Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Barri zei:
En om-en-om, zou dat wat zijn? Of raakt het motormanagement daar juist van in de war?
Dat is iets wat LPG auto's regelmatig doen en levert ook geen problemen op. Het systeem regelt daar snel genoeg voor.

Mogguh!
Ik heb de eerste minpunten aan de **** ontdekt. De Focus had ruitenwissers die vanuit het midden uit elkaar wissen. De G*** heeft zoals de meeste auto's een grote wisser en een kleine. Ik weet niet welke gek dat bedacht heeft, maar daardoor stopt de kleine wisser exáct midden in het gezichtsveld van de bestuurder, waardoor je daar even zo'n streep krijgt. Dan zit er honderdduizenden uren testen in auto's en heeft toch 80% van de modellen dit principe qua ruitenwissers *-)
Daarnaast is de regensensor overgevoelig. Ik heb 'm op de minst gevoelige stand staan, maar die is me nog veel te actief. Eens opzoeken of dat met VCDS aan te passen is.

Dat hebben heel veel auto's toch?
Misschien nieuwe ruitenwissers proberen en/of na het wassen je ruit even behandelen met iets als WetCoat. Ik heb er eigenlijk geen last van en mijn wissers stoppen ook in het gezichtsveld (niet exact het midden overigens).

Overgevoelige regensensor herken ik wel. Komt in mijn geval ook weer doordat de voorruit in de WetCoat staat. Je kunt lang doorrijden zonder wisseres, maar de sensor reageert er al een stuk vlotter op. Ik heb de sensor dan meestal ook uit staan en zet de wissers (incl sensor) pas aan als ik het nodig vind. Wat natuurlijk weer fout gaat omdat ik het dan weer vergeet uit te zetten en de wissers een volgende keer wel automatisch aan gaan :D

Afgelopen weekend vanaf de A15 nog even gezwaaid naar Marc, maar hij zwaaide niet terug :p
Weekendje Gorinchem, R'dam en Gouda gedaan. Zaterdag niet echt top weer, maar gisteren was het heerlijk voor een dagje uit B)

Hopelijk gisterenavond niet gepakt in de trajectcontrole op de A12. We waren op de terugweg met het motto "grote stappen, snel thuis".
Stukje wegwerkzaamheden waar ik netjes de vMax reed. Eenmaal uit de werkzaamheden weer op het gas, terwijl ik Flitsmeister weer aanzette cq aan liet zetten door mijn medepassagier (scherm ging automatisch uit...). K*t, trajectcontrole. Dus weer afremmen en netjes de vMax rijden. Was allemaal erg kortdurig, maar heb wel een paar tellen te hard gereden en wellicht net lang genoeg voor één meetsector? Gelukkig niet té gek gedaan, maar zou toch jammer zijn als ik net gepakt ben :(

Laatste stuk bijna een uur lang opgereden met een Bentley GTC in mijn spiegels. Eigenlijk helemaal niet zo'n indrukwekkende auto in je spiegels in het donker. De koplampen zijn wat minder fel en minder wit/blauw dan bijv. van BMW of Ford (die van Ford zijn écht fel valt mij op).
Verder natuurlijk weer genieten van zo'n lang stuk snelweg, daar is de 4GC zoals vaker gezegd echt voor gemaakt.

Bijna elke auto heeft die wissers zo, daarom vond ik de wissers van de Focus ook zo top! Ik snap niet dat je dat - behalve op MPV's - zo weinig ziet. Nieuwe ruitenwissers is eigenlijk altijd het eerste wat ik doe bij een andere auto, zo ook bij de G***.
Dit weekend ook even de olie ververst. Helaas wel een probleempje: het dashboardkastje is ontzet ofzo, het gaat niet meer dicht :(

Lekker ritje Richard, dat is voor jullie best een eind sturen.

Mogguh! Autorijden? Wat is dat? De beide auto's staan hier momenteel al vanaf vorige week donderdag stil. Eerst begonnen mijn vrouw en zoon met Corona, vrijdag was ik aan de beurt en zaterdag kreeg ook onze dochter koorts. Nu dus nog steeds in quarantaine. Weekend dus lekker rustig aan gedaan. Boodschapjes bij de jumbo besteld. Wie doet je wat.

Zondag had ik anders meeting van het Astra K forum gehad maar dat werd hem sowieso nu niet. Nu hopen dat we allemaal opgeknapt zijn voor de bruiloft van mijn schoonzus a.s. zaterdag.

Ruitenwissers...ik weet dat die van mij ook parallel wissen maar heb me er nog nooit aan gestoord.

Zit nog wel steeds wat in dubio mbt de winterbanden. Zowel het setje onder de c3 als de Astra zijn beide wel op. Ik schrok er echter van wat een nieuwe setje winterbanden voor onder de Astra kost (17 inch) daar kan je ook prima een gebruikt setje met ruim voldoende profiel met origineel lichtmetaal voor krijgen. Maar wil tzt ook nog wel eens wat grotere velgen onder de Astra maar die zomerbanden zijn nog lang niet op.

