Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Zo te horen goed over nagedacht inderdaad. Ik zou dat ook liefst zelf in de hand houden.

Nog heel even wachten :) maar zo te horen moet het zeker goed komen!

Zag ook dat de insignia nu alleen nog maar met dieselmotoren word geleverd

Begrijp het wel, stellantis wil liever niet al te lang door met GM producten waar deze vol van zit. Bovendien zijn de verkoopaantallen laag. uitstoot relatief hoog. de insignia had geen lang leven in het vooruitschiet. En nu met alleen diesel zijn de verkopen in NL naar 0 gedaald.

Hopelijk zijn er genoeg leuke exemplaren verkocht voor mij op de shortlist over een paar jaar :p

Joost zei:
Hopelijk zijn er genoeg leuke exemplaren verkocht voor mij op de shortlist over een paar jaar tongue sticking out smiley

Volgens mij zijn er vooral in 2019 heel veel exemplaren van de 2.0 op kenteken gekomen, iedere Opel dealer had er toen een hele zooi van staan in allerlei kleuren, zoiets zou een mooie optie kunnen zijn over een jaar of 2 ( afhankelijk van de dan geldende benzineprijs )

Hier Dorus nog een keertje.
Alle reageerders op mijn vraag m.b.t. het verwijderen van de achterbank en idem zitting uit onze Opel Astra K: heel hartelijk dank voor het meedenken. Helaas zat het voor ons werkbare antwoord er niet bij.
Er is de suggestie gedaan om minder mee te nemen. Dat vind ik ook. Mee eens. Maar ..... ik ben thuis niet de baas en daarbij heb ik me braafjes neergelegd.
De suggestie van de dakkoffer: nee, dat wil ik i.v.m. de kosten van huur of aanschaf van zo'n ding in geen geval en bovendien: brandstofverbruik verhogend. Dat gaat 'm zeker niet worden.
De extra ruimte van het reservewiel benutten. Dank voor de suggestie; maar wij rijden een Astra Hatchback en die ontbeert deze heerlijke ruimte.
Een extra koffer op de trekhaak. Werkt ook al niet bij ons, want daarop zit de fietsendrager met twee fietsen. Wij zijn sportieve kampeerders.
Het nadeel van extra geluid als de achterbank etc. verwijderd is: wij doen na aankomst het meest met de fiets en het openbaar vervoer. En we wandelen ons een slag in de rondte.
Kortom: die bank moet er toch uit.
Nogmaals mijn dank en ik ga mijn licht ergens anders proberen op te steken.

Groetjes,

Dorus

Hallo allemaal, hier nogmaals Dorus.
Laatst reed ik met iemand mee die bij het "uitrijden" naar de stopstreep bij een verkeerslicht de versnellingshandel drie, vier, ja, wel vijf keer heen en weer klutste om vast te stellen of de versnelling wel echt in zijn vrij stond. Ik ga ervan uit, dat hij het koppelingspedaal daarbij ingedrukt had.
Ik vond het een beetje over de top, maar alla, ieder zijn gewoonte.
Maar de vraag die ik heb: is dit schadelijk voor het mechaniek?

Wie kan hierover zijn licht laten schijnen?

Groetjes.

Dorus

Total Loss zei:
Joost zei:
Hopelijk zijn er genoeg leuke exemplaren verkocht voor mij op de shortlist over een paar jaar tongue sticking out smiley

Volgens mij zijn er vooral in 2019 heel veel exemplaren van de 2.0 op kenteken gekomen, iedere Opel dealer had er toen een hele zooi van staan in allerlei kleuren, zoiets zou een mooie optie kunnen zijn over een jaar of 2 ( afhankelijk van de dan geldende benzineprijs )
Weet je dat zeker?
Mijn auto stond gisteren niet op zijn normale plaats aangezien er een begin is gemaakt met de carport. Daarvoor moest er een stuk gras uit en stond mijn auto in de weg. Normaal staat mijn auto alleen niet op zijn plak als ik er mee weg ben, dit keer niet.
Blijkbaar moest hij even zijn plaats markeren.
AM-JKLUB_oVPEbMNi8a7ebdqg75AmQXIXsccdleeKgt_ZJn0dpr5aYZxIKrjxTEHXo4uSlC4dEdl52yhmt4oz4_9EzFMUSU7PpuXg45vX6_dosoYI4yTRuzyU1SFQoK7NrlQAVh_cqMSG2IyWWAIHQrOxXZj=w668-h1186-no

Aan de onderkant ziet het er zo uit:
AM-JKLWnVeOYNMhOCc37aBeFqwjMLFV4U0iLQQ91s2Kizmz8tZyafLsUY80lmLk2HF_PjDwNlPDxueHDlfBGlvKA96w-Gwa3NwblVp7PhBTbfgej6tbOmzaen7scG6R1pjMyGHRW2RGTEYGA20VTwbnO9Apo=w720-h406-no

Hij is natuurlijk ook al twee maanden niet bij de garage geweest...

Nee..dat meen je niet...das een flinke lekkage. is dat na de reparatie gekomen? Kan er ook nog wel bij.

