Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Ieder zijn ding :) Ik heb ook inderdaad al lang geen Android gebruikt op de samsung tablet van mijn ouders na. Ik vind IOS prima, ik hoef niet te personaliseren, achtergrondje is de standaardversie, alelen de plaats van die apps vind ik belangrijk.

Ik zou dan toch denk ik in jouw geval 2 telefoons houden. Als jij IOS niets vindt, dan ga je jezelf er alleen maar aan irriteren denk ik.
Wel zou ik dan voor werk zo een klein/compact mogelijke Iphone nemen. 13 mini, plat licht en ik heb de 12 mini met screenprotector is nog geen krasje op.

@Rob, die 1e 19 inchers die je laat zien zijn wel erg dik!

Corsa 20SEH zei:
Ieder zijn ding :) Ik heb ook inderdaad al lang geen Android gebruikt op de samsung tablet van mijn ouders na. Ik vind IOS prima, ik hoef niet te personaliseren, achtergrondje is de standaardversie, alelen de plaats van die apps vind ik belangrijk.

Ik zou dan toch denk ik in jouw geval 2 telefoons houden. Als jij IOS niets vindt, dan ga je jezelf er alleen maar aan irriteren denk ik.
Wel zou ik dan voor werk zo een klein/compact mogelijke Iphone nemen. 13 mini, plat licht en ik heb de 12 mini met screenprotector is nog geen krasje op.

@Rob, die 1e 19 inchers die je laat zien zijn wel erg dik!

Ik hoef ook niet te personaliseren. Ik gebruik stock android. Er zit dus geen skin omheen van onplus. (samsung doet dat bv wel) Ook geen verplichte apps of niets. Het is gewoon helemaal kaal android en dat maakt het super snel. Maar ik mis vooral knoppen / opties. bij Iphone. Laatst wilde ik een bijlage toevoegen in een email. iets vrij simpels, gewoon niet gelukt *-) bij android heb je daar een knopje voor, net als bij outlook op de computer. Dat zijn zaken waar ik dagelijks tegenaan loop. Ik google wel eens hoe ik iets moet doen op de Iphone, zelfs super simpele dingen zoek ik soms op. Ik heb bij android nog nooit voor iets hoeven googlen. Maar misschien als ik intensief er mee werk, veel google er op een gegeven moment alle handigheidjes wel ken. Want ik ga mij ook irriteren om telkens met 2 telefoons te lopen.

maar heb nog een week om er over na te denken. zal ook vd week eens bij collega's vragen

Het is soms inderdaad even zoeken, maar dat heb ik bij de macbook ook, zodra ik gewend was gaat het vanzelf eigenlijk.
Prive heb ik een macbook, van het werk een Windows laptop.

Android vs Apple discussie zal ik mij niet in mengen. Is een kwestie van smaak en gewenning, beide zijn onderaan de streep gewoon prima als je het objectief bekijkt.

Issue met de batterij herken ik omgekeerd, mijn eigen ervaring is dat dat juist bij de iPhone beter voor elkaar is en deze langer mee gaat. Echter blijft het een accu en is uiteindelijk in elk apparaat een zwak punt. Mijn motto is dat een telefoon, zonder op het gebruik te letten, makkelijk een dag mee moet gaan. Elke avond of nacht opladen is prima. Op mijn bureau staat een draadloze lader, dus in principe zijn de telefoons altijd vol (tu)

Ik heb zelf ook een werktelefoon en prive telefoon (beide iPhone overigens), mag de werktelefoon ook prive gebruiken maar dat doe ik niet. Werkt voor mij prima, maar ik hoef dan ook niet dag en nacht beschikbaar te zijn.
Moet je wel altijd twee telefoons op zak hebben dan zou ik gaan voor een telefoon met dual sim. Zwager heeft dat ook (iPhone in zijn geval) en dat werkt prima, ja kan één van de sims gewoon uitzetten als je vrij hebt bijv en ook gewoon twee WhatsApp accounts gebruiken volgens mij. Zal bij Android ongetwijfeld hetzelfde werken.

Bij ons kunnen we kiezen tussen Samsung of iPhone overigens, onze nieuwe telefoons komen over enkele weken. Als je werkgever alleen iPhone aanbied en je daar niet mee wilt/kunt werken dan wordt het wel lastig in jouw geval :D

@ Rob, die Astra J velgen zijn tof! (tu)
De Insignia velgen niet mijn smaak en voor jou ook iets te fancy vind ik :D 20" is ook wel erg groot onder een Astra denk ik, ik vond de 18" bi-color prima qua formaat.
De Mokka velgen weet ik niet, vind het een knap belabberde foto waardoor het niet lekker uit komt.

Mogguh,

@ Rob: die Astra J-velgen zijn super (tu)

Ik heb nu een Samsung S20FE 5G en die vind ik gewoonweg te groot.
Vrouwlief heeft een iPhone nogwat mini en dat is stukken beter; een formaat ertussen zou top zijn voor mij persoonlijk.

Ik heb de voorkeur voor android omdat ik het gewend ben, zij heeft een voorkeur voor apple omdat zij het gewend is. Zo gaat dat!
Als ik op haar telefoon iets moet bekijken of uitzoeken dan gaat dat 9 van de 10 keer fout: ik snap er gewoon niks van :}

De Iphones die ik heb gehad afgelopen 10 jaar zijn vreselijk fragiel, dikke hoesjes overal omheen om hem maar zo goed mogelijk te beschermen waardoor het alsnog een 'dik' ding word. En soms worden ze zelfs traag na 3 jaar. En de huidige Iphone die ik nu heb is na 3 jaar ook al echt helemaal op ondanks weinig gebruik. Batterij is gaar. Ik vind het gewoon echt vreselijk. (nog even los van de belachelijk hoge prijzen, die hoef ik dan niet te betalen)
Veelal is het ook net met welke bril je het bekijkt. Sta je ergens negatief tegenover, dan ga je dingen ook snel zo ervaren.