Balen Rob, hopen dat jullie zaterdag wel opgeknapt zijn!
Voor deze winter een setje 17 inch scoren en daarna eventueel de banden overzetten? Ik heb ook wat setjes liggen. Heb nu thuis liggen:
- winterset staal Citigo (staat te koop)
- winterset lichtmetaal Citigo
- winterset Golf 16 inch origineel
- winterset Golf 17 inch aftermarket (staat te koop)
- set Mini 16 inch (voor een klusprojectje)
:D

Als ze onder beide auto's op zijn, wil je beide wel weer op winterbanden zetten dan?

Ik dacht trouwens dat ik minder kilometers zou maken, maar we zijn al een paar keer op reis geweest met de G***. Heb nu 14000km gereden in 7 maanden tijd, ondanks toch 20-40% van de tijd thuiswerken.

Lekker ritje Richard, dat is voor jullie best een eind sturen.

Scheelt dat we beide geen hekel hebben aan autorijden :)
Wel besloten om een hotel te boeken omdat we zondag om 10u in R'dam moesten zijn.

Helaas wel een probleempje: het dashboardkastje is ontzet ofzo, het gaat niet meer dicht sad smiley

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? :S

Zit nog wel steeds wat in dubio mbt de winterbanden. Zowel het setje onder de c3 als de Astra zijn beide wel op. Ik schrok er echter van wat een nieuwe setje winterbanden voor onder de Astra kost (17 inch) daar kan je ook prima een gebruikt setje met ruim voldoende profiel met origineel lichtmetaal voor krijgen. Maar wil tzt ook nog wel eens wat grotere velgen onder de Astra maar die zomerbanden zijn nog lang niet op.

Waarom met de weinige km's die je maakt en de kwakkelende winters nog winterbanden?
Voor de C3 snap ik het nog als moeder de vrouw op ongezette tijden op pad moet, maar de Astra kun je bij echt slecht winterweer dan toch laten staan?

Ik ga ze voor de BMW ook niet aanschaffen. Ik geef (uit ervaring) direct toe dat winterbanden een meerwaarde hebben, zeker als het sneeuwt. Heb ik mij echt over verbaasd bij de Astra. Toch ga ik er nu niet aan beginnen.
Zeker toen ik nog 40 á 50.000km per jaar reed vond ik wel van toegevoegde waarde. Je bent dan regelmatig aan nieuwe banden toe, dus dan kost een set winterbanden niets extra's (afgezien van iets meer slijtage wellicht). Toen uiteraard nog lease dus sowieso geen kosten, maar privé had ik hetzelfde gedaan.

Inmiddels rijd ik gelukkig een stuk minder en rijden we het gros van de kilometers in niet winterse omstandigheden. Als het echt slecht weer is hoeven we niet op pad. Is het vooral koud en nat, dan kom ik er met de goede zomerbanden ook wel.
Overigens hebben we voor de C1 wel winterbanden, maar of dat nou heel veel verschil maakt...

Ik zit ook wel te denken aan allseason, dat is voor NL eigenlijk de beste band.

@dashboardkastje: geen idee! Open gedaan, dan palletjes weg om 'm verder te laten zakken. Daarna dicht willen doen en het past niet meer. Het lijkt alsof de kunststof scharnieren in het klepje verschoven zijn ofzo? Echt heel gek. Heb m met veel geweld links in het slotje gekregen, maar rechts kiert ie nu zo'n 4cm. Ben bang dat ik de hele unit maar moet vervangen.

Hmm, klinkt bijzonder. Klinkt idd alsof er iets verschoven/niet goed zit ipv dat het kapot/afgebroken is. Alhoewel iets met flink geweld proberen dicht te doen vaak niet de beste oplossing is (wel begrijpelijk overigens :D). Meestal is zo'n dashboardkastje er wel eenvoudig uit te schroeven, wellicht dat je dan kunt zien waar het fout gaat?

Midje!!

@ Rob: Aj, hoewel je het wellicht aan zag komen is het wel vervelend dat jullie het nu allemaal hebben. Hopelijk blijft het bij een fikse verkoudheid en hoeven jullie de bruiloft niet te missen.

Vorige week kwamen eerste foto's online van een huis in de buurt wat aan een groot aantal criteria leek te voldoen. Dus ingeschreven voor een bezichtiging, die hebben we morgen staan. Enkele dagen later kwam de info online, en ondanks dat het een mooie woning is verbaasde ik me er over dat dit huis geen aangebouwde garage heeft én geen bijkeuken. :S Dan heb je een ruime woning op 400 meter grond, maar mis je boven genoemde. Wij hebben 2 vriezers thuis (ja, luxe) ...wellicht hebben die mensen 1 exemplaar in de keuken ingebouwd, maar waar laat ik dan nr 2? In de schuur achterin de tuin?? Totaal niet praktisch in mijn ogen.

We gaan nog wel kijken, ook ff indrukken opdoen.....maar een bod gaan we niet uitbrengen.
Daarnaast blijf ik het lastig vinden wat de markt gaat doen. Een krapte zal er wel blijven op de huizenmarkt, dus of de prijzen nu zo snel zullen dalen......

