Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Klopt, de lat is misschien hoog. Begrijp ook precies wat jullie zeggen. Laatste dagen ook veel gesproken en gerekend, want ja, ik vind het ook veel geld.

Maar als ik dan naar onze oude Up kijk. Uni wit, 60PK, weinig luxe, 2018 en 80.000 km. Stond ook gewoon to koop voor 10K. Dan is de keuze om 5000 meer te betalen voor een vrijwel nieuwe met meer luxe, hogere restwaarde, lagere MRB, langere onderhoudskosten en brandstofkosten en slechts 7500 km wat makkelijker te verantwoorden.

En hoewel ik EV rijden wel fijn vind (gelijk koppel, snel, automaat) had het van mij niet per se een EV hoeven te zijn. Het is voor mij gewoon een rekensommetje. Onder aan de streep over 5 jaar ben ik een stuk goedkoper uit dan een Up van 10K (natuurlijk beetje glazenbol kijk wat betreft salderen, benzinekosten, stroomkosten, etc.)

iet er zeker geinig uit maar vind het ook wel een speelgoedachtig ding met weinig bijzondere EV-kwaliteiten. Interieur is ook niet heel erg ruim.

vormgeving is smaak inderdaad. EV kwaliteiten zijn voor een A segment auto niet bijzonder (geld voor de meeste kleintjes) maar voor ons gebruik prima. Op de kofferbak na is de ruimte gelijk als onze oude Up. De Twingo rijd wel beter dan onze oude up, dat komt omdat hij iets zwaarder is denk ik en het gewicht in het midden zit, geen 3 cilinder, 1 traps automaat, meer vermogen en serieus rap en veel stiller, kortere draaicircel etc. Afwerking is beetje om het even, niet de beste uit de markt maar oke.

Straks als je niet meer kan salderen kan je gewoon de EV vol druppelen als de zon schijnt. Ik zat eerst te denken aan een simpele lader van de Lidl, maar misschien moet ik maar alvast investeren in een lader zie snapt dat er een overschot is van energie als het zonnig is, en dan dat naar de auto doorsluist.

Ik kan mijn zelf gemaakte laadpaal zo omzetten in solar mode, dan gaat hij alleen laden als er teruggeleverd word. Maar het maakt de berekening wel lastig. Toen ik het huidige huis kochten (2014) was er al sprake van dat salderen er af zou gaan...

Kosten is gewoon lastig. Ter vergelijking voor een Up uit 2018 met 80.000 km die je voor 10K koopt; (onze oude up)

We hebben veel overschot en krijgen daar nu 9 cent per Kw/H voor . als ik dat in de auto stop met 15 kw per 100 km ter vergelijking met 2 euro (gemiddelde liter prijs 5 jaar?) benzine met 1 op 20. komt het 4500 euro wat je bespaard in 5 jaar.
wegenbelasting in 5 jaar met de huidige regeling scheelt bijna 1000 euro in het voordeel van EV
onderhoud is ook gokken maar zal zo'n 750 euro meer zijn ten nadelen van een benzine auto (gok dat een Up, 2018 met 80.000 km 150 euro pj meer onderhoud nodig zal hebben gemiddeld)
Verzekering is weer 600 euro duurder in 5 jaar voor een EV (wel met nieuwwaarde regeling)

Als ik het afschijvingscomponent niet mee reken zit ik over 5 jaar op 5600 voordeel voor een EV bakje.

Afschrijving heb ik echt geen idee, gok dat het gelijk is. ( ? )

Ik snap je overwegingen, maar 15K voor een gebruikt A-segment koekblik vind ik gewoon bizar veel geld. Voor de helft van het geld had je een iets oudere (min. 2016) Aygo, Citigo, Mii o.i.d. met weinig km. kunnen vinden. Dat prijsverschil ga je nooit terugverdienen. Als ik kijk naar onze Up! uit 2014, dan gaat die nog makkelijk 10 jaar mee zonder grote problemen.

Heb zelf ook gekeken naar een Up! GTI maar die kosten ook minimaal 15k. Daar vind ik ze dan weer niet leuk genoeg voor. Het blijft slechts een Up!.

Maar nogmaals, niet iedereen maakt dezelfde keuzes en dat is maar goed ook.

Eens hoor, 15K is gewoon bizar (en dat te bedenken dat zonder subsidie ze nog veel duurder zijn). En het scheelt dat we beiden een prima salaris hebben, voor veel mensen is het uberhaupt niet te doen. Maar ik vind de 10K voor een up uit 2018 met 80.000 km ook bizar veel geld. Terwijl ze nieuw 12.000 kosten in 2018. Voor ons was het lease maar toen zei men ook al zei dat je 'gek' was om voor 12.000 een A segment gebakje te kopen. Achteraf is het een lachtertje geweest qua afhschrijving. Dus het is gewoon allemaal beetje koffiedik kijken.

voor 7000 euro koop je ook al een oudere up met wat ervaring, maar in de wetenschap dat die dingen 10K nieuw hebben gekost is 7000 ook nog steeds belachelijk. Vind al die kleintjes gewoon belachelijk duur, zowel jong als oud, en staan imo allemaal niet in verhouding. Als je dan bedenkt hoeveel meer auto je koop voor het zelfde geld in het C segment....

