echt fijn rijdt, motor pakt bij lage toeren goed op en trekt leuk door. Maar in zo'n auto is een automaat toch eigenlijk wel een vereiste.

Ik heb dat zelf ook in mijn Adam, in feite precies hetzelfde dashboard. Maar ik vind het zelf niet zo'n bezwaar. Ik vind het echt een héél mooi dashboard. Bijna een premium-uitstraling, al is dat misschien vreemd om te zeggen over een Opel.

Sowieso vind ik die bouwperiode van Opel ook echt geslaagd. De periode van de Insignia, Astra J, Adam en iets later de Corsa E (de grondige facelift van de D).
Het dash vond ik in de Adam ook erg fraai. Gewoon jammer dat de 1.0T bij introductie niet beschikbaar was.
Het was toen een hippe auto, premium boukwaliteit maar met achterhaalde futloze motoren.

De Corsa E vond ik echt een afknapper. Duidelijk een geupdate Corsa D, maar waar de D nog guitig sportief was moest de E ineens "zakelijk" worden. Het vlotte van de D was er meteen af. En kwa interieur inderdaad met misplaatste schermen.

Mijn ouders wilden ook twee auto's houden, maar eentje heeft toch twee maanden stilgestaan... Hun buren zitten ook te twijfelen over één of twee auto's. Ze kunnen beter weer een tweede auto delen, dat deden ze in mijn jeugd ook een tijdje.

Automaat: ik ga hierna ook voor een automaat. Toch wel lekker hoor. Gisteren met de Citigo op pad geweest. Wel irritant; niet heel veel range, komen we bij een parkeergarage waar plugins de laadpalen blokkeren. Daar kan ik best chagrijnig van worden. Gelukkig hebben we huis weer net gehaald.

Jah ik denk dat de volgende ook wel een automaat wordt maar dat doe ik niet omdat ik een handbak niet fijn vindt.
Ik vind dat schakelen ook zeker wat hebben en maakt autorijden veel actiever. Een automaat zal zeker veel meer gemak en comfort bieden.

och mooi dat het hem geworden is Rob. Ik sluit me ook aan bij de rest, snap dat ze nog een x wat nieuws willen en begrijp de redenatie ook. Al had ik in hun geval dan liever binnen het budget bij een ander merk voor een hoge auto gegaan. Op een bepaalde leeftijd is toch niet te ontkennen dat een hogere auto toch fijner is.

Ander merk was bij hun een no go. Hij wilde alleen de BMW weg doen voor weer een BMW....en hun keuze in een overstap naar weer een lage zit snap ik ook nog niet zo (voor mezelf wel; rijdt veel sportiever) maar dan moet ik ze eerst spreken..:))

Kreeg gisteren weer complimenten van een mederijder hoe heerlijk de AGR stoel zit tov zijn stoelen in zijn Ford Kuga...

Mijn ouders wilden ook twee auto's houden, maar eentje heeft toch twee maanden stilgestaan... Hun buren zitten ook te twijfelen over één of twee auto's. Ze kunnen beter weer een tweede auto delen, dat deden ze in mijn jeugd ook een tijdje.

Automaat: ik ga hierna ook voor een automaat. Toch wel lekker hoor. Gisteren met de Citigo op pad geweest. Wel irritant; niet heel veel range, komen we bij een parkeergarage waar plugins de laadpalen blokkeren. Daar kan ik best chagrijnig van worden. Gelukkig hebben we huis weer net gehaald.

Daar hebben ze nu blokkeerkosten voor :P

Waar mijn vader juist voor viel was het nieuwe dash van de 1-serie; echt weer wat nieuws ten opzichte van de oude layout wat al in zijn 3-serie en zijn X1 zat..bij een X2 keek ie weer tegen bijna hetzelfde aan.

Exact de overweging die ik ook had, die snap ik wel :)

Het went vast, maar ik vind het scherm op die plek echt compleet onhandig als je hierop ook je navigatie gebruikt. Het scherm zit gewoon op de plek van een "ouderwetse" radio, daarvoor is het ook een prima plek.