Sinds het weekend heb ik ook Corona. Valt me nog niet eens mee. Lang geleden dat ik me zo ziek heb gevoeld. Weekje herfstvakantie komt nu weinig van terecht. Maar weer wat gaan thuiswerken als dat een beetje gaat. Eind volgende week nog een aantal dagen Berlijn met gezin, hopelijk zijn we dan allen (weer/nog) gezond.

Ik heb wel een set winterwielen op de BMW. Achterwielaandrijving, redelijk wat koppel en een automaat maken het best tricky in winterse omstandigheden. Afgelopen voorjaar in de Harz veel plezier van gehad en ook toen nog was het echt uitkijken.
Vind het ook wel leuk om te kunnen wisselen met velgen. Heb de zwarte winterset er vorig weekend weer onder gelegd. Beetje vroeg, maar we rijden niet zoveel en fijner om het niet te hoeven doen op de oprit als het al steenkoud is.

Zo, weer terug uit weekendje weg in gasselternijveen. (of all places). Mooie omgeving en vooral lekker rustig en gezellig gezelschap.

Auto kon alles mooi in, adaptive cruise is zeker op wegen zoals de N34 echt top. Perfect voor zulke ritjes (tu)

Winterbanden heb ik niet en ga ik ook niet halen, om de zelfde reden als richard. Als er echt sneeuw komt laat ik de auto wel staan. Up heeft wel winterbandjes, maar daar word ook veel meer mee gereden.

Enkele dagen later kwam de info online, en ondanks dat het een mooie woning is verbaasde ik me er over dat dit huis geen aangebouwde garage heeft én geen bijkeuken. confused smiley Dan heb je een ruime woning op 400 meter grond, maar mis je boven genoemde.

Mijn ouders huis staat ook op 450 meter grond, maar losse garage en ook geen bijkeuken. Had toen te maken zodat ze in aanmerking kwamen voor bepaalde subsidie in de jaren 80 in de crisis toen, daar mocht het huis niet te duur voor zijn en op bepaalde dingen bespaard. om kosten te drukken. Vroeger was er geen geld voor en nu hebben ze geen zin in gedoe en zijn ze niet anders gewend. maar het huis leent er mede door de grote diepe tuin erg voor om een flinke uitbouw. en de garage daarmee aan het huis te zetten+ bijkeuken en grote woonkeuken, maar dat gaan ze nu niet meer doen.
Wasmachine/droger staat gewoon boven. Ze hebben in de bij de keuken trapkast alle voorraaddingen staan. En in de garage hebben ze een extra vriezer staan voor bepaalde dingen die ze niet dagelijks nodig hebben. Volgens mij zijn er zoveel huizen die dat zo hebben, Bij ons in de staat daat ook zo'n huis. zonder bijkeuken maar grote tuin. Sterker nog, de meeste nieuwbouwhuizen hebben ook geen bijkeuken. Meeste vrienden van mij die een nieuwbouwhuis hebben, hebbenn allemaal de garage daarvoor opgeofferd. Die zit dan wel aan het huis vast inderdaad.

Maar is een uitbouw niet mogelijk in de toekomst dan?

Mogguh!

Lekker druk weekend gehad: bruiloft, theater, uit eten en gisteravond naar Bob Dylan in AFAS.
Duurste concert waar ik ben geweest volgens mij en wat was het slecht... (:B Nouja, laat ik het anders zeggen: wat vond ik het slecht. Z'n fans waren helemaal door het dolle ('fantastisch gezongen') Ik was het meer eens met de recensies.

Dan heb je een ruime woning op 400 meter grond, maar mis je boven genoemde. Wij hebben 2 vriezers thuis (ja, luxe) ...wellicht hebben die mensen 1 exemplaar in de keuken ingebouwd, maar waar laat ik dan nr 2? In de schuur achterin de tuin?? Totaal niet praktisch in mijn ogen.
Als de prijs goed is, kun je misschien uitbouwen?

Wij hebben wel een bijkeuken en dat is echt ideaal, dat kan ik me goed voorstellen. Maar we hebben dan weer geen zolder en we hebben een losstaande garage.
Het is soms een kwestie van keuzes maken. We hebben niet het perfecte huis, maar we hebben geen seconde spijt gehad ;)

@ Winterbanden: wil voor de Volvo eigenlijk nog wel een nieuw setje winterbanden omdat we daar de meeste kilometers mee maken. De 206 niet, dan maar een keer niet naar het werk ;)

Midje,

Och, we gaan sowieso ff kijken. En zien dan wel wat we doen.
Gisteren met werkgever ook gesproken over vervangen van de Leaf. Werkgever wil graag 100% elektrisch. Ga daarbij 3 opties bekijken:

- Zware EV (Skoda Enjay 80, Kia EV6)
- Lichtere EV (Kia E-Niro, Enjaq 60kw, EV6 60kw) En dan met mogelijkheid vervangende auto voor 2 weken in het jaar
- Astra Hybrid. Hopende dat het lagere maandbedrag hem aan het twijfelen brengt

En evt niet meer privé gebruik van de lease-auto. Als optie 2 of 3 het niet gaat worden, gaan we voor B op zoek naar een Astra K ST 1.4T.