Ik werk al 12 jaar met Iphones en kan er prima mee uit de voeten. Heb nu een 11Pro die 2,5 jaar oud is. Batterijconditie is nu 84%
Ik vind het heerlijk stabiele telefoons. Ik gebruik de phone altijd zonder hoesje, en heb hem altijd nog netjes ingeleverd na de gebruikstermijn van drie jaar.
Ook mijn huidige Phone is gewoon netjes. Maar ik weet dan ook dat ik een ding van bijna € 1.000,- in de hand heb, zo ga ik er ook mee om.

Ik herken wel dat het bij Apple allemaal wel erg dichtgetimmerd is. Ik merk enkel bij de opslag van foto's daar ergernis in, maar dat ligt wellicht ook aan mijn onkunde op ICT gebied. De tijd dat ik persoonlijke ringtones belangrijk vond ligt wel achter me :}

@ Joost: Is een dual sim geen optie? (Of één abbo omzetten naar e-sim).
Ik zou je privé nummer niet in de zakelijke bundel gooien, gezien je bij jobwissel dan een privénummer hebt wat bij veel zakelijke contacten nog bekend is.

En als ik dan de torenhoge inflatie zie en vanmorgen lees dat veel jongeren zich tot hun oren in aflossingsvrije hypotheken storten dan maak ik e echt zorgen over de toekomst...
Jeps, we weten allemaal dat het mis gaat....... van mij mag dat moment nu wel een x komen :} #huizenzoektocht
Ik gun iedereen uiteraard een mooi leven, een eigen huis ed. Maar er zijn nu idd. mensen die boven hun stand leven, en die strax het meest lopen te jammeren als het mis gaat......meestal draait de maatschappij dan voor de kosten op.

Op het Astra forum waren ze ook al druk aan het configureren...schrokken we ook allemaal vreselijk van de prijzen..maar helaas is het bij andere merken net zo..gaat echt nergens meer over. Autorijden wordt steeds onbetaalbaarder.

Ik heb ook wel een paar opties afgewogen, waaronder privé rijden. Echter vallen de kosten dan ook enorm tegen. Buiten de brandstof om zijn de werkplaatsfacturen ook echt niet leuk meer. Een lease-auto is duur, maar dan weet je wel dat je daarmee alles 100% afgedekt hebt.

@ Joost: Is een dual sim geen optie? (Of één abbo omzetten naar e-sim).
Ik zou je privé nummer niet in de zakelijke bundel gooien, gezien je bij jobwissel dan een privénummer hebt wat bij veel zakelijke contacten nog bekend is.

Ik sta er ook niet heel erg om te springen. Maar vrijwel al mijn collega's doen dit op deze manier. Ook vrienden nemen gewoon hun 'privé' nummer naar de zaak. Ik ben daar al die jaren heel terughoudend in geweest maar nu kom ik in dilemma.

e-sim is ook lastig. Het probleem is, is dat ons bedrijf en onze klanten heel kritisch zijn met beveiliging en vertrouwelijke technische informatie en met e-sim schijnt nog niet 100% uitgekristalliseerd te zijn (en om die zelfde reden geen android)

Ik herken wel dat het bij Apple allemaal wel erg dichtgetimmerd is. Ik merk enkel bij de opslag van foto's daar ergernis in, maar dat ligt wellicht ook aan mijn onkunde op ICT gebied

daar ligt ook mogelijk een deel van mijn probleem :}

Veelal is het ook net met welke bril je het bekijkt. Sta je ergens negatief tegenover, dan ga je dingen ook snel zo ervaren.

Ik stond juist altijd wel positief tegenover Iphone. Zeker 10 jaar geleden waren er wel android telefoons die niet heel top waren en Iphone stabiel en goed. Maar in de loop der jaren is dat door eigen ervaring helaas de andere kant op geschoven. bij ons worden ze ook buiten kantoor veel gebruikt in een industriële omgeving en heel veel reizen en 1x vallen en het is stuk. Niet bij mij, maar bij vele collega's gebeurd. Om die reden is het bij ons ook verplicht om een bescherming te gebruiken. Het is gewoon best wel fragiel spul.
Jij werkt al 12 jaar met Iphone. je weet niet beter, je bent er aan gewend, dan geloof ik gelijk dat je heel tevreden bent. Misschien als ik er voor kies zeg ik dat over 10 jaar ook wel :p Maar ga morgen eens op kantoor vragen bij paar andere collega's hoe die het e.e.a. geregeld hebben en ervaren.

Ik heb ook wel een paar opties afgewogen, waaronder privé rijden. Echter vallen de kosten dan ook enorm tegen. Buiten de brandstof om zijn de werkplaatsfacturen ook echt niet leuk meer. Een lease-auto is duur, maar dan weet je wel dat je daarmee alles 100% afgedekt hebt.

zonder exacte getallen denk ik dat lease (bijtelling) nog altijd goedkoper is dan zelf een nieuwe of jong gebruikte kopen. Afschrijving, investering, onderhoud, verzekering, brandstof en enorme brandstofprijzen. Dat is serieus geld elke maand weer.

