Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Zat nog ff te kijken, Opel in 2021 in NL op een 10e plek in de verkoopstatistieken. Ze missen duidelijk de Mokka en Karl.
Maar had van de Corsa-e en Mokka-e echt veel meer verwacht. De Corsa wordt best veel als pouleauto ingezet, om je bedrijf te vergroenen was de Corsa-e een perfecte vervanger geweest. Van de Mokka-e had ik verwacht dat het wel veel begin 30-ers had aangetrokken als bedrijfsauto.

zag al dat opel zelfs flink aan het stunten is qua prijs met de Corsa-e en Mokka-e. Dat doe je niet als je de productie amper kunt bijbenen lijkt mij.

De Mokka-e worden de meeste 30-ers niet vrolijk van. Mijn collega viel hij af vanwege de ruimte (2 kindjes) en hij was ook niet onder de indruk van het rijden of motor volgens mij. Die heeft een tiguan besteld. En bij mijn schoonzus viel hij ook af omdat ze niet eens lekker de kinderwagen er in kwijt konden. Toen ze bij de e-2008 die net wat groter is dat wel prima ging werd het die. En het is een smaakgevoellig ding, denk niet dat iedereen er warm voor loopt. Ielijk is een groot woord, maar mooi vind ik hem ook echt niet. Denk dat zo'n mokka het vooral goed doet bij 50+ers. Kinderen de deur uit. Het hoeft niet meer zo groot, hoge instap, etc.

voor het geld van de Mokka koop je ook een ID3, die vinden veel mensen blijkbaar mooi en heeft betere prestaties volgens mij. Maar ook de nieuwe Megane E. Die zit een segment hoger , betere standaarduitrusting en android automotive (dat is anders dan android auto) en is de basis vergelijkbare prestaties en range als zo'n Mokka-E. en als het budget het toe laat kun je met zo'n megane ook een 60Kw accu kopen waarmee je 470 km kan komen.

Mokka vind ik leuk fris ding en dat hoor ik veel. Maar hij is gewoon te krap waardoor het voor een gezin niks is.
Echt een yuppenmobiel of voor senioren.
Wat ik wel zie is dat op op de sociale media erg positief gereageerd wordt op de Astra L hatchback en ST. Hopen dat dat zich straks ook uit in verkoopcijfers. De prijzen zijn wel schrikbarend hoog...maar dat geldt voor alle autos.
Echt een klap meer dan de K.

Onze kinderen waren als baby en nu nog steeds erg makkelijk en rustig en hebben eigenlijk altijd prima geslapen. Ook autorijden vonden ze dikke prima. Maar Italie is wel erg ver weg met een baby van net een paar maand. Naast dat het fysiek niet goed voor ze is, is het ook afwachten hoe hun humeur op zo'n reis is.

Babies kunnen daarnaast ook heel slecht tegen warmte en dat vind ik ook wel een dingetje.
Mijn zus was dit jaar te camperen naar zeeland met 25-30 graden en was echt een drama met hun baby van een half jaar.
In een tent of caravan wordt het bloedheet en dat vindt een baby niet leuk.

Maar goed, alles is mogelijk en Ruud heeft er vast goed over nagedacht..(tu)

Zo, ik denk dat het signaal naar Ruud wel duidelijk is :)

Iemand de happy lightshow van tesla gezien?
M’n collega’s zijn helemaal lyrisch over de december-update van hun model 3’s, want daar is die lightshow in meegekomen..

Zelfs het “tankklepje” gaat open en dicht, hilarisch gewoon!

https://m.youtube.com/watch?v=pVujajS-Hz0

Mogguh

Bedankt voor alle kinderadviezen :) Het is net zoals Joost schreef, het ligt helemaal aan het kind. Is het makkelijk, dan is een reis naar Italie (1.000km is nu ook niet de wereld, als je het in 2 dagen rijdt) zeker wel te doen. Is het luidruchtiger, dan zoek je het inderdaad niet op. We gaan in ieder geval geen camping boeken, we kijken het tzt aan en besluiten dan het hoe & wat. Wel is het fijn een aantal campings "op het oog" te hebben.
Over die maximaal 2 uur in een zitje ben ik wel iets relaxter, je laat de kleine er geen hele middag in zitten. Maar 't loopt ook niet direct een hernia op wanneer het 121 minuten in het stoeltje heeft gezeten. Maar wellicht kom ik er in Juni wel op terug :}

@ Astra L: Zoals Rob zegt, een duur ding maar dat zie je overal. Ik vind het wel een frisse verschijning, maar ben erg benieuwd of het interieur me ook kan bekoren. De simpele opzet en bekledingsstoffen doen me een beetje denken aan de E-kadett. Iets te simpel van opzet. Daarnaast jammer dat ze in gewone uitvoeringen enkele een 3-cylindertje aanbieden zonder enige moderne techniek zoals e-ondersteuning. Dat doen andere merken echt beter.

Wel grappig, de hybride is goedkoper als de diesel :O
Ik ga hem in de zomer/herfst zowieso bekijken / rijden. Maar wil hem ook wel eens naast de Kia Céed zien, ook een lekker frisse verschijning.

Astra L is geen koopje inderdaad. Maar als je vergelijkt met de concurrentie, zeker de gewone basis benzinemotoren, dan is het gewoon marktconform. Auto's zijn gewoon heel erg duur geworden.

Als je in de markt bent voor een C-segment station zou ik sowieso een rondje maken langs een paar merken. Ook het broertje de 308 SW ziet er best dik uit in bepaalde uitvoeringen. C'eed is inderdaad ook een mooi ding. en ik zou ook de levertijden in de gaten houden. Mijn collega wilde een octavia kijken maar is uiteindelijk niet eens wezen proefrijden toen hij hoorde dat de levertijden tot bijna een jaar waren opgelopen :O

Mogguh!

