Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Opeling;

insignia_bst_04.jpg

De mercedes had ook geen echt leer. De opel weet ik niet, maar zal ook wel nep zijn.

Zoals een bevriende automonteur die ik ken die ook veel aan moden spul werkt; het is tegenwoordig gewoon witgoed. Alles is gemaakt om een jaar of 10 mee te gaan. De bouwkwaliteit (en dus niet een zacht panneeltje hier en daar) schijnt gewoon erg mager te zijn. bij alle merken. Maar een eigenaren van auto's gaan er ook zo mee om zei hij. Er word niet meer gekeken wat een auto kost om te kopen maar wat het in de maand kost. en over 4 jaar staat er weer een nieuwe. Nieuwe auto's is grotendeel zakelijk of private lease. occasions worden veel gefinaincieerd of op financial lease op een zaak weg gezet.

Niet alleen de auto's veranderen maar ook de mensen

Laatst bewerkt:
klopt, er staat weer een nieuwe generatie op die de waarde van kwaliteit niet meer kan inschatten. Hoe moet je er dan goed mee omgaan?

Ja en waarom zou je in een stevig concurrerende markt een overgeengineerd product maken als de eerste eigenaren er toch geen fluit om geeft als het ding het maar doet de eerste 5 jaar. Die kopen tenslotte de auto's nieuw. Ben wel benieuwd hoe de occasions zich houden na een jaar of 15-20. Die van nu zijn nog heel behoorlijk, kijk bv naar een astra G waarvan de jongste al bijna 20 jaar oud is. Het roest weinig en het rijd nog steeds. het is vaak achterstallig onderhoud of schades of export waardoor ze van de weg verdwijnen. Dat gaat met de huidige auto's niet lukken met mindere kwaliteit, complexe techniek, duurdere reparaties, etc.

Ik vind het toch zo'n eeuwig vooroordeel vinden dat (private)leaserijder niets om hun auto geven omdat het toch niet van hunzelf is. Ik heb menig lease rijder meegemaakt en mijn indruk is toch echt anders. Zijn er inderdaad altijd een paar die een auto afbeulen, maar die ken ik net zo goed bij de niet leaserijders.

Dat fabrikanten geen auto's meer bouwen die met gemak 300.000km en/of 20 jaar meegaan snap ik wel, kost qua ontwikkeling en fabricage ook gewoon geld.

Toch denk ik dat een groot deel van het probleem ook bij de geavanceerde technieken zit. De Astra G was er van '99 tot '05 zo ongeveer, denk dat dat wel de sweetspot was qua betrouwbaarheid. Fabrikanten hadden roest onder de knie, weinig geavanceerde technieken qua motoren of elektronica en dus weinig wat kapot kon gaan en als het dat wel ging, dan kon de lokale buurtgarage het ook wel repararen.

Sindsdien zitten auto's meer en meer vol met exotische technieken, waarbij zelfs merkdealers de storingen niet kunnen oplossen of het klauwen met geld kost.

Ik moet ook nog maar zien of de huidige eco blokjes het 300.000km en/of 20 jaar volhouden en voor de bakken met software die in auto's zit vraag ik het mij ook af.

Die software wordt wel de achilleshiel denk ik. Ik had pas die Golf 2 staan (die nu voor 4k bij die handelaar te koop staat), die is 33 jaar oud. Mijn Kever was 36 jaar oud toen ik 'm kocht. Deze Golf voelt echter veel minder oud aan. En een auto uit de late jaren 90 is idd de 'sweetspot'. Daarna kwam er teveel electronica in. Met accu's krijg je ook weer nieuwe dingen, zie de recent door forummer Ginkelvanmichiel aangeschafte Prius. Een tijd stilgestaan, dan is gelijk de accu kapot.
En met de huidige prijsstelling rijdt straks iedereen gewoon in een witte Tesla!

Ik denk inderdaad ook dat de auto's vanaf grofweg 2008 niet meer 20 jaar of langer mee zullen gaan.

Ik neem mijn eigen Opel Adam uit 2014 even als voorbeeld. Deze heeft een motor waarvan de distributieketting weleens van vervangen moet worden. Hier hebben meer merken last van (bijna allemaal), maar op een zekere leeftijd hebben veel eigenaren dat er niet meer voor over => weg auto.
Of, een ander voorbeeld, mijn Opel Adam heeft overal led-verlichting. Nu bleek er één lampje in mijn instrumentenpaneel niet meer te werken (achter de toerenteller). Deze led-lampjes kun je niet meer vervangen. Het hele instrumentenpaneel moet worden vervangen a € 700 nieuw (maar is ook gebruikt wel te vinden). Maar dergelijke fratsen zorgen er natuurlijk wel voor dat auto's eerder zullen worden afgeschreven zodra de dagwaarde tot nihil is gezakt.
Denk niet dat dit alleen bij Europese merken voorkomt, want ik vernam laatst dat een ledje in een koplamp bij een Toyota Yaris stuk was gegaan en daar moest ook een hele koplampunit worden vervangen voor honderden euro's.

Ik denk inderdaad ook dat de auto's vanaf grofweg 2008 niet meer 20 jaar of langer mee zullen gaan.

dat gevoel heb ik ook, maar de laatste 7-8 jaar is dat gevoel alleen maar sterker geworden met alle milieu geneuzel, hybride dingen, alles moet maar lichter uitgevoerd worden om wrijving en gewicht te besparen. En als het dan stuk gaat dan loopt het al snel in de papieren. Al zo'n auto dan 15 jaar oud is, dan is het al snel klaar.