@joost, had het zelfde dilemma maar dan omgekeerd. Android past gewoon niet in die kleine hersenkwab van mij dus gekozen voor een iPhone 12 mini, net als Jimmy.
Dual Sim, het abo van mijn werkgever heeft 20GB data dus mijn privé abo is verlaagd naar het minimale 1GB voor nood.

Ik heb gewoon 1 tabblad met werk-apps, de andere 8 zijn gewoon privé-apps.
Outlook voor werk mail, de native mailapp voor prive mail. Werkt perfect en het enige wat even tijd kost is dat je per contactpersoon die je op de secundaire Sim wil bellen even dat moet aangeven.

De baas heeft trouwens 50% betaald en ik kon de telefoon met korting en btw voordeel kopen. Na 3 jaar is de telefoon van mij.

Ik heb hier dus nagevraagd; 2 collega's vinden Iphone prima om mee te werken, maar die bleken dus ook al 10+ jaren zo'n ding te hebben
andere collega die zat er nog steeds vaak mee te klooien na jaren android, maar na een jaar ging het al beter *-)

Ik heb gevraagd naar Dual Sim maar dat is ook lastig, geen idee waarom.

Ik heb nu wel besloten dat ik dan maar voor een Iphone kies. Ik werk er ook al 10 jaar mee dus ken het wel een klein beetje. ik zit alleen nog een beetje met werk/prive. In mijn nieuwe functie moet ik ook prive af en toe bereikbaar zijn als er kritische dingen spelen elders op de wereld om het .e.e.a. in goede banden te leiden. Maar met dual sim (huidige telefoon) weet ik dat ik zodra gebeld word je kunt zien op welk nummer ze bellen (welke simkaart). als ik alles via 1 nummer doe kan ik dat onderscheid bijna niet maken, al zullen klanten doorgaans buitenlandse nummers zijn.
Wil nog wel enigszins regie houden op werk/prive. Dus daar nog even over nadenken hoe ik dat het beste kan regelen.

Qua kosten maakt het hier allemaal niets uit. Mag gewoon 'onbeperkt' prive gebruik maken van zakelijke telefoon en kostenloos telefoon kiezen. Alleen bij meer opslag/geheugen moet je bijbetalen. Dus financieel gezien is het wel oke.

Ga nog 1x vragen of e-sim een optie kan zijn

Heel af en toe haal ik mijn oude Lumia 820 uit de la en knuffel ik die even. Ik mis Windows Phone best wel, nog steeds de fijnste telefoon die ik de laatste tien jaar gehad heb.
Ik vind iPhone (of eigenlijk, alle Apple producten) belachelijk duur, en Android belachelijk slecht ondersteund.
Voor Apple betaal je dan wel extra voor een telefoon die met de software langer mee gaat, maar dit is wel erg extreem. Ik ben altijd bang dat ik zo'n iPhone laat vallen en dat die gelijk stuk is en niet meer rendabel is om te repareren. Mijn Lumia zit vol met deuken en butsen maar werkt nog prima.
Bij Android heb je mazzel als je telefoon 3 jaar veiligheidsupdates krijgt. Zelfs mijn huidige met Android One krijgt binnenkort geen updates maar want dan is de drie jaar oud. Hij werkt nog prima, maar waarom zou je als fabrikant zo'n telefoon nog ondersteunen als je ook mensen een nieuwe kan slijten.
Maar goed, het wordt waarschijnlijk wel een iPhone aangezien ik met mijn huidige android gezien heb dat zodra die een half uur aan de lader ligt die allerlei Google advertentiesites probeert te openen. En de Android van mijn vrouw doet hetzelfde. Ik heb er niet meer zo'n vertrouwen in, uiteindelijk zijn wij als mensen het product van Google.

Ik heb gevraagd naar Dual Sim maar dat is ook lastig, geen idee waarom.
Snap het probleem niet. Je moet enkel voor één abonnement een e-sim aanvragen.
Voordeel van dual-sim is dat je evt ook één kaart tijdelijk kunt deactiveren (bijv. vakantie).

In een Iphone kun je ook verschillende profielen instellen, wie je wel/niet mag storen op bepaalde momenten.

Hoe is dat bij jou Ruud: ik weet van onze Duitse moedermaatschappij dat bij langere vakanties je mailbox gewoon op maximaal 0 kb wordt gezet, zodat je ook daadwerkelijk geen mail kan ontvangen. Dat vind ik best mooi!

Wij bellen via een App. "mijn gesprek" hier kan je jezelf aan groepen toevoegen, maar jezelf ook op niet beschikbaar zetten.
enige nadeel is als klanten je gsm nummer hebben, dan belt er weleens 1. Maar de meeste bellen op het vaste kantoor nummer en die krijgt dan netjes een boodschapen en wordt naar een collega doorverbonden.

Barri zei:
Hoe is dat bij jou Ruud: ik weet van onze Duitse moedermaatschappij dat bij langere vakanties je mailbox gewoon op maximaal 0 kb wordt gezet, zodat je ook daadwerkelijk geen mail kan ontvangen. Dat vind ik best mooi!

is volgens mij ook bij wet geregeld sinds een paar jaar. Heb veel met siemens van doen, daar is dat net zo

althans de duitse tak. In Azie werken ze gewoon altijd 60+ uur in de week met 5 vakantiedagen in het jaar *-) dus duidelijk geen keuze van de organisatie zelf

Joost zei:
Ga nog 1x vragen of e-sim een optie kan zijn
Wmb is het niet eens een vraag maar een mededeling..
Maar je kan idd op je privéabbo ook esim doen en op je werk een gewone sim.