Ik heb een Astra K gehad en inderdaad, dashboard is verder van prima kwaliteit. Ik vond destijds een Seat Leon veel meer plastic-fantastic bijvoorbeeld.

Al had ik in hun geval dan liever binnen het budget bij een ander merk voor een hoge auto gegaan. Op een bepaalde leeftijd is toch niet te ontkennen dat een hogere auto toch fijner is.

Wie zijn wij om dat te bepalen?
In/uitstappen zijn ook maar twee momenten, de tijd die je ín de auto doorbrengt is veel langer. Misschien zit je daar wel veel fijner dan een vergelijkbare hogere auto.

Afgelopen weekend nog twee achter passagiers gehad in de BMW. Moesten wel even wennen aan de lage instap vergeleken met hun eigen auto. Beide toch jong en in de categorie fitboy/girl :D
Ik waarschuwde ze ook maar vast dat de auto niet de ruimste is, maar met de voorstoelen op onze eigen positie zaten ze riante volgens hun. Ze hebben er toch dik 2,5u vertoeft uiteindelijk.

Automaat: ik ga hierna ook voor een automaat. Toch wel lekker hoor.

Ik denk dat ik inmiddels ook wel verwend/verpest ben. Werkt toch wel erg goed en mooi.

Dat een handbak sportiever rijdt is ook maar deels waar. Zet mijn auto in Sport en hij schakelt nog wat rapper, inclusief (ingeprogrammeerd) schokje bij 3/4 tot volgas én automatisch tussengas bij het terugschakelen.
Bij dat laatste moest ik bij de proefrit al om grinniken als een klein jongetje en dat heb ik nu een jaar later nog steeds, heel kinderachtig maar heel erg leuk :ROFLMAO:

In skyscraper grey (mooie grijsblauwe tint) en in high executive M-sport met alles erop en eraan. Lederen bekleding, automaat, digital cockpit, enz..alleen open dakje ontbreekt eigenlijk. Exact zo-een is het:
Zo'n model waarvan ik niet weet wat ik er van vind. Op zich wel een 'strakke' auto, maar die grille is niet zo fraai en de kleur maakt 'm ook wat saai denk ik.

Maar ja; in tweedehands ook niet zoveel keuze en het gaat erom dat je ouders er blij mee zijn! En met die beweegredenen hebben ze groot gelijk. Lekker genieten van dingen die nu nog kunnen (y)

Man, wat moet dat heerlijk zijn. Als Gaston of Winston nog eens langskomt :) Dan zie ik mezelf ook wel zoiets doen/kopen/fixen.. Maar dat is redelijk onbetaalbaar aan het worden.
Ja, gaaf! Mijn vader heeft het er ook al jaren over om een Porsche te kopen. (maar moeders is het er niet mee eens)
Heb 'm al eens gezegd dat we misschien eens een leuke (sport)auto met z'n tweeën kunnen kopen.

@ automaat: zou ik ook wel willen! Nu al een paar keer een huurauto met automaat gehad en mijn ouders hebben ook een automaat en dat rijdt toch wel erg prettig hoor. Maar dan ook 1 auto met handbak zou ik voor het 'wennen' wel prettig vinden.

Op zich wel een 'strakke' auto, maar die grille is niet zo fraai en de kleur maakt 'm ook wat saai denk ik.

Dat was mijn reactie eerst ook..ik ben ook niet zo kapot van met name de voorkant en de kleur leek me ook wat tegenvallen. Maar juist die kleur is in het echt wel mooier en niet saai grijs/zilver.... grijsachtig met een blauwe gloed.

Deze 1 serie weet ik ook niet wat ik er van moet vinden. Het is niet eens een lelijk model, kan er niet precies de vinger op leggen waar het hem in zit.

Ik ben momenteel in de VS, houston, texas. Vandaag met de auto naar een gehucht ver van de bewoonde wereld in Louisiana. Daarna door naar New Orleans waar we overnachten.