Baalde er al van dat er van m'n 12 jarige Laguna al bepaalde onderdelen niet meer te vinden waren.... Wordt het toch houtje touwtje oplossingen verzinnen en of dat nu de originaliteit vergroot...

Mogguh.

Herkenbaar dat gevoelsmatig de auto's kwalitatief minder zijn als jaren geleden. Enerzijds ook verklaarbaar, door toenemende concurrentie en dalende afzetaantallen wordt de marge per auto steeds kleiner. Daarnaast is de kostprijs voor een auto al sterk gestegen door kortere levenscylussen, hogere (veiligheids) eisen dat men een auto toch concurrerend in de markt wil zetten en dan ga je op andere zaken besparen.

De Astra K heeft zich dit weekend goed bewezen. Met een naar verwachting toch 1300kg zware caravan aan de haak bracht hij ons keurig naar Limburg. Met 100 km/h op de cruise wisselt hij soms tussen de 5e en 6e versnelling naar gelang tegenwind en helling. Wil je even snel invoegen, dan doet ie zijn sportschoenen aan en zet hij grote stappen.
Ja, dit blok heeft me echt wel overtuigd. Klein tegenvallertje is het verbruik, op de toch redelijk vlakke NL snelwegen zat ik op de 200km terugrit volgens de BC op 12,7L per 100km. Dus 1:7,9. Dat is niks zuiniger als de 2.2 Cabrio deed.

De caravan is ook goed bevallen. Er zijn wat zaken die nog aandacht of een update verdienen, maar dat heeft geen haast. Enkel zagen we dat bij de voortent 1 rits kapot is, dat is natuurlijk vervelend. Dus goed dat we tijdens dit "proefkamperen" er achter kwamen en dit nu nog kunnen laten repareren.

Helaas gunde L ons een iets minder bezorgde vakantie. Combinatie van doorkomend tandje en zware verkoudheid bracht ons slapeloze nachten. Als ze niet wakker was van de tand/oor pijn, was t wel dat ze niet kon slapen vanwege de verkoudheid met veel diep hoesten en verstopte neus tot gevolg. Sneu voor de kleine meid.

Vervelend ruud dat L zo ziek was. Wij hebben het jaren geleden gehad in de ardennen met de oudste. Een week lang ziek, huilen en 'gedoe'. Voor niemand leuk, mijn schoonvader heeft het er nog over en wil niet meer mee op vakantie, die heeft een week lang geen oog dicht gedaan :LOL:

Zieke kinderen.....weet er alles van..:) Hou maar op.. paar weken terug voor ons midweekje weg ook buikgriep. .al gaat het hier de laatste tijd eigenlijk best goed! En slapeloze nachten zijn bij ons bij beide kids tot nu toe op één hand te tellen.

Fijn dat de Astra zo beviel met de caravan..heb je ook emuk spiegels?

Ik heb ook nog wel even gekeken naar caravans omdat de caravan van overbuurman te koop kwam maar man..prijzen van zomaar 10 mille voor caravans van meer dan 20 jaar (!) oud...echt waanzin...en de vakantie is toch al geboekt.

Gekte is daar nog steeds niet voorbij net zoals de huizenmarkt...huis hier om de hoek (2/1 kapper) voor belachelijke prijs de deur uitgegaan en nog steeds ruim boven de vraagprijs.

Verder pakken we hier de draad weer wat op. Ook eens goed nieuws want we zijn oom en tante geworden. Mijn schoonzus heeft haar eerste kleine gekregen en mijn zus is zwanger van haar derde. Onze zoon gaat het lastig krijgen op familiefeestjes want hij is (tot nu toe) de enige jongen naast zijn zus en 4 nichtjes..:)

Onze zoon gaat het lastig krijgen op familiefeestjes want hij is (tot nu toe) de enige jongen naast zijn zus en 4 nichtjes..:)

Hier precies andersom. Alleen maar jongens. Bij een verjaardag gaat het ook alleen maar over jongens dingen zoals auto's en zo :LOL: . Maar gefeliciteerd!

Ik heb ook nog wel even gekeken naar caravans omdat de caravan van overbuurman te koop kwam maar man..prijzen van zomaar 10 mille voor caravans van meer dan 20 jaar (!) oud...echt waanzin..

hier precies zo, laat het maar even. Vind het echt heel erg veel geld wat je voor een caravan betaald en eigenlijk weten we ook niet of we het echt zo leuk vinden om er meerdere keren per jaar mee weg te gaan. Want alleen voor de zomervakantie is het relatief weer duur als je stallingskosten /onderhoud / afschrijving etc. mee rekent.

Huizenprijzen gaan hier ook nog steeds door het dak, het scherpe is er wel vanaf maar nog steeds zijn huizen in ons dorp echt zo weg. Mijn nichtje wil ook graag uit huis, woont nog bij haar ouders, is 26. Maar de huizenprijzen stijgen veel harder dan ze kan sparen de laatste jaren. eerder konden ze nog iets kopen maar ze dachten; laten we nog even goed sparen. Maar nu kunnen ze niets meer kopen. Terwijl ze HBO afgestuurd is en een prima startsalaris heeft volgens mij. Heb wel een beetje met die generatie te doen op dit moment. Zonder externe financiële hulp word het wel echt lastig.