Misschien heeft Berry ook nog wel tips mbt optie 2.

@ Krystian: Aj vervelend, beterschap :(

* Edit: Astra K ipv J :}

Maar waarom dan optie 1 als je toch voor een Astra ST erbij wil gaan? Dan zou ik optie 1 laten zitten en voor optie 2 gaan. Heb pas gereden met de Niro en ik vond het echt een fijn ding. Maar ook een Corsa-E zou ik prima vinden. Dan kunnen de lagere kosten direct naar een gezinsbak voor B.

Als je met een caravan weg wil zou ik toch dan voor de KIA of Hyuidai gaan. alleen al vanwege het super snel laden door het 800v techniek aan boord. Je moet dan wat vaker laden maar dan ben je ook zo weer op weg. Levertijd is wel een jaar hoorde ik en ook de voorraden drogen aardig op bij garages. Tjah in bijtelling is dat geen koopje, maar autorijden is sowieso duur. Ook prive.

auto voor vakantie doen vrienden van mijn ouders ook, de werkgever huurt dan gewoon een auto voor de werknemer. anders zit je weer met bijtelling over de vakantie periode etc en ander gedoe. Met een huurauto is dat niet. Nadeel is dat je dan ook maar zomaar wat voorgeschoteld krijgt. Ik weet dat ze een keer een megane station mee. (zou die sowieso ook prive prefereen boven een astra J mocht je prive iets aanschaffen).
Vonden ze helemaal prima, maar dacht dat ze ook wel eens een Hyindai i30 mee, daar waren ze wat minder over te spreken qua stoelen en rijden. maar je hebt dan niet al te veel keuze qua wensen denk ik dan.

Ook bij een huurauto moet je een hogere bijtelling betalen als je 'm gebruikt, maar dat is grijs gebied. Als een schadereparatie twee weken duurt wordt daar doorgaans anders mee omgegaan dan wanneer je je EV bewust twee weken omruilt voor een ICE voor vakantie.
En je moet maar hopen dat ze beschikbaar zijn. Steeds meer leasemaatschappijen/verhuurmaatschappijen bieden zoiets aan, maar lang niet iedereen heeft genoeg D-segmenters met trekhaak staan voor (alleen) de zomerperiode.

Maar waarom dan optie 1 als je toch voor een Astra ST erbij wil gaan? Dan zou ik optie 1 laten zitten en voor optie 2 gaan. Heb pas gereden met de Niro en ik vond het echt een fijn ding. Maar ook een Corsa-E zou ik prima vinden. Dan kunnen de lagere kosten direct naar een gezinsbak voor B.

Inderdaad, dan zou ik gewoon net als bij ons thuis de leasebak gewoon compact houden om de kosten te drukken en een corsa achtige EV auto pakken. genoeg ruimte voor een heel gezin, boodschappen en en eigenlijk 95% van de ritjes. Met name voor vakanties word het krap (al doen vele dat ook met een B segment auto en gezin) maar daar heb je dan een wat grotere station voor als prive auto.

Ik zou sowiezo niet de Astra J 1.4 als caravantrekker gaan gebruiken. Dat is een nogal futloze combinatie en lijkt me geen fijne carvantrekker.
Het kan wel want het zijn genoeg die het doen maar dan wordt het heel veel terugschakelen.

Van EV's heb ik geen verstand en kan ik je verder niet mee helpen..:}:}:}

Ik zou sowiezo niet de Astra J 1.4 als caravantrekker gaan gebruiken. Dat is een nogal futloze combinatie en lijkt me geen fijne carvantrekker.
Het kan wel want het zijn genoeg die het doen maar dan wordt het heel veel terugschakelen.

inderdaad, maar ook hoor en lees ik toch best wel vaak wat problemen. Niet alleen met de versnellingsbak maar ook veel kleine dingen. Bij mijn ouders brand met motorlampje al langere tijd. garage weet niet wat het is. kan ook niet gewist worden maar auto rijd ook verder prima maar ze vermoeden iets van de lambda sensor. Koelvloeistoftankje was laatst al defect. Ook geregeld een foutmelding dat er een lamp defect is terwijl die gewoon doet. Toch andere lamp laatst in gezet maar melding blijft. Het zijn niet de aller beste auto's.

Vergelijk je dan met een Megane van die tijd; stuk lichter, mag 1500kg trekken, motor met pit, meeste motoren staan als heel betrouwbaar te boek en als GT line koop je ook nog eens een exemplaar met veel luxe, fijn onderstel en lekker in de opties (voor relatief oke geld)

En bij de megane is het ook mooi dat je gewoon een fijne 2.0T kunt kopen . De 1.6T in de astra is futloos, zeker onderin de toeren en geef je geen 180PK als je er mee rijd.

Wij hebben 2 vriezers thuis (ja, luxe) ...wellicht hebben die mensen 1 exemplaar in de keuken ingebouwd, maar waar laat ik dan nr 2? In de schuur achterin de tuin?? Totaal niet praktisch in mijn ogen.