Normaal staat mijn auto alleen niet op zijn plak

Ben je Fries? :}

Hier heerlijk weekend gehad. Voetbal, visite-tjes en vooral lekker buiten bezig geweest. Vrijdag ook de GFB DV+ in de Astra geïnstalleerd.. viel redelijk tegen vanwege de bereikbaarheid (verstopt onder de turbo en met name de schroeven losdraaien ging lastig) maar het effect mag er zijn. Hij gaat er geen tel sneller van maar de gasrespons en het oppakken na schakelen zijn veel beter.

Pfff dat is balen zeg, Maar als dit na de reparatie pas is gekomen hebben ze iets toch niet helemaal lekker gedaan.

Hier ook een heerlijk weekend gehad.

ik had samen met een colelga het personeelsuitje georganiseerd, helaas niet naar de F1 zoals Joost, maar toch erg leuk.
We hadden een heerlijk hotel in Luik geboekt, vandaaruit met een bus de Ardennen in om met Landrovers gemonteerd met onze banden 4x4 te gaan rijden de hele middag, wat erg leuk was en soms toch ook erg spannend! Daarna heerlijk afgesloten in het barbecue restaurant van de zoon van mijn collega in Luik. en zondagochtend weer naar huis gereden. Was heerlijk., goed te doen en ook al zijn wij met een klein team, is het toch altijd leuk om minimaal 1x per jaar elkaar zo weer eens mee te maken, informeel, lekker los en niet te veel gedoe.

Dit is de hoeveelheid 2000 km na de koppelingswissel, waarbij een groot gedeelte van de kilometers onderweg gemaakt zijn. Ik baal er ook weer goed van, zeker omdat pakkingen niet onder garantie vallen. Carterpan daar in tegen wel weer... Woensdag maar weer naar de dealer :(
Ik heb toevallig een foto van voor de reperatie en daar is het gewoon nog kurkdroog. Maar de dealer zal het wel weer op pech schuiven.

Ik heb dan nog geluk dat Opel het niet nodig vond een bodembeschermplaat te plaatsen, anders had ik het nu niet ontdekt.

rjthefrisian zei:
Ben je Fries? :}
Zover ik weet niet ;) Wel Twents

Balen man..je hebt echt pech steeds....ik moet ook zeggen dat ik bij de Insignia B veel meer problemen hoor dan bij de Astra K.
Ik lees en hoor bij de Astra K bijna nooit wat aan problemen. Alleen de ketting bij de diesel is een puntje (is ook terugroepactie voor) en wat problemen met uitvallende schermen en foutmeldingen Intellilux (ook al een oplossing voor). Verder eigenlijk niks structureels.
Maar dat idee had ik ook bij de Astra J versie Insignia A. Bij de Insignia hoorde ik ook veel meer problemen.

Zover ik weet niet winking smiley Wel Twents

De auto te plak sette is namelijk Fries..:)

rjthefrisian zei:
Balen man..je hebt echt pech steeds....ik moet ook zeggen dat ik bij de Insignia B veel meer problemen hoor dan bij de Astra K.
Ik lees en hoor bij de Astra K bijna nooit wat aan problemen. Alleen de ketting bij de diesel is een puntje (is ook terugroepactie voor) en wat problemen met uitvallende schermen en foutmeldingen Intellilux (ook al een oplossing voor). Verder eigenlijk niks structureels.
Maar dat idee had ik ook bij de Astra J versie Insignia A. Bij de Insignia hoorde ik ook veel meer problemen.

Zover ik weet niet winking smiley Wel Twents

De auto te plak sette is namelijk Fries..:)

Zat laatst wel een beetje te kijken naar insignia's en met name de motoren en problemen. (wie weet ooit), maar eigenlijk tref ik daar ook vrijwel geen problemen mee. Uiteraard als je zoekt vind je wel dingetjes maar ze lijken behoorlijk probleemloos. Moet wel zeggen dat ik met name naar de benzinemodellen keek.

Maar EVV heeft wel heel veel pech zeg. Is dat niet los geweest tijdens de reparaties? Dat ze een pakking niet goed gemonteerd hebben of een oude pakking terug geplaatst?

We zijn weer in het land. En morgen komt de ****!

Op Fuerteventura hadden we een Aygo van 2019. Dit exemplaar voelde wat lui aan, maar wat zijn dat toch leuke autootjes. Echt ideaal voor zo'n eiland. Schakelt en stuurt gewoon lekker, motortje klinkt leuk en schuwt hoge toeren niet. En ook gewoon ruim 1:22 rijden!

Leuke autootjes inderdaad. Ik had op madeira ook 1 dag zo'n huurauto. Lekker in toeren jagen :} dan klink het ook nog wel geinig. Maar zelf zou ik dat niet in NL willen hebben als daily.

Veel plezier vandaag met ophalen van de golf. Gelukkig zie je met deze kleur weinig van het saharazand :T

Mogguh!

@ Berry: Veel plezier bij het ophalen van de golf :)
@ EVV: Man, is de ellende nog niet een keer over voor jou? Hopelijk valt deze lekkage onder de "reparatiegarantie".
Collega rijdt een Insignia B Diesel, die heeft ook wel wat problemen gehad.