Hoe dan ook gaan we elk jaar gecalculeerd iets meer dan 1000 euro pj besparen tov een A segment benzine auto, als de restwaarde dan nog redelijk oke blijft ben ik tevreden.

Laatst bewerkt:
Niet te lang over nadenken :D Mijn Golf kocht ik voor dat bedrag, en straks ga ik voor een 5 jaar oude Citigo e IV niet heel veel minder neerleggen ben ik bang voor :p

Het is echt bizar hoe duur auto's zijn geworden... of wij hebben een hele goede deal gehad met de Swift.
Die kostte 6000 euro met nog geen 90.000km op de teller
Wel een 3drs maar wel met cruise control en stoelverwarming. Topauto, echt: we gebruiken 'm bijna vaker als de V40.

Ik weet niet of ik 15 mille zou uitgeven aan een kleine (elektrische) auto; op dit moment zeker niet, maar dat heeft andere redenen :sneaky:
Het is ook maar net wat je zoekt/wilt. Ik vind het voor een elektrische auto met zo weinig kilometers en een vrij goede range, geen verkeerde prijs gezien de huidige markt.
Maar voor een tweede auto is het wel een klap geld, maar hier in de buurt zijn er ook mensen met veel duurdere auto's als tweede auto; iedereen zit in een eigen situatie met een eigen financieel plaatje dus gewoon doen wat daarin past.

Als dit voor jullie past, is het een fantastisch leuk autootje: kleur is helemaal goed zo (tu)

Pfoeh.. Ik zal de rest even herhalen, wat een geld.. ;). Helaas is dat wel de realiteit, zeker bij EV is het net weer een tandje duurder. De 500C, 2012, twinair met net geen 80K kostte 1 jaar terug ook 8K. inmiddels ook 11 jaar oud! Ik zelf zou ook nooit 15K aan een 2e auto uitgeven, maargoed ieder zijn ding. onze 2e en 3e auto en de motor bij elkaar kostten ook meer dan dat dusja...

Ik verwacht dat je er veel plezier en gemak van gaat hebben, relatief nieuw, modern, compact.. je kan zelf laden bij huis. op de lange termijn is dit een uitgewogen besluit geweest zo te lezen.
Alvast veel veilige km's!

Hier een rustig weekend voor de boeg, L. gaat een weekendje met een vriendinnetje mee naar de camping. Eigenlijk pas deze week afgesproken, dus wat "vrije tijd" :) maar eens lekker een ritje op de motor doen morgen ochtend, voordat het weer te warm is.

Wij gaan een nachtje naar het oosten, Oldenzaal. Dus wellicht kom ik nog wat forummers tegen. Ik twijfel nog tussen de Golf en de Kever. Comfort op de snelweg, of een leuke auto voor de ritjes daar in de buurt.

Leuk! Dat is hier heel dichtbij. Als je nog wat leuke hotspots wil weten laat maar weten . Zal wel even zwaaien naar alle kevers

Het is de Golf geworden. We waren wat laat en het is 150km snelweg... Binnenkort maar eens binnendoor wat mooie stukjes pakken met de Kever!
Zo nog even zoeken naar een leuk betaalbaar terrasje om te eten!

Wel echt een ander wagenpark hier in het oosten. Voor mn gevoel meer kleinere en iets oudere auto's. Een enkele Tesla. Bij ons staan die op elke straathoek. Heel veel EV leasers in de Randstad, dat heb je hier gelukkig nog niet :)

Een jonge Twingo in de fabrieksgarantie met nog geen 3000 km kost hier 18K. 2000 euro subsidie er af, miscshien nog wat korting en jerijd een vrijwel nieuw exemplaar voor rond de 15K

Toch past dat autobedrijf al sinds oktober vorig jaar op deze auto, aldus de geschiedenis in de advertentiedata. Best vreemd eigenlijk.. Zal het de kleur zijn?

Maar gaaf hé, zo'n EV Twingo in een leuke kleur. In het geel (goudkleurige) springen ze ook duidelijk uit het straatbeeld. (y)

Het is een smak geld.. maar alles overwegende past zo'n kleine EV wel in jullie leven, denk ik. Je kan er zo 10 jaar mee vooruit, grootste struikelblok zal dan misschien nog de ruimte voor de pubers achterin zijn (rijden voor sport wedstrijden enzo) ? Straks wegenbelasting betalen zal, vermoedelijk, wel minder zijn dan dat voor de Benz zou moeten worden betaald?

Je zaterdag besteden aan kinderen naar een sportwedstrijd brengen, ik moet er niet aan denken. En daar zou ik al helemaal geen auto op kopen :)

Wel echt een ander wagenpark hier in het oosten. Voor mn gevoel meer kleinere en iets oudere auto's. Een enkele Tesla. Bij ons staan die op elke straathoek. Heel veel EV leasers in de Randstad, dat heb je hier gelukkig nog niet :)

Denk dat het beeld wel klopt. Heb ook het gevoel dat men hier niet zo snel een leaseauto krijgt bij een baan. In B haar vak zit in het westen van het land veelal een leaseauto bij, ook al heb je het niet nodig voor je werk. Hier in het oosten echt zelden. Misschien dat mensen er ook wat meer nuchter in staan en minder om geven. Minder lease = ook al snel iets ouder.