@EVV ja die good old Lumia! Heb de 930 ook nog in de lade liggen. WP was inderdaad een heel goed idee, jammer dat MS zo wispelturig was door de Surface-lijn door te drukken

Windje he, gisteren.
Ik dacht dat we het redelijk schadevrij waren doorgekomen, maar vanmiddag kwam m'n buurman vertellen dat er bij mij bijna geen nokvorst meer op lag. Lastig te zien door de dakkapellen. Zojuist het dak opgeklommen, en op één na lagen ze nog op de dakkapel. Die dus weer op z'n plek gelegd en eentje geofferd van de garage.
Als het beter weer moet ik alles maar eens goed vast gaan maken.
Hoe is het bij jullie gegaan?

Hoop wind! 3 pannen in stukken tussen de auto's beland en een stuk of 15 scheef liggend op het dak. De hele straat miste wel wat aan pannen. Hier kent men Mienskip... Een buurman bood aan om even voor me het dak op te klimmen en legde alles weer goed. Had gelukkig nog 10 reservepannen op zolder liggen. (Het waait hier wel eens, zei de aannemer nog)

Geen pretje hoor, het dak op.
Gisteravond zag ik dat een een mega grote plas op zolder stond. Ja hoor: lekkage, op meerdere plekken.
Zojuist met m'n vader weer het dak op geweest. Blijkbaar hebben de rondvliegende nokvorsten de bitumen dakbedekking beschadigd. Maarja, het dak stond ook helemaal onder water. Dus zoveel mogelijk droog geveegd en provisorisch hersteld. Hopen dat het nu dicht zit. Wat een gedoe... Komend voorjaar maar eens de nokvorsten opnieuw vastzetten en de dakbedekking laten vervangen.

Pfoeh...dat hoop ik dat nu alles goed vast en waterdicht is...heb net de hond uitgelaten en allemachtig slecht...heeel heel veel regen en heel veel wind.

Hier geen schade gukkig.

Ja wat een weer he... :(
Op zolder lijkt het niet meer te lekken gelukkig. Stond een hele laag water op het dak, dus het herstellen (in de wind, nog net voor de regen) was een rottig en smerig klusje. Maar het lijkt redelijk gewerkt te hebben.
Hopen dat de pannen nu blijven liggen, het gaat weer hard.

Het lekt nu in de woonkamer ook: bij het raam op de windkant komt er water boven het kozijn langs naar binnen.

Pff..wat een ellende barri..en zo'n huis is een dikke vier ton waard...;)

Hier is alleen heel veel regen gevallen en alles staat blank. Qua wind viel het mee. Verder zijn we er goed vanaf gekomen.

Zaterdag zijn we met de schoonfamilie naar de orchideenhoeve geweest. Ben er ooit eens geweest en vond het toen een 65plus uitje...
Er is inmiddels een hoop veranderd en was ook voor de kids erg leuk! Geslaagd dagje! Merkte vrijdag en zaterdag alleen wel effe een flinke dip door de Corona..vreselijk moe en heel erg wiebelig.
Alleen op de terugweg kotste onze zoon zichzelf en de hele autostoel eronder..getverdemme..gelukkig de auto redelijk ongeschonden. Dachten aan wagenziekte maar het was toch een buikgriep...thuis kwam er de hele dag en nacht van alle kanten uit..brr...

Dat is balen Berry, hopelijk valt de schade zowel direct als indirect mee. Bij onze vorige woning hebben wij het ook gehad,dat er wat pannenw aren verwaaid, en de schutting om lag.

Wij hebben gelukkig geen schade nu, de wind viel hier ook eigenlijk mee, althans, ik heb er niet heel veel van meegekregen. geen water binnen, de konijnen zaten nog op dezelfde plaats en de schuur stond er nog.

Alleen op de terugweg kotste onze zoon zichzelf en de hele autostoel eronder..getverdemme..gelukkig de auto redelijk ongeschonden. Dachten aan wagenziekte maar het was toch een buikgriep...thuis kwam er de hele dag en nacht van alle kanten uit..brr...

aah doet mij denken aan afgelopen zomer. Brrrr :}

@Storm, met veel bomen rondom ons huis, een kelder en pompen is het altijd even extra oppassen maar uiteindelijk is alles droog gebleven, was dode takken er uit gewaaid maar daar ook verder geen schade. Nu waait het hier doorgaans ook wat minder hard dan in het westen / noorden

Mogguh,

De wind heeft geen schade aangericht zover ik weet; alles staat er nog, geen lekkages... fijn!
Bij de nieuwe woning zien we het op 1 maart bij de sleuteloverdracht ;)

@ Berry: Pfff, wat een gedoe... ook nog het dak op met dit soort weer. Lijkt me geen pretje, naast dat ik hoogtevrees heb ;) Hopelijk komt er met de huidige storm geen schade bij.
Met het stuifsneeuw hadden we destijds wel kleine lekkages maar dat is dan nog gauw een keer opgeruimd.

Hier kent men Mienskip...
Ah, kennen wij ook: noaberschap :) mooi dat het er is (tu)

@ Rob: beterschap met de kleine! Hopelijk blijf het de rest van het gezin bespaard ;)

@ Berry, lekkage is altijd zuur, vaak lastig te verhelpen, soms zelfs lastig te vinden en geeft eigenlijk altijd nog meer onzichtbare dan zichtbare schade. Hopelijk valt het allemaal een beetje mee.

Hier viel de schade ook mee. Schuttingdeel kapot gewaaid agv een rotte paal en een oude dakplaat van een kleine overkapping kapot gewaaid. Dat viel al met al wel mee.
Toch vond ik het maar een akelige avond vrijdag, ging behoorlijk te keer hier.