@ Energieprijzen:
In Belgie snappen ze het. Buiten de BTW verlaging van Gas & Stroom naar 6%, willen ze nu ook de BTW op zonnepanelen naar 0% hebben.
Dan maak je het echt interessant om ze te laten leggen, zeker bij de huidige stroomprijzen.
Ze zouden het dan ook moeten doorvoeren voor warmtepompen ed.
Hopelijk leren ze er in NL nog wat van....... B)

Inderdaad te hopen dat het dit keer onder reparatiegarantie valt. Ligt er een beetje aan waar die nu lekt, zover ik weet is het carter er niet af geweest. Ze hebben wel de krukasoliekeerring vervangen omdat die naar verwachting in de toekomst ging lekkken.... Wellicht is daar wat mis gegaan. Gezien de hoeveelheid die op de straat ligt, is dit niet iets van de laatste 10 km.

Ik had voor ik deze auto kocht wel wat gezocht naar problemen van de huidige Insignia en eigenlijk alle problemen die ik gehad heb, ook wel wat gevonden. Maar om nu alle problemen in 1 auto te hebben is toch wel een beetje te zot voor woorden.... Enige dat ik nog niet gehad hem is een rammelende distributieketting. Aan de andere kant maakt de auto bij koude start duidelijk meer geluid dan bij aankoop :( Plis een vage dip in toerental direct na het starten.

@rjthefrisian, blijkbaar ben ik dan onbewust een beetje Fries, het was eigenlijk een typo ,)

Als je het afzet tegen de hoeveelheid verkochte Astra's en Insignia's is het eigenlijk best triest hoe de balans is. Zoveel Insignia's zijn er niet verkocht. De A zie je nog steeds veel vaker dan een B. Eigenlijk is het best raar dat er zoveel problemen zijn aangezien dezelfde motor (de fluisterdiesel) als sinds 2015 in de Insignia zit. Ik had gehoop dat kinderziektes er dan wel uit waren. 1 van de redenen om voor de 2 liter te gaan is dat ik over de 1.6 nog wel eens las dat daar de distributieketting wel eens vervangen moet worden. Als ik dit allemaal geweten had, was ik lekker in mijn A door gereden. Voor het geld en tijd dat ik nu aan de B uitgegeven heb had ik daar een boel aan kunnen laten doen.

@AstraF
BTW op zonnepanelen kan je toch in principe al terug krijgen als je je aanmeld als ondernemer? Of is dat iets dat in Belgie/Nederland niet kan?

willen ze nu ook de BTW op zonnepanelen naar 0% hebben.
Dan maak je het echt interessant om ze te laten leggen, zeker bij de huidige stroomprijzen.

zonder die 'subsidie' is het ook al interessant. Buren hebben het 2 weken geleden ook op hun dak gekregen. Die panelenleggers hebbe het ook razend druk. De buren hadden ze al in het najaar besteld. Snap wel dat ze daar niet nog subsidie bovenop gooien. Bovendien, het stroomnet kan het totaal niet aan. Mijn collega liggen de zonnepanelen er de afgelopen 2 weken regelmatig helemaal uit op de momenten dat ze veel kunnen opwekken. Omdat er niet teruggeleverd kan worden ivm overbelasting energienet. Dan zetten ze zichzelf uit. Schijnen veel mensen in die omgeving te hebben (in de buurt van gerwin)
Ik heb dat probleem hier nog niet gezien overigens hier in ons dorp, maar de man van enixsis die 3-fase heeft aangelegd waarschuwde er ook al voor.

Maar je kunt die panelen toch ook opgeven bij de belasting, krijg je ook grotendeels terug dacht ik. Ik weet het niet precies omdat ze al op ons huis zaten toen we het huis kochten.

Op warmtepompen zit al een enorme subsidie op in NL via ISDE. Heb er ook naar zitten te kijken, maar wil je echt een 'duurzame' L/L warmtepomp dan moet je huis daar ook wel enigszins op zijn voorbereid met redelijk goede isolatie omdat je over gaat naar lage temperatuurverwarming. Gelukkig word dat ook flink gesubsidieeerd.

Over 3 weken krijgen we spouwmuur isolatie en extra dik glas in de woonkamer. In totaal 2200 euro terug aan milieu subsidie. (+ aanzienlijke besparing straks)

@EVV, ik denk gewoon dat je pech hebt met dit exemplaar. Als ik zo lees, ook hier bij AW review zijn de meeste mensen met insignia's B vrijwel probleemloos. Nu heb ik met name de benzines gezien. Ben benieuwd wat de garage hier van zegt. Maar zulke olielekkage bij zo'n jonge auto is haast niet mogelijk. Moet wel verband hebben met een eerdere reparatie.

Mogguh,

Was even een tijdje offline: corona. Flinke griep van gehad en zere keel. Vrouwlief helaas een gradatie erger en dat gaat nog wel even duren.
Timing niet best, maar goed; als iedereen maar weer gezond wordt.

Ben dus wat minder actief de komende tijd ;) Zag nog wat anderen met coronaklachten: beterschap, hopelijk valt het al met al mee!

@ Subsidies: 6 jaar geleden hebben we de zonnepanelen op ons oude huis al met BTW-teruggave laten leggen. Dus die regeling bestaat in Nederland al even: weet niet of dat nu nog zo is?
Sowieso heeft NL best veel subsidies als het gaat om verduurzamen en per 1 januari zijn deze ook nog verhoogd.