Toch past dat autobedrijf al sinds oktober vorig jaar op deze auto, aldus de geschiedenis in de advertentiedata. Best vreemd eigenlijk.. Zal het de kleur zijn?
Ik was bij de Renault dealer in Hengelo, daar hadden ze 2 uni witten staan en 1 metallic wit. De meesten zijn wit om een of andere reden. En daar zeiden ze dat Renault nogal aan het stunten was met de nieuwprijzen en dat drukte de occasionprijzen enorm waardoor ze al even te koop stonden en nu aanzienlijk waren verlaagd. En ze zeiden zonder dat ik hem om vroeg ook al de mededeling dat er financieel wel wat mogelijk was... Nu stonden ze daar ook nog steeds fors geprijsd en het was allemaal wit.
Was overigens daar keurig geholpen, ondanks ik duidelijk had aangegeven slechts aan het oriënteren was bood hij al aan dat we wel eens een hele dag vrijblijvend eentje mochten proberen.

Het is een smak geld.. maar alles overwegende past zo'n kleine EV wel in jullie leven, denk ik. Je kan er zo 10 jaar mee vooruit, grootste struikelblok zal dan misschien nog de ruimte voor de pubers achterin zijn (rijden voor sport wedstrijden enzo) ? Straks wegenbelasting betalen zal, vermoedelijk, wel minder zijn dan dat voor de Benz zou moeten worden betaald?

Het is altijd even kijken hoe het gaat uitpakken. Mijn collega rijd een mini SE met vergelijkbare actieradius en bovendien als hoofdauto. Die zei ook wel dat het goed te doen was. 1x in de week laden, en in enkele gevallen 2 of 3 keer een 2 uurtjes er aan. De telefoon moet je vaker opladen en doen we ook niet moeilijk over zei hij. en zo is het ook. Je moet alleen met de Twingo niet langere ritten dan 150 km maken. Maar daar pakken we vrijwel altijd de Insignia wel voor. Wegenbelasting gaat er langzaam vanaf na 2024, maar door de mini accu is het nog steeds een lichtgewicht. (overigens is het maar net hoe het kabinet aan de knoppen draait en maar zien hoe de vlag er dan bij hangt)

En voor korte stukjes zit je achterin ook nog wel oke, ook als de jongens puber zijn. en anders moeten ze maar fietsen. Voor langere stukken zullen we uiteraard de Insignia pakken.

Je zaterdag besteden aan kinderen naar een sportwedstrijd brengen, ik moet er niet aan denken. En daar zou ik al helemaal geen auto op kopen :)

Opvang, 2x per week naar zwembad, ophalen bij vriendjes, soms school. Veel van onze autoritjes zijn kinderen relateert. Zonder kinderen reed ik wel een lekkere 3-serie of c-klasse coupe en B een mini of fiat 500 gok ik ;) Maar nu ze er zijn is de autokeuze zeker bepalend.

Als je kinderen hebt, hoort dat er gewoon bij en doe je dat met liefde. De zaterdagochtend staat hier ook in het teken van onze voetballende kinderen. Ik geniet er nog maar even van want voor je het weet zijn ze groot.

Daar een auto op kopen is ook niet nodig. Hier gebruiken we daar gewoon de Up voor. Wordt nog wat als die plaats moet maken voor een Z4.

^^ is soms gewoon ook wel komisch, vind ik. In deze elektrische tijd zijn sommige kinderen verrast over het fenomeen raamslinger. o_O .. en met ARKO kan je nog eens maf zwaaien naar andere weggebruikers.

Mogguh,

Weer back @ work na een weekje vakantie. We zijn (met de Astra K) en Caravan een weekje in de buurt van de Utrechtse Heuvelrug geweest. Het begin vorige week vrijdag was wel even spannend. We hebben onlangs een grotere caravan gekocht, waar we nu mee op vakantie gingen. We hebben de caravan normaal beladen zoals we het elke vakantie willen doen en ben er vervolgens vrijdag voordat we vertrokken mee op de weegbrug geweest om een indicatie te hebben van het gewicht.

We schrokken best, de caravan was (losgekoppeld) 1.600kg op de weegbrug. Dit terwijl de caravan leeg 1.100kg weegt en 1.300 kg maximum gewicht mag hebben. De Astra mag 1.400kg trekken, dus in alle gebieden fors over de getallen. We zijn er wel mee op vakantie geweest, maar het heeft ons wel doen inzien dat er wat anders moet.

In de zomer gaan dus de elektrische fietsen niet meer mee ( 60kg minder gewicht) en in de zoektocht naar een nieuwe voortentluifel kiezen we voor aluminium tentstokken ipv staal. Dat scheelt bij de stokken ook 10kg.
Daarna nog maar eens gekeken wat er aan tentharingen mee moet, ook daar hadden we teveel bij ons en ook makkelijk 30kg kunnen besparen. Dus de eerste 100kg hebben we al snel te pakken. Doel is eigenlijk wel om uiteindelijk rond de 1400kg uit te komen. Dus nog echt ff kijken of er wat zaken uit de caravan in de Astra komen (bijv. voortent of de kist met haringen).