@ Rob, leuke verrassingen dat inderdaad. Het is ons nu 2x overkomen en beide keer gelukkig alles binnen de maxicosi/autostoeltje gebleven dus ik hoefde de auto niet schoon te maken. De stoeltjes zijn gelukkig behoorlijk goed uit elkaar te halen en schoon te maken.

@ Rob, leuke verrassingen dat inderdaad. Het is ons nu 2x overkomen en beide keer gelukkig alles binnen de maxicosi/autostoeltje gebleven dus ik hoefde de auto niet schoon te maken. De stoeltjes zijn gelukkig behoorlijk goed uit elkaar te halen en schoon te maken.

Gelukkig wel jah! Maar we zijn nog verrast waarom ie nou opeens weer zo ziek was. Eerst dachten we aan een voedselvergiftiging na het lunchen bij de Orchideenhoeve ..maar hij heeft met ons daar mee gegeten. Enige verschil is dat wij een gebakje hadden en hij daar een zelf een plak gebakken cake. Maar hij had ook redelijke koorts.

Onderweg wel ontzettend plezier gehad van youtube op het centrale scherm. De kids vonden het super en konden hun filmpjes ook nog mooi zien!

Mogguh,

Fijn om te lezen dat bij de meesten de schade mee valt. Voor Berry dus nog wel een beste schadepost. Erg vervelend, zeker nu de storm opgevolgd is door veel en langdurige neerslag.

Vrijdag zijn wij aan het begin van de storm opgeroepen, gezien bij een pand de complete bitumenbedekking eraf was getrokken en bij de buren op het (pannen)dak is gedropt. Gevolg was dat de schoorsteen naar beneden kwam, pannen sneuvelden en het dakleer gevaarlijk over de nok hing. We zijn er toch een 1,5uur mee druk geweest.
Bizar ook, de pandjesbaas waar de dakbedekking vanaf is gewaaid verhuurde 2 appartementen onder dak dak. Hij wilde in eerste instanties niks voor die mensen organiseren.
Heb toen een zeer duidelijk en direct gesprek met de man gehad en hem gewezen op zijn verhuurdersplichten. Één van de stellen was zelfs een buitenlandse dame met kleine kids.

@ Astra L: Er kwamen sinds vrijdag veel testen online. En eigenlijk allemaal erg lovend over de auto.
Lekker uiterlijk, goed weggedrag en vooral de hybrid scoort als fijne aandrijflijn. B is zelfs al enthousiast over de kleur rood B)

Och zo'n kotsend kind in de auto lijkt me echt vreselijk! Gelukkig dat de auto nog redelijk schoon is gebleven.
De orchideënhoeve hoorde ik ook eens over, hoorde idd dat het minder suf en eentonig is dan de naam doet vermoeden.

Storm: een straat verder stond vanochtend 3 man van een klusbedrijf op het dak om de nokvorsten goed te leggen. Zal voor een uurtje toch zo een €500 kosten denk ik. Toch wel een beetje zuur dat de verzekering dat, inclusief de schade omdat het bij hen met de regen open heeft gelegen, ook vergoed en het bij mij alleen maar om tientjeswerk gaat.
Gaat nu ook wel weer tekeer met de wind en regen, maar vrijdag voelde ik op de eerste verdieping het huis gewoon bewegen.

@ Astra L: Er kwamen sinds vrijdag veel testen online. En eigenlijk allemaal erg lovend over de auto.
Lekker uiterlijk, goed weggedrag en vooral de hybrid scoort als fijne aandrijflijn. B is zelfs al enthousiast over de kleur rood

moet zeggen; ik vind hem ook steeds fraaier. vooral het strakke ontwerp met weinig vouwen en lijntjes vind ik mooi. Testen zijn inderdaad ook goed en ook in mijn omgeving was er goed op gereageerd. Wel het binnenste hoor je ook met rijtesten het nodige commentaar over met harde materialen veel pianolak en dus heel gevoellig voor stof.

En ik zag ook het instap-digitale scherm dat ook nog treuriger dan het uitgebreide scherm die iets fraaier oogt. Maar verder wel echt prima, hopelijk gaat hij het goed doen in een segment waar het toch wel lastig is geworden.

Zag ook de specs van de nieuwe KIA Niro,-e je moet van het uiterlijk houden maar voor 40K heb je gelijk 218 PK, 65Kw accupakket, 463km WLTP 451 liter baggage. standaard rij uitgerust met gelijk een 3-fase boordlader en je mag er nog een karretje achter hangen ook. Word vast weer een verkooptopper.

Een vergelijkbare Mokka-e is wel 3000 euro goedkoper maar heeft ook maar stuk kleiner van binnen, ook slechts 310 liter baggageruimte, maar 136PK, 50Kw accu met een range van slechts 324 WLPT en 5 jaar minder garantie zover het er toe doet en mag niets trekken.

Net even de configurator van de Astra Sports Tourer afgeslingerd. Weinig keuze en dat is wel positief, de Edition uitvoering is al behoorlijk compleet.
AGR stoelen voor 599eu waarbij je ook gelijk het winterpakket krijgt is niet duur. Alleen geen keuze voor lederen bekleding.

Veiligheidspakket voor 249eu is ook niet duur, maar een hoop zit al in het standaard Safety Pack, dus wellicht dubbelop?
Hetzelfde geld voor Navi Pro voor 649eu, zit er volgens mij ook standaard op maar kun je nogmaals aanvinken.
Ik heb bij beide niet uitgezocht of er nog verschil tussen zit.