Wij moeten er ook nog even serieus naar gaan kijken want ons huis kan het gebruiken ;)

Beterschap Gerwin. En succes vandaag met de verkiezingen (tu)

Van het weekend was ik met de buurman de hoogwerker regelen. maar ik mag hem niet trekken. verhuurbedrijf controleert achter welke auto hij word gezet en ze weigeren dan als het niet mag volgens kenteken. Dus nu maar bezorgen. 56 euro voor wegbrengen en 56 voor het ophalen (ex BTW) wat dus neer komt op 135 euro. Voelt wel als veel/onnodig, maargoed, iemand moet er voor rijden, opladen, op de zaak weer er af rijden, etc.

Gelukkig hebben we nu 3 huishoudens gevonden die gaan isoleren (moet net kunnen in 1 dag) en kunnen de kosten ook door 3 gedeeld worden van de verhuur + bezorging. Dus dan valt de schade nog wel weer mee. maar er word dus niets achter de benz gehangen.

Beterschap gerwin...ik hoor toch veel mensen die er nog behoorlijk ziek van worden. Geen ziekenhuis opname maar wel flinke griepklachten en lange naweeën. Mijn directe collega ook. Behoorlijk ziek van geweest en krabbelt er maar moeizaam bovenop.

En veel succes vandaag!

Ik ben nog steeds zwevend kiezer. Zit me gisteren en vandaag te verdiepen in de lokale politici en allemachtig..er zitten ook een hoop mafkezen bij...
Bij de FvD zit dezelfde dame (QR strijder) die begin dit jaar ons zwembad in diskrediet had gebracht omdat zij niet het zwembad in mocht (QR) en volgens haar het zwembad haar zoontje alleen in zwembroek een paar kilometer naar huis had laten lopen. Achteraf bleek ze alles verzonnen te hebben (en lieten camerabeelden heel wat anders zien).....

@ Joost: Bedankt (tu) jullie succes met de verbouwing/renovatie!

@ Rob: Klopt, al hoor ik er nu wel wat meer die flinke griepklachten hebben. Vrouwlief is ter observatie nog wel een nacht opgenomen.

Ik ben nog steeds zwevend kiezer. Zit me gisteren en vandaag te verdiepen in de lokale politici en allemachtig.
Ja, dat is wel een begrijpelijk punt. Hier in de gemeente valt het gelukkig mee met de uitersten; verkiezingsprogramma's lijken ook op elkaar dus dan helpt het om een kieswijzer te doen: wel handig om de toelichting van de partijen te lezen. Zit soms net in de nuances ;)

Ik heb het dit jaar makkelijk :D

Beterschap Gerwin!
Meeste mensen om mij heen komen er vanaf met milde/geen klachten, een enkeling zit er inderdaad wat langer aan vast.

@ Joost, toch netjes van de verhuurder dat ze het wel even checken. Is toch hun eigen spul wat anders onverzekerd achter jouw Benz had gehangen, ondanks dat het technisch geen probleem is.

@ Subsidies & verduurzamen, wij willen ook wel het een en ander doen maar een goede betrouwbare partij vinden in deze tijd vind ik maar knap lastig. Plus dat het een studie opzich is wat nou het beste is voor de woning.

Ik ben nog steeds zwevend kiezer. Zit me gisteren en vandaag te verdiepen in de lokale politici en allemachtig..er zitten ook een hoop mafkezen bij...

Haha ja, vermakelijk om te zien soms! :D
Echter ook wel verontrustend als zo'n mafklapper wel veel stemmen weet te krijgen *-)

Toch ook in onze en omringende gemeenten een hoop bekenden die zich verkiesbaar stellen, dus dat geeft ook wel weer enigszins vertrouwen. (vallen wat mij betreft niet in de categorie mafklappers :D). Ik ga overigens niet stemmen op een (voor mij bekend persoon).

Overigens heb ik dit keer ook niet zoveel met de verkiezingen, maar weinig punten die ik echt belangrijk vind. Wel wat stemwijzers gedaan, maar het interesseert mij bijv. weinig of er wel/geen regenboog zebrapad komt. Die kosten zijn max een paar duizend euro en niet echt een dealbreaker voor de meeste gemeenten en de coalitieonderhandelingen.

@AstraF BTW op zonnepanelen kan je toch in principe al terug krijgen als je je aanmeld als ondernemer? Of is dat iets dat in Belgie/Nederland niet kan?
Klopt. Vreemde is dat je dit slechts 1x kunt doen. Ik heb in 2018 reeds zonnepanelen laten leggen, met BTW teruggave. Nu wil ik dat uitbreiden, maar kom dan geen 2e keer in aanmerking voor teruggave. Best vreemd, dat het aantal aanvragen beperkt is ipv maximaal subsidie bedrag.

Ben het er mee eens dat ook zonder subsidie het al goed uit kan. Nadeel is alleen dat we nog niet weten hoelang we hier blijven wonen.
Dat zal sowieso nog 2 jaar zijn.....maar wellicht ook wel 4 jaar.

Astra F zei:
@AstraF BTW op zonnepanelen kan je toch in principe al terug krijgen als je je aanmeld als ondernemer? Of is dat iets dat in Belgie/Nederland niet kan?
Klopt. Vreemde is dat je dit slechts 1x kunt doen. Ik heb in 2018 reeds zonnepanelen laten leggen, met BTW teruggave. Nu wil ik dat uitbreiden, maar kom dan geen 2e keer in aanmerking voor teruggave. Best vreemd, dat het aantal aanvragen beperkt is ipv maximaal subsidie bedrag.