We stonden op een mooie camping, hadden alleen pech dat ik zelf de eerste 3 dagen hondberoerd was en net toen ik opknapte onze dochter 41 graden koorts had en heel ziek. Bleek (waarschijnlijk) een effect te zijn van haar 14-maanden prikjes/ininting. Uiteindelijk dus niet kunnen doen wat we wilden, maar zijn er toch wel ff uit geweest.

En ook met 1.600kg aan de haak was de Astra een fijne caravantrekker. Wel merkte ik dat hij bij 100 km/h in de vijfde versnelling fijner reed als in de zes. Daarbij was het verbruik in de 6 ook nog eens fors hoger, dan is het toch vreemd dat de computer zelf niet voor de vijfde versnelling kiest.

@ Joost: Een heel verstandige keuze!! Zeker met jullie overwaarde aan stroom mooi om dat in een EV kwijt te kunnen. En ik denk dat je er een goede investering aan doet. Persoonlijk was ik liever voor een 2e hands Leaf/Ampera gegaan, maar als dat B te groot is kan ik deze keuze heel goed begrijpen. Een leuke auto!!

Pfoeh..dat was dan ook best over het gewicht heen Ruud...en minder dat jullie ziekjes waren...zie nu ook wel dat jullie stuk vaker ziek zijn dan voorheen..;) hier gaat het al hele tijd goed.. (afkloppen). Hopelijk hebben jullie het nog goed gehad!

Hier afgelopen weekend nieuwe vloer in huis gelegd...zaterdag dagje knallen en s avonds was het klaar. Tegen alle trends in zijn we niet voor pvc en honinggraad gegaan (werd allebei zelfs afgeraden met een hond en kids) maar gewoon voor heel mooi luxe laminaat wat heel natuurlijk en net echt hout lijkt. Huis is er enorm van opgeknapt en nu nog de plintjes wat een hele puzzel wordt..

Als je kinderen hebt, hoort dat er gewoon bij en doe je dat met liefde. De zaterdagochtend staat hier ook in het teken van onze voetballende kinderen. Ik geniet er nog maar even van want voor je het weet zijn ze groot.
Inderdaad ..voor je kids heb je alles over!

Toch kan ik me de keuze om niet aan kinderen te beginnen in deze tijd ook erg goed voorstellen, zoals Berry.
mijn zusje heeft ook geen kinderen.

Hier een flink klusweekend gehad ook, zaterdag de leibomen in de tuin gesnoeid, nog wat tuin zaken gedaan en de wc achterwand verder getegeld met Marokkaanse Zelliges hexagon tegeltjes. Deze dus: Zelliges Die zijn niet gelijk van vorm en was best even puzzelen om ze zo mooi en goed mogelijk te plakken. Voegmiddel op kleur is ook besteld dus hopelijk eind deze week afronden. Dan kunnen we boven gaan beginnen. L. heeft nu een speelkamer, maar die gebruikt ze weinig omdat er steeds minder gespeeld wordt. Ze wilt er graag een knutsel kamer van maken. :)

Alles voor de kids zoals ik hierboven al zei...:)

Vandeweek ook eens even de bandjes gaan regelen..ik zoek een wat sportievere band die ook redelijk stil en zuinig is.
geen bridgestone meer want die vind ik te hard en lawaaig.

Ik lees goede ervaringen over de goodyear eagle f1 asymmetric 6..goede prijs kwaliteit verhouding en hele goede allrounder met sportieve inborst. De Michelin pilot sport doet het ook altijd erg goed maar is stuk duurder en ook onzuiniger. Continental scoort ook vaak goed maar vindt het altijd lawaaiige banden worden na verloop van tijd.

Laatst bewerkt:
Sportief en zuinig en stil is een lastige combinatie in 1 band.

Het is en blijft een compromis, sportief = zachter rubber = slijt sneller en vaak minder zuinig.

Toch kan ik me de keuze om niet aan kinderen te beginnen in deze tijd ook erg goed voorstellen, zoals Berry.
mijn zusje heeft ook geen kinderen.
Wij ook niet en dat is prima zo. We hebben beide nog nooit een kinderwens gehad, dus zolang dat gevoel wegblijft dan blijft alles zoals het is (tu)

@ Ruud: jammer dat jullie ziek zijn geweest op vakantie... is geen pretje. Uiteindelijk wel een beetje uit kunnen rusten?
Nog een andere vakantie in het verschiet?

Hier afgelopen weekend nieuwe vloer in huis gelegd...zaterdag dagje knallen en s avonds was het klaar. Tegen alle trends in zijn we niet voor pvc en honinggraad gegaan
Wij zijn wel voor PVC gegaan maar we wilden absoluut geen visgraatstructuur.
Dus 15 verschillende vloeren bekeken; 2 vonden we daarvan het mooist.
Legt de verkoopster er toch 1 visgraat naast (ik denk dat jullie deze wel leuk vinden) en ja hoor; we waren allebei enthousiast. Nog gekeken naar de 'normale' versie met die planken, maar die was lang niet zo mooi... dus alsnog visgraat.
Hoe is het mogelijk.... maar goed, geen zwarte stalen deuren. ;)

Persoonlijk was ik liever voor een 2e hands Leaf/Ampera gegaan, maar als dat B te groot is kan ik deze keuze heel goed begrijpen. Een leuke auto!!

