Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

We zitten in een hotel, dus alle "camping' spullen hebben we niet nodig.
Kleding, schoenen en wat spelletjes en zwematributen.. Komt vast goed :)
Ik weet van de afgelopen jaren dat die Mini tot de nok toe vol zat met "zooi".. en die vervolgens zo weer terug de auto in ging na 2 weken zonder dat er naar omgekeken was. Dat doe ik niet meer.

Dus besloten om minder mee te nemen en een hotel met zwembad te boeken ipv. een camping.
Kleding in 2 grote weekend tassen want koffers passen niet :). Dan passen de zwemspullen er nog bij en de spelletjes frommel ik er wel tussen. Bedoeling is op de achterbank wat spulletjes voor onderweg voor L, de koeltas en de overnachtingstas. L zit niet meer op een verhoger ofzo en achter K. heeft ze alle ruimte.

de 500C heeft sportstoelen en die zitten heerlijk, je zit wat meer rechtop, tuurlijk minder ruimte dan in de Mini, maar ik rijdt sowieso niet meer dan 300km tot de volgende stop.

We rijden via Zwitserland, net voor de Gotthardpas wil ik overnachten en dan in de ochtend die pas rijden, en zo op't gemakje naar het Gardameer.

Klinkt goed Jimmy! Naar de Gotthardpass is al een flink eind...dan moet er niet te veel tegen zitten op de weg ernaartoe..! En anders is er vast wat anders om te overnachten! Maar mooie avontuurlijke rit zo en ik begrijp de keuze ook wel!

Moet zeggen dat ik het qua wegwerkzaamheden best mee vond vallen in Duitsland. Ja het zijn er best wat, maar de meesten zijn maar kort en zorgen afgezien van een snelheidsbeperking niet voor heel veel oponthoud. Ik had vooraf veel erger verwacht in elk geval, al helpt het ook dat wij vroeg in het seizoen zaten natuurlijk.

Mijn ouders zaten half juni in Duitsland en op de heenweg hebben ze ipv de geplande 5 uren er 9 over gedaan. Continu ellende met stau en baustelles......

Moet wel zeggen dat ik expres en om meerdere redenen niet via Zwitserland ben gereden, maar via Oostenrijk. Maakte qua tijd/afstand in ons geval niet heel veel uit als ik Google Maps mag geloven, echter:
- Vignet is in Zwitersland duurder
- Vlugge zoektocht gaf aan dat een overnachting ongeveer 2x zo duur was als in Duitsland/Oostenrijk en ik weet van eerdere vakanties dat voor uiteten ongeveer hetzelfde geld
- De route naar Zwitserland heb ik al veel vaker gereden, dus in Duitsland door het Ruhrgebied. De route richting Oostenrijk over de A7/A6 veel minder vaak, vond ik dus leuker.
- Kans is groot dat je voor de Gothard tunnel ook even staat te wachten, met een beetje pech heel erg lang. Je kunt echter ook de pas pakken ipv de tunnel.
- Beide routes toonden op Google Maps veel Baustelle, maarja we moesten toch die kant op. Pakte in ons geval gunstig uit, het zijn er genoeg maar de vertraging viel mij echt mee.

Vanaf Jimmy zijn woonplaats naar het Gardameer is dat natuurlijk geen optie. Als ik Google Maps mag geloven komt hij amper door Duitsland, maar met name België en Frankrijk.

Heb je wel naar de grote asterisk gekeken die erbij staat...? Ik ben vooral benieuwd naar die aanvullende voorwaarden..en na een jaar ga je fors meer betalen dan die 299 euro....een jaar is zo voorbij..
Er staan online (Tweakers, Pepper ) wel reacties met uitleg:
Je krijgt een caschback en die SEPP subsidie, dus daardoor is het eerste jaar zo goedkoop. Is de basisuitvoering op basis van 10.000 per jaar, 72 maanden, 12 schadevrije jaren.
Maar het is een flexcontract zodat je na 13 maanden kunt opzeggen (zonder boete)

@ Jimmy: Wat leuk! Zul je vast veel plezier van hebben in Italië. Jullie zijn de auto al gewend als vervoer, dus daarin zullen geen verrassingen zijn.

@ Rob: alvast een goede reis en mooie vakantie!

maar zijn ook altijd degene die om wat voor reden dan ook planning en/of afspraken niet nakomen.
Ja, dat gevoel heb ik ook wel eens. En je weet altijd precies waar in huis ze geweest zijn en gezeten hebben: 1 tuinstoel is nu ook wit ipv antraciet. En er lag nog brood en bananen in huis en door de tuin slingerden koffiebekers.
Al het andere afval was dan weer netjes opgeruimd... heel bijzonder :unsure:

Ondanks de grotere velgen en plattere banden is de auto minder stug (in comfort/adaptieve stand). Zowel op slecht wegdek op als mooie strakke snelwegen. Daarnaast ook een stuk stiller.
Mooi man! Een comfortabele reisauto waar je ook sportief mee kan als je wilt, lijkt me een fijne combinatie.
Daar zit echt veel verschil in tussen diverse modellen; zelfs tussen verschillende velgformaten.
Dat merk ik bij de V40 bijvoorbeeld; met grotere velgen wordt ie echt stuiterig.

Als je 'm eerder opzegt dan moet je ook de SEPP subsidie terugbetalen denk ik?

@Jimmy: gaaf zeg, met de 500c!

@Richard, inderdaad, we rijden door België en Frankrijk naar Zwitserland, dus hopelijk weinig file en wegwerkzaamheden, we rijden ook op maandag en dinsdag, niet in het weekend. Heb ook zo een kastje voor de tol.