Getinte ruiten erbij voor 199eu.
Hij komt standaard in Amber Yellow, niets mis mee en weer eens wat anders. Rood of blauw kost 899eu, valt ook nog wel mee.

Vink je dan de 130pk uitvoering aan dan kom je op 33k uit en staat er toch een behoorlijk complete auto en is daarmee best concurrent geprijsd ook toch?

Wel het binnenste hoor je ook met rijtesten het nodige commentaar over met harde materialen veel pianolak en dus heel gevoellig voor stof.

Ach..bepaalde delen zijn inderdaad wat hard..maar volgens mij hebben meer merken daar last van. En pianolak lopen veel mensen over te zaniken. Ik heb het nu ook en nooit last van stof of vingers...vind het altijd veel chiquer overkomen dan bijvoorbeeld grijs gespoten delen.

Ik vind het ook echt een mooie auto en de vizor snuit komt er heel goed op uit. En op de sociale media heel veel positieve reacties.
Maar jah..motorisch is het nog wel een dingetje..ik ben nog steeds niet klaar voor een driepitter en de hybrid schijnt fijn te zijn maar wel flink aan het gewicht waar de dynamiek van de auto onder lijdt. En max 1400 kg trekgewicht.

Ach..bepaalde delen zijn inderdaad wat hard..maar volgens mij hebben meer merken daar last van. En pianolak lopen veel mensen over te zaniken. Ik heb het nu ook en nooit last van stof of vingers...vind het altijd veel chiquer overkomen dan bijvoorbeeld grijs gespoten delen.

Ik vind pianolak, ongeacht het merk, ook niet heel fraai. In de Up hebben we het ook veel. Het moet juist iets chiques insinueren maar het oogt daardoor vrij goedkoop. Gelukkig kun je bij veel merken gewoon kiezen.

En ja alleen 3 cilinders voor de non-hybrid is wel een ding. Temeer omdat alle concurrenten (golf, octavia, Focus, Megane, C'eed) wel gewoon een fijne 4 cilinder met 120-150PK in het gamma hebben. Dat je met een hybride het nodige extra gewicht mee neemt (en voelt) kan ik absoluut wel beamen. De luchtvering die de auto super stabiel houd maar toch soepel icm en veel koppel valt het in het dagelijkse verkeer wel mee. maar gooi je hem flink een bocht in dan merk je de kilo's toch wel.

Jah ik vind dat overgewicht bij EV'sen plug-inns echt helemaal de verkeerde kant opgaan. Die bmw iX5 weegt gewoon 2500 kg! Dat slaat toch nergens meer op! Dik twee keer het gewicht van mijn Astra.

Je kunt alle verbloemen met luchtvering en dergelijke maar als je met zo'n loodzware SUV de bocht om gaat wil ie heel graag rechtdoor.

Over rechtdoor gesproken..gleed zaterdag op de rotonde met de Astra er bijna vanaf; voelde hem gaan. Was dik 10 graden, erg nat en de winterbanden zijn ook niet al te best meer. Dit is wel de laatste winter met die bandjes. Dan maar eens goed nadenken wat ik dan ga doen.

Joost, als je bij de Focus een viercilinder benzine wil kom je ook bij de ST (2.3 viercilinder) uit, daaronder alleen driecilinders.

Die bmw iX5 weegt gewoon 2500 kg!
Ja dat is echt bizar. Van mij mag er weer een flinke gewichtsafhankelijke HSB komen voor EV's.
Als je zo'n ding langs de gracht zet mag je blij zijn als ie niet het water in zakt.

Joost, als je bij de Focus een viercilinder benzine wil kom je ook bij de ST (2.3 viercilinder) uit, daaronder alleen driecilinders.

ohh ik was in de veronderstelling dat de 1.5 ook een 4 cilinder was, maar niet dus :)

Jah ik vind dat overgewicht bij EV'sen plug-inns echt helemaal de verkeerde kant opgaan. Die bmw iX5 weegt gewoon 2500 kg! Dat slaat toch nergens meer op! Dik twee keer het gewicht van mijn Astra.

Mijn auto weegt iets meer dan 100kg zwaarder dan een C300 estate. Dat valt mee, maar ik heb dan ook een mini accu. Maar het gaat inderdaad wel helemaal de verkeerde kant op met het gewicht. Zeker bij die grote elektrobakken. Hopelijk vinden ze snel een techniek voor wat compactere en lichtere accu's.

Over totaal niet nodig; ik vind zo'n Ineos Grenadier echt geweldig! Heerlijke 6-in-lijn. doet zoals hij er uit ziet. Lekker bruut. van binnen lekker veel knopjes, ook aan het plafond.

Alleen hieral ben ik om *-)

ineos_grenadier_interior_10.jpg

Zou hem graag willen hebben :D

Ik vind pianolak, ongeacht het merk, ook niet heel fraai. In de Up hebben we het ook veel. Het moet juist iets chiques insinueren maar het oogt daardoor vrij goedkoop. Gelukkig kun je bij veel merken gewoon kiezen.
Ik hou ook niet van al dat pianolak; van die kleine details in glimmend zwart vind ik nog wel mooi ogen, maar van die grote vlakken dan wordt het wat té.

Over totaal niet nodig; ik vind zo'n Ineos Grenadier echt geweldig! Heerlijke 6-in-lijn. doet zoals hij er uit ziet. Lekker bruut. van binnen lekker veel knopjes, ook aan het plafond.
Begrijp ik :D dat is ook gewoon gaaf!