Los van de grootte is een Leaf of Ampera ook een heel stuk duurder in aanschaf. Daarnaast wegen ze ook fors meer wat je echt wel merkt met het rijden (en ook belangrijk als er straks MRB betaald moet worden) en het voordeel van meer rijbereik gaan we nooit van profiteren omdat we er vrijwel nooit lang mee gaan rijden. Hoogstens is het met een ampera of leaf voor ons dat het dan eens in de 2 weken laden is ipv 1x per week wat het nu zal zijn. Als hoofdauto zou ik inderdaad andere keuzes maken (maar dan wil ik geen EV, althans, die ik dan wil kan ik niet betalen)

En ook met 1.600kg aan de haak was de Astra een fijne caravantrekker. Wel merkte ik dat hij bij 100 km/h in de vijfde versnelling fijner reed als in de zes. Daarbij was het verbruik in de 6 ook nog eens fors hoger, dan is het toch vreemd dat de computer zelf niet voor de vijfde versnelling kiest.

dat is wel fors. zoveel mogelijk zware dingen in de astra pakken dus. Constructief geloof ik het wel en dat de astra het kan trekken ook. Maar je wil geen gezeur hebben als er een ongeluk is of iets.

Wij zijn wel voor PVC gegaan maar we wilden absoluut geen visgraatstructuur.

Wij zijn ook voor PVC gegaan vorig jaar op aanraden van een goede bekende die een vloerenzaak heeft. Maar ook hier geen visgraad, daar ben ik zo vreselijk op uitgekeken omdat echt iedereen dat heeft...

Mooie update aan het huis Rob, vloer is een beste kostenpost maar ook iets waar je dagelijks van kunt genieten. Dus naar mijn idee de investering altijd waard.

@ Joost: Duidelijke uitleg. En klopt, strax zit MRB eraan te komen en dan zit je wel met andere vaste kosten.
Zag dat bij de garage bij mij in de buurt nu eenzelfde Leaf te koop staat als de mijne met 20k minder op de teller voor 17.5k.

dat is wel fors. zoveel mogelijk zware dingen in de astra pakken dus. Constructief geloof ik het wel en dat de astra het kan trekken ook. Maar je wil geen gezeur hebben als er een ongeluk is of iets.
Dat is ook precies de reden. Dus als we rond de 1.400-1.450kg komen durf ik het wel aan. En tijdens een vakantie in NL zou ik de 1500kg (fietsen mee) ook wel aandurven, maar voor de lange trips liever niet.
Overigens wel grappig. Heb nog een 2e meting gedaan als ie aangekoppeld is aan de auto, dan ben je precies de kogeldruk kwijt aan gewicht op de assen. :-)

Pfoeh..dat was dan ook best over het gewicht heen Ruud...en minder dat jullie ziekjes waren...zie nu ook wel dat jullie stuk vaker ziek zijn dan voorheen..
Ja klopt, we zijn nu beiden wel vatbaarder geworden omdat L veel mee neemt vanuit de opvang. Echter heeft "ziek voelen" bij mij ook vaak te doen met de darmen / lactose intolerantie. Ik let er al veel op met eten, alleen wordt ik in sommige gevallen toch nog verrast door de maag. En als de buikpijn dan opkomt en dan met medicatie begint weet je dat pas na ongeveer 5 dagen de klachten echt verminderen. Tot die tijd heb ik forse buikpijn.

Op terugweg vanaf de camping naar huis nog een klein ongelukje gehad. De eerste 5km gingen over hele smalle weggetjes door bossen en met kronkels. Ik zei nog tegen B onderweg "dit zijn toch eigenlijk geen wegen om met een brede caravan over te rijden". Ik had zelf de snelheid al aangepast en bij tegenliggers maximaal uitgeweken. Dan zie je ook dat de ene tegenligger je meer ruimte geeft als de ander..... totdat er ineens een klap gaf bij het passeren van een auto en mijn spiegel naar binnen sloeg. Ik op de rem en op de claxon. De auto die me tegemoet kwam remde gelukkig ook.

Tegenligger was een oudere man. Had gelukkig geen schade, bij mij was het linker spiegelglas van de caravanspiegel gebroken en we zien wat krasjes op de lak waarbij we niet zeker zijn of die er al zaten.
Tsjah, gelukkig valt de schade mee en gezien het een weg was zonder wegmarkering is het heel moeilijk om aan te wijzen wie de dader is. Ging ik genoeg aan de kant, ging hij genoeg aan de kant......

We hebben wel gegevens uitgewisseld, maar ik denk dat we het er bij laten. Zolang ik de kleine schades in de lak niet zeker kan toebedelen aan deze aanrijding heb ik er geen goed gevoel bij dit bij een tegenpartij te claimen.

Middag!