Ben het er mee eens dat ook zonder subsidie het al goed uit kan. Nadeel is alleen dat we nog niet weten hoelang we hier blijven wonen.
Dat zal sowieso nog 2 jaar zijn.....maar wellicht ook wel 4 jaar.
Dat is wel apart, maar moet je ze dan niet kopen vanuit je ondernemerschap? Dan kan je toch in principe zonder BTW kopen? Wij bouwen een carport waarvan het dak uit zonnepanelen bestaat en willen over het hele bedrag BTW terug vragen. Alleen de bouwvergunning is nog een dingetje, aangezien die tegen de erfgrens aan gebouwt moet worden moet het uit niet-brandbare materialen bestaan. Of 1,25m vanaf de grens.

@Insignia, ik ben net terug van de dealer. Oliekeerring tussen motor en versnellingsbak lekt en moet vervangen worden. Precies het onderdeel dat ze preventief vervangen hadden bij de koppelingwissel. Chef werkplaats was niet blij. Hij lekt ook behoorlijk, de druppels lagen al op de vloer voordat die helemaal in de lucht was.

Wel tekenent was dat hij toevallig pas nog tegen zijn collega gezegd had dat ze mij al een tijdje niet gezien hadden. Dinsdag + woensdag is de auto aan de beurt, gelukkig valt het dit keer onder reperatiegarantie. Ik moest wel goed controleren wat het oliepeil was voordat ik die kant weer op ga.

Gelijk maar gevraagd of ze ook de zomerbanden er onder doen. Met een beetje geluk hoef ik dan pas in September weer terug...

Knuppelig weer...jouw beeld van de auto was al niet zo florrissant. Als ze dan ook nog dit soort fouten maken, wordt dat er niet beter op.

Maar gelukkig moeten zij het nu oplossen.

EVV wat een pech ! Ik heb inmiddels met 2 Vectra B's ervaring, bijna 50.000 km en met beide ( 1.5 benzine ) geen enkele klacht of storing gehad.

Las toevallig afgelopen week een exemplaar van AMS waarin ook wel werd bevestigd dat de Insignia B doorgaans als betrouwbaar te boek staat.

Heb daarvoor 2 Insignia A modellen gehad 1 x 1.6 Turbo en 1 x 1.8 benzine. Bij beide is ( onder garantie ) de versnellingsbak ( M32) gereviseerd en had ik tot 2 x toe een defecte stoelverwarming. ( ook onder garantie vervangen ) Daarna nog een Insignia A facelift 1.6 Turbo gehad. Deze zonder problemen. De eerlijkheid gebied wel dat ik steeds relatief jonge gebruikte exemplaren koop met weinig kilometers en er doorgaans ook niet zo lang mee doe. ( max. 1 - 3 jaar )

Ik hoop voor jou dat het hier bij blijft. Gelukkig een gevalletje van garantie !

Ik heb inmiddels met 2 Vectra B's ervaring, bijna 50.000 km en met beide ( 1.5 benzine ) geen enkele klacht of storing gehad.
Die goeie ouwe tijd van de Vectra ;)

Wel heel vervelend voor EVV. Ik kan me goed voorstellen dat je zo'n auto op een gegeven moment zat bent. Anderzijds....dit probleem lijkt op een gevalletje foutje door de werkplaats, dus kun je de auto eigenlijk niet aanrekenen.

Ik zit mbt bedrijfsauto steeds meer te denken om de Polo van B in te ruilen op een Astra K. Die dan als privéauto te gebruiken, ook voor vakanties. En dan de lease-auto per mrt 2023 uit de bijtelling te doen.

Met een EV gaan we de caravan niet trekken, dus moeten we dan met privé vervoer op vakantie....
Plus dat door de hogere aanschafwaarde van een EV de bijtelling ook echt hoog is. Dan moet je veel privé km. maken, wil het lonend zijn.
Een lease-contract met optie tot een andere auto gedurende de vakantie is een optie, maar die contracten zijn best duur en dan heb je alsnog de hoge bijtelling over het privégebruik.

Een andere optie zou zijn om de caravan van de hand te doen en terug te gaan naar een vouwwagen......maar daar ben ik nog niet zo'n fan van.

Wie gaat er allemaal auto wassen dit weekend? :D
Bijzonder fenomeen dat sahara zand, dat dat duizenden kilometers verderop blijkbaar neerdaalt op oa onze auto's.

En dan de lease-auto per mrt 2023 uit de bijtelling te doen.

Wellicht ten overvloede, maar:
Aanpassing wel/geen bijtelling kan alleen per kalenderjaar of bij een nieuwe lease auto. Dus als je in maart 2023 een andere lease auto krijgt dan kan het, anders moet je het of een paar maanden eerder doen.

@EVV, gelukkig garantiewerk, maar het kost wel weer tijd en frustratie.

Haha, zelfs m'n nieuwe auto kan ik weer wassen. :D Er kwam meer zand uit de lucht dan water, echt bizar. Heb je de foto's uit Spanje gezien, daar is de hele lucht geel.

@Ruud: hoef je niet uit je werk met de leaser straks de kleine ergens af te zetten, of te pikken of ff een boodschapje mee te nemen? Of ermee naar de brandweerkazerne te rijden? Want dan zou ik 'm niet uit de bijtelling halen.