Vignet is inderdaad duurder, hotels ook helaas.. maargoed,.
Op de terugweg doen we nog een (extra) overnachting in Milaan, dat ligt dan weer op de route :)
We rijden de pas en niet de tunnel, die heb ik al een paar keer gereden en de pas nog nooit, wel mooi denk ik.
Tot aan de pas, vanuit ons is het 830 km.. Wilde ergens rond Luzern overnachten, dat is +/- 80km voor de pas. dus 750 km rijden, Dat is wel te doen met een paar stops met koffie.

We denken dat we veel plezier aan de cabrio gaan hebben in Italië, lekker rond rijden, dakje eraf:)

Als je 'm eerder opzegt dan moet je ook de SEPP subsidie terugbetalen denk ik?
De dealer net gesproken (belde netjes terug) en die gaf aan dat je het resterende bedrag dan nog tegoed hebt bij de koop/lease van een volgende auto (leek mij eerlijk gezegd wat stug, overheid kennende...)
Maar aangezien een andere auto geen prio heeft, heb ik mij er niet in verdiept ;)

Vorig jaar Milaan gedaan in 1 dag. Was prima te doen ondanks de wegwerkzaamheden in met name Duitsland. Om 8.30 kinderen naar school gebracht en toen door. Avond eten in Zwitserland (ja ook Burger King was gewoon bijna 20 euro pp. ) en dan ergens loop van de avond aangekomen.

Pas over de gorthard heb ik in het verleden wel paar x gedaan met oa de Astra cabrio. Heerlijk! Alleen had mij wel verkeken hoe druk de pas was (en hoe breed) .
Veel File rijden maar ook grote touringkarren gaan er massaal over en caravans. Maar veel mooier dan de tunnel uiteraard.

gaf aan dat je het resterende bedrag dan nog tegoed hebt bij de koop/lease van een volgende auto (leek mij eerlijk gezegd wat stug, overheid kennende...)
Het klopt wat de dealer zegt. Maar dan moet je dus wel weer een auto kopen/leasen die aan de sepp voorwaarden voldoet. Anders is het terugbetalen als je hem binnen 3 jaar verkoopt/inlevert

Laatst bewerkt:
Ook een reden voor mij om door Oostenrijk te gaan, je komt dan over de Fernpas en Brennerpas. Leek mij ook wel mooi.

En ja, super tof die bergen, de uitzichten, de bochten......... echter vroeg of laat rijdt je in een treintje achter een vrachtwagen/caravan/camper en dan ligt de gemiddelde snelheid op <50 km/u. Dat zal in Zwitserland ook niet anders zijn vermoed ik dus maakt geen verschil.

Op de terugweg van te voren nog een mooie plek gevonden bovenop de Fernpas om te stoppen met restaurantje, mooi uitzicht, speeltuin etc. Hele weg zon en 30+ graden en toen we eenmaal op dat mooie plekje waren kwam het met bakken uit de hemel :mad:

Ergste is nog dat in alle haast bij het inladen van de kleine man zijn lievelingsknuffel uit de auto is gevallen. Die zijn we sindsdien namelijk kwijt :cry:

@ private lease, ik vind het toch maar tricky. Nu houd ik er sowieso niet zo van om vast te zitten aan een contract. Kosteloos opzeggen na een jaar voelt wat gek. Daarnaast komt het lage maandtarief tot stand middels cashback en zit je dus ook nog met een stuk subsidie, waarvan ik mij ook echt niet kan voorstellen dat het Rijk je dat zomaar laat houden.

Nee, we ploeteren wel even door met ons wagenpark :D
De C1 heeft in de vakantie APK plus een grote beurt gehad. Voor een paar centen weer tip top, wellicht volgend jaar twee nieuwe voorbandjes maar dat zijn de kosten ook niet :)

Ik heb de Gotthartpas eens 's ochtends gereden: we hadden toen net ervoor, in Andermatt, overnacht. Mooi stukje weg, maar niet heel bijzonder. Vooral breed inderdaad. En een mooi uitzichtpunt.

Ergste is nog dat in alle haast bij het inladen van de kleine man zijn lievelingsknuffel uit de auto is gevallen. Die zijn we sindsdien namelijk kwijt :cry:
Auw, dat is wel balen!
Restaurant daar nog gecontact?

De Fernpas en Brenner hebben we ook al een paar keer gedaan, ook erg leuk, maar beste inderdaad in de ochtend. Daarom willen we nu ook tussen Luzern en Andermatt overnachten.

n zit je dus ook nog met een stuk subsidie, waarvan ik mij ook echt niet kan voorstellen dat het Rijk je dat zomaar laat houden.

binnen 3 jaar verkopen = subsidie terug betalen. Tenzij je die auto inruilt voor een exemplaar die ook aan sepp regels voldoet. Grappige is wel dat ze steekproefgewijs dit gaan controleren. Ik vraag mij dan af in hoeverre je dan echt de sjaak bent. Gevoelsmatig niet. Maar de Twingo moet hier dus ook minimaal 3 jaar rijden. Ik zie overigens ook geen reden waarom niet.

Vanmiddag opgeladen en 248 km range, met een verbruik tussen de 9.5 en 10,5 kw per 100km. Eerste 500 km zitten er al weer op ook. Eigenlijk geen gekke dingen. Je moet alleen erg opletten dat je niet te snel rijd.
53057842020_e7fef20879_b.jpg

Dat vignet in Zwitserland is toch €40 voor een heel jaar?

De Brenner is per keer dat je er overheen rijdt €11.
Een vignet voor 10 dagen in Oostenrijk is €9,90. Dus ga je 14 dagen heb je 2 vignetten nodig. Zit je in totaal ook aan die €40.

Dus ik snap de reis over Zwitserland heel goed. Dat deel door Frankrijk is zonder tol toch?