Ruud, zou je de caravan ook niet eens leeg op de weegbrug zetten? Door de stevige afwijking ben ik benieuwd of het leeggewicht wel klopt.
Balen van die spiegel.

Had dit weekend nog bijna een i10 in de rechter zijkant. Ik reed op een 80 weg, hij stond erlangs en wilde keren, stuurde ie ineens een stukje de weg op toen ik voorbij reed, pff..
Ik reed nog door jouw dorp gisteren, Ruud :)

Alles voor de kids zoals ik hierboven al zei...:)

Vandeweek ook eens even de bandjes gaan regelen..ik zoek een wat sportievere band die ook redelijk stil en zuinig is.
geen bridgestone meer want die vind ik te hard en lawaaig.

Ik lees goede ervaringen over de goodyear eagle f1 asymmetric 6..goede prijs kwaliteit verhouding en hele goede allrounder met sportieve inborst. De Michelin pilot sport doet het ook altijd erg goed maar is stuk duurder en ook onzuiniger. Continental scoort ook vaak goed maar vindt het altijd lawaaiige banden worden na verloop van tijd.
Hankook is ook goed, ik had die toen onder de Fiesta gemonteerd.

Ruud, zou je de caravan ook niet eens leeg op de weegbrug zetten? Door de stevige afwijking ben ik benieuwd of het leeggewicht wel klopt.
Haha, weet je hoeveel werk het is zo'n hok uit te laden. Stokken, tenten, stoelen, atributen, bestek, pannen ed....
Daarnaast is er ook nog een mover geïnstalleerd, dus weet ik nog niet wat het exacte leeggewicht is.

Is voor mij niet van belang, er staat duidelijk dat hij 1.300kg mag wegen en ophogen max. gewicht is heel lastig. (Als hij is teruggekeurd was het makkelijker geweest, maar dat is niet het geval). Uiteindelijk telt wat hij op de weg beladen weegt. Ik denk dat ik voor de vakantie naar Frankrijk nog wel een x over de weegbrug ga om te weten waarmee ik onderweg ben.

Overigens ben ik bijna zeker dat veel caravans overbeladen zijn. Campers nog eerder, gezien daar ook het gewicht van oa brandstof en personen meetelt in het totaalgewicht camper.

@ Berry: Ik was wel thuis :)
Wel ff getankt toch, de pomp in ons dorp staat in het nieuwsartikel op AW.

Wij zijn ook voor PVC gegaan vorig jaar op aanraden van een goede bekende die een vloerenzaak heeft. Maar ook hier geen visgraad, daar ben ik zo vreselijk op uitgekeken omdat echt iedereen dat heeft...

Ach man..dat visgraat is mij veel te druk..we hebben niet zo'n groot huis en dan is dat echt heel onrustig. Een ik ga het niet doen omdat het een hype is... :)

Maar jullie hebben waarschijnlijk allebei vloerverwarming? Dan is pvc wel weer beter omdat het beter warmte doorlaat.
Wij vonden pvc maar dun en hard..laminaat dempt op onze betonen vloer beter.

Klopt , vloerverwarming. Dun is het zeker, maar hard juist niet. Het is plak PVC en dus van een soort rubber achtig flexibel materiaal gemaakt en voelt juist zacht. Wij vonden visgraag overigens ook te druk inderdaad. Maar man man, wat een kosten was dat weer. Zit wel 25 jaar garantie op.

Overigens ben ik bijna zeker dat veel caravans overbeladen zijn. Campers nog eerder, gezien daar ook het gewicht van oa brandstof en personen meetelt in het totaalgewicht camper.

Klopt, meesten zijn zwaar overbeladen. Zeker die grotere, maar ook daar geld; het kenteken zegt max 3500 kg omdat in NL een normaal rijbewijs tot 3500kg gaat. De auto zelf kan misschien best meer aan. Onze USA "fiat Ducato" camper met 3,6 V6 was ook 4000 kg (met 4500 max op kenteken, dus 500kg laadvemogen) Ging prima. Die zelfde auto zou in NL met 3500 op kenteken zwaar overbeladen zijn. Technisch veranderd er niks.

@ Berry: Ik was wel thuis :)
Wel ff getankt toch, de pomp in ons dorp staat in het nieuwsartikel op AW.
Ik had al getankt in Enschede. Ik reed langs een Shell Express waar het 1,739 was. Zo goedkoop heb ik het nergens anders gezien, dus ik zette 'm in z'n achteruit om er naar terug te rijden, want er ging toch zo'n 40 liter in. Vrijdag hier in de buurt weer ff tanken voor de accijns omhoog gaat.