Elke ochtend kom ik zo'n nieuwe Defender tegen: ook eigenlijk best wel een gaaf ding!

Ja dat is echt bizar. Van mij mag er weer een flinke gewichtsafhankelijke HSB komen voor EV's.
Komt over een jaar of 5 wel: ze wachten eerst even af tot er voldoende van die zware bakken zijn en dan gaan ze belasten. Zo werkt dat ;)

Komt over een jaar of 5 wel: ze wachten eerst even af tot er voldoende van die zware bakken zijn en dan gaan ze belasten. Zo werkt dat

Goh..je hebt je al ingelezen in het partijprogramma van de CDA...:)

CDA: Wij willen op termijn een hervorming van de autobelasting, zodat ook elektrische auto’s gaan bijdragen aan de aanleg en onderhoud van wegen en spoorwegen. Voorwaarde is dat het totaal aan autobelastingen niet stijgt.

Goh..je hebt je al ingelezen in het partijprogramma van de CDA...

:}

Maar is ook wel terecht natuurlijk. Beetje subsidie voor EV rijden kan ik nog wel begrijpen om mensen net dat zetje in de rug te geven en de nadelen opzij te zetten. Maar om 2500 kg wegende massadonten te subsidiëren door weinig bijtelling/wegenbelasting is natuurlijk van de zotte.

Iedereen weet dat bovendien, maar straks zitten ze wel allemaal te klagen dat de wegenbelasting zo duur is van die zware jongens, let maar op :}

Bij mijn auto weet ik al vanaf aanschaf dat in 2025 het over is met lage wegenbelasting. In 2024 ga ik dan ook overwegen om de Benz misschien in te ruilen als ik er nog wat voor krijg (prijzen zijn amper gedaald) en de wegenbelasting nog geen hot topic is bij (PH)EV's.

Iedereen weet dat bovendien, maar straks zitten ze wel allemaal te klagen dat de wegenbelasting zo duur is van die zware jongens, let maar op
Feitelijk moeten we bij de brandstofauto's dan het gewicht van een volle brandstoftank ook mee rekenen in de belasting 8-)
En is het dan fair dat er verschillende tarieven zijn voor Benzine, Diesel en LPG??? Je komt van het ene vraagstuk in het andere :)
Maar deel jullie mening wel, dat we er in de basis naartoe moeten dat we allemaal bijdragen aan de mobiliteit.

Mogguh!
Zo'n Ineos is wel gaaf inderdaad. Ben er ook wel benieuwd naar.

@EV's: wat ik jammer vind is dat elke EV nu wordt bestempeld als 'milieuvriendelijk', terwijl er echt een groot verschil zit in gewicht en verbruik. Een Hyundai Ioniq is een efficiënte EV, maar een BMW iXweetikveelwat is echt 'over the top'. Totaal onnodig. Maar er is nog geen manier om dat te beoordelen/wegen. Er is nu ook geen incentive om oudere EV's door nieuwere te vervangen, zoals dat een spaardiesel eerst werd bevoordeeld en nu wordt verketterd. Hoe gaat men dat straks bij oudere EV's doen? Men moet toch wat anders vallen de verkopen straks nog stil... Ik verwacht toch dat er een focus gaat komen op de efficiëntie van EV's.

Feitelijk moeten we bij de brandstofauto's dan het gewicht van een volle brandstoftank ook mee rekenen in de belasting eye rolling smiley
En is het dan fair dat er verschillende tarieven zijn voor Benzine, Diesel en LPG??? Je komt van het ene vraagstuk in het andere smiling smiley
Maar deel jullie mening wel, dat we er in de basis naartoe moeten dat we allemaal bijdragen aan de mobiliteit.

Fair is om alles gelijk te belasten. Maar als je mensen een bepaalde kant op sturen dan werkt het blijkbaar prima door verschillende tarieven te hanteren.

Als ze de kleine EV's (Twingo EV, Corsa EV, E-Up) willen stimuleren door geen wegenbelasting zou ik wel toejuichen. Daar rijden er in NL veel van, juist op die korte stukjes in de stad scheelt het wel aardig en ze worden daarmee wat bereikbaarder voor 'de gewone man' . Mensen die veel rijden word het met de huidige benzineprijzen vanzelf al aantrekkelijker gemaakt.

Maar om die gigantische EV SUV's vrij te stellen van wegenbelasting is natuurlijk absurd. Zag ook dat de Hummer EV naar Europa komt, die weegt 4100kg *-) mag je dus niet met gewoon rijbewijs mee rijden. Vind het wel een bruut ding hoor. Maar dat gaat natuurlijk nergens over vanuit milieu oogpunt. Stel dat je hem met grijs kenteken kan rijden dan kun je momenteel daar een enorme subsidie op krijgen als duurzaamheidsinvestering. Dat gaat mij echt te ver

Als ze de kleine EV's (Twingo EV, Corsa EV, E-Up) willen stimuleren door geen wegenbelasting zou ik wel toejuichen. Daar rijden er in NL veel van, juist op die korte stukjes in de stad scheelt het wel aardig en ze worden daarmee wat bereikbaarder voor 'de gewone man' . Mensen die veel rijden word het met de huidige benzineprijzen vanzelf al aantrekkelijker gemaakt.

Je vergeet een belangrijk aspect. Juist het grote belastinggeld is te halen bij de grootste groep (lees: de gewone man of vrouw), ik kan mij dus niet voorstellen dat ze daar een voordeel blijven/gaan weggeven want dat kost de schatkist teveel inkomsten. Autorijden is sinds jaar en dag een hele goede melkkoe en we gaan amper minder rijden als de kosten stijgen, dat heeft het verleden wel uitgewezen. Het is de spreekwoordelijke kikker in een steeds warm wordende pan.