Ik heb geen idee of het Franse deel zonder tol is.. Maakt ook niet heel veel meer uit, want we hebben toch besloten om via Oostenrijk te rijden. Vriendin van ons is 3 jaar terug voor de liefde verhuisd naar zuid Duitsland. Hebben besloten daar langs te gaan op de terugweg :rolleyes:. Zo kan het maar ineens veranderen. Dus we rijden nu wel de Fern en Brennerpas :)

In dat geval maakt het dus geen zak uit ;)

Wij vertrekken morgenvroeg, eerst midden Frankrijk en dan naar de Provance, zuid Frankrijk dus. En daarna nog ergens een tussenstop voordat we naar huis gaan, maar geen flauw idee waar dat zal zijn. Ik denk Ain/Jura maar het kan ook maar zo Lago Maggiore/Lugano/Como zijn. We zien wel (tu)

Klinkt allemaal goed, die vakanties! Ik had vandaag mijn laatste werkdag en nu ook vrij. Maar eens zien of ik weer eens ga kamperen. Mijn laatste ‘op vakantie’ was in 2018 een paar dagen Ardennen, dus eigenlijk wordt het wel weer eens tijd.

Er staan online (Tweakers, Pepper ) wel reacties met uitleg:
Je krijgt een caschback en die SEPP subsidie, dus daardoor is het eerste jaar zo goedkoop. Is de basisuitvoering op basis van 10.000 per jaar, 72 maanden, 12 schadevrije jaren.
Maar het is een flexcontract zodat je na 13 maanden kunt opzeggen (zonder boete)

(..)

Ik heb een paar weken terug ook even naar die aanbieding gekeken / de voorwaarden. Niet voor mijzelf maar meer omdat ik de radioreclame erover hoorde en er nogal blijmoedig over 'het inleveren na 12 maanden' werd gedaan.

Hannelore Zwitserlood roept dat namelijk ook al enige weken in spotjes voor Van Mossel Lease... maar daar is het slechts een pakketonderdeel van 2 euro per maand wat je 'gratis' krijgt en dan zijn de voorwaarden nog slechts 'bij niet verwijtbaar ontslag' of overlijden van de persoon. Vrij kaal dus.

Bij Citroën is het een pakket van 35 euro per maand wat dan nu voor een actietarief van nul euro in het contract wordt gehangen. Daarmee kan je inderdaad opzeggen als je er zat van bent zonder je inkomsten verloren te hebben.
Dat het leasetarief inclusief SEPP was heb ik niet gezien, ook niet zo op gelet, maar wel aannemelijk. Ergerlijk is dan wel dat er in de reclame niet over gesproken wordt d.m.v. een 'let op/vraag naar de voorwaarden'.

Wat mij niet duidelijk werd is of Citroën het leasetarief niet terugrekent naar 13 maanden wanneer je de auto inlevert 'zonder zorgen'. Omdat het startleasetarief natuurlijk op 72 maanden én zeer weinig kilometers + een fiks aantal schadevrije jaren is berekend (om de gestegen rentelasten wat te compenseren natuurlijk ;))

Ik zat er aan te denken om die reclame met Hannelore nog eens in te dienen bij de Reclame Code Commissie, want het is volgens mij te losbandig geformuleerd. Maar ja, die code commissie is vooral een slager die het eigen vlees keurt, kwam ik al achter na het lezen van een artikel van een man die al vele malen, via die Commissie, de advertenties voor prijsaanbiedingen van vliegreizen probeert aan te pakken. Rechtszaken voeren maar hij krijgt de advertenties te zien welke niet aan de wet voldoen.

Ja, dat gevoel heb ik ook wel eens. En je weet altijd precies waar in huis ze geweest zijn en gezeten hebben: 1 tuinstoel is nu ook wit ipv antraciet.

Houdt in de gaten waar ze hun restanten stucpleister / voorstrijk deponeren. Volgens mij nemen de goeden dat spul mee terug voor een nette afvoer.. maar naar mijn ervaring zijn er 'snelle stuccers' die het in een put laten lopen als er geen container meer is om het in te laten stromen en te stollen. Zie je ineens een witte putdeksel in de straatgoot. :(

We denken dat we veel plezier aan de cabrio gaan hebben in Italië, lekker rond rijden, dakje eraf

Zal inderdaad fijn zijn bij aangename temperaturen / dagdelen. Hopelijk worden die leuke weggetjes niet ontsierd door de vele verkeersmaatregelen / drempels aldaar. Want dát ervoer ik vandaag in ons eigen land toch wel: het is, vind ik, ten opzichte van een 10-20 jaar tegenwoordig toch niet echt leuk meer om een beetje rond te rijden op binnendoorweggetjes van dorp naar dorp,? Wat is jullie ervaring?

Dus niet de doorgaande N-wegen.. maar echt die kleinere weggetjes waar je vroeger gewoon nog 80 km/h mocht maar het toch niet kon rijden.. welke nu voor 60 km/h zijn gemaakt met allerlei drempels en versmallingen om toch maar vooral verkeer in een keurslijf te dwingen. :mad:
In mijn eigen woonomgeving heb ik die wegen ook.. blijft irritant maar omdat je er meestal wel rijdt met een bepaalde noodzaak.. neem je het eerder voor lief, denk ik.

Stukje westelijk van de Maas gereden vanaf Geulle naar het noorden, eerst als tourist maar ook om een stukje file te ontwijken.. maar bij Echt was ik het écht wel zat maar ja.. de file was op de A2 verder naar het noorden opgekropen.. dus dan tóch maar weer binnendoor de afsluiting van de A73 proberen te ontwijken. Uiteindelijk gelukt.. maar zo gaar als boter van al dat provinciale geklooi.