Mijn schoonvader die ook mee was wil nu niet meer met ons op vakantie zolang de kinderen jong zijn, hij heeft de hele week amper geslapen
Begrijpelijk! :D Hebben wij ook tegen de familie gezegd: we gaan niet in hetzelfde huisje met kinderen van een ander (neefjes/nichtjes/wat dan ook). Samen op vakantie prima, maar wij willen dan wel ons eigen plekkie.
We hebben 1x met z'n allen in 1 huis gezeten en toen was dat snel duidelijk :T

@ Vakantiekinders: ach, de 1 rijdt er mee naar zuid-spanje en de ander durft er net mee naar een vakantiepark op 5 km afstand. Zo verschillend is het nou eenmaal.
Gewoon doen wat je goed/wenselijk toe lijkt, er is altijd wel iemand die er anders over denkt ;)

Babies kunnen daarnaast ook heel slecht tegen warmte en dat vind ik ook wel een dingetje.
Ze zullen er toch aan moeten wennen met de opwarming van de aarde (:B

Ja, ik vind dat soort dingen echt briljant: totaal nutteloos, maar toch geinig dat het kan. Bij de ModelX vind ik het nog toffer.
Heb ook tegen vrouwlief gezegd dat als ik een loterij zou winnen, ik alleen al vanwege die lichtshow een ModelX in de garage zou zetten: leuke kersttraditie :D

Over het reizen met kleine kindjes:
Wij hebben met onze toen 7 maanden oude dochter ook gewoon in 2 dagen iets meer dan 1000 kilometer afgelegd. Dat ging prima! Wij hebben toen wel een reiswiegcombi gehuurd. Dus dan heb je een autostoel die je ook een kwart slag kan draaien om vervolgens plat te leggen. De baby kan dan gewoon helemaal horizontaal liggend slapen. Daardoor ben je niet gebonden aan die maximaal ca. 2uur in een maxi cosi.

7 maand is al weer hele andere leeftijd dan 3 maand..dan heeft de baby al veel meer body en bij te zetten.

Ze zullen er toch aan moeten wennen met de opwarming van de aarde smiling bouncing smiley

Dat is ook niet het punt...maar met 25-30 graden met een baby in een tent/caravan is toch heel anders dan in een huisje/appartement. En babys moeten overdag een paar keer slapen en dat is in een huisje/appartement een stuk koeler dan onder de brandende zon in een tent/ caravan.

Maar goed. Zo denk ik er over, he. Dat wil niet zeggen dat anderen het ook zo moeten doen....wij vonden belgie/duitsland ver genoeg met de baby.

Maar ik zou dolgraag weer naar het buitenland op vakantie willen. Hoop dat dat dit jaar gewoon weer fatsoenlijk kan zonder beperkingen!

Sanoma zei:
Mogguh!
Ja, ik vind dat soort dingen echt briljant: totaal nutteloos, maar toch geinig dat het kan. Bij de ModelX vind ik het nog toffer.
Heb ook tegen vrouwlief gezegd dat als ik een loterij zou winnen, ik alleen al vanwege die lichtshow een ModelX in de garage zou zetten: leuke kersttraditie :D
Doet een Astra met IntelliLux dat eigenlijk ook? Ik vind het op mijn Insignia ook wel grappig staan.

Doen ze tof bij Tesla inderdaad :D(tu)

Maar ik zou dolgraag weer naar het buitenland op vakantie willen. Hoop dat dat dit jaar gewoon weer fatsoenlijk kan zonder beperkingen!

Ligt misschien ook een beetje aan onze timing, maar in 2020 was Oostenrijk prima te doen zonder restricties. Afgelopen jaar naar Frankrijk was ook prima. Mondkapjes moest je wel bij de hand hebben, maar afgezien daarvan konden we doen en laten wat we wilden.

Nu zijn we nooit echt vroeg met boeken, maar komend jaar gaan we denk ik ook op het laatste moment maar kijken waar we heen willen. Wat mij betreft exact hetzelfde als vorig jaar, we hebben het daar nog lang niet allemaal gezien.

Doet een Astra met IntelliLux dat eigenlijk ook? Ik vind het op mijn Insignia ook wel grappig staan.

De Astra heeft bij het ontgrendelen een beperkte lichtshow. De adaptieve leds gaan één voor één branden en de koplampen gaan daarna van fel naar dimmend totdat je de auto start. Was altijd een mooi gezicht, maar valt compleet in het niet bij Tesla natuurlijk. Tesla projecteert het woord "Tesla" zelfs op de muur zie ik in het filmpje van Hotdog *-)
Overigens is de show op een Model X nog gaver vanwege de naar boven open klappende deuren :D

Als je in de markt bent voor een C-segment station zou ik sowieso een rondje maken langs een paar merken. Ook het broertje de 308 SW ziet er best dik uit in bepaalde uitvoeringen. C'eed is inderdaad ook een mooi ding. en ik zou ook de levertijden in de gaten houden. Mijn collega wilde een octavia kijken maar is uiteindelijk niet eens wezen proefrijden toen hij hoorde dat de levertijden tot bijna een jaar waren opgelopen

Levertijden gaan bij heel veel merken/modellen helemaal nergens over inderdaad plus dat je erg goed moet opletten of bepaalde opties überhaupt wel leverbaar zijn ivm chip tekorten.

Tsja..ledshow van Tesla geinig maar wat moet je ermee..voelt een beetje voor de echte freaks...voor mij hoeft dat opzichtige niet zo.

Astra met intellilux had ook bepekte lichtshow maar is beperkter geworden. Veel krijgen stroringsmelding en dat vergt een software update (heb ik ook gehad) en dan heb je nog maar beperkte lichtshow met knipperende bochtenverlichting en dimmende en oplichtende hoofdlampen....maar vindt het eigenlijk wel prima. Die kitsch hoeft van mij niet zo.

Ligt misschien ook een beetje aan onze timing, maar in 2020 was Oostenrijk prima te doen zonder restricties. Afgelopen jaar naar Frankrijk was ook prima. Mondkapjes moest je wel bij de hand hebben, maar afgezien daarvan konden we doen en laten wat we wilden.

Nu zijn we nooit echt vroeg met boeken, maar komend jaar gaan we denk ik ook op het laatste moment maar kijken waar we heen willen. Wat mij betreft exact hetzelfde als vorig jaar, we hebben het daar nog lang niet allemaal gezien.

Klopt..vorig jaar gingen wij redelijk vroeg en was Nederland allemaal prima te doen maar was buitenland nog lastiger...dit jaar moeten we voor het eerst in hoogseizoen..nog geen idee wat we gaan doen...eerst maar effe afwachten hoe Corona en de restricties zich ontwikkelen.

De oudste word in july 4, dus eind juni gaan we wel weg. scheelt een bult geld! Vorig jaar was ons huisje 1200 euro duurder in het hoogseizoen 5 weken verder. :O

als het kan ergens in duitsland bij de moezel of iets. Leuk vacantiepark van landal of centerparcs of iets van een stacaravan op een camping waar een zwembad bij is of in de buurt en de kinderen zijn al helemaal in hun nopjes. Maar we wachten nog gewoon af wat kan en wat niet kan.

jaar er op gaan we waarschijnlijk schrikken van de hoge prijzen :}

Buitenland ging prima dit jaar. Enige is dat je niet ver van te voren kan/wil boeken.
Heb in 2021 overnacht in: Italië, Griekenland, België, Duitsland en Polen.
In 2020, en dan tel ik de eerste twee maanden niet mee: Canarische Eilanden en Duitsland.
Dus het kan best, vakantie in het buitenland.