Ik zou hem ook nooit uit de bijtelling halen. Voor dat geld een extra auto en je prive auto nog ontlasten; altijd doen. Wat kost zoiets in bijtelling; eurootje of 150 per maand?

De polo inruilen voor een astra K kan ik wel begrijpen, omdat je op je werk vast zit aan een EV. En een grote EV is nu eenmaal duur. En je zit met je caravan.

Maar dan (bijvoorbeeld) een corsa EV op de zaak en relatief weinig bijtelling betalen voor een extra auto is natuurlijk super. Je zult zien (net als bij ons) dat je een groot deel van de ritten de corsa EV dan ook meer dan prima voldoet (denk aan kinderen naar opvang, supermarkt, even naar de bouwmarkt, even naar opa/oma iets paar km verderop, etc) en de astra K prive heel wat kunt ontlasten (en scheelt ook fors kosten). Geen 'koude' ritjes. Waarbij dat beetje bijtelling van een Corsa EV al helemaal goed te doen is.

Ik zou hem ook nooit uit de bijtelling halen. Voor dat geld een extra auto en je prive auto nog ontlasten; altijd doen. Wat kost zoiets in bijtelling; eurootje of 150 per maand?
Momenteel rij je goedkoop (4%), maar bij een nieuwe EV in 2023 is dat 16% over 30k en 22% over de rest (15-20k).
Dat valt nog wel tegen. Reken eerder op 330-350 euro per maand voor een fatsoenlijke EV of een benzine.
In geval van een Corsa E spreek je alsnog over 250-280 euro netto per maand.

Ik vind dat bedrag opzich geen probleem, we moeten allemaal betalen voor het autorijden. Maar als ik dan tijdens vakanties ed er nog geen gebruik van kan maken, is het voordeel snel weg.

zelfs voor 250 per maand een 2e auto waar je geen zorgen om hebt, geen zorgen om onderhoud en zelfs inclusief 'brandstof' , waarbij je de hoofdauto in vele korte ritjes prima kunt onlasten wat ook kosten scheelt. Als ik zie hoe vaak wij de Benz wel niet ontlasten met ritjes naar bouwmarkt, toch even naar supermarkt, even naar opa en oma en het is geen lekker wandel/fiets weer. Even naar zwemles, even kinderen van opvang ophalen. Allemaal korte ritjes die de benz word bespaard en heel goed met de Up te doen zijn. Al die korte stukjes vinden benzinemotoren ook niet fijn en verbruiken dan ook relatief veel brandstof + slijtage.
Stiekem zijn het toch wel snel weer wat kilometers die dan op de nog fictieve astra K komen. met al die kortere ritjes. Als je dat af kunt met een elektrische Corsa voor dat geld, was voor mij een no-brainer.

En dan de astra lekker gebruiken als je wat verder weg gaat of de ruimte nodig hebt en de kinderwagen en hele zooi mee moet of gewoon als de ander al weg is met de auto.

Daarnaast kun je zo zonder zorgen uit het werk even nog een boodschap doen ergens, of even kinderen ophalen of wat. Hoewel de controle laag is, mag het niet zonder bijtelling.

Ik wist het wel. Maar nu kunnen wij ook lastig zonder een 2e auto. :}

Morgen is de Benz nog te vinden bij jou in het dorp. Heb er een feestje bij een collega thuis. Bestelling bij jullie lokale shoarmaboer al doorgegeven :}

Zou het tegen die tijd ( of eerder ) echt nog maar eens goed uitrekenen Ruud. Denk dat het gemak van 2 auto's voor het relatief lage bedrag van bijtelling echt wel waard is, zeker met een kleine, je werk in Duitsland, je brandweer verplichtingen en ook nog jullie sociale leven. Gaat echt nooit werken met een 2e auto waarmee je niet prive mag rijden.

Afgelopen weekend de auto grondig ontdaan van al het Sahara zand. Ik had de tijd, dus ook alle dorpels en sponningen netjes schoongemaakt. Dan zie je ook dat dat zand toch echt overal komt.

Zondag op verjaardag en een flinke rit voor de boeg. Ter plekken onder een boom geparkeerd (geen andere optie) en natuurlijk de eerste vogelstront al weer op de voorruit :|
Op de weg terug wat lichte regen/miezer. Niet genoeg om de ruitenwissers te gebruiken, maar ik had sowieso weinig zin om de ruitenwissers te gebruiken omdat anders de vlek alleen maar uitgesmeerd zou worden natuurlijk :|:|

Daar kan ik dan echt even de pest over in hebben. Uiteindelijk was moeder natuur mij gunstig gezind en begon het nog even wat serieuzer te regenen, toen was het probleem ook vlot verholpen.

Mogguh!

@ Richard: Oei, dat is echt balen. Je weet dat 't kan gebeuren, maar als het dan gebeurt is het wel zuur.

Wij hadden voor het huis een boom staan. Dat was ook gegarandeerd vogelpoep op de auto, en als er weer blad aan de boom zit dat plakkerige van bladluizen.
Gelukkig is de boom na 5 jaar strijd met de gemeente vorige week gekapt. Er komt ook geen boom terug, dus dat scheelt weer een behoorlijke zorg.