Ben blij dat ik mijn huis nog voor onder de 3 ton heb gekocht met een super lage rente in 2014, ik zou ons huis nu niet eens meer kunnen kopen als ik de woningmarkt op zou moeten komen met de huidige prijzen en rentes o_O

Onder de drie ton he..dat huis hier verderop is voor 340k verkocht..2/1 kapper maar wel helemaal af maar dat is voor onze regio echt belachelijk veel geld...echt bijna 1.5 ton meer dan waar we onze onze 2/1 kapper in het verleden voor hebben gekocht..broer van onze buurvrouw wilde het kopen (noodgedwongen nog thuiswonend en al tig keer een huis misgelopen) maar in de bedenktijd dat hij een bod deed en de verkoper een tegenbod waar ze over na mochten denken, hebben ze het gewoon voor nog meer aan een ander verkocht...maar uiteindelijk kon hij het ook niet meer betalen en zou hij er ook tot zijn nek ingezeten hebben...

soms denk ik wel eens moet ik mijn hus niet aan hem verkopen..:) maar jah..dan moeten we ook wat anders en dat is een drama...

Voor niemand leuk, mijn schoonvader heeft het er nog over en wil niet meer mee op vakantie, die heeft een week lang geen oog dicht gedaan
Ja dat is het risico he met kleintjes. Wel jammer dat hij door één ervaring in het verleden nog altijd niet mee wil op vakantie. De situatie is immers veranderd.

..heb je ook emuk spiegels?
Jazeker, die heb ik voor de Cabrio en nu ook weer voor de K. Echt heerlijk stabiele spiegels.

Ik heb ook nog wel even gekeken naar caravans omdat de caravan van overbuurman te koop kwam maar man..prijzen van zomaar 10 mille voor caravans van meer dan 20 jaar (!) oud...echt waanzin...en de vakantie is toch al geboekt.
Ja ze zijn duur. Gelukkig hebben we onze oude ook weer goed verkocht. Daarnaast zijn huisjes/stacaravans tegenwoordig ook zo duur, dat als ik dat af zet wat we nu voor de caravan per jaar betalen we nu goedkoper uit zijn. En dan zitten we ook nog in iets van ons zelf.

Leuk nieuws Rob, een kleine erbij in de familie!

@ Huizen: Ik hoor overal dat het betaalbaarder is, maar zie dat in ons dorp nog niet terug. Daarbij zijn de maandelijkse kosten nu wel zo gestegen (rente) dat je per saldo nog altijd duurder uit bent als een jaar terug.

Ennuh Jongens, niemand die het ff over de vernieuwde Corsa heeft?
Ik vind het op de foto's een geslaagde upgrade. Ik was nooit fan van de anonieme smoel van de Corsa, die is nu duidelijk sportiever en uitgesprokener. Vraag is alleen hoe de vizor in het echt uit komt, op de Grandland vind ik het op de foto's beter lijken als in het echt.....

Wel mooie updates aan de motoren en accupakketten. Zo te zien is het knullige digi-dash nog altijd een geknutseld ding....dat is jammer.

Ik ben wel benieuwd hoe de designtaal zich ontwikkeld, nu alle modellen van de Vizor zijn voorzien ben ik benieuwd of de nieuwe Grandland & Crossland weer een Vizor krijgen of dat ze een nieuwe designtaal in slaan.

Ja de Corsa facelift bevalt me wel! Best een leuk smoeltje en technisch ook een stapje vooruit. Hopen dat er een felle standaard kleur blijft.

Facelift corsa vind ik er niet verkeerd uitzien. Maar heb één keer een corsa te leen gehad en het is niet mijn auto. Dashboard was niet mijn ding en achterin ronduit krap.

Ik zie net de plaatjes van de 5-serie...weet nog niet wat ik ervan moet vinden...vind wel de achterzijde een enorme tegenvaller met dat zwarte plastic en saaie achterlichten.

Met accu's krijg je ook weer nieuwe dingen, zie de recent door forummer Ginkelvanmichiel aangeschafte Prius. Een tijd stilgestaan, dan is gelijk de accu kapot.
Op zich valt het me mee. De Prius is 22 jaar oud en Toyota gaaf aan dat ze -indertijd- verwachtten dat het accupakket circa 10 jaar zou meegaan. Dat ondermeer vanwege de luchtkoeling (die de Zoë ook nog had/heeft!)

Maar electronica is inderdaad wel een dingetje. Eigenlijk begon het met de Canbus-ellende. Als dat stoort dan ligt je hele auto lam...

Ik vind het op de foto's een geslaagde upgrade. Ik was nooit fan van de anonieme smoel van de Corsa, die is nu duidelijk sportiever en uitgesprokener. Vraag is alleen hoe de vizor in het echt uit komt, op de Grandland vind ik het op de foto's beter lijken als in het echt.....

Je ziet wel duidelijk dat het ontwerp niet bedacht ik met visor neus en dat het er later op geknutseld is. Maar het is bij de corsa wel veel beter gelukt als de Grandland, dat vind ik echt niet mooi. Verder prima updates, ja het digitale dashboard ziet er nog steeds knullig uit

Zien jullie de nieuwe astra al eens rijden? Ik denk dat ik op 1 hand kan tellen hoe vaak ik hem heb gezien tot nu toe.

De sports tourers rijden sinds maart dit jaar ook op NL platen, maar ik heb het nog niet gezien

694

Ik had onder het nieuwsbericht ook al gereageerd op de gefacelifte Corsa.

Ik vind de huidige Corsa en Astra best mooi om te zien, ook het interieur, waar ik tegenwoordig juist de interieurs veel te minimalistisch vind geworden over het algemeen heeft Opel wel de juiste manier gevonden vind ik.