@Joost: leerplicht begint toch pas bij 5 jaar?

Je hebt gelijk! bedoelde ook dat hij dan 5 word. nu is hij 4.

Reizen kan op zich wel, hier word ook redelijk wat (zakelijk) gereisd, ook naar amerika en andere verre bestemmingen incidenteel. Er komen is 1 (met de nodige papieren, spuiten en verklaringen), maar wil ook gewoon zonder 'gedoe' dingen kunnen doen. Kijk tegen die tijd wel.

AsconaGT zei:
Je hebt gelijk! bedoelde ook dat hij dan 5 word. nu is hij 4.

Reizen kan op zich wel, hier word ook redelijk wat (zakelijk) gereisd, ook naar amerika en andere verre bestemmingen incidenteel. Er komen is 1 (met de nodige papieren, spuiten en verklaringen), maar wil ook gewoon zonder 'gedoe' dingen kunnen doen. Kijk tegen die tijd wel.

Dat heb ik ook, wij zouden graag weer 1 of 2 stedentrips willen doen dit jaar, maar liefst zonder teveel gedoe en dat er ook wat te doen is, zeker voor L.

Dus het kan best, vakantie in het buitenland.

Ja met zijn tweetjes ligt de wereld voor je open..maar met een gezin is dat toch even anders...zeker met schoolgaande kinderen! Dan moet je alles veel meer plannen en ben je gebonden aan de (dure) schoolvakanties. Geniet er dus nog maar even lekker van!

En sowiezo...met kids moeten de kids zich vermaken en dan hebben pappa en mamma ook sowiezo een fijne vakantie! Zwembad, speeltuinen en indoorspeelparadijzen zijn dan zaligheden!

Mogguh!

Vanochtend de booster-prik gehaald in de Grolsch Veste, het stadion van FC Twente. Buiten dat dat een leuke bijkomstigheid is, moet ik zeggen dat ze het daar echt super georganiseerd hebben. Bij aankomst duidelijk waar je heen moet, ruime parkeergelegenheid, duidelijke route door het pand met mensen die je telkens op een bepaalde plek de juiste vraag stellen. Voldoende balies om je te helpen....echt super. Ik stond met 5 minuten weer buiten (ja, ik was te ongeduldig om een kwartier te blijven zitten na de spuit).

Buiten dat ik me ook wel af vraag wat de toegevoegde waarde van de booster is, hem toch maar gehaald.
Sinds kerst hebben mijn zus (37), zwager (38), hun kids (6&7), mijn vader (2 prikken) en moeder (wappie) allemaal corona gehad. Mijn zus voelde zich heel zwaar/moe, de rest had allemaal snotteren en weinig smaak/reuk.....en dat was het ook. Ook moeders zonder prikken komt er (gelukkig voor haar) zonder echte problemen doorheen.

En sowiezo...met kids moeten de kids zich vermaken en dan hebben pappa en mamma ook sowiezo een fijne vakantie! Zwembad, speeltuinen en indoorspeelparadijzen zijn dan zaligheden!

inderdaad, en daarvoor hoef ik dus niet heel ver weg. Ik hou ook erg van weekendjes citytrips, lekker uit eten, musea hier, wandeling daar. Maar met onze kinderen nu (nog) geen optie. Komt wel weer.
En als ik dan zie hoe blij ze zijn van een zwembad, speeltuin of andere kleinigheden dan word ik daar ook wel weer vrolijk van en geniet ik ook wel weer

Boosterprik heb ik nog niet gepland, ik pak hem wel een keer maar wacht nog wel even af, wetende dat er nog 4e en 5e prik op de planning ligt met mogelijk weer verbeterde receptuur.

Lijkt mij wel lastig ruud als jou moeder blijkbaar zo anders over denkt dan de rest.
Bij de buren van mijn ouders zal er allicht ook wel andere dingen gespeeld hebben maar de vrouw des huizes ziet overal complotten in en die man is wel gevaccineerd. Hoog oplopende discussies blijkbaar. Nu de kinderen ook hun prik hebben gekomen is de bom gebarsten en gaan ze nu uit elkaar. *-)

Bij ons is het echt een EV wagenpark op het werk inmiddels. er zijn er weer 3 bij gekomen; nu 1 tesla model 3, 2x een ID4, 1x een KIA EV6 en een ID3. Alleen nog een tiguan, kodiaq en 2x een V60 zijn nog louter de benzine auto's van de mensen die een leasebak rijden. Maar het merendeel nu elektisch.

Mogguh!

We staan met onze huizenkoop vanmorgen in de Stentor :} vorige week een telefonisch interview gehad en blijkbaar vandaag geplaatst: allemaal appjes.
Wel grappig om te zien hoe ze dingen toch net iets anders noteren dan besproken; wat nuances eruit. Maar ach, verder een leuk stukkie geworden ;)

Dan moet je alles veel meer plannen en ben je gebonden aan de (dure) schoolvakanties. Geniet er dus nog maar even lekker van!
Oh, dat werkt ook zo als je een echtgenote hebt die in het onderwijs werkt (:B

Dat heb ik ook, wij zouden graag weer 1 of 2 stedentrips willen doen dit jaar, maar liefst zonder teveel gedoe en dat er ook wat te doen is, zeker voor L.
Jep, hier ook zo!
Zomervakantie wordt waarschijnlijk toch niet wat door de aankoop van het huis (geeft ook niks). Stedentripje naar Londen stond al gepland, eentje erbij zou leuk zijn.
Nu druk aan het zoeken naar een leuk/betaalbaar hotel in Londen ;)

Buiten dat ik me ook wel af vraag wat de toegevoegde waarde van de booster is, hem toch maar gehaald.
Ja, dat hoor ik nu ook steeds vaker. Bij de vaccinaties wilde de meesten nog wel heen, nu met de boosters wordt de wil toch wat minder.

Ik ga zondag voor de booster. Kon eerst om 7.00 s ochtends maar heb maar even afgewacht en nu kan ik om 10.00.
Mijn vrouw had hem vanuit haar werk al heel snel.

Ik moet zeggen dat wij in onze familie nog helemaal geen bewezen corona hebben gehad (al denk ik nog steeds dat wij het maart 2020 hebben gehad toen mijn vrouw paar maand zwanger was en dubbele longontsteking had alleen wilden ze toen nog niet testen). We horen het wel heel veel om ons heen, paar keer door oog van naald gekropen en hebben in de vakantie zelfs twee afspraken met vrienden af moeten zeggen ivm corona. Maar tot nu toe is het nog steeds ons huisje voorbij gegaan. Maar kom ook bijna nergens (geen werk/ geen sport) en de enige echte risicofactor is het werk van mijn vrouw of de kids via school/opvang.