Mogguh,

@ Durashift: Ja, ik begrijp heel goed dat je er enig sceptisch/gereserveerd over bent. Ben ik ook en ik zou bepaalde dingen absoluut zwart op wit willen aangezien de voorwaarden vaak té vaag en onbegrijpelijk zijn.
Kreeg door het verhaal van de verkoper het gevoel dat ze met een behoorlijke voorraad zaten en daar nu even vanaf wilden; het model zal misschien niet zo populair zijn.
Ze zullen dan misschien de hoop hebben dat er mensen zijn die de auto meer dan een jaar houden en dat ze zo verdeeld over de tijd weer een aantal occasions (met afschrijving) in de verkoop kunnen zetten.

Houdt in de gaten waar ze hun restanten stucpleister / voorstrijk deponeren. Volgens mij nemen de goeden dat spul mee terug voor een nette afvoer..
We hebben nog een container naast het huis staan en daar wordt alle rommel ingestort.
Volgens mij worden er alleen wat spullen aan de straat afgespoeld gezien de witte vlekken op de stoep ;)

@ Vakantiegangers: fijne vakantie, geniet er van! Hopelijk valt het allemaal mee met de reis en het weer.

het is, vind ik, ten opzichte van een 10-20 jaar tegenwoordig toch niet echt leuk meer om een beetje rond te rijden op binnendoorweggetjes van dorp naar dorp,? Wat is jullie ervaring?
Begrijp goed wat je bedoeld. Hier zijn gelukkig nog wel een aantal weggetjes waar je nog leuk kunt rijden, maar het is een erg toeristisch gebied dus dan wordt er wel geprobeerd om overal snelheid beperkende maatregelen te nemen (zebrapaden, fietsoversteekplaatsen, drempels, versmallingen, etc)

Hier in de regio gelukkig ook nog voldoende wegen om lekker te toeren met zowel motor als cabrio. :)
mits het weer wat beter is dan nu :)

Bij ons in de buurt zijn sowieso weinig weggetjes waar je een beetje leuk kan rijden, dat is wel jammer. Achter Amersfoort wordt het pas interessant. En daar vind ik het binnendoor ook wel goed te doen!

Kreeg door het verhaal van de verkoper het gevoel dat ze met een behoorlijke voorraad zaten en daar nu even vanaf wilden; het model zal misschien niet zo populair zijn.

komt ook een nieuwe aandrijflijn, vermoed dat hier nog de 'oude 136 pk (?) motor in zit, dus logisch dat ze er vanaf willen. Kan natuurlijk best zijn dat je een mega goede deal kan maken, maar de voorwaarden moeten dan wel gewoon helder zijn.

Mooie weggeetjes zijn hier echt nog wel veel, juist die 60 weggetjes maar ook nog wat kleinere wegen in het twense landschap zijn echt prachtig als je van de grotere plaatsen en hoofdwegen weg bent. Hardrijden moet je alleen niet willen, te veel motorrijders met mooi weer, fietsers en idd wel drempels hier en daar. Maar rustig toeren kun je echt prima en niet heel druk.

Steeds meer wegen gaan van 80 naar 60. Aan de weg veranderd niets, alleen de belijning passen ze aan. Ik hoop dan altijd maar dat ze er niet staan te controleren.

Leuk rijden kan hier nog wel, maar op de grotere wegen van dorp naar dorp lenen zich er niet altijd even goed voor. Druk is het eigenlijk nooit en inhalen kan vaak ook nog wel, maar voor leuk sturen niet altijd even geschikt wellicht. Daarvoor moet je de minder doorgaande wegen pakken om het zomaar te zeggen, daar heb je op mooie dagen vaak wel wat meer fietsers maar veel plekken zijn goed overzichtelijk.

Alleen morgen nog werken en dan vakantie!

Vrijdag gaat de Insignia naar de dealer heen voor een klein beurtje. Is ie gelijk nagekeken voor de vakantie en zit er pech onderweg service bij in. Verwacht eigenlijk geen gekke dingen. Zondag eens kijken of de twingo in de garage past. Die blijft dan mooi schoon en droog binnen in een verwarmde garage gedurende de vakantie. En dan maandag naar denemarken.

Het is niet heel warm, maar wel 20+ en over het algemeen droog. Dus voor ons echt prima om er lekker op uit te gaan. Ben er op het vliegveld in kopenhagen na nog nooit geweest

Ik hoop dat Jimmy het noodweer in Italië ontlopen heeft. Ik zag daar beelden van voorbij komen waar je niet vrolijk van werd (understatement!) :(

@ Joost, toch altijd een lekker gevoel als de auto even een beurtje heeft gehad. Tegelijkertijd vind ik het ook altijd een wassen neus. Buiten de vakanties op rijden we tig duizend kilometers zonder onder de auto te kijken, de kap open te doen, olie te peilen of zelfs bandenspanning te controleren. Die laatste twee gaan bij mij allemaal digitaal.

De motorkap heb ik denk ik 2x open gehad. 1x om gewoon eens te kijken en afgelopen vakantie 1x om wat blaadjes te verwijderen.

Fijne vakantie in elk geval! (tu)
Ik ben 1x naar Denemarken geweest, was prima. Ik vond vooral Kopenhagen een erg leuke stad!

De zogenoemde 'zomerbeurt' voor een paar tientjes vind ik ook wassen neus. De zaken die ze dan controleren kan ik zelf ook wel. En hier is ook de bandenspanning en olieniveau allemaal digitaal. Banden kijk ik zelf ook regelmatig even na of ik geen gekke zaken zie.

Maar mijn auto krijgt gewoon een reguliere beurt. Vorig jaar augustus heb ik de Insignia gekocht en het is bijna een jaar geleden en dus heeft hij weer een beurtje nodig. Eigenlijk net na de vakantie dus, maar aangezien ik geen pechhulp heb (op een of andere manier zit dat in duitsland er niet bij in ?) doe ik het beurtje voor de vakantie zodat ik zeker weet dat ik geholpen word; mocht er iets gebeuren, al is het een lekke band. Bovendien als ze nog iets vinden kan ik het mogelijk nog claimen onder de 12 maand garantie waar de auto nu nog in zit.