B geniet momenteel vanuit huis, haar verlof is ingegaan.....en het is dan ook aftellen tot de kleine gaat komen. Best grappig, dat binnen nu en 6 weken ik vader ben.
Wordt wel een heel ander leven, zeker voor een autist als ik :}.....maar heb er heel veel zin aan.

Zaterdagmiddag met de kameraden een bierproeverij gehad. Wat was dat gezellig zeg!
Echt fijn dat de leuke activiteiten nu ook weer door kunnen gaan, dat heb ik echt gemist.

De vriendin op zoek naar een Astra K heeft 'm gevonden. Een nette Innovation 1.4T met een middel donkere grijstint.
Leuk exemplaar van 1e eigenaar, mooie velgen eronder.....kan ze hopelijk weer een tijdje mee vooruit.

Nou tjez*s..als het bij julie net zoals bij ons gaat dan gaat je leven flink veranderen...we zitten sinds vorige week dinsdag met het hele gezin weer in de lappenmand. Dochterlief kreeg vorige week dikke koorts, donderdag was ik de sjaak en vant weekend sloot mijn vrouw aan. Forse griep met dikke koorts, luchtwegklachten en buikklachten. Wat een hel zeg als je zelf dikke koorts hebt dat je niet op je benen kan staan maar wel het gezin draaiende moet houden..wens ik niemand toe. Omdat we vandaag nog steeds koorts hebben met dochterlief naar huisarts geweest. Lijkt op virus infectie maar als ze morgen nog koorts heeft moet ze toch even volgens protocol in ziekenhuis gezien worden. Ik en mijn vrouw hebben ons ook maar weer ziekgemeld.

Maar goed..weer genoeg gezeken. Verder heb ik weinig te melden. Ben nog niet buiten geweest ( ist mooi weer?) , twee autos voor de deur die er niet uitzien..een huishouden wat een dikke bende is maar we leven gelukkig nog...:) :)

Jullie hebben wel steeds een pech Rob!
En ja, het is mooi weer vandaag. Echt heerlijk!

En dat saharazand is een bende ja. Woensdag reed ik in zo'n bui, maar het was haast meer zand dan regen. Ruiten sproeien werkte ook niet echt.

Zow Rob, jullie krijgen inderdaad wel de klappen ja.
Maar laat ik het afkloppen, kinderen nemen idd. veel mee naar huis.......dat kan de situatie bij ons strax ook wel veranderen.

Gisteren hem wel ff geknepen. We bedachten ons zondag om spontaan ff naar de Obelink (vakantie warenhuis) te rijden.
Vrouwlief had zaterdag de Leaf mee gehad, en hem niet opgeladen. Hij was voor 68% vol, terwijl een rit naar de obelink 77km is.

Uiteindelijk daar met 16% accu aan gekomen, hopende dat er nog een laadpaal op de parking vrij was. Gelukkig was dit het geval, dus daar aangekoppeld om te laden.
Nadat we onze ronde hadden gedaan, maar eens gekeken hoe vol de accu inmiddels is....bleek slechts 26% te zijn, waar we niet mee thuiskomen. Er lag ook geen snellader op het eerste stuk vande weg terug, dus "zit je vast".

Toen maar een kop koffie en gebakje genomen, en nog wat andere zaken ff bekeken. Toen was de tijd ook zo om, en was de accu 35% vol.
Dat zou ruim genoeg zijn om de fastned op 15km van huis te bereiken. Mooi rustig naar huis gereden, en bij de snellader aangekomen had ik nog 5% accu.
Dat zou normaal genoeg moeten zijn om thuis te komen, dus het er maar op gegokt.

Echter, als je dan de laatste 8km op 0% accu rijdt en de auto geen actieradius meer aan geeft....heb je geen enkele indicatie wanneer hij er mee gaat stoppen.
Gelukkig was de auto ons goed gezind, en kwamen we thuis :}

Eerlijk....met een kleine erbij had ik het zo niet gedaan. Dan waren we of later vertrokken (thuis opladen) of op de heenweg maar ff bijgeladen.

Wordt wel een heel ander leven, zeker voor een autist als ik grinning smiley.....maar heb er heel veel zin aan.

:} geniet van wat je nu hebt, dat ga je niet meer krijgen. Maar je krijgt gaat dan weer genieten van juist hele andere dingen. Maar het is wel even wennen.

Wat ik nog wel steeds erg vervelend vind is dat ik zo vaak vrij moet nemen van het werk. Gelukkig hebben wij het niet zoals bij rob, maar ook vorige week gebeld door school, oudste is op het hoofd gevallen en hersenschudding. School was heel erg geschrokken, wij schrikken er niet meer van. Maar je moet wel gelijk weer abrubt van het werk weg. + die nacht elke 2 uur wakker maken. Met als gevolg dat er amper is geslapen. Deze week kan ik weer een hele middag vrij nemen voor onderzoeken ziekenhuis met de oudste.

Gevoelsmatig gaat er geen week normaal voorbij *-) maar is niet zo gelukkig. Maar je krijgt veel voor terug :}

Vrijdagnacht reed ik van ruud zijn woonplaats weg en dan is er een hele lange rechte weg die iets heuvelachtig is. Daar vinden mensen mijn matrix koplampen toch niet zo fijn. als er ineens een auto om de heuvel komt die op je af rijd reageert het systeem snel maar wel knipperende automobilisten. Ook een voetganger was not amused van mijn bak licht, die haalt hij niet uit de lichtbundel. Hij/Zij viel wel lekker op in het donker :}

Deze week even de tuinslang er over halen, echt alles zit onder het zand nog en het heeft te weinig geregend om echt weg te spoelen

Tsja, het blijft toch te vaak behelpen op deze manier. Ik zou er niet aan kunnen wennen vermoed ik.