Tsja en qua klachten valt het bij bijna iedereen wel mee behalve die vriendin van ons. Die is nog steeds fors aan het revalideren.

Mogguh! Ik ben gisteravond voor de booster gegaan, had om 22u de afspraak. In de Jaarbeurs. Man, wat een bizar grote vaccinatielocatie is dat! En echt top geregeld!

@Gerwin: gooi even een fotootje van dat artikel op FB! :)

Ze waren hier net voor de zonnepanelen. Vereniging Eigen Huis deed alleen schouw op afstand, nu blijkt het totaal niet te passen. Dus ze moeten nog een keer terugkomen, en er is nu een plan gemaakt voor iets kleinere panelen (360Wp ipv 400Wp).

@Gerwin, ja leuk, ik kijk al op internet de Stentor maar kan het niet vinden.

Wij hadden in London een AirBnB, was echt top! Eten is er toch overal te vinden.

Wij zouden graag dit jaar nogmaals London en Valencia doen. Maarja, dan moet het wel fatsoenlijk kunnen.

@Gerwin: gooi even een fotootje van dat artikel op FB!
(tu)

@Gerwin, ja leuk, ik kijk al op internet de Stentor maar kan het niet vinden.
Ik ook niet, dus ik denk alleen in de papieren variant...

Ze waren hier net voor de zonnepanelen. Vereniging Eigen Huis deed alleen schouw op afstand, nu blijkt het totaal niet te passen. Dus ze moeten nog een keer terugkomen, en er is nu een plan gemaakt voor iets kleinere panelen (360Wp ipv 400Wp).
Hadden wij ook: zo'n grote toko uit de provinciehoofdstad zei dat ze met schouw op afstand (luchtfoto's) prima konden bepalen hoeveel panelen er op konden. Ik had mijn twijfels erbij dus een lokale partij gevraagd en die gaven aan altijd eerst langs te komen. Bleek ook dat het plan van de grote toko onmogelijk was... tja

Lijkt mij wel lastig ruud als jou moeder blijkbaar zo anders over denkt dan de rest.
Jeps, dat is het ook wel. Wij zijn met oud & nieuw niet bij ze langs geweest, omdat ma zich niet wilde laten testen. Zeker met B haar zwangerschap nemen wij minder risico.

Bij de buren van mijn ouders zal er allicht ook wel andere dingen gespeeld hebben maar de vrouw des huizes ziet overal complotten in en die man is wel gevaccineerd. Hoog oplopende discussies blijkbaar. Nu de kinderen ook hun prik hebben gekomen is de bom gebarsten en gaan ze nu uit elkaar.
Ik kan me voorstellen dat het mensen uit elkaar drijft. Hoewel je een eigen mening mag hebben en eigen keuzes mag maken, kan het ook gevolgen hebben voor de omgeving.

Bij ons is het echt een EV wagenpark op het werk inmiddels. er zijn er weer 3 bij gekomen; nu 1 tesla model 3, 2x een ID4, 1x een KIA EV6 en een ID3. Alleen nog een tiguan, kodiaq en 2x een V60 zijn nog louter de benzine auto's van de mensen die een leasebak rijden. Maar het merendeel nu elektisch.
Gaat ook zo snel. 4 jaar terug had je de Tesla S, Opel Ampera, Nissan Leaf en Hyundai Ionic als EV's. De tesla was onbetaalbaar, enkel de laatste 3 waren betaalbaar.
Als je ziet wat er in vier jaar bij is gekomen....

Ik heb de Ionic en Kia EV-6 nu een paar keer gezien, maar ben er niet kapot van. De prestaties zijn echt goed, maar uiterlijk vind ik te futuristisch.
Vooral die achterkant van de KIA vind ik niet mooi.

Ik blijf het wel vreemd vinden dat Opel telkens naast t potje pist met hun EV's. De Ampera 1 was geen succes (ook wel begrijpelijk met futuristisch uiterlijk), de Ampera 2 is geen succes geworden (geen opel kwaliteit, en geen info over beschikbaarheid). De Corsa-e en Mokka-e weten naar mijn idee ook nog een potten te breken. De Corsa schijnt het in duitsland wel goed te doen, maar kan naar mijn gevoel net mee met de ID3 / Zoe.

Ja, dat hoor ik nu ook steeds vaker. Bij de vaccinaties wilde de meesten nog wel heen, nu met de boosters wordt de wil toch wat minder.
Ik kan het me ook voorstellen. Anderzijds....ik wordt ook wel moe van iedereen die meent het beter te weten als de specialisten die het beleid bepalen. Die mensen zijn er echt meer als fulltime mee bezig, zou de slager die er hooguit een half uur per dag over na denkt het dan bij het rechte eind hebben?
Ik vertrouw maar op de info die me gegeven wordt, mede omdat ik niet nog meer energie in dat hele corona-gedoe wil steken.

Jeps, dat is het ook wel. Wij zijn met oud & nieuw niet bij ze langs geweest, omdat ma zich niet wilde laten testen. Zeker met B haar zwangerschap nemen wij minder risico.

Ja dat begrijp ik wel. in jullie situatie De broer van B is geen 'wappie' maar is wel sceptische en heeft zich ook niet laten vaccineren. maar we respecteren elkaar wel en met kerst heeft hij daarom wel gewoon een zelftest gedaan. Dus vooralsnog gaat het prima bij ons gelukkig (tu)

Ik heb de Ionic en Kia EV-6 nu een paar keer gezien, maar ben er niet kapot van. De prestaties zijn echt goed, maar uiterlijk vind ik te futuristisch.
Vooral die achterkant van de KIA vind ik niet mooi.
Ik vind de achterkant van de KIA ook niet mooi, misschien is het wennen. de voorkant vind ik wel weer fraai van de KIA. Ik zie ze ook echt heel erg veel rijden

Ik vind de Ionic wel heel erg mooi, ook die was wennen en ziet er apart uit. hate it or love it. Maar daar vind ik het wel een geslaagd ding op een of andere manier :-D

Gisteren de benz weer eens op benzine gereden. was al weer weken geleden, je kon de klepstoters wel horen met starten :} Wel fijn dat je gewoon voelt dat je een enorme bak vermogen hebt en dat de auto super snel warm word. in EV mode is dat toch allemaal 'lafjes' maar prima voor de kortere stukjes die ik er doorgaans mee rij.

Maar jongens.. die EV markt is ook maar peanuts in Nederland en stort nu de subsidies steeds meer wegvallen nog meer in.
Gisteren was in het nieuws dat de tweedehandsmarkt booming is en de nieuwmarkt steeds verder afkalft. En het gemiddelde Nederlandse wagenpark is 11(!) jaar oud!
Al het nieuw is bijna allemaal EV maar das ook bijna alleen maar lease.