Ja je word echt neit vrolijk van dit weer. Maar voor enkele jaren terug hadden buren van mijn ouders ook de hele caravan een gatenkaas door hagelstenen bij gardameer. En ik heb zelf ook met mijn eerste calibra in een enorme hagelbui gestaan met wat schade als gevolg. Dus het is ook niet alleen van dit jaar.

Maar als je dit ziet word je wel droevig
363404735_3664497030447662_7053409338794686121_n.jpg

Niet alleen voorruit en dak, maar ook de koplampen, A-stijlen. Dit is een gevalletje total loss lijkt mij

Het is niet heel warm, maar wel 20+ en over het algemeen droog. Dus voor ons echt prima om er lekker op uit te gaan. Ben er op het vliegveld in kopenhagen na nog nooit geweest
Vroeger met mijn ouders op vakantie naar Denemarken geweest. We zaten toen dicht bij het water en de omgeving deed mij daar wat denken aan een waddeneiland (in positieve zin). Zal ergens in het zuiden zijn geweest ;)
Eind dit jaar moet ik voor het werk nog naar Denemarken; veelal klanten rondom Kopenhagen maar moet ook nog naar het westen, dus dan zie ik wat meer van het land (y)

Fijne vakantie!

De zogenoemde 'zomerbeurt' voor een paar tientjes vind ik ook wassen neus.
Ja, dat is het zeker. Met de Opel Testdag had je daarna tenminste nog een certificaat met wat garantie, dat had nog wat toegevoegde waarde aan de check.

Niet alleen voorruit en dak, maar ook de koplampen, A-stijlen. Dit is een gevalletje total loss lijkt mij
Zo. Dat denk ik ook wel... ziet er niet best uit.

Ja je word echt neit vrolijk van dit weer. Maar voor enkele jaren terug hadden buren van mijn ouders ook de hele caravan een gatenkaas door hagelstenen bij gardameer. En ik heb zelf ook met mijn eerste calibra in een enorme hagelbui gestaan met wat schade als gevolg. Dus het is ook niet alleen van dit jaar.

Maar als je dit ziet word je wel droevig
363404735_3664497030447662_7053409338794686121_n.jpg

Zie de strip van Toos & Henk vandaag.....

Midje!!!
Zow, wat een rust hier....meer als 10 dagen geen reacties meer. We sterven zo langzamerhand uit ;)

Ik was zelf ook even uit de lucht, we hebben 1,5 week in Frankrijk gezeten. De eerste week hadden we overwegend mooi weer, in de 2e week werd slechter weer voorspeld waarop we vorige week dinsdag weer naar huis zijn gegaan.
De rit met de astra is super verlopen. Hij had voldoende power om de caravan de heuvels op te sleuren, meestal in de vijfde versnelling en soms naar de vierde versnelling terug. Maar dan was er ook voldoende vermogen om de ingestelde 106 km/h vast te houden.

Op de terugweg reden we het eerste uur (3 uur 's nachts vertrokken) over Franse binnenwegen in heuvelig gebied, dus met 90 km/h over die wegen in het donker. Daar was het led-matrix echt een genot, wat een bak licht. Ook de stoelen hebben zich goed bewezen, eindelijk een vakantie waar we zonder rugpijn uitstapten.

Het enige wat me tegen valt is het verbruik en de actieradius. Gemiddeld zat ik aan de 1:7 met caravan aan de haak.
Ik had dat eigenlijk wel iets zuiniger verwacht, maargoed.....er hangt wel een forse caravan van 1500kg achter. Noujah, op die paar liter meer wat hij verbruikt heeft kijken we niet. Het maakte wel dat we nog geen 280-300km per tankbeurt konden rijden.

Lekker man! Verbruik is inderdaad wel hoog, maar dat krijg je een beetje met blokjes waarbij je het van de turbo moet hebben in plaats van de cilinderinhoud. Net als een EV: hoe efficiënter, hoe sterker het verbruik stijgt bij meer belasting.
Je mist de cabrio nog niet?

Wij zitten te denken om begin september nog ff een weekje weg te gaan. Hebben we net een jong katje erbij, dus dat is wat lastig.
Denk dat het met de auto ergens heen wordt. Ik heb meer met Duitsland en Oostenrijk, maar hoor nu ook Frankrijk voorbij komen.

Wat ook niet helpt is dat auto's tegenwoordig ook maar kleine brandstoftanks hebben. In mijn Astra ging volgens mij max 45 liter en dan was ie echt wel leeg, als in een knipperend tanklampje ipv een brandend lampje die je eerst krijgt.

Is natuurlijk prima als je netjes max (stel) 120, maar ik reed destijds met enige regelmaat op de Autobahn inclusief bijbehorend tempo en dan stond je toch ook wel eens binnen <500km weer aan de pomp. Hetzelfde geld voor een windvanger/parachute zoals een caravan.

Wat dat betreft wel blij dat er nu 60 liter in gaat volgens het boekje, al is mij dat nog niet gelukt. Meer dan 50 liter vaak wel. Doet wel pijn bij het afrekenen, maar met normaal rijden doe ik dan ook 650 á 700km en op Autobahn tempo lukt 500km ook prima.

Ben ook wel benieuwd wat het verschil met caravan is als je geen 106, maar 100 of 90 rijdt. Denk dat dat ook meer scheelt dan je denkt.
Maar ik snap het wel, als de combinatie op mooie lange snelwegen lekker rolt bij 106km/u dan is het wel lekker kilometers vreten en doet het verbruik er ook wat minder toe.