Onze huur auto is er eentje van het compacte formaat, voor de VS begrippen althans, een Ford Edge AWD. Best grappig model maar het rijd echt als een dweil. overal hard plastic, ook niet echt luxe. Maar prima voor ons.

Gisteren nog bij een klant van ons in zijn Ford F150 super duty mee gereden op weg naar een etentje. Echt bizar luxe, maar man wat stuitert zo'n ding op op de snelweg. had wel iets meer comfort verwacht voor een land met de lange afstanden. En mooi dat daar een V8 6.7 liter power stroke diesel daar gewoon nog kan, o_O Gaat echt nergens over, en wij maar in eco diesels rijden.

leuk joost! Voor het werk zo te lezen. Ja bizar dat die auto's daar gewoon kunnen, maar ook weer niet in iedere staat, sommige zijn wel veel strenger volgens mij.

New Orleans staat ook op mijn bucketlist om ooit, ooit nog eens te bezoeken.

Voor werk inderdaad, dus geen tijd voor toeristische dingen. Los van mijn drukke schema is het elke reis toch wel weer bijzonder. Was nog nooit eerder in dit deel van de VS geweest. Gisteren een deel langs de kust gereden in texas. Veel olie hier en bizar veel grote olieraffinaderijen. Bizar is dat ze het gewoon dag en nacht heel veel aardgas affakkelen , gewoon verbanden dus, om maar bij de olie er onder te kunnen. Daar waar wij ons scheel over betalen o_O

Gisteren ook een uur gereden zonder ook maar een huis of iets van teken van leven te vinden los van een enkele tegenligger. Kom je in een dorpje van een paar huizen en een kerk, maar van de kerk staat alleen de toren en dak nog. Maar alle zijkanten zijn ingestort en verwoest. ik gok door een orkaan. Veel huizen staan ook op palen die we later zagen. Sommige dingen zijn al weer beetje opgebouwd, maar veel ook niet. Echt wel bijzonder. Niets te vergelijken met NY of Californië.

Nu in New Orleans, niet overal veilig maar naar het schijnt zitten wij in het goede deel momenteel.

vanavond naar Tampa florida.

zakelijk is het echt een goede week tot nu toe, goede relaties, onze plannen worden goed ontvangen. Het is een nieuwe markt die we op gaan en krijgen goede feedback. Drukke lange dagen, maar je krijgt er ook veel energie van terug

Laatst bewerkt:
Mogguh,

Toch leuk Joost om op deze manier toch veel van de wereld te zien. En uiteraard ook mooi dat het zakelijk goed loopt bij jullie.

Pff, na enkele dagen sturen in zo'n Kaskai kijk ik al weer uit naar de Leaf. Die kasai is geen slechte auto, maar zeker in zo'n vrij basic uitvoering zit er ook niks geen beleving aan.

Gister voor het werk naar een beurs geweest in Duitsland en dus de astra mee gehad. Dan is het daar toch wel echt fijn sturen. Met hele fijne stoelen, onderweg nog een massage en heerlijk verwarmde zetels en stuurwiel. Neej, van die astra hebben we geen spijt. En zeker in de stad is een automaat dan echt fijn.

Op de snelweg nog een stuk 170 km/h gereden. Gaat ook zonder problemen, alleen grappig dat dan continu de dodehoek-lampen in de buitenspiegels branden :rolleyes:.

@ Frontera: Ben benieuwd waar Opel mee komt aanzetten.

Mogguh!

Ik zag gisteravond bij ons in de straat zo'n grote Chinese SUV staan (Hongqi). Dat was ook wel een indrukwekkend apparaat zeg: wel kitscherig, dat wel ;)

@ Joost: gaaf zeg zo'n trip door Amerika en mooi dat jullie/jullie bedrijf goed worden ontvangen. Dat geeft inderdaad veel energie. Goede reis verder!