Het is echt een handjevol leaserijders en enkele welgestelden die een EV kunnen betalen maar voor de rest is de EV markt echt nog heel ver weg. Besef dat nu eens! Hier in Friesland moet je echt goed zoeken naar een EV.
Echt nog een enorme ver van je bed show. Mensen stappen hier veel liever in een audi, bmw of mercedes van minstens 10 jaar oud.
Het zal tzt echt wel komen maar denk dat het nog jaren gaat duren.

Eens met Rob! (tu) ( zoals wel vaker )

Neem bij mij het appartementencomplex als voorbeeld.
60 appartementen ( en zeg 70 auto's ) en nu welgeteld 1 stekkerauto ( Tesla M3 )
En dan heb je het dus over nieuwbouw voor mensen met bovengemiddelde budgetten, mensen die echt wat te besteden hebben met een vaste toegewezen parkeerplaats ( dus realiseren laadpaal is een makkie )
Wat rijd men hier dan wel? Met name B-segment SUV's, gewoon op benzine, lijkt hier wel een showroom op het moment, zowat alle nieuwe B-segmenters zijn vertegenwoordigd, Puma, Captur, de bekende Kia's en Hyundai's etc. Dus het geld is er zeker wel en toch koopt er geen 1 iets elektrisch. Toegegeven dat de gemiddelde leeftijd hier denk ik wel wat hoger ligt maar dan nog, jongeren hebben helemaal geen geld voor een nieuwe elektrische auto.

Bij ons op het werk rijden toch steeds meer en meer EV, en ja ook particulieren. Er rijden nu 2 leafs bij particulieren (modelletje wat ruud heeft) 1 ouder modelletje zoë en 1 iemand heeft mini electric (gok private lease). En ik weet dat er nog enkele van plan zijn om een EV te kopen. 1 dacia spring voor ww verkeer bij een collega, en binnenkort een collega met een smart forfour EV voor ww verkeer. Die wilde een kleine auto met automaat. Benzine is net zo duur als EV. met de huidige prijzen heeft hij die smart gekozen. 1 a 2x in de week laden en klaar. Terwijl wij hier ook maar een stel nuchtere tukkers zijn. de hoge brandstofprijzen triggert de mensen ook wel.

Nieuwverkoop is inderdaad een groot deel lease, maar dat wat voor het EV tijdperk ook wel. Bij opel was op wat corsa's en agila's en meriva's na ook grotendeel allemaal lease (of 3x3 actie, voorloper privatelease) destijds. Bij KIA was het nog wel groot deel particuliere verkoop, (wel vaak met financiering)

10 jaar geleden was bij VW (dealer) ook ongeveer 90% lease, zal nu niet anders zijn.

EV verkopen is met 33% gestegen en inmiddels zijn 20% van alle nieuwe auto's een EV.

1 op de 5 is niet meer 'een handje vol voor de happy few". Geen peanuts meer. meer dan 64000 zijn er dit jaar in NL verkocht (!) En ze verwachten dit jaar nog meer. De subsidiepot is al voor een groot deel leeg, dat wil dus zeggen dat er nog weer een hele lading EV's aan komt.

Ja voor mij natuurlijk ver van mijn bed omdat ik niet zoveel geld aan een auto wil geven en niet lease, maar het speelt echt een grote(re) rol tegenwoordig. misschien was het eerst in de randstad, nu in het oosten met ruud als trendsetter en duurt het nog even voordat het in friesland is beland :}

Astra F zei:
Ik vertrouw maar op de info die me gegeven wordt, mede omdat ik niet nog meer energie in dat hele corona-gedoe wil steken.
Helemaal eens Ruud! (tu)

Gelukkig ken ik weinig mensen met een andere mening over vaccineren, dus heb er ook weinig discussie over gelukkig!

Enne, 4 jaar terug had je ook de eGolf he ;)

Volgens mij begrijp je mijn punt niet, Joost.

In de nieuw verkopen is de EV booming, dat klopt, maar ik zeg steeds dat EV's nu vooral het feestje zijn van de leaserijder en particuliere "rijke" mensen die zo een EV kunnen aftikken.

Voor de gewone particuliere rijder, het gros in Nederland, is het op dit moment nog een ver van je bed show. Die kopen dus auto's van gemiddeld 11 jaar oud en gaan nog lekker voor een traditioneel modelletje.
Ik probeer alleen te zeggen dat jouw referentiekader mbt EV nogal afwijkt van de gemiddelde Nederlander. Op jouw werk kunnen ze bijna allemaal EV rijden, bij Ruud ook omdat ze daar groen rijden stimuleren en bij Barri ook vanwege aantrekkelijke voorwaarden maar het grootste deel van de Nederlanders is totaal nog niet bezig met EV's. Kijk op mijn werk eens op de parking. Vrijwel geen EV. Kijk hier eens in het dorp. Op een enkele leaserijder na vrijwel geen EV.

Voor de gemiddelde Nederlander is een nieuwe auto onbetaalbaar; laat staan een EV. En de kosten rijzen overal de pan uit (dik 6% inflatie). Autos worden echt een luxeartikel en het gaat nog jaren duren voordat de EV gebruiksgoed gaat worden onder de gemiddelde particulier.

Dat komt wel maar gaat nog jaren duren.

Rob, vervang EV in jouw tekst eens door 'nieuwe auto'. Precies hetzelfde :)
Het is jammer dat het er niet op staat, maar ik zou wel eens willen weten welke auto's die ik zie staan particulier zijn aangeschaft, welke zijn geleased en welke zijn gefinancierd. Ik denk dat je vrij weinig auto's nieuwer dan 5 jaar gaat tegengekomen die particulier aangeschaft zijn.

Bij ons rijd het hele bedrijf niet EV hoor, verre van zelfs. Maar zakelijke auto's zijn nu inmiddels meer EV's dan niet-EV's. Daar begon ik aanvankelijk mijn post mee. Ik heb het over de nieuwverkopen inderdaad. Particulier rijden er 6 mensen een EV op het werk. Op ongeveer 100 medewerkers die geen leasebak rijden komt neer op 6%. En nog een stuk of 6 PHEV rijders, waaronder ik.

Opvallend genoeg zijn de meeste partculiere EV rijders gewoon de mensen uit onze fabriek met doorgaans wat lager salaris. Maar het zijn allemaal wel EV's met een waarde tussen rond de 15.000. De zoé, leafs, Forfour, etc.