@ Berry, hier zijn we ook nog wat plannen aan het smeden voor het najaar. Of nouja, daar waren we in onze vakantie eigenlijk al mee bezig. Willen eigenlijk nog even met z'n tweetjes of misschien toch z'n drietjes een weekje naar de zon.
Met zijn tweetjes omdat wat tijd voor ons zelf toch ook wel erg lekker is, hebben we vorig jaar ook gedaan. Met zijn drieën omdat het zo heerlijk is om te zien hoe die kleine bandiet geniet van het zwembad, de zee en het het een relaxed/makkelijk ventje is.

Fijn dat de vakantie geslaagd was Ruud. Hier ook weer terug van twee weekjes Duitsland en wat blijft het toch een heerlijk land. Zaten met ons huisje direct aan stuwmeer en prachtig uitzicht als je uit bed komt. Schitterende natuur, heerlijk wandelen, schoon en netjes en vriendelijke mensen. Weer was niet geweldig maar heeft ons totaal niet belemmerd en juist veel gedaan. Kids vonden het ook prachtig. Trier vond ik ook echt een aanrader met de romeinse overblijfselen.

Reis ook dikke prima. Alleen notabene precies bij vertrek zat het infotainmentsysteem compleet vast. Direct even langs dorpsgarage, accupolen los en klaar was het weer. Rijden in Duitsland blijft ook altijd heerlijk. Alles lekker ruim en overzichtelijk en stroomt gewoon mooi door. In Duitsland geen problemen gehad en in Nederland is het vooral in het Zuiden en Midden land weer extreem vol en druk en kun je weer achteraan sluiten en irriteer je echt wel aan de gedragingen en het slakkentempo van 100. De ongelimiteerde snelheid op de autobahn vind ik echter weer onzinnig en heb ik geen gebruik van gemaakt. 130 is dikke prima en zijn we eigenlijk nooit boven gekomen. In mijn ogen blijft het ook volkomen zinloos. Draaikolk in de tank en de enkeling die nog keihard voorbij knalt stond bij de volgende baustelle, snelheidsbeperking of rustpunt gewoon weer naast ons....

We hebben bewust een mooie route binnendoor gekozen..weg van het drukke ruhrgebied en de enorme autobahnen bij het stedelijk gebied en juist mooi slingerend dwars door de prachtige eifel. Dat is genieten.

Maar goh...het is wel wat met het weer in Europa..eerst vrienden van ons in italie meteerst enorme hitte en toen noodweer, afgelopen weekend vrienden van ons in oostenrijk met overstromingen en nu zijn vrienden van ons in zuid zweden het l*l...volgens mij is het bij joost in denemarken nu ook niet best.

Laatst bewerkt:
Ik vind Duitsland ook heerlijk. Je zat bij Trier zag ik? Prachtig daar.
Nu op 't werk is een bureaubladachtergrond ingesteld door IT van een Porsche die over zo'n ruime weg langs de Moezel rijdt; daarvan krijg ik echt zin in vakantie!

Zaten met ons huisje direct aan stuwmeer en prachtig uitzicht als je uit bed komt.
Wauw, dat is echt heerlijk!

Het weer in Europa is wel een dingetje, erg veel extremen dit jaar. De regen zondag was ook bizar. Er stond hier zo'n 10cm water op m'n gazon. Een jaar terug was het helemaal verdroogd.

Jah..en het is allemaal ook zo lokaal. Zondag hebben wij gewoon mooi weer gehad en geen regen. Moezel is ook prachtig.

En ik verbaas me hoe netjes die Duitsers zijn. Was een dag een groot festival bij ons rondom het stuwmeer. Hapjes, drankjes, kraampjes. De volgende dag was er geen papiertje, bekertje of snippertje te vinden. Echt alsof er niks gebeurd was. Moet je in NL eens komen...

Mooi om te horen Rob dat jullie ook een goede vakantie hebben gehad. Naar wat ziekteperikelen en wat tegenslagen die jullie hebben gehad is dit dan wel een fijne opsteker wat je energie geeft.

Ik heb tijdens de vakantie ervan genoten om 2 weken continu met onze dochter samen te zijn. Ze had het in haar eerste jaar niet makkelijk (2x melkalergie en enkele maanden spreidbroekje), waardoor ze niet altijd even vrolijk was en de nachten soms lang waren. Maar als je dan nu ziet hoe vrolijk ze was en zich in die 2 weken ontwikkelde, echt zo dankbaar.

En overigens nog een complimentje voor de Astra, als de regensensor enkele keren achter elkaar geactiveerd wordt schakelt hij automatisch de dimlichten in ipv dagrijverlichting. KIJK, daar worden de wegen veiliger van. Daar kunnen veel merken (zo ook mijn Nissan) een voorbeeld aan nemen.

En overigens nog een complimentje voor de Astra, als de regensensor enkele keren achter elkaar geactiveerd wordt schakelt hij automatisch de dimlichten in ipv dagrijverlichting. KIJK, daar worden de wegen veiliger van. Daar kunnen veel merken (zo ook mijn Nissan) een voorbeeld aan nemen.
Zijn er merken die dat niet hebben? Dan heeft men bij Nissan echt liggen slapen bij het ontwikkelen :p

@Barri
Mijn Ampera-e heeft dat ook niet hoor. Daar zitten automatische dimlichten op die alleen reageren op licht of donker, maar daardoor steevast aangaan als je het niet wilt, en de regensensor is helemaal een onding. Die gaat óf niet aan, of op turbo. Omdat de interval hetzelfde is als de automatische stand is die dus eigenlijk onbruikbaar. Echt waardeloos ontworpen! Doe dan gewoon een handmatige interval...