Bij het rondsnoepen op Autotrack kwam ik deze auto tegen: had van dit model (Scala) eigenlijk nooit echt gehoord volgens mij. Best een geinig model en in Rob's favoriete kleur! :p

@ Frontera: Ben benieuwd waar Opel mee komt aanzetten.
Ik ook! En ben blij dat ze de naam gebruiken voor een SUV-achtige en niet voor een sportauto... je weet tegenwoordig maar nooit hoe ze namen mismatchen...

Haha...kermit de kikkergroen vind ik mooi maar moet het wel op een bijpassende sportieve, dikke auto zitten. Niet op een vrij suffe skala met 1.0...

Kende je de Scala niet? Weet nog dat ik 'm voor de introductie in Mlada Boleslav heb bekeken. Ik vind het wel een geslaagd model. In deze kleur en met die wielen helemaal goed!

Zo'n Hongqi kom ik elke dag tegen, echt een fout apparaat. Schijnt ook 30 a 40 kWh per 100km te verbruiken! Bizar onzuinig dus.

Grappig, ik vind de Scala dan weer geen suffe auto: leuk apart modelletje, vooral in een leuk kleurtje.
Alhoewel dit groen misschien een beetje té is. Moet ik in het echt zien.
Maar zelfs vrouwlief vond 'm leuk en dat is redelijk opmerkelijk; die vindt een auto niet snel leuk. (vandaar dat er destijds geen Astra is gekomen maar een V40)
Ik zou dan niet de 1.0 willen maar de 1.5 met 150pk, das ook gelijk een 4 cilinder.

@ Berry: Nee, had het model zo niet meer in mijn geheugen. Ik kende de Rapid wel, maar ik lees ergens online dat de Scala daarvan de opvolger is (qua vormgeving ook wel logisch)

Schijnt ook 30 a 40 kWh per 100km te verbruiken!
ziet er uit als een tank, verbruikt als een tank...

Mogguh,

De V40 had sinds kort een gek 'kloenk' geluid in het vooronder tijdens het sturen bij rustig wegrijden: vrijdag naar de garage geweest en mocht gelijk niet meer verder rijden. 1 veer in 3 stukken, andere veer had haarscheurtjes en de banden aan 1 kant tot op de draad afgesleten.
Gelukkig pakte de garage de reparatie gelijk op en issie vandaag klaar, wel 925 euro lichter :cry:

Nouja, dan weten we weer waarvoor we werken!

Oei, ja auto's zijn dure dingen :cautious: vers rubber rijd dan wel weer erg prettig

Scala ken ik wel, maar herinner mij dat deze erg matig uit de testen kwam (autoweek video test dacht ik). ik zie ze ook maar weing rijden

Scala kende ik ook wel, geen onaardig model. Dacht dat het de Fabia opvolger was, maar als ik de modellen bekijk is dit de ouderwetse Fabia Combi en is de Fabia de gewone hatchback.

Prima model toch. Kek kleurtje er op, niets mis mee om er daar meer van te hebben B)

@ Gerwin, toch altijd vervelend als zoiets onverwachts komt.

@ Joost, mooi tripje gehad lees ik her en der. Uitsluitend werk, maar zo kom je nog eens ergens (tu)

Zeker mooi, zeker donderdag. 28 graden, zon, zeewindje. Florida is nog wel een plek waar ik prive nog wel een keer naar toe wil. Maar verder ook veel indrukwekkende dingen gezien, ook heel veel armoede. Heb ook veel gereden in de VS en dat blijft toch altijd wel prettig. In de grote steden is het alleen nog steeds wennen aan het 'keep your lane' prencipe en dat je dus rechts zomaar met forse snelheid word ingehaald en dat vrachtwagens dus ook gewoon 120 km/h rijden en links en rechts voorbij kunnen komen. Buiten de steden is het wel dat vrachtwagens recht moeten houden en 'slow traffic keep right' en op de rustige lange wegen rijd het echt heerlijk ontspannen. Veel gezien (vanuit de auto), maar geen vakantie inderdaad. Zakelijk gezien was het wel echt een succes en daar ging het uiteindelijk om.

Terug
Bovenaan