Maar ik zal zelf nooit een Stellantis product kopen in verband met matige (Franse) bouwkwaliteit. Dus na mijn huidige Opel Adam wellicht nog een Astra K en dan zal ik bij een ander merk terecht moeten. Ford wellicht, al zijn de Ecoboost-motoren ook alles behalve probleemloos.

Ik zie de Astra nu steeds vaker rijden..sportstourer nu een keer voorbij zien flitsen in zilver maar de 5-deurs al vaker.. ..gisteren nog zo'n gele. Mooie kleur maar ik zou het niet zo lang vol houden met zo'n gele kleur.

Doe mij maar die lekker blauwe kleur.. iemand op het K forum heeft net zijn lease-K moeten leveren en de sleutels van zijn lease-L in dat prachtige blauw in ontvangst genomen.

7o8RxJBIsStX9045aVOKgh-41dbe5aafac9584d5b56d9c4f82baad3-Opel_Astra_Sports_Tourer_laterale-1100.webp

Maar jah..ik ben ook realistisch.... ik vind de L een mooie auto maar ik vraag me af of ik hem ooit ga rijden. De 1.2 T is me te licht; de 1.6 Hybrid is retezwaar en daardoor niet heel erg vlot.

Daarnaast gaat het nog jaaaaaaren duren voordat zoiets betaalbaar wordt...

Eerst maar eens op zoek naar een setje lichtmetaal voor de K maar oh oh..wat zijn die zeldzaam en moeilijk te vinden...

Ben blij dat ik mijn huis nog voor onder de 3 ton heb gekocht met een super lage rente in 2014, ik zou ons huis nu niet eens meer kunnen kopen als ik de woningmarkt op zou moeten komen met de huidige prijzen en rentes o_O

Tsja, dat geld voor meer van ons. Op het juiste moment in de huizenmarkt gestapt. Nu beginnen is nagenoeg onbegonnen werk.
Ik ben in elk geval blij met mijn eigen timing qua 1e woning, denk dat ik daar de rest van mijn leven profijt van heb. Vorig jaar natuurlijk ook nog verkocht en aangekocht. Qua timing was dat wel perfect, prijzen waren nog goed en huizen vlot verkocht.

Inmiddels gaat het iets minder vlot, maar verkopen nette woningen echt nog wel.

En ach, woningwaardes zijn alleen maar leuk voor je jaarlijkse WOZ aanslag maar wat je elke maand aan woonlasten aftikt is toch wat er toe doet als je het mij vraagt :)

Prima update toch? Smoelt weer wat beter en meer in lijn met de rest van de modellen.
B-segment is echter een zware markt denk ik, dus of het een verkooptopper wordt is afwachten.
Zien jullie de nieuwe astra al eens rijden? Ik denk dat ik op 1 hand kan tellen hoe vaak ik hem heb gezien tot nu toe.

Niet super vaak, maar ik kom zeker verder dan tellen op twee handen.

Toen ik gisteren in de auto zat kreeg ik een melding van de auto dat er een update klaar staat. Voor de auto, niet voor de navigatie.
De update kan ik downloaden met mijn telefoon via de My BMW app. Dat ging redelijk rap. Bij een volgende rit trekt de auto de update van mijn telefoon en start de update als het goed is. Ben benieuwd.

Oh en de auto moet gewassen worden. Leuk dat voorjaar, maar man man wat zit er een stuifmeelzooi op de auto. Als ik daaraan niet merk dat het voorjaar is begonnen, dan wel aan de hooikoorts.

Maar jah..ik ben ook realistisch.... ik vind de L een mooie auto maar ik vraag me af of ik hem ooit ga rijden. De 1.2 T is me te licht; de 1.6 Hybrid is retezwaar en daardoor niet heel erg vlot.

En eerlijk, ja de L ziet er frisser en moderner uit en wat snufjes meer. Maar de stappen die auto's zetten de laatste jaren is toch relatief klein. Een K rijd ook goed, de infortainment is nog up to date, veiligheidsdingetjes zijn ook gewoon allemaal aanwezig.

Hoeveel zaken op zo'n astra L 1.2 is nu echt veel mooier / beter tov een K los van het wat modernere uiterlijk. Heel weinig. Los van het geld zou ik ook lekker doorrijden.

Ik zat vandaag even in een nieuwe Leon. Dat is ook weinig vooruitgang tov mijn Golf van een paar jaar eerder. Materialen zijn minder, minder knopjes.

Mogguh!
Donderdag reed ik met m’n K de snelweg op, kreeg ik een rood lampje (oliekan) en een melding “Oliedruk probleem, zet motor uit”
Dus dat maar direct gedaan en een geel hesje aangetrokken en bellen met de pechdiensten. Juist toen ik iemand sprak stond de afsleepauto al voor mijn neus, die had me gezien toen hij voorbij reed en pikte me meteen op. (tu)
Mgoed, bij de afslag verderop bleek de pechhulp me niet te willen helpen omdat de auto alleen voor het buitenland verzekerd was.
na diverse telefoontjes met de leasemaatschappij werd het toch goed geregeld en is de anwb wegenwacht gekomen om alleen maar te zeggen: “die is stuk”
Dus weer wachten, komt diezelfde sleepwagen met een Corsa E achterop de auto’s omwisselen. Zodoende rij ik tot woensdag in een 75pk sterke Corsa 3 pitter en is het vermoeden dat het einde K is (hoor ik woensdag)
Vanaf woensdag staat er een vervangende auto klaar, ik heb geen idee welke..