Mooie vakantie-verhalen ook. Ik ben al sinds 2018 niet meer weg geweest en het ziet er naar uit dat ik dit jaar ook niet ga. In je eentje is op zich prima te doen, dat deed ik toen ik studeerde ook, maar ik vertrouw mezelf niet helemaal tijdens een rit; ik wil niet in slaap vallen onderweg.

Dan ga je toch een weekendje of midweekje naar Limburg? Ook lekker hoor! Ben je er toch ff uit.

Slecht van die regensensor op de Ampera, dat zijn wel dingen die snel kunnen irriteren inderdaad. Ik zet 'm altijd op de minst gevoelige stand en vind 'm dan nog vrij snel wissen.

En overigens nog een complimentje voor de Astra, als de regensensor enkele keren achter elkaar geactiveerd wordt schakelt hij automatisch de dimlichten in ipv dagrijverlichting. KIJK, daar worden de wegen veiliger van.

Klopt maar ik zet hem altijd van de automatische stand. Op de autobahn ook veel grijze omstandigheden gehad (geen regen maar wel grijs/grauw/donker) en bizar dat heel veel autos dan alleen met dagrijverlichting rijden. Blijf het echt ongelofelijk stom vonden die dagrijverlichting. Gewoon altijd volledig dimlicht aan.

Mogguh!

Komend weekend een weekendje met de vriendengroep op pad richting België (vlak onder Maastricht) maar helaas vanmorgen door m'n rug gegaan dus ben benieuwd hoe het gaat.

@ Vakanties: mooie verhalen, klinkt goed allemaal! (tu) Hier ook nog aan het denken om in het najaar nog een vakantie te plannen, maar eerst even kijken hoeveel er over blijft :cool:

@ Michiel; ik weet natuurlijk niet welke (medische) reden er achter de angst voor het in slaap vallen zit en hoe lang je kunt rijden, maar binnen NL kun je prachtig op vakantie; zelfs binnen een paar KM in zo'n Natuurhuisje heb je al het idee heel ergens anders te zitten. Al een paar keer gedaan en het was héérlijk.

Zijn er merken die dat niet hebben? Dan heeft men bij Nissan echt liggen slapen bij het ontwikkelen
Dat sowieso. De Leaf 2 is feitelijk ook een slecht doorontwikkelde Leaf 1 in een nieuw jasje.

Blijf het echt ongelofelijk stom vonden die dagrijverlichting. Gewoon altijd dimlicht aan
Ik vind het een prima middel, maar snap niet wie dan bedacht heeft dat de achterlichten niet hoeven te branden. o_O
Maak daar een combi van, dagrijverlichting & achterlichten. En bij een regensensor die redelijk geactiveerd wordt inderdaad dimlicht aan. Dan heb je alleen nog mist wat moet worden "getackeld", dat zal best lastig zijn.
Echter....bestuurder blijft in de lead.

Ik heb het idee dat het "mis" is gegaan toen de dashboardverlichting onafhankelijk van de dimlichten bleef branden. Vroeger was het "oh, mijn klokkenwinkel wordt slecht afleesbaar, ik schakel verlichting in".

@ Ginkelvanwinkel: Dat is vervelend voor je, snap wel dat het verlangen dan gesterkt wordt door de mooie verhalen hier. Maar wellicht zijn er mogelijkheden!! Of je doet bijv. een groepsreis en gaat dan met de bus/vliegtuig. Ik heb er zelf jaren lang hele positieve ervaringen aan over gehouden en leuke herinneringen gemaakt.

@ Opel Expirimental: Een leuke concept-car die ons wat inzicht geeft in het uiterlijk van de nieuwe Opels. Er zitten in de grille wel leuke "gimmicks" die op een productiemodel niet zouden misstaan. Ben benieuwd in hoeverre ze het doorzetten. En de vraag is, in hoeverre mag Opel dit soort zaken voeren binnen PSA.
Ik heb toch sterk het vermoeden dat Opel geremd wordt door PSA, zoals bijv. bij de zeer lange aanlooptijd van de Astra L te zien is. Die auto is nu al bijna 1,5 jaar op de markt en nog niet fatsoenlijk leverbaar.

Ik vind het een prima middel, maar snap niet wie dan bedacht heeft dat de achterlichten niet hoeven te branden. o_O
Maak daar een combi van, dagrijverlichting & achterlichten.
Helemaal eens. Bij de Golf heb ik nu in laten stellen dat de achterlichten meegaan met de dagrijverlichting, dus die branden altijd. Lijkt mij prima zo.

Ik heb het idee dat het "mis" is gegaan toen de dashboardverlichting onafhankelijk van de dimlichten bleef branden. Vroeger was het "oh, mijn klokkenwinkel wordt slecht afleesbaar, ik schakel verlichting in".
Klopt! Ik reed voor een chauffeursbaantje eens een Avensis door Amsterdam, daarbij branden de verlichting van de tellers altijd. Ik keek dus raar op toen er steeds naar me geseind werd, bleek er geen enkele verlichting aan te staan terwijl het hele dashboard verlicht was...

Ik heb toch sterk het vermoeden dat Opel geremd wordt door PSA, zoals bijv. bij de zeer lange aanlooptijd van de Astra L te zien is. Die auto is nu al bijna 1,5 jaar op de markt en nog niet fatsoenlijk leverbaar.
Vanuit GM was Opel hét merk voor Europa en daar werd dan ook wel iets in geïnvesteerd. Nu moet Opel dezelfde markt delen met veel andere merken, dat is wel lastig.

Vanuit GM was Opel hét merk voor Europa en daar werd dan ook wel iets in geïnvesteerd. Nu moet Opel dezelfde markt delen met veel andere merken, dat is wel lastig.
Daar zal wellicht een kern van waarheid in zitten, maar zolang als het bij de Astra-serie duurt voordat Opel de auto in de showroom had staan en laat staan de eersten uitlevert. Dat is echt extreem, ik kan me niet voorstellen dat dit allemaal met de chiptekorten te doen had.