Dat de auto geen actieradius meer weergeeft herken ik nog van de Clio. Deze sprong van een actieradius van 70km vervolgens naar "---", je moest dan zelf goed in de gaten houden hoeveel km je nog kon. Behoorlijk irritant.
Alle andere auto's die ik heb gehad gaven gelukkig gewoon tot de laatste km actieradius aan. Bij de Astra begon eerst het tanklampje te branden en daarna te knipperen, dat heb ik slecht een keer of drie meegemaakt. Denk niet dat ik toen nog 10km kon :}

@ Ruud, lekker aftellen. Straks is het gedaan met de rust. Eten, luiers, boertjes, krampjes, slapen en dat op repeat wordt het dan 24/7 :}
Komt allemaal wel goed, voor je het weet ren je er achteraan :)
Het eten blijft (als een bootwerker die van ons :O), de luiers krijgen steeds meer geur :}, een verdwaald boertje komt er af en toe nog uit, krampjes gelulkkig geen last meer van, slapen overdag betekend inmiddels wat vrije tijd en gelukkig slaapt hij al heel lang hele nachten door :)

@ Rob, moeder natuur moet jullie wel telkens hebben zeg. Beterschap aan die kant (tu)

Pfoehh Beterschap Rob! Dat klinkt pittig, petje af, want een gezin draaiende houden als je zelf ziek bent is echt killing!

Hier ook nog 2 auto's vol Sahara zand, van de week even wassen.

@Ruud, net gered dus waarschijnlijk :)

Dat de auto geen actieradius meer weergeeft herken ik nog van de Clio. Deze sprong van een actieradius van 70km vervolgens naar "---", je moest dan zelf goed in de gaten houden hoeveel km je nog kon. Behoorlijk irritant.

De Up heeft dit ook, na 50 km geeft hij alleen nog streepjes. Mijn vrouw word er heel zenuwachtig van dat ze dan gelijk naar de pomp rijd. Het schijnt dat het tanklampje ook nog gaan knipperen als je echt op de laatste beetje loopt maar zover laat ik het niet komen.

Met de astra G ben ik in mijn straat een keer gestrand met nog 6 km op de klok , dus dat vertrouw ik ook niet helemaal

Bij de Focus is het piepje of lampje als je nog 100km kan, dat punt heb ik nooit bereikt. Liever ook niet: de **** kon nog ruim 100km en toch ging er 45 liter (€107) in de tank... :D
Ik herinner me de C1 nog: de ene keer zat er nog een paar liter in de tank als het laatste blokje ging knipperen, de andere keer reed je dan op de laatste druppels. Had toen wel wat collega's die het tankstation niet gehaald hebben.

De BMW stond deze ochtend op 17 km toen ik instaptte. Ook maar even getankt bij de eerste pomp die ik tegenkwam.
Altijd spannend, maar we hebben het gered.

De motor heb ik afgelopen weekend van nieuwe banden laten voorzien. Was even zoeken naar de banden die ik wilde, White walls van een bepaald merk, maar uiteindelijk gevonden en door een klant laten monteren. Daarna van 't weekend de velgen goed schoongemaakt en ze er zelf weer onder gezet. :) Van de week eens even flink tourtje maken :D
Alleen nog even een nieuwe kentekenplaat laten maken, mijn nieuwe houder is minder breed/uitstekend en de montage gaten komen niet overeen.

Bobber.jpg

Tof Jimmy!
Niet mijn stijl deze motoren, maar ziet er wel ontzettend gaaf uit zo (tu)

Afgelopen jaar is mijn motor de schuur niet uit geweest, sterker nog ik heb niet eens onder het afdekzeil gekeken. Voornemen is toch wel om dit jaar wel af en toe een rondje te doen.
Eigenlijk wil ik wel een andere motor die iets praktischer is en waar ik, hopelijk iets vaker op stap. Maar ja, dan moet er ook altijd wel weer een hoop geld bij en dat heb ik er nog niet voor over als ik zie hoeveel ik heb gereden de afgelopen jaar. Echter, zo blijf ik wel in een cirkeltje redeneren :D

Yamaha MT-09 lijkt mij wel wat.

Dik ding Jimmy! Toch jammer van die kentekenplaat he :)

@Richard: een collega had dat ook, die heeft 'm uiteindelijk weggedaan. Hij mist 'm nog niet overigens.
Ik ben niet zo'n motorrijder, ik hou het liever bij vier wielen.

@Richard, thanks!
Ja blijft altijd wat te wensen over natuurlijk :) Ik heb bewust een ouder model gekocht, betaalbaar, simpele techniek, betrouwbaar. Kan er in principe alles zelf aan doen, net als de 7.
Liefst had ik een Indian Scout Bobber gehad, maarja. Keuzes :D

Dat model dat jij laat zien is wel een lekkere gooi een smijt motor denk ik. Ook leuk, maar ik ben toch meer van het lean back cruisen :D

Terug
Bovenaan