In onze/jouw regio is het idd vrij normaal om een bijkeuken en zelfs garage te hebben. En ik snap je luxeprobleem.
Bijkeuken is zo ontzettend handig voor vele zaken, die wil ik echt niet meer missen.
Koel/vries apparaat in de schuur kan, maar houd er ook rekening mee dat ze niet (goed) tegen vorst kunnen. Dus is de schuur achterin de tuin wel geïsoleerd/vorstvrij?

De woning uitbouwen is wellicht een optie, maar is ook een dure grap voor slechts een bijkeuken.

Gisteren met werkgever ook gesproken over vervangen van de Leaf. Werkgever wil graag 100% elektrisch.

Niets mis met 100% elektrisch, zeker niet de auto's die jij noemt. Kunnen deze ook goed een caravan trekken? (als in, is de actieradius dan nog acceptabel?)

De optie voor een huurauto zou ik niet doen. Mijn broertje en schoonzusje gingen afgelopen zomer met vrienden op vakantie. Beide caravan plus auto. Vrienden kregen pech en konden met geen mogelijkheid een vervangende (huur)auto met trekhaak vinden.
Ik heb toen mijn verzekeraar gebeld hoe het zat met vervangend vervoer in de polis die ik heb, zij gaven ook aan dat vervangend vervoer met trekhaak erg lastig is. Normaal gesproken al, maar in de vakantieperiode onbegonnen werk. Sterker nog, zelfs gelijkwaardig vervangend vervoer zou al lastig worden. Nu hoeft dat in noodgevallen ook niet, maar als ik een bijv. ** Up als vervangende auto krijg in Frankrijk dan wordt het toch lastig om alle vakantiespullen daar in te krijgen :?8-)

Ook heb ik een jaar lang een opdracht gehad bij een leasemaatschappij, die hadden ook diverse huurauto's maar er waren weinig tot geen auto's met een trekhaak. Wellicht dat Berry uit zijn ervaring wellicht het tegenoverstelde kan vertellen, maar kan het mij haast niet voorstellen.

Zo, weer terug uit weekendje weg in gasselternijveen. (of all places). Mooie omgeving en vooral lekker rustig en gezellig gezelschap.

Auto kon alles mooi in, adaptive cruise is zeker op wegen zoals de N34 echt top. Perfect voor zulke ritjes thumbs up

Of all places inderdaad.... is daar überhaupt iets te doen? :D
Is voor jullie ook een takke eind rijden, eerst de N36 en vervolgens bijna de gehele N34 afrijden. ACC en voldoende Red Bull/koffie om wakker te blijven is dan wel een must :}

[size=small](Richard is blij dat hij inmiddels niet meer met enige regelmaat op die wegen hoeft te rijden :))[/size]

Heenweg ben ik via tubbergen door duitsland gegaan. Qua afstand iets korter, qua tijd 15 minuten langer. In duitsland de auto volgetankt , scheelt niet veel meer overigens en boodschappen gedaan, lekkere broodjes bij de bakker, even bij de Ja-knikkers wezen kijken met de kinderen. en toen bij schoonhoven de grens over. Emmen en dan omhoog. Was iets gevarieerder en leuker.

Terug inderdaad N34 en N36 , was ook heel slecht weer toen wij er gisteren reden. NIet een heel fijne weg maar met onze kinderen hoef je niet bang te zijn dat je in slaap valt :}

Bedankt voor het meedenken.

Een paar antwoorden:
- Waarom voor een grote EV gaan als we toch een auto erbij nemen voor B?
Voor een beetje EV betaal je al snel 35k-40k. Daar betaal je dan ook je bijtelling over.... elke maand een fors bedrag terwijl we de auto weinig privé gebruiken. Dan is iets meer betalen maar hem evt ook voor vakantie gebruiken wel interessant. Zoals Joost zegt, met een Ev6 kun je snel laden....dus hoe erg is het dan dat je 1x per jaar op vakantie een x vaker moet stoppen voor een korte tijd?

- Ik begrijp dat een tijdelijke brandstofauto steeds lastiger wordt. Snap ik....

- Ik schreef een Astra J voor B, maar bedoel de K. Reden om niet voor de J te gaan zijn idd. de matige M32?? versnellingsbakken bij de 1.4T. Daarnaast een redelijk hoog verbruik en MRB door het hoge gewicht. De K is wat duurder in aanschaf, maar ook een fijner blok, minder gevoelige versnellingsbak en goedkoper in vaste kosten.

Privé km. die we maken met de leaser vallen mee. Mijn ouders wonen om de hoek, B's moeder op 20km afstand......en haar broers/zussen die nog in het westen woonden komen ook allemaal terug naar Twente. Dus meeste km zijn dan vakantieritjes ed.

- Ik schreef een Astra J voor B, maar bedoel de K. Reden om niet voor de J te gaan zijn idd. de matige M32?? versnellingsbakken bij de 1.4T. Daarnaast een redelijk hoog verbruik en MRB door het hoge gewicht. De K is wat duurder in aanschaf, maar ook een fijner blok, minder gevoelige versnellingsbak en goedkoper in vaste kosten.

Dus toch...ik vond het al zo vreemd dat je het nu opeens over de J had.