Astra heb ik nog maar paar keer zien rijden. Alleen maar standaardmodellen. Ik weet nog niet zo wat ik er van vind. De station zonder die grote wielen zal denk ik te lomp ogen.

Ik ben gister naar een oldtimermeeting geweest in Voorst. Stonden best wat oude Opels. Wellicht vinden jullie dat wel leuk om te zien:

Opel Kadett A '64
h1r4wvu.jpg

bOILwRd.jpg

0KtVmOh.jpg

Opel Rekord P2 '61
vcRzons.jpg

OxPZIac.jpg

Opel Rekord A
yoFpiMP.jpg

Opel Rekord A '65
NAqK57k.jpg

9FOymai.jpg

Opel Olympia Rekord Caravan '55
eDoZhgi.jpg

pakFLHJ.jpg

Opel Kapitän R '55
5pvUn8X.jpg

ZfwoSl7.jpg

Opel Kapitän '63
KOh9B9V.jpg

Opel Kadett C Coupe '77
SytuZsH.jpg

4q7ceMC.jpg

Opel Manta '77
2rjEtA6.jpg

Oude auto's zijn altijd leuk om te zien. Kan alleen niet zeggen dat ik die echt oude mooi vind. Beetje plomp en/of te Amerikaans. De Rekord A vind ik wel een fraaie auto.

Mooi MCW! Zo'n Rekord A had forummer Baur eerst ook nog, een donkerrode.

@Hotdog: hm, wat balen. Wat zou er aan de hand zijn? Wanneer komt de nieuwe?

na diverse telefoontjes met de leasemaatschappij werd het toch goed geregeld en is de anwb wegenwacht gekomen om alleen maar te zeggen: “die is stuk”
Dus weer wachten, komt diezelfde sleepwagen met een Corsa E achterop de auto’s omwisselen. Zodoende rij ik tot woensdag in een 75pk sterke Corsa 3 pitter en is het vermoeden dat het einde K is (hoor ik woensdag)
Vanaf woensdag staat er een vervangende auto klaar, ik heb geen idee welke..

de horror! Hoe vervelend ook, dan ben je blij dat het een leasebak is. Als particulier weet je gewoon dat dit heel erg veel geld gaat kosten. Ben benieuwd na het verloop, maar gezien de courantheid van Diesels en einde leasecontract denk ik dat ze hem niet meer gaan herstellen inderdaad.

Ik ben gister naar een oldtimermeeting geweest in Voorst. Stonden best wat oude Opels. Wellicht vinden jullie dat wel leuk om te zien:

Leuk! Die hele oude heb ik ook weinig mee, ik begin ze pas leuk te vinden vanaf eind jaren 70 / jaren 80.

Ik vond je verslagje op het K forum een stuk aantrekkelijker, Fer..:)

Maar wel balen en ik ben bang dat er ergens een riem of ketting geknapt is (komt vaker voor bij de diesel) en het inderdaad einde oefening is. En hij was altijd zo probleemloos...

en is het vermoeden dat het einde K is (hoor ik woensdag)

Ai, dat is minder prettig nieuws. Op zo'n moment ben je toch blij dat het lease.
Ben wel benieuwd wat er precies gebeurd is en waarom. Is toch een relatief jonge auto en ook met die km stand zou een auto niet zomaar compleet kaduuk mogen gaan.

@ MCW, knappe plaatjes (tu)
Heb niet super veel met oude auto's, maar de exemplaren die jij op de foto hebt gezet zien er wel uit om door een ringetje te halen en daar kan ik dan altijd wel weer van genieten.

Ik vond je verslagje op het K forum een stuk aantrekkelijker, Fer..:)

Maar wel balen en ik ben bang dat er ergens een riem of ketting geknapt is (komt vaker voor bij de diesel) en het inderdaad einde oefening is. En hij was altijd zo probleemloos...
Ja, op het K-forum had ik er een “lokaal nieuwsbericht” van gemaakt, de reden was ook om de mods wat te stangen omdat ik eerder een nieuwsbericht had geplaatst over een uitgebrande Astra K in Ermelo. Dat topic werd gesloten en direct daarna de forumregels aangepast imo :eek:

Maar de oliedruk-problematiek, ik weet het niet zeker maar op het K-forum gaf een monteur aan dat het mogelijk de ketting van de oliepomp is die brak. De oliepomp zelf kost €480 ex, montage ongeveer 3 uur. De andere onderdelen zullen het bedrag ook wel stevig ophogen.

Inderdaad blij dat het een leaseauto is. Jammer alleen dat ik nu iets moet verzinnen voor de vakantie.
Morgen wordt de huur-Corsa E (75pk) omgeruild. Prima wagentje maar niet vooruit te branden :)
Dan komt er een huur **** 8 sw tot 13 juni. En daarna is het nog even open. Er staat vanaf die datum een P*l* GTI voor me klaar, maar ik zit meer op de **** SW met trekhaak van mijn (jongere) collega te azen. Dan kan de bagagekar mee op vakantie.
Of we ruilen dan even, zal hij ook wel mee kunnen leven..

De L staat voor eind september/begin oktober op de planning.

Als hij zelf niet op vakantie is wil hij vast wel ruilen met een GTI voor even lijkt mij.

Maar als het alleen de oliepomp is met wat werk, dan is gelukkig nog net niet het hele blok in de soep gelopen dus. Dan is er nog wel een kans dat een handelaar zich er aan waagt en deze weer de weg op komt in Nederland.
En ja, zo'n ketting mag natuurlijk nooit breken, maar zal ook wel te maken hebben met mileu geneuzen om alles zo licht mogelijk uit te voeren met zo min mogelijk wrijving en weerstand ipv stevig en duurzaam zulke dingen maken.