Een alternatief is er op veel plekken ook niet. OV is/klinkt leuk, maar werkt eigenlijk alleen in dichtbevolkte gebieden cq (grote) steden. Het OV is hier gewoon heel vaak echt geen volwaardig alternatief als ik kijk naar de extra reistijd én de kosten, want OV is ook niet goedkoop.

Hetzelfde geld voor alles met klimaat en energie. Mensen hebben nu eenmaal een woning en willen het enigszins behaaglijk hebben, kortom men blijft energie verbruiken ook al stijgen de kosten de pan uit.

Om dan nog maar een laatste dooddoener erin te gooien. Ik denk dat wij onze status als goed georganiseerd en welvarend eerste wereldland langzaam maar zeker om zeep helpen en tzt ingehaald worden door andere landen. We hebben dan drie opties of zorgen dat je het beter doet dan Jan Modaal of vertrekken naar een plek waar het anders/beter is of je er bij neerleggen zoals de kikker :)

Zo, nu eerst koffie :D
Terug naar auto's, ik moet zeggen dat ik veel van de nieuwe EV's qua uiterlijk toch steeds beter te pruimen vind. Het typische EV uiterlijk van een aantal jaren terug wordt steeds minder en/of non-EV's krijgen ook wat meer deze looks.

Nouja, goed om te lezen dat ik redelijk in lijn denk met het CDA!

Een alternatief is er op veel plekken ook niet. OV is/klinkt leuk, maar werkt eigenlijk alleen in dichtbevolkte gebieden cq (grote) steden. Het OV is hier gewoon heel vaak echt geen volwaardig alternatief als ik kijk naar de extra reistijd én de kosten, want OV is ook niet goedkoop.
Vooral de kosten vind ik een probleem. Vrouwlief wil met alle plezier met de trein reizen, alleen is dat erg prijzig in vergelijking met de auto: alleen het traject van woon-werkverkeer is al 230 euro per maand.

En dan reis je dan alleen maar gratis op dat traject; 1x per week naar de studie zou met 40% korting kunnen. Ohnee; alleen tijdens daluren (td)

Autorijden is sinds jaar en dag een hele goede melkkoe en we gaan amper minder rijden als de kosten stijgen, dat heeft het verleden wel uitgewezen. Het is de spreekwoordelijke kikker in een steeds warm wordende pan.
Precies; daarom moeten ze juist de aanschaf van kleine elektrische auto's stimuleren!
Net als die spaardiesels: iedereen voordelig zo'n dieseltje, het hele land is er vol mee, veel aanbod, wordt veel in gereden en *BAM* volle wegenbelasting. Kost even wat geld, maar daarna pak je de volle mep ;)

Barri zei:
Hebben jullie dat programma van Sander Schimmelpenninck gezien? Interessante serie is dat.

Ja! Ik vind het een bijzonder mooi duidelijk en interessant programma. Ok wetende dat hij uit een rijke familie komt worden alle zaken heel mooi belicht hoe sommige dingen in dit land gaan. (tu) staat ook op YouTube volgens mij. Aanrader!

Sanoma zei:
Nouja, goed om te lezen dat ik redelijk in lijn denk met het CDA!

Vooral de kosten vind ik een probleem. Vrouwlief wil met alle plezier met de trein reizen, alleen is dat erg prijzig in vergelijking met de auto: alleen het traject van woon-werkverkeer is al 230 euro per maand.

En dan reis je dan alleen maar gratis op dat traject; 1x per week naar de studie zou met 40% korting kunnen. Ohnee; alleen tijdens daluren (td)
En dan moet je eens met meer dan één persoon willen reizen, dan betaal je nog veel meer. Dan is een auto al snel goedkoper. Ik had voor onze reis naar Disney nog wel gekeken om met de trein te gaan, maar dan was ik het dubbele aan reiskosten kwijt geweest en langer onderweg. En dan nog niet eens voor de deur van het hotel uitgekomen.

Ik woon niet in het westen van het land, maar ook niet in het buitengebied of iets. Heb zelfs een treinstation bij de deur. Maar regionaal is OV echt niet te doen of ik moet naar de binnenstad van enschede of iets moeten, dan is het best prima. Maar dan is het nog steeds prijzig. De treinen zitten hier ook vaak behoorlijk vol, nu ook nog met mondkapjes op en kost inderdaad ook veel geld. Nee laat maar.

Ik ga wel zodra de mondkapjesplicht er af is met de (internationale) trein van hengelo naar amsterdam met de oudste op bezoek bij mijn schoonzus. Hoop dat ik nog ergens een kortingskaart of iets kan scoren :} nu is het meer dan 50 euro p.p. voor een retourtje 2e klas. Echt bizar. Kinderen zijn gelukkig wel heel schappelijk geprijsd.

Gisteren voor het eerst een dag meegelopen in mijn nieuwe afdeling waar ik de kar ga trekken. Pff, dat is wel even slikken zoveel informatie waarbij niets routinematig gaat en ik nu al weet dat ik het komende half jaar veel moet vragen. Terwijl ik eerder 50 meter verderop zat op een andere afdeling en alles tot in detail kende en mensen vaak bij mij kwamen. Echt helemaal uit de comfortzone. Wel heel leuk, maar was een intensief dagje. Morgen weer zo'n dagje. vanaf de 14e van maart fulltime beginnen

Terug
Bovenaan