Ik heb weinig verstand van die EV's maar wat is de levertijd uberhaupt. Je kunt nu wel een willen hebben maar staat het dan ook wat snel op je oprit? Las dat de levering uit Korea ook steeds minder wordt.

Enyaq was zelfs voor volgend jaar al vrijwel helemaal uitverkocht zag ik. Nu schijnt wel dat er dealers productieplekken als gereserveerd hebben of zelfs al complete auto's als voorraadauto. ALs je er daar 1 van kiest kun je volgend jaar nog wel rijden maar het schhijnt ook aardig op te drogen inderdaad.

Als je met een caravan weg gaat zou ik de laaddtijd wel echt belangrijk vinden, en dan is eigenlijk een koreaan het enige 'betaalbare' optie wil je weer lekker snel op pad willen.

Zoals Joost zegt, met een Ev6 kun je snel laden....dus hoe erg is het dan dat je 1x per jaar op vakantie een x vaker moet stoppen voor een korte tijd?

Hoe het met de laadpalen onderweg zit qua beschikbaarheid weet ik niet, maar ik denk dat dat extra stoppen cq oponthoud wel mee kan vallen als je kunt snelladen.

Kijk ik even naar onze afgelopen vakantie. Circa 1.400km enkele reis.
Dat doen we in twee dagen. Vaak de eerste dag iets meer dan de helft. Dus laten we zeggen 800km op een dag. Ik moet dan 1x tanken, maar we stoppen natuurlijk vaker. Ik weet het niet meer precies, maar ik gok 3 á 4 keer.

Met caravan moet je dan een actieradius hebben van +/- 300km zodat je niet met teveel met samengeknepen billen in de auto zit. Dan heb je dus aan 2 á 3 stops genoeg (je vertrekt immers vol van huis). Of 3 á 4 stops als de actieradius 200km is.

Plan je je stops op zo'n manier dat je ook altijd kunt laden dan is er maar weinig vertraging. Even de benen strekken, toilet, wat eten, wat drinken en je bent zo een half uur verder. Hoeveel km kun je dan laden in een half uur? Kost het bijladen een uur dan kost het je elke stop een half uur extra, wat 1,5 á 2u op een dag is. Vervelend, maar wel te doen.

Dag 2 hoef je wat minder km's te maken dus is het "verlies" nog wat kleiner.

Is allemaal niet optimaal. Met een benzine/diesel auto hoef je niet perse te stoppen en duurt het eventuele wachten op een vrije pomp ook niet zo lang, maar een onoverkomelijk probleem voor die vakantierit is het toch ook weer niet.

Onze camping had toch een aardig omvang en staat goed bekend, je zou daar dus ook wel laadpalen verwachten toch heb ik daar geen laadpalen gezien volgens mij. Nu let ik er niet echt op, maar tijdens de vakantie zijn ze mij ook niet echt opgevallen. Dat is dan ook wel een dingetje, heb het idee dat ze in het buitenland nog niet zo gemeengoed zijn zoals in NL.

Ook heb ik een jaar lang een opdracht gehad bij een leasemaatschappij, die hadden ook diverse huurauto's maar er waren weinig tot geen auto's met een trekhaak. Wellicht dat Berry uit zijn ervaring wellicht het tegenoverstelde kan vertellen, maar kan het mij haast niet voorstellen.
We bieden het als product bij een leasecontract aan, maar je moet wel snel zijn met reserveren inderdaad. Als product vind ik het dan ook niks. Volgens mij is er voor geen enkele verhuurmaatschappij een goede business case omheen te maken.

Een EV6 is iets duurder dan een eNiro maar je kan er inderdaad wel meer mee. Maar een Corsa-E is toch wel aanzienlijk goedkoper, dat scheelt wel in de bijtelling. En als je toch een fijne Astra er naast hebt straks... Kan je altijd nog zoveel mogelijk ritjes met de EV doen, maar voor de sleurhut lekker de Astra pakken.

Een EV6 is iets duurder dan een eNiro maar je kan er inderdaad wel meer mee. Maar een Corsa-E is toch wel aanzienlijk goedkoper, dat scheelt wel in de bijtelling. En als je toch een fijne Astra er naast hebt straks... Kan je altijd nog zoveel mogelijk ritjes met de EV doen, maar voor de sleurhut lekker de Astra pakken.
Of de huidige Leaf doorrijden tegen 22%. Met 34k waarde is die nauwelijks duurder als de Corsa, maar heb je wel de ruimte van een middenklasser. De Corsa-e is wel leuk, maar moet veel opties aanvinken om hem op het niveau van de Leaf te krijgen. (Adaptive cruisecontrol, stoel/stuurverwarming ed.)

Klik voor de Insignia rijders

Of gewoon privé gaan rijden. Heb redelijk wat collega's die EV rijden maar veel liever benzine hadden gereden, en dat mag bij ons niet bij een zakelijke auto.

Doorrijden leaf is dan inderdaad helemaal geen gekke optie en dan een C of D segment station er bij naast voor vakantie en andere lange ritjes.