Het is logisch dat de complete automarkt nog even duurt, maar dat geld ook voor de huidige nieuwe 3 series en nieuwe mercedes C-klasses. Dat koopt ook vrijwel niemand nieuw als particulier. Allemaal lease

Mede door de hoge brandstofprijzen, en reclames van automerken etc. merk ik wel echt meer dat het een gesprek word en ook steeds vaker serieus overwogen. Zowel op werk, prive en hier op het forum. Kijk naar mijn schoonzus, die heeft nu ook een e-2008. Is geen zakelijke auto en zonder subsidie aangeschaft.

Maar zoals je zegt, het heeft nog even te gaan voordat het een serieuze optie word voor 'klootjesvolk' zoals wij :} sterker nog, er is nu niet gelijk een EV op de markt waarvan ik gelijk zeg; als die over 5 jaar op de occasionmarkt kom, dan word ik daar hebberig van, nee, totaal niet...

Om nog met opel nieuws het weekend in te gaan, zag dat ze bij de opvang van onze kinderen nu 2 opel zafira life busjes hebben voor vervoer van kinderen naar school. Worden dus in stijl vervoerd ipv die 2e hands ex-taxi dingen. Ik heb die dingen verder echt nog nooit in het echt gezien als zafira life, jullie wel?

KLIK

Ohja, die zijn ook elektrisch :} :T

Rob, vervang EV in jouw tekst eens door 'nieuwe auto'. Precies hetzelfde

Deels eens maar juist het (nog) forse prijsverschil (ook tweedehands) van evs maakt ze voor particulieren nog een stuk onbereikbaarder.
En dan heb ik het over volwaardige ev gezinsautos en niet zoe's, springs en e-citigos/ups waar je als gezin niks aan hebt.
Ik heb nu een bijna nieuwe ruime, luxe gezinswagen met weinig km's en voor hetzelfde geld had ik misschien net een zoeetje of i3 van een veel ouder bouwjaar en met heel veel meer kilometers kunnen kopen. Het gaat nog heel wat jaartjes duren voordat die balans beter wordt.

Ik denk dat je vrij weinig auto's nieuwer dan 5 jaar gaat tegengekomen die particulier aangeschaft zijn.

Hier staat er een op de oprit.. :) 3,5 jaar oud..
Maar ben ik ook wel benieuwd naar naar die verhoudingen.

Denk dat berri met zijn connecties daar wel een heel aardig inzicht in kan hebben via via. Nu zijn zij traditioneel getrouw wel veel meer een leasemerk dan een Opel, KIa of Citroën.

jaar of 10 geleden bij de d was VW dealer in hengelo was het ongeveer 90% lease (personenwagens)

Bij opel was dat getal veel lager en veel meer particulieren. Juist die particulieren stapten veel over op KIA wat wij destijds voerden vanuit die zelfde showroom. Dat leverde forse wrijvingen op en heeft landelijk opel heel veel marktaandeel gekost. Ben wel benieuwd hoe de verhoudingen nu zijn bij die merken.

Mogguh!!

Het is logisch dat het aantal particulieren met een eigen EV auto in het bezit nog laag is. Die richten zich veelal op de 2e hands markt en daar moet het aanbod van EV's nog loskomen. Dat zal niet meer lang duren, gezien er straks massa's Leafs, Tesla 3 en E-Niro's op de 2e hands markt komen. Dan is het ook de overweging aan de particulier om over te stappen. Wij kijken er serieus na om de Polo van B in te ruilen en de Leaf straks privé over te nemen. Niet omdat ik de Leaf zo mooi vindt, maar het is wel voordelig rijden.

Een groter deel particulieren stapt over op private lease. Ik kan me goed voorstellen dat je een gunstiger aanbod kunt krijgen voor een Corsa-e als voor een benzine-variant.
Bij de Corsa-e zijn de afschrijving en onderhoudskosten minder, betaal je (nog) geen wegenbelasting.....dat rekent zich wel door. Kun je dan thuis ook nog (deels) opladen via de zonnepanelen, dan rij je gunstiger als op benzine. En reken wel.....EV's worden in Europa wel de toekomst, dat is door de landen gezamenlijk bepaald.

Dan hoor ik dat EV's duur zijn, maar dat valt nog best mee. Een EV heeft standaard al luxe, die een benzine auto veelal niet heeft. Denk aan een automaat, standkachel....
Corsa 1.2T 130pk autom Elegance = € 28.699,-
Corsa-e Elegance: € 33.299.

Daar zit dan nog € 4.500 tussen. Dat is nog een best bedrag (20% van totaalprijs), maar dat verdien je snel terug aan besparing op de overige kosten.
Dat de overheid dat verschil momenteel nagenoeg compenseert is een mooie regeling, maar zoals gezegd heel tijdelijk.

Ik vind het wel jammer dat Hybrides niet meer beloond worden. Daar kun je voor zowel de particulier als de zakelijke rijder nog veel halen.
De particulier gaat wel stekkeren. De zakelijke rijder ook als je hem/haar daarvoor beloond, daar zijn best verdeelsleutels voor mogelijk.

30.000eu voor een Corsa is echt heel veel geld, daar kun je tweedehands ook heel leuk een auto voor shoppen. Als je 30k stukslaat op een nieuwe Corsa dan ben je toch echt van het padje volgens mij *-)
En even oude koeien uit de sloot halen, mijn Astra (die toch aardig compleet was) kostte nieuw iets van 32.000. Het kan blijkbaar rap veranderen in een paar jaar en toont maar aan hoe idioot duur auto's in NL zijn geworden.

Ik ben ook wel van mening dat er steeds meer EV's komen en deze steeds beter bereikbaar worden voor particulieren in de toekomst. Maar dat gaat nu nog mondjesmaat, er zitten nu nog teveel mitsen en maren aan voor veel particulieren. Afgezien nog van de stevig aanschafprijs.

Het staat hier in elk geval absoluut niet op de lijst van opvolgers. Een hybride zou ik best overwegen, want ik denk dat ik een groot deel van de kilometers ook wel elektrisch zou kunnen rijden. Moet er alleen wel een auto voorbij komen die het eisen lijstje afvinkt.

Mogguh! Twee weekjes vrij gehad en nu weer thuis achter de computer aan de bak. Niks aan bleh..

Zaterdag uitvaart van broer van vriend van mij gehad. Was verstandelijk beperkt maar had een prachtig leven en een hele mooie uitvaart. Zelden zo'n indrukwekkende en passende uitvaart gezien; volledig in het Fries. Van pilsjes naast de kist tot toespraken van de leider van zijn favoriete voetbalclub tot aan Friese liedjes tijdens de dienst; helemaal passend bij hem. Echt indrukwekkend.