Ruud, ik ben toch wel heel benieuwd naar dat werkelijke leeggewicht hoor!

ik ook, zou mij echt niets verbazen dat dit zomaar ook een stukje hoger is dan op papier (net als met auto's)

En inderdaad, vrijdag tanken. Sowieso deze week veel tanken. De Insignia krijgt veel ritjes te verduren deze week. Naast woon/werk verkeer, zwemlessen, tennis, boodschappen nog wat langere ritten voor de boek

Woensdag avond gaat de Insignia met B mee naar terwolde (bij deventer) ondertussen maak ik de A2 klaar (schoon en leeg)
Donderdag gaat de Insignia naar Breda op en neer om de twingo op te halen. (om geen gezeur met de A2 te krijgen zet ik hem wel op de aanhanger, heb ik op de terugweg ook geen last met laden van de twingo wat al krap word) En de Insignia rijd op de lange stukken zoveel fijner. Dagje uit dus.
Vrijdag gaat de Insignia naar Apeldoorn voor verjaardag bij mijn schoonzus (daarna dus even tanken bij terugkomst)
Zaterdag gaat de Insignia naar Deventer een nieuw bed op halen voor de oudste (208 cm, word krap maar we gaan het zien)
Zondag dagje weg, beetje afhankelijk van het weer kiezen waar naar toe.

Komt zo een 1000 km bij in een paar dagen, ik heb sinds de aanschaf slechts 7500 gereden tot nu toe.

Laatst bewerkt:
Tsjah, daar gaan we nooit meer achter komen. :)

@ Joost: Dat zijn best wat km in een paar dagen, maar mooi dat je uitkijkt om die KM te gaan rijden. Dat is een teken dat de Insignia toch wel bevalt. Ik zag overigens zaterdag nog een ** busje met een Insignia ST op de aanhanger de afslag Borne nemen. Ook in de donkere kleur die jij hebt.....was wel toeval.

Gisteren nog getankt... Er ging 4.67 liter in de tank van de motor bij. ik dacht dat hij verder leeg was :D.
Met de auto ga ik wel weer in België tanken.

@ Joost: Dat zijn best wat km in een paar dagen, maar mooi dat je uitkijkt om die KM te gaan rijden. Dat is een teken dat de Insignia toch wel bevalt. Ik zag overigens zaterdag nog een ** busje met een Insignia ST op de aanhanger de afslag Borne nemen. Ook in de donkere kleur die jij hebt.....was wel toeval.

Insignia bevalt heel goed, en dus donderdag voor het eerst met een echte grote zware aanhanger er achter en een auto er op. Met 200PK geloof ik het prima dat hij dat lekker trekt mar ben ook benieuwd hoe het verder rijd. zet denk ik alles wel in sport zodat het onderstel niet zoveel deint en de automaat iets meer toeren toelaat bij rustig rijden en niet te vroeg terug schakeld.

In ons dorp rijden 3 insignia's rond zover ik weet. Alle 3 stations, 2 donker blauwe en 1 witte. Misschien dus nog eentje er bij... ;)

(weer) een nieuw opel logo

l4jyut6b614o.jpg

Geen idee, even opgezocht, de oude werd geïntroduceerd op de huidige mokka in 2020. Hoop niet dat ze alle logo's op gebouwen, visitekaartjes, briefpapier en aller andere plekken waar logo's op staan nu weer moeten aanpassen. Marketingafdeling zal wel budget over hebben gehad.

Amsterdam. De opvolger van de Opel Crossland verschijnt in 2024 op de markt. Opel kan ook bevestigen dat deze B-SUV onder meer verkrijgbaar wordt met een batterij-elektrische aandrijflijn. Met de aankondiging van de nieuwe generatie Crossland zet Opel een volgende stap om uit te groeien tot een volledig elektrisch merk in Europa in 2028. Dat niet alleen: vanaf 2024 is er van elk Opel-model al een batterij-elektrische variant verkrijgbaar. Opel biedt eind 2023 al vijftien geëlektrificeerde modellen aan.

Sinds wanneer word er gesproken over een batterij-elektrische...? Of komen er ook exemplaren voor arnhem om aan de trolley bovenleiding te hangen :p

Heel gaaf exemplaar. Het ontbreken van het panoramadak wil ik wel voor lief nemen dan. Zet hier maar voor de deur. Maar de eerste afschrijving mag dan al gedaan zijn, bijna 50K is nog steeds heel erg veel geld en gaat ook nog gigantisch verder afschrijven.

Mogguh!!

Wat een gave GSI is dat, in wellicht wel de mooiste kleur!!

Nou, zoals op FB laten zien is toch redelijk onverwacht de Cabrio dit weekend verkocht. Net voordat de advertentie of MP 1,5 week geleden verliep meldde zich iemand concreet voor de Cabrio. Zaterdags toen we thuis kwamen van vakantie de auto dan ook direct opgehaald (stond al niet meer thuis omdat ik hem niet gebruikte), gewassen en eind van de middag door de koper bekeken. Die had er een goed gevoel bij, maar wilde graag een nieuwe APK.
Die afgelopen week nog kunnen regelen, en dus is de Cabrio afgelopen weekend opgehaald.

En dat is met een dubbel gevoel. Ik heb er mooie momenten mee gehad (vooral de vakanties waren uniek in een Cabrio). Daarnaast vind ik het nog altijd een mooie auto om te zien en icm de 2.2 motor reed hij erg fijn.
Maargoed, door de veranderde gezinssamenstelling gebruik ik hem nauwelijks meer. En richting de toekomst is het meenemen van kinderen ook niet heel eenvoudig. Ze moeten tegenwoordig best lang in een zitje zitten, en ISO-fix ontbrak nog. Ook kan de achterbank niet omgeklapt worden om gordels om de rugleuning te plaatsen, dus allemaal net niet.