Zou dan wel mooi zijn als je dan vrij bent om misschien alsnog ooit de leaf weg te doen als er dan plots een goede aanbieding ergens komt. Maar in de organisatie waar jij in zit lijkt mij dat niet zo'n punt en makkelijk te overleggen en snel te schakelen.

AsconaGT zei:
Doorrijden leaf is dan inderdaad helemaal geen gekke optie en dan een C of D segment station er bij naast voor vakantie en andere lange ritjes.

Zou dan wel mooi zijn als je dan vrij bent om misschien alsnog ooit de leaf weg te doen als er dan plots een goede aanbieding ergens komt. Maar in de organisatie waar jij in zit lijkt mij dat niet zo'n punt en makkelijk te overleggen en snel te schakelen.

Ik denk dat het die kant ook opgaat, want die gezinsauto willen we toch voor B. Dan vallen de extra kosten enorm mee, enige "verschil" is dan dat we voor een 1.4T gaan ipv een 1.0.

Insignia is nog wel een optie, maar zit eigenlijk net wat boven ons budget. Maar ga nog wel een x met B op pad om een Insignia en Astra te bekijken.

Dat Bruin staat wel goed. Zag toevallig ook dat hij met licht interieur geleverd is (wel stof). Zeer besmettelijk maar wel fraai!

31551260-3.jpg

Insignia's zijn toch wel een pak duurder. En dan heb je in de Insignia ook nog de 1.5 die toch wel een stuk trager is dan de 1.4 in de Astra.
En de Insignia's hebben toch al de nodige ervaring op de tellers terwijl dat bij de Astra vaak een stuk minder is.
En de Astra is eigenlijk groot zat. Dan moet je echt voor de exclusiviteit, het uiterlijk of het ruimer aanbod aan opties/aankleding gaan.
En de Insignia zal nog wel wat volwassener rijden maar de Astra dynamischer denk ik.

Zonder kinderen had ik dat lichte interieur wel willen overwegen :} (wel met zwart carpet)

Ook met licht leer is hij geleverd overigens

aa71909d-4a9d-4b60-9d28-4cc669dc7b21

En in de folder staat ook even dat hij met donker blauw leer is geleverd, maar heb dat nog nooit gezien

What te f..is dat voor ding..een MG 5? Die moet eerst minstens 10 cm naar benden ....lijkt wel te zweven op zijn 17 inch wielen...

Ook met licht leer is hij geleverd overigens

Maar dan moet wel het onderste deel van het dash, de tunnel en de deurpanelen ook licht zijn. Zo met alleen de stoelen en deurpanelen wit vind ik niet mooi.

@ Marc: Neej, zo'n gedrocht wil ik geen 5 jaar tegenaan kijken. :}

Ik zoek naar een Astra met in ieder geval stoelverwarming, trekhaak en AGR stoelen tot pakweg 120.000km.
De business uitvoeringen vind ik minder mooi, door de alu-kleurige delen op de middenconsole.
Over Intellilux twijfel ik nog. Ik vind het een super mooi systeem, maar B mist het denk ik niet als het er niet op zit..... en ik vraag me af hoe storingsgevoelig deze lampen zijn.
Misschien heeft Rob daar ideeën over vanuit het Astra-forum.

Ik zou sowieso voor een Innovation gaan..geeft de Astra gewoon veel meer cachet omdat hij van binnen en buiten mooier aangekleed is en daardoor veel luxer oogt.
De led-achterlichten staan bijvoorbeeld veel mooier dan de halo-versies die op andere zitten. Ook vind ik het pianolak veel meer uitstraling geven dan de grijze gesproten stukken in de andere versies. En zo zijn er meer details die net even dat extraatje geven zoals de elektronische handrem, instaplijsten, elektrische achterklep met voetbediening.
Intellilux had ik bij de aanschaf bijna laten schieten maar uiteindelijk toch een gevonden met en gisteren toevallig weer even in het donker gereden en is echt magistraal. Maar jah..je kunt ook best zonder en omdat de Astra lenskoplampen heeft kan je er ook zo een setje led of xenon inzetten. Maar jah..ook deze optie geeft de Astra gewoon net even wat extra's. Ook om te zien. Ik zou eerder stoel en stuurverwarming lasten schieten dan het matrix.
Qua storingsgevoeligheid ken ik alleen de storingsmelding AFL maar die is met een update de wereld uitgeholpen. Daardoor is de lichtshow iets minder uitgebreid maar is de melding weg. Verder heb ik er op wat condensproblemen af en toe na weinig over gehoord.

Oh en als je echt serieus zoekt naar een Astra mag je je ook al aanmelden op het Astra forum.

Het stomme is dat je bij de Astra of halogeen hebt of LED-matrix. Ik vind halogeen inmiddels wat goedkoop ogen en het gele licht minder prettig. De ** **** was mijn laatste auto met halogeen, dat was na de Astra wel even wennen maar uiteindelijk was de lichtopbrengst dikke prima. Dat zal bij een Astra met halogeen vast ook zo zijn.

Verder is de matrix verlichting leuk, maar ik moet zeggen dat in de praktijk automatisch grootlicht of zelf de hendel bedienen net zo goed werkt.