Ik ben ook wel van mening dat er steeds meer EV's komen en deze steeds beter bereikbaar worden voor particulieren in de toekomst. Maar dat gaat nu nog mondjesmaat, er zitten nu nog teveel mitsen en maren aan voor veel particulieren. Afgezien nog van de stevig aanschafprijs.

Ik denk dat Richard het wel heel mooi verwoord. Het komt echt wel op gang maar voor het gros van de particulieren is het voorlopig nog een ver van je bed show. De EV's die nu tweedehands op de markt komen zijn het net niet. En de nieuwe en tweedehandsprijzen zijn zo allemachtig hoog waardoor het nog wel even duurt voordat ze betaalbaar worden.

Hybride zie ik ook wel zitten en zou tzt de Astra L wel als Hybride willen rijden maar dat gaat ook nog jaren duren..;)

Nieuw is het voorlopig nog allemaal niks als hoofdauto voor een gezin inderdaad. En als ik zie wat er nu nieuw word verkocht is het aanbod over 5 jaar nog steeds nihil helaas

Een 2e auto zou ik wel als EV willen hebben op den duur. Nu de up een leasebak is maakt het allemaal niks uit maar als het een prive auto betrof had ik best willen kijken om dit in te wisselen voor een EV. juist bij een stadsauto een een autootje met automaat en wat koppel heerlijk. Is de actieradius wat minder van belang. En de grote (benzine) auto word ontlast van al die korte stukjes die je soms best vaak rijd.

Als ik dan mijn collega zie met zijn forfour (je moet van het model houden) . Met BTW en minus subsidie kost hem dit ongeveer 13.000 euro. Belachelijk veel geld natuurlijk voor een A segment auto maar zoals opgemerkt, auto's zijn gewoon bizar duur geworden. maar vergeleken met andere vergelijkbare auto's met weinig kilometers en recent bouwjaar word het op benzine niet veel goedkoper. Maar heeft dan geen wegenbelasting en kan tot 150KM aan 1 stuk rijden zonder laden. Dus 1x soms 2x in de week laden verwacht hij, 2 uurtjes zit hij weer vol, prima als 2e auto.

Maar die grote gezinsauto's zie ik niet zo zitten voor particulieren op korte termijn. Hier word gewoon nog lekker benzine gereden. Hybride is wel een leuk alternatief. Ik verbruik is nu gedaald naar een gemiddelde van 1 op 24. Waarbij alle korte ritjes de benzinemotor word bespaard door EV te rijden. Niet slecht voor 280PK familiebak. Maar een volgende auto zou zomaar weer eens een volledig benzinemodel kunnen zijn. Ik ga in ieder geval niet heel specifiek op zoek naar een hybride.

30.000eu voor een Corsa is echt heel veel geld, daar kun je tweedehands ook heel leuk een auto voor shoppen. Als je 30k stukslaat op een nieuwe Corsa dan ben je toch echt van het padje volgens mij
Tsjah, zo denk ik ook........maar het is wel de realiteit.

Ik kan me nog herinneren dat je de Astra H voor € 18.250,- kon krijgen (1.4 Essentia).
Tegenwoordig kost de Astra L 1.2T al € 26.699.

En dat komt ook grotendeels door alle veiligheidsvoorzieningen die er op moeten zitten.
Multi-collision braking, hill start assist, Dreiver attention alert, Verkeersbordherkenning, Active Lane Assist. Maar een airco zit er niet op *-)
Ik vind het goed dat auto's veiliger zijn geworden, maar ze slaan er nu totaal in door.
Auto's worden onbetaalbaar.

De EV's die nu tweedehands op de markt komen zijn het net niet.
De Leaf, Ampera, Kona, Model 3...... allemaal prima auto's. Ligt er ook aan waar je ze voor wilt gebruiken, voor standaard woon-werk voldoen ze voor de meesten prima.
Wil je er ook mee op vakantie, boedelbak trekken ed.....dan niet.

@ Rob: Zoals je het omschrijft klinkt het inderdaad als een heel persoonlijk afscheid in een setting waar hoe pijnlijk ook je het verlies accepteert en het afscheid dan zo "mooi" mogelijk maakt.

Ik kan me nog herinneren dat je de Astra H voor € 18.250,- kon krijgen (1.4 Essentia).

Weet nog op het eind van de levensduur van de H dat je een station 1.6 cosmo / executive kon krijgen voor 19.995 :O uitlooptmodelletje.

De destijds magazijnchef had een auto van de zaak en had deze besteld. de verkoper was hier niet blij mee omdat de nieuwe astra in de startblokken stond en ze liever hadden dat hij die koos (en zo te voldoen aan de demo eisen) ipv een oud model. Maar hij wilde juist dat oude model omdat die lekker luxe was voor weinig geld en daardoor zijn auto overdag niet snel afgepakt ging worden :} het is uiteindelijk dat laatste geworden.

Dat het in NL zo duur is ligt natuurlijk ook aan de BPM. de nieuwe astra koop je in duitsland al voor 22.500. (nog steeds veel geld overigens) en voor iets meer dan 35K heb je een insignia met 2.0 turbo.

Goedemorgen :)

iedereen een lekker weekend gehad?

Wij wel, zaterdag om 09.30 de trein naar Antwerpen genomen vanaf station Essen (BE) 9,60 voor 2 personen retour naar Antwerpen. kinderen zijn gratis als er betalende volwassene meereist. Dat het nog kan voor dat geld :).
We waren er al vroeg, dus wat gewinkeld, lekker gegeten, bij de Schelde stond een leuke pop up bar, heerlijk opgewarmd en naar eht Reuzenrad gegekeken. Daarna lekker de oude straatje doorgegaan en zelfs voor ons wat nieuwe stukjes ontdekt. Leuk restaurantje gevonden en heerlijk gegeten en daarna de trein weer terug genomen. De IC naar Breda zat echt helemaal vol, ik was blij dat wij gewoon de stoptrein naar Essen hadden. Heerlijk en vanuit Essen 10 minuten met auto weer thuis. Waar niets mag, en we verplicht binnen moeten zitten.

@Rob, dat klinkt inderdaad als een mooi afscheid, erg passend!

Bizar he, voelt wel dubbel maar laatst waren wij ook wel naar duistland. maar probeer wel de drukte niet op te zoeken. In Rheine laatst was het rustig en waren zowat we de enige nederlanders. gewoon een kopje koffie drinken. Heerlijk!

vanmorgen in B met de jongste naar duitsland even zwemmen, ze appte al dat er bijna niemand was. Ergens voelt het dan wel weer 'oke' , ondanks het natuurlijk niet de bedoeling is.