Dus ja, is het het meest verstandige om de auto weg te doen. De projecten vervangen auto B, caravan en fietsen zijn naar voren gehaald. Dan blijft nu project Huis over. Hopelijk vinden we een x iets wat bij ons past, als dat is afgerond en er over 2-3 jaar mogelijkheden zijn staat de Cascada hoog op de verlanglijst.

@ Joost: Hoe is de trip met de A2 en de Twingo gegaan. Hoe reed dat met de Insignia, en hoe is de eerste indruk/ervaring van de Twingo?

@ Joost: Hoe is de trip met de A2 en de Twingo gegaan. Hoe reed dat met de Insignia, en hoe is de eerste indruk/ervaring van de Twingo?

Insignia is een heerlijke karrentrekker. Denk dat de grote wielbasis, brede banden en comfort er heel mooi aan bij dragen. Adaptive cruise achter een vrachtwagen 85-90, zit hij net in de hoogste versnelling. Auto in sport gezet zodat de vering wat straffer word (en niet zo deint op bv de A15) en de toerentallen iets hoger worden bij schakelen. Terugreis wel veel file. na 3 uur rijden merkte ik wel dat de bak zich soms iets verslikte toen ik de snelweg af kwam., die had het er wel zwaar mee.

De twingo doet het goed. Het is een A segment auto en dat zie je aan alles, net als de Up en soortgenoten. Het rijden is wel echt heel anders; gelijk koppel, serieus rap, het stuurt heel direct en je gaat er ook onbewust mee 'scheuren' door het vermogen en niet hoeven te versnellen. De voorwielen kunnen bijna dwars, je kunt bizar scherp insturen. Ben benieuwd wat de praktijk actieradius is, daar hebben we nog te weinig mee gereden. ohja, en hij valt nogal op in het straatbeeld

Fijn Joost dat zowel de rit goed is verlopen als dat de Twingo ook een goede eerste indruk maakt.

Ps. Ik lees net het einde van de Fiesta. Hoewel die geruchten al eerder gingen is het toch wel bizar.
Fiesta was toch altijd een goed lopend model, en als je ziet hoeveel auto's in die klasse worden verkocht dan moet er toch wel markt in zitten....

Ford Europa pleegt hiermee een soort zelfmoord. Bizar beleid van Ford. Focus gaat er ook binnenkort uit dacht ik eens gelezen te hebben.

Midje,

Bij ons zou vorige week het kastje voor de glasvezel aangesloten worden tussen 10 en 14 uur, werd ik om 16 uur gebeld: ze komen toch niet. (hele dag voor niks iemand bij huis)
Veel excuses en dan zouden ze vandaag tussen 8 en 12 komen: om half 2 nog niks, maar even gebeld en zou gelijk terug gebeld worden. Half uur later; nog niks.

Wel bijzonder dat het meeste regel/wachtwerk van deze verbouwing het verleggen van het glasvezelkastje is... :rolleyes:

Ach man..dat visgraat is mij veel te druk..we hebben niet zo'n groot huis en dan is dat echt heel onrustig. Een ik ga het niet doen omdat het een hype is... :)

Maar jullie hebben waarschijnlijk allebei vloerverwarming? Dan is pvc wel weer beter omdat het beter warmte doorlaat.
Wij vonden pvc maar dun en hard..laminaat dempt op onze betonen vloer beter.
Wij wilden ook geen visgraat ivm de hype... en toch is het visgraat geworden. Ach, we vonden het nu eenmaal het mooiste ;)

Wij krijgen ClickPVC met een kurken onderlaag en een speciale geluiddempende kern: ben benieuwd wat het effect is. Hopelijk vrij stil ;)

@ Gsi: Wat een dik ding! Die kleur is helemaal goed, mag zo wel voor de deur (y)

Dus ja, is het het meest verstandige om de auto weg te doen. De projecten vervangen auto B, caravan en fietsen zijn naar voren gehaald. Dan blijft nu project Huis over. Hopelijk vinden we een x iets wat bij ons past, als dat is afgerond en er over 2-3 jaar mogelijkheden zijn staat de Cascada hoog op de verlanglijst.
Begrijpelijk; als je nou een garage over had waar je de auto makkelijk kon laten staan en af en toe uitlaten, dan had het nog gekund. Maar anders is het zonde van de auto en van de ruimte.

Ford Europa pleegt hiermee een soort zelfmoord. Bizar beleid van Ford. Focus gaat er ook binnenkort uit dacht ik eens gelezen te hebben.

inderdaad, heb ik ook gelezen. Alleen de mustang willen ze als 'gewone auto' nog aanhouden. Dacht even dat het om de USA markt ging maar ook blijkbaar in europa. Onbegrijpelijk.
Geloof echt wel dat het ooit terug komt, maar dan als EV, als tegenhanger van de Renault 4, Renault 5, ID2 , etc.

Bizar @Gerwin, lekker ook dat je thuis blijft en er dan vervolgens niemand komt.

Die rode GSi hierboven is inderdaad erg lekker zeg!

Terug
Bovenaan