Of ik een Astra met halogeen zou laten zijn die verder wel voldoet aan het wensenlijst....... erg lastige keuze eerlijk gezegd.

Verder heb ik er op wat condensproblemen af en toe na weinig over gehoord.

Dat betekende in mijn geval wel een nieuwe koplamp en dat was op zijn zachtst gezegd geen goedkoop grapje.
Verder heb ik in de 4 jaar tijd dat ik de auto heb gehad wel een paar keer een update (tijdens een beurt) gehad van de verlichting. Dat vertaalde zich dan in een iets ander gedrag van de lampen op o.a. de snelweg waardoor je minder snel tegenliggers verblind. Verder een erg goed systeem (tu)

Het stomme is dat je bij de Astra of halogeen hebt of LED-matrix. Ik vind halogeen inmiddels wat goedkoop ogen en het gele licht minder prettig. De ** **** was mijn laatste auto met halogeen, dat was na de Astra wel even wennen maar uiteindelijk was de lichtopbrengst dikke prima. Dat zal bij een Astra met halogeen vast ook zo zijn.

Vanaf de facelift heb je ook gewoon led. Maar is ook prima zelf in te bouwen.
Ik vind halo vreselijk ouderwets ogen. In de Astra is ook geen halopitje meer te vinden.
Zou de C3 ook graag van wat anders voorzien maar omdat hij blinkers heeft wil ik niet de mede weggebruikers volledig verblinden.

Verder is de matrix verlichting leuk, maar ik moet zeggen dat in de praktijk automatisch grootlicht of zelf de hendel bedienen net zo goed werkt.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het voordeel van matrix is juist dat hij bepaalde delen juist wel extra kan belichten ondanks ander verkeer.
Als je het zonder Matrix moet doen, is het volle bak licht of niks en doe je hem bij tegenliggers of verkeer waar je achterop komt uit.
Het Matrix houdt rekening met het overige verkeer en schakelt bepaalde delen aan/uit en schijnt altijd extra bij. Als ik bijvoorbeeld achter mensen rijdt schijnt hij wel extra bij in de bermen en dergelijke waardoor ik extra licht heb. Ook op de snelweg past ie het keurig aan aan het overige verkeer waardoor je altijd wel een deel hebt wat verder schijnt dan normaal dimlicht. De meerwaarde van matrix is juist het deels aan een uitzetten van lichteenheden met verkeer op de weg en niet zozeer de automatisch functie.

Ik weet het verschil ;)
Ik ben van mening dat na dik 4 jaar Intelilux en ook iets van 4 jaar automatisch grootlicht het verschil niet gigantisch is. De keren dat LED matrix écht van toegevoegde waarde is valt namelijk best wel mee. Dan bedoel ik niet de momenten dat het systeem actief is, maar alleen wanneer het toegevoegde waarde heeft.

Als je in een rijtje auto's rijdt en er rijden ook diverse auto's je tegemoet dan is het een leuk schouwspel om het lichtbeeld telkens te zien veranderen, maar veel toegevoegde waarde heeft het niet. Kom je op dat ene donkere weggetje toch een tegenligger tegen dan is het systeem wel van toegevoegde waarde. Ik heb geleerd dat mij dat niet zo heel vaak overkomt en ik rij hier in de omgeving vrijwel dagelijks over donkere en onverlichte wegen.

Let wel ik schoffel het systeem absoluut niet onderuit hoor. Werkt perfect en heeft toegevoegde waarde, alleen echt niet altijd.

Dan hebben we duidelijk een verschil van beleving...:}

Ik vind het hier absoluut wel van meerwaarde; juist op normale drukkere wegen omdat het vaak ook mooi de bermen en de belijning beter belicht en je bundel schijt gewoon een stuk verder. Je hebt gewoon continu ondersteuning van grootlicht ondanks dat er ander verkeer om je heen is.
Vind ik gewoon super prettig met mijn slechte ogen in het donker.

Ik heb gewoon led en kan er maar op weinig wegen van genieten omdat er zoveel straatverlichting is. Daarom zou led matrix voor mij ook weinig toevoegen. Maar led an sich vind ik wel een must door de looks en het heldere licht.

Trekhaak zou ik als eis laten vallen, die kan prima achteraf.

@Ruud Dacht dat het om goedkoop rijden ging, dan is mijn voorstel helemaal zo gek nog niet ( want dan kan B in een wat minder praktische oudere auto met trekhaak, onder de streep stukken goedkoper dan je huidige ideeën / opties ) ;)

In het westen van het land kan ik mij wel voorstellen dat matrix led wat minder toevoegt. Maar als het alternatief halogeen is dan zou matrix led wel echt een eis zijn. dat ziet er zoveel beter uit. Nu heb ik ook geen top ogen en goed licht geeft zoveel meer rust.

En ja als je het niet hebt of kent zoals B, dan ga je matrix led inderdaad niet missen. Maar dat geld voor vrijwel alle luxe ;) (zoals een bijkeuken)

Hij staat inderdaad wat hoog op de pootjes maar verder vind ik het ook niet heel verkeerd hoor. Nee geen designwonder. Maar vanuit de leaf zal het vast meevallen ;)

Terug
Bovenaan