@Joost, ja de grote winkelstraat was het erg druk, maar die vermijden we sowieso altijd. Het oude deel is juist leuk tegen de Schelde aan.
ik ga niet in de rij staan om bij de Zara binnen te kunnen. *-)

Blijf het toch wel bizar vinden dat veel Nederlanders de grens over "vluchten"....het huidige beleid lokt het natuurlijk wel uit maar vindt het toch wel zorgelijk dat veel Nederlanders hun geld over de grens uitgeven en daardoor de lokale middenstand en extra dolksteek geven...

Wij hebben twee weken met de kids vakantie gehad en hebben ons regionaal uitstekend vermaakt. Diverse keren click en collect, eten besteld bij lokale partijen en het thuis of met vrienden gezellig gemaakt met spullen uit de buurt. Uiteraard mis ik een keertje kroeg of restaurant wel vreselijk maar het is even niet anders. Ik ben bang dat het ok nog wel even zo blijft.

Wat ik persoonlijk wel erg mis is het sporten..loop wel geregeld hard maar merk aan mijn lichaam dat het gebrek aan mijn vaste sporten kwaaltjes gaat opleveren..last van de rug, vastzittende spieren, extra kilo's, enz...

De Leaf, Ampera, Kona, Model 3...... allemaal prima auto's. Ligt er ook aan waar je ze voor wilt gebruiken, voor standaard woon-werk voldoen ze voor de meesten prima.
Wil je er ook mee op vakantie, boedelbak trekken ed.....dan niet.

Tsja voor ons als gezin met twee kids en een hond dus allemaal totaal niet. Met de Leaf, Ampera ga je qua afwerking, vormgeving en beleving drie stappen terug in de tijd en zijn niet praktisch. dan maar niet elctrisch..
De Model 3 is onbetaalbaar en ook niet praktisch voor een gezin. De Kona vind ik nog gaan maar is ook nog buiten budget en ook niet al te groot.
Wat Joost zeg..later misschien een tweede autootje gaat een EV wel lukken maar als ruime gezinsauto zijn er nog erg weinig praktische opties.

rjthefrisian zei:
Blijf het toch wel bizar vinden dat veel Nederlanders de grens over "vluchten"....het huidige beleid lokt het natuurlijk wel uit maar vindt het toch wel zorgelijk dat veel Nederlanders hun geld over de grens uitgeven en daardoor de lokale middenstand en extra dolksteek geven...
Dat doet het beleid, niet die mensen die willen winkelen, uit eten willen gaan, etcetera.

Ik ben benieuwd of winkelier en restaurants de boel wel open willen gooien met 2G beleid en goede controle. Kost ze geld en tijd, maar in Duitsland werkt het. Lijkt me altijd fijner dan dicht blijven. Maarja, als men zich daartegen blijft verzetten blijft alles gesloten en gaan wij met z'n allen naar het buitenland.

@Ruud: de Corsa-E is goedkoper dan een gelijke automaat benzine: <https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/elektrische-opel-corsa-e-en-mokka-e-tijdelijk-fors-goedkoper/>
€24.399 versus €25.899.

@Berry Dat klopt.

Wij hebben ons ook prima vermaakt in de kerstvakantie binnen de NLe grenzen, maar even een dagje ertussenuit is wel heerlijk!

Dat doet het beleid, niet die mensen die willen winkelen, uit eten willen gaan, etcetera.

Het beleid stimuleert het ja maar het zijn nog altijd de mensen zelf die deze keuzes maken. Je kunt er ook voor kiezen om online te winkelen of kleding bij de lokale kledingboer te bestellen. Je hoeft echt niet de grens over om leuke dingen te doen. Ik begrijp het wel maar het hoeft niet.
Maar het blijft vreselijk krom dat we altijd over een EU spreken en dat op dit vlak landen er totaal verschillend mee omgaan.

En als ik hier dan vant weekend het nieuws weer lees dat een winkel illegaal is open gegaan en allemaal wappies tekeer gaan tegen de handhavers en leuzen roepen dat Corona helemaal niet bestaat dan denk ik er ook weer het zijne van..

Wij wonen in een klein maar wel vrij ondernemend dorp. Allerlei initiatieven worden gedaan door ondernemers en burgers , daar doen we ook graag aan mee. En uiteraard ook soms afhaal bij restaurants. Vorige week nog mexicaans afgehaald bij een restaurant die nu dicht zit, was echt top! (tu) maar gewoon een beetje gezelligheid, kopje koffie ergens drinken, etc. kun je gewoon niet krijgen en ja, dan ga je naar het buitenland. En wat ik zei; het voelt dubbel, want het is niet de bedoeling. Ik zoek bewust niet de bekende plekken op waar veel NL'ers nu naar toe gaan. En op die manier kan ik het voor mij nog een beetje verantwoorden ;)

Los van de gezelligheid, tanken is gewoon 28 cent goedkoper dan in Nederland (!), en beetje boodschappen scheelt ook wel wat. (nee met de NL supermarkten heb ik geen medelijden) en kopje koffie ergens drinken; 2,10 voor een grote cappucino, dat vind je in NL ook niet.

Maar zodra het weer kan, wel gewoon weer terug naar de lokale ondernemers, die hebben het hard nodig

Ik verwijt je heus niks hoor Joost. Wat je zegt mbt dat tanken zou ik ook gewoon doen als ik nabij de grens zou wonen.

Ik was trouwens wel even benieuwd..hoor tegenwoordig veel dat moderne auto's van binnen vaak erg vochtig zijn bij bepaalde weersomstandigheden en dat je soms de binnenkant van de ruit moet krabben. We hebben het met de Citroen en de Astra ook wel eens (en hoor het op het Astra forum), mijn vader heeft het ook met zijn Bimmer en hoor het vaak om me heen. Is dat een kwaaltje van de hedendaagse auto's? Zijn die te goed lucht en waterdicht gemaakt?
Vaak is het wel zo als de auto tijdje heeft stil gestaan maar vanmorgen was het ook weer zo'n morgen..erg vochtig (zaterdag ook heel veel geregend) , mistig en vorstweer en dan zitten de binnenkanten deels ook dicht.

Haal altijd de paravaan leeg, gebruik altijd de airco en de auto's zijn lekvrij. Enige is dat ze weinig zijn gebruikt.

Zojuist ook mijn energiecontract verlengd..na turen, vergelijken, afwachten de afgelopen weken zal ik nu toch iets moeten omdat het huidige contract bijna afloopt.
Slotconclusie dat het het voordeligst is om bij mijn huidige aanbieder te blijven (ook vanwege een flinke korting) en dus verlengd.. maar wel effe slikken bij een premie die verdubbeld wordt. En nou hebben wij een energieverbruik van eigenlijk niks..wat voor flinke hap gaat het bij andere gezinnen wel niet uit hun budget nemen.

Terug
Bovenaan