Kristian2
Kilometervreter
B Real zei:AJ Schuurmans zei:Ik meld mij hier ook maar even bij de Opel kenners; zijn er mensen hier bekend met de melding "Service ESP" en eventueel in combinatie met een motorstoringslampje? In mijn geval bij een Opel Adam 1.4 uit 2014. Hij rijdt verder overigens gewoon goed, niks op aan te merken (geen noodloop ofzo).
ESP of EPC?
Eerste heeft te maken met je stabiliteitscontrole, het tweede staat voor electronic powertrain control. Dat tweede matched wat mij betreft wat beter met een motorstoringslampje.
Verder kan het van alles zijn, als de storing blijft zou ik het toch even laten uitlezen bij een garage.
@ Ruud, fijn antwoord dat ze het druk hebben. Geen verlichting lijkt mij toch echt iets waar ze prioriteit aan moeten geven. Nu worden de dagen al rap langer, maar er zijn nog zat momenten waarop goed dimlicht hard nodig is.
Vwb max koppel en rijden met de caravan. Ondanks dat het max koppel er bij 2000 rpm in komt weet ik niet of dat in een iets heuvelachtiger landschap de juiste manier van rijden is, misschien dan toch een versnelling lager aanhouden om de boel niet teveel belasten.
Overigens vind ik 2000rpm best wel laat, maar herken het wel van mijn Astra destijds. Die moest altijd even een beetje op gang komen en dan was het een heerlijk vlotte auto.
Het toegenomen vermogen in de nieuwe auto vergt bij ons nog wat gewenning, in positieve zin.
Ik merk dat ik op bepaalde stukken, waar ik veel rijdt en voorheen altijd x seconden y gas gaf dat ik nu met dezelfde manier van rijden zomaar 15 km/u harder rijdt.
Even inhalen op een 80 weg ging met de vorige ook met gemak, met de huidige auto schakelt de auto een versnelling minder terug en rijdt je met eenzelfde inhaalactie zomaar een rijbewijs gevaarlijke snelheid. Vriendinlief kwam gisteren met eenzelfde verhaal thuis.
Ach ja, first world problems :T
Verder alleen nog maar kleine stukjes gereden, met een week of twee staat de eerste lange rit gepland. Ik zie er wel naar uit.
Ook wel benieuwd hoe de stoelen bevallen, ondanks dat in zowel de vorige als deze auto sportstoelen zaten zijn die in de huidige toch echt wel een stuk anders. Heb niet het idee dat het tegen gaat vallen, maar zoiets weet je pas na een lange rit.
In de Focus kwamen we er destijds ook pas na weken achter dat we de stoelen op een lange rit (2,5+ uur rijden) niet prettig vonden. Verkoper van mijn auto gaf aan dat de vorige eigenaar de auto al binnen een week weer had ingeruild. Hij kwam uit een 5-serie met comfortstoelen en vond de sportstoelen in een 3-serie zwaar tegenvallen![]()
Heb je al een plaatje om te delen van de nieuwe bolide? Zal vast erg fijn rijden. Ik heb een aantal dagen met een G20 320i gereden en die was al een stukje vinniger, een 330i zal helemaal lekker van zijn plaats gaan. Al went zoiets ook snel.
Hopelijk doen de stoelen dat ook. Ik vond ze destijds vrij hard en smal in vergelijking met de sportstoelen in de F31. Doel van BMW was om de G een stukje sportiever, dynamischer en lichtvoetiger te maken. Daar passen de stoelen ook wel bij. Net als de directere/nerveuzere besturing, het onderstel dat strakker en wat stugger is etc.
Ik kijk ook nog weleens rond naar een opvolger maar moet ook eerlijk bekennen dat de huidige nog fantastisch bevalt. Vandaag weer een wat langere rit gedaan (dagje Texel), echt een heerlijke auto. Kan echt geen minpunten opnoemen. Beste is om gewoon geen proefritten te doen in een nieuwer- of dikker model.