Als de vraag nu extreem hoog was kan ik he met nog iets voorstellen, maar naar mijn weten valt dat voor de Astra-serie nog best mee. Temeer de dealers hem ook niet in de showroom konden tonen.

Bij de Golf heb ik nu in laten stellen dat de achterlichten meegaan met de dagrijverlichting, dus die branden altijd. Lijkt mij prima zo.
Helaas is dat bij de Astra K niet mogelijk, anders had ik dat ook gedaan. Gelukkig schakelt hij vrij optijd het dimlicht in.

Bongiorno vanuit Limone Sul Garda, aan het Gardameer in Italië’. Op dit moment typend vanaf mijn balkon met 30 graden met prachtig uitzicht op het Gardameer. Zometeen heerlijk het zwembad in. We hebben vandaag een (zoals Lize noemt) chill dag.

Inmiddels al een paar dagen hier en het is heerlijk! Eten, omgeving, zwemmen, die kleine (al best grote) meid vermaakt zich prima en wij ook.
Tijdens de heenreis geen enkele file gehad en de Fiat 500 heeft het uitstekend gedaan. De sportstoelen zitten heerlijk en met 130 op de snelweg rijdt de 2 cilinder meer dan prima. Alle spullen pasten er ook prima in, alleen koeltasje en een overnachtingstas op de achterbank.
Overnacht in Kempten, leuk hotel in het oude autovrije centrum. En de volgende dag de laatste 400 km. zonder probleem afgelegd. Ook hier in Italië zijn we blij met de 500 te zijn, het is smal, weinig parkeerplaatsen en in de ochtend en avond met het dak eraf is het heerlijk rijden. Tussen 11.00 en 17.00 wel echt te warm, want je rijdt hier Max 50 en het is 30+ graden.

Erg leuk om zo en dan nog eens zo een oude Fiat 500 tegen te komen en we zijn inmiddels ook wel gecharmeerd van de 500c Abarth.. die rijden er hier erg veel. Net als Vespa’s, heerlijk hoe die oude dingen hier toch gewoon blijven rijden!

Wij blijven hier nog 1 week en daarna waarschijnlijk met een lange omweg naar huis, waarschijnlijk gaan we er een paar dagen over rijden om nog ergens paar dagen te blijven.

Klinkt lekker Jimmy! B)
Het zal daar overdag inderdaad wel wat te warm zijn voor een cabrio. Sowieso om auto te rijden, of hij moet al lekker in de schaduw/parkeergarage hebben gestaan.

Kempten hebben wij ook overnacht. Van het stadje niet heel veel gezien. We zoeken altijd een hotel uit dicht bij de snelweg met restaurant of in elk geval een restaurant op loopafstand. Oh en een hotel met eigen parkeerplaats.

Met een omweg naar huis hadden wij ook in de planning, maar dat kwam er door omstandigheden niet van helaas. Met de 500C zou ik een leuk stadje/dorpje uitzoeken en de navigatie instellen op snelwegen vermijden (y)

Goed om te horen dat het zo goed bevalt Jimmy.
Ik zie zoveel mooie beelden van het Gardameer voorbij komen, zou er over een paar jaar best heen willen voor de omgeving maar het noodweer wat er elk jaar wel over trekt remt me daarin het meest af. Zeker met een Caravan/Tent ben je dan kwetsbaar. Gelukkig hoeft Jimmy zich daar geen zorgen over te maken.

Ik vind het wel knap dat jullie met de Fiat zijn gegaan. Dan houdt kwa ruimte toch niet over, en lijkt me kwa rijgedrag ook minder comfortabel als de Mini. Of zie ik iets over het hoofd? Wel leuk om met een Fiat door Italië te rijden natuurlijk, en zeker met dak los is het wel een beleving.

Dit weekend mijn zus nog ff geholpen met het monteren van dakdragers voor haar Nissan Qasqai. Is een model uit 2009 zonder dakrijls. De steunen die op de dakrand rusten moet je vastschroeven aan de zijkanten van het dak, er zitten daarvoor uitsparingen. Echter, moet je daarvoor op die plaatsen de dak/deur rubbers lossnijden o_O
Gelukkig is het allemaal gelukt, en kunnen ze met dakkoffer op vakantie.
Van daaruit ook respect voor Jimmy dat ie alles in de 500 kan laten.

Klinkt als geen straf, Jimmy!

Gardameer is prachtig maar ik krijg wat de kriebels als je ziet hoe hot en happening het is bij veel nederlanders..dat hoeft van mij dan weer niet zo. Al zaten die ook genoeg op ons park uiteraard!
Wil graag nog wel eens naar Italie maar dan willen we eerst het spul wat ouder hebben en we houden ook niet zo van die erge hitte. We willen graag wel actief bezig zijn en aan het meer / strand zitten zijn we gauw klaar mee.

En dat van de Fiat vind ik ook nog steeds knap. Maar begrijp heel goed dat het daar een heel fijn karretje is!
Op de terugweg had onze dochter de flessen drank tussen de benen..zo vol zaten we weer.... :)

En wij zijn in Duitsland ook zoveel mogelijk van de gebaande paden af gegaan en zijn heerlijk door de Eifel gecruised. Echt veel mooier dan die autobahnen door en langs die drukke steden.

Hier het vakantiegevoel helaas weer achter ons gelaten. Vrouwlief moest van het weekend alweer beginnen en ik vandaag weer. Vorige week nog veel dingen met de kids gedaan. Dagjes Wildlands, maisdoolhof, speelboerderij, bezoek vrienden en toen was de week zo voorbij..

Terug
Bovenaan