Maargoed, voor jou geen zorgen gelukkig (op het krijgen van een fatsoenlijke auto voor de vakantie na), Het zal je prive auto maar zijn. Ben je zo een 2000 euro lichter.

En ja, zo'n ketting mag natuurlijk nooit breken, maar zal ook wel te maken hebben met mileu geneuzen om alles zo licht mogelijk uit te voeren met zo min mogelijk wrijving en weerstand ipv stevig en duurzaam zulke dingen maken.
Het is wel een interessant geval. Breekt de ketting door materiaalzwakte (Lopez inkoopgedachte, net als de kettinkjes bij VAG) of ligt de oorzaak bij een verstopte aanzuigbuis (De krachten worden bij het vacuümtrekken extreem hoog). Dat laatste komt bij meer merken voor.... En waarom verstopt de olie aanzuigbuis?

Mogguh!

@ MCW: Dat zijn leuke plaatjes van prachtige Opels. Zo lekker puur als ze in die tijd waren....

@ Fer: Oej, dat is toch wel een vervelend einde van een gelukkige relatie met je K.
En zoals anderen terecht zeggen, blij dat het een leaser is.

Ik schrik eerlijk gezegd nog best wel van problemen met de K. Op het Astra-forum lees ik ook veel over kapotte Turbo's.
De diesel schijnt idd ook storingsgevoelig te zijn.....valt me toch tegen van Opel. En ja, je ziet het overal dat door krappe marges de onderkant van kwaliteitseisen worden opgezocht, maar ik vind het wel een verkeerde wending.

Of we moeten gewoon accepteren dat bijv. een turbo maar 10 jaar mee gaat...

Benieuwd waar Opel mee komt (nieuwsaankondiging), maar op de één of andere manier ben ik niet meer zo enthousiast over de moderne Opels als voorheen.

et is wel een interessant geval. Breekt de ketting door materiaalzwakte (Lopez inkoopgedachte, net als de kettinkjes bij VAG) of ligt de oorzaak bij een verstopte aanzuigbuis (De krachten worden bij het vacuümtrekken extreem hoog). Dat laatste komt bij meer merken voor.... En waarom verstopt de olie aanzuigbuis?

Zeker interessant, ja zo'n oliepomp heeft wel kracht. Maar dan is de verstopping hartnekkiger dan de sterkte van de ketting. Dat zou op zich ook wel bijzonder zijn. En ja, waarom verstopt die aanzuigbuis. Bij oudere VAG motoren komt dat doordat het zeefje verstopt raakt die er voor zit icm langere interval termijnen. Aan de ene kant interessant om te onderzoeken, aan de andere kant; deze motor, dit model, het is allemaal uit productie. Hoogstens dat je een verbeterde ketting of andere voorlichting mbt onderhoud voor schrijft aan de dealers waarbij je dus indirect je fout erkent en dus de nodige claims nog kan krijgen.

De diesel schijnt idd ook storingsgevoelig te zijn.....valt me toch tegen van Opel. En ja, je ziet het overal dat door krappe marges de onderkant van kwaliteitseisen worden opgezocht, maar ik vind het wel een verkeerde wending.

Turbo die 10 jaar mee gaat niet heel gek. Dat ding krijgt enorm op zijn donder elke rit. De hoge toerentallen, hoge temperaturen, vervuiling, smering. Bovendien is een turbo (alleen) qua kosten nog te overzien bij een goede specialist. (rond de 1000 euro gok ik incl vervangen?)

Maar die grappen van Fer moet je dan niet ook nog hebben. Maar zoals ik laatst al zei wat mijn oud collega constateerde; auto's worden gewoon minder goed gemaakt. Volgens hem is het sinds PSA bemoeid er zeker niet beter op geworden bij Opel. Maar ook dat het iets is van alle merken. Iets wat vele niet direct zien achter een mooi zacht dashboard.

Mogguh!

Druk druk enzo; verbouwen kost toch best wel tijd, ook al doe je het niet zelf ;)

@ Nieuwe Astra: zag laatst een grijze SW rijden, achterkant vond ik niet echt fraai. Die blauwe kleur heb ik nog niet in het echt gezien, misschien doet dat wat voor het beeld/.

@ MCW: prachtige plaatjes, ik vind de designs (en kleuren!) van die oude modellen erg mooi om te zien. Toen kon er natuurlijk ook veel meer door een gebrek aan regels/wetgeving ;)

Ja, op het K-forum had ik er een “lokaal nieuwsbericht” van gemaakt, de reden was ook om de mods wat te stangen omdat ik eerder een nieuwsbericht had geplaatst over een uitgebrande Astra K in Ermelo. Dat topic werd gesloten en direct daarna de forumregels aangepast imo
Hoe is de nieuw regel: 'Plaats geen bericht wat de intentie kan wekken dat de Astra K niet de perfecte auto is, laten we het leuk houden' ? :p

Maar wel balen dat je K in de soep is gelopen... zou mooi zijn als je voor de vakantie een fatsoenlijke SW kunt rijden... met een Polo is het wat behelpen denk ik ;)

@ Kwaliteit: ach, met zoveel producten (wasmachines/telefoons/tv's) worden ze tegenwoordig volgens mij zo gemaakt dat ze beperkt (met de tijd) meegaan en daarna vervangen moeten worden. Zal met auto's niet veel anders zijn.
Duurzaam noemen ze dat... toch? :unsure:

@ Nieuwe Astra: zag laatst een grijze SW rijden, achterkant vond ik niet echt fraai. Die blauwe kleur heb ik nog niet in het echt gezien, misschien doet dat wat voor het beeld/.
Ik heb blauw, rood, wit, grijs, geel en zwart in het echt gezien. Dan hebben we volgens mij de meeste kleuren ook wel gehad. :) Zwart vind ik echt tegenvallen, omdat je dan het contrast met de vizor en de ramen mist. Dan is het echt een donker geheel. Was ook de reden dat ik destijds de Leaf in groen heb besteld, de Leaf had eenzelfde probleem.

Rood is veruit mijn favoriete kleur. Oogt lekker sportief en geeft een mooi contrast. Het is nu ook een wat donkerder/chiquer rood als voorheen (wat meer op brandweerrood leek).

@ Fer: Is vervanging geen zaak van de Leasemaatschappij? Of is de astra nog in eigen beheer aangeschaft?

Ik schrik eerlijk gezegd nog best wel van problemen met de K. Op het Astra-forum lees ik ook veel over kapotte Turbo's.

Benieuwd waar Opel mee komt (nieuwsaankondiging), maar op de één of andere manier ben ik niet meer zo enthousiast over de moderne Opels als voorheen.

Valt toch best mee hoeveel turbo's er kapot gaan? Ik ben een trouwe volger van het forum en kan ze op een hand tellen. Echt niet meer dan bij willekeurig ander merk. En tsja...een forum is ook geen goede graadmeter want daar gaat het natuurlijk continu over het model en zullen er ook af en toe mindere verhalen voorbij komen.
Wel zie ik dat het bij de diesels geregeld mis gaat. Of knappende of rammelende ketting (terugroepactie/modificatie voor) of knappende riem/ketting van de oliepomp.
Over het algemeen is de K een heel betrouwbare auto. Alleen het scherm gaat geregeld kaduuk maar kun je dankzij het forum ook heel goed zelf voor een prikkie vervangen.

Ik ben nu serieus werk aan het maken voor een upgrade van de velgen.....effe kijken of het gaat lukken want het aanbod en aanbieders is zeer schaars.

Welke maat velgen zitten er onder de K dan? Mijn Insignia heeft 5x115. Zelfde maat ook als de cascada en Astra J OPC. (Gewone Astra J is anders) en er worden heel wat mooie setjes aangeboden. Het is dat ik mooie 18 inch er onder heb liggen met nog goede A merk banden anders had ik best wel keuze gehad voor een setje 20 inch. Ik vind die van een Astra J OPC heel mooi in 20 inch, maar dat word gelijk weer prijzig.

Astra K heeft 5x 105..das het probleem...alleen enkele velgen van de Astra J passen (is ook meestal 5x115) en de velgen van de 1e Mokka. Maar deze laatste heeft vaak banden met een te hoge wang erop zitten die niet geschikt zijn voor de astra. En anders zit je vast aan de modellen die standaard geleverd zijn onder de K of zul je een set universeel moeten aanschaffen.
De bi-colors vallen bij mij af. Heel erg gevoelig voor schade en je kunt ze maar beperkt oplappen/afdraaien en dan kun je ze weg doen. Houd je de 18 inch twinspoke over of de 19 inch mokka met de juiste banden......

kortom schaarste en dus erg beperkt beschikbaar = erg duur!
maar mijn huidige banden begin behoorlijke droogtescheuren te vertonen en moeten er voor de vakantie wel onder weg.

Velgen voor een Astra K vinden is een ramp inderdaad. Destijds voor de Signum/Vectra en voor de Mondeo was het totaal geen probleem maar bij de K is het echt een speld in de hooiberg.
Kan komen omdat de fabrieksvelgen gewoon goed staan en er daardoor geen aftermarket is ontstaan.

@ Fer: Is vervanging geen zaak van de Leasemaatschappij? Of is de astra nog in eigen beheer aangeschaft?
Nee, maar het contract is al afgelopen.

Ik heb nu voor de komende 2 weken een **** 8 SW. 1.0TSI handbak. Prima auto, alleen spiegels kan ik niet elektrisch inklappen en geen keyless entry. Maar verder geen klachten.
13 juni ontvang ik de sleutels van de **** 7 SW tdi van mijn collega. Die ga ik rijden tot eind september. Mijn collega werd helemaal blij dat hij in de polo gti mocht gaan rijden :)

Niks mis met een **** 7 variant!
Als je nog dakdragers nodig hebt, ik heb een setje liggen. Universeel, maar wel op maat gezet voor de **** 7 variant. Kan je wel ff lenen. Heb ze gekocht voor de heb, maar nog nooit gebruikt :D

Velgen voor de **** zijn gelukkig wat betaalbaarder dan voor de Astra. Ik moet eens nieuwe banden (deze lijken niet helemaal rond), en kijk daarom met een schuin oog naar een setje 18 inch. Onder de 1000 is er genoeg te vinden. Bij de Focus kocht ik ze voor €400 zonder banden.

Niks mis met een **** 7 variant!
Als je nog dakdragers nodig hebt, ik heb een setje liggen. Universeel, maar wel op maat gezet voor de **** 7 variant. Kan je wel ff lenen. Heb ze gekocht voor de heb, maar nog nooit gebruikt :D
Top! Ik hou dit even als reserve-optie omdat we twijfelen met een bagagewagen of met skibox+fietsendrager te gaan.

Kom ik weer even zeuren over mijn Opel Adam. Gevoelsmatig heb ik best wel een hoop kleine dingetjes ermee.

Ik ben echt wel tevreden over het uiterlijk, de rij-eigenschappen, en de value for money die de Adam (en Opel in het algemeen) biedt, maar ik ga nu voor de 3e keer binnen de garantieperiode terug.

Dit keer betreft het het volgende, misschien herkennen jullie het van voorgaande Opels die jullie hebben gehad?

Piepende 1.4 ecotec

Een vreemd soort piepje in de motor, vooral bij warme motor heb ik het idee, en het lijkt in de buurt van de distributiezijde vandaan te komen, maar geluid kan soms bedriegen.

Ik hoorde het eigenlijk al wat langer bij het afzetten van de motor, maar weet het aan een producteigenschap, totdat iemand mij wees op dat dit misschien weleens problematisch zou kunnen zijn.

Mogguh mannen. Allemaal een goed weekend gehad?

Kan komen omdat de fabrieksvelgen gewoon goed staan en er daardoor geen aftermarket is ontstaan.
Ik vind dat eerlijk gezegd tegenvallen bij de K :unsure: Ik snap ook niet dat ze de topuitvoering "Innovation" op van die kleine 16 Inch LM velgen hebben uitgeleverd. Dat was ook in 2006 al aan de kleine kant, ik had daar minimaal 17 inch verwacht.
Achjah, heb gewoon de pech dat onze voorganger niet het pakket heeft aangevinkt met de multi-colours, maar die gaan er bij ons ook niet onder komen ivm de bizarre prijzen.

@ Adam: Ik meen dat je dit probleem al eerder hebt aangesproken. Is dit bij de dealer gemeld? Viel toen meen ik nog in de garantietermijn.

maar mijn huidige banden begin behoorlijke droogtescheuren te vertonen en moeten er voor de vakantie wel onder weg.
De banden onder onze K zijn ook aan de leeftijd en krijgen ook wat leeftijdsscheurtjes, ik laat dat nog wel even beoordelen bij de garage in hoeverre dit zorgelijk is. Ik zit nog wel te denken een thuiskomertje aan te schaffen..... geeft wel een fijn gevoel als je onderweg bent inFrankrijk.

@ Astra F:

Nee, ik heb dit nog niet eerder bij de dealer gemeld. Wel andere zaken zoals ESP melding (bleken de bobines te zijn), centrale deurvergrendeling en dashboardverlichting.

Ik heb inmiddels wel een afspraak gemaakt bij de garage maar kan pas 29 juni terecht. Ik heb overigens nog gewoon 8 maanden garantie hoor. Dus het wordt vast wel geregeld, maar ik vroeg me wel af hoe ernstig dit probleem is en of ik hier wel nog een kleine maand moet doorrijden.

Vervelend dat je zoveel 'dingetjes' hebt met de Adam. Volgens mij staan ze doorgaans wel te boek als vrij probleemloos.

Gisteren de Insignia even in de wasbox gezet, niet zozeer om hem uitgebreid te wassen maar er zat een enorme laag stuifzooi op overal. Voor 50 cent kon ik precies de auto afspoelen met omosewater en gelijk weer enorm glimmen. Prima voor nu.

De audi heeft nog wel last van wat ouderdomskwaaltjes. Af en toe komt er ineens een melding van de ABS met 3x harde piep. De auto lijkt dan ook haast af te slaan. Even uit en weer aan en hij rijd weer prima. Dat kan zo enkele weken goed gaan en dan komt het weer. Ik heb hem al uitgelezen, maar geen storingscodes. En als ik er mee rij doet alles het ook gewoon. Dus kan hem wel naar de garage brengen voor diagnose maar die gaan waarschijnlijk ook weinig vinden. Internet zegt ook weinig. Omdat de planning is dat de audi niet voor de eeuwigheid bij ons blijft wil ik er ook geen kapitalen in investeren maar is wel vervelend zo. qua banden, remmen en andere slijtage zaken verwacht ik weinig dingen, op de koppeling na, die is ook wel wat verder dan initieel gedacht, maar die kan nog wel eventjes.

Eigenlijk wil ik er wel een jaar of 2 / 3 mee doen om wat te sparen voor een fatsoenlijke jonge vervanger maar zoals nu begin ik wel te twijfelen. Wel even gedacht aan private lease maar net als met een huurwoning, het is niet goedkoop en voelt het niet goed om elke maand geld te betalen voor een auto die niet van jou is. Wil best maandelijk wat betalen, maar dan moet het wel eigendom worden op den duur (net als een koophuis) want als ik een jonge auto haal voor B, dan gaan we er ook heel lang mee doen als 2e auto.

Das wel vervelend...mijn vrouw zou daar wel snel klaar mee zijn. Een auto moet het gewoon doen en je moet niet steeds al billenknippend naar het werk moeten rijden wat je nu weer tegenkomt. Maar goed..hopelijk valt het mee en kunnen jullie er nog lang en probleemloos van genieten.

Onze kapster kwam toevallig in een A2 voorrijden..is een leenauto van een garage want ze hadden net een Mondeo vijfcilinder gekocht maar die kreeg na een dag al kuren..bij alibaba gekocht en zijn ze nu al drie weken kwijt omdat er van alles niet aan deugt en ze het probleem niet kunnen vinden..tsja...

Ze had echter weinig met de A2..ze vond het net een pausmobiel. Ik vind het er nog steeds goed uitzien.

Zondag ga ik een setje 19 inch mokka velgen bekijken.

FB_IMG_1686125589654 by Rob de Vries, on Flickr

Terug